matka-auton renkaat minkä merkkinen pehmeä kyyti

VALTONEN MARTTI 20.08.2013 16:48

Niin joo, totta. Vastauksethan on joskus mitä sattuu:))

HAAPANEN TIMO 20.08.2013 17:55

Niin se vaan on että jos rengas on maximikuormalla, tarvitsee se maximipaineen, ja jos kuormassa on varaa, ei tarvita maximipaineita.

@timppa

HEINONEN PASI 22.08.2013 04:26

Onko kellään kokemuksia kiinan renkaasta nimeltä gt-radial? Edullinen ainakin on.

KARJALAINEN ALPO 22.08.2013 06:23

On kokemusta. Minulla on ollut asuntoautossa ja henkilöautossa. Kyyti ei ole erityisen pehmeää, mutta kestävät siinä missä moni muukin rengas. Asuntoauton kesärenkailla olen ajanut noin 30 tkm:a ja vielä on pintaa jäljellä noin 4 mm:ä. Saattavat kestää vielä enkä noin 10 tkm:ä Minusta hinta/laatu-suhde on kohdallaan.

HEINONEN PASI 22.08.2013 17:13

Joo ainakin hinta GT-Radialissa houkuttaa, puolet michelin-nokia-continental renkaista. Tällä hetkellä alla Continental Vanco 215/75-15. Hyvät ajaa, mutta nyt 3mm pinnalla turhan äänekkäät. On muuten aika isoja hinta eroja renkaissa. Samat merkit eri liikkeissä, eroa jopa satoja euroja. Vertailu kannattaa...

HEINONEN PASI 01.09.2013 18:26

Eipä tullutkaan ylimääräinen ujellus renkaasta, vaan etupyörän laakerista. Tarkempi tutkimus, uusi laakeri ja on huomattavasti hiljaisempi kyyti. Eipä äkkiseltään uskoisi 68 tkm ajetussa autossa olevan vielä laakeri vikoja.

KANTOLA TIMO 22.10.2013 22:03

Kesä selvittiin loppuun vanhoilla, mutta ensi kesäksi on pakko hankkia uudet kesäkumit.

Onko Hankook oikeasti hankinnan arvoinen kumi, kuten testiraportti väittää?

Hämmästelin misukan huonoa testimenestystä. Olisiko Continental sitten kakkonen?

Alkuvuodesta kun hankkii, on kaikki valmista kevään koittaessa...

STRÖM KARI 23.10.2013 17:33

Hankinnan arvoinen.Toistakesää ajaneena voinsanoa näin.Kohtuu hiljainen ym. Tehty kaiketi Micukan lisenssillä joten aika lähellä Micukkaa joka mielestäni paras kesä/talvipyörä.

EEROLA TEEMU 06.03.2014 13:35

Nostetaan tämä vanha aihe esiin, kun TM testasi kesärengastestissään myös kitkarenkaita. Juuri ilmestyneen lehden pääkirjoituksen otsikko oli "Kitkarengas ei ole kesärengas". Nythän on pian kesärenkaiden aika.

Turusen Heimo kirjoitti: " Puutun lähinnä siihen kuinka vastuuttomasti suositellaan kitkarenkaita kesäkäyttöön, siihen ne ei siihen sovi ja ovat vaarallisia. Aivan laitettaisiin vahinko kiertämään."

Heimolla oli kitkarenkaista kesäkäytössä oikeaa tietoa, vaikka saikin pyyhkeitä aiheetta. TM otti verrokiksi kesärenkaille 2 talvitesteissä menestynyttä kitkarengasta, jotka kävivät samat testit kuin kesärenkaatkin.

Lainaus: "Melun, mukavuuden ja vierintävastuksen suhteen kitkarenkaat pärjäsivät hienosti. Sen sijaan ajettavuutta ja pitoa vaativissa kokeissa menestys oli surkeaa ....Kun parhailla kesärenkailla varustettu auto on pysähtynyt 80 km/h nopeudesta, samaan aikaan jarrutuksen aloittanut kitkarengas törmää sen perään yli 40 km/h tuntinopeudella".

Testivoittajaksi kokoluokassa 205/55 R 16 tuli Continental Conti Premium Contact 5. Nokian Hakka Blue oli 3.

JANHONEN MATTI 06.03.2014 14:46

Onkohan mistään puhuttu paskaa, niin hyvässä kun pahassakin, kun kitkarenkaista.

On ne gummia nuo rengastehtaat kun ne on onnistuneet luomaan renkaan, joka ei pidä talvella eikä kesällä.

Yksi asia on kuitenkin varma; Rengastehtaat ei pidä siitä, että autoilijat ajaa samoilla renkailla kesät talvet.

KURVINEN ESKO 06.03.2014 15:24

Aloitin kesärengashintojen kyselyn koska pitäisi uusia toiselle akselille renkaat . Onko kenelläkään kokemusta esimerkiksi Firestonen renkaista matkailuautokäytössä, tai esim. Sava-merkkisestä?

Minulla on ollut hankookit takana 2 kesää ja muuten hyvät mutta löysät kyljet. Takapää meinaa teettää rattihommia sivutuulella ja urissa enempi kuin vanhat renkaat. Rengaspaineen nosto 5,5 bariin hieman auttoi.

Esko

JANHONEN MATTI 06.03.2014 15:48

Autossani on takana Michelin Agilis Alpinit. Hyvät renkaat mutten, mutta sama vika kun noissa Hankookeissa, sivut liian löysät. Vetelee kun peränylitystä on paljon. ja painosta yli 60 % on takasilla.

Eilen juuri kävin rengasliikkeessä tiedustelemassa, josko vaihdettais taakse uudet Mishelin Agilis Campingit, jotka on matkailuautoon tehdyt ja jäykemmät sivuiltaan. Vaan nepä olikin "kiven" alla. Lupasivat soitella kun löytävät tuoreen parin

HALINEN HARRI 06.03.2014 16:04

Tässä kirjoitussarjassa viitattiin Tekniikan Maailman testiin kesärenkaista. Siis TM 05/2014. Siinä testatut ja vertaillut renkaat kuuluvat kantavuusluokkaan 91 joka ei ole riittävä esim. 3,5 tonnin matkailuautoon. Pelkkä rengaskoon sopivuus vanteelle ei ole ainoa kriteeri! Testatut renkaat sopivat mm. henkilöautoihin.

EEROLA TEEMU 06.03.2014 17:13

Toin TM:n testin esille vain siinä mielessä, että "kitkarenkaista ei ole kesärenkaiksi". Tiedän kyllä että testin renkaat oli tarkoitettu henkilöautoihin. Se ei kuitenkaan tee tyhjäksi testin tulosta. Ei kannata huijata itseään, koska tiellä liikkuu muitakin.

VÄLIAHDE JUSSI 06.03.2014 17:47

Korkeaprofiili vyörengaat eikä,kovia ilmanpaineita niillä saat lepposat kyydit. Silloin rengaskin ottaa iskuja vastaan eli pehmentävät ajoa.

HALINEN HARRI 06.03.2014 18:34

Teemu! Ei ollut tarkoitettu sinun tiedoksesi, sinä varmaan ymmärrät. Täällä on paljon lukijoita jotka ovat kokemattomia ja saattavat ymmärtää asian suositukseksi jonka asiallinen rengasmyyjä sitten kyllä korjaa kauppaa tehdessään. Kokeilin yhtä matka-autoa pari talvea kitkoilla, mutta jäisillä, tosi liukkailla ne osottautuivat surkeiksi ja olivat viimeiset kitkarenkaat minun vähiin talviajohin. En tunne synnintuntoja nastoilla ajaessa teiden kulumisesta.

HAAPANEN TIMO 06.03.2014 18:52

En usko sanaakaan tuollaisista testeistä. Ja rengas on aivan erilainen sitten kun se on tehty matka-auton painolle.

@timppa

HUOVINEN TUOMO 06.03.2014 19:12

Moro. Mulla dugatossa Kumho renkaat 15" ja hyvin pelittää. Hinta tais vime keväänä olla alle 700€. Ei varmaan parhaat, mutta ei alkovi autokaan heittele tuulella. T. Tumi

VÄLIAHDE JUSSI 06.03.2014 19:55

Tuomo Ei ne rekanallakaan huonot renkaat ole.Hinta laatu suhde kohdallaan. Sitä samaa, ei voi sanoa noista merkkirengaista.

KANTOLA TIMO 06.03.2014 20:52

Taitaa olla renkaat aina väärä säästökohde?

Laitatin Hankook Vantrat ja koko setti alle 500 euroa. Sillä rahalla ei korjaa mitään vahinkoa.

ASIKAINEN MATTI 06.03.2014 23:44

Kun 215/70R15 Camping-renkaiden paineet ovat edessä 5 ja takana 5,5 bar ja 225/70R15 renkaiden vastaavasti 4,1/4,5 niin kyyti on selvästi pehmeämpää viimeksi mainituilla, enkä kyllä palaa Camping-renkaisiin, kun nyt olen päässyt vaihtamaan tähän kokoon sekä kesä- että talvirenkaissa. Näillä kärsii ajaa sorateilläkin tekareiden tippumatta.

KARJALAINEN ALPO 07.03.2014 07:07

Matti, onko kyseessä Michelinit?

ASIKAINEN MATTI 07.03.2014 12:04

Hankook Vantra, renkaassa on pienellä myös merkintä M+S eli sopivat erinomaisesti talvella etelään matkustaville. Kesärenkaina ne ostin keväällä -12 ja siinä yhteydessä tarkistettiin auraus, joka oli jonkinverran liikaa harituksen puolella. Luultavasti sitä ei korin lisäämisen jälkeen tarkisteta, joten lisätty paino muuttanee aurausta. Olisi ehkä syytä tarkistuttaa aina uutta autoa ostettaessa.

HAAPANEN TIMO 07.03.2014 15:40

Mulla sama muutos, ja samat havainnot. Renkaana Viking.
http://urly.fi/c6Z

@timppa

PUUSTINEN ESKO 07.03.2014 17:19

Toyon rengas kulutukseltaan olisi paras kitka, mutta ei taida saada kokoja matka-autoon. Nokialainen kestää kaksi kesää ja on pehmyt kyyti. t EP

KURVINEN ESKO 07.03.2014 17:46

Matti ja Timo ovat vaihtaneet leveämmät renkaat samalla profiilisuhteella autoihinsa. Samalla rengaspaineita on voinut pudottaa. Onko olemassa taulukko, josta voi katsoa uuden paineen tai laskentakaava?

Minulla on vanha Ducaton maxi-alusta 2.8 moottorilla, rengaskoko 215/75 16 ja ohjekirjan mukaan paineet 5,5 bar eli aika kivireki kyyteilleen. Tällä rengaskoolla on ongelma ajaa autolleni sallittua 80km/h koska viitosvaihteella moottorin käyntinopeus on alle 2000 rpm ja moottorissa pitäisi olla kierroksia viitosvaihteen voitelun vuoksi. Näin olen kuullut kerrottavan

Jos levennän rengasta samalla profiililla niin kierrokset putoavat entisestään, mieluummin pienentäisin renkaan kehää niin moottori ja vaihdelaatikko kiittäisivät. Onko hyväksi koettuja ratkaisuja minun ongelmaan? Esko

EEROLA TEEMU 07.03.2014 20:09

Kokemukset on sellaisia, että toiset renkaat on pehmeämpiä ja toiset kovempia samoilla paineilla. Liiasta leveydestä polttoainekulut nousee ja varsinkin jos paineet on alhaiset.

Samanlainen lähtökohta Maxi- alusta 215/75 16 renkaat ja 2,8 id TD. Todennäköisesti samanlainen lootakin. Tykkään siitä niin hemmetisti, etten pois antaisi. Nyt ajettu n. 110 tkm ja laatikkoa ei ole korjailtu. Ajelen jos kelit ja liikenne sallii mittarin mukaan sellaista 90 km/h joskus enemmänkin. Yleensä liikenteen tahdissa. Rengaspaineet on 5 bar kaikissa kiekoissa ja alla ah niin pehmeät ja kestävät Hankookin renkaat. Ei mikään kivireki. Kulutus kesällä alle 10, talvella alle 11.

Älä ota nokkiisi, mutta ei Sinulla ole mitään ongelmaa. Rupea vaan ajelemaan vähän kovempaa, silloin kun vitonen on päällä. Pudota paineet välille 4,75- 5,0 ja osta mukavammat, halvemmat, mutta kunnon renkaat. Saat ne melkein puoleen hintaan joihinkin "merkkituotteisiin" verrattuna. Et tee mitään niillä paksummilla reunoilla, ellet törmäile rotvalleihin. Tarkista, että etupään iskunvaimentimet on kunnossa.

Ei joku Ducato ole mikään mehu- Citikka pehmeydessään, mutta ihan kohtuullinen, kun on oikein varustettu -hyvällä tiellä.

KURVINEN ESKO 08.03.2014 00:20

Kiitos viestistäsi. Mittarissa on reilut 140 tkm eikä lootaa korjailtu eikä haivaittu edes alkavaa vikaa. Ajattelin vähän samaa kulutuksesta leveämmillä donitseilla.

En lähes julkisella palstalla kehdannut kirjoittaa, että ajelen 80+ nopeutta koska moottori käy kevyemmin 2200-2300 rpm:llä. Kulutukset ovat samoissa lukemissa. Esko

EEROLA TEEMU 08.03.2014 00:51

Hyvä Esko! Se 2,8 id TD moottori on varsinainen "helmi". Tuon 110 tkm ajetun myllyn päästölukema katsastuksessa pari vrk sitten oli 0,28, kun hylkyarvo on 3,5. Katsastajakin sanoi, että hienossa kunnossa. Pidä sama rengaskoko ja lisää nopeutta vitosvaihteella. Jos mittarissa on 90+ km/h niin ei normaalisti tule edes kirjallista huomautusta haahkanpöntöltä. 100- alueelta ei niin millään!

Laatikon kunnossa pysymisen kannalta tärkeää on, ettei vaihda "kiireessä" ennekuin kytkin on täysin pohjassa. Hätäisesti vaihdettaessa 5. pykälää päällä pitävät hampaat saattavat "liippautua" ja lopulta rupeavat luistamaan päältä omia aikojaan. Siis malttia kytkimen käytössä.

Muuten: jos se vitonen menisi pois päältä omia aikojaan, niin autolla voi edelleen ajaa n. 100 km/h nopeutta nelosvaihteella. Toki diesel- kulutus ja melu kasvaisi selvästi.

Mukavia kilometrejä!

ASIKAINEN MATTI 08.03.2014 12:09

225/70R15 renkaiden ympärysmitta on 2 % pitempi kuin 215/70R15 renkaiden (kokomerkinnästä laskien), joten mittarin kilometrit näillä renkailla ovat 2 % pitempiä ja vastaava korjaus polttoaineen kulutukseen tekee lukemat vertailukelpoisiksi.

Käyttäjän lisäys viestiin 8.3.2014 klo 12:17:56 Kurvisen Eskolle

Auton ohjekirja antaa suoraan painesuositukset sekä 215 Camping- että 225-renkaille. Laskentaa ei erikseen tarvita.

JANHONEN MATTI 08.03.2014 14:47

Eli ei käytännön merkitystä.

Tuo 2 % muutos polttoaineen kulutuksessa voi syntyä hyvin monesta asiasta. Tien pinnan karkeusero jo aiheuttaa suuremman muutoksen.

HAAPANEN TIMO 08.03.2014 18:41

Mutta silloin kun ensimmäistä kertaa lähdin isommilla renkailla liikkeelle huomasin eron takapuolessa. Se tuntuma häipyi muutaman kilometrin jälkeen. Nyt nopeusmittari näyttää lähes oikein.

@timppa

KURVINEN ESKO 08.03.2014 19:41

Kiitos kaikille vastaajille. Laitan mietintämyssyyn rengaskoonvalinnan. Tuliko seurattua kulutusta vaihtaessanne leveämpään renkaaseen eli oliko sillä vaikutusta. Yht'äkkiä tuntuisi nostavan sitä mutta oliko havaittavissa ?

Kaasupolkimen asennolla on aika iso merkitys eli jos ajaa nopeutta 80+ tai 80+++ nopeutta. Toinen tekijä, jonka olen huomannut vaikuttavan kulutukseen nostavasti, on ruuhkainen tie jolloin tasaista nopeutta ei voi pitää. Ehkä renkaan merkitys jää niin pieneksi että häviää näihin tekijöihin?

Esko

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.