Mersun alusta?
KARJALAINEN ALPO
05.08.2013 20:22
Mietin tuossa vaihtoa asattoon jossa on MBn sprinterin alusta 312. Mitä ongelmia saan?
Vuosimalli 1998,turbo diesel
Käyttäjän lisäys viestiin 12.9.2013 klo 20:13:37
Tänään sitten vaihdatettu alapallonivelet, osat ei paljon maksa, mutta työtä niissä meni lähes puolipäivää.
Ajo-omianaisuudet tuli jämäkämmiksi.
HELLE VESA
05.08.2013 20:59
Ittellä kolmatta vuotta alla ja ongelmat ovat olleet tukijaloissa jotka ovat jumiutuneet talven aikana. Niitä saanut herkistellä keväällä kovasti, auto on myös liikenteessä talvella. Jarrulevyt ruosteessa ja ne katsastuksessa vaadittiin vaihdettavaksi.Takavedosta ei ole normaalisti ollut haittaa talvellakaan, mutta pääkaupunkiseudulla oikein jäisillä teillä perä irronnut risteyksessä yllättäen. Eikä tuohon koneeseenkaan ole huoltojen lisäksi tarvinnut kajota, josko siitä kyselitkään. Ittellä toimiva peli.
Käyttäjän lisäys viestiin 5.8.2013 klo 21:01:42
Niin itellä -99
Käyttäjän lisäys viestiin 5.8.2013 klo 21:01:54
Niin itellä -99
UUSITALO MARKO
05.08.2013 21:09
Ainakin moottoria ja manuaalilaatikkoa on vaikea saada ajamalla rikki.
Tuo Mersun 2.9 TD (OM 602.982) on aikakautensa parhaita moottoreita. Jakopääkin siinä on ketjulla.
Sen sijaan Mersun oma kori on Seveleitä herkempi ruostumaan ja niihin verrattuna turhan pehmeä alustaltaan. Jousitukselle pitää yleensä tehdä jotakin, vaikka tuon ikäisissä on jo tehty mitä on tehtävissä.
JANHONEN MATTI
05.08.2013 21:34
Näin ulkomuistista
Alusta on ilman muutoksia vähän liian henkilöautomainen.
Matkailuautokäytössä tarvitaan eteen sekä taakse jäykemmät iskarin ja lisälehdet tai ilmapalkeet taakse. Eikä ole pahasta jos vaihtaa taakse jäykemmän kallistuksenvaimentajan.
Jarrut edessä ja takana levyt, käsijarru rumpujarru, ok.
Moottori viisisylinterinen 2,9 ltr TD. Öljytilavuus mersumaisesti peräti 9,7 ltr.
Kaksirivinen nokkaketju, ei hihnaongelmia.
Turbo kuluu siinä missä muissakin autoissa ja uusi maksaa n. 600 euroa.
Moottorin apulaitteet kuten vesipumppu, laturi, ohjauksen tehostajan pumppu kuluu normaalisti.
Sähkövikojen kanssa ei juurikaan tarvitse tapella.
Kannentiivisteitä on joiltakin mennyt, jonka syy voi olla joko rakennevika tai väärä käyttö, Laturin hihnan kiristyspyörien laakerit kuluu vähän turhan nopeasti.
Ei huohottimen jäätymisongelmia ja EGR-venttiilin voi tulpata.
Voimalinta suora. Kytkin kuluu kuten muissakin autoissa mutta levyn kulumista voi seurata kopan ulkopuolelta.
Vaihdelaatikossa, kardaanissa ja perässä ei mitään ihmeempiä ongelmia.
Etupyrän laakerit ei ongelmia mutta etupään palloniveliin tulee pystyväljää joka ei kuitenkaan sprinterissä ole katsastuksessa hylkäämisen peruste.
Uudet alapallot esim. 28 e/kpl. Iskunvaimentimen yläpään laakerin ongelmia ei ole.
Takavetoisena hyvä liikkumaan liukaallakin alustalla ja kääntösäde takavedosta johtuen pieni. Käsiteltävyys ahtaissa paikossa tästä syystä hyvä.
312 td on vielä yksinkertainen auto joka sopii ti-miehelle hyvin ja jos joutuu teettämään työn vieraalla niin työn osuus laskussa jää auton rakenteesta johtuen vähäsemmäksi kun monessa muussa merkissä. Rakenteelliset ratkaisut on mersumaisen yksinkertaisia. Autoa on helppo korjata ja huoltaa ja mikä parasta kulutusosia saa suoraan hyllystä mm. KL-varaosista ja Motonetista ihan kohtuu hintaan.
Ajettavuudeltaan Sprinteri ei ole etuvetojen luokkaa ja mikäli sen iskunvaimentajat ei ole kunnossa auto on sivutuuliherkkä riippumatta siitä mikä korityyyppi alustan päällä on. Ajettavuutta parantaa jos alla on jäykkäsivuiset renkaat ja rengaspaineet aika kovat.
KARJALAINEN ALPO
06.08.2013 07:09
Kiitoksia tähän astisista vastauksista.
Muuten auto on automaattivaihteinen.
Automaateista yleensä on kokemusta.
Mersuista ei juurikaan. Ei ol itsellä ollut koskaan vara ostaa mersua.
JANHONEN MATTI
06.08.2013 08:50
Automaattivaihteisto matkailuautossa on hyvä kapine.
Ajomukavuus ja ennan kaikkea auton käsiteltävyys kaupunkiajossa, ruuhkissa ja yleensä paikoissa missä vaaditaan tarkkuutta on helpompaa kun manuaalilla. Turbiini hoitaa kytkimen virkaa juuri niin pehmeästi kun käskee, eikä tarvitse vasenta jalkaa kytkinpolkimella vapisuttaa.
Vaihtaessa tuon ajan mersun laatikko vähän nykii mutta sitä oppii helposti huijaamaan jolloin vaihtamista tuskin huomaa.
Haittapuolena vanhemmissa automaateissa on manuaalia suurempi kulutus.
Tuon ajan mersun laatikoissa ei vielä ole rele- ja hydraulipumppuongemia joita esiintyi 316 mallissa. Nekin on nyt poistuneet paremmaan releen myötä.
Jos ostata auton niin vaihda/vaihdata automaatin öljy ja suodatin omille jäljille.
Jotkut kun suhtautuu automaatin öljynvaihtoon vähän hällä väliä tyyliin.
Ei se uusi mersun vaatimukset täyttävä öljy sitä ainakaan pahenna. Sama koskee vetopyörästöä..
SAASTAMOINEN SIMO
06.08.2013 10:37
Mersun alustaista autoa itsekkin etsin alkukesästä. Vm 98-03. Yllättävää oli tuo ruosteisuus, Ei pelkästään etuosassa, vaan ihan runkopalkeissa oli osassa autoista läpimätiä. Joten tuon ruosteen katsoisin ihan ensimmäiseksi.
Oma valinta oli, että jätän Mersut kauppaan.
KARJALAINEN ALPO
06.08.2013 10:45
Olispas Simolla milenkiintoinen kommentti. Kiitos, näinpä täytyy katso.
Samoin kiitos myös Matille kommentteista. Matilla ne aina niin asiantuntijan vastaukset.
Minulle on tärkeää kaikki tieto, koska minä en juuri muuta tiedä autoista kuin, että niitä ei saa kivittää.
Kilometrejä on kyllä takana yli 2 milj.
Minä olen luullut, että vikoja on vain Fiateissa.
KANKKUNEN RIKU
06.08.2013 12:44
Minä ajoin neljä vuotta ja 60tkm Mersulla. Nyt hölmöyksissäni myin sen kaverille ja ostin Fiatin, kun sain halvalla. Mersussa ei mitään ongelmia ko aikana. Alusta huojuu toki epätasaisilla pihoilla enemmän, mutta maantiellä erittäin paljon mukavampi kuin tuo Viiatti. Kannattaa koeajaa itse eikä uskoa Viiattimiesten haukkuja löysästä alustasta. Itse ainakin otin kanttikivien ylitykset ja kuoppaset pihat yms. rauhassa, mutta minusta tiellä tosiaan parempi kun kaikki asfaltin katkokset ei tärähdä takahampaissa niinkuin tuolla nykyisellä kivijyrällä:D Nämä ovat tietysti makuasioita, joista oma mielipide selviää molempia kokeilemalla.
Kulutus kasvoi reilu 7metrisissä autoissa Mersun 9-11litrasta Viiatin 12,5-15litraan. Hiivatti on mulla 3litranen ja mersu oli 5-sylinterinen.
Nuo ruosteviat kannattaa Mersuissa kyllä huomioida. Yleensä ne on sellasta pintaruostetta/maalivikaa, joka ihan maalarilla onnistuu korjata, mut vanhempiin voi toki joutua hitsaamaankin.
Tekniikka todellakin tuollaisessa kestää isältä pojalle, ku 312:ssa ei oo vielä noita kalliita suuttimia niinkuin noissa Cdi koneissa, joihin niitä joutuu välillä uusimaan.
KALEVA TAPIO
06.08.2013 20:33
Terveisiä Ylläkseltä (Mökkiprojekti)
Nyt alla/asuntona MB-Dethlefs Globeline -10 Srinter. (Ps.Yksi autokauppias Turust totesi ettei mulle saa myytyä Ähvä merkkistä matkailuautoa - tarkoitti Fiat, Ford yms. ja oli oikeassa - olen mieluimmin ilman jollei Sprintterialustaista saa, Aikaisempi auto oli MB-EuraMobil -99 2,9 l Automaatti (ostettu uutena Keminmaalta). Oli mulla työkaluna (puolet ajoista ajoivat Firmani työntekijät). Myin auton vuoden -10 keväällä - silloin ajettu 330 tkm. Auto silloin edelleen "priima" kunnossa. Kaikki toimii edelleen hyvin - tosin nivelet yms olivat lopuillaaan yms sellaista pientä tuon km-määrän jälkeen. Koko aikana ei pahemmin ongelmia. mitä nyt pientä - normaalia (suurin kerran 150 tkm kohdalle kansitiilviste. Ps. jos sulla on sellainen Sprinter kiikarissa osta äkkiä - siinä on vahvin koskaan tehty Mersun kone ja kun sen vielä lastutat /ohjelmoit 155 hv;ksi (tein itse sen homman) - niin saat siitä hyvän pelin. Ja se takaveto - mielestäni se on ainoa vaihtoehto raskaaseen matkailuautoon - painohan ma:ssa on nimenomaan takapyörilla (ei ole ongelmia talvisin ylämäissä eikä kesällä märällä nurmikolla.
HYTÖNEN RAIMO
13.08.2013 11:26
Mersun yleisongelma on jo useassa kommentissa mainittu ruostumisherkkyys. Siitä tosin pääsee suojauttamalla alustan (kannattaa kyllä muunkin merkkisissä matkailukulkineissa).
Jousituksesta ollaan montaa mieltä, itse ajan mieluummin sellaisella kulkineella, jossa on jousitus, eikä junamaista jytkytystä kuten hiivatissa (tosiasiassa nykyjunissakin on hiljaisempi jousitus kuin hiivatissa).
Toinen mersun puolesta puhuva on polttoainetalous, joka on samaa luokkaa Fordin, volkkarin ja ehkä rellunkin kanssa. Siis paljon parempi kuin hiivatissa.
Omakohtaista kokemusta mersun automaattilootasta sen verran, että ainakin ajamassani yksilössä se toimi moitteettomasti.
UUSITALO MARKO
13.08.2013 12:44
"...ja kun sen vielä lastutat /ohjelmoit 155 hv;ksi (tein itse sen homman)..."
Onistuiko 2.9 TD:n lastutus ihan läppärillä tai "plug and play"-rasialla kuten uudemmissa, vai menikö kolvihommiksi?
HARJULAMPI JUKKA
13.08.2013 15:15
Minkämoinen on MB:n alustalla polttoaineenkulutus 3500/ yli kiloisella. Riippuu tietysti kuljettajan ajotavastakin.
KANTOLA TIMO
13.08.2013 17:10
Mulla on Hymer B630, jonka kokonaispaino on 3.800 kg. Vuosimalli on -05 ja autossa on sprintshift, johon olen tyytyväinen. Kulutus on melkein joka tankkauksella 10,3 litraa/ 100 km.
Renkaiden vaihto on kohta käsillä. Continental vai Michelin?
Ei koskaan enää voorttia meille!
JANHONEN MATTI
13.08.2013 17:27
Kulutus riippuu ensinnäkin siitä onko autossa alkovi, puoli-integoitu vai integroitu korimalli, paljonko on kokonaismassa ja onko vanha TD-kone vai uudempi CDI-versio ja tietenkin siitä miten autoa käsketään.
Omani n 2,9 TD, automaatti, 3,5 tonnisen täysintegroidun alustana.
Minun ajotavalla kulutus on 11-12 ltr/100 km. Enemmänkin kuluu helposti jos on vastatuuli ja/tai ajonopeus menee yli sadan, kuten tuolla ulkomailla tuppaa menemään. Siellähän jako menee niin, että joko ajat 90 km/h rekkojen seassa tai sitten ajat selvästi kovempaa.
HYTÖNEN RAIMO
14.08.2013 11:30
Oma "kulutuskoeajoni" 4500 kg kokonaismassan omaavalla täysintegroidulla (Star -sarjan Hymer) mersulla (156 hv CDI) 8,5 l/100 km. Sprintshift -automaatti ja tasanopeussäädin asetettu 85 km/h /=kuorma-auton nopeusrajoitus). Kulutus mitattu liki 2000 km Lapinmatkalla, enkä pidä sitä mitenkään pahana.
KUUTILO JOUKO
16.08.2013 09:58
Itsellä MB-312 2000 150000t.km.ainoa ongelma oli sivutuuliherkkyys,tein itse ilma-apujousituksen taakse ongelma poistui.
KARJALAINEN ALPO
26.08.2013 16:27
Tänään kävimme koeajammassa Mersun. Kyllähän se pehmeelle tuntui Fiatin jälkeen.
Automaatti pelasi hyvin.
Kori näytti ruosteettomalle.
Asunto-osan vähän meitityttää. kun se on alkovimalli. Kaippa siihen tottuisi.
Hinnasta vielä pitää neuvotella.
TAURI MARIANNE
26.08.2013 19:55
Timolle naispuoleinen näkökanta rengasmerkille on Michelin. Meillä oli edellisessä Mersussa Michelinit ja nykyisessä Continental. Ja seuraavaksi tähänkin tulee Michelinit. Ja onneksi ei tästä asiasta ainakaan meille tule perheriitaa.
KARJALAINEN ALPO
02.09.2013 21:03
Tänään sitten kävimme tekemässä kaupat Mersualustaisesta LMC-kaapista vm 1998, kilometrejä vajaat 70 000.
Haikea mielihän se tuli luopua hyvin palvelleesta retro Hymer-Fiatista.
Mutta aika aikaa kutakin.
KOISTINEN TOIVO
02.09.2013 21:06
Nonnii, ei muutaku hyviä kilomeetrejä. Niitähän siihen mittariin mahtuu, ja mukavia reissuja. Toivopoika
VÄLIAHDE JUSSI
03.09.2013 10:15
Automaatti ja takapotku kyllähän senkin saa rikki jos haluaa,mistä vain.
On helppo homma huoltaa ja korjata Mersu on Mersu Ei siitä mihinkään pääse
kato vain ettei ole Lugaksen polttoaine pumppu.Joissan malleissa ne kokeili sitä,
huonolla menestyksellä.
Käyttäjän lisäys viestiin 3.9.2013 klo 10:23:22
Alpo
Oli kerennytkin hakea autonsa
Onnea uuden ajokin johdosta!
Kyllä sillä aina yhen miljoonan kilometriä ajaa kun vain,huoltaa ja ruostesuojaa
sen hyvin
Automaatti laatikoita ne pitäisi olla kaikki matkailuautot.
LEPOLA SAKARI
03.09.2013 16:51
Jousituksen pehmeydestä sen verran että vaihdatin Rapido-koppaiseen kolmen litran koneella olevaan Ducatoon comfort-etujouset. Tuli todella mukava etupää, ei jysähtele kuten ennen, etupäähän tuli 5-7 cm korotusta ja joustoa reilusti lisää. Kuitenkin Ducaton täsmällinen ja huojumaton ajokäytös säilyi. Takapää on ALKO:n tekoa joten kokonaisuus on nyt todella hyvä. Ducaton alkuperäiset etujouset eivät ole oikein hyvät asuntoautoon, ainakaan näin painavaan etupäähän.
Vallilan Takomosta saa ammattitaitoisen ja hyvän palvelun jousitusmurheisiin.
KARJALAINEN ALPO
03.09.2013 21:22
Torstaina on Oulun Veholle menossa tarkastushuoltoon, jossa tarkastuksen lisäksi vaihdetaan kaikki öljyt ja suodattimet sekä jarruneste ja jäähdyttäjän neste.
Ensi kuulle on varattu aika ruostesuojaukseen, jonka tekeminen kestää noin viikon.
JANHONEN MATTI
03.09.2013 22:03
Vaihdata myös ohjaustehostajan öljy (0,9 lrt) vaikka ei kuulukaan ohjelmaan.
Jos autossasi on LUK:n pumppu niin siinä ei ole suodatinta ja vaihto täytyy tehdä imulla.
LUK:n valmistama ohjaustehostajan pumppu on vähän huonoa tekoa, eikä varaosakirja tunne kun koko pumpun. Tarkastuta samalla, että pumpun oljysäiliön kiinniketapit (kaksi pientä tappia) on kunnolla paikoillaan eikä säiliö heilu.
Eikä ole pahitteeksi jos jossain vaiheessa tarkastat tarkastat/tarkastutat laturinhihnan painopyörien laakerien äänet. Jos laakeri kahisee niin siitä ei ole pitkältä kauas. Tarkastus on helposti tehtävissä vain laturin hihnaa löysäämällä.
Matkailuauton alustana olen Sprinterin alustan suojaus on aika simppeli juttu, joten älä maksa liikaa. Ihan eri asia kun pakuissa.
Huomaa myös, että Sprinterin osia saat tarvittaessa Oulusta edullisimmin Motonetista ja Oulun MB-osa:sta. Hinnat voi katsoa Motonetin ja KL-varaosien nettisivuilta.
SUOMI SEPPO
03.09.2013 22:34
Onko jollain kokemusta näistä : http://www.suomenvaunuosa.fi/index.php?p=1_13_0_9
@seppo
VÄLIAHDE JUSSI
03.09.2013 23:06
Kyllä Alpon sitten passaa päästellä Mersu on aina Mersu ja vielä automaatti/
takapotku.Kyllä sekään ei ole kirkossa kuuluutettu että,osat sais muualta
halvenmalla.Mulle on käynyt monesti että,merkiliike osat ovat halvinmat
varsinkin Mersun osalta kuorma-autoista alkaen.
KARJALAINEN ALPO
04.09.2013 06:07
Kiitos Matti tuosta ohjaustehostin vinkistä. Niiden öljyjen vaihto puuttuukin sovituista töistä.
Itse en ollut niitä muistanut, kun Hymerissä ei ollut tehostinta ja yksi syy vaihtoon olikin , että saadaan tehostimellinen auto ja näin vaimokin pystyy sillä ajamaan.
Ei kyllä huoltoneuvojakaan huomannut noita ohjaustehostimen oljyjä.
Muuten vaimo ajelikin tulomatkalla jo useita satoja kilometrejä ja sanoi, että tähän on helppo ajaa.
TENLEN SAULI
04.09.2013 22:58
Ei tarvii ohjaustehostimesta imeä öljyjä pois! Remmi pois, letku auki, pyörittele pumppua ja valuta öljy letkusta astiaan. Kun säiliö on melkein tyhjä, täytä se ja toista toimenpide. Viimeksi säiliö täyteen ja letku kii, ja remmi paikalleen. Eli vaihto aina remminvaihdon yhteydessä. :D
VEIJOLA ESA
05.09.2013 08:16
Onko jollain kokemusta näistä : http://www.suomenvaunuosa.fi/index.php?p=1_13_0_9
on. Auton kulku vakaantui tien heitoissa ( töyssyt). Terävissä katkeimissa ja sadekuopissa ne ei auttaneet. Parhaiten tärskyinin auttaa alemmat.rengaspaineet.
Laitoin alle (4.5 t auto) Nokian kitkat kantavuusluokaltaan 121/119 c. Ei tarvi ajaa maksimipaineilla, jolloin kulku pehmeämpää. Ajossa nuo paineet pakkaa jonkin verran nousemaan renkaan lämmetessä.
JANHONEN MATTI
05.09.2013 10:30
Sauli miksi noin monimutkaisesti.
Öljyhän lähtee kertaimaisulla säiliöstä ihan käsiruutallakin.
Itse pyrin vain keskimääräiseen öljyn laadun parantamiseen niin, että imen öljyn pois kahteen kertaan. Ensimmäisen imun jälkeen täytän säiliön uudella öljyllä ja käytän autoa samalla rattia laidasta laitaan pyörittäen. Näin myös itse tehostajassa ja putkistossa oleva öljy joutuu prosessiin.
Taas tämä öljy pois ja vasta tämän jälkeen uusi öljy tilalle.
Sataprosenttiseen öljyn vaihtoon tällä menetelmällä ei pääse mutta ei tarvitsekaan. Kun öljytilavuus on pieni tämä ei ole kustannuskysymys.
Lieköhän tuolla sinun menetelmällä joku aikanaan vaihtanut autooni tehostajan öljyt ja kiristänyt putken huolimattomasti. Pumpun paineputki (lähes mahdoton juttu) irtosi tänä keväänä Kroatiassa moottoritiellä, öljyt ulkona ja paineputken kierrepää tuhosi heti puolet laturin hihnasta.
Heveletin mukava homma laittaa auto kuntoon moottoritien laidassa kaatosateessa. Onneksi oli öljyä mukana ja varahihnahan on aina mukana.
Hihnaa en tien päällä vaihtanut vaan leikkasin siitä sivuleikkureilla rikkinäisen puoliskon pois ja nilkutin sillä Sibenikiin asti. Jos laturin hihnassa on ns. sääpuolia ne tuhoaa ylävesiletkun hyvin nopeasti.
HAAPANEN TIMO
05.09.2013 17:10
Vielä helpommin.
Jos nesteen tuloaukko sattuu olemaan säiliön pohjassa suoraa korkin alapuolella, lykkää letkun siihen reikään , auto käymään ja lisää nestettä sitä mukaa kuin letkusta pois tulee.
@timppa
JANHONEN MATTI
05.09.2013 17:20
Riippuu siitä onko autossa Boschen vai LUK:n pumppu.
LUK:n pumpussa on öljysäiliö pumpun päällä ilman suodatista.
Voi onnistuakin tai sitten ei. Jos letku menee reiästä (voi mennä) pumpun siipiin saakka niin systeemiin menee letkusilppua ja se ei tehostajan venttiileille hyvää tiedä.
KARJALAINEN ALPO
05.09.2013 23:09
No nyt MB.n puoli on ns. tarkistushuollelttu ja kaikki nesteet ja suodattimettimet vaihdettu.
Tarkistettu on huomattu, että alapallonivelet ovat väljät.
No hyvä huomio?
Vajaat tuhat km sitten katsastus ei; ei huomautusta.
Pitäistkö kuitenkin vaihtaa?
HAAPANEN TIMO
06.09.2013 05:24
Huomenta! Alapallot ovat niin rakennetut ettei niitä tarvitse vaihtaa. Tarvittaessa saat asiasta todistuksen Veholta.
@timppa
KARJALAINEN ALPO
06.09.2013 06:57
No Oujlun Veholta juuri eilen sain sellaisen tiedon, että ne pitäisi vaihtaa.
Ketäpäs nyt sitten uskon?
Käyttäjän lisäys viestiin 6.9.2013 klo 06:59:49
Timo hei, kirjoitat tuossa viestissäsi, että saan Veholta todistuksen, mutta mihis minä sitä tarvitsen?
HAAPANEN TIMO
06.09.2013 16:04
Katsastukseen, jos alapallot ovat väljät. Raision Veho mulle sellaisen paperin käteen lykkäsi kun Sprinterissä välystä oli. Taisi olla juuri samanikäinen ja samanlainen auto kun sulla.
Tehtaan todistus jossa sanotaan ettei tarvitse vaihtaa.
@timppa
JANHONEN MATTI
06.09.2013 17:52
Sama paperi on tietona katsastusasemilla.
Käyttäjän lisäys viestiin 6.9.2013 klo 18:00:18
Veholla puhutaan omaan pussiin.
Vaihdoin kerran henkilömersuun etupään raidetangot päineen ja takapäähän ohjaavat tukivarret.
Ajoin autolla vaihdon jälkeen vain 300 km Pitäjänmäen Veholle nelipyöräsuuntaukseen jossa työnjohtaja tuli pokkana kertomaan, että suuntausta ei voi tehdä ennen kun raidetangon päät on vaihdettu. Prke.
Syntyi pientä suukopua asiasta..
Asentaja sen sijaan kiitteli kun lukituksen poiston jälkeen pelkin sormin pyöritteli kulmat kohdalleen..
KARJALAINEN ALPO
06.09.2013 17:58
Soitin tänään Oulun Veholle ja sanoivat, että sehän jokaisen oma asia vaihtaako vai ei.
Mutta eivät kuulemma tiukkene ajamalla ja suosittelivat vaihtoa.
No ensi torstaina sitten ne vaihdetaan, 300 €:a
KARJALAINEN ALPO
06.09.2013 18:20
Tänään on sitten koko katon kaikki saumat käyty tiivistemassan kanssa läpi.
Entiset olivat kohtuu hyvässä kunnossa, eikä ollut kehittynyt vuotokohtia.
Kaikki kunnossa.
JANHONEN MATTI
06.09.2013 18:55
Ne alapallot muuten maksaa 28 euroa kappale.
PENNANEN KARI
07.09.2013 08:11
MB412D on juuri katsastettu.
Kysyin katsastusmieheltä noista alapalloista ja hän sanoi että niissä saa olla välystä. He ei puutu siihen.
On kuulemma rakenne sellainen, että eivät pääse putoamaan pois vaikka olisi ihan "väljät". Ne puristuu alatukivartta vasten niin kovasti.
JANHONEN MATTI
07.09.2013 10:37
Se kannattaa kuitenkin huomata, että kysymys on pallonivelen päittäisvälyksestä.
Jos alapallo on muuten väljä se on vaihdettava kuten missä tahansa muussa merkissä. Tämä siksi, ettei nyt jää väärää kuvaa asiasta.
Sprinterin ajettavuus heikkenee paljon jos alapalloissa on väljää.
On kiistaton tosiasia, että Sprinterin ajettavuus m-auton alustana ei ole Ducaton luokkaa, eikä vallankaan silloin jos peränylitystä on paljon tai rengasvalinta/paine on väärä.
Auton käsiteltävyys, jousituksen mukavuus ja ajettavuus on eri asioita.
KARJALAINEN ALPO
08.09.2013 06:11
Mistähän saisin selville vanteiden pulttijaon ja ET-luvun?
HELLE VESA
08.09.2013 06:34
http://www.specialfalgar.fi/vanteet/vanneopas.aspx
Näiltä sivuilta tuo jäi ittellekkin.
JANHONEN MATTI
08.09.2013 09:24
Muistaakseni myös vanteisiin on stanssattu.
KARJALAINEN ALPO
12.09.2013 20:11
Tuo Vesan antama linkkki antaa väärän ET-luvun. Pitää olla 83 ei 75.
KARJALAINEN ALPO
19.10.2013 06:35
Eilen kotia tullessa oli maahan tullut LUNTA 16 cm:ä.
Nyt sitten nähtiin miten takaveto toimii pinessä nousussa lumella alla Michelinen nastarenkaat vähän käytetyt.
Hyvin tuli pihaan, ei mikäänlaista ongelmaa.
Fiatilla se ei olisi onnistunut ennenkuin olisi tehnyt lumityöt.
KUUTILO JOUKO
19.10.2013 21:08
Itselläni ollut 9v.olen ajanut n.70000km.ja ainoa ongelma on olluyt (silloin alussa) tuulihrrkkyys.tein ilma-apujouset taakse nyt menee mainiosti
KARJALAINEN ALPO
19.10.2013 22:15
Kyllä Fiatin jälkeen huomaa, että alusta on pehmeämpi ja herkempi tuulelle sekä maavara pienempi.
Mutta hyvin olemma tottuneet jo.
Seitsemän viikkoa ollut ja matkaa tullut reilut 5000 km:ä ja aivan tässä kotimaassa jaloissa pyöriessä.
Ensi viikolla lähemmä käymään Vuokatissa ja sitten menemme Savoon ja Tahkolle.
KARJALAINEN ALPO
27.10.2013 08:53
Eilen veimmä Mersun ruostesuojattavaksi Säyneisiin oltuamme yön Alatalossa.
Nyt sitten odotellaan homma valmistumista täällä sateisella Tahkolla.