Diesellämmitteiset matkailuautot?

TERVO JARI 21.11.2012 20:04

Kelepaako tollanen ?

http://www.wohnmobile-polster.de/spezialvorhang-fur-wohnmobilschiebetur/49

Vai tollanen ?

http://wohnmobile-mk.de/Reisemobilbau/index.php/heyerdahl/?nggpage=2

KOISTINEN TOIVO 21.11.2012 20:37

Joo tuommonen koko ovi vois olla aika hyvä. Oliskohan Suomessa jossain peltiseppää, joka tekisi tuommosen oven. Noita autojen entisöijiähän kyllä on, ja nehän tekee mitä vain haluavat. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 21.11.2012 21:52

Helkkarin hieno tuo punainen auto! Linkissä on myös peltisepän taidonnäyte, saranaovi liukuovessa: http://wohnmobile-mk.de/Reisemobilbau/index.php/wohnmobil-tur-system/ Ei ole helppo tehdä tuo, sen täytyy olla tyyris.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 21.11.2012 klo 21:56:59 Eipä olekkaan peltiovesta tehty. Tuo on täsmälleen sellainen muoviovi josta aluksi puhuin.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 23.11.2012 17:50

Tuosta Timpan linkistä löytyy sellainen ratkaisu jonka muistan näheneeni aiemmin. Oliko sama firma, sitä en osaa sanoa.

TERVO JARI 23.11.2012 19:34

Ihmettelen että miks ei Fiiu ole lähtenyt tekemään tän tyyppistä :

http://www.nettikone.com/chevrolet/p-35/1105763

matkailuauto aihiota, kantikas, kohtuullisen korkea, kantava alusta, Iveco/Ducato versiot ( lue etuveto/takaveto, ja sen mukaiset kantavuudet, käyttötarkoituksen mukaan alle 3500kg / yli 3500kg max ? 4800 kg ).

Tuollaiseen "peltikuoriseen" voisi jokainen "kopparustari" tehdä oven minne haluaa ( olisi tietenkin rajoitteita korin jäykkyyden säilyttämiseksi ) ikkunoiden ja kattoluukkujen tilanne olisi samanmoinen . . .

Tuollaisen voisi ostaa jopa sellaisenaan ja rakentaa itse, jos taitoo/aikaa/rahaa/ym:ta riittää, ei olisi sen kummempia ongelmia katsastuskonttuurilla . . .

Keula voisi avautua tuon tyyppisesti jotta huolto olisi helppoa .. .. ..

Tuo "ruho" kelpaisi varmasti jakeluautoksikin . . .

Ja tuossa "rauhaa" hieman toisin . . .

http://www.youtube.com/watch?v=7J4Kp4zRYuU

Ja tuo "perinteisimmin"

http://www.youtube.com/watch?v=Ff-mdu2DTH8&feature=relmfu

AHJOS TIMO 23.11.2012 20:06

Jäsenkeskustelun puolella käsiteltiin tänään hiukan myös sänkyjä. Yleensähän pitkittäissänkyjä on vain yli 6,3-metrisissä autoissa. Kuitenkin myös juuri ostamassani Bürstner Nexxo T569:ssä on pitkittäinen parisänky, vaikka auton pituus on vain 5,69 m. Se onkin maksimipituus, minkälaisen auton voi yleensä pysäköidä kauppojen yms. invapaikoille. Pidemmästä autosta jäisi perä tai nokka toisten tielle ja se pitäisi sen vuoksi pysäköidä jonnekin kauemmas.

Adria Twinistäkin on nykyisin myös pitkittäisellä parivuoteella varustettu malli SF, jonka pituus on 5998 mm, ja pitkittäisillä erillisvuoteilla varustettu malli SL, jonka pituus on 6363mm. Ilmeisesti kumpaakaan ei tuoda Suomeen. Arvaan, että syynä on Suomen verotuksen sisäkorkeusvaatimus.

KOISTINEN TOIVO 23.11.2012 21:14

Kissan häntää pitänee kai vähän nostaa kasakaari tekee pitkittäis vuoteet, molemmin puolin autoa. Onko se hyvä ratkaisu. Kyllä meistä tosin varauksin. Kyllä minä hieman muuttaisin sisustusta tuossa meidän mallissa, mutta ei kai sitä täydellistä autoa ja taloa ole. Joskus haaveilen, että saisi uuden pakettiauton, pisimmällä ja korkeimmalla korilla, jonka saisi sisustaa omalla mallilla, mutta ikä taitaa asettaa jo rajat, ja tuo pitäisi saada myytyä pois alta. Mutta se kiehtoo, osaisiko tehdä miten mallikkaan kortteeri kärryn. Toivopoika

KAAKKOLAHTI TOIVO 23.11.2012 21:33

meitin casa car:ssa on erillisvuoteet(Itse suunniteltu).Toimii erinomaisesti ei tarvii könytä toisen yli eikä herättää kömpiessä punkasta.Kuiteskin puolipitkä paku kyseessä.

KERTTULA PEKKA 24.11.2012 10:50

Karkasi taas alkuperäisestä aiheesta, ja tiedetään millainen auto kullakin on...

WILHELMSSON LEIF 24.11.2012 13:04

Mennyt tmä on jo aikoja sitten pois aiheessta.

Timo kirjoitti. Adria Twinistäkin on nykyisin myös pitkittäisellä parivuoteella varustettu malli SF, jonka pituus on 5998 mm, ja pitkittäisillä erillisvuoteilla varustettu malli SL, jonka pituus on 6363mm. Ilmeisesti kumpaakaan ei tuoda Suomeen. Arvaan, että syynä on Suomen verotuksen sisäkorkeusvaatimus.

Tuodaan niitä ja naapurissa on yksi ja Kokkolassa on käytetty myytävänä siis erillisillä sängyillä.

AHJOS TIMO 24.11.2012 22:29

Minkähän vuoksi sitten virallisen maahantuojan esitteessä on vain malleja, joissa on poikittainen parivuode? Katso: http://www.adria-mobil.com/fi-fi/2013/van/

WILHELMSSON LEIF 24.11.2012 23:28

En tiedä, mutta jos haluaa sen auton niin tilaa sen suoraan myyjän luettelosta niin olen tehnyt viimeisen 3 auton kanssa. Joudut odottamaan muutaman kuukauden mutta saat sitten tarkalleen sen auton jonka haluat värit ja muut varusteet, sullahan nykyinen auto käytettävänä sen odotusajan. Niin myös teki naapuri.

Tässä käytetty siisti auto.

http://www.caravan-shop.fi/

HJELM ARTO-VEIKKO 25.11.2012 09:50

"mutta ikä taitaa asettaa jo rajat," Ole varovainen ettei sinua haasteta oikeuteen ikä rasismista. Uskoisin valmistuvan hienon pelin. Tällä hetkellä on hyviä ja edullisia pakuja erillaisissa huutokauppa sivustoilla.

t Jelmi

KNAAPI JUHA 25.11.2012 13:01

Saksasta kun tuo verottomana pakettiauton ja rekisteröi sen täällä sen jälkeen kun Haaramo Nurmosta on tehnyt siihen sisustuksen, pääsee lähestulkoon samaan hintaan kuin ostamalla Suomesta käytetyn pakettiauton, josta vero on tietysti silloin maksettu. Ja auto on silloin tyhjänä.

Vertailu koskee esim vuoden - kaksi käytettyä Mercedes Sprintteriä. Ja auto on sitten sellainen kuin haluaa, kaasulla tai dieselillä lämmitettävä. Sängyn saa sitten pitkittäin, poikittain tai vinottain.

Ja onhan tämä Haaramokin niitä aihioita Saksasta tuonut.

ASIKAINEN MATTI 25.11.2012 14:50

on lepo-ohjaamolla varustettu kuorma-auto (kokonaismassa >3,5 tn). Rakensin liitteiden mukaiseen 4,5 tn:n umpikuormuriin poikittaisen penkin, jonka sai avattua kerrosvuoteeksi. Pöytä ja yksiliekkinen liesi sekä Primuspannu patteriverkostoineen olivat TELEn jäljiltä valmiiksi autossa. Tavaratilan väliseinään tein polkupyöriä varten kiinnitysvarret ja nostin Porta Potin. Laite palveli minua 200000 km 7 vuoden aikana. Veroa siitä meni vain normaali kuorma-auton dieselvero.

KOISTINEN TOIVO 25.11.2012 18:27

Ikä asettaa rajat, totta Arto-Veikko. Mutta tämä on siivottu versio rouva puolison antamasta lausunnosta, koskien allekirjottanutta Mutta suurin syy asian eteenpäin viemiselle linee reissaamisen väheneminen, ja laiskuus, ja tuli hankittua tuo nykyinen auto. Josta minä kyllä syytän jonkin verran Rintajoupin myyjän innosta kaupantekoon. Ei liene kuitenkaan pätevä syy haastaa miestä keräjiin. Mutta haave elää suunnitella sisustus. Tosin olen minä jonkinverran parannellut tuota nykyistä, ja homma jatkuu... Kuinkahan paljon käyttäjien kokemuksia valmistajat kuuntelevat. Ainakin kovin samanlaisia nuo nyky autot ovat. Toivopoika

AHJOS TIMO 02.12.2012 12:58

Tulin eilen Rastilaan opiskelemaan upouuden diesel-lämmitteisen "matkustuskapselini" käyttöä. Olen asunut Helsingissä jo 60 vuotta, mutta en ole koskaan aiemmin käynyt tämän paljon kehutun Rastilan portin sisäpuolella. Yöllä oli pakkasta noin 15 astetta, sisällä ovensuussa oleva mittari näytti plus 20 astetta, kun pidin lämppärin säädintä 2-asennossa (asteikolla 1-5). Naftapumpun nakutus kuului koko yön, joten sehän sitä sähköä kuluttaa. Tarkoitukseni oli lukea täällä kaikki auton mukana tulleet käyttöohjeet, mutta majoitusvuorokauteni lähestyessä nyt loppuaan olen pääsyt vasta Fiat Ducaton omistajan käsikirjan sivulle 70. Siinä on 279 numeroitua sivua. Aika moni asia on muuttunut tai tullut lisää edelliseen Ducatooni verrattuna, joka oli vuodelta 2005. Bürstnerin 282-sivuista käyttöohjetta en ole vielä lukenut, mutta se tuntuu sisältävän enemmän yleisiä elämänohjeita kuin täsmällisiä vastauksia konkreettisiin kysymyksiin.

HJELM ARTO-VEIKKO 02.12.2012 13:41

Tarkoitin että itse asetat rajasi katsottuasi syntymätodistusta. Eihän sen aikaisissa lapuissa ollut mitään tietoa kuinka virkeästi ukko touhuaa vielä kuudenkymmenen vuoden päästä. Parasta terveysliikuntaa on pään raappiminen kun miettii kuinka tuonkin tekisi. Itse olen myös miettinyt auton rakentelua mutta pitkäjännitteisyys on vielä hakusessa.

t Jelmi

AHJOS TIMO 01.01.2013 12:17

Runsaa kuukauden käyttökokemuksen perusteella sanoisin, että diesellämmittimen haitaksi sanottu pakokaasun hajun levittäminen ympäristöön on vahvasti liioiteltu. Tähän mennessä en ole haistanut ollenkaan, että asunto-osan lämmittimestä tulisi dieselin katkua, vaikka siinä on auton eri puolilla pyöritty mm. lumitöitä tekemässä. Pakokaasu poistuu auton vasemmalta puolelta, noin vyötärön korkeudella seinässä olevasta ritilästä, ilmeisesti melko suoraan ylöspäin. Asunto-osan lämmitin (Truma Combi D6) ei myöskään pidä muuta auton sisälle tai ulkopuolelle kuuluvaa ääntä kuin hiljaista naftapumpun nakutusta.

Mutta sen sijaan, heti kun moottoria lämmittävä Webasto käynnistetään, sen kuulee ja haistaa auton ympärillä selvästi. Niinpä luulenkin, että asunto-osan diesellämmittimen on kohdistettu aiheettomia ennakkoluuloja moottorin lämmittimestä saatujen kokemusten perusteella.

LUHANKO PEKKA 01.01.2013 13:48

Lähes kolmen vuoden kokemuksella voin sanoa samaa, mutta siitä huolimatta yritän mikäli seonnut mahdolista,parkeeraan ulommainen ruutuun niin ettei herkkäviritteinen hajuaistin omaava kärsisi!

KOISTINEN TOIVO 01.01.2013 14:21

Sama vika asikaisella. Meillä rouva melko herkkä nenäinen ei ole valittanut lämmittimen hajua. Mutta mielellään erilleen parkkeeraan. Lehessä kirjottivat että retkiautoja vepastolämmitykselle tekevä enemmän. Hiljanen on, paitsi se nakutus. Mutta ei posahtele. Toivopoika

STRÖMMER HEIKKI 02.02.2013 14:36

Knaapin Juhalle. Niin ettäkö ilma-Webasto ei syö paljoa virtaa, mutta vesi- Webasto syö? Molemmissa on samankokoinen sähkömoottori. Mistä siis tulee se ero? Auton lämmityslaitteen moottorista. Vaan kun valitset valikosta, että Webasto lämmittää vain vettä, mut ei käynnistä lämmityslaitetta sisätilojen lämmitystä varten, niin kas virtaa kuluu 5,2 kW/h tehoisessa vesi-Webastossa 38w/h joka on kyllä mielestäni aika vähän?

KNAAPI JUHA 02.02.2013 15:38

Mulla oli vanhassa Sprinterissäni sellainen Eberi, ettei auton omaa puhallinta saanut pois päältä. Kiertovesipumppukin söi omansa ja sitkään ilmalämmittimessä ole. Nykyinen 2 KW ilmawebasto syö siihen nähden vähänh.

AHJOS TIMO 02.02.2013 17:09

Mistäköhän valikosta Strömmer puhuu? Ei minulla ole Webastossa sellaista valikkoa. Mutta moottoria lämmittävä Webasto käynnistää ohjaamon sisätuuletuksen moottorin sillä nopeudella, joka Fiatin (tms) säätönupista on valittu. Jos sen laittaa 0-asentoon, niin ei kai sitä silloin Webastokaan saa käyntiin sähköä kuluttamaan. Toisaalta tarkoituksena lienee kuitenkin yleensä, että myös tuulilasi olisi jäätön liikkeeseen lähdettäessä.

Olen ihmetellyt sellaista ilmiötä, että moottoria lämmittävä Webasto ei pysy käynnissä kuin noin 5 minuuttia kerrallaan, vaikka ajastin näyttää käynnistettäessä 30 minuuttia. Jos sen käynnistää uudelleen sammumisen jälkeen, se pysyy taas käynnissä noin 5 min. Onkohan siinä jokin sellainen automatiikka, että Webasto sammuu itsestään auton käynnistyvyyden varmistamiseksi, jos käynnistysakun jännite laskee liian lähelle 12,0 volttia?

Käyttäjän lisäys viestiin 2.2.2013 klo 17:11:52 Tuo sammuminen noin 5 minuutin jälkeen tapahtuu silloinkin, kun auto on liitetty 230 voltin sähköverkkoon.

KOISTINEN TOIVO 02.02.2013 17:59

Kyllä meillä moottorin vebasto käy ilman että puhallus olisi päällä. Mutta käytän aina puhallinta kakkosella että lasi sulaa. Ei kyllä starttiakun kanssa ole ongelmia ollut. vaikka olen vebastolla aina lämmittänyt aamulla puskassakin konetta puoli tuntia- tunnin. Toivopoika

STRÖMMER HEIKKI 02.02.2013 18:03

No mun Webastossani on sellainen valikko, ja varmaan on sunkin, kunhan vaan näppäilet. Näppäilet käynnistys-ajan, ja valikossa näkyy aika ja propellin kuva. Noh näppäilet set-valikosta kunnes propellin kuva ei näy, ja kas auton lämmityslaite ei puhalla ja samalla syö kovasti akkua samalla kun Webasto käy. Tuulilasi sulaa kyllä nopeasti, kun lämppäristä tulee lämmintä välittömästi käynnistyksen jälkeen. Olen huomannut että -25c pakkasella 15 -20 min riittää moottorin lämmittämiseen, niin että lämpömittarin neula nousee pois kylmä-alueelta. Puhallin päällä neula nousee saman verran n. 45 min lämmityksellä. Mun autossani on kyllä sähkölämmitteinen tuulilasi, että sikäli se ei haittaa vaikka lasi olisikin jäässä autoon astuessani. Parissa minuutissa lasi sulaa nappia painamalla, kunhan kone käy.

STRÖMMER HEIKKI 02.02.2013 18:11

Toivopojalle. Niin siinä Webaston käytössä on sellainen sääntö, että pitäisi ajaa sama aika vähintään, kuin mitä Webasto on päällä, jotta akku ehtii lataantua. Elikkä jos lämmität tunnin, ja sen jälkeen ajat vartin, teet samoin joka päivä,niin muutaman päivän päästä et enää aja, kun autosi ei lähde käymään virran vähyyden takia.

AHJOS TIMO 02.02.2013 18:25

Kiitos Heikki Strömmerille opastuksesta! Täytyypä lukea taas kertaalleen se Webaston käyttöohje ja kokeilla eri vaihtoehtoja. En yleensä laita sitä käynnistymään johonkin tiettyyn kellonaikaan vaan painan napista käyntiin, kun menen auton luokse tekemään lumitöitä tai muuten valmistautumaan lähtöön. Silloin näytölle tulee oletusarvo "30" ja liekin kuva, ei mitään propellin kuvaa.

Kotoa lähtiessäni ohjaamon ikkunat ovat kyllä lumettomia ja jäättömiä, koska ne ovat öisin peiton alla. Muualla taas ne pysynee jäättöminä niin kauan kuin asunto-osan lämmitys on päällä. Peileissä on sähkölämmitys.

STRÖMMER HEIKKI 02.02.2013 18:28

Ahjoksen Timolle. Onko tankissasi kesälaatua, tai jos ei niin onkohan Webaston polttoainesuodatin vaihdettu koskaan? Pakkasen kiristyessä Webasto alkaa pottuilemaan jo silloin kun auton moottori vielä lähtee käymään. Vikakertomuksestasi päättelisin että suodatin on tukossa. Eli käy niin kauan kuin jaksaa imeä ja sammuu kun ei enää jaksa. Imu polttoaineputkeen jää kuitenkin päälle ja pikkuhiljaa putsari taas täyttyy, ja taas käy vähän aikaa. Näin itse rekkakuskina nukun kaikki arki-yöt rekan hytissä Webaston varassa, niin sillai olen tässä vuosien saatossa tutustunut kantapään kautta Webaston mahdollisiin toimintahäiriöihin ja niiden syihin.

AHJOS TIMO 02.02.2013 22:08

Kiitos vinkeistä! Ei ole kesälaatua eikä ole polttoainesuodatinta vaihdettu. Webasto on uusi, se asennettiin uuteen autoon noin 2 kk sitten eikä sitä ole vielä paljon käytetty. Samaan aikaan asunto-osan diesel-lämmitin (Truma Combi D6) ottaa polttoainetta samasta tankista. Se on toiminut ongelmitta. Ajattelin sitäkin, voisivatko ne jotenkin häiritä toisiaan. Sähkönsä ne saavat eri akuista.

KOISTINEN TOIVO 02.02.2013 22:29

Ihan oikeen. Autoa pitää käyttä tosiaan sen minkä vebastoa. Meillä ehkä sillain helpompi, että kauppaankin on kolomekkymmentä yksi kilometriä. Tavallan pätkä ajoa koskaan ei tule. Sillä kai akutkin kestää aina hyvin, Henkilö autossa alkuperäinen, tulee kesällä kymmenen vuotta. Toivopoika

KNAAPI JUHA 02.02.2013 23:56

Timolle!

Mulla se kertomani Eberi kävi hyvin lyhyitä jaksoja kerrallaan muutaman kerran. Silloin selvisi, että kielrtovesipumppu reistaili. Kun vesi ei kiertänyt, Eberi katkaisi, kun luuli, että vesi on tarpeeksi lämmintä. Kiertovesipumppu on kallis varaosa. Ei luulisi, että olis rikki uudessa vehkeessä.

SALONEN MARKKU 03.02.2013 20:24

Timo

Tuohan menee takuuseen. Asetukset olet varmaankin jo katsonut. Itselläni webasto on toiminut joka tilanteessa.

AHJOS TIMO 04.02.2013 16:38

Kävin tänään valtuutetussa korjaamossa näyttämässä. Tehdyssä tutkimuksessa vika ei selvinnyt. Korjaamoaika varattiin ensi viikolle.

AHJOS TIMO 11.02.2013 15:31

Vika ei ollut laitteessa vaan asentajalta oli jäänyt yksi työvaihe tekemättä. Pakoputken alimpaan kohtaan olisi kuulemma pitänyt tehdä vedenpoistoaukko. Kun sitä ei ollut, Webaston pakoputkeen muodostui vesilukko. Tänään suojasäällä sisätiloissa Webasto kävi voimakkaasti savuttaen, pakkasella se sammui ennen kuin pakoputki ehti lämmetä ja jää sulaa. Kun pakoputken alimpaan kohtaan tehtiin tänään aukko, sieltä valui runsaasti vettä.

KOISTINEN TOIVO 23.02.2013 13:26

Aiemmin oli puhetta, riittääkö akku vebasto lämmitykseen. No nyt se on kokeiltu. Oltiin viime yö puskassa. Ajettiin väylän vartta pohjoisen, ja oltiin yötä, vaan kokeeksi. Pysähyttiin iltasella kaheksisen aikaan, kuunneltiin ratioo iltahommien aikaan, Lämmitys oli päällä aamusta alkaen. Pakkasta lähtiissä 17 miinusta. Illalla oli lauhtunut miinus yhteentoista asteseen, aamulla oli vaan miinus viisi, mutta kova tuuli. Molemmat akut, auton, ja tuvan, mittarissa oli yksi pykälä pois. Panin moottorin vebaston päälle, vajaan puolen tunnin päästä käynnistin koneen, hyvin lähti. Kortteerissa tarkeni hyvin, jopa keula oli ilman peittoa lämmin. Paremmin kun tetlesin alde aikanaan. Hiljanen lämmitys, lukuun ottamatta nakutusta, josta ei puoliso tykännyt, mutta ei paukahellut, niin kun alde. Mutta tuon mukaan virta riitti hyvin . Toivopoika

MYLLY JORMA 17.07.2013 17:33

Miten se tuo Nexxon lämmitys? Kun sänky on lattianrajassa, niin kait lämppäri pitää posottaa täysillä että tarkenee? Voisi siis se sänky olla korkeammalla, että ei palele. Onko kellään kokemusta automaattivaihteisesta asuntoautosta?

KOISTINEN TOIVO 17.07.2013 18:26

Vähän epäilytti, kun meillä on sängyt kahtapuolta sivuilla, 50cm korkeat, ja lämmitysputket puhaltaa käytävään. Säkyjen alla ei ole mitään lämmitystä, toisen sängyn alla ei edes lämmitysputkea. Mutta ihmeen lämmin nukkua lämmityslaite puoliteholla, muuten tulee liian kuuma. Se vika on, että sädintä ei kestä likuttaa paljoa, kun tulee liian kuuma, tai kylmä. Hankala säätää. Toivopoika

AHJOS TIMO 17.07.2013 20:54

Jorma Mylly kysyi Nexxon lämmityksestä. Nukuin Nexxossani viime talvena pari yötä, kun ulkona oli pakkasta 15-22 astetta. Lämmityslaite oli säädetty kakkoselle. Hyvin tarkeni eli ei minkäänlaista kylmyyden tunnetta. Tietysti auton nokka oli peitetty. Kun se lämmityslaite on sängyn alla, niin varmaankin se lämmittää myös aivan sen päällä oleva sänkyäkin.

Käyttäjän lisäys viestiin 18.7.2013 klo 13:48:59 Tarkemmin sanottuna auton nokka ei ollut peitettynä vaan vain ohjaamon ikkunat, ja ohjaamon ilmanottoaukko kiinni.

MYLLY JORMA 16.01.2014 14:13

Nyt sitten tilattu lyhyempi Nexxo kaikilla herkuilla. Kertokaapa Nexxon omistajat autonne hyvät ja huonot puolet, jotka olisi uuden omistajan syytä ottaa huomioon. Saa kehua ja haukkua mielensä mukaan. Itselleni ostopäätökseen vaikutti matala katto, jos veisi vähemmän polttoainetta kuin se mokkulaversio. Lyhyt runko, mahtuu kaupungissa parkkiin. Diesel-lämmitys, ei ole kiva kun lapissa kaasu loppuu 30 asteen pakkasessa keskellä yötä, ja jumppaat autoa ympäri pysyäksesi lämpimänä auringonnousuun, ja lähdet etsimään kaasua. Dieseliä on joka kulmassa. Miten muuten takaosa pysyy lämpimänä ajon aikana? Kaasulämppärillä ei onnistunut. Niin ja vielä automaattivaihteilla. Mikään ei ole rasittavampaa kuin runnoa niitä vaihteita liikenneruuhkassa keskellä kaupunkia, kun pitäisi keskittyä ajamiseen ja arvailla mihin on menossa.

AHJOS TIMO 16.01.2014 16:03

Voisitko kirjoittaa hiukan täsmällisemmin, mikä on "lyhyempi Nexxo" ja mikä "mokkulaversio". Itse en ole nähnyt muita diesellämmitteisiä Nexxoja kuin mallin T569, jollaisen ostin uutena marraskuussa 2012. Sen pituus on 569 cm, mikä on erittäin hyvä ominaisuus kaupunkiliikenteessä. Invakortilla saan pysäköidä joka paikassa pääoven lähelle, mutta jos auto olisi metrin pidempi, se olisi liian pitkä niihin pysäköintiruutuihin ja pitäisi jättää jonnekin kauemmas.

Kysymykseesi takaosan lämpimänä pysymisestä ajon aikana en osaa oikein vastata, koska ohjaan sitä edestä, mutta kun sinne tauon aikana menee, niin lämmintähän siellä on. Siis ei se lämmitin ole ainakaan yhtää kertaa sammunut ajon aikana. Kuuden kilowatin lämppäri lämmittää niin pienen kopin ilmatilan nopeasti, sänkyjen lämpeneminen kestää tietysti kauemmin.

Hyviä puolia on paljon, huonoja en ole huomannut. Kolme pientä korjausta on pitänyt tehdä takuuseen kuuluvina, yksi maksullisena ja yksi omatoimisesti.

MYLLY JORMA 16.01.2014 18:44

Eikös niitä Nexxoja ole pitempiäkin? Tarkoitin juuri tätä lyhintä mallia. Mokkula on se ohjaamon päällä oleva tuulenhalkoja, joka oli edellisessä autossani, eri merkkisessä. En tiedä sen virallista nimeä, mutta nukkumapaikkana sitä käytetään. Edellisessä autossani oli peräpäässä pöydän alla tuuletin, joka puhalsi kuumaa ilmaa olotilaan. Ilmeisesti moottorin lämpö johdettiin sinne jollain konstilla. Nexxossa sitten moottorin lämpö menee suurimmaksi osaksi harakoille.

VIHERÄ PEKKA 15.09.2016 19:34

Olen juuri asentamassa vanhaa Hymeriin venäläistä Planar 44d lämmitintä. Se on kai uudenaikaisin mitä on olemassa. Hymerin Trumatic c6000 haisee pahalle kun muoviosat käryävät. Lämmittimen puhallin ottaa ilman lämmitystilasta. Toimii myös liian kuumana. Planar taataan toimivan -45 asteessa. Täysin automatisoitu teho säätyy tarpeen mukaan ja ottaa ilmat ulkotiloista. Näkemiin kaasupuulojen vaihto kun jääkaappikin on 12V Waeco.

HAAPANEN TIMO 15.09.2016 20:05

Eikös kaikki Trumat ota lämmitettävän ilman sisätilasta, siis kierrättävät samaa ilmaa jatkuvasti. Näin tekee Planarkin, Paloilma otetaan tietty ulkoa molemmissa.

Planarissa on 4 kW:n teho. Virtaa se vie min.10 W max 62 W .

@timppa

AHJOS TIMO 15.09.2016 20:10

Minulla on tässä vaiheessa pian neljän vuoden kokemus Truma Combi 6 D -lämmittimestä Siinä ei ole edellisessä viestissä kuvattuja epäkohtia. Ei siis mitään käryäviä muoviosia eikä toimi liian kuumana vaan käynnistyy, säätää lämmitystehonsa ja sammuu automaattisesti aina sen mukaan, kuinka kaukana sisälämpötila on asetetusta tavoitelämpötilasta.

Truma kierrättää ja lämmittää sisäilmaa. Eihän olisi mitään järkeä ottaa kovalla pakkasella koko ajan ulkoa pakkasilmaa lämmitettäväksi ja pakottaa lämmitetty ilma harakoille. Palamiseen tarvittavan ilman se toki ottaa ulkoa ja työntää pakokaasun ulos.

Käyttäjän lisäys viestiin 15.9.2016 klo 20:16:53 Haapasen viesti ehti väliin. Tarkoitin "edellisellä viestillä" Pekka Viherän kirjoitusta. Truma Combi 6 D:n teho on 6 kW, mutta se toimii täydellä teholla vain tilanteen vaatiessa.

AHJOS TIMO 16.09.2016 13:57

Luin vasta äsken Planar 44D:n esittelyn. Se näyttää lämmittävän vain ilmaa. Ymmärsinkö oikein?

Truma Combi 6D:ssä on myös lämminvesivaraaja, sana "Combi" tarkoittaa juuri sitä. Kesällä sitä voi käyttää niin, että vain vettä lämmitetään, siis kraanoista ja suihkusta tulevaa käyttövettä. Lämpimän veden tavoitelämpötilaksi voi valita 40 tai 60 astetta.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 16.09.2016 15:14

Tuo Planar näyttä olevan ilmawebaston kopio.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.