Fiat vai Transit

MIELONEN JOUKO 07.01.2013 12:13

Matkailuautoa uusimassa Fiat vai Transit kun mersuun ei rahat riitä eikä renuun rohkeus. Kummastuttaa kun maantiellä ei juurikaan näe Fiat merkkisiä henkilöautoja mutta Fordeja on. Onko Ducato todella niin hyvä kuin yleisyys antaa olettaa, vai mistä se johtuu joustavasta alustan toimittajasta, edullisesta alustasta vai mistä. Olen ajanut vähän Fiatilla taajamanopeudella ja Fordilla hieman enemmän maantillä, en havainnut olellisia eroja. Molemmissa on varmaan omat hyvät ja pahat puolensa, mutta mikä lienee kokonaissalado tyytyväisyydestä. Käytetyt Ford-alustaiset näyttäisivät olevan hieman kallimpia kuin Fiatit. Ajatuksissa on vuosimalli haarukassa 2008-2010 ja pituus noin 6,5 m. Voi olla, että tästä aiheesta on keskusteltu aiemminkin, keksiikö joku valmiin hakusanan millä etsiä.

HIETAVUORI JUHA 07.01.2013 12:33

Ford ilman muuta !!!!

Transitmies.

PULKKI MARTTI 07.01.2013 12:39

Hiivatti rules. Toimiva peli. (kolmas menossa)

STRÖM KARI 07.01.2013 13:00

Jos lueskelet näitä osioita täällä niin eiköhän vikakyselyt liity enimmäkseen Fiiuihin.Harvoinpa Transuista vikakyselyjä on.Itelläni Trnsit eikä valittamista.

Käyttäjän lisäys viestiin 7.1.2013 klo 13:00:52 Pahus Transit siis

PULKKI MARTTI 07.01.2013 13:58

Kuten kerroin kolmas menossa, eikä seiso autot paikallaan talvellakaan. (koputan puuta) Ei vikoja Fiatissa. Muuten mikä suhde mahtaa kalustossa olla prosentuaalisesti, eli montakohan prosenttia ajossa olevista ma-ajoneuvoista on jommankumman nupilla varustettuna? Saataisi nääs selvittää vikakyssäreiden määrän. Fordista on kyllä muuten kokemusta, muttei matkailuauton suhteen.

ALAKULJU AULI 07.01.2013 14:45

Hah, en ole kyllä asiaan asiantuntija mutta tuota samaa mietimme ja pohdimme itsekkin vajaa pari vuotta sitten kun runsaasta saksalaisesta asuntoauto tarjonnasta aloimme kulkupeliä katselemaan. Matzan moottori kulkupelissä Suomessa oli kestänyt ilman ongelmia yli 300tuhatta kilometriä. :) Transitin moottorilla autot oli halvempia mutta hyvin äkkiä teimme huomion että aika usein niihin oli jo vaihdettu moottori kun oli ajettu vasta 50-100 tuhatta kilometriä autolla. Tuo vähän ihmetytti, miksi noin? Eli tuon huomion tehtyämme unohdimme Fortit ja keskityimme Fiatiin. Tyytyväisiä ainakin tähän asti olemme Fiatiin olleet. En tiedä kumpi on parempi ja miksi Fiatin moottorilla olevia on enempi? Onkohan tuosta mitään tilastollista tietoa?

Käyttäjän lisäys viestiin 7.1.2013 klo 14:55:38 "Käytetyt Ford-alustaiset näyttäisivät olevan hieman kallimpia kuin Fiatit. " Onko noin Suomessa? Minusta täällä Saksassa tuoloin oli toisin päin. Onko niin että Suomessa arvostetaan enempi Fordia vai?

PULKKI MARTTI 07.01.2013 15:05

Minusta fiat alustaiset säilyttävät arvonsa (mutu) paremmin, tosin useasti fordalustaisia kulkupelejä löytyy enemmän (uusissa) hintahaitarin alapäästä??

HALINEN HARRI 07.01.2013 15:11

"Renuun ei riitä rohkeus". Kerrotko Jouko noiden sanojen taustasta enemmän?

JOKINIEMI PETRI 07.01.2013 15:23

Lueppas nyt näitä juttuja täältä kuinka hyviä noi italian ihmeet on. Renu ja foord varmasti ihan eri sarjassa kun fiiut.

VÄLIAHDE JUSSI 07.01.2013 15:34

Ainakin minun VW alusta on foordi ja on pelannu hyvin vuodesta 85 lähtien ja varmaan ei oo säästetty. Kyllä Hiivattia, en ottaisi mistään hinnasta.

PULKKI MARTTI 07.01.2013 15:45

Siinäs Jussi nähtään. Yks äittestä ja toinen tyttärestä. Ja johan se vanha perimätietokin kertoo et voorti ei oo auto eikä piika ihminen ja että kuka voortilla ajaa on hänelle taivaspaikka varattu valmiiksi.

VÄLIAHDE JUSSI 07.01.2013 16:21

Martti saat nähdä Ei mee montaa vuotta kun tuon Fiiatin Preniumin ikkunoita ruetaan kyseleen kun, ne ei kestä, rungon vääntymistä.

KILLSTRÖM NIELS 07.01.2013 16:30

Ford ilman muuta !!!!

Miten lienee, ennen sanottiin ettei piika oo ihiminen eikä voorti auto.

Molemmissa on niitä ns. maanantaikappaleita soon tuurista kumman saa. Itse koputan puuta (päätä) mulla on fiiu ja vielä kaikki jopa loistavasti.

nisse

KILLSTRÖM NIELS 07.01.2013 16:40

Siinäs Jussi nähtään. Yks äittestä ja toinen tyttärestä. Ja johan se vanha perimätietokin kertoo et voorti ei oo auto eikä piika ihminen ja että kuka voortilla ajaa on hänelle taivaspaikka varattu valmiiksi.

Lisätään vielä kysymksellä: Miksi voortilla saa saa ajaa jalkakäytävillä? Vastaus. On poissa autojen tieltä. Tai Minkä takia voortissa on perä keulaa korkeammalla? Vastaus. Saa tasaisellakin mäkistartin.

HALINEN HARRI 07.01.2013 16:41

Petri Omaan kokemukseeni perustuen: Kaksi viimeisintä on ollut Renuja, 3 lt ja päivityksen jälkeen 2,5 lt. Niitä ennen oli kaksi Fiatia, molemmat 2,3 lt. Ainoastakaan noista neljästä ei ole pahaa sanottavaa. Rellujen ajettavuus ja jarrutustehot kuitenkin merkittävästi miellyttävämpiä. Vanhin noista neljästä vuosimallia 2003. Niistä jutuista: Voisitko vihjaista mitä tarkoitat? Nimenomaan koska olen seurannut kirjoituksia aktiivisesti kohta 10 vuotta niin kiinnoistaisi nuo Rellu -jutut joihin vihjaat. Tämän vuosituhannen aikana mm. Nissan ja Opel on käyttänyt moottoreinaan ja osin muinakin osinaan Renua - onko niissä samat vihjaukset paikallaan vai onko kenties kokemuksia vain Fiatista/Fordista.

HAARAKANGAS ALLAN 07.01.2013 16:50

"Fiat petojen sukua, susi jo syntyessään....!" Sanoi puosu ystäväni ja hän on sentään ajanut paljon. Saanut parit jousetkin poikki etupäästä.

Allu vaari

JOKINIEMI PETRI 07.01.2013 17:01

Itelläni rellu 2,5dci 150hv Ja en voi kyllä moittia kertosin kyllä jos olis ollu jotakin onkelmaa. On hyväkulkunen ja hiljanen, Tehoo on riittävästi ja jousitus on mainio ei liian kova ei kolahtele mutta ei myöskään vaapu mitenkään, Vaihteisto on juuri oikeen olonen , Edellinen oli fiiu ja kyllä siinä harmia piisas

Käyttäjän lisäys viestiin 7.1.2013 klo 17:10:06 Ja mikä parenpi puoliintegroidussa renussa on huomattavasti levenpi ohjaamo kun fiiussa ja transussa, Sillon varsinkin siittä iloo kun penkit on käänettynä asuntoon päin

SUOMINEN TAUNO 07.01.2013 17:25

Tuolla ketjussa on Transit -miesten kokemuksia. http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?E26555M=51&x26555=90158421

KOSKINEN OLLI 07.01.2013 17:58

Jos asuntokorissa on ympärikääntyvät etupenkit niin unohda foorti. Foortin ohjaamo on matala, katto matalalla, ja kääntyneessä penkissä ei aikuinen mahdu istumaan kunnolla. Fiatissa hyvää on se että varaosien saanti on taattua. Niiden menekki on suurta.

HAKALA JYRI 07.01.2013 19:04

Merkit::

Fiat -yleisin matkailuautonalusta, valmistajien suosima, vain etuvetoisia, ensim kriteeri ollut varmaan halpahinta

Ford-löytyy etu ja takavetoisena, jokin moottorimalli ongelmia??

MB sprinter vain takavetoisena, alkup suoralla taka-akselilla ei oikein käypä, erillisp jousitteinen, leveällä raidevälillä Alko/mb taka-akseli taitaa olla paras mutta hinta haittapuolena

Renault,Opel , citroen:-tulossa asuntoautopuolelle

Volksw crater: ? takaveto,ei oo tullut vastaan asunto-kopillista, peltikuorisia on transp ? etuveto taitaa olla pieni markkinaosuus

Yleistä; merkkiä ei kannata vaihtaa oman ajokin vikojen perusteella nykyään joka merkissä löytyy murheita takuuaikana ja sen jälkeen, taitaa nuo sähköiset moottori ja vaiht puolen olla ikävimpiä (jää matkalle eikä oikeastaan saa kuntoon kuin merkkiliikkeessä testerin avulla.),ne testaamattomat kylmäkäyttöviat taitaa vaivata joka merkkiä,, ajo määrät asuntoautoilla yleensä niin pieniä ettei 10 v käyttöiän aikana tule siitä suuempia ongelmia tekniikan kanssa. (10v nyky suunnitelmien mukaan henkilöautojen käyttö ikä = paalaus ja sulatus). Jos jollain merkillä ajetaan 500t---milj km hyötyajoa taxi tai paketti/kevyt kuorma-autona muutaman vuodenaikana esim vw, mb ja ford ainakin löytyy, ei noita pysty hyödyntämään asuntoautilija.

Mielipiteitä: Asunto-osan mieltymykset ja käyttötarkoitus ratkaisevia ja jos tarvii talvikäyttöönkin soveltuvan (kaksoispohja) matalarakenteisen se onnistuu vain etuvetoisena jos on merkkiuskollinen silloin valinta on helpoin,,, jos ei enakko- luuloja voi ostaa "uuden" markkinoille tulokkaan. Yhä useammassa ongelma henkilöluku, eikä näytä pituus/ hankintahintakaan lisäävän istumapaikkoja, on myynnissä olevan 10m / 350.000 autoja rek 2 hlö lle.

terv jyrih

ps huomasin,,,,ei tässäkään vastausta aloittajan kysymykseen

KOISTINEN TOIVO 07.01.2013 19:41

Eipä taida olla oikeaa vastausta tuohon kysymykseen. Voi olla samanlainen vastattava, kun vaimo kysyy sopiiko tämä vaate minulle. Luulempa että tärkeämpi on kysymys sopivan asunto puolen löytyminen. Että se on hyväkuntoinen, ja kuiva. Olen miettinyt nykyään käytetyt autot liikkeiden pihassa joutuvat monesti aika pitkään seisomaan. On paljon puhetta ollut siitä mitä ulkona seisotus tekee korille. Aikanaan tetlesi uutena ostettiin. Mutta opin, että katolle kannattaa kattoa. silikonit kertoo ajan kulusta. Entäpä alusta jos käytettyä. Kannattaa kurkistella vaatteiden likaantumisen uhalla kunnolla. Onneksi vaimo on siihen tottunut. Mielestäni keulapuolen murheet ovat pienempi asia. Niitä huonolla tuurilla tulee merkistä riippumatta, Mutta ajan kanssa jotain laittoo tulee kumminkin. Käytetyssä kannattaa kattella tarkkaan huoltohistoria, mikäli on ajettu usampi kymppitonni. Ooppelin movanosta en vielä osaa sanoa mitään, kun se ei ole juonitellut. Mutta ehkä hyvää ketjukone. Hiljainen kori.. Mutta näyttää se, ja rellu tulevan mukaan, jotta kyllä kuuluu ajan kanssa. Tollonokka fiiatista ei, eikä ransitista ole kokemusta. Kaks kasi 05 vm. fiiatti Ajettiin ongelmitta 79000km. Mutta öljyt vaihoin kymppitonnin välein. Laatikko öljyt joka vuosi, samoin tälle nykyiselle sama läksy. Toivopoika

MIELONEN JOUKO 07.01.2013 20:27

Harri Haliselle. En ole mikään autoasiantuntija. Ensimmäinen oma autoni oli 1967-1968 renu ja sen jälkeen on ollu vielä toinenkin, niiden kokemusten pohjalta kolmannen osto ei tunnu vielä ajankohtaiselta, no ne olivat henkilöautoja viime vuosituhannelta. Tuoretta kokemusta oli Caravan-lehdessä no 1/2013 sivulla 113. Siitä huolimatta renu kiinnostaisi, uskoisin että niissä ajettavuus on kunnossa. Kiitoksia tähänmennessä tulleista kommenteista, arvasin että asia herättää keskustelua, kiitos.

POHJANTÄHTI JORMA 07.01.2013 23:44

Transitin alustat on pakettiautoja, Fiatit matkailuautoja

AALTONEN JUKKA 08.01.2013 07:58

Kyllä noin lyhyt öljynvaihtoväli kuullostaa pahalta. Kuin heittäisi kymppitonnin ajetut renkaat roskikseen. Ellei sitten käytetä koneessa rypsiöljyä.

TÖRÖLÄ SIMO 08.01.2013 08:19

Samapa tuo mikä on merkki, kunhan on MB tähti keulassa, Sano ykx vanhempi karavaanarimies, että Mersu on aina Mersu...)

KOISTINEN TOIVO 08.01.2013 09:57

Vanha tapa, Meillä kymppitonni riittää melekeen vuuen ajeluun, olen aatellut, että kondessikosteus, ja enemmän kun km. tulee noki, ynnä muu epäpuhtaus poistuu. On minusta kalliita nuo vehkeet, etten enää öljyissä pihistä. Ne pitkät öljyn vaihtovälit, mitä puhutaan. Niillä liikkuu auto melkein aina. Noita synteetisiä öljyjä käytän mitä valmistaja suosittelee. Toivopoika

HIETAVUORI JUHA 08.01.2013 10:22

Kyllä minä ainakin vaihdatan Transiittiini öljyt ja putsarit kerran vuodessa ajoista riippumatta. Se nyt on muihin kuluihin verrattuna pikku juttu eläke vaarillekin .

Käyttäjän lisäys viestiin 8.1.2013 klo 10:26:59 Minulle taas sanoi yksi mersu mies,kun köyttelin sitä hinurin rusettiin = " Tähän sammui johtotähti , jätkä kävelemään lähti ".

PULKKI MARTTI 08.01.2013 10:39

Putsarit ja öljyt tosiaankin kannattaa vaihtaa kerran vuoteen. Harvalla meistä tulee huoltoväli vuodessa täyteen kilometreinä. Meillä tosiaankin kolmas fiiu menossa, eikä yhdessäkään ole ollut konepuolella mitään vikaa.

UUTTU JUHA 08.01.2013 11:35

Fiat on hyvä ajettava ja pienemmät moottorit on Fordin tekemiä. Fiatin ostamalla saat molemmat:)

Fiiun kytkin on nykyisin heikoin lenkki isommissa matkailuautoissa, eipä kestä pitkään kovaa vääntöä. Pieni moottori ei kyllä mitään väännäkkään. Läppävikoja varmaan joka merkissä satunnaisesti.

Käyttäjän lisäys viestiin 8.1.2013 klo 11:41:09 "Transitin alustat on pakettiautoja, Fiatit matkailuautoja"

AL-KO tekee matkailuautojen alustoja, muut on niitä pakuja varten tehtyjä.

SUOMINEN TAUNO 08.01.2013 12:52

Kerran katsastuskonttorilla, kun taas määrättiin Ducatoon korjattavaksi sitä sun tätä, kysyin insinööriltä, että mikä näissä oikein maksaa?

Insinööri arveli, että ovat vain suunniteltuja kuivempiin oloihin. Siinä taitaa olla vinha perä. Suuri osa matkailuautoilijoista käyttää kulkinettaan vain kesäisin ja pitää sen rospuuttokelit ja talven ajan katon alla suojassa. Tämä saattaa selittää sen, että on paljon Ducato -kuskeja, joilla ei ole ollut teknisiä ongelmia.

Vieläkin verenpaine nousee, kun muistelen niitä joustintukien yläpään laakereita.

KOMULAINEN HANNU 08.01.2013 12:53

Joo tekis kyllä joskus muutakin kokeilla kuin Fiiua....Itellä nyt neljäs Fiude menossa...Ollut 1,9 Td, 2,5 iliman fööniä ja sitten 2,8 JTD on ollut nämä 2-viimesintä.Täytyy vaan vilpittömästi todeta että ei ole kyllä ollut yhdessäkään näissä valittamista ..kop-kop..puuta jne...Aina on vaan uudempaan päin pitänyt pyrkiä....Joo noista henkilömallin Fiiuista,"ennen-vanhaan"ei kyllä mitään hyvää kuultu..oli sähkövikaa...ja kaikkea ym....Tiijä näistä...Niin ja me myöskin "pörräämme " kesät sekä talvet liikenteessä,etupäässä täällä Pohjos-maissa ! Kivoja jatkoja porukoille tänne foorumille !!

NYYSSÖNEN KAJ 08.01.2013 13:42

Jos sen haluaa kestävän vuosikyymmeniä Jussi sanoo VW jossa on Ford alusta? Minä suosittelen Volvon alustaa mutta sitä ei kyllä saa 6,5m pitkänä mutta kuitenkin sen mittaisella akselivälillä;-))>

Espooniassa tulee lunta -1

PULKKI MARTTI 08.01.2013 13:47

Al-KO.n alusta on ehddottomasti tähänmennessä meillä olleista paras ajettava. Siihen hiivatin 3l keulalla vääntämään, niin matka taittuu. Ja kuten edellä kerroin ollaan liikuttu kesät talvet.

SUOMINEN TAUNO 08.01.2013 14:17

Onko tosiaan niin, että kellään muilla ei Ducatoissa ole ollut näitä teknisiä ongelmia? Ymmärsin kyllä katsastusinsinöörin puheista, että vallan tyyppivioista olisi kysymys. Puhui jopa suunnitteluvirheistä.

Näinhän se aina maailmassa tuppaa olemaan. Itsellä vain on ongelmia ja muilla vehkeet pelaa :)

JOKINIEMI PETRI 08.01.2013 14:23

Tauno no siinä on se syy miks itse vaihoin kulkimeni renuun. Kun sattu vielä löytyyn rellu jossa on ALKO alusta. Fiiun kanssa oli niin paljo kaiken sortista vikaa että oli kyllä joskus hermo koetuksella..

TOIVONEN MARTTI 08.01.2013 16:39

Alusta vaikuttaa paljon, samoin kopan muoto ja tasapaino. Kokonaisuus se on joka vaikuttaa millainen auto on ajoltaan.

Itsellä puoli-integroitu Bürstner Fiatin nupilla ja ALKO-alustalla, kokonaismitta öbaut 7 metriä ja aika reipas peräylitys.

Joulukuun alussa kun tultiin Espanjasta Ranskan puolelle iski valtavan kova sivutuuli. Tien infotaulut varotteli rajusta tuulesta ja kehotti hiljentämään. Missään kohtaa ei tuntunut että tuuli veisi autoa vaan se meni kuin juna, hiukan pahimmissa puuskissa kallistui.

Vaimo vaan piti omasta ovestaan kiinni kun pelkäsi että ohjaamon poikki puhaltava tuuli vie repsikan puolen oven mennessään. Ei ole teipattu umpeen niitä kuskinpuolen oven tuuletusaukkoja. mot

LAUKKANEN MAURI 08.01.2013 17:07

Kun van nyt ei taas kerran sotkettaisi alustan ja as,osan vikoja. Tietysti siihenkin vaikuttaa onko se as,auto integroitu vai puoliintergoitu.

Jos ajatellaan intergoitua as,autoa ja vielä varustettuna alko-alustalla niin se Fiat/Ford osuus vikojen suhteenon pieni.

Puoliintergoidussa alustan osuus aavistuksen suurempi jos on se normaali alusta.

Minulla on neljäs (4) Fiatti menossa eikä niissä missään ole ollut ns,alustassa ongelmia ,ainoastaan akkuja on mennyt mooritilasta,mutta ne taitaa olla kaikilla merkeillä käyttötavaraa.

As,autojen viat ovat niitä tavallisia: lukkopesiä,saranat ,irtoavia ruuveja,listoja,sähkörappujen ongelmia,sekä tietysti lämmittimien ongelmat ,oli se alde tai truma.

Niin vielä ne kattoluukujen vivut: muovi leluja,eivät kestä mitään. Ja vielä ne vesipumput ja hanat,nekin taitaa olla kiinalaisten halpatuontantoa samoja hanoja ja pumppuja kaikessa merkeissä,myös hymerissä.

Että haukkumaan sitten vaikka se Fiatti kun keittiön kaapin oven lukko on rikki!.

SUOMINEN TAUNO 08.01.2013 18:02

Tuolla on vanha ketju, jossa on ansiokkaasti käsitelty tätä joustintukien laakerien jumittumisongelmaa. Näyttää siellä olleen Maurikin ottamassa osaa keskusteluun, mutta ei tietenkään mitään ongelmia ollut hänellä :)

http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?x26555=85784

PULKKI MARTTI 08.01.2013 18:09

Siinäpä se onkin. Asuntopuolelta mättää joku, niin viiatin tai voortin vika. Mie oon osdannu kyllä haukkua Kaapon ja Viiatin erikseen jos aihetta on ilmaantunna.

LAUKKANEN MAURI 08.01.2013 18:11

Minulla oli Peugeot partneri jossa ne laakerit jumiutui ja vaihdettiin,mutta ei Fiatin as,autoihin.

KOISTINEN TOIVO 08.01.2013 18:24

Juuri niin. Alun perin taisi olla kyse kumpi. Fiiatti, vai Transitti, Me kaikki lähettiin koppipuolelle. Mauri puhuu asiaa. Ainoastaan retki autoissa voidaan puhua koko autosta. Oliko tässä alun perin kyse vain koneesta, kummassa parempi. Ja vastaus koneiden osalla alihankkijat toimittavat osia kaikille. Elikkä mitä se tänään on se ero. Fiat pösö sittikka. Nimi. Ooppeli nissan renu. Nimi Ja komponentit. Mistä ne alunperin ovat. Noita on omistus järjestelyillä, ja ristiin toimituksilla ajan kanssa niin paljon sekoteltu. Ei taida se kuuluisa Erkkikään selvittää kaikkia mutkia. Mutta sen minä sanon, aina kannattaa tingata. Eikös hiasen perillisessä ole jopa pösö mukana. Ja eikös jotakin mersua tehä turkissa, tai romaniassa. Kohtahan kiinalaiset omistaa kaiken, jopa volvon. Ei mitään pyhää enää. Toivopoika

HALME MARTTI 08.01.2013 19:43

lätkäistän Mersun tähti. Luultavasti Renault Kangoo/Citroen Berlingo/Peugeot Partner kokevat tällä toimenpiteellä ihmeparantumisen kaikista tyypillisistä "ranskalaisvaivoista". (Renault Kangoota aletaan myydä myös Mersuna)

Ilkeily sikseen. Tuolla ylempänä joku taisi ihmetellä sitä, miksi Rellua vierastetaan asuntoauton alustana. Olettaisin syynä olevan ranskalaisten maineen helposti rupasahtavina vehkeinä. Saas nähdä tässä muutaman vuoden kuluttua, löytyykö ennakkoluuloile katetta, vai olisiko ne luulot jo syytä unohtaa. Sinänsä mielenkiintoisia olisivat muutaman Rellun alustalle tehdyt as-autot.

Mainittakoon vielä, etten puhu pelkästäään hevosmiesten tietotoimistosta kuulemaan. Minulla on ollut kolme ranskalaista autoa.

HAAPANEN TIMO 08.01.2013 20:05

Eipä mullakkaan ole Ducatossa seitsemän vuoden aikana ollut kuin pari pientä sähkövikaa, alle satasen remontit. Uudemmilla malleilla ei tähän päästä.

@timppa

KOISTINEN TOIVO 08.01.2013 21:02

Eihän rellu outo ole. Me kun ostettiin 05 tetlesi. Oli vieresssä rellun keulalla toinen puoli intekroitu tetlesi myynnissä, 2,5 l koneella muistaakseni tatsunin koneella, vai oliko 3,litranen tatsunin. Nythän atria on ainakin vuuen tehny renaultin nokalla puoli intekroituja.Kallita kun mahoton. Että kyllä kai pakka on klopaalia, niin kun viisaat sanoo Toivopoika

UUTTU JUHA 08.01.2013 23:44

Mulla on ollut 2 fiiun nokalla varustettua puoli integroitua. Eka oli vuosimallia 2006, siihen ehti tulla 15000 km mittariin, välillä vilautteleli moottorin keltaista vikavaloa. Muuta ei itse fiiussa ollut. Toinen on vuosimallia 2009. Mittarissa on tällä hetkellä 59000 km. Vikoja on ollut ilmastoinnin putkissa, kytkimessä ja pakokaasun kierrätysläpässä. Korjaukset ovat kustantaneet n. 2600e. Uskoisin, että nämä fiiun tyyppiviat ovat tälläerää korjattu ja autolla hurruutellaan menemään seuraavat 300 000 km ilman suurempia ongelmia. Molemmissa autoissa on sama 3l moottori.

KOISTINEN TOIVO 09.01.2013 08:04

2.8 fiiatissa oli semmonen vika, että yhteispaine ruiskussa oli johdot joka pytylle. ne oli aika jämptisti tehty ja pistokkeita oli hankala liikutella, kun kosketus huononi. sillon häiriö valoa poltti. Sisä lämpötilan säätö oli huono, tahto olla kylmä tai liian kuuma, paitsi kovilla pakkasilla piti vapastolla auttaa. asentaja sanoi tyyppiviaksi. Ooppeli näyttää, ettei moottorin lämpö riitä kovilla pakkasilla. Mutta asunto puolen vepasto auttaa. Mutta se ei kai ole nykyään uutta kun löpöä ei saa kulua, ja koneiden tilavuudet pienenee. Kaikissa on kohta joku lisälämmitin Toivopoika

HIETAVUORI JUHA 09.01.2013 08:11

Toivolle Paljonkos se Ooppeli kuluttaa tuota kallista polttoainetta ?

KOISTINEN TOIVO 09.01.2013 13:29

Muistas nyt. Sksyllä käytiin pohjosesa, ja kilometrit pistin ylös, samoin litrat. Se oli jottain kaheksan litran tietämissä Syksyllä jossain saitissa. missä keskusteltiin kerroin sen tarkkaan, ja onhan siinä se koko kulutus koko kilometrimäärälle. tietokoneella. Pitäs käydä kattomassa. Aioin kyllä nyt kun keväällä kun otan liikenteeseen niin seuraan. Tulee katottua ymmärtäkö tietokone miten asian. Kruiserilla ajoin lähes koko matkan. Toivopoika

LAURONEN TAPANI 09.01.2013 14:59

Joskus tuo kestävyys on kiinni kuskistakin, toiset saa kaiken hajoamaan, kun taas toisilla kestää lähes kaikki vehkeet. Toisilla on vain parempi "perstuntuma" esim. milloin kannattaa painaa kytkintä ennen kuin paikat hajoaa, tämän huomasi traktorihommissa nuoruudessa, itse en saanut pikku Valmettia rikki millään, vaikka revin sillä kiviä ja kantoja valtavat määrät ja talvella reviteltiin leveillä teloilla kainuun hangilla, mutta sitten kun isotveljet käytti tai lainasi traktoria, alkoi tippua hampaita vetopyöristä ym.

ALAKULJU AULI 09.01.2013 15:17

Eikö oljyt vaiheta moottoriin huoltokirjan mukaan? Ennen oli huonoja öljyjä ja ne vaihdettiin jopa kaksi kertaa vuodessa? En minäkään saanut taavettia rikki vaan ladon seinään reijän kuusi vuotiaana.

HEIKKINEN JUKKA 09.01.2013 15:34

Hyviä varmaan nykyisin molemmat. Itselläni ollu pari Fiatia , eka oli 2,8JTD ja nyt tuo 2,3 130 Multijet. Taloudellinen, vääntävä mottori ja hiljainenkin. Lämpenee nopeasti ja pitää lämmöt kovallakin pakkasella kun on keulasuojat. Kuiva alustaltaan, ei merkkaa paikkaansa. Eipä ole ollu mitään ongelmia Fiijujen kanssa... mutta

"Ranskalaisia ostan vain vain kitskalta ja Renault;a vain pullosta...eiku sivistyneesti klasista...heh.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.