Tiedäkkö autosi oikean painon?

JANHONEN MATTI 14.03.2012 10:01

Sellaisen joka todella tarvitsee isoa autoa ja kantavuutta kannattaa toimia Ismon tavoin. Toiveet siitä, että 3 500 kg raja niin painon kun ajokortin osalta jotenkin muuttuisi on nähdäkseni päiväunta. On meinaan tämä 3 500 kg präntätty niin moneen EU-direktiiviin tai kansallisiin säädöksiin mm. tiemaksuja ja liikennesääntöjä koskien, että ei muutu.

NYYSSÖNEN KAJ 14.03.2012 17:22

No onko teidä aivan tahallisesti rydyttävä "rikollisiksi" vain siksi että että ette ymmärrä luettua tai ette välitä sitä tarkistaa. 1990 luvulla kun tarvitsin sekä hekilökuljetus kapasiteettia tavarankuljtusta ja hevosiakin piti ympäri Eurooppaa kuskata

Valitsin suorittaa C-ajokortin ja hankin auton joka sopii omaan käyttötarkoitukseen.

Käyttötarkoitus on jo muuttunut mutta hyvä sillä on parkkeerata edelleen palmun allekaj

RUUTIAINEN HARRI 20.03.2012 07:57

Kävinpä eilen puntarissa, auto Hymer 644C. Tankki 3/4 täynnä, vettä ehkä 10 litraa mukana, neljän metrin markiisi, pyöräteline, tv, läppäri, invertteri, kaapelit, puutarhatuolit sekä muita tarvikkeita + työkaluja iso pakillinen. Kaksi teräskaasupulloa joista toinen täysi. Kaapeissa kuuden hengen posliiniastiasto ei kevyimmästä päästä. Paino 93-kiloisen kuljettajan kanssa 3200 kg. Rekisteriote sanoo omapainoksi 3050 ja kokonaispainoksi 3500 eli kyllä tuohon vielä mahtuu laskennallisesti kolme matkustajaa. Edellinen auto (Dethleffs 5881) oli ylipainoinen jo ennen kahta viimeistä matkustajaa tavaroineen.

VÄLIAHDE JUSSI 20.03.2012 13:32

Toisiaan ei tarvii rikolliseksi heittäytyä tuon auton ylipainon takia. Kyllä mulla autossa kantavuus riittää Bkortlllakin vaikka itellä on C!E kortti. Ja takapotku toisaltaan tykkää siitä, mitä enemmän on taka akselilla painoa. Kyllä tämä etuveto puumi on ollu, ykkös ostajien pienen piirin tutkimustulos, muuten sitä ei voi käsittää,näin kiertokoulun käyneenä.

KOSKINEN JANI 22.03.2012 10:43

Nyt tiedän minäkin mitä painaa Dethleffs 6840 -01. Kävin äsken tuolla katsastuskonttorilla kuorma-autopuolen vaakan päällä minkä pitäisi olla ihan kalibroitukin, mutta näyttää vain 10 kilon tarkkuudella.

Etuakseli 1430 kg ja taka-akseli 1760 kg eli yhteensä 3190 kg (tässä voi olla maksimissaan lähes 20 kg ylimääräistä koska vaaka kuulemma näyttää 91 kilosta jo sataa kiloa) eli todellisuus voisi olla 3180 kg.

Tankki oli täynnä, vesisäiliöt tyhjiä, 11kg teräskaasupullo melkein täynnä. Varusteina markiisi, valorauta+lisävalot ja takatallissa roinaa ehkä 30 kg. Sisällä mikroaaltouuni, 2 kW invertteri, lisälämmityskenno jne. Eli normaalista reissuvarustuksesta puuttuu ruokatarpeet, vaatteet ja polkupyörät. Rekisteriotteen paino on 3045 kg eli noin 220 kg on painoa enemmän kuin omamassa kohdassa.

4 aikuista + 2 lasta varusteineen sekä ruokineen ja pyörät tuohon niin ylipainolla ollaan. Olisikohan tämä elävä massa tarpeineen jotain 450 kg? Eli oltaisiin jossain 3640 kg.

Valorauta saa kyllä lähteä kesän etelän reissulta pois ja on siellä monenlaista muutakin mitä ei tarvita.

RIKALA SEPPO 23.03.2012 15:14

Nyt paino-ongelma on ratkennut omalta kohdaltani vaihtaessani Kabe 750 WG :n pienenpään autoon Caravanlandiassa Kokkolassa. Ko.auto on muuten aivan ok, mutta vaatii vain C-kortin.

HALINEN HARRI 23.03.2012 15:24

Kun sallitulta kokonaispainoltaan 3500 kg:n auton paino lastataan "matkailupainosta" 3700 kg sallittuun 3500:aan kiloon sen liikenneturvallisuus paranee varmaan huimasti. Vai onko nuo kilot vain sitä varten että kun on oltavat rajat ja määräykset jollain kohden.
Eikö autojen tekninen turvallisuus ole parantunut yhtään siitä kun tuo 3500 kg:n raja määriteltiin auton ja ajokortin rajaksi? Toisaalta: Eihän muutoksia voi tehdä koska niistä tulee töitä virkamiehille ja pitäisi vielä ajaa EU -alueellakin läpi, siitäkin lisätöitä joista pitäisi maksaa tekijöille lisäkorvaus.

NURMI JANI 12.04.2012 07:55

7,5 metrinen alkovi Knaus 2010. 3170 kg hoikan 90 kg kuskin kanssa. Tankki täynnä, ei vesiä, toinen teräspullo täysi ja toinen tyhjä. Autossa jälkiasenteista nyt markiisi, TV+antenni, mikroaaltouuni, pyöräteline ja sähköporras. Ja ennen kesää lisätään ilmastointi +30 kg.

Tuohon ruoka, juoma, vaimo, kaksi lasta, pyörät, grilli, ulkotuolit, ulkopöytä, hiukan vettä...

Nämä punnittu:

pöytä ja tuolit 20 kg grilli 7 kg pyörät 50 kg vaimo (no okei tästä tulis sanomista)

Ei tarvitse vissiin ihan kauheasta olutmällistä haaveilla Saksasta :-(

PALM PEKKA 12.04.2012 08:13

Jauhosen Matin kans samaa mieltä. Ollaan vaan eikä herätetä sitä karhua. Käin eilen oman auton kanssa kaatopaikan vaa-alla 3360. kg Emäntä tytär ja heidän vaatteensa puuttuu painosta. Ens viikolla autoillen näillä painoilla Lapissa. Morjestetaan ko nähdään. Hyvää kevyttä kevättä kaikille. ITE

Erkki Lappalainen 21.05.2024 22:46

Ajettiin juuri Tsekistä Itävaltaan pikkutietä pitkin. Znojmosta kohti Wieniä E59 tiellä. Rajalla poliisi tarkisti passit ja rekisteriotteen sekä punnitsi auton. Kantavuus 3500kg (auton oma paino 3100kg) ja paino oli 3800kg.Sakkoa tuli 210e, eikä kortilla voinut maksaa. Käteistä piti olla.
Onko tosiaan näin tarkkaa??Vai oliko heillä kassassa vajetta??
Kuulopuheen mukaan Tsekissä on ruvettu näillä rahastaa. Eipä tarvi enää sinne ajaa.
Juuri tankattiin tankki täyteen, vettä ehkä 35l, 2 matkapyörää ja puutarhakalusteet sekä vaatteet ja ruoka + 3 keissiä juotavaa.
Eihän tässä ole mitään järkeä. Tyhjällä autollako pitäisi matkustaa?

Jari Tietäväinen 22.05.2024 08:29
Erkki Lappalainen

Ajettiin juuri Tsekistä Itävaltaan pikkutietä pitkin. Znojmosta kohti Wieniä E59 tiellä. Rajalla poliisi tarkisti passit ja rekisteriotteen sekä punnitsi auton. Kantavuus 3500kg (auton oma paino 3100kg) ja paino oli 3800kg.Sakkoa tuli 210e, eikä kortilla voinut maksaa. Käteistä piti olla.
Onko tosiaan näin tarkkaa??Vai oliko heillä kassassa vajetta??
Kuulopuheen mukaan Tsekissä on ruvettu näillä rahastaa. Eipä tarvi enää sinne ajaa.
Juuri tankattiin tankki täyteen, vettä ehkä 35l, 2 matkapyörää ja puutarhakalusteet sekä vaatteet ja ruoka + 3 keissiä juotavaa.
Eihän tässä ole mitään järkeä. Tyhjällä autollako pitäisi matkustaa?

No onhan se tarkkaa. Jos auton kokonaispaino on 3500kg, niin se tarkoittaa 3500kg eikä jotain sinne päin. Jos puntarille päätyy, niin isomman tai pienemmän sakot saa jotakuinkin joka maassa, jos yli mennään. Taisit selvitä aika pienellä sakolla.

Siis kyllähän tuommoinen 400kg kantavuus on niin pieni, että vaikeuksia tulee jos surutta pakkaa mukaan kaiken mitä kokee tarvitsensa.

Oman vankkurini omamassa on tosin hivenen isompi, muistaakseni 3160 kg. Ennen ostamista tein päässälaskuharjoituksen ja totesin että jos laskee kaikki vaimon ja kaksi koiraa, nesteet, kaasupullot, sähköpyörät ja niiden takatalliteline, ulkokalusteet, grillaustarvikkeet, ruoat ja juomat, vaatteet, ilmatäytteinen kanootti ym. ym. romppeet niin päädyin siihen että reissupaino on jossain 3700-3800 kg haarukassa.

Ajettiin rouvan kanssa C1-kortit ja rekisteröitiin vankkuri 4000kg kokonaismassalle. Tuohon asti onnistui ilman rakenteellisia muutoksia. Nyt ei tarvitse ihan niin tarkkaan miettiä, meneekö ylikuorman puolelle. Pitäisi kyllä käydä täyteen pakatulla autolla tarkistamassa, miten lähellä oikeaa tuo päässälaskuni oli ja varmistaa myös, ettei taka-akselin akselipaino mene kaiken kuorman kanssa yli sallitun


Toki sekä 4000kg kokonaispainosta että C1-kortista on molemmista omat ylimääräiset riesansa. Totesimme kuitenkin, että kun Suomen ulkopuolellakin on tarkoitus liikkua, ei kannata riskiä ottaa. Vaihtoehtoina oli joko useita satoja kiloja köykäisemmän auton etsiminen (eli nelivedosta luopuminen) tai kokonaispainon ja ajokorttien päivitys. Helppo päätös oli tuo,
muokattu: 22.5.2024 09:01
Ari Kuusisto 22.05.2024 09:02

Enemmän huolissaan olisin jos auto on ylipainossa silloin kun ylittää sen rakenteellisen kestävyyden.
Jarrut ja akselit rajana.

Ville Säynäjäkangas 22.05.2024 09:35

Matkailuajoneuvoa ostaessa täytyy se valinta tehdä, että hankkii riittävällä kantavuudella olevan ajoneuvon. Rekisteriotteessa voi lukea mitä vaan, eli siihen ei ole luottamista. Ajoneuvo on käytettävä puntarilla.

Jos kaikki toimisivat näin, niin laittomat kulkuneuvot poistuisivat vähitellen.

Nykytilanne on karkeasti se, että vain peltikuorinen matkis voi pysyä alle 3500kg kokonaispainossa.

Ari Kuusisto 22.05.2024 12:04

Tosi karkeasti,etuveto puoli-integroitu tai integroitu jossa on vain nokkapala autoa ja loppu kevytrakenteista peltirakennetta lisättynä liimatuilla eristelevyillä niin kyllä siitä alle kolmepuolitonninen tulee..

Timo Haapanen 22.05.2024 12:53

Kyllä onnistuu. Onnistuu vielä 7,3 metriselläkin. Naapureiden takatalleja katsellessa ymmärtää ettei aina onnistu.

Lauri Niittynen 22.05.2024 13:57

Auton omapaino riippuu auton iästä, onko mukana kuskia ja nesteitä. Jos ne tulevat päälle, siitä tulee pari sataa kiloa huomaamatta.

Ville Säynäjäkangas 22.05.2024 16:06

Jos punnitaan rehellisesti alle 15 vuotiaita yli 7 metrisiä autoja, rekisteriotteen mukaan täysillä istumapaikoilla, oikeasti tarvittavilla matkatavaroilla, parilla polkupyörällä, parilla täydellä kaasupullolla, kotelomarkiisilla, aurinkopaneelilla tupla-akkuineen, kaikki tankit täynnä, ym. normaalivarusteilla, niin ei löydy yhtään alle 3500kg tapausta.

Toivo Koistinen 23.05.2024 06:36

Kehitys mennyt ohi noista painorajoista.
Tosin nykyautojen rakenteet on tavallaan keventyneet, näiden nykyisten seinämateriaalien avutlla vaikka koot ovat kasvaneet, että pituus alakaa olla kohta kymmenessä metrissä, ja leveys 2,5, eli pienten linja-autojen luokassa.
Sitten on se lisävarustelu. Painavat pyörätelineet, jotka pitkän takaylityksen päässä lisäävät painoa, kun ne itsesään painavia, ja sitten siihen useita sähköpyöriä.
Kattelin taannon Jyväskaravaanisssa, kun kävimmä, että julma takatalli, että peti liki katossa. Senkun täytttää, niin on siinä painoa taka-akselilla pyörätelineen kanssa, vaikka etuvetoinen oli iso indekroitu, ettei vetoperän painoa siinä
Poksia siinä kateltiin, että jos sen latoon seisomaan, mutta... Niin aattelin että mitenkä vaunuissa nuo painot, koska isolle vaunulle iso auto, että pysyykö rajoissa yhdistelmä.
Niin poksista mieleen, että omapaino sillä 690 kg, ja kokopaino 750. Eli kantavuus 60 kg No se etu, että siinähän ei tarvi matkustajapainoa, mutta tavaraa ei paljoa mukaan jos markiisi. Vaunun omapainoonhan tosin kuuluu kaksi kaasupulloa, akku, ja vedet.
Olis varman poliittisesti järkevää jos se kaikkivoipa EU alkaisi aaatella, ja nostaisi koko eurooppaan AB kortin painon 4000 kg. se yhtenäistäisi asian kuntoon.
Kykenihän se konklaavi kieltämään henkilöauton muuttamisen mopoautoksi.
No tosin jos laittaa C kortin, niin se asian hoitaa. Jää vain akselipainot mietittäväksi pitkissä peräylityksissä.
Tp

Ville Säynäjäkangas 23.05.2024 11:15

Saman kotimaassa 750kg Poksin kokonaispaino on Saksassa 850kg. Ihan suotta se väännetään väkisin katsastamattomien luokkaan, kun jarrut on kuitenkin.

B-korttirajan nosto 4000kg painoiseksi ei vähennä ongelmaa yhtään. Tällöin valmistajat jatkavat autojansa reilulla metrillä, sekä lisäävät pari penkkiä ja taas ollaan samassa tilanteessa.

Toivo Koistinen 23.05.2024 12:41

Tottahan se.
Mutta tarkotin, että nykyiset mallit, joilla omapaino on yli 3t niin se autaisi, ja jos kokoa kasvattavat, niin mallivalikoima kasvaa.
Tosin nythän on jo noita isoja linjurin kokosia matka-autoja, tosin hinta, se hinta. https://www.nettikaravaani.com/concorde/charisma-910-mi/1623924
Tuo poksin kokopaino asiakin on sama, että jos EU sen harmonisoisi sitten koko eurooppaan vaikka siihen 850 kiloon. Tosin nykypoksipainoista tykkää moni, kun tosiaan jää se katsastuspakko. Tosin minä olen katsastuskannalla, koska siinä tulee pakostakin esiin vaunun kunto. Kymppejä se maksaa.
Nämähän on vain poliittisen tahdon asia.

Jukka Vartia 23.05.2024 18:46

Osaatko Timo Haapanen kertoa, miksi autoissa joissa on takana suihku ja wc ovat n. 150-200 kg omamassaltaan
painavampia kuin ns. keski wc autot? Itselle asennettu myöhemmin mm. kattoilmastointi ja toinen akku + inv. jotenka ei toivoakaan päästä alle 3500kg. Auton rek.otteen mukainen omamassa 3203kg. Maanantaina käyn vaakalla. Ed. punnitus 3610kg.

Eero Bruun 23.05.2024 20:05
Jukka Vartia

Osaatko Timo Haapanen kertoa, miksi autoissa joissa on takana suihku ja wc ovat n. 150-200 kg omamassaltaan
painavampia kuin ns. keski wc autot? Itselle asennettu myöhemmin mm. kattoilmastointi ja toinen akku + inv. jotenka ei toivoakaan päästä alle 3500kg. Auton rek.otteen mukainen omamassa 3203kg. Maanantaina käyn vaakalla. Ed. punnitus 3610kg.

Missä käytät autoa vaakalla?

Jukka Vartia 23.05.2024 20:20

Kaatopaikalla. On maksuton jos ei tarvita todistusta.

Timo Haapanen 23.05.2024 20:30
Jukka Vartia

Osaatko Timo Haapanen kertoa, miksi autoissa joissa on takana suihku ja wc ovat n. 150-200 kg omamassaltaan
painavampia kuin ns. keski wc autot? Itselle asennettu myöhemmin mm. kattoilmastointi ja toinen akku + inv. jotenka ei toivoakaan päästä alle 3500kg. Auton rek.otteen mukainen omamassa 3203kg. Maanantaina käyn vaakalla. Ed. punnitus 3610kg.

Mun auton omamassa punnittuna tuotantolinjan päässä 2870 kg. Sisältää tilausvahvistuksen mukaiset lisävarusteet. Tämä siis tehtaan todistus valmistenumerolla.

Laskennallinen ISO.normin DIN EN 1646-2 ja 92/21 EG mukainen lisäpaino on 214 kg. Tämä 214 kg sisältää: kaasu, polttoaine, sähkökaapeli,50 litraa vettä, kuljettaja.

Itse voin lähteä ajattelemaan 2870 kg ja siihen alan kantamaan tavaraa ja paneleita, lisäakkua yms. Siinähan on 630 kiloa varaa.

Kahdella henkilöllä homma toimii kunhan tinkii tavarasta. Useamman kerran olen käynyt vaa'alla.

Markku Hämäläinen 23.05.2024 21:16

Kun hommasin tuon nykyisen auton Saksasta 2007, maahantuontikatsastuksessa katsastaja totesi, ettei kannata punnita, koska on olemassa CoC todistus, jossa on paino.
Rivien välistä pystyi lukemaan, mikäli punnitus olisi näyttänyt suurempaa lukemaa, se olisi pitänyt merkitä rekisteriin.


Vaa'alla olen käynyt muutaman kerran myös täydellä lastilla paino on jäänyt alle 3500 kg, tosin auton pituus on vain 599 cm
muokattu: 23.5.2024 21:18
Eero Bruun 23.05.2024 22:14

Minäkin meinasin tarjota kaatopaikkaa. Kauan sitten kävin. Ajattelin että on jo vanha juttu.

Jari Tietäväinen 24.05.2024 08:15
Ville Säynäjäkangas

Saman kotimaassa 750kg Poksin kokonaispaino on Saksassa 850kg. Ihan suotta se väännetään väkisin katsastamattomien luokkaan, kun jarrut on kuitenkin.

B-korttirajan nosto 4000kg painoiseksi ei vähennä ongelmaa yhtään. Tällöin valmistajat jatkavat autojansa reilulla metrillä, sekä lisäävät pari penkkiä ja taas ollaan samassa tilanteessa.

No eihän se nyt ihan noin ole, että rajan nosto ei auttaisi. Auttaisi paljonkin. Totta kai valmistajilta tulisi myös tuollaisia kuvaamiasi ratkaisuja, mutta eihän läheskään kaikki halua niin isoa autoa kuin mahdollista. Moni halua kompaktimman kulkineen, jolla pääsee hankalampiinkin paikkoihin. Esimerkiksi minä.

Oman autoni 3160 kg omapaino (tehtaalta tullessan tehdasvarustein) ei johdu auton koosta. Se on vain 6,99 cm pitkä ja 2,20 leveä. Painoa lisää alusta, (neliveto-automaatti MAN TGE) joka painaa huomattavasti enemmän kuin vaikkapa etuveto-Ducato manuaaliaskilla. Kahdelle hengelle emme isompaa autoa kaipaa, mutta 3500kg painoraja ei vaan riitä. Autoon on asennettu kiinteästi aika lailla lisää varustelua ja sitten vielä kaikki muu mukana kulkeva, niin kyllä vaan painoa kertyy, vaikkei auto ole iso.

4000kg olisi oikein hyvä B-kortin raja, niin ei tarvitsisi C1-kortin tiheämpää uusimisrytmiä ottaa riesakseen.

Timo Haapanen 24.05.2024 08:58

Pelkkä takaveto tekee n. 100 kg lisää verrattuna etuvetoon. Sataan kiloon saa melkolailla kaikki lisävarusteet mitä on. Toinen hupiakku taitaa olla niistä painavin. Se asia on kyllä muuttumassa uusien akkujen myötä.

Euroopan matkaaja saa alumiinisella tankkipullolla kaasun+pullon painon maximiksi 17 kiloa. Se on vähän verrattuna kahden rautapullon maximiin 50 kiloa.

Ville Säynäjäkangas 24.05.2024 12:36

Tehtaan punnitustodistuksella ei ole mitään merkitystä, jos matkis punnitaan tien päällä. Sen hetkinen paino on ratkaisee.

Timo Haapanen 24.05.2024 13:42

No ei tietenkään ole merkitystä. Kirjoitin näin: ''Itse voin lähteä ajattelemaan 2870 kg ja siihen alan kantamaan tavaraa ja paneleita, lisäakkua yms. Siinähan on 630 kiloa varaa.''

Sitä painoa saa kuitenkin yllättävän paljon autoon kantaa. ISO normin laskennallinen 214 kiloa hämää pikkuisen.

Totuus on se mitä lopulta vaaka näyttää.

Jari Kortesalmi 25.05.2024 19:23

Tiedän 847cm pitkä euramobil paino 3070 paneelit katolla,tupla hupi,ilmastointilaite.

Seppo Lokasaari 25.05.2024 20:34

No noista painoista sen verran, että hankit auton jonka omapaino on esim. 3200kg ja siinä on tupla hupiakut, aurinkopaneeli(t), markiisi ja mahdollisesti vetokoukku, niin lastausvaraa ei jää enää paljon???
Käyttäisin autoa puntarilla ennen ostoa ja miettisin oikeasti käyttötarkoitusta ja tarvetta, että ei tule yllätyksiä jälkikäteen asian suhteen.

Seppo Suomi 25.05.2024 21:44
Jari Kortesalmi

Tiedän 847cm pitkä euramobil paino 3070 paneelit katolla,tupla hupi,ilmastointilaite.

Meniköhän pituus oikein ?

Petteri Haverinen 26.05.2024 09:41
Timo Haapanen

Pelkkä takaveto tekee n. 100 kg lisää verrattuna etuvetoon. Sataan kiloon saa melkolailla kaikki lisävarusteet mitä on. Toinen hupiakku taitaa olla niistä painavin. Se asia on kyllä muuttumassa uusien akkujen myötä.

Euroopan matkaaja saa alumiinisella tankkipullolla kaasun+pullon painon maximiksi 17 kiloa. Se on vähän verrattuna kahden rautapullon maximiin 50 kiloa.

ns tavallinen agm 95 ah hupiakku painaa sen 25 kg ja niitä on yleensä kaksi, niinpä jos laadukas pakkasessakin toimiva Lifepo4 200 ah painaa 25 kg, niin kyllähän taas on 25 kg vähemmän painoa. Toki laturi painaa hieman.
Painon kanssa ei niinkään eroa asentaako kaksi 100ah Lifepo4 akkua vai vain yhden 200 ah:n . Hieman kalliimmissa näyttää olevan akuissa komponettien vaihtomahdollisuus, joka halvemmista puuttuu. En tiedä kumpi parempi kaksi vai yksi isompi…

Esa Ojala 26.05.2024 19:17
Petteri Haverinen

ns tavallinen agm 95 ah hupiakku painaa sen 25 kg ja niitä on yleensä kaksi, niinpä jos laadukas pakkasessakin toimiva Lifepo4 200 ah painaa 25 kg, niin kyllähän taas on 25 kg vähemmän painoa. Toki laturi painaa hieman.
Painon kanssa ei niinkään eroa asentaako kaksi 100ah Lifepo4 akkua vai vain yhden 200 ah:n . Hieman kalliimmissa näyttää olevan akuissa komponettien vaihtomahdollisuus, joka halvemmista puuttuu. En tiedä kumpi parempi kaksi vai yksi isompi…

Kannattaa tarkistaa mikä on akun suurin purkuvirta, varsinkin jos käytössä on invertteri. Yhden akun max. purkuvirta ei välttämättä riitä isommalle invertterille.
Kahdella akulla saa purkuvirran tuplattua.

Petteri Haverinen 26.05.2024 20:20

Äkkiseltään ei ongelmaa purkuvirran määrässä; https://www.ective.de/ECTIVE-LC-200L-LFP

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.