Matkailuauton kokonaispaino, onko myyjä pettänyt ?

HEINO ARTO 29.08.2012 14:48

Ostin Dethleffs I 6501 B 2006 mallisen auton tämän vuoden alkupuolella pääkaupunkiseudun liikkeestä rekisteriotteen tiedoilla,

omamassa 3090 kok. massa 3495

Eilen punnitsin auton vesisäiliö ja harmaavesisäiliö lähes tyhjinä, vaaka osoitti reilusti yli 3500 kg (kuski oli autossa ja n. 50 kg tavaraa joita ei ollut ostohetkellä) Auto rekisteröity 5:lle. KYSYNKIN NEUVOA, ONKO MINUA PETETTY, miten toimia, onko perusteita halutessani kaupan purkuun vai hyväksynkö asian. minulla kortti riittää muttei muilla auton käyttäjillä)

PALM PEKKA 29.08.2012 15:28

Onko autoon rekisteröinnin jälkeen lisätty jotain. Mikroa, ilmastointia, uunia tms. ITE

LAUKKANEN MAURI 29.08.2012 16:23

Ei varmaan ole petetty,mutta useampi tuon luokan autoista ovat noissa lukemissa painon suhteen,eli ei kuormaa,ei matkustajia,kuten minukin Hymerissä sama tapaus. Mutta kirjoitit vielä että minulla kortti riitää ,muttei ei muilla kuljetajilla,siis autoa ei ole katsastettu yli 3500kg autoksi,ei se riitä vaikka olisi kuika paljon kirjaimia kortissa sakot tulee jos joutuu puntariin .

HEINO ARTO 29.08.2012 16:27

Kuten aloituksessani mainitsin niin n. 50 kg irtotavaraa sisällä jota ei ollut ostohetkellä. Se mitä on tapahtunut rekisteröinnin ja minun ostohetken välillä ei ole tiedossani. OLISIKO minun ollut tarpeen epäillä rekisteriotteen ja todellisuuden eroa ostohetkellä. (autossa on ymmärtääkseni ihan vakiovarusteet- markiisi, pyöräteline, vetokoukku9

ANTIKAINEN ESKO 29.08.2012 16:29

Katso ko. auton painon tietoja näistä linkeistä:

http://www.netticaravan.fi/kauppiaat/Jyv%E4s-Caravan+Oy/614/0/66177/6

http://www.campingdanmark.dk/Tests/Test-Dethleffs-Advantage-Elegance-I-6501-B-helintegreret-%282006%29.html

Näyttää siltä, että ensimmäisessä linkissä myyjä ilmoittaa auton painon ajovalmiina, ilman monia luettelossa olevia lisälaitteita. Eli ilmoitetaan rekisteriotteen tieto, jossa lisälaitteet eivät ole mukana.

Toisessa linkissä on testattu sama auto, ja painoksi on ilmoitettu sama. Siinäkin on lisälaitteita.

Vastaus kysymykseen siitä, onko sinua huijattu, riippuu mielestäni siitä, miten auton painoa on käsitelty myyntitilanteessa. Jos et ole kysynyt mitään, vaan olet vain katsonut rekisteriotetta, asia saattaa (??) mennä omaan piikkiin. Jos myyjä on sanonut, että tuo auto painaa tuon verran, asia saattaa (??) mennä myyjän virheeksi. Tällaisissa tapauksissa ja kaikille ostajille neuvoksi:

kannattaa kysyä, mitä tuo auto noilla varusteilla nyt painaa sen LISÄKSI kannattaa ajaa katsastusasemalle ja punnita auto

Minun mielipiteeni on, että jos auto on yli 650 cm pitkä, se on vain kahden hengen auto, joilla molemmilla on vain vähän tavaroita mukana. Mutta sekin selviää, kun vie auton vaa'alle, ja vasta sitten tekee ostopäätöksen. Jos autoa ei ole mahdollista viedä vaa'alle, kauppakirjaan tulee kirjata myyjän ilmoitus painosta sekä klausuuli, että mikäli auto punnitaan painavammaksi, kauppa voidaan purkaa niin, että ostajalle ei aiheudu mitään kuluja.

Jos auto ei sovellu käyttötarkoitukseen, ja haluat purkaa kaupan, voit neuvotella myyjän kanssa, vaikka olisitkin toiminut niin, että olet vain katsonut rekisteriotteen tietoja.

Mielestäni on myyjän virhe se, että ottaa painon rekisteriotteesta myynti-ilmoitukseen, jos kerran auto painaa enemmän. Silloin se mielestäni on ostajan harhaanjohtamista, vaikka painosta ei keskusteltaisikaan.

Korostan, että nämä ovat vain minun mielipiteitäni, hatarien tietojen pohjalta.

JANHONEN MATTI 29.08.2012 16:33

Ei kannata hermostua jos auto muuten toimii ja on ok. Alkuperäisen auton myyjä voi aivan helposti todistaa, että auto on painanut sen mitä rek. kirjassa seisoo. Sen jo näkee siitäkin, että auto on saatu rekisteröityä viidelle, (Nykyisin vain neljälle)

Sen jälkeisen omistajan/omistajien tekemisistä painonlisäyksen suhteen ei liene tietoa. On ilmeistä, että autoon on asennettu rekisteröintikatsastuksen jälkeen lisävarusteita, jotka tietenkin on lisänneet auton painoa. Siihen voi olla asennettu markiisi, varapyörä, pyöräteline, vetokoukku, matot, raskaammat patjat, toinen kaasupullo, isommaat akut, tv. laitteet, radio jne. ja kaikkien näiden paino tulee se rek. otteeseen präntätyn oman massan päälle jolloin vastaavasti auton kantavuus vähenee. Tämä kaikki on sen vastulla joka omistaa auton silloin kun painoa lisäävät lisävarusteet autoon asennetaan. Asennusliike ei niistä vastaa.

Myyjäliike voi tietysti vedota siihen, että hekin ovat luottaneet siihen mitä rek. kirjassa seisoo.ts. leikkiä tietämätöntä. Tämä on heidän osaltaa tietysti vähemmän uskottavaa koska alan ammattilainen muutamalla silmäyksellä näkee, että auto ei ole rek. kirjaan merkityissä painoissa. Nyt tullaan mielenkiintoiseen vaiheeseen; Uskoitko itse kauppaa tehdessäsi, että auto painaa vain rek. kirjaan merkityn määrän sen jälkeen kun luit auton lisävarustelistan? Jos et uskonut niin reklamoitko asiasta.

Itse en kyllä asian tässä vaiheessa puhuisi petoksesta - tuskin puhuisin asiasta lainkaan. Asiahan voi nousta esiin käytännössä vain tapauksessa jossa autoa ajaa B-kortillinen kun auto tien päällä punnitaan.

Jos haluaa ongelman pois päiväjärjestyksestä niin se käy parhaiten niin, että muutoskatsastaa auton 3850 kg kokonaismassalle. Hintaa kertyy jotain 250 e + muutoskatsastus. Ainakin tämän vuoden mallissa tuolle autolle saa 3850 kg kokonaismassan. Siitä taas seuraa se mitä 3500 kg kokonaismassan ylittämisestä seuraa.

Jos omatunto tuosta joutuu koetukselle niin sitä voi aina rauhottaa sillä, että olet toiminut asiassa vilpittömällä miellä ja hyvässä uskossa siihen, että oikeusvaltio Suomessa viranomaisen antamaan asiakirjaan (rek.ote) tulee voida luottaa.

HEINO ARTO 29.08.2012 16:42

Tämä on ensimmäinen autoni ja en osannut painokysymystä erikseen epäillä. Luotin täysin rekisteriotteen ja myyntiilmoituksen tietoihin. Auto on kyllä toiminut moitteetta. Yllätyni vain näinkin merkittävästä poikkeamasta.

JANHONEN MATTI 29.08.2012 17:11

Et ole Arto ainoa joka tätä asia ihmettelee. Autojen "lihominen" on edennyt niin, että kaikki tietää ongelmasta mutta silti kukaan ei tietävinään mitään. Sen verran autoliikkeet on tehneet, että esitteissä jo nykyään varoitetaan varusteiden tuomasta painonlisäyksistä - varusteiden painotkin yksikköpainotkin on jo mainittu.. Kuten joku tuossa edellä sanoi monet isotkin auton on käytännässä vain kahden hengen autoja kun auton kantavuus varustelun jälkeen on niin pieni. Ja se kannattaa huomata, että rek. kirjaan merkittyn painoon sisältyy vain direktiivin mukanen ajokelpoisen auton paino ja kaikki muu mm. auton lattiamatot lisätään tähän Jos koet auton muuten hyväksi ja toimivaksi niin kannattaa harkita sitä, että et tee asialle yhtään mitään - ei sille kukaan mukaan tee - ja jos tekee niin sitten hakea autoon painonkorotus. Tästä mahdollisuudesta löytyy merkintä auton konehuoneen etupellistä tai kuljettajan puolelta kynnyskotelosta.

KOISTINEN TOIVO 29.08.2012 17:42

Tästä samasta asiastahan oli tässä taannoin puhetta, Silloinkin kirjottelin, että olisi hyvä jos noita painoja nostettaisiin tuonne neljän tonnin seutuville, tai neljään ja puoleen tonniin. kaipailin järjestöltä jonkinlaista osallistumista asiaan. Sehän näyttää siltä, että nykyisellä tyylillä varustellut autot tulevat hyvin lähelle tuota nyky painorajaa omassa painossa. Tosin jos liikkuva poliisi lopetetaan, niin sillä asialla ei kai niin suurta väliä ole, ajellaaan niinkuin ennenkin. Toivopoika

JANHONEN MATTI 29.08.2012 18:47

Ei Suomi yksin paini yksin 3,5 tonnin kokonaismassan liittyvien määräysten kanssa.. Tuo tonniraja on präntätty moneen EU-direktiiviin ja kansalliseen lainsäädäntöön hyvin monessa maassa, että tuskin tonnirajasta luovutaan. Se on direktiivitasolla ainakin päästö-, työaika-, ajokorttidirektiivissä ja kansallisessa lainsäädännössä mm. ajonopeus-, päästömääräykset-, tiemaksuja ja liikennesääntöjä koskevissa laeissa ja asetuksissa aina parkkeerausääntöjä myöten. On syytä olettaa, että se on karavaanari joka tässä joutuu taipumaan ja hankkimaan kuorma-autokortin jos mielii isolla autolla ajaa.

Käyttäjän lisäys viestiin 29.8.2012 klo 19:05:20 Joku sentään on järkiintymässä. Tämän päivän Kauppalehdessä on uutinen jonka mukaan uusi VW Golf pannaan laihdutuskuurille ja otetaan painosta pois 100 kg. Samalla tehdään muitakin temppuja niin, että kulutus alenee 23 %. Mitäpä tuohon muuta kun, että jo oli aikakin.

Toivottavasti tämä tauti leviää matkaluautoihinkin!

HJELM ARTO-VEIKKO 29.08.2012 19:20

Kiva nähdä mistä ja miten laihduttavat.nykyautojen moottorit apulaitteineen ovat paljon kevyempiä kuin vanhat. Koriin on tullut lisää rautaa kolariturvallisuuden nimissä. Volkkari oli ensimmäinen joka ohensi tuulilasin. Japanilaisissa käytetty menetelmä jossa peltiin ruikutettiin maali ja poistettin pelti ja maalit liimattiin jotta saatiin kevyt ja halpa kori on ehkä tulevaisuutta ihan tosissaan. t Jelmi

KOISTINEN TOIVO 29.08.2012 20:32

Niin noista tirektiiveistähän en oikeen mitään tiijä, muuta kun näyttää olevan jumalansanaakin väkevämpi juttu. No autovalmistajat kai keksivät konstit millä autot laihtuu, samalla kun omakoti mukavuus poreammeineen otetaan mukaan. Jos kelit sallii kai Lahteen täytyy ihmettä mennä kattoon. Nyt on eu vihdoin yksinkertaistanut toimintaaansa. Suomen täytyy vain ilmoittaa kuinka paljon vanhusten, terveyden ,y.m. huolloista voi vielä leikata vaarantamatta virkamiesten, ja poliitikkojen asemaa. Samalla ilmoitetaan paljonko lainaa voidaan lisää ottaa. Koska Espanja Kreikka, ja Italia voi hakea näin säästyvät varat Ilmoittavat samalla millä ehdoilla aikovat huolia ko. varat. Että näin Toivopoika

RIKALA SEPPO 29.08.2012 21:10

Minulla oli vastaava ongelma Kabe 750 WG :n kanssa ja yritin selvittää painongelmaa ja kevättalvella Moottorilehdessä lukijan palstalla lehden tuomari antoi ohjeet miten menetellä (kts. Moottorilehti) . Minusta auton rekisteriotteen jonka Trafi antaa pitäisi pitää paikkansa . Me vaihdoimme autoa ja ongelmamme ratkesi mutta ko.asia kiehtoo yhä ,että miksi asiat ovat näin ja minulle vastattiin ,että"älä herätä nukkuvaa karhua "- "vaiettu salaisuus"

RIIHELÄ ESA 29.08.2012 21:26

"Minusta auton rekisteriotteen jonka Trafi antaa pitäisi pitää paikkansa"

Kuinka se voisi pitää paikkansa? Myyjäliike ja käyttäjät lisäilevät autoihinsa mitä haluavat, mutta eivät tee muutoskatsastuksia tai muutenkaan ilmoittele painon noususta Trafille.

Asia olisi kyllä helposti hoidettavissa ottamalla auton paino katsastusvaatimuksiin. Silloin se punnittaisiin katsastuksen yhteydessä, ja jos ei pysytä sallitun kokonaispainon alla, auto hylätään katsastuksessa kuten muistakin määräysten vastaisista seikoista.

Mutta koska niin moni tiellä liikkuva auto on ylipainoinen, ei kukaan tietenkään halua sitä karhua herätellä. Trafillekin tietysti riittää se, että he tekevät mitä laki vaatii heidän tekevän.

JANHONEN MATTI 29.08.2012 22:27

Ei se punnitseminen katsastuksessa juurikaan mitään auta. Harva auto se katsastuksessa enemmän painaa kun mitä sen suurin sallittu kokonaismassa on. Voihan niitäkin olla mutta vähemmän. Vaunujen kohdalla tämä tilanne on enempi arkipäivää.

Autot muuten punnitaan katsastuksessa (jos asemalla on kunnon laitteet) vaikkei siitä mitään ääntä pidetäkään. Otan aina akselimassat ylös näyttötaulusta.

Itse en tähän puntarointiin ole kovin innostunut eikä siitä kannata suurta ääntä pitää. Liikenneturvallisuudesta tässä ei ole kysymys koska käytännössä samaan autoon tehdas antaa sekä 3500 kg että 3850 kg:n kokonaismassan. Eikä lain henkikään ole kovin jyrkkä. Ylikuormalaki jota tosin ei matkailuautoihin sovelleta sallii +5 % ylityksen rekisterikirjaan merkittyyn kokonaismassaan. 3,5 tonnin matkailuautossa tämä johtaa 3675 kilon kokonaismassaan.

Trafilla taitaa olla silläkin suurempia murheita kun tämä, vaikkapa nämä päästöarvokäpäloinnit joista Tekniikan Maailma tietää kertoa. Tässä se muuten taas nähdään. Matkailuautojen päästöistä Trafi vetää suorastaan niuhottajalinjaa käyttömaksutulon maksimoimiseksi ja samaan aikaan autotehtaan kusettaa Tullia kymmeniä miljoonia ilmoittamalla liian pieniä päästöarvoja autoverotuksen perustaksi. Ja läpi menee kun väärä raha.

MOISANDER JOUKO 29.08.2012 23:46

Voi, voi.. Käyttäjät haluavat aina vaan suurempia ja suurempia autoja. Ja ajaa niitä B-kortilla. Ja myyjäthän myyvät. Ennen tyypitystä auto pidetään viikko saunan lauteilla kuivamassa ja kaapeista jätetään hyllyt ja laatikot, lattioista matot pois, jotta paino saadaan sopivaksi. Todellisuus on sitten mitä on. Vaan tekeekö kukaan mitään? Ei tee. SFC ei voi puuttua asiaan, kun sitten ei enää tulisi autoja koeajettaviksi, eikä muutakaan etuja. Siinä teille todellinen 'etujärjestö'.

NYYSSÖNEN KAJ 30.08.2012 09:35

Pieni vihje ylipainoisella ajavalle. Ulkomailla ei asiaan aina suhtauduta näin joustavsti kuin Suomessa.

EKDAHL MARKKU 30.08.2012 10:24

Eura Mobil Contura 632 SB, vuosimalli 2006, ensirekisteröinti Saksassa 5/2007, toin itse Suomeen 1/2008.

Auto punnittiin Suomessa rekisteröintikatsastuksessa, jolloin mukana oli kaikki vakiovarusteet, ml. patjat sekä yksi täysi ja yksi puolillaan oleva kaasupullo, toinen rautaa, toinen alumiinia, lisäksi vesisäiliössä vettä n. 50 litraa. P-A -tankki melkein täysi. 3,5 metrin markiisi. Ilman kuljettajaa.

Punnitustulos 3090 kg.

Eura Mobilin CoC:n mukainen paino ajovalmiina 3085 kg.

Viime kesänä Haaparannan 4-tien vaaka näytti 3450 kg. Vettä mukana 150 litraa + harmaavesisäiliössä vähän, kahden hengen kahden viikon reissukamppeet, grillit, pöydät, 2 teräskaasupulloa, toinen täysi, toinen ½. Kuljettaja ja matkustaja.

Eli Eura-Mobilille pitää antaa kyllä täysi kymppi painon ilmoittamisen suhteen. Vaikuttaisi siltä, että auto on jopa kevyempi kuin CoC ilmoittaa. CoC:ssä tuskin on huomioitu markiisin, kaasupullojen ja veden painoa, tosin kuljettaja siinä taitaa olla mukana?

Auto on puoli-integroitu, pituus 6,54 metriä, korkeus 2,79. Kaksoispohja, Truma-lämmitys. Maxi-alustalla, eli tekninen kokonaismassa 3850 kg, jolle se olikin Saksassa rekisteröity, mutta onnistuin tinkimään rekisteröintikatsastuksessa kokonaismassaksi 3500 kg, koska meille kahdelle tuo riittää. Itsellä on C-kortti, mutta vaimolla ei.

HÄKLI HANNU 30.08.2012 10:34

Liki 40v. vaunuilu ja autoilu aikanani en ole nähnyt yhtään vaunun tai matkailuauton punnitusta tien päällä. En tiedä millä perusteella ne tien päällä sen tekevät, jos sattuvat lukemaan näitä kirjoituksia niin tekevät jonkun päivän jonain heinäkuun perjantaina ja sitten siellä levähdysalueilla seisoo vaunuja ja autoja odottamassa arkipäivää että saadaan laillisesti pois, vai??????

YLINIEMI SEPPO 30.08.2012 12:45

Kyllähän se virkavalta rupeaa kulukimien painoja mittaileen aikamma täällä kirjoitellaan.

Toinen huolenaihe TV luvat ulkomailla ,voi hyvä kettu sentään!!!!

RIIHELÄ ESA 30.08.2012 14:33

"Toinen huolenaihe TV luvat ulkomailla ,voi hyvä kettu sentään!!!!"

TV-luvat ja muutaman kilon ylipainot ovat sinänsä mitättömiä asioita, eikä niillä ole turvallisuuden kanssa mitään tekemistä. Jokainen meistä myös silloin tällöin rikkoo lakia ihan tietoisestikin.

Mutta kaikesta huolimatta on aina hyvä tietää, onko kaikki lain vaatimassa kunnossa. Esimerkiksi pitääkö joku lupa olla ja onko auto ylipainoinen. Voi sitten itse päättää, miten menettelee. Ikävintä on aina se, että täysin yllättävästi joutuu jotain sakkoja makselemaan tai virkavallan kanssa riitelemään. "En tiennyt" on hyvä selitys, mutta melko loppuunkulunut monessa asiassa.

NIITTYARO TAPANI 30.08.2012 15:46

Tuo on varsin yleinen ominaisuus matkailuautossa. Rekisteröitäessäkään ei punnita koska esitetään hyväksymistodiste joltain italialaiselta tai ranskalaiselta katsestusasemalta. Nykyisin ollaan hieman varovaisempia kuin joskus viime vuosituhannella.

Kun omamassa on luokkaa 3200 kg ja autoon lisätään vielä pitkä markiisi ja hieman muita varusteita niin sata kiloa täyttyy helposti jolloin oikea omamassa on 3300 kg ja varusteet ja matkustajat saavat painaa yhteensä 200 kg. Onneksi tyttöystävistä useimmat ovat alle 100 kg joten meidän miesten kokoisten miesten ei tarvitse alkaa laihdutuskuurille, sanoihan Marskikin aikoinaan että saavutetut linjat tulee pitää. Vanha auto painaa aina enemmän kuin juuri tehtaalta tullut tarkastettu kun CoC tehtiin, siinä on kuraa ja kosteutta vaikka se ei kosteusvaurioinen olisikaan.

Minulle on kerrottu, tosin myykien taholta joten en ole ihan varma, että jos on paljon ylipainoa niin pääsee vähemmällä jos kortti riittää eli on jotain muuta kuin B. C ja CE on poikaa isoilla autoilla ajellessa.

Minun mielestäni meitä lähes kaikkia on tuossa mielessä petetty ja myyjät eivät halua korostaa asiaa koska se vähentäisi isojen autojen kauppaa.

Tuohon omaan massaanhan kuuluu auto vararenkaineen polttoainetankki ja raikasvesitankki 90% täynnä kuten kaasupullotkin mutta harmaa vesi tyhjänä sekä kuljettaja joka on 75 kg vaikka luonnossa satanen menisikin poikki. Matkustajatkin lasketaan 75 kg ja jokaiselle istumapaikalle matkatavaraa 10 kg muulle tavaralle lasketaan 10 kg/auton mitta metreissä eli 7m autolle 70kg. vetäsin nuo ulkomuistista joten joku saattaa hieman mättää mutta suuruusluokan saa.

Jos yllä olevan esimerkin auto on 7m pituinen niin matkustajille jää 130 kg ja kun kaksi matkustajaa jo painavat 150 kg niin laillisesti mukaan mahtuu vain hoikahko tyttöystävä vähin varustein. Tuota 70 kg voi tietysti käyttää haluamallaan tavalla vaikka olueen tai muuhun tarpeelliseen. Jos kortti riittää niin pieni ylikuorma ei ole ongelma ja olen kuullut parin sadan kilon monesti menevän ylikuormana ilman sen kummempia murheita.

Punnituksia kuulemma tapahtuu joskaan en ole nähnyt eikä ole kohdallekaan sattunut noin 15v karavaanariuran aikana Suomessa tai Euroopassa yleensä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 30.08.2012 16:14

"Punnituksia kuulemma tapahtuu joskaan en ole nähnyt eikä ole kohdallekaan sattunut noin 15v karavaanariuran aikana Suomessa tai Euroopassa yleensä."

Ei minullekaan ole sattunut kohdalle, ei myöskään ole omakohtaista kokemusta kuolonkolarista (kun kirjoitan vielä täällä) kuitenkin niitäkin tapahtuu.

https://karavaanarit-fi.directo.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailu-ulkomailla/?x26399=1910462

HJELM ARTO-VEIKKO 30.08.2012 17:08

"Toinen huolenaihe TV luvat ulkomailla ,voi hyvä kettu sentään!!!!"

Riihelä toi hyvin esille asiapuolen,itse kyseenalaistan tämän ajatusten tonavan. Onko muilla mahdollisuutta tai kykyä rajoittaa muiden tapaa ajatella asioista. Esimerkiksi jos lyöt varpaasi kiveen,hypit ja manaat. Pitäisikö meidän tehdä samoin.

t Jelmi

JANHONEN MATTI 30.08.2012 18:00

Oma massa on massa ajovalmiina. Eri autoissa se merkitsee hieman eri asiaa. Matkailuauton paino ajovalmiina lasketaan standartin EN 1646 - 2 mukaan (Suomessa SFS EN 1646-2) joka sisältää perusvarustuksen (75 kg kuljettajan paino, täysi polttoainesäiliö, raikasvesisäiliö 20 ltr (ajonaikainen määrä), täysi alumiininen 11 kg kaasupullo ja liitäntäjohto. Ymmärtäisin, että myös sammutin pitää ajovalmiissa olla vaikkei sitä mainitakaan, koska se on katsastusvaruste.

Vararengas ei kuulu joukkoon (ei ole pakollinen) ja on siksi voitu korvata mitättömällä aerosolipullolla. Uutena omaa massa alentavana tekijä on tullut laskentaan ajonaikainen vesimäärä joka on vain 20 ltr. Kaasupulloksi niin ikään on määritelty yksi 11 kg alumiininen kaasupullo. Näillä tempuilla kantavuutta on saatu lisää. Se on sitten eri asia miten nämä jutut menee elävässä elämässä.

LEIVO JUKKA 30.08.2012 19:12

"Jos yllä olevan esimerkin auto on 7m pituinen niin matkustajille jää 130 kg ja kun kaksi matkustajaa jo painavat 150 kg niin laillisesti mukaan mahtuu vain hoikahko tyttöystävä vähin varustein." Tapanilta kysyisin: miten sen onnistuu saamaan mukaan jos se vaikka on runsain varustein, kun vaimokin on mukana.

HAAPANEN TIMO 30.08.2012 19:41

Eikä vähävarusteista tyttöystävää kannata mukaan ottaa laisinkaan.

@timppa

SUOMINEN TAUNO 31.08.2012 08:59

"Ostin Dethleffs I 6501 B 2006 mallisen auton tämän vuoden alkupuolella pääkaupunkiseudun liikkeestä rekisteriotteen tiedoilla,

omamassa 3090 kok. massa 3495"

Katselin netistä myytävänä olevien vastaavien autojen tietojen. Kaikissa näytti olevan tarkalleen samat lukemat, jopa eri maissa. Auto lienee siten punnittu vain kerran jossakin.

JANHONEN MATTI 31.08.2012 09:47

Just näin. Voi olla, että paino joka ilmoitetaan on ns. perusmoottorilla punnittu auto ja jos moottorin kokoa muutetaan niin silti auton omaa massaa ei muuteta. Itseasiassa sekin juontaa direktiivistä ja tuosta standardista. Niissä puhutaan olennaisesta poikkeamasta. Se mikä on olennasta on myös kulttuurinen kysymys. Tehdas ilmoittaa jo myyntiesitteissään, että mm. painon suhteen voi olla maksimissaan +/- 5 % poikkeamia. Siinä olennaisen rajat. Meillä vöyhkätään kiloista.

Kun noita m-autojen esitteitä katselee niin ei pelkkiä myyjiä voi siitä moitia, että asiasta ei kerrota. Kyllä selonottovelvollisuus on myös ostajalla.

Suora lainaus esim. Dethleffsin esitteestä. "Sallittua suurinta kokonaismassa (aikaisemmin sallitu kokoaispaino) ei saa ylittää henkilökohtaisilla varusteilla, matkustajien määrällä ja lisävarusteilla". Viimeistään tämä lause siirtää vastuun eri syistä syntyvästä ylikuormasta käyttäjälle.

HAKALA JYRI 31.08.2012 10:07

Painot: mun tiedon mukaan "tyyppikatsastus" (tehdaspainot) siirtyy rek. otteeseen ellei ole muutoskatsastettu autoa. Dethleffs käsikirjassa on mainittu eri lisävarusteiden painonlisäys joka on + omaanpainoon ja --- vähennystä kantavuuteen. Voi olla että joissain on keinoteltu omanpainon kanssa, omakohtainen tarkitus Deth.....70... piti kuitenkin paikkansa n50kg tarkkuudella kun kävin katskonttorilla punnituksessa...Kirjoituksen aloittajan tapauksessa noiden tietojen mukaan autoon ei sais yhtäkään matkustaja paikkaa, kannattais varmaan selvittää paino:: tehdä uusi punnitus toisella vaakalla, arvoida lisävaruste painot vetokoukku, ilmastointilaitteet, lisä- akut,inventteri,generaattori,kattotikkaaat ja telineet boxit ym jälkivarusteet,,,,, jos olis kosteusvaurio voisko se olla niin iso että lisäisi painoa ?? eli onko kosteusmitattu auto

tervjyr

Käyttäjän lisäys viestiin 31.8.2012 klo 10:17:48 Lisäys Deth... käsikirjassa on myös mainittu omaanpainoon sisältyvät, kaasu ja ym ja kats henkilö luku esim tapauksessa on 3090+ 3x (75+10)+70+(10?)= jos auto 4 hlölle kats tuon mukaan jäis kuormitusvaraakin 70kg...

IPATTI VEIKKO 31.08.2012 12:55

Muistan sen ajan jolloin ajettiin "matka.autojen nopeutta ylöspäin. Kirjoittelin jo silloin ja olen vieläkin sitämieltä "ETTÄ OLISI OLLUT PALJON JÄRKEVÄMPÄÄ NOSTAA" henkilöautokortilla ajettavan matka-auton painorajaa esim 4000 kiloon. SIKSI, että veikkaan suurimmalla osalla karavaanareista oleva vain henkilöauton ajoon vaadittava kortti. Näin ollen heillä ei ole minkäänlaista mahdollisuutta vaihtaa/ostaa suurempaa m-autoa ilman muita ylimääräisiä kuluja. Mitenhän tuon asian laita on muissa EU-maissa.

VALLIUS MARTTI 31.08.2012 13:48

Tuohon Veikkon kysymykseen ajokorteista että ruotsissa ja saksassa saa ajaa B kortilla ilman ylä rajaa vaikka kymmeneen toniin mutta ajokortti täytyy olla myönnety ennen 1.7.1996 ja auto täytyy olla rekisteröity matkailu autoksi siis henkilö autoksi.TV Kulkuri

JANHONEN MATTI 31.08.2012 20:00

Tässä tämä EU:n parlamentin hyväksymä "ajokorttidirektiivi". Tämän mukaan mennään syystä, että se on jäsenmaita suoraan velvoittava.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:L:2006:403:0018:0060:FI:PDF

Nuo vanhan eri maiden kansalliseen lainsäädäntöön perustuvat poikkeukset "kuolee" eri syistä pois ja jäljelle jää vain direktiivin pohjalta laaditut ja harmonisoidut säännöt. Kansalaisten vapaan liikkuvuuden ja eritoten vapaan työvoiman liikkumisen kannalta diektiivin mukaan laadituilla säännöillä on aivan erityinen merkitys, koska direktiivi sisältää vaatimuksen hyväksyä toisessa maassa myönnetty ajokorttikortti.

Jos jotakuta kiinnostaa niin lukekaapa direktiivin kuudennen artiklan neljännen kohdan b-kohta. Mielestäni pykälä antaa jäsenmaalle komissiota kuultuaan oikeuden tehdä tiettyjen edyllytysten täytyessä (kortti kaksi vuotta vanha ja kuljettaja yli 21 v) B-kortin ajo-oikeuden osalta poikkeus, koskien pääasiassa vapaa-ajan viettoon tarkoitetun ajoneuvon kokonaismassaa. Vaikkei siinä sanaa matkailuauto direktiivissä suoraan mainitakaan niin sellainen siinä tekstin luettuaan tulee ainakin minulle mieleen. Noin äkkiseltään luulisi poikkeuksen sallimisen kiinnostavan varsin monia tahoja.

HEINO ARTO 31.08.2012 20:47

Mielenkiintoa asiaani on löytynyt kiitettävästi. Oikeasti peruskysymykseni on edelleen ONKO MINUA PETETTY vai olisiko pitänyt ennen kauppaa vaatia punnitus? Tuntuu kyllä siltä ettei meistä monikaan sitä osaa vaatia, ainakaan ensimmäisellä autokaupallaan.Taitaa olla niin ettei tuo painokysymys auton käytössä ole kovin merkittävä asia. Eräässä kommentissa oli arveluja siitä että voisiko kosteus olla osasyynä painoon, uskoisin ettei se tässä tapauksessa ole sillä mittaukset suoritettu ja jos olisi niin kyllä se varmasti jossain muussakin näkyisi tai tuntuisi kuin mittarin viisarissa.

VALLIUS MARTTI 31.08.2012 21:39

Tuossa aijemmin ajokortti tirektivistä vielä sen verran, että olin suomen polisin kanssa napit vastakain ajokortti tirektivistä ja niiten eri vapauksista suomen likuvalla polisilla ei ollut minkänlaista tietoa vaan tyrmäsivä tirektivin täysin ja sanoivat että suomessa noudatetaan vain suomen sääntöjä,mutta näin ei ollut.Otin yhteyttä liikenne ja viestintäministeriön josta sain seuravan laisen lausunon Eija Maunulta(hallitusneuvos liikennepoltiikan osasto) ajokortit tunustetaan EU:n ajokorttikirjaan kirjatujen poikeusten rajoissa,mikä perustuu EU-ajokorttien vastavuoroiseen tunnustamiseen.EU:n ajokorttikirjassa on ruotsille kirjattu poikeus tiettyjen B-luokan korttien kohdalla raskaampien kuin 3500kg ajoneuvojen kuljettamiseen.Kirjassa painotetaan yksityinenajoneuvon M1 henkilöauto, että kysymyksessä ei voi olla kevytkuormaautoksi rekisteröity ajoneuvo.Likkuvan polisin aikaisemmin esittämässään tulkinassa tulkitsi asetusta väärin.Eija Maunu laitoin tuon liitetekstin myös Poliisihallitukseen,jonka pitäisi taas eteenpäin ohjata liikkuvaa polisia oikein,jotta he ovat tietoisia tällaisista poikkeuksista. Saksassa on vähän samantapainen poikeus ajokorttitirektivissä.Nyt tämä poikesi vähän alkuperäisestä aloituksesta mutta tieto ei ole pahaksi.TV kulkuri

JANHONEN MATTI 01.09.2012 11:10

Näin se mene ja vastavuoroisuusperiaate on kirjattu myös uuteen Suomen ajokorttilakiin 386/2011 joka tulee Suomessa voimaan 1.1.2013. Uusi kansallinen ajokorttilaki on säädetty kuten direktiivi sanoo. Ts. aiemmin joidenkin maiden (mm. Ruotsi ja DDR/D) kansallisen lainsäädännön kautta annetut poikkeukset ajo-oikeudesta jää edelleen voimaan ja muiden sopijamaiden on niitä vastavuoroisuusperiaatteen mukaan noudatettava. Uusia poikkeuksia ei enää tule kun kansallinen lainsäädääntö harmonisoidaan EU:n direktiivin mukaiseksi. Uusi 1.1.2013 voimaan tuleva ajokorttilaki löytyy Finlex´stä haulla 386/2011

JANHONEN MATTI 01.09.2012 13:52

Keskustelun avaaja kysyy uudelleen "onko minua petetty". Siihen kysymykseen ei saa pitävää vastausta kun oikeudessa ja sen pettämisen todistaminen voi olla hankala juttu, vallankin jos on vain sana sanaa vastaa.

Vähemmän näissä keskusteluissa on puhuttu siitä miten kantavuus häviää/käytetään lisävarustelun kautta. Uusi autohan myydään nykyään kahdessa eri osassa, ensin myydään luilleen riisuttu alusta ja sitten siihen erikseen varusteet rasti ruutuun menetelmällä. Varustepaketin arvo voi helposti olla 6-10 tuhatta ja jopa 15 tuhatta euroa. Myyjä helposti "unohtaa" kertoa, että lisävarusteet syö auton kantavuutta, koska tiedon kertominen asiakkaalle syö varustemyynnin katetta. Ei valehdella mutta ei myöskään avoimesti kerrota.

Tein tuohon alle pienen otannan siitä miten auton kantavuus pienenee lisävarustelun kautta. Lista on poiminta erään tunnetun m-autotehtaan lisävarustelistasta tehtaan ilmoittamin lisävarustepainoin. Mahdolliset lisävarusteet ja niiden painot: 2,3 ltr multijet kone 20 kg Molempien kuljettajien airbag 6 kg Automaattivaihteisto 17 kg Ohjaamoilmastointi suodattimella 30 kg Vakionopeudensäädin 2 kg Teräksinen varapyörä 25 kg Vetokoukku 33 kg Kattokaiteet + tikkaat 15 kg Pyöräteline 3 pyörälle 8 kg 4 m kotelomarkiisi 40 kg Kuljettajan sähköporraas 8 kg Kaksinkertaiset lasit ohjaamon sivuikkunat 3 kg Tukijalat taaakse 9 kg Säädettät istuinpenkit Pilot-penkitt 10 kg Ohjaamon sähkötoiminen pimennysverho 10 kg Suihkun lattian puuritilä 3 kg Takavuode korkeudensäätö 15 kg Riflapeltipohja takatalliin 18 kg Ohjaamon ja korin matot 10 kg Aurinkopanelit 15 kg Toinen iso akku + mahdollinen lisälaturi 30 kg Vesikeskuslämmitys Alde 55 kg (sis. boosterin ohjaamossa) Ohjaamon Webasto 5 kg Kaasupullonvaihtaja 3 kg Radio/TV-valmius 4 kg TV 19" 8 kg Peruutuskamera 2 kg Sateliittiantenni 16 kg Yhteensä em. listaus tekee 366 kg ja tässä on vain osa niistä hilavitkuttumista joita m-autossa voi olla. Pahinta on se, että varsinaisen varustelun ja lisävarustelun myötä syntynyt lisäpaino ei saata näkyä auton rekisterikirjassa oman massan lisäyksenä lainkaan. Mutta mutta. Ei nämä varusteet autoon ole itsestään tulleet vaan joku on ne ensin ostanut ja kiinnittänyt tai pyytänyt kiinnittämään autoon - lisäpainoksi. Tässä tullaan nyt siihen kumpi tässä on kysymyksessä, petos vai itsepetos. (Tällä en tarkoita avaajaa koska hän on tullut käytetyn oston myötä ns. katettuun pöytään)

Käytettynä tuotujen autojen osalta (ainakin oman kokemuksen mukaan) tilanne on toinen kun auton rekisterintikatsastuksessa auto on aina punnittu ja rekisterikirjaan auton omaksi massaksi merkitään katsastuksessa todettu todellinen paino + laskennallisesti määräytyvät lisäkilot, kuten kuljettajan pano, polttoaineen massa, puhtaan veden paino, kaasupullojen paino ja käsisammuttimen paino. Tästä usein seuraa se, että hyvin varustellun yksittäistuodun auton paikkaluku tippuu siitä mikä on vastaavan "Suomi-auton" paikkaluku, koska kantavuus jää pienemmäksi.

AHJOS TIMO 01.09.2012 17:51

Ensinnäkin, jos auton rekisteriotteeseen on merkitty, että tieliikenteesä sallittu suurin kokonaismassa on 3500 kg ja se painaa punnittaessa enemmän, tietääkseni Suomessa ei ole mitään merkitystä sillä, onko kuljettajalla B vai C -ajokortti. Rangaistus tulee pelkällä B-kortillakin ajavalle vain ylikuormasta. Ajokortin riittävyys määräytyy Suomessa rekisteriotteen eikä punnituksen perusteella. Joissakin muissa maissa, kuten Ruotsissa, laki on erilainen. Siellä tulee rangaistus lisäksi kortitta ajosta.

Toiseksi, jos ajoneuvon suurin tieliikenteessä sallittu koknaismassa on 3500-6000 kg, sen ajamiseen ei tarvita kuorma-autokorttia C vaan riittää C1-kortti. C1-luokan autot ovat rakenteeltaan pakettiautomaisia, kuten alle 6000 kilon matkailuautotkin.

Käyttäjän lisäys viestiin 5.9.2012 klo 21:16:36 Anteeksi epätäsmällinen ilmaus, johon on jäljempänä tässä keskustelussa puututtu: "Siellä tulee rangaistus lisäksi kortitta ajosta" olisi pitänyt sanoa "... ajokorttiluokan ylityksestä".

VALLIUS MARTTI 01.09.2012 19:56

Timon kirjoitus ei ole kaikilta osin ajan tasalla. TV kulkuri

YLILEHTO MARTTI 01.09.2012 22:29

Kyllähän se on näin.Puoli indekroiduissa ja alkovi malleissa on kokonais kantavuus olematon.Ei siellä saa olla paljon mitään.Tehtaan jälkeen noin 250-350 kiloa jotta jää alle 3995 kiloa.

Käyttäjän lisäys viestiin 2.9.2012 klo 11:55:30 Tarkoitin kokonais painoa 3.5 tonnia jota saa ajaa henkilöautokortilla.

POHJANTÄHTI JORMA 02.09.2012 07:33

Mitähän tuo Martti höpäjää ? Minulla kokonaispainoltaan 3,5 tonninen joka ajokunnossa on hitusta vaille 4 tonninen integroitu LMC. Katsastusinssi kuvasi lätkät ja ei tullut lupaa lisäpainolle.

VALKAMA MARKKU 02.09.2012 16:04

"Ajokortin riittävyys määräytyy Suomessa rekisteriotteen eikä punnituksen perusteella. Joissakin muissa maissa, kuten Ruotsissa, laki on erilainen. Siellä tulee rangaistus lisäksi kortitta ajosta."

Olen tästä ennenkin maininnut ja mainitsen taas, Lähes kaikissa (länsi)euroopan maissa ajokorttivaade määräytyy rekisteriotteen, ei punnitusmassan mukaan.

Vaikkapa tuo ruotsi, paikallisissa ajokorttisäädöksissä käytetään selkeästi ilmaisua Totalvikt. ja se taasen on sielläkin sama kuin suomen kokonaispaino eli Rekisteriotteen mukainen omapaino plus maksimi muorma eli Rekisteriotteen mukaan mennään sielläkin.

Jos jollakulla on muita kokemuksia johtuvat ne paikallisen virkavallan "luovasta" laintulkinnasta

Ja tuohon painoasiaan, nykylulla lomavarustein 3400kg edellinen 4750kg, molempien rekisteriotteessa 3500 kg.

Joskus edellista katsastaessa ihmetytti kun eivät reagoineet katsastuksessa mitenkään taka-akselin akselipainoon joka oli lähes tuplat sallitusta.

Kaiken mmailman muihin pikkujuttuihin kylläkin.

LAUKKANEN MAURI 02.09.2012 17:30

Samat ongelmat on naapurissa Ruotsissa,tuossa kopio ND Se MOOTORI palstalta käänetty googlen kääntäjällä,eli virheitä on; •Yli puolet asuntovaunujen oli ylikuormitus •Yksi viidestä tyhjään karavaanin ylikuormittunut! •Joka viides loaded asuntoauto punnitaan liikaa •Yksi viidestä tyhjään asuntoauto painoi liikaa. On kysyttävä, miksi se on näin.

Vuonna tyhjiä ajoneuvoja on usein vastaus asennettujen lisälaitteiden vuonna kun ajoneuvot typbesiktningen. Sitten vaihtaa ajokunnossa.

Kun se tulee kuormattuna ajoneuvot , vastaus on yleensä, että asuntovaunut / matkailuauto on liian alhainen kokonaispaino alusta. Tämä sopeutuminen asiakkaiden vaatimuksiin ajaa ajoneuvoja B-ajokortti. Tämä tarkoittaa sitä, että matkailuauton saa painaa enintään 3500 kiloa (joka on B-lisenssin ennen 1. heinäkuuta 1996 voi suorittaa raskaampia matkailuautot).

SUOMI SEPPO 02.09.2012 18:22

Markulle : Kun ihmettelit miksei katsastuksessa puututtu ylikuormaan, niin vastaukseksi se että katsestukseen ei kuulu mahdollinen kuormaus vaan siellä tarkistetaan vain tekninen puoli. Toivomuksena olisikin että ajoneuvot tuotaisiin kuormaamattomana muutamin poikkeuksin. Iskunvaimennustesterin painonäyttöä ei saa käyttää ajjoneuvojen punnituksiin koska se on vain suuntaa antava.ja kalibroimaton. Kuormauksen valvonta kuuluu virkamiehille ei katsastajille. @seppo

MOISANDER JOUKO 02.09.2012 21:46

Käsittääkseni saksalainen punnitsija EI tuijota suomalaista kokonaispainoa, vaan sitä maximi kok.painoa minkä valmistaja ko. alustalle sallii... ??

JANHONEN MATTI 02.09.2012 23:45

Noin jaloksi en sentään saksalaista poliisia usko. Eiköhän ne kuitenkin vertaa Fahrzeughriefin (rekisteriotteen) kohdassa Zul. Gesamtgewicht kg ilmoitettua lukua punnittuun kokonaismassaan.

Se kuitenkin on se faktaluku, jonka saksalainen katsastuskonttori on siihen rekisterikirjaan präntännyt auton valmistajan antaman todistuksen mukaisesti.

AHJOS TIMO 05.09.2012 14:53

Martti Vallius kirjoitti: "Timon kirjoitus ei ole kaikilta osin ajan tasalla."

Voisitko ystävällisesti kertoa, miltä osin kirjoitukseni ei ollut ajan tasalla?

KOSKINEN JANI 05.09.2012 15:06

Matti Janhonen vertaili käytetyn tuontia ja uutena tuontia.

Kun auto on EY tyyppikilvellä niin rekisteriotteeseen pitää aina merkitä se paino, rekisteröintikatsastuksessa ei kuulu punnita näitä autoja. Tämä siis on ihan lakitekstistä kaiveltu A-katsastuksen asiantuntijan toimesta.

YLITALO ASTA 05.09.2012 15:34

Silloin kun auto on rekisteröinti katsastuksessa CoC todistuksella, niin siihen ei saa olla lisätty mitään lisävarustetta joka todistuksesta puuttuu. Ja varmaankaan ei ole yhtään todistusta jossa on merkintä markiisista. Silloin jos jotain on lisätty mitä todistuksesta puuttuu, ajoneuvo on punnittava rekisteröinti katsastuksen yhteydessä. Tämäkin tieto löytyy sieltä direktiivistä, tosin myyjät eivät sitä kyllä kenellekkään kerro. Miksikähän ??

VALLIUS MARTTI 05.09.2012 15:52

Tuossa Timolle se verran että Kun kirjoitit sana tarkassti Ruotsissa laki on erinlainen siellä tulee ragaistus lisäksi kortitta ajosta.Mutta siitä ei tule rangaistusta kortitta ajosta vaan se märitelään ajokortti luokan ylityksenä joka on jurididesti eri asia ja sanktiot se mukaiset.En aliarvioi sinuntietojasi kunnioitan niitä TV kulkuri

JANHONEN MATTI 05.09.2012 22:26

EU:n tyyppikilpi (peltiä tai tarra) kertoo valmistajan antamat suurinmmat sallitut massat. 1. etuakseli, 2 taka.akseli ja suurimman kokonaismassat vaihtoehtoisesti esim. 3500/3850 kg. Valmistajan antamia arvoja ei voi muuttaa, kun valmistajan antamalla todistuksella. Vaatii muutoskatsastuksen.

Mutta tämä ei ole se jutun juoni silloin kun puhutaan auton kantavuuudesta rekisteröintikatsastuksessa, koska EU-kilpi/tarra kertoo vain auton valmistajan hyväksymän suurimmat sallitut massat, CoC -todistus taas kertoo täytyykö auton vaatimustenmuikaisuus vai ei mutta en niihin lisävarusteita ole nähnyt merkittävän. Auton saksalaisessa rekisterikirjassa voi olla lisävarusteita koskevia merkintöjä vaikkapa ilmapalkeita tai vetokoukkua koskien mutta ei esim. markiiseja tai TV-antenneja.

Kun valmistaja on määrännyt autolle suurimman sallitun massan ja autoon on asennettu lisävarusteita ei auton kantavuutta voi rekisteröintikatsastuksessa muuten selvittää kun punnitsemalla auto ja lisäämällä näin saatuun arvoon ne massat (vesi, kaasu, polttoaine, kaapelikela jne) jotka tulee huomioda kun puhutaan ajokuntoisen auton omasta massasta. Tämän jälkeen voidaan vasta laskea monelleko auton saa kuljettajan lisäksi rekisteröityä.

Monia tässä massakeskustelussa hämännee se, että auton omaa massaa lasketatessa käytetään sekä auton punnittua painoa ja laskennallisia tekijöitä jotka voi vielä autokohtaisesti vaihdella, kuten puhtaan veden säiliön ja polttoainetankin tilavuus. Jopa diesel-polttoaineen ominaispaino on laskelmassa yhtenä tekijänä. Ja hämmennystä ei varmaan yhtään vähennä laskennallisten tekijöiden kautta määräytyvä auton paikkaluku, jossa maksimina on kahdeksan ja miniminä vain kuljettaja.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.