Mikä moottoriöljyksi?

HALTTUNEN TEUVO 07.04.2008 08:47

Rally Formulat tuntuvat kalliilta. Mikä varsinainen dieselöljy sopisi Ducadon turbomoottorille (vm.-04, 2,8 JTD)? Talviajoa ei ole, tosin joskus pääsee n. -10°C yllättämään.

VIROLAINEN ARVO 07.04.2008 11:26

Autoni on 2,5 TDI koneella oleva Dukato. Olen käyttänyt öljypisteen suosittelemaa TB:n diesel diamond öljyä. Se on kohtuu hintaista ja olen nyt ajellut jo kuusi vuotta kyseisellä öljyllä kesät ja talvet etelässäkin. Olen ollut tyytyväinen ko öljyyn.

PELLIKKA ERKKI 07.04.2008 19:57

Autoni on suhtkoht "tuore" 2,5TD -90. Käytin monen merkkisiä öljyjä, jotka vaihdoin 10000km välein.Jouduin lisäämään tällä välillä pari litraa. Sitten joku viisas sanoi että Mobil 5-50 moottoriin. Nyt vaihdon välillä öljyä ei ole enää tarvinnut lisäillä ...Kylläpä passoo...

LAHTI ANTTI 07.04.2008 20:05

Itse olen käyttänyt jo vuosia Mobil Rally Formulaa 5W-50. Öljynvaihtovälit vetoautossa 20000 km. Ei ole ollut mitään murheita. Mobilin edustajat muuten suosittelevat mielummin 5W-50 kuin 0W-40. Pysyy kuulema paremmin sisällä. Joten laske kustannukset, öljynvaihto 10000 km. tai 20000 km. Kumpi on edullisempi ?

HALMEENMÄKI JUHANI 07.04.2008 22:18

Huonoin mahdollinen valinta. Ensinnäkin 5W50 on ylilisäaineistettua ja turhan laajaviskositeettialueista. Menee kyllä hyvin läpi kun suomalainen ostaja tykkää noista numeroista... Mutta kuuman pään 50 on liiottelua Suomen oloissa. Kannattaa myös kurkata sen purkin takaa autovalmistajien myöntämät hyväksynnät, ovat melkoisen vähissä!

Toiseksi dieselmoottoreissa (jollei ole Longlife- tai muuta erikoissuositusta) pitäisi käyttää dieselöljyjä, joitten etuetiketissäkin on DIESEL-sana, kuten tuo Teboilin Diamond Diesel. Syynä parempi noen sitomiskyky, ja nokea syntyy dieselissä enemmän. Eli bensakoneelle ensisijaisesti käytettävä öljy on lyhyemmälle vaihtovälille. Pesevämpiä d-öljyt eivät enää ole.

Dieselille tarkoitettuja täyssynteettisiä 5W40-öljyjä on muillakin, jos haluaa pitäytyä kalliissa Mobilissa niin Delvac-sarja sitten. Meidän ilmastossamme 5W40 on yleissopiva viskositeetti, 0W-jotain on ennemmin nykymoottorikonstruktioille joissa on rakenne-eroja ja yleensä Longlife- tai energiansäästövaatimus.

LAHTI ANTTI 08.04.2008 11:23

Juhani. Tämä vastaukseni olikin nyt bensiinikoneelle käyttökokemuksena. Toki aiemmin myös dieselissä (VW Passat, Volvo 740 GLE, MB 240 ja 300) käytin ko. öljyä. Ja ilman mitään ongelmia.

HUOVINEN SIRPA 08.04.2008 11:35

Jännä juttu laitoin kymmenkunta minuuttia sitten viestin Halmeenmäen kommentin jälkeen (asiallisen), nyt kun palasin takaisin kyseisen otsikon alle uteluni oli hävinnyt, kuin tuhka tuuleen. Olisko minulta kommentointi kielletty sitten näillä palstoilla ja tällä päivämäärällä. Esko

HYTÖNEN RAIMO 09.04.2008 00:05

Samoilla linjoilla Juhanin kanssa: Mobil öljynä törkeästi ylihinnoiteltu ja etenkin sen synteettiset laadut. Viskositeettina Juhanin mainitsema 5W40 on meidän oloissamme käypänen ja monia merkkejä saa jopa kolmasosalla Mobilin hinnasta. Välttää halvenpikin, sillä alkuperäisen kysyjän automallissahan ohjekirja suosittelee niinkin lyhyttä kuin 7500 km:n öljynvaihtoväliä.

HYTÖNEN RAIMO 09.04.2008 00:09

Kirjoitin alkuperäisen kysyjän, joka oli virhe. Mielessä oli Pellikan tapaus (vuoden 1990 -mallin Ducato), jonka ohjekirja suosittaa dieseleille öljynvaihtoa 7500 km:n välein. Mutta siitä huolimatta Mobil on kallis öljyvalinta.

KOSKINEN TAPANI 09.04.2008 09:37

Paljonko olette maksaneet?

Kaikki puhuvat hinnoista mutta paljonko se on euroisa? Öljylitrasta meinaan...

HUOVINEN SIRPA 09.04.2008 09:41

Se öljymäärä, mikä matkailuauton moottoriin menee on mielestäni jokseenkin pieni kustannus matkailuautoilussa, ottaen huomioon nykyisten moottorien öljynvaihtovälit. Olen huomannut tässä kymmenien vuosien aikana, aikoinaan raskaassa liikenteessä rattia vääntäneenä, että tuntuu se olevan pitkälti "makuasia" kuka mitäkin merkkiä käyttää. Esko

LAHTI ANTTI 09.04.2008 09:58

Mobil Rally Formula 5W-50, 4l. gallona noin 26€. Koneeseen menee muistaakseni 6,5 l. ja vaihtoväli 20000 km. Ei kallista kun homma toimii.

JYLKKÄ PEKKA 09.04.2008 19:04

Ikuinen väitös öljystä josta ei näy sopua löytyvän.

Minkälaisen moottori remontin tuolla tuulimylly öljyn ja moottoriöljyn hinta erolla tekee ?

HUOVINEN SIRPA 09.04.2008 19:23

Mistäs tää tuulimylly öljy on peräisin? Esko

LAHTI ANTTI 09.04.2008 19:57

Sitä minäkin ihmettelen, kun en ole koskaan aiemmin moista kuullut. Lieneekö syy, että tuulimyllyjä niitä vanhoja, on nykyisellään aika harvakseen. Näitä uusia, jotka jauhavat sähköä kyllä näkee useammin. Ja hyvin niissä tuntuu voitelu toimivan.

UUSITALO MARKO 09.04.2008 20:49

Tekniikan Maailma pani taannoin moottoriöljyt jonoon:

http://koti.mbnet.fi/arska_s/kuvat/touran/Moottorioljyt_5W_40_2006_21.pdf

Vertailussa ei varsinaisia dieselmoottoreille tarkoitettuja öljyjä ole, mutta ainakin se kertoo että öljyissä on eroja.

LAHTI ANTTI 09.04.2008 22:15

Sen mukaan Mobil 1 RF 5W-50 pärjäsi varsin hyvin joka osa-alueella. Ja jos mä vaihdatan öljyt noin kerran vuodessa, niin ei se todella ole kustannuskysymys. Tärkeintä on, että homma toimii. Ja periaatteesta en laita Teboilin öljyjä koneeseen. Tankkaankin siellä vain, jos on aivan pakko.

HYTÖNEN RAIMO 09.04.2008 23:15

Niinhän tuo pärjäsi. Eikä maksa paljon, vain 68 €/pänikkä (=4 litraa).

LAHTI ANTTI 09.04.2008 23:38

Todennäköisesti ns. ovh. Harva joutuu maksamaan siitä sitä summaa. Ja vaikka joutuisi, niin jos kerran vuodessa vaihtaa 6,5 l. niin ei siitä konkurssia tule. Se summa menee paljon turhempaankin vuoden aikana. Ihmettelen hinnan kritisointia ainakin omalla kulutuksella. Ymmärtäisin, jos se vaihto tehtäisiin kerran/kk.

EEROLA TEEMU J 09.04.2008 23:52

Aikamoinen ovh, kun tarjouksessa "voittajaa" saa n. 30e/4 litraa, eli 50 e riittää 10 000 km:lle. Samalla rahalla saa naftaa 400 km:lle. Kova ovh on kädenojennus merkkikorjaamoille, jotka hankkivat öljyn isoissa säiliöissä vieläkin halvemmalla, mutta laskuttavat ovh:n mukaan.

PALIN MATTI 10.04.2008 07:53

Minun piironkini Fiat-koneistoon laittavat huollossa suoraan tynnyristä TOTAL-merkkistä täyssynteettistä öljyä. Muuta en öljystä tiedä, kuin että Total on ranskalainen öljyjalostaja. Kylmä totuushan on, että ranskalaiset eivät osaa valmistaa muuta kuin kumimulkkuja ja kortonkeja, joten jännittyneenä seurailen kuinka tässä jatkossa käy. Kolmesti on öljyt jo vaihdettu ja vielä käy ja kukkuu koneisto ihan hyvin.

UUSITALO MARKO 10.04.2008 08:19

Mobil 1 5W-50 on silloin tällöin tarjouksessa halpamarketeissa. Tuskin sitä ovh:lla myy enää kukaan. Itse ostin sitä viimeksi Halpa Hallista hintaan 52€ 8 litraa (2 neljän litran kannua + otsalamppu kaupan päälle).

HUOVINEN SIRPA 10.04.2008 13:12

Katos vaan meillä on Antin kanssa melko yhteneväiset mielipiteet. Minäkin laitan vaan Mobilia koneeseen ja nimenomaan periaatteesta ei Teboilia, enkä liiemmin tankkaile siellä myöskään, ellei ole pakko. Syitä en käy sen kummemmin selvittämään, mutta onhan periaatteita oltava, ainakin yksi. Esko

LAHTI ANTTI 10.04.2008 13:13

Tuossa posti toi juuri Halpa-Hallin mainoksen ja siinä tarjotaan Mobil RF 5W-50 kaksi purkkia yht. 8 l. hintaan 54,90€ ja Mobil 1 0W-40 kaksi purkkia eli 8 l. 75€. Ei paha, kun tuo määrä riittää yli vuoden.

HUOVINEN SIRPA 10.04.2008 13:17

Mut ootko Matti kattonu, joko siellä moottorin alla pallit roikkuu? Esko

HALMEENMÄKI JUHANI 10.04.2008 22:40

1) Se nyt vaan on niin tyhmää maksaa liikaa, sanoo kulunut mainoslause. Juu, öljyn hinta on vain pieni osa kuluista, mutta miksi silti maksaa ylihintaa? 2) Eipä se väärä öljylaatu yleensä kostaudu ensikäyttäjälle, vaan vasta sitten kun sillä on ajeltu sata tuhatta. Eli voihan sitä käyttää vaikka halvinta mahdollista kun laskun maksaa seuraava omistaja? 3) Tuo siteerattu TM-öljytesti oli puhdasta huuhaata. Ensinnäkin siinä testattiin vain sellaisia ominaisuuksia, jotka voisi testata 90% Suomen ammattikouluistakin. Toiseksi siinä annettiin hyvin suuri painoarvo kymäjuoksevuudelle, ja jopa niin että se testin "voittaja" oli todellisuudessa 0W40 eikä 5W40. Mielestäni olisi pitänyt reputtaa, koska ei vastaa luokkaansa! 4) Öljypurkkeja tutkiessa kannattaisi katsoa autotehtaiden myöntämiä luokituksia. Niitä jotka alkaa esim MB, VW, GM, BMW jne. Silloin huomaisi, että tuota ylilisäaineistettu 5W50-sortti ei kelpaa monellekaan autovalmistajalle. Mutta 5W40 kelpaa. Ja moni edullisempikin merkki on käynyt autotehtailla hyväksyttävänä, se on laadun takaamista.

NYYSSÖNEN KAJ 10.04.2008 22:51

Minun matkailuautossa on kokoajan käytetty mineraaliöljyä. Eikä sillä ole ajettu kuin vajaat 1,8 Mkm. Mineraaliöljyn haitta on etta vaihtoväli on 6 kk tai 10000 km. Syy: mineraali öljy imee ilmasta vettä ja sen takia pilaantuu. Synteettiset öljyt eivät ime vettä siitä syystä niiden avulla on voitu venyttää öljynvaihtoväliä. Helposti yli 20000km mutta ei helposti yli 12 kuukautta.

Auto jolla ajetaan 100000km vuodessa ei ole järkeä käyttää synteettistä öljyä. no minä ajan vain 15000km per vuosi. Mutta autoni edellinen elämä oli Linja-auto

LAHTI ANTTI 10.04.2008 23:29

Juhani. Mulla oli vuosia sitten Volvo 740 GLE diesel, jossa käytettiin koko ajan Mobilin RF 1. Autolla vaihtaessani sen pois, oli ajettu murheitta 570000 km. Myöhemmin kuulin matkamäärän olevan yli 600000 km. Jos moittimasi öljy olisi huono, kuten annoit ymmärtää, tuskin mainittuja km.määriä olisi saavutettu. Mutta se on sinun mielipiteesi, itselläni taas käytännön kokemus, joka kohdallani on luotettavampi.

HALMEENMÄKI JUHANI 11.04.2008 18:59

Millaiset vaihtovälit ja olosuhteet? Lyhyet kaupunkipyrähdykset ja pitkäksi venyvät vaihtovälit, yhdistettynä "mustaa kankea" puskevaan "nokilekaan" on se toinen ääripää. Mutta veikkaan että olit aivan vastakkaisen pään käyttäjä. Lisäksi mikä RF1-sortti mahtoi olla kyseessä, ja joka tapauksessa se oli parempaa kuin mineraalinen, joskin parempiakin siis on.

LAHTI ANTTI 11.04.2008 20:11

Pääsääntöisesti pitkää maantieajoa. Vaihtoväli 15000 km. Öljyt + suodatin joka kerta. Laatu oli Mobil Rally Formula 5W-50. Ja ei mitään ongelmia. Koneelle ei tehty kuin määrätyt huollot Volvo-liikkeessä. Alipainepumppu tosin jouduttiin tyhjentämään joskus öljystä. Mutta lienee pumpun ominaisuus. Ei öljyn syy.

KOSKINEN JANI 11.04.2008 23:12

Nuo Juhanin kommentit ihan asiaa.

Tuossa kun on porukassa testattu eri öljyjä viritetyissä koneissa niin merkkiöljyissä huonoin on aina ollut Mobil RF1. Kuumana tuolla moskalla katoaa öljynpaineet. Kyllä tuo varmaankin toimii ihan hyvin autoissa joissa ei täyttä tehoa käytetä kuin satunnaisissa kiihdytyksissä ja näinollen öljyt ei lämpene. Mutta matkailuauton tai vaunun vetäjään moottoriin en sellasta laittaisi ikinä...

Jos oikeasti haluaa moottoriin hyvän turvan ääriolosuhteisiinkin niin käyttäisin kilpa-öljyjä esimerkiksi kesäksi mineraaliöljy valvoline VR1 20W-50 ja talveksi/ympärivuotiseen käyttöön VR1 5W-50. Ei maksa paljonkaan enempää kuin tuo mobil, mutta varmasti toimii moottorin maksimirasituksessakin. Niinkuin kaikki muutkin kilpakäyttöön suunnitellut öljyt. Lisäksi näissä kilpaöljyissä on sekin hieno ominaisuus verrattuna tuohon mobiliin että kuuman koneen kun sammuttaa niin sinne laakeriliuskoille jää kylmänäkin hyvä voiteleva öljykerros kun taas mobilin kanssa laakeriliuskat on lähes kuivat tuohon verrattuna... Nämä siis ääripäät, tuohon väliin mahtuu paljon hyviä ja huonompiakin vaihtoehtoja synteettisissä mutta juuri mikään ei ole mobilin "veroinen".

LAHTI ANTTI 11.04.2008 23:27

Kerrohan nyt Jani, monellako on viritetty kone vaunun veturina. Kuten kerroin, yli 500000 km. oli Volvolla ajettu ja vaunuakin vedetty pitkän matkaa siitä ilman mitään murheita.

Ja juurihan Juhani sanoi,ettei mineraaliöljyjä kannata käyttää.

Miten usein olet käynyt katsomassa niitä laakeriliuskoja? Mitä sinne jää voitelevaksi osuudeksi.

Selvitä nyt nämä väittämäsi asiat, ettei vaan olisi myyntipuhetta, tai ns. mututietoa.

KOSKINEN JANI 12.04.2008 00:30

Koska kokeet on tehty viritetyllä koneella niin sen takia sen kerroin, ja se öljyn lämpötila nousee ihan samalla tavalla vakiokoneessakin kun sitä kuormitetaan täysillä. Ja ainakin mun kokemuksella asuntoauto ja vaunun vetoauton moottori on kovassa kuormituksessa.

Juhanin kommentti mineraaliöljyyn on yleistys jolla tarkoitettaneen tätä perusjakoa missä kaikki halpikset on mineraaleja ja kalliimmat synteettisiä. Ja 99 prosenttisesti se pitää paikkansa, mutta aina on poikkeuksia. Jopa siinä tm:n testissä jotkin mineraaliöljyt olivat aivan kilpailukykyisiä synteettisien kanssa.

Mitä taas tulee volvon koneeseen niin siinä on niin rajut ylimitoitukset kaikessa että jos sieltä jotakin hajoaa melkein millä tahansa öljyllä niin ihme on. Esim. iskunpituus on lyhyt moottorin kokoon ja kierrosalueeseen nähden ja kun vielä laakerikaulat on reilun kokoiset niin pintapaineet ei missään tilanteessa nouse kovinkaan suuriksi.

Laakeriliuskat tulee vaihdettua ihan säännöllisesti ja välillä on pakkokin kun niitä joutuu tarkasteleen lohkon ylimääräisistä rei'istä... Joskus kun noita testejä tehtiin niin niitä oli pakkokin tarkistaa ettei todetuilla surkeilla kuumien öljyjen paineilla riko konetta seuraavilla öljyillä ja väärä öljy olisi saanut tuomion. Kk/runkolaakerin tarkastus kun menee siinä öljynvaihdon yhteydessä... Ja ihan reilun kasan olen nähnyt laakeriliuskoja koneista missä on ollut muutakin kuin normaali kiillottuminen ja yleensä niissä on ollut mobilit sisällä, ei ehkä 5w-50 mutta rally formulat kuitenkin. Niin ja käytännössä tuo testaaminen toteutui niin että samaa lenkkiä ajettiin samalla autolla vastaavalla tavalla eli täysillä ;) Ja kun oli ajettu kone kuumaksi niin sitten tarkastettiin öljyn lämpötila (mikä yleensä hyvin sama) ja sitten maksimipaine muutamilla eri kierroksilla. Koneen annettin käydä tyhjää jotta lämmöt laskisi ja kun lämmöt oli laskeneet ennalta sovittuun niin kirjattin paineet uudestaan ylös.

Selvitä sinä seuraavaksi että olisiko se volvon moottori kestänyt merkki (ei mobil) mineraaliöljyllä tuon 500 tkm! Minä voin mutu tuntumalla sanoa että kestää...

Mitä taas tulee noihin merkkeihin niin tuo valvoline nyt sattu tuleen merkkinä esille kun sitä sattuu olemaan hyvin saatavilla näillä kulmilla missä minä kuljen eikä huonoja kokemuksia ole. Aivan yhtä hyvin voidaan nimetä siihen castrol racing, teboil diamond extreme, kendall racing, jne. Minulla ei ole minkäänlaisia suhteita yhteenkään öljy-yhtiöön eikä varaosakauppaankaan. Mutta sinulla taitaa olla esson osakkeita kun niin kovasti tuota RF1 öljyä pitää puolustaa?

Mutta en minä tänne jaksa enempää kirjotella kyllähän te tiedätte että parasta on se millä on hienoimmat mainokset telkkarissa ja myyjät jaksaa kehua.

EEROLA TEEMU J 12.04.2008 01:00

Oliskohan nyt moposi päässyt keulimaan? Aika turhaa ruveta vaahtoamaan kilpakoneitten öljyistä palstalla missä suurin sallittu nopeuskin on keskimäärin 80 km/h. Meikäläisen vaatimattomat kokemukset Mobilin RF:stä on vain 700 000 km yhteismatkalta useammassa autossa eikä koskaan öljyissä ole ollut sanomista. Ennakkoluulot näyttää tuottavan vain paljon selittelyä.

HUOVINEN SIRPA 12.04.2008 08:59

Täällä myös yksi RF:n puolustaja, vaikka en niitä liuskoja öljynvaihtovälillä ole ennättänyt tarkistellakaan.

Rupee vähitellen oleen sama meininki, kun tuolla "Kormajoon" kirjoituksissa....;)) Esko

KOSKINEN JANI 12.04.2008 09:52

Ähh, vastataan nyt vielä.

Ei noissa mun kirjotuksissa pointti ole missään nimessä se että niitä kisaöljyjä olisi järkevä käyttää tavallisissa autoissa, vaan se että jos haluaa oikeasti sellaisen öljy minkä kuvittelette rf:n olevan niin sitten niitä. JA se toinen pointti on siinä että se rf ei todellakaan ole hyvä öljy kun verrataan muihin vastaavilla luokituksilla oleviin. Koska ihan vastaavasti se öljy saattaa siinä vakiokoneessa aiheuttaa ongelmia koska se kuumaominaisuuden heikkous on siellä aina.

Ihan vastaavaa uskonlahko meininkiä on aina ollut hyvin mainostetuille tuotteille käyttäjissä... Lisäksi samat heput yleensä eivät joko osaa lukea tai sitten ymmärrä lukemaansa.

Meikäläisen viiminen 500 tkm omilla autoilla on ollut lähes täysin vapaata mobil tuotteista eikä yhtään konetta / lootaa ole vielä hajonnut eikä mitään moitittavaa näistäkään ole löytynyt.

Ps. ei mun tarvii vaahdota, RF1 hoitaa sen mun puolesta.

Pps. Provosoitukaa jatkossa ihan itseksenne ;)

HUOVINEN SIRPA 12.04.2008 09:57

Sithän sun ei kannata vaahdota Mobil-tuotteista, kun et kerran käytä niitä, helppoa, eikö? Esko

NYYSSÖNEN KAJ 12.04.2008 11:26

550€ pelkästä öljystä, tarve 30 l. Huolto + rasvaus Raskoneella 300 - 350€ Öljy tilavuus on 30 L rasvanippoja n. 50 kpl muita rasvoja kuluu n 1 kilo. Ennen oli automaattirasvain joka hajosi nyt rasvaan huollan kilometreistä riippumatta 2 kertaa vuodessa.

Autolla Volvo B10M on ajettu uudesta alkaen Mineraaliöljyllä 28 vuotta ja 1,7 Mkm

sillai kaj

UUSITALO MARKO 12.04.2008 13:03

"1) Se nyt vaan on niin tyhmää maksaa liikaa, sanoo kulunut mainoslause. Juu, öljyn hinta on vain pieni osa kuluista, mutta miksi silti maksaa ylihintaa?"

Kuten tässäkin keskustelussa on tullut esille, nuo TM:n ilmoittamat hinnat ovat aivan jotakin muuta kuin mitä öljyistä käytännössä maksetaan. Neljän litran kannun Mobilia saa yleensä alle kolmeenkymppiin. Diamond taasen on ollut pitkään Teboilissa tarjouksessa 49 € 4 litraa vaihdettuna ja suodattimineen.

"2) Eipä se väärä öljylaatu yleensä kostaudu ensikäyttäjälle, vaan vasta sitten kun sillä on ajeltu sata tuhatta. Eli voihan sitä käyttää vaikka halvinta mahdollista kun laskun maksaa seuraava omistaja?"

Saattaapa kostautuakin. Monissa automerkeissä huohotinputken jäätyminen aiheuttaa vakavia ongelmia. Käsittääkseni öljyn laadulla on suuri merkitys jäätymiselle. Suuri haihtuvuus lisää jäätymisriskiä.

Huonolla öljyllä saa myös turbonkin rikki suhteellisen lyhyessä ajassa.

"3) Tuo siteerattu TM-öljytesti oli puhdasta huuhaata. Ensinnäkin siinä testattiin vain sellaisia ominaisuuksia, jotka voisi testata 90% Suomen ammattikouluistakin. Toiseksi siinä annettiin hyvin suuri painoarvo kymäjuoksevuudelle, ja jopa niin että se testin "voittaja" oli todellisuudessa 0W40 eikä 5W40. Mielestäni olisi pitänyt reputtaa, koska ei vastaa luokkaansa!"

Harvoinpa Tekniikan maailma nyt "puhdasta huuhaata" kirjoittaa, enkä näe tässäkään testissä merkkejä sellaisesta. Se, että jokin ominaisuus on testattavissa ammattikoulun välineillä ei todellakaan tee testistä vielä huuhaata. Vai tarkoitiko kenties, että 90% Suomen ammattikouluistakin voitaisiin laitta paremmuusjärjestykseen niiden kylmäjuoksevuuden, samepisteen ja haihtuvuuden perusteella? No, leikki leikkinä.

NYYSSÖNEN KAJ 12.04.2008 13:56

Käytän öljynä Neste Turbo LXE 15W-40 hinta 2,30€/L alv 0% jätemaksu 0,02€/L alv 0% Enkä maksa turhasta, samassa laskussa oli 2 kg Neste Suplerlix EP 2 rasvaa a' 6,25€/kg alv 0%, lisäksi vaihdettiin öljysuodatin.

Töineen tämä 1 760 000 km huolto maksoi

222,26€ alv 0% tai 271,16€ alv 22%

Kyllä ne osaa ottaa kovan hinnan isolta autolta huollosta ja tarveaineista.

PS! koko huoltotyö kesti kaksi tuntia ja jos jään odottamaan niin Raskone tarjoaa pullakahvit kuskille.

VIRTA URPO 12.04.2008 23:18

Jokainenhan omaansa puolustaa! Jani ja Marko teitä haluan kanssa puolustaa. Puhutte asiaa. Jokainen formulaa yms seurannut tietää missä maksavat Exxonin ( Mobil Oil) ja Shellin mainokset - ostamansa öljyn hinnassa. Olen itse vuosia käyttänyt Teboilin öljyjä hyvällä menestyksellä. Nykyisin kun on nämä tehokkaat CDI koneet niin tuo Diamond Diesel on tehty erityisesti dieseleihin eikä kuten rf on bensa autoille. Mobilin Delvac SHC on taas heidän vastaava ja kanssa hinnaltaan. Fiattikin / Sofim ei hyväksy kuin -W40 asti. Ainaskin Teboilin öljy tehdään ( sekoitetaan ) suomessa. Vaikka omistajat nykyisin pääosin itä naapurista. Haitanneeko tuo voitelua ? Mobil purkittaa kait vielä jotain Naantalissa.

UUSITALO MARKO 13.04.2008 10:41

Oheinen Motonet-ketjun hinnasto antaa hieman realistisemman kuvan moottoriöljyjen hinnoista:

http://www.motonet.fi/?id=20&Haku2=00000323

Teboilin Diesel Diamond vaikuttaa varsin houkuttelevalta vaihtoehdolta. Se täyttää parin moottorivalmistajankin suositukset.

KOSKINEN OLLI J 13.04.2008 12:15

Autossani, (Renault Master 120dci ) olisi öljyn oltava 10W40- 10W50. tai 5W40-5W50. Norm. ACEA B3/B4.

Mitenkähän nuo normit menee? Maallikon mielestä Teboilin kyljestä ei löydy B4 merkintää, eli se sitten eikö sovellu? esim. ”Teboil Diamond Dsl 5W-40 4l API SJ/CF, ACEA A3/B3, M B 229.1, VW 505.00/505.01.”

Ymmärränköhän oikein, Motonetin linkkiä apuna käyttäen, heillä myydyistä öljyistä näyttäisi minulle sopivia olevan mm.: Castrol GTX 5W-40 4l MagnaTec, Delphi Pres+ 5W-40 täyssynt, Mobil 1 5W-50 Shell Helix Plus 5W-40, Shell Helix Plus 5W-40, MaxLifeSYNTHETIC 5W-40

HALTTUNEN TEUVO 13.04.2008 12:18

Tosi hyvä hintaluettelo. Nyt kun löytyisi vielä dieselöljy, joka sopii bensiinimoottoriinkin. Vähentyisi nurkissa pyörivä purkkimäärä puoleen.

UUSITALO MARKO 13.04.2008 12:39

Käsittääkseni ACEA-luokituksen merkinnät menevät siten, että kirjan A tarkoitta bensiinimoottoreille soveltuvaa öljyä ja kirjain B dieselmoottoreille soveltuvaa. Kirjaimen jälkeen tuleva numero ilmoittaa vaativuusluokan siten, että mitä suurempi numero, sitä vaativampaan käyttöön öljy soveltuu. Poikkeuksena on kuitenkin juuri tuo ACEA B4-luokka joka täyttää moottoritestin B2 tasolla mutta on läpäissyt lisäksi suoraruiskutestin.

Se on jäänyt minullekin epäselväksi pitääkö B3/B4 luokituksen mukaisen oljyn täyttää molemmat noista luokista vai ainoastaan toinen niistä.

KOSKINEN OLLI J 13.04.2008 14:54

Motonetissa, jokin aika sitten katselin tälläista purkkia: MOTOX SuperLite 5W40 20l SL/CF Tuote: 59-9541 Hinta: 75.50 ”Omaa korkean SM/CF luokituksen ja lisäksi VW-502.00/505.00; Mercedes MB-229.1/229.3; BMW LongLife-98; Opel LL-B-025, Porshe. Polttoainetta säästävä öljy, joka sopii myös uudenaikaisiin bensiini-, kaasu- ja dieselmoottoreihin.” Motonetin seloste ei kerro luokitustietoja mutta purkin kyljessä kyllä oli: A3/B3/B4, mikäli oikein muistan...

Tässä tuotteessa olisi paljon noita Halmeenmäen kaipailemia autotehtaiden hyväksymismerkintöjä.

Minulle ennestään tuntematon öljymerkki, voisiko tämä olla käypä valinta Renault Masteriin 120dci vm2004?

HAAPANEN TIMO S 13.04.2008 16:07

Minä olen ajanut satojatuhansia kilometrejä tuolla kaikkein halvimmalla King Formulalla: http://www.motonet.fi/?id=23&Tuote=59-9005 Ja on siinäkin näitä tehtaiden hyväksymismerkintöjä. Tärkeintä mun mielestäni on ettei ajeta liikaa sillä öljyllä, oli se mitä tahansa, 10 000 km. ja vaihto.

HAAPANEN TIMO S 13.04.2008 16:11

Tuo Ollin Motoxi onkin 20 l kannussa vielä halvempi. Siinä on järkevä öljy, käyttäkää sitä

HALMEENMÄKI JUHANI 13.04.2008 18:37

Paljonpa on taas näpytelty...

Kuten edellisessäkin vastauksssani eri topikkiin näyttää siltä että KOSKINEN JANI on tässäkin asiassa normaalia autoilijaa valistuneempi. Ja morkataan sitten massalla, väärin perustein. Ihanhan tämä tuo mieleen inkvisiition, jos joku uskaltaa olla eri mieltä, ja perustelee asiantuntevasti, niin silti lynkataan?

ACEA-luokitus on käyttötarkoitusluokitus, joka ei mene loogisessa järjestyksessä. A=bensa ja B=dieselmoottorit. Molemmissa 2=antiikkia, 3=nykyaikaa, 1=matalakitka ja 5=energiansäästölonglife noin karkeasti. Tuo B3/B4 on yleinen ranskalaisten diesel-vaatimus, jonka täyttää iso osa nykyisistä keskilaatuisistakin muttei kaikki. B4 on "kevyt longlife" ja B3 "normaalivaihtoväli".

Ja juuri viime perjantaina oli ajankohtaista vaihtaa öljyt erääseen lähipiirin autoon. Mobilin 5W40 ei täyttänyt BMWeen Longlofe-98 vaatimusta, mutta olisi maksanut yli 50e. Halvempi joka täytti maksoi 27e samassa paikassa. Siinä juju, sain suodattimen ja vaihdon siis ilmaiseksi eikä öljy ole suinkaan huonompaa, vaan tässä tapauksessa jopa varmemmin oikeaa.

NIEMINEN RAIMO 13.04.2008 19:16

Ducaton 06 alkaen ohjekirja suosittaa tälläistä öljyä.En tiedä mistä saa ja mitä maksaa. http://www.mkah.fi/mkah/Selenia_MotorOils.pdf

UUSITALO MARKO 13.04.2008 19:16

Älä Juhani suotta hermostu. Ei täällä ketään ole lynkattu. Ihan normaalia vänkäämistä tämä on. Sellaista, minkä mikä tahansa äijäkööri saa aikaiseksi aiheesta kuin aiheesta.

Tässä vielä Teboilin määritelmät noista ACEA-luokista:

http://www.teboil.fi/Publication.asp?path=1;1510;1508;5637;5650;5652;5654

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.