Matkailuauton kokonaispaino, onko myyjä pettänyt ?

AHJOS TIMO 05.09.2012 22:34

Martti Valliukselle: Kiitos selvennyksestä. Kysymys oli siis epätäsmällisestä kielenkäytöstä eikä vanhentuneesta tiedosta.

HÄKLI HANNU 06.09.2012 21:52

Onko täällä kukaan joutunut vaakaan tien päällä, Suomessa ja saanut jotain sanktioita. Hiukan laskeskelin itse omaani pientä Ducato Matkaajaa jonka kokonaispaino on 3070 kg rekisteriotteessa. Menee reilusti yli, agrigaatti, asuntoosan ilmastointi, grilli, grilliä varten oma 5kg kaasupullo, markiisi, markiisin aidat putkineen, 2kpl 11kg kaasupulloa, vesisäiliö täysi,polkupyörät 2 kpl, oma ja vaimon paino, täysi jääkaappi, oluet ja muut juomat, vaatteet ja kengät, kasetti vessan vedet, mukana kulkevat astiat, vetokoukku, yms. Listaa voisi jatkaa vielä vaikka kuinka paljon sillä kaikella tavaralla mitä mukana on. Tuntuu painavan aika paljon nuo 4kpl retkituolia ja pöytäkin. Ja näillä mennään, vaan kuinka kauan??

HÄKLI HANNU 06.09.2012 21:58

Niin ja on vielä rekisteröity 7 hengelle.

ASIKAINEN MATTI 11.09.2012 16:05

Käsittääkseni suurin sallittu kaasupullomäärä on 2x11 kg, joten ainakin ylimääräinen 5 kg:n pullo menee laittoman puolelle.

HAAPANEN TIMO 11.09.2012 16:14

Rajoitus on kilomääräinen, 25 kg. Menee pari kiloa yli, ja säilytys pitäisi olla sisätiloista eristetyssä, tuulettuvassa tilassa.

@timppa

HÄKLI HANNU 14.09.2012 15:11

Ajon aikana vessa/suihku tiloissa ovi kiinni ja tuuletusventtiilit auki. Laillinen tila ?

TOIVONEN MARTTI 14.09.2012 20:36

Nestekasu ilmaa raskaampaa. Tuuletusaukon pitäisi olla latttiassa.

AHJOS TIMO 14.09.2012 21:33

Hannu Häklille: Jostakin virallisesta tekstistä muistan lukeneeni, että nestekaasupullojen tulee olla sellaisessa paikassa, joka on kaasutiiviisti eristetty tilasta, missä yöpyy ihmisiä. Suihkuhuoneen/vessan ovi ei ole kaasutiivis.

LAHTI ANTTI 14.09.2012 22:49

http://www.tukes.fi/Tiedostot/vaaralliset_aineet/esitteet_ja_oppaat/Kayta_nestekaasua_oikein_opas.pdf

HÄKLI HANNU 15.09.2012 12:10

Suihkun lattiassa oleva tulppa on pois , paikoillaan ollessa ja yöllä pullo on aina ulkona. Jos pullo jostain syystä vuotaisi nestekaasu ilmaa painavampana poistuisi suihkun lattiaventtiilin kautta ulos ajon aikana, ainakin fysiikan lakien mukaan pitäisi.

JANHONEN MATTI 15.09.2012 13:01

Helpompi kun turata erillisten ylimäääräisten pullojen kanssa on asennuttaa autoon grilliä varten kaasun ulosotto jossa oman venttiilin takana on pikaliitin kaasun ulosotolle. Pikaliittimen pää ja venttiili voi olla joko kaasupullokotelossa tai erillisen service-luukun (setti) auton kupeessa.

SUORTTI ANSSI 15.09.2012 17:04

En ihan luottaisi siihen, että kaasu "valuu" viemäriin. Siellä kun on putken päässä suljettu säiliö. Ellei viemäriputki sitten johda suoraan vaunun alle. Mutta en myöskään usko että kaasupullo käy noin yks kaks vuotamaan, jos siinä ei ole venttiiliä kiinni.

Tuosta kuljetuksesta yleisesti: Kyllähän pullo viedään henkilöautoissakin tilassa, jota ei ole kaasun säilytykseen tarkoitettu. Esim. farkussa se pullo on siinä samassa tilassa matkustajien kanssa.

HÄKLI HANNU 16.09.2012 10:48

Valuu suoraan alle. Tuosta turaamisesta se pullon nosto on pienin homma kun leiriytään, markiisi, aidat, pöytä, tuolit yms ja sitä ennen auto vaateriin. Se kaasun ulosotto on hyvä ja huono, kun kannan grillin aina tuulettomalle puolelle autoa ja jos tämän tekisin turaamatta irtopullolla pitäisi olla 10m jatkoletku kaasulle ulosotosta ja tämä ei nyt ainakaan ole enää millään puolustettavissa lailliseksi.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.9.2012 klo 10:50:17 On muuten karannut tyystin aloittajan aiheesta koko kirjoittelu mutta niinhän se tahtoo aina tehdä.

AHJOS TIMO 16.09.2012 11:04

Kyllä vessassa saa varmaankin pitää kaasupulloa kuljetuksen ajan, mutta eikö se haittaa vessan käyttöä ajotauoilla? Joku pieni irtomatto kannattaa pitää pullon alla, ettei lattian pinta kulu vähitellen rikki.

ERVASTI ERKKI 16.09.2012 12:24

Saako 3500kg:n painon "ylimenevät tavarat" kuljettaa peräkärryssä - eli siis saako vetää peräkärryä autolla jonka kokonaispaino on 3500 kg ???? Riittääkö se B-kortin pikku-e kärryn vetämiseen - ja kuinka painavaan?

JANHONEN MATTI 16.09.2012 12:48

Kyllä saa. B-kortilla saa ajaa yhdistelmää, jonka vetoauto on < 3500 kg ja jossa on perävaunu jonka suurin sallittu massa on 750 kg. Yhdistelmän kokonaismassa on 4250 kg.

LAHTI ANTTI 16.09.2012 13:13

Timo A:lle tiedoksi, myös muille. Tässä Tukesin ohje kaasupullojen säilytyksestä.

AHJOS TIMO 16.09.2012 19:11

Kiitos vain säilytysohjeista, jotka olen kyllä jo ennenkin lukenut moneenkin kertaan. Olen kuitenkin saanut sen käsityksen, että kuljettaminen on eri asia kuin säilyttäminen eivätkä nuo määräykset koske kaasupullojen kuljettamista.

HÄKLI HANNU 16.09.2012 19:38

Olen Timon kanssa samaa mieltä, olen kymmeniä kertoja käynyt henkilöautolla vaihtamassa tyhjän 11kg pullon täyteen. Pullo kyljellään takatilassa enkä koskaan ole tuntenut mitään lakia rikkoneeni. Siis kyseessä on kuljetus ei säilytys.

HAAPANEN TIMO 16.09.2012 20:03

No kyljellään ei saisi kuljettaa. Pystyssä ja kiinnitettynä.

@timppa

VALTONEN MARTTI 16.09.2012 20:11

No kyljellään minäkin kuljetan ja tilapäisenä en usko sen luvatonta olevan.

YLINIEMI SEPPO 16.09.2012 20:39

Tulityökortti opettaja opasti samaa nestekaasupullon kuljetuksesta kuin mitä Timppa kertoi.

LAHTI ANTTI 16.09.2012 20:57

Näin neuvotaan TB:n sivuilla.

Kuljetus

Henkilöautossa saa kuljettaa kerralla esimerkiksi kahta 11 kg:n nestekaasupulloa. Pullot kuljetetaan aina hyvin tuettuina, pääsääntöisesti pystyasennossa, pulloventtiili suljettuna ja venttiilin suojus paikoillaan.

Pysäköitäessä auto pidemmäksi aikaa kesällä lämpimällä säällä on pullot nostettava pois ajoneuvosta. Lämpötilan kohoamisen seurauksena on vaarana nestekaasupullon paineen nouseminen ja pullon varoventtiilin avautuminen, jolloin nestekaasua purkautuu pullosta auton sisätiloihin.

http://www.teboil.fi/page.asp?path=1;1510;1508;14305;14322;14323

SUORTTI ANSSI 16.09.2012 21:21

Käytännössä pullojen tuenta pystyasentoon on useassa tapauksessa hankalaa. Riippuu tietenkin automallista. Itsekin olen kuljettanut 11kg pullot kyljellään ja vielä ei ole ongelmia ollut ja tuskin tuleekaan.

VALTONEN MARTTI 16.09.2012 23:21

Keksiikö joku miksi kyljellään kuljetus olisi turvattomampaa kuin pystyssä. Mulla ainakin muut tavarat ja pari paksua puseroa pitää pullon hyvin paikallaan. Pystyyn mahtuisi mutta olisipa vaikea saada pysymään. Alupullon venttiili vielä on lähes mahdoton kolhia hajalle.

Käyttäjän lisäys viestiin 16.9.2012 klo 23:23:47 PS. Kauaksi on tämäkin ketju aloitusaiheesta livennyt. Ei sillä että se minua häiritsisi. Kunhan sanoin.

TOIVONEN MARTTI 17.09.2012 08:39

Jos täysi pullo on pystyasennossa kuumassa autossa ja varosysteemi aukeaa vuotaa ulos kaasua jonka merkkiaine haisee niin läpitunkevasti että jo pieni määrä kasua ilmassa riittää hälyttämään. Mahdollisuus palavan ilma/kaasuseossuhteen syntymiselle on häviävän pieni.

Jos täysi pullo on kyljellään ja paineen noustessa varosysteemi aukeaa vuotaa ulos nestettä joka samantien laajenee monisatakertaiseksi. Desilitrasta nestettä tulee tosi paljon kaasua. Mahdollisuus palavan ilma/kaasuseoksen syntymiselle on iso. On täysin varmaa että se joka kirjoittaa ettei ole kokenut mitään ongelmia kuljettaessaan kaasupulloa kyljellään ei olekkaan niitä kokenut. Kokeneet eivät enää kirjoita mitään.

AHJOS TIMO 17.09.2012 16:00

Eikö se kaasupullon "varosysteemi" ole yksinkertaisesti sellainen, että kun se laukeaa, koko pullo tyhjenee saman tien?

SUOMINEN TAUNO 17.09.2012 16:11

Kaasukeskustelua varten voisi kyllä joku perustaa ihan oman säikeen, jolloin keskustelua voisi siellä jatkaa. Tärkeä asia tuntuu olevan.

Tähän säikeeseen voisi sitten heittää noita painojuttuja :)

HAAPANEN TIMO 17.09.2012 18:43

Voihan jokainen kokeilla suhauttaa ensin pystyssä olevasta pullosta, sitten kallistaa pullon ja suhauttaa jälleen. Ero on tramaattinen.

Vaikutusta tehostaa jos sytyttää kaasun palamaan siihen pullon päähän, pystyssä olevassa on rauhallinen pienehkö liekki ja makuulla olevassa n. viiden metrin valkealla ja hirveällä kohinalla palava liekinheitin. Ei kannata kokeilla sisätiloissa.

@timppa

TOIVONEN MARTTI 17.09.2012 21:22

Tuo kuulostaa vähän siltä ettei Timppa ole jossain välissä saanut oltua hiukan kokeilematta miten nestekaasu pullosta nesteenä tullessaan käyttäytyy... Taitaa olla hyvä renki mutta ärjy isäntä.

Mulle on riittänyt semmoinen snadi 190 gr kaasurasia puhjenneena antamaan ahaa -elämyksen.

VALTONEN MARTTI 17.09.2012 22:16

Mulle taas tommoinen kaasurasia antoi kivan jäähdytyselämyksen kesähelteellä. Kaasut suihkusi rinnuksille ja vatsalle. Hetkessä olin huurrekerroksen peittämä niiltä osin.

KIVIOJA HANNU 21.09.2012 12:34

Vielä tästä paino keskustelusta. Kävin punnitsemassa autoni Fiat Dethlefs 6401 (oma paino 2865 kg) Kiertokapukan puntarissa. Autossa on jälki varusteina Webasto, lokarit edessä, pohja ”panssari”, ilmastointilaite katolla, kahden polkupyörän teline, talvirengas vararenkaana, kaasugrilli sivupolttimella, + kaikki muut leiriytymis tarvikkeet, kiilat sun muut, TV, kotelomarkiisi + kolme sivuseinää), telttamatto, yms. Mukana kuski 100 kg, koira 14 kg, kaasua joku 1 + ¼ pulloa, polttoainetta <½ tankillista. Painoksi tuli 3250 kg. Tuohon kun lisätään vaimo 55 kg, vettä n. 80 kg, kaksi vanhan ajan Jopoa n. 30 kg, ruokaa, vaatteita yms. Niin eiköhän se maksimi 3495 kg ole aika lähellä.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.