"Ammattimies" ajossa

HIETAVUORI JUHA 01.12.2012 09:56

Alpolle Eihän sieltä autokoulusta saa kuin harjoitteluluvan. Minä sain varhaisessa nuoruudessani ( 15 v) hyvää ajo opetusta ollessani k.auton apumiehenä. Siinä vanhemman jermun katseen alla ei virheitä sallittu. Voi voi jos ukko mersun vaihdeloota kiroili ,niin heti kuului, että ottiko keppi maahan. Sai myös hyvää pimeässä ajo harjoitusta kun ajo opetus tapahtui yleensä yöaikaan sattuneesta syystä. Eli ajokortin puutteesta. Rikos lienee vanhentunut ,mutta koulutus ei . Nyt 52 v ajettu ja matka senkun jatkuu,tulin juuri yö töistä ( jälleen ).

PITKÄAHO JUKKA 01.12.2012 09:58

Meinaako kaima kieltää mummon ja vaarin kauppareissutkin kun haluaa rajoittaa perustuslaillisen oikeuden liikkua itse rakentamansa ja rahoittamansa tien käyttöoikeutta. Eihän ne yleensä pitkiä matkoja ajele nuorempien haittona.

LAUKKANEN MAURI 01.12.2012 10:17

Kun kerran on taas todistettu että on AMMATTIMIEHIÄ liikenteessä ja normaaleja kuljettajia,teiden tukkoja jotka noudattavat nopeus rajoituksia lain mukaan.

Siiis nostettakoon myös ammattimiesten promille rajoja,jos niitä ei ole jo nostettukin?. Siis pitäähän sen ammatti miehen saada ajaa sitä 87km/h pienessä sievässä ilman rangaistusta mutta me tavalliset noudatetaan siinäkin lain kirjainta!

Rattijuopumuksen promille rajat Rikos Promilleraja Rangaistus Rattijuopumus 0,5 promillea 6 kuukautta vankeutta Törkeä rattijuopumus 1,2 promillea 2 vuotta vankeutta

Moottoriajoneuvojen kuljettajat Rattijuopumukseen syyllistyy moottoriajoneuvon kuljettaja, jonka veren alkoholipitoisuus ajon aikana tai sen jälkeen on vähintään 0,5 promillea.

Törkeästä rattijuopumuksesta on kyse, kun veren alkoholipitoisuus on 1,2 promillea tai enemmän.

PS, minulle tuli taas kerran mieleen onko Suomi hyvinvointi valtio ja oikeusvaltio vain paperilla ja puheissa?.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.12.2012 klo 10:22:22 Niin minullakin on se ABC-kortti,elin saan isoa autoa ajaa 87km/h,ilman sakkoa!.

KARJALAINEN ALPO 01.12.2012 10:23

Olet Juha aivan oikeassa; siellä autokoulussa sai vain ajoluvan ja siitäpä sitten on täytynyt omia taitoja kartuttaa. Mikä se on se "alinopeus"? Tiedän kyllä mikä on ylinapeus. Toisinaan kun se on unohtunut niin ovat poliisit siitä muistuttaneet. Eilisenäkin päivänä ajelin auton mittarin mukaan noin 90 eli todellinen nopeus 85 navikaattorin mukaan. Tien nopeusrajoitus 80.
Jatkuvasti oli edelle ajajia. Eli ajoinko minä "alinopeutta"?

LEINONEN JUKKA 01.12.2012 11:05

Luen itsenikin 'vaariksi', minulla ei teetä ollenkaan hankaluutta ajaa lievää ylinopeutta liikennevirran mukaan. Kerran ajelin 4-tietä Ouluun, jossain Pyhäjärven tienoilla tielle tuli tällainen 'lainkuuliainen' joka törryytti jotain alle 80, jonoon alkoi kertyä rekkoja ja muita autoja. Liikenne oli vilkasta joten rekat ei päässyt ohi ja jono sen kuin kasvoi. Henkilöautot ohitteli aina kuin mahdollista. Siinä sitten ajettiin hissukseen peräkanaa melkein Ouluun asti. Näkisin että tämä yksi auto aiheutti eniten vaaratilanteita, hänellä olisi ollut aiheellista ehkä vilkaista peiliin ja poiketa levähdysalueelle. Sitten on vielä nämä jotka huopaa 75-90 koska kabiinissa on niin paljon muuta hommaa tai vakionopeussäädintä ei ole.

HIETAVUORI JUHA 01.12.2012 11:23

Maurille Mistäs sinä tällaisen vision tempaisit ? Eikös tässä ole ollut kysymys nopeuksista eikä rattijuopoista ? Minusta nämä ovat aivan eri asioita . En minä ainakaan ole ketään yllyttänyt ajamaan minkään laisissa promilleissa . JH.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.12.2012 klo 11:26:03 Eikä sillä ABC kortilla mitään rahtivehkeitä ajella. Pullakuskin kortti.

LATVALA MARKO 01.12.2012 13:13

On tämä ketju sen verran huvittavaa luettavaa, että kai minunkin pitää tähän soppaan kauhani heilauttaa, vaikkakin varmaan moni vetää tästä palkokasvin sieraimiin.

Mukavaa, Esson baarissa, kyliltä, tai muuten vaan kuultua "varmaa"tietoa levitetään täällä ihan tosiasioina ja yleisenä käytäntönä. Mm. kilometripalkkauksesta, yli 9-kymppiä kulkevista rekoista ym. Tokihan molempia löytyy, mutta vain pienen marginaalin käytössä. Eniten säälittää, jos tänne palstalle eksyy joku uusi lukija, joka ei tunne kirjoittajien tyylejä. Hänhän voi jopa uskoa kaiken tänne kirjoitetun.

itse ajan työkseni rekkaa ja matkavauhti on aina liikenteen ja kelin salliessa 85-86 km/h. Ja tässä muutama syy siihen miksi niin teen, vaikka täällä kuinka rinta kaarella huudellaan,että rajoitus on 80 km/h.

Ajan yleensä aina Norjaan ja lähtöpaikka on yleensä Kaustinen, ja päivän ajo-aika 9 tuntia. 85 ajaen Altaan päin pääsen Hettaan asti. Kilpisjärven suuntaan, pääsen Karesuvantoon. Lofoottien suuntaan, pääsen Kirunaan, siis sillä 9 h ajolla, ja jos ajan tasan 80 kymppiä, ajoaika loppuu noin 30 km ennen em paikkoja. Siinä sitä sitten vietetään 9 tai 11 taukoa jossain linja-auto pysäkillä keskellä erämaata. Ei kovin houkutteleva ajatus vaikkapa 3-kympin pakkasella, ja talvella ei edes aurattuja parkkipaikkoja. Ja jo 10 min ajo-ajan ylityksestä saa sakot, mutta ei 86 km/h nopeudesta. (viimeisin sakko noin 5 vuotta sitten, 50 alueelta)

No taas takaisin päin ajetaan lohta Suomen ja Aasian markkinoille. Aasiaan menevät kalat ajetaa Hki-Vantaan lentokentälle ja niillä kuormilla on aika tiukat aikataulut, johon meillä ei ole mitään mahdollisuutta vaikuttaa. Jostain kumman syystä nuo Aasiaan matkaavat reittikoneet ei paljon odottele, että koskahan se kalarekka mahtaa saapua, että päästäis lentoon...

Ja vielä yksi syy. En todellakaan halua olla se liikennettä jarruttava auto, joka alkaa keräämään sitä letkaa taakse ja niin vaan käy ihan väistämättä jos ajan sitä tasan 8-kymppiä. Yksi syy tähän yleiseen toimintamalliin on nykyinen sakotuskäytäntö, kun jo pahimmin virkaintoiset poliisit sakottaa muutaman minuutin ajoajan ylityksestä, mutta siitä 86-88 vauhdista ei sakoteta.

No sitten jotkut virka-intoiset tuola tien päällä ja enkä täälläkin sanoo, että taukopaikat pitää ennakoida. Ajatuksena ihan hyvä, mutta ei toimiva. Etelässä ehkä toimiikin, mutta, kuntuolla pohjoisessa ei ole niitä p-paikkoja, eli joutuis jo puoli tuntia ennen tauon alkamista ajaa parkkiin, kun seuraavaan parkkiin menee ajoaika yli. Mitähän muilla alolla johtajat tuumaisivat, jos työporukka alkaa istua puolituntia ennen työajan loppumista ja ennakoida loppuvaa työaikaa, eikä tehdä mitään. Näillä syillä siis tulen jatkossakin ajamaan lievää ylinopeutta ja olemaan ammattirikollinen, vaikka täällä se tuomitaankin. Ja jos vielä jotain kiinnostaa niin voin havainnollistaa nämä jutut tarjoamalla ilmaisia opintomatkoja Norjaan joka viikko. Jokohan tässä tuli riittävästi avauduttua ? No mukavaa joulukuuta kaikille ja enskuun jälkeenhän on jo Helmikuu ja alkaa kevättään...
HIETAVUORI JUHA 01.12.2012 13:19

Markolle . Näinhän se menee ,niinkuin kirjoitit. Mutta eihän se kaikkien kaaliin mahdu. Vanhempi tapa rikollinen ......

LAUKKANEN MAURI 01.12.2012 14:32

Palstan rekkakuskeille;

Tosiasia on että ei savua ilman tulta,sama pätee rekkojenkin nopeuksissa,tätä saittia ja yleensä rekkojen nopeuksia seuranneena on pakko sanoa ;usealla rekkakuskilla on asennevamma työstään kohtaan.

Kaikki jotka osaa laskea niin jos ajetaan normaali nopeuksia,kuten Marko L kirjoitti esim. max 85km/h tai se 87km/h ei ole ajansäästössä mikää tekijä että tehtaat pysähtyy Suomessa.

Mutta rekkaväen ja osittain mediankin käsitys on että rekat saa ajaa se nopeuden rajoitimen mukaan max nopeutta siis rajoitinta vastaan eli noin 90km/h.

Toisaalta sekään ei vältämättä ole sakko nopeus,mutta siinä on se 10km/h liikaa nopeutta,säädösten mukaan ja se on taas poliisin asia onko se rikos vai ei.

Tässäkin asiassa rekkamiehet/ naiset kusevat omaan pesään liikenne käytäytymisellään,mutta on siellä ihmisiäkin rekkojen ratissa joilla on aivot,mutta suurin osa taitaa olla aivoivaliidejä,omaan pesään kusevia itsekäitä juntteja.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.12.2012 klo 14:42:09 Tulee mieleen yksi rekkakuski; Olin kesä lomalla ja ilta päivällä kävin tankaamassa jossain rekkoja täynnä olevalla asemalla ja samalla kävin wc,ssä.

Siihen viereen tuli kaveri vahvasti juopuneena ja alkoi kertoa että hänellä on tuolla ulkona iso rekka täynnä tavaraa ja pitää se ajaa jonnekin päin Suomea jne.

Tuo asia on jäänyt mieleen kuinka se kaveri kankkusessa aamulla lähti sitä isoa lastiaan perille toimittamaan,toivottavasi kaikki on mennyt hyvin.

VÄLIAHDE JUSSI 01.12.2012 14:48

Mauri Olen niinkuin jo aikaisemmin sanonut ei tämä ongelma johdu kotimaisista kuljettajista vaan Ryssistä ja Kirolaisista kuljetus yrityksistä ja heidän kuljettajista. Ne kun sotkee kaikkien kotimaisten kuljetusyritysten ja kuljettajien maineen.

LATVALA MARKO 01.12.2012 14:52
Lähes yhtä harvinainen tapaus kun se,että karavaanari lähtee ajamaan seuraavana päivänä, kun on edellisenä päivänä tullu vähän otettua. Kerrain näin niinkin epäilyttävän tapauksen...
STRÖM KARI 01.12.2012 16:12

Väliahde Jussi luepa eilinen kommenttini.Mitäs sanot?

HIETAVUORI JUHA 01.12.2012 17:40

Maurille .

" Suurin osa taitaa olla aivoivaliidejä, omaan pesään kusevia itsekäitä juntteja ". Suora lainaus kirjoitus virheineen. Voi voi noinko pahasti se " pullakuskin " kortti otti. No nythän tiedetään mikä on Mauri poika miehiään . Jutuista päätellen paremmin poikiaan .

HÄMÄLÄINEN MARKKU 01.12.2012 18:18

Mistähän on tullut käsitys ammatin tai harrastuksen jalostavasta vaikutuksesta.

Rekkakuskeissa on varmasti kusipäitä samassa suhteessa kuin muussakin väestössä, sama pätee karavaanareihin.

Molemmista joukoista löytyy herrasmiehiä ja -naisia sekä örveltäjiä ja liikenteen häriköitä.

Kumpaakaan joukkoa ei pidä, eikä voi yleistää kuulumaan jompaan kumpaan joukkoon. Voihan sitä tietysti revitellä suuntaan jos toiseenkin, mutta se on hyödytöntä, vaikka se joitakuita innostaakin.

VEIJOLA ESA 01.12.2012 18:58

Mielenkiinnolla värikästä keskustelua seuranneenna turha on toinen toistamma sättiä, kun vika on viranomaisessa hulluine nopeus säädöksineen. Jos raskaan kaluston rajoitin saa olla säädettynä siten että auto kulkee tapauksesta riipuen 88-90 km/h, niin päällehän se tulee 80 rajoituksella, jos itse ajaa sitä 85, eikä sakkoja halua. On olemassa ainakin kaksi konstia korjata tilanne. Joko nostetaan yleinen nopeusrjoitus 90 km/h tai säädetään rajoittimet siten, että auto kulkee max 85, ei rekat silloin puske enää päälle. Ensimmäiseen vaihtoehtoon ei nopeusrajoituksia säätävä taida innostua nykyisessä tiestön kuntotilanteessa ja siihen rajoitinten säätöön ei jostain muista syistä innostuta ja silloin on vielä hidasteena euroopan valtateillä. Aika on tässäkin rahaa. Siitä rajoitintavasten ajosta Konginkankaan opettamat muistot taitaa olla kovasti haalistuneet. Jos itse haluaa piironkillaan ajaa sallittua nopeutta hiljempaa, niin sovinnolla sivuun ja tie auki takaa tuleville. Siitäpä tulee vielä itselle mukava mieli ja kaikki silloin ovat tytyväisiä. Nuo ulkomaan kilvissä olevat veturit taitavat näissä ylinopeusasioissa olla se suurin ongelma. Espanjassa ja portugalissa mittarin näyttäessä 90 ( gps) rekat paahto ohi pyhimysten kuvat ikkunoissa heiluen.

"vain" pulla-autokortilla ajeleva

ps. Suomen kapeilla kaksikaistateillä norsujen mittelö rajoitintavasten on kyllä ääliömäisintä hommaa mitä teillämme voi nähdä. Jotenkin se vielä toimii kolme- tai useampikaistaisella mootoritiellä.

PASANEN MIKKO 01.12.2012 19:17

Terve Latvalan Markolta hyvä kirjoitus. Ihan 'oikeastikko' ottaisit 'repsikaksi' keikallesi mukaan? Minua on aina kiehtonut tuo kokemus olla kyydissä näissä nykyisissä rekkavetureissa. Enkä nyt ajattele niin, että arvostellakseni kuljettajien käyttäytymistä tilanteissa, vaan ehkä senkin takia, että tunnen kunnioitusta tätä ammattikuntaa kohtaan. Siitä asti, kun muistan olin Isäni 'repsikkana' noissa -40-50 lukujen kuormureissa. Nykyinen kalusto olisi mahtava kokemus kokea. Norjassa olen kyllä ajellut monet kerrat matkailuautolla Kirkkoniemeltä Osloon eri kohteissa ja eri kesinä. Norjalainen rekkaliikenne on kyllä joskus saanut 'harmaita' aivosoluja värähtelemään aika kiivaasti jossakin kapeilla tieosuuksilla esimerkiksi, mutta ei pahempaa. Via Baltikalla on kerran täytynyt väistää luiskaan, asfaltilla ei vastaantulevien rinnakkain ajavien rekkojen takia ollut tilaa, no ei siinä pahempaa, oli onneksi loiva luiska. Puolassa myös aika haasteellista ajella rekkojen seassa. Suomessa on pari 'läheltäpiti' tilannetta, vastaantulleesta rekasta irronnut pyörä sujahti melkein hipoen ohi, huh,huh! Toinen täpärä 'rekkajuttu', kun irronnut rekan perävaunu hojelti vastaan, ja syöksyi edestämme ojaan törmäämättä kehenkään.

Jos Marko olet tosissasi tuosta ehdotuksestasi, niin laita yksityisviestiä meikäläiselle!

LAUKKANEN MAURI 01.12.2012 19:56

Miksi tämä ja kaikki muut kirjoitukset jotka liittyvät liikenteeseen ja erityisesti rekka liikenteeseen on arka asia?.

En tiedä mutta oletan kun minäkin pyörin siellä työni vuoksi sillä pulla kortilla ja pakulla oletan olevani tasa-arvoinen rekkojen kanssa ja niin varmaan moni muukin kanssa autoilija olettaa.

Tuo lehti liite kertoo tavallaan se totuuden missä mennään. Minä en hermostu liinkenteessä,mutta Suomen tiet eivät ole vaan rekkoja varten siellä on muitakin tärkeitä kuljetuksia sekä yhtä kiireisiä kuin ne rekkojen kuormat.

Pyydän anteeksi jos loukkasin arvoisia rekka kuskeja mutta ei savua ilman tulta. Arvosta heidän työtään jos jaksaa ajaa ja noudattaa liikenne sääntöjä se on hatun noston paikka,minusta ei olisi siihen työhön.

Kun minäkin olen jo miehen iässä ja siinä on se paha vika että omasta mielestä huomaa toisten virheet,kun on veivanut sitä tahkoa 40 vuotta,mutta ei omia virheitä ja ei yhtään kolaria tai ojaan ajoa,ja tiellä,rekkojen edessä on pyöritty sekin aika!.

Käyttäjän lisäys viestiin 1.12.2012 klo 20:17:48 Nämä minun kirjoitukset olivat hätähuuto normaali autoilijoiden puolesta,vaikka sillä nyt ei ole mitään merkitystä.

NISSINEN KAUKO 01.12.2012 20:58

Olipahan Veijolan Esalla hyvä ehdotus, komppaan Esaa täysillä. Ei se vauhtikaan paha ole jos ajaa lievää ylinopeutta vaan vaan ne järjettömät ohitukset. Kyllähän niitä hurjia ohituksia näkee tuolla liikenteessä tehtävän muillakin autoilla eikä pelkästään rekoilla. Porilaisen Laatukuljetuksen konttorin seinällä oli ainakin joku vuosi sitten kielto,että älä aja rajointi vasten,mutta monikohan sitä noudatti. Itselläni vuodesta -67 alkaen ensin kuorma-auton ammattiajokortti joka sitten muuttui jossain vaiheessa A BE CE kortiksi. Jotensakin on tuntuma,että ennen oli rekkauskitkin parempia,kuin nykyään. Mikään ei ole,kuin ennen tämän totesi mummoni jo 60 vuotta sitten.

RIIHELÄ ESA 01.12.2012 21:05

"Tuo lehti liite kertoo tavallaan se totuuden missä mennään."

Niitä totuuksia taitaa olla vähintään kaksi kappaletta per juttu. Lehdestä luemme yleensä vain sen toisen.

Tuossa nimenomaisessa jutussa kiinnitti erityistä huomiota yksi kohta häirityn kuskin kertomuksessa: "Nakkilan kohdalla ajoin 60 kilometrin tuntivauhtia. Kuljetusfirman rekka tuli takapuskuriini kiinni..." Ajan siitä usein ohi ja Nakkilan kohdalla on aina ollut 80:n nopeusrajoitus koko matkan, paitsi sitten satasta siellä reunoilla. On saattanut tietysti joku tietyö joskus olla, mutta epäilen ainakin tuota ajankohtaa.

Tuo selittäisi tapauksen hyvinkin, 55-60 tuntuu 80:n alueella todella hiljaiselta vauhdilta. Ja jos menee nopeusrajoitukset sekaisin, taitaa olla sekaisin myös sen hätäpuhelun yksityiskohdat.

MÄENPÄÄ JUHANI 02.12.2012 00:33

Miksi joillekkin on niin vaikeeta ottaa selvää(tajuta) ,mitä auton nopeusmittari oikeesti näyttää.Vituttaa tosi paljon esim. rajoitus 80 ,ajellaan mittarin mukaan, niin todellinen nopeus noin 5-8km/t alle sallitun max nopeuden . Ja näitä idiootteja piisaa ,jotka aiheuttaa nämä vaaralliset ohitustilanteet.Paljonko kuolonkolareita nämä juntit ovat aiheuttaneet

PITKÄAHO JUKKA 02.12.2012 07:55

Idioottihan on se kenen hihat palaa ,eihän se edellä ajava kolaria aja kun ajelee niin turvallisesti kun taidot riittävät.

LEINONEN JUKKA 02.12.2012 08:09

Jos ei kykene ajaan liikenevirran vauhtia, kysymyksessä 5-8 km/h ylitys, niin ona parein pysyä kotona.

HAARAKANGAS ALLAN 02.12.2012 08:11

Konsuli Maurilta täyttä asiaa!

Käsittämättömän arka asia joillekin. Täysin vääränlaista solidaarisuutta puolustella niitä joitakin pakoputken nuuskijoita ovat ne sitten raskaita tai keveitä..... Näitä ajokoira-autoja ei ole pelkästään valtateillä vaan taajama-alueilla on samoja ilmiöitä.

Mistäköhän moinen ajo-asenne tulee? Ovatko kuskit niin puhelinohjattuja ja tahdottomia minuutti -marionetteja, että ottavat itselleen sellaisia riskejä joista kukaan ei heille maksa? Mitä ylimaallista merkitystä on sillä, että jonnekin saavutaan minuutteja aikaisemmin tai myöhemmin? Kuinka paljon minuutteja tärväytyy siihen kun joudutaan ajamaan kiertoteitä jonkin kolarin tai ajoneuvon noston vuoksi?

Kannatta muistaa, että ajoneuvon kuljettaja on sen ainoa ja todellinen kippari. Ei se taskulaskimen haltija. Viimeistään lakituvassa sekin asia vahvistuu.

Oikea asenne ja tilannenopeus liikenteessä on merkittävämpi asia kuin se, että näyttääkö mittari väärin tai oikein.

Titanicin kippari oli huolestunut saapumisajasta. Yli 1500 matkustajaa ei päässyt perille. Kuten myös Estonian kippari halusi pysyä aikataulussa, jota ei kuitenkaan ollut itse laatinut. Yli 800 jäi matkalle.

Maailman pahimman lento-onnettomuuden 1977 aiheutti KLM:n kippari joka oli huolestunut viivytyksestä. Seuraus: yli 500 vainajaa.... Tieliikenteessä mittakaavat ovat pienempiä mutta yhtä riipaisevia omaisille.

Allu vaari

PITKÄAHO JUKKA 02.12.2012 08:17

Oiskohan kaiman paras siirtyä koskenlaskuun siellä virta vie samaan tahtiin. Eihän ihmiset toimi kuin robotit että kaikki olis ohjelmoitu samalla ohelmalla.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.12.2012 klo 08:38:58 Allu Vaarilta täyttä asiaa.

HJELM ARTO-VEIKKO 02.12.2012 08:48

Näitä putken haistelijoita on kaikenlaisissa autoissa, kehillä kun ajaa vasenta kaistaa 80 - 100 välillä niin usein perään ilmaantuu turvapaikan hakija, kun tekee tilaa ja siirtyy oikealle niin he tulevat useimmiten perässä eivätkä häivy horisonttiin. Minusta perässä tulija voisi vilkulla osoittaa ohitus halunsa.

t Jelmi

HAAPANEN TIMO 02.12.2012 09:23

Mun takapuskuriani ei rekka ole ikinä tullut nuuskimaan. Täysin vieras ilmiö.

@timppa

LAUKKANEN MAURI 02.12.2012 09:38

Pakko todeta; tämäkin saitti voitaisiin poistaa moden toimesta ,ei tule valmista se on varmaa ja kyllähän tässä osallistutaan (minäkin) yhden ammattikunnan arvosteluun argumenteilla jotka ovat henkilökohtaisia ja suhteellisia käsitteitä.

Mutta jos kiinnostaa niin guuglessa juttua pisaaa,kun laittaa vaikka hauksi;rekkojen ylinopeus.

Mutta minä yritän pysyä poissa rekka miesten/naisten arvostelusta ,eli kiitos ja anteeksi lähden pidemmälle lenkille!.

HIETAVUORI JUHA 02.12.2012 09:42

Äläs nyt Mauri noin pienistä hermostu !!

VÄLIAHDE JUSSI 02.12.2012 10:46

Hyvät herrat Olen jo monesti ja monella saitilla sanonut että, ajojärjesteliä on se henkilö joka vastaa kuljetusyrityksessä vastaa ,siitä miten kuljetus toteutetaan ja millä aikataululla ja kalustolla se on totettamiskelpoinen keli,tiekohtaset rajoituset,

Mitä tulee noihin Ryssän ja Viron kuskeihin Ei niissä oo paljon eroja samanlaista kouhotusta tiepäällä.Johtuu vahvasta Neuvostoperinnöstä joille, he eivät itse mahda mitään, valitettavasti. Aina joku jyvä sattuu sokean kanankin nokkaan. Tekisi mieli kysyä montakohan kuskia siltä on joka ei ilman korruptiota ole saanut ajokorttia

AHJOS TIMO 02.12.2012 11:16

Kiitos Marko Latvalalle asiallisen informatiivisesta kirjoituksesta (1.12. ylempi eli klo 13:13 kirjoitus).

Niille, jotka sanovat päästävänsä rekat ohittamaan, koska niitä ajetaan ansiotyön eikä harrastuksen vuoksi: Minä teen saman ihan oman turvallisuuteni vuoksi. En tunne oloani turvalliseksi, jos takapeilissä näkyy rekka, joka voi äkkijarrutuksessa tulla päälle. Kerran olen sen kokenut 1980-luvulla, kun kissa juoksi tien ylitse enkä halunnut ajaa sen päälle. Onneksi autoni oli pitkäpuskurinen Volvo 240, johon ei tullut rekan puskemisesta mitään vahinkoa. Kissa pelastui, minä olin huojentunut, rekkakuski vihainen. Kuorma-autokorttia ajaessani autokoulussa varoitettiin, että kuorma-auton ilmajarrut alkavat toimia vasta tietyllä viiveellä, mikä pitäisi ottaa turvavälinä huomioon.

YLINIEMI SEPPO 02.12.2012 11:23

"Hyvät herrat Olen jo monesti ja monella saitilla sanonut että, ajojärjesteliä on se henkilö joka vastaa kuljetusyrityksessä vastaa ,siitä miten kuljetus toteutetaan ja millä aikataululla ja kalustolla se on totettamiskelpoinen keli,tiekohtaset rajoituset"

Tämän osan Jussi kirjoitti asiaa,no loppuosa olikin normaalia Jussia.

AHJOS TIMO 02.12.2012 11:45

Minulla oli kerran tilaisuus matkustaa yksi unohtumaton yö rekan kyydissä Pohjois-Saksasta Etelä-Saksaan, Mersun tehtaille Stuttgartiin. Siinä oli kaksi kuljettajaa, joista toinen ajoi iltavuoron ja toinen aamuyön, minä istuin keskellä. Sielläkin radiolähetys loppui siihen aikaan joskus puolen yön aikaan ja viimeisenä kappaleena soitettiin maan kansallislaulu. Olimme silloin suoralla tasaisella mooottoritiellä, nopeus ehkä 100 km/t. Kansallislaulun alkaessa kuljettaja nosti jalan pois kaasulta, jolloin moottorin jyrinä hiljeni. Kappale kuunneltiin hartain ilmein mitään sanomatta. Sen päättyessä nopeutemme oli hyvin hiljainen, kuljettaja vaihtoi vaihdetta ja polkaisi kaasua: Saksan talouselämän moottori jyrähti taas käyntiin hartaan hiljaisen hetken jälkeen. Mahtavan isänmaallinen tunnelma!

VEIJOLA ESA 02.12.2012 11:48

Tämän aamun kalevassa kerrottiin venäjän liikennettä kuvaavassa artikkelissa, kuinka nykyään ajokortin voi siellä ostaa käymättä päivääkään autokoulua, joten eipä tarvi ihmetellä ajokulttuuria. Paree pysyä rus kilpisistä autoista mahdollisimman kaukana. Sama taitaa päteä balttiautoihin !?!

VÄLIAHDE JUSSI 02.12.2012 12:03

Seppo Yliniemi Kiitos kommentistasi Normaalia on se että, minä en noista Ryssistä tykkää. Normaalia on myöskin se että, ne vihaavat minua,kuten,neekeritkin ja vinosilmät. Ei siinä mitään Ryssät,mutiaiset ja vinosilmät saa aivan vapaasti vihata minua. Suomen laki on heidän takanaan,se on heidän oikeutensa.

PITKÄAHO JUKKA 02.12.2012 12:16

kukahan tämän viimeisen on kirjoittanut ilman kirjoitusvirheitä?

LEINONEN JUKKA 02.12.2012 12:58

Totta, koskenlaskusta pitäisi oppia kaivaa tieliikenteeseen.

VIRTA URPO 02.12.2012 13:05

Ahola sateenkaari yhtiö. Alla alla renki yrittäjät joilla Virolaiset tai mistä lienee kuskit. Eli en ihmettele. Yrittäjä vetää tosi tiukoille nuo kuski poloiset. Kokemusta on.

HJELM ARTO-VEIKKO 02.12.2012 13:28

Mistä Jussi tuon tietää. Tarkoitan vihaamista

t Jelmi

VÄLIAHDE JUSSI 02.12.2012 13:45

Pikäaho Jukka Kun sokiakana nokkii aikansa,niin kyllä se joskus kohalle sattuu? Valitettavasti nyt kävi niin.Älä ota nokkin.

Arto Veikko Kokemuksesta,vuosien varrelta

YLINIEMI SEPPO 02.12.2012 13:52

Jussi On sinulla muutama miljaardi vihamiestä,entäs ne ystävät minkä värisiä he ovat ja mistä??

RIIHELÄ ESA 02.12.2012 15:36

"ajellaan mittarin mukaan, niin todellinen nopeus noin 5-8km/t alle sallitun max nopeuden"

Tuostahan tässä Aamulehdenkin jutussa mitä ilmeisimmin on kysymys. Todennäköisimmin tuo juttu meni todellisuudessa näin:

Aamulehden haastattelema nainen körötteli 80:n alueella vajaata kuuttakymppiä. Täysin odotetusti taakse ilmestyi toinen auto, tässä tapauksessa rekka tai joku muu ison näköinen auto. Rekkakuski sitten yritti valoilla viestiä, että josko nyt hyvällä kesäkelillä edes vähän lähempänä ajettaisiin sitä suurinta sallittua.

Tuosta nainen kimpaantui ja sai käyttäytymisellään vielä mukana olleen pienen lapsenkin hermostumaan. Lopulta nainen päätti vasikoida asiasta poliisille ja soitti tietysti hätänumeroon, kun kerran hätä oli. Sieltä vastannut poliisi kehotti tällaisissa tapauksissa ajelemaan mittarin mukaan ylinopeutta, jolloin todellinen nopeus on lähellä rajoitusta ja perässä roikkujien määrä vähenee. Kun tällekään kuskille sellaiset tekniset detaljit, kuten mittarinopeus ja todellinen nopeus eivät koskaan olleet auenneet, eikä auennut nytkään, hän sitten päätti vasikoida Aamulehteen poliisin käyttäytymisestä, joka hänelle oli täysin käsittämätöntä. Lehti tietysti julkaisi näin hienon jutun täysin kritiikittä ja ehkä omalta osaltaan jopa vähän lisäsi dramatiikkaa kertomukseen.

Kouluissa pitäisi opettaa lehtijuttujen lukemista. Luokka lukee lehtijutun ja sitten yhdessa pohtii erilaisia vaihtoehtoja sille, mitä todellisuudessa on todennäköisesti tapahtunut.

NISSINEN KAUKO 02.12.2012 16:00

Olishan se kiva jos mentäis kaikki tasaista nopeutta,vaikka vähän yli sallitun,mutta se ei mene niin. Kovasti tykkäisin minäkin tästä. Emmekä me kokeneet jo 1-3 miljoona kilometriä ajaneet voi omia yleisiä teitä ja kehoittaa muita pysymään kotona,niinkuin eräät kirjoittelee. Olikohan meistäkään kellään ajokortin saatumme kovin selkee ja varma ote autoiluun tuolla liikenteessä. Ainaskin minulla oli vain autokoulussa autoa ajaneena, opettelemista liikenteessä tilannearvioinnissa ja hallintalaitteissa voin tunnustaa tämän rehellisesti. Jollekin joka on epävarma autonhallinsta on se 85 kilometriä tunnissa liikenteen seassa on jo varmaan huippu. Näitä aloittelijoita tulee jatkuvasti lisää ja näillekin on annettava tilaa.

RIIHELÄ ESA 02.12.2012 16:13

"Näitä aloittelijoita tulee jatkuvasti lisää ja näillekin on annettava tilaa."

No ei ne hitaimmat ainakaan ikänsä puolesta ihan aloittelijoilta kyllä näytä.

Nopeusrajoituksissa on huomioitu se, mikä on kokemattomalle kuskille turvallinen nopeus. Jos sitä ei pysty ajamaan, on kyllä vaaraksi liikenteelle muutenkin, kuin lisäämällä muiden ohitustarpeita.

Usein jo optikolla käynti riittää ja se, ettei ajon aikana tee muuta kuin ajaa autoa.

AHJOS TIMO 02.12.2012 18:08

Mikähän siihen on syynä, että ei tehdä nopeusmittareita, jotka näyttäisivät oikean nopeuden?

HÄMÄLÄINEN MARKKU 02.12.2012 18:49

Lain mukaan mittari ei saa näyttää liian pientä arvoa. Jos autossa on uudet ja säädöksen puitteissa sallitut isommat renkaat näyttö ei saa jäädä tällöinkään todellisuutta pienemmäksi. Lainlaatija lähtee siitä, että on sallittua ajaa nopeusrajoitusta pienempää nopeutta, mutta ei ylinopeutta.

NISSINEN KAUKO 02.12.2012 19:23

Olet Esa oikeassa. Oliskohan tässä syytä lääkäreiden tarkentaa kriteereitä ajolupien myöntämisiin? Olin viimeksi 65 vuotis tarkastuksessa ajokorttia varten sain helposti 5 vuoden jatkoajan,mutta lääkäri kertoi 70 vuotistarkastuksessa tehtävän perusteellisemman ja tarkemman syynin.

VÄLIAHDE JUSSI 03.12.2012 07:37

Seppo Älä huoli, niitä niitä minnun vihamiehiä, on näissä Kotisuomalisissakin ja uusia tulee pilvinmien kokoajan lisää, ei ne lopu.Sitä silloin,tuntee olonsa ihan kotosaksi.Jotkut tänne pakoon tuleet Paikalliset Neekerit ovat sylkeneetkin pääleni. Se on osoitus siitä heidän Rotu vihastaan meitä kaikkia, kohtaan ei yksin minua kohtaan.Se on heidän tapa se heille suotakoon.

KILLSTRÖM NIELS 03.12.2012 10:09

Olet Esa oikeassa. Oliskohan tässä syytä lääkäreiden tarkentaa kriteereitä ajolupien myöntämisiin? Olin viimeksi 65 vuotis tarkastuksessa ajokorttia varten sain helposti 5 vuoden jatkoajan,mutta lääkäri kertoi 70 vuotistarkastuksessa tehtävän perusteellisemman ja tarkemman syynin.

Tiijjä häntä. Kävin seitkytvuotissyynissä, uutta oli, että piirrä kello. Kysyin lääkäriltä varmuudeksi paljonko haluat sen olevan, no kymmenen yli yksitoista oli vastaus. Tarkistin rannekellosta. Ei pitänyt paikkaansa. Luokka putos isosta E:tä pikku e,hen. Jot ei tartte uusia kahden vuoden välein. Samapa tuo, ison een hommat ovat olleet muutenki ohi jo vuosia sitten. Kerkis sekin E olla 52v. Liikenneministriöstä erivapaudella hankittu, tosin alkujaan nimikkeellä ammattimainen kuorma-auton ajokortti.

Niin ne ajat kuluu, rupee näkymään noita saamarin yli kuuskytvuotiata eläkeläisiä köröttelemässä tuolla liikenteen tukkona, munkin jaloissa, pysyisivät keinutuoleissaan.

Iloista pakkasilmettä kaikille. Nisse

TORVINEN VEIJO 03.12.2012 11:18

Ei kai yksi auto 80:n alueella 80:tä ajaessaan (neulanopeus) jonoa tee, vaan ne pari kolme seuraavaa henkilöautoa tms. On turhaa hurskastelua kommentoida tähän, ettei nopeusrajoitusta saa ylittää. Ei saa, ei paljon muutakaan saa, mutta sujuvuuden vuoksi on joskus välttämätöntä. Luojan kiitos, rekat ovat totaalisesti lopettaneet ohitusmerkin näyttämisen. Ihmettelinkin, miten ne ovat voineet nähdä millainen ohittaja perässä roikkuu. Joillakin turvallinen ohittaminen onnistuu korkeintaan lentokoneiden varalaskupaikoilla.

VALTONEN MARTTI 03.12.2012 15:03

Jos vaunulla liikuttaessa vilkuttaa rekalle ohitusmerkiksi, sen kuski tajuaa heti ampaista vasemmalle ja ohi. Mutta jos takana on roikkunut h-auto niin se ei useinkaan lähde ennenkuin lakkaa vilkuttamasta ja vastaan jo tulee liikennettä. Sitten varmaan manataan että seetanan karvanaamari yritti ajattaa kolarin....

Muutenkin noi h-autojen kiireet näyttää aika tekaistuilta koska ohituksen jälkeen jäädään eteen kuppelehtimaan.

Ai niin, matkailuautot osaa myös lähteä kiitettävän reippaasti ohi ja myös häipyvät horisonttiin pian.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.