"Ammattimies" ajossa

NISSINEN KAUKO 29.11.2012 16:14

Maanantaina 26.11.2012 noin klo 18.00 Vaasan lähellä Koivulahdessa oltiin tulossa etelään. Pieni jonon poikanen henkilöauto ensinmäsenä sitten kaksi rekkaa erittäin pienellä välillä ja me neljäntenä. Tultiin useampi kilometri nopeudella 80-85 kilometriä tunnissa,sitten alkoi tapahtua. Edessämme oleva rekka pisti vilkun vasemmalle,tienhaaraa ei lähiseudulla,mutta tää lähtikin ohittamaan edellään ajavia. Siinä sitä jännitettiin kartanlukijan kanssa,että mitähän tuosta seuraa,kun ohitus matka tulee olemaan pitkä. Jätettiin reilu välimatka edellä oleviin,suoran lopussa kaarre ja pienimäen nyppylä,sieltä tulee vastaan henkilöauto ja ohittava rekka vielä väärälläkaistalla. Molemmissa henkilöautoissa koettiin varmaan jonkunlaisia kauhunhetkiä,no ohittava alkaa väkisin palailla omallekaistalle,edessämme oleva rekka jarruttaa voimakkaasti. Emme nähneet tarkasti välimatkan ja edessämme olevan rekan vuoksi,kuinka tiukka oli tilanne. Ohittavan rekan perässä Aholan logo.

TORVINEN VEIJO 29.11.2012 16:37

Voin vain kuvitella tilanteen: henkilöauton neula 80:ssä, todellinen nopeus 75. Rekkakuskin pitää saada vielä illalla kuorma päälle, jotta pääsee aamuyöstä kohti Rovaniemeä. Pinna palaa jatkuvaan "kupeksimiseen". Kuski mittailee autojen voimia ja ohitusmatkan riittävyyttä. Tuntee tien ja päättää, että nyt tai ei ennen Poria. Seuraus onkin kerrottu edellä. Pikkuautojen kuljettajat: pitäkää se neula tai diginäyttö 5-8 km/h yli sallitun. Pelastatte monet hermot ja jopa loukkaantumiset. Kaikki kunnioitukseni rekkamiehille, teillä on vähintäänkin lehmän hermot! Huom. Itselläni AB-kortti.

KOISTINEN TOIVO 29.11.2012 16:57

Asiaa puhutte, mutta aatteliteko kuinka paljon ennen ohitettua rekkaa se ohittaja mahtoi olla Porissa. Tänä päivänä kuskit kuulemma ajaa kilometri korvauksella,lastaukset ja purut on maksuttomia. Siinä tekee ymmärrettävästi mieli ajaa kovaa. Kyllähän se ittekukastakin raapii kun kanssa autoilija ajelee alle nopeus rajoitusten. Unohtuu kuinka paljon ohittelulla voittaa aikaa, ja kuinka monta kertaa Porin ja Rovaniemen välillä pitäisi ohittaa hidastelija. Hektinen ja kilpaileva on yhteiskuntamme nykyään. Toivopoika

PÄIVINEN UNTO 29.11.2012 17:09

Ajan paljon väliä Simpele Taavetti ja monen monta kertaa kyseiset ammattimiehet ajaa suurilla ja täyspitkillä rekoilla niin pienillä väleillä että ohi on mahdoton päästä turvallisesti. Itsellänikn on raskaan kaluston korti eikä siinä sanota että pitää näin menetellä. Minusta poliisin pitäisi puuttua moiseen kiusan tekoon muita tiellä liikkujia kohtaan .Onhan kyseinen menettely tosi varallistakin. Ei kaikssa henkilö autoissa ole tehoa 500 hv:tä että ohitus olisi nopea.Terv.UP.

NISSINEN KAUKO 29.11.2012 17:41

Torvisen Veijolle todellinen nopeus oli sitä mitä kerroin,koska melkein joka vuosi tarkistan mittari virheen,siksi että pyrin ajamaan vähintään sallittua todellista nopeutta ja välttelemään suuria sakkoja. Työelämässä ollessa tuli oltua aikalailla tienpäällä ja tulihan niitä pikavoittoja joskus siellä.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.11.2012 klo 17:48:52 Pyrin pitämään tiellä nopeuden 3-5 kilometriä yli sallitun etten olis tientukkona ja sakotkin olis siedettäviä.

LAUKKANEN MAURI 29.11.2012 17:43

Minusta tässäkin ylinopeus kysymyksessä on sama asia kuin väitellään talvivaaran jäte päästöistä. Mieleeni on jäänyt kysymys joltain yleisön palstalla ;onko se 87km/h nopeus riittävä 80km/h alueella?.

Siis ensimmäisenä tulee mieleen miksi näin,kun on se 80km/h niin se on. Sama asia koskee myös talvivaaran kaivoksia;paskaa ei lasketa luontoon,mutta?.

Näyttää siltä että tämän päivän elämän meno on mennyt niin hurjaksi että nopeus rajoitukset ovat suuntia antavia,minäkin joudun työkseni pyörimään liikenteessä ja ihmetellä täytyy miksi ihmiset kaahaa,no sehän on selvää rahan takia ja toisaalta on olevinaan kiire,mutta mihin,no sinne TB,kahvioon kai.

Minulle on tullut nyt parin vuoden aikana kahdet ylinopeus sakot kaupunkialueella nopeuden ylityksen ovat olleet rikesakon suuruisia,mutta kuitenkin. Nyt ajelen melko tarkkaan säädeltyä nopeuksia ja olen se teiden tukko,miksi?.

Kun olen yrittäjä niin luulisi että on kiire ja niin onkin,töitä on paljon mutta ei ne ylinopeuksilla vähene ainoastaan rahat ja kortti lähtee se on varmaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.11.2012 klo 17:50:22 Vielä lisäksi;monesti niillä kaahareilla on asenne vamma muita liikujia kohtaan, jos on vielä parempi auto alla paljon voimaa ja matala profiliset renkaat niin se on jo riitävä syy näyttää kuka minä olen.

Mutta onhan meitä muita parempia kuskeja joka puolella jotka ovat ajaneet miljoonia kilometrejä ja hallitsevat kaikki tilanteen,mutta eivät hallitse fysiikan lakeja!.

NISSINEN KAUKO 29.11.2012 17:56

Kuvitella ja luulla voi mitä vain,mutta muori opetti joskus,kun olin lapsi noin 60 vuotta sitten,että"luulo ei ole tiedon väärti"

AHONEN KAI 29.11.2012 18:22

"Mieleeni on jäänyt kysymys joltain yleisön palstalla ;onko se 87km/h nopeus riittävä 80km/h alueella?."

Ne rekkamiehet näyttää ajavan sitä 87km/h, tuskin se nyt olisi kovin hankalaa ajella liikennevirran mukana vanhempienkaan ei enää niin nuorien leijonien.

Vituttaahan se varmaan työtä tekevää, kun edessä köröttelee pappa ja mamma satasen aluella 75, ja kun rajoitus muuttuu 80, niin vauhti putoaa 65-70 välille.

Se, mitä se tekee ajallisesti, niin tekeehän se jos 48 viikkoa vuodessa siellä sompailee.

PITKÄAHO JUKKA 29.11.2012 18:30

Kyllähän se minuakin vitutti aikanaan ,sitten vaihdoin muihin hommiin ja tuli taas uudet vitutukset.

VALTONEN MARTTI 29.11.2012 18:36

Pikkuhiljaa me ajetaan läpi nää ajatukset laiksi asti että pakollinen nopeus on sama kuin on rajoitusmerkissä ja suurin sallittu 7-8 km yli sen.

Ja kenen ehdoilla ja hyödyksi? Niiden jotka on tekemässä tiellä rahaa, ja enemmän vauhtia = enemmän rahaa.

Kumma että viranomainen on kuitenkin sitä mieltä edelleen että nopeurajoitus tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta.

HIETAVUORI JUHA 29.11.2012 18:40

Jos siellä perä seinässä luki "Ahola " niin kuski ei ollut 90 % varmuudella ollut suomalainen . Viro tai joku eksoottisempi maa oli kuljettajan kotimaa. Eikä palkkaus ollut varmaan suomalaisen sopimuksen mukainen .

Käyttäjän lisäys viestiin 29.11.2012 klo 18:44:19 Untolle. Minkäs takia sinun pitäisi sitten ohitella ? Kyllä se Saaramaan sauna siellä paikallaan pysyy .

Käyttäjän lisäys viestiin 29.11.2012 klo 18:47:32 Terveisiä Rouvalle !!!

TIKKA JORMA 29.11.2012 21:42

Eipä ole tainnut tulla näille kaiken tietäville ja kaiken osaaville karavaanareille mieleen ,että vasta teknisestä valmistunut ajomestari on tietokoneella laskenut että ajomatka tuolta tuonne kestää tuon verran jakuorma on perillä tuohon aikaan muuten tehtaalta loppuu materiaali, ne tehtaiden materiaali varastot kun kulkee tänäpäivänä tuolla tien päällä kahdeksakymmentäyhdeksän kilometriä tunnissa siinä lyö rajotin päälle , siis yhteenveto kuskilla ei ole kiire kuormalla on ikävä kyllä se on näin. sanoo alalla ollu ja jo maalin päässy.

KOISTINEN TOIVO 29.11.2012 21:50

Jorma puhuu täyttä asiaa. Suomen suurin varasto on maantiellä, ja aikataulun mukaan. Kohta seittemän kymmenen kuuven tonnin läjissä. Kuski se on joka sitä vie, ja ympäri vuorokauden, muut käskee. Stressaahan se, mutta kenenkään yli ei saa ajaa, eikä mettään, ajot loppuu. Toivopoika

AHONEN KAI 29.11.2012 22:02

"kahdeksakymmentäyhdeksän kilometriä tunnissa siinä lyö rajotin päälle "

Voiko sitä rajoitinta "vasten" ajaa? ts. poljin pohjassa ja tekniikka hoitaa loput?

Suuri osa rekoista ajelee sitä 87, ja vähemmistö himppasen lujempaa, omien havaintojeni perusteella.

LAUKKANEN MAURI 29.11.2012 22:05

Järki hoi äly älä jätä!!!!!

PITKÄAHO JUKKA 29.11.2012 22:07

Sitä rajoitinta vasten ajetaan.Kun toisen auton rajoitin sallii hieman suuremman nopeuden niin siitähän nämä ohitustarpeet tulevat vaikkei ohi pääsiskään.

LATVALA MARKO 29.11.2012 22:14

No täälähän oiken alan asiantuntijat ottaa kantaa ja tietää kaiken.

VALTONEN MARTTI 29.11.2012 22:58

Maantieliikenne on hyvin paljon muutakin kuin raskaat kuljetukset. Ei asioita voi määritellä vain sen ehdoilla.

Ymmärrän tietysti ammattilaisten kannan. Sama hiostus päällä kuin muuallakin työelämässä. Silti se liikenne on paljon muutakin eikä voida pakottaa kaikkia samaan 'kuosiin'

AHJOS TIMO 29.11.2012 23:29

Aivan niin. Nopeushan pitäisi sovittaa tilanteeseen sopivaksi, ottaen huomioon mm. sääolosuhteet! Tällä viikolla käyttöön saamassani uudessa matkailuautossa on sen verran huono aerodynamiikka, että kun on voimakas tuuli ja sataa räntää, laitan oman turvallisuuteni vuoksi vakionopeudensäätimen 80 km/t kohdalle, vaikka auton perässä on 100 km/t lätkä ja liikennemerkki sallisi 100 km/t. Toisin paikoin ajan kyllä vieläkin hiljempaa, varsinkin jos tien reunaa on vaikea nähdä. Ei siinä pitäisi olla mitään moitittavaa. Rekat sitten painavat ohitse ja joka kerta autoni koppa heilahtaa, kun rekan edellään työntämä ilma osuu piironkini kylkeen. Mutta eikö rekkojen korkein sallittu nopeus ole aina 80 km/t?

SANTALAHTI HANNU 29.11.2012 23:59

Herää kysymys, miten viestiketjun aloittaja on saanut tämän jonon kiinni jos hän ei ole ajanut ylinopeutta vai onko koko letka lähtenyt jostain perä kanaa ? Olen ollut kymmeniä kertoja samanlaisessa tilaanteessa,siitä selviää kun lähtee itse ohittaa kun on paikka painaa kaasun pohjaan, jos kuitenkin tulee joku vastaan vilkku oikealla ja ajaa siihen väliin kyllä siihen tilaa tulee. Paskaako pitää sinne jonon perään jäädä kyttään ja kiroileen ja jos ei uskalla ohittaa niin poikkee seuraavalle levikkeelle ottaa raitista ilmaa. Hanski

KOISTINEN TOIVO 30.11.2012 07:11

Kuulemma jossain keskustelupalstalla rahtarit, ja kevyen liikenteen väki on kinastellut näistä asioista vuosikausia. Naapurin vävy kerran puheli, osallistuu kuulemma ittekin siihen. Ei kuulemma selvyyttä tule. Mulla aikanaan oli kunnia ajella isoilla tuntipalkalla, ei vaki linjoja, keikka hommia. pääasiassa, kerkesi , vaikkei kenenkään yli ajanut. Ja kerkiäähän nuo nykysetkin. Satumiahan nuo kaikki on kun aattelee montako rekkaa on ja montako kilometriä. Mutta ne tahtoo päästä herkemmin uutisiin. Taitaa olla, että siittä asti kun se mies taloa tehessään näki kun ohi virtaa myöden tuli kirveen lastu, ja meni kattoon mikä sielä oli, ja tappoi naapurin. Siittä asti on inehmo ollut toisen kanssa eri mieltä kirveen kanssa, tai netissä melekeen ilman kirvestä Olen minäkin ollut kaks kertaa isolla ojassa toinen oli minun syy, molemmat iliman lopputiliä. Toivopoika

LEINONEN JUKKA 30.11.2012 07:48

Joillekkin körmyniskoilla on vaan pirun vaikea ajaa liikennevirran nopeutta, tuo ha-kuskihan olisi voinut lisätä nopeutta jos katsoi peiliin että puskurissa on rekka. Rekkanopeutta olen aina ajanut 80-alueilla eikä koskaan ole rekoilla ollut ohitustarvetta. Eikä läheskään kaikilla ole tietoa mikä on oman auton todellinen nopeus.

HAARAKANGAS ALLAN 30.11.2012 09:13

Tämän ja huomisen päivän uutisissa sitten lisää aiheesta.....

Allu vaari

PITKÄAHO JUKKA 30.11.2012 10:02

On se vaan kumma että nuo rekkojen ajamat ylinopeudet herättä aina ne selittelyiden mestarit,vai eikö sitä ymmärretä lukemaansa. Tässäkin Kaukon kertomassa tapauksessa mentiin jo kilometri kaupalla lievää ylinopeutta mutta sekään ei riittänyt vaan muusta liikenteestä välittämästä piti nopeutta lisätä ja aiheuttaa vakava vaaratilanne.

HIETAVUORI JUHA 30.11.2012 10:50

" Selittelyiden mestarit " ? Keitä tarkoitat ?

NIEMELÄ TAISTO 30.11.2012 10:51

Luin tämän jatkokertomuksen läpi ja yhteenveto on,että olet vähintäänkin raihnas vanhus tai muuten epäsopiva ajamaan autoa jos noudatat tieliikenne lain määräämiä nopeus rajoituksia.Mielestäni on järkevämpää noudattaa lakia kuin ajella rekkamiesten lakien mukaan,se on joskus jopa halvempaa.

HIETAVUORI JUHA 30.11.2012 11:00

Kyllähän rekkamiehillä samat lait on kuin muillakin ,mutta tarkemmat mittarit kuin useimmissa henkilö /pakettiautoissa . (asuntoautoissa ,)

Käyttäjän lisäys viestiin 30.11.2012 klo 11:02:33 Navigaattori on käsittääkseni hyvä väline nopeusmittarin näyttämän lukeman tarkistamiseen.

NISSINEN KAUKO 30.11.2012 11:06

Santalahden Hannulle minulle riitti se nopeus mitä mentiin, normaalia talvinopeutta,enkä kiroillut sitä niinkuin kirjoituksestasi ymmärtää. Vai saitko minun aloitus selostuksesta sellaisen kuvan? Valitan jos oli huonosti selostettu,jotkut näyttää kyllä ymmärtäneen. Se toisena oleva rekkakuski ehkä kiroili ja teki aikalailla vaarallisen ohituksen. Enkä ole väittänytkään ajaneeni tasan 80 kilometrin nopeutta. Liikentessä on paljon muitakin liikkujia ei voida mennä rekkaliikenteen ehdoilla,tai on muutettava lakeja ja asetuksia. Hannulle vielä ajelen noin 85 talvirajoitusten aikana 80 alueella,joskus joutuu ajamaan kovempaakin,jos rekka tunkee liian lähelle ja jos vauhti menee yli 90 annan rekan ohittaa menemällä sivuun. Uskaltaisin kyllä ajaa kovempaakin,jos ei olis sakotusvaaraa,koska sakot rassaa pieni tuloista eläkeläistä

PITKÄAHO JUKKA 30.11.2012 11:26

Kaikkihan taitaa ajaa navin nopeusnäytöllä eikä mittarinopeudella. Muistan aikaan kun rajoittimia puuhattiin raskaaseen kalustoon niin silloin kuskit rääky pää punaisena ettei enää päästä nyppylöiden yli ollenkaan kun rajoitin estää ns vauhdin oton vaan enpä ole nähnyt yhtäkään onnettomus selvitystä missä olis sanottu että on laskettu persmäkeä. Olihan se varmaan lainlaatijalle yllätys että kuljettajat eivät ymmärrä ettei esmerkiksi 2 kilometrin nopeuserolla pääse 300 metrin matkalla ohi. Selittäjiä kyllä löytyy kun auton pyörät on ylöspäin,että enhän se minä mutta kun tuo keli tai joku muu asia ei toimi.

HIETAVUORI JUHA 30.11.2012 11:27

Kaukolle Kyllä ne on nykyään harvassa rekat jotka yli 90 vauhdissa ketään ohittelevat . Eivät ainakaan suomalaisia ,ehkä jotain yksittäistä huimapäätä lukuunottamatta. Ammatikseen ajavaa se kortin kuivamaan lähtö koettelee pajon pahemmin kuin vapaa aikanaan ajelevaa .

Käyttäjän lisäys viestiin 30.11.2012 klo 11:35:34 Jukalle Onko sinulla ikävä vanhoihin hommiin kun tunnut olevan kovin katkeroitunut .?

LAUKKANEN MAURI 30.11.2012 11:28

Tuo ei koske rekkoja; Poliisi on julkistanut uuden maanlaajuisen sakotuskäytännön, joka otetaan käyttöön lokakuun alussa.

Poliisin nopeusvalvontaa koskevan ohjeen mukaan liikennevalvonnassa huomautuksen ja rikesakon välisenä rajana pidetään kaikilla nopeusrajoitusalueilla nopeusvalvontalaitteilla mitattua 11 kilometrin ylitystä, josta vähennetään tekninen varmuusvähennys, kolme kilometriä tunnissa.

Jos esimerkiksi 60 km/t nopeusrajoitusalueella valvontalaite näyttää ajoneuvon nopeudeksi 71 km/t, vähennetään tästä lukemasta kolme kilometriä tunnissa ja rikesakko annetaan 68 km/t ylinopeudesta, poliisi selvittää.

Huomautus annetaan, mikäli valvontalaitteen näyttämä nopeuden ylitys on 6-10 km/t. Pieniin ylinopeuksiin puututaan ensisijaisesti kirjallisella huomautuksella. Esimerkiksi nopeusvalvonnan pysäytyspaikan ruuhkautuessa voidaan huomautus antaa myös suullisesti.

Tarkoituksenamme ei ole laskea sakotuskynnystä, vaan huomautusten kautta informoida kuljettajia nopeusrajoitusten noudattamisen tärkeydestä. Tutkimusten mukaan jo pienetkin ylinopeudet lisäävät onnettomuusriskiä, kommentoi poliisiylijohtaja Mikko Paatero
HIETAVUORI JUHA 30.11.2012 11:33

Eikös se Paatero ajele ylinopeutta vähän väliä ?

NYYSSÖNEN KAJ 30.11.2012 11:42

Vähän omista ajotavoista:

Moottoriteillä ajelen useimiten tasaista 90 - 92 km/h vauhtia, koska silloin ajan samaa nopeutta (gps) kuin rekat. 80 km/h ajavia rekkoja välillä Travemünde - vila Real de Santo Antonio ei ollut montaakaan, karavaanareita oli enemmän.

Sen sijaan 80 ja alemmilla rajoitusalueilla ajan enintään pari kolme km yli rajoituksen. Usein myös alle rajoituksen, mutta en tientukoksi.

Täällä missä loska ei ruskista mutta Arska hoitaa homman saa rekat ja kaikki vaanaritkin ajaa 90km/h en sitten tiedä mutta jos nopeus laskee alle 90 niin kohta on perässä rekkajono. Jos yksikin rekka lähtee ohittamaan minut niin kohta koko se jono on tehnyt saman. Siksi pyrin nostamaan nopeuteni samaksi kuin takaa lähestyvä jono noin 91 - 93 km/h

Autoni on M1 matkailuauto kokonaispaino 15500kg

Algarvessa Arska paistaakaj

VÄLIAHDE JUSSI 30.11.2012 12:51

Eiköhän tuo kyseinen kuljetus yritys Käyttä Noita Virolaisia ja Venäläisiä kuskeja joiden ajotapojen kuvauksia on juutuubi pullolaan. Mitä tulee heidän ammattimaisuuteen olen siitä ihan erimieltä. Heidät kaikki pitäisi autokouluun tai valtiovallan kieltää heidän käytön kokonaan Tavivaara hyvä esimerkki mitä,tulee yhteiskunnalle maksamaan halpatyövoima. Samoin on rekka liikenne siellä kun, menee kovaamatonta ihmishenkiä. Minä kun olen kiilaamalla pysättänyt näitä joitain, kusipäitä yksikään heistä ei oo ollut Suomalainen kuski.Se on totta että, minäkin syylistyn tässä tapaksessa rikokseen,mutta vähemmän haitan periaatteela sen ookin tehnyt ja teen.Kyllä kiireesti pitäi saada laki että,ryssät ja kiron porukat saatais tiepäältä pois.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.11.2012 klo 13:01:58 Ne tarhaa vaan Suomalaisten rekkamiesten maineen.

KILLSTRÖM NIELS 30.11.2012 13:06

Mun tyylini on, että ne jotka ajavat leipäsä eteen menköön ohi. Väistän kaapillani sopivan tilaisuuden tullen, en ole myöhästynyt miltään yöpymispaikalta, eikä mitään ole jäänyt näkemättä. Positiivisenä koen vielä sen kun nämä ohitetut vielä vilkullan kiittää. Hyvä mieli liikenteessä on turvallisuutta.

LAURONEN TAPANI 30.11.2012 13:13

Rekkakuskit on varmaan ainut duunariryhmä jolla on työssään kiire ja saada päivän aikana paljon aikaan, tuolla teollisuuspuolella jossa itse olen aikani viettänyt, ei ole kenelläkään kiirettä saada asioita nopeasti valmiiksi. Jos rekkakuskit toimisi samoin kuin kaikki muut duunarit, niin rekat matelisi tuolla teillä 40-45km/h, ja tauolla käytäisiin kerran tunnissa 10min., joten huoltoasemien parkkipaikat olisi aina rekkoja täynnä. Kaikkien teollisuuslaitoksienkin kannattaisi palkata vain rekkakuskeja hihnan ääreen, maksaa heille vaikka vähän enemmän kuin muille, kun ovat niin tehokkaita, ja kun ovat yleensä isoja miehiä, ei ammattiyhdistysaktiivitkaan uskaltaissi puuttua kovaan työtahtiin, niinkuin normaalisti tapahtuu teollisuus työpaikoilla. Niin ja ihmettele,vielä, että ei polttonesteiden hinnat ole ole tarpeeksi korkeat, kun missään ylinopeuskeskustelussa ei tunnu lisääntyneellä polttoaineen kulutuksella olevan mitään merkitystä, sekunnit ratkaisee tienpäällä enempi. Minun suvussa tuo hitaus on jo geeneissä, kun tuo siskonpoikakin ajelee tuolla formuloissa aina häntäpäässä.

VÄLIAHDE JUSSI 30.11.2012 13:32

Tapani Eihän Heikki hitauttaan aja ,mutta auto on sellainen kun,se on. Kyllä tämän päivän ajojärjesteliät ovat sen verran koulutettua porukkaa että, he tietävät miten toimia. Yksi sääntö on niin ettei, niitä tehtyjä ajo aikatauluja ajamalla kiinni saa. Vorse Majoor tilanne ei sille kukaan voi mitään, ne on eri instansit jotka,ne tilanteet ratkaisee,ei kuski ajamalla päätömästi.Ei niin kuin, Kirolaisilla ja Ryssän kuskeilla on tapana tehdä.

NISSINEN KAUKO 30.11.2012 13:38

Hietavuorelle en ole kertonutkaan rekkojen ohittelevan yli 90 vauhdissa jos luet tarkemmin tänään kirjoittamani,niin siitä pitäis selvitä,että päästän ohi rekan siirtymällä sivuun.

Käyttäjän lisäys viestiin 30.11.2012 klo 13:46:20 Jotkut ehdottelee liikennevirran mukana ajamisesta,mutta jos se virran nopeus on reilusti yli sallitun niin saattaapi saada sakot. Kokemusta on tästä 01.01.1973 Palokan risteyksestä se oli ensimmäinen ns."pikavoitto"

VALTONEN MARTTI 30.11.2012 13:51

KILSTRÖM NIELS: "Mun tyylini on, että ne jotka ajavat leipäsä eteen menköön ohi. Väistän kaapillani sopivan tilaisuuden tullen, en ole myöhästynyt miltään yöpymispaikalta, eikä mitään ole jäänyt näkemättä. Positiivisenä koen vielä sen kun nämä ohitetut vielä vilkullan kiittää. Hyvä mieli liikenteessä on turvallisuutta."

Myös mun tyyli. Tämä on ainoa oikea suhtautuminen tähän asiaan ja niin hyvä että oli vielä toistettava!!

LAUKKANEN MAURI 30.11.2012 18:23

Lisää lölyä; http://www.aamulehti.fi/Autot/1194764062271/artikkeli/hatakeskuksesta+neuvottiin+ajamaan+ylinopeutta+rekan+piinaama+autoilija+jarkyttyi.html

AHONEN KAI 30.11.2012 18:27

Otti akka opikseen ;))

VÄLIAHDE JUSSI 30.11.2012 19:31

Kai Toivotaan että oppi, hän seuraavan kerran ajaa sivuun ja päästää rekan ohi ja sen jälkeen ajaa rauhassa sen rekan perässä.Ei se kumoisempaa oo.

VALTONEN MARTTI 30.11.2012 20:13

Eikös tässä oleellisinta ole poliisin antama ohje ajaa ylinopeutta. Onko pukki kaalimaan vartijana?

Edellyttäen että juttu on kuten kirjoitettu.

LINDBLOM ALF 30.11.2012 20:24

Palatakseen tuohon aloittajan tarinaan. Kyllä ohitettavallakin pitää olla liikenteellistä vastuutta. Jos pitkä yhdistelmä lähtee ohittamaan, onhan se kaikkien etu että se tapahtuu nopeasti. Vauhtia hiljentämällä se onnistuu. Ei pidä aina ajatella, kuten monet "hyvät kuskit", olen oikeassa prkle.

KARJALAINEN ALPO 30.11.2012 21:44

Kuka on ammattimies rekkamiehistä? Monet ajaa vain, mutta järki on jäänyt narikkaan, Tänäänkin ajoin noin 500 km lenkin henkilöautolla ja voi yksinkertaisuus, mitähän joillekin on jäänyt päähän ajo-opetuksesta autokoulussa. Ja pitäishän se joskun ammattimiehelläkin pelata järkikin, vaikka se muu seisookin. Itse olen ajantu yli 3. miljoonaa kilometriä ja omistan täysperävaunukorin, joskin sitä vähän ajaneena. Itse en ole vielä ajanut tai aiheuttanut yhtään kolaria, mutta yhden kerran joku on tullut punaisilla kylkeen. Kyllä tartteis tehrä jotain! Ois ainakin kirvellä töitä!

STRÖM KARI 30.11.2012 22:01

Täysperäkori? Elikkä onko henkilöauto ja koirien kuljetus boxsi?

Käyttäjän lisäys viestiin 30.11.2012 klo 22:19:10 Sori Täysperävaunukori

KOISTINEN TOIVO 30.11.2012 22:19

Nelijä kymmentä vuotta sitten suunnilleen vaimo sai kortin ajeltiin loviisaan kauppaan. Rekka tuli risteykseen vasemmalta puoliso meinasi ajaa eteen kun oli oikeassa, mutta pysähtyi kun taisin karjaista aika rumasti. No jälkeen päin kun asia oli ohi. Vaimo meinasi,että mitä huuvat hänhän oli oikeassa. Minä sanoin, että taivaasta on hankala haastaa rekkakuskia käräjiin varsinkin kun asianajajat kulemma on alakerrassa. Siis luultavasti me kakki tehdään virheitä, joten kannattaa antaa suosiolla tilaa, jos toinen tekee virheen. Kolarissa ei kukaan pärjää. Toivopoika

STRÖM KARI 30.11.2012 23:46

Jussi on laajentanut sgaalaansa.Meidän puulaakissa on opaut 5 (Ei Ahola) Virolaista kuskia joista ei ole kuin myönteistä sanottavaa noin työ kavereina.Ei voi kuule samaistaa kaikkia perus Venäläisiin.

SAARELA MARKKU 01.12.2012 00:51

No niin... eiköhän tämä rekkamiesten mollaaminen saa jo riittää. Ne tekee vain työtänsä siellä tien päällä, me (karavaanarit) ollaan siellä vapaa-ajalla ja huvin vuoksi. Niin että eiköhän ole parempi että tehdään kuten Niels ja Martti, että vetäydytään tien poskeen ja annetaan tilaa kun sopiva paikka on. Silloin on kaikilla hyvä mieli.

HJELM ARTO-VEIKKO 01.12.2012 08:16

"Itse en ole vielä ajanut tai aiheuttanut yhtään kolaria" Aiheuttamista on vaikea todistaa suuntaan tai toiseen,liikenne on kummiskin ratkaisujen summa joka realisoituu hidastamisen,kiihdytyksen, jarrutusten ja väistöjen tuloksena välillä kolarina niin ettei aloittajalla ole tietoa asiasta. Paras kuski tekee parhaansa oman turvallisuuden eteen ja huonoin ajaa niinkuin säännöt käskee. Täällä on aivan turha väittää olevansa liikenteessä virheetön aina.Joku sillä kertaa fiksu on väistänyt tai tehnyt minun ja sinun takia jonkun liikkeen jolla on kolarin estänyt.

t Jelmi

LEINONEN JUKKA 01.12.2012 08:17

Juuri tuollaiset 'alinopeutta' ajavat kuskit ovat kaiken vaarallisimpia. Tieliikennelakiin pitäisi saada muutos tuohon 'suurimpaan sallittuun nopeuteen' joka ei ole kymmeniin vuosiin enää toiminut, Salovaara kai yritti siihen jotain muutosta mutta väsyi itse kesken kauden.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.