Matkailuauto Saksasta vs nettikaravaani

Antti Rantala 07.02.2021 21:19

Kiitoksia runsaista vastauksista! Ajattelinkin, että alusta saattaa jakaa mielipiteitä.

Olen pohdinnan jälkeen päätymässä seuraavaan:

puoli-integroitu
max 100k ajettu
alusta ford / fiat / mersu
hymer / dethleffs / kabe / muu laadukas, mikä?
hinta noin 40-50k
luultavasti alde

Onko jotkin merkit selvästi toisia laadukkaampia ja pitäiskö jotain vältellä?
Toivo Koistinen 08.02.2021 08:31

Hyvä päätelmä. Noila kriteereillä jo ollaan pitkällä asiasa. Loppuhan on sitten kaupan hierontaa.
Mutta vielä kun ollaan ajoasennoista, ja muusta jutua, niin uutena on tullu markkinoille alustana MAN.
Milanenhan se lie. Tosin jokanurkasta raapiva. https://www.nettikaravaani.com/knaus/van-ti-plus-650-meg-4x4-platinum/1559056
Tp

Ville Säynäjäkangas 08.02.2021 11:10

Man TGE on sama kuin VW Crafter 2.
(Crafter 1 oli sama kori kuin Sprinterissä, mutta ei enää 2017 jälkeen.)
Tuo pitää käydä kokeilemassa ja myös Toivon ehdottama Iveco.

Timo Haapanen 08.02.2021 12:03

Ville kun on siellä kuulolla nin katsoppa tätä sun linkkaamaa Detskua.
https://www.nettikaravaani.com/dethleffs/globeline-t-6613-eb/1558396

Siitä on saatu noin kevyt pituuden kustannuksella. Mitta on 696 mutta mersun pitkä nokka ottaa 15-20 senttiä asuinosasta pois verrattuna tukaattiin, Tukaattina se olisi ehkä 680 joten siitä erittäin tärkeästä n. 730 mitasta puuttuu puoli metriä.

Tuo 730 mahdollistaa hyvän suihkun+vessan ja kaikki muut tarvittavat. Ja korkeus on 3 metriä kun matalalattia Ducato on n. 285. Taas kiivetään kun asutaan. Sivuseikkana se etten kyllä 86 000 autossa suostu lattian rajasta jääkaapilla käymään.

@timppa

Toivo Koistinen 08.02.2021 12:27

Yhteistä noille on, että käytävätila on yhtä pieni kun meillä peltikuoressa, mutta erona, että meillä ei tarvi kiivetä katonrajaan istumaan sänkyn reunalle.
Tosin onhan siinä mukava heilutella jalakoja, eikä kuten armejassa kun istuskelin yläpetilla karjahti alapetin mies.
Vie ne ketarat muualle minun naamalta.
Komeita pelejä.
Tp

Ville Säynäjäkangas 08.02.2021 13:02
Timo Haapanen

Ville kun on siellä kuulolla nin katsoppa tätä sun linkkaamaa Detskua.
https://www.nettikaravaani.com/dethleffs/globeline-t-6613-eb/1558396

Siitä on saatu noin kevyt pituuden kustannuksella. Mitta on 696 mutta mersun pitkä nokka ottaa 15-20 senttiä asuinosasta pois verrattuna tukaattiin, Tukaattina se olisi ehkä 680 joten siitä erittäin tärkeästä n. 730 mitasta puuttuu puoli metriä.

Tuo 730 mahdollistaa hyvän suihkun+vessan ja kaikki muut tarvittavat. Ja korkeus on 3 metriä kun matalalattia Ducato on n. 285. Taas kiivetään kun asutaan. Sivuseikkana se etten kyllä 86 000 autossa suostu lattian rajasta jääkaapilla käymään.

@timppa

Ja tuo 2900kg omapaino ei pidä edes paikkaansa. Valmistaja ilmoittaa 3078kg, näitä virheellisellä omamassalla olevia tuli vastaan, kun lähipiirissäni tuollaista oltiin hankkimassa. Käytännössähän tuo pitää ottaa 4100kg kokonaipainolla, että siinä olisi mitään järkeä.
Nuo matalajääkaappiset ovat outoja (italian tuontimalleja??), Dethleffssi myy ilmeisesti vain korkealla jääkaapilla olevia.

7,3m on hyvä mitta, mutta saako sitä 3500kg kokonaispainolla -millään alustalla- niin että kantavuutta on oikeasti tarpeeksi? Jos auto on rekisteröity 4 hengelle, niin reilusti yli 500kg pitäisi olla kantavuus.


Ja oikeassa olet, että Ducaton alusta on matalampi ja näin miellyttävämpi käyttää.
muokattu: 8.2.2021 13:07
Paavo Holster 08.02.2021 16:20

Onko tarpeellista vaihdattaa moottoriöljyt talven (n. 5 kk) seisonnan jälkeen ?
Auto (Hymer Mersun alustalla vm- 18) on säilössä kylmässä hallissa ja öljyillä ajettu n. 7000 km.
Normaalikäytössä oljyjen vaihtoväli on 30 000 km.
Aikaisempina vuosina olen kyllä vaihdattanut toisiin autoihin öljyt seisonnan jälkeen.


Ari Kuusisto 08.02.2021 18:31

En ainakaan vaihtaisi jos seissyt tasalämpöisessä mutta voi vähän eri olla ulkona sailytettynä voi kondensoitua vesi öljytilaan , no eiköhän nekin vedet lähde kun käyttää kunnolla kuumaksi.
MB: ssä taitaa se öljytilavuus olla yli 9 litraa että eiköhän sillä pärjää, mutta en 30000km ajaisi toiset 7000 vois ajaa.
Säynäjäkangas antaa tarkemman analyysin otaksun, tämä on sähkömiehen mielipide vain.

Timo Haapanen 08.02.2021 18:41
Ville Säynäjäkangas

Ja tuo 2900kg omapaino ei pidä edes paikkaansa. Valmistaja ilmoittaa 3078kg, näitä virheellisellä omamassalla olevia tuli vastaan, kun lähipiirissäni tuollaista oltiin hankkimassa. Käytännössähän tuo pitää ottaa 4100kg kokonaipainolla, että siinä olisi mitään järkeä.
Nuo matalajääkaappiset ovat outoja (italian tuontimalleja??), Dethleffssi myy ilmeisesti vain korkealla jääkaapilla olevia.

7,3m on hyvä mitta, mutta saako sitä 3500kg kokonaispainolla -millään alustalla- niin että kantavuutta on oikeasti tarpeeksi? Jos auto on rekisteröity 4 hengelle, niin reilusti yli 500kg pitäisi olla kantavuus.

Itsellä tekee tiukkaa pysyä alle 3500 kg:n Vesi- ja naftatankki täynnä menee yli. Toinen hupiakku ja panelit tekevät 60 kg. ja pyörälaatikko painaa 25 kg.

Kahden hengen autoja ne ovat mutta kahdelle on kivat tilat. Tämä sun painottama ergonomia tulee esille suihkussa, vessassa, sänkyjen käytössä yms. Ergonomiaa on myös matala alusta.

Tuo 730cm. mahdollistaa toiselle seinälle pitkittäisen sängyn, vessan, L-keittiön ja asiallisen istumaryhmän. Toiselle puolelle mahtuu sänky, suihku, vaatekaappi ja slimtower korkea jääkaappi, nämä takaa lukien ennen ovea.

Tätä pohjaratkaisua varioiden syntyy iso osa viimeisen kymmenen vuoden aikana suosiossa olleista autoista.

@timppa

Paavo Holster 08.02.2021 18:58

Kiitos kommeteista !
Tuo 15000 km on hyvä vaihtoväli .

Ville Säynäjäkangas 08.02.2021 19:36
Paavo Holster

Onko tarpeellista vaihdattaa moottoriöljyt talven (n. 5 kk) seisonnan jälkeen ?
Auto (Hymer Mersun alustalla vm- 18) on säilössä kylmässä hallissa ja öljyillä ajettu n. 7000 km.
Normaalikäytössä oljyjen vaihtoväli on 30 000 km.
Aikaisempina vuosina olen kyllä vaihdattanut toisiin autoihin öljyt seisonnan jälkeen.


Tuossa(kin) Mersussa on polkupyöränketjun kokoluokkaa oleva nokkaketju ja tyhjän vessapaperirullan kokoinen öljynsuodatin. 30 000km on ihan liian pitkä öljynvaihtoväli. Sitä kun noudattaa, niin ongelmia on luvassa, mutta jokainen saa itse päättää milloin öljynsä vaihtaa.

Itselläni on vaununveturina Mersu nuilla samoilla ongelmapaikoilla ja varon ajamasta yli kymmentätuhatta samoilla öljyillä.


Ja halvinta öljyä ei kannata käyttää, dpf:än takia pitää olla vähätuhkaista öljyä.
muokattu: 8.2.2021 19:45
Toivo Koistinen 08.02.2021 19:40

https://www.nettikaravaani.com/knaus/sky-ti-700-meb/1555625. Tuosa on kun kahlasin läpitte koko tarjonnan ainoa oikeilla matalillaa erillisvuoteilla.
kahtelin 7,5 metrin autoa, mutta ei kyllä alle kolmentonnin omapainolla löytynny.
Tp

Ari Kuusisto 08.02.2021 19:56

Eikös Sprinterin öljytilavuus ole suurempi kun henkilömallin vaikka samaperustainen kone, eli voisi ajatella niissä vähän enemmän kilometrejä öljynvaihdossa?

Ville Säynäjäkangas 08.02.2021 20:10
Ari Kuusisto

Eikös Sprinterin öljytilavuus ole suurempi kun henkilömallin vaikka samaperustainen kone, eli voisi ajatella niissä vähän enemmän kilometrejä öljynvaihdossa?

No niinpä näytti olevan. Melkein kaksinkertainen öljytilavuus samassa moottorissa. Henkilömallissa 6,5L ja Sprinterissä 11,5L! Ainakin pikaisesti googlattuna, ei siis mistään virallisista lähteistä. Jos näin todella on, niin kyllä Sprinterillä pidempään ajaa vaihtovälillä kuin henkilömallilla.

Timo Haapanen 08.02.2021 20:17
Toivo Koistinen

https://www.nettikaravaani.com/knaus/sky-ti-700-meb/1555625. Tuosa on kun kahlasin läpitte koko tarjonnan ainoa oikeilla matalillaa erillisvuoteilla.
kahtelin 7,5 metrin autoa, mutta ei kyllä alle kolmentonnin omapainolla löytynny.
Tp

Tuossa on mun auton pohja, merkki on eri.

@timppa

Ari Kuusisto 08.02.2021 20:35

Mun historic vitosessa 9,5 litraa tais olla.


Vaihtoväli 22500km , mistä lie tuollainen luku arvottu.
muokattu: 8.2.2021 20:36
Petteri Haverinen 09.02.2021 08:50
Timo Haapanen

Itsellä tekee tiukkaa pysyä alle 3500 kg:n Vesi- ja naftatankki täynnä menee yli. Toinen hupiakku ja panelit tekevät 60 kg. ja pyörälaatikko painaa 25 kg.

Kahden hengen autoja ne ovat mutta kahdelle on kivat tilat. Tämä sun painottama ergonomia tulee esille suihkussa, vessassa, sänkyjen käytössä yms. Ergonomiaa on myös matala alusta.

Tuo 730cm. mahdollistaa toiselle seinälle pitkittäisen sängyn, vessan, L-keittiön ja asiallisen istumaryhmän. Toiselle puolelle mahtuu sänky, suihku, vaatekaappi ja slimtower korkea jääkaappi, nämä takaa lukien ennen ovea.

Tätä pohjaratkaisua varioiden syntyy iso osa viimeisen kymmenen vuoden aikana suosiossa olleista autoista.

@timppa

Me kyllä arvostetaan takana keskellä olevaa sänkyä. Nimenomaan parisänkyä, Detfleffs käyttää tästä mallimerkintää DBM tai DBL.
On totta, että 7,4 metrisessä mennään reissukunnossa tienpäällä lähelle 3500 kg:tä, meillä on omapainoa 3023 kg, siihen olen lisännyt toisen hupiakun ja 2 aurinkopaneelia ( a 10,9 kg) invertterin (1,5 kg) ja keventänyt vaihtamalla yhden teräskaasupullon komposiitti tankkikaasupulloon. En ole vielä käyttänyt puntarilla, mut käytän lähiaikoina, niin tiedän reissupainon. Luulen sen olevan n 3100 kg.
Painoon voi tietysti vaikuttaa vesisäiliössä olevan veden määrällä. Toisaalta ,esim Saksassa , ylipaino maksu taisi olla 100 kg/9€?






Timo Haapanen 09.02.2021 10:12

Parisänky on hyvä, ei siinä mitään, kuuluu 7,3 metristen variaatioihin. Oletko unohtanut rouvan painon : ))

Reissupuntariin voisi olla hyvä mennä kun oikeasti on lähdössä pitkälle matkalle. Autoon kannetaan paljon vaatteita, työkaluja yms. Tavaraa tulee väistämättä enemmän kuin viikonlopun matkaan.

Vesi on todella iso osa kantavuudesta, meikäläinen kulkee suurimman osan täydellä tankilla. Aina kun näen kraanaan täytän tankin, tuntuu todella tyhmältä jos joutuu vettä ajamalla hakemaan. Käytännössä ei vesihanoja ole niin vaan löydettävissä.

@timppa

@timppa

Vesa Varis 09.02.2021 13:21

Jos noista öljyistä vielä, ni Veholla tynjohtaja sanoi että vaihtoväli on 30000 km. Kun vähän ihmettelin et melko pitkä on, ni totes että itsehän sen viime kädessä päätät.
Öljyn täyttömäärästä; V6 eli OM642 12,5 l ja nää normikoneet OM651 takaveto 11,5 l ja OM651 etuveto 8 l.

Ja sitten vielä muutamia kriiterejä oman auton hankinnassa oli:
Pituus max 7m aldella, vuode ehdottomasti pitkittäin joko parivuoteena tai erillään ja lisäparivuode niin, että kun se on alhaalla ni pöytäryhmä on käytettävissä. Tallissa riittävästi tilaa ja kokonaispaino riittävä, että voi vapaasti pitää tavaroita mukana ilman rajoituksia. Kun kaikki tankit on täynnä ni siitähän tulee jo nelisensataa kiloo.
On hyvä että erilaisia kompinaatioita löytyy ettei tarvii mennä aina valtavirran mukana. Ainii ja vielä yksi, joku muu merkki ku tämä valtamerkki.

vesku


Jos viel vähän lisää, ni kaksoispohja oli yks tärkee, näin vedet on aina taatusti lämpimässä ja voi vähän turvallisemmin sen suhteen jatkaa talvimatkailua. Edellisessä oli vessa ja suihku erikseen. Se sai sen aikaiseksi et vessa oli niin pieni ettei kääntymään mahtunu. Nyt kun ne on samassa tilassa, niin tilaa tulee huomattavasti enemmän käyttöön. Se, että samaan aikaan ei voi suihkua ottaa ei ole mikään ongelma, kun suihkussa käydään tosi harvakseen mutta vessaa sitä vastoin käytetään hyvin paljon päivän aikana. Ja tietenkin moottorin tehot vähintään 130 kw.
muokattu: 9.2.2021 15:56
Ari Kuusisto 09.02.2021 16:15

Ei 130 enää nykyään riitä , se pitää olla 140kW, nimittäin jos tarkoitat V6, konetta.
Pitää sitte kiirehtiä kun sen saatavuus loppuu.
Ajoneuvo kyllä menee 4100kg painoiseksi jos kutonen on myllynä.


Mikäs matkailuauto joka olis kohtuuhintainen löytyy Ivecona, en oikein kyllä tiedä mitään merkkiä.
muokattu: 9.2.2021 16:17
Vesa Varis 09.02.2021 16:21

Näi se on et lisätehot on aina tervetulleita!

Toivo Koistinen 09.02.2021 17:31

Parisängky muuten jos on se saareke, mutta se sivulla VC vieressä, nin aika hankala. Mutta ei taida olla sitä kun yhdessä peltikuoressa.
Tp

Ville Säynäjäkangas 09.02.2021 18:28

Eikö se CasaCar tee Ivecosta semmoisen kuin haluaa?

Ari Kuusisto 09.02.2021 20:27

Niin peltikuoreen leivotusta kirjoititte, se saattais jäädä kohtuuhintoihin.


Daily HI-MATIC 3,0-litraisella F1C-moottorilla tuottaa 210 hv:n tehon ja 470 Nm:n vääntömomentin. Luokkansa paras suorituskyky yhdistettynä ennätykselliseen 7,0 tonnin kokonaismassaan tekevät Daily HI-MATICista parhaan valinnan vaativimpiin tehtäviin. Tästä vähän järeämpi alusta.
muokattu: 9.2.2021 20:32
Timo Haapanen 09.02.2021 20:54

Täysintegroituihin Iveco varmaankin tulee.
https://www.iveco.com/finland/tuotteet/pages/matkailuauto-iveco-daily-himatic-rajatonta-monipuolisuutta.aspx

@timppa

Toivo Koistinen 09.02.2021 20:55

Casa car lupasi tehdä mihin merkkiin tahansa sisustuksen asiakkaan suunnitelman myötä.
Minä juurikin kyselin sitä iwgoon. kehui, että siihenhän se hyvä, kun tilaa on reilusti.
Tp

Toivo Koistinen 14.02.2021 06:51

Tuosssa on peltikuori yksinkertaisimmillaan. Otin tuon esiin vain sen takia, että sen saa haluamaansa malliin.
Onkohan fiatin kone vielä jakohihnalla
Tp


https://www.nettikaravaani.com/casa-car/ducato/1559360 Unohtui
muokattu: 15.2.2021 07:27
Timo Leskinen 14.02.2021 22:19

Moikka
Outtako itte tuona aaton saksasta vai välitysfirman kaatta......
Jos ite lähettakö ihan sokkona vai ...........
Vai onistuks siellä varaus...yms.....

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.