- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Tiedäkkö autosi oikean painon?
Tiedäkkö autosi oikean painon?
Ostin painoiltaan rekisteotteen ilmoittaman B-kortilla ajettavan matkailuauton mutta punnituksissa todettiin auton omapaino suuremmaksi kuin kokonaispaino. Miten nyt pitäisi menetellä ?
Kerroppa hieman lisää. Ei vielä tällaista tapausta ole täällä ollut, että auton oma massa osoittautuu punnituksessa suuremmaksi kun rekisterikirjaan merkitty kokonaismassa.
Oliko tämä Matilta ironiaa vai mitä ? Vai olikohan kyse kuitenkin VW-sta koska siinä on kaikki muukin toisin kun Fiatissa ? @seppo
Jos auto painaa enemmän, kuin mitä ajokortti oikeuttaa kuljettamaan, menee joko kortti tai auto vaihtoon. Hyväähän se autokoulu monelle kokeneemmallekin tekee, joten ei kortinkaan päivittäminen ihan hukkaan mene.
Jos auto poikkeaa oleellisesti siitä mitä ostaja voi kohtuudella olettaa, ja tuo poikkeama aiheuttaa selvää haittaa, pitäisi kauppa pystyä sillä perusteella purkamaan. Tässä tapauksessa "vikaa" kun ei pysty korjaamaan. Kyllä ostajan pitää voida luottaa rekisteriotteen tietoihin, ei kukaan ala autoja itse punnitsemaan. Paitsi jos autoon on näkyvästi jälkeenpäin asennettu jotain painavaa, silloin alkuperäinen paino ei tietenkään päde.
Kuluttajansuoja pätee, kun ostaa jostain liikkeestä. Suoraan yksityiseltä ostettaessa pitää vain neuvotella ja viime kädessä viedä riita oikeuteen.
Tuohan ei ole muuten mahdollista kuin auton rekisteröinnin jälkeen on lisätty autoon kiinteästi lisävarusteita niin paljon, että autoon on tullut painoa lisää satoja kiloja.
Aloitaja ei tuonut ilmi minkälainen alusta/auto on kysymyksessä. Minusta tuo tapaus on aivan selvä,kun oli se kova autokuume ja etsin intergoituja autoja ,niin törmäsin ko.ogelmaan.
Yksi tapaus; Auto Arto oliko se 690 pitkä iso rumilus,myyjä mainosti että tätmä on katsastettu C-kortilla ajetavaksi,vaikka paino on yli 3,5t.
Kuinka se on mahdollista,vastaavia autoja liikkuu monta Suomen teillä,ja minukin oma auto on siinä riski rajoilla painoan suhteen.
Siis Hymer 524SL melkin kaikilla varusteilla painoi 3300 tyhjänä.kun toin sen Suomeen kyllä katsastusmiestä nauratti,ei siinä ole enää anopille paikkaa,jos on kaljakori tai kaksi kyydissä ja muut eväät.
Kyllähän niitä alle 3500kg "kokonaispainolla" myytäviä autoja on jo lähes 8m pitkinä. Uskokon painon kuka tahtoo, mutta ei niillä kannata lähteä maihin joissa oikeasti punnitaan autoja tien päällä. Meinaan saadakseen sellaisen auton alle 3500kiloiseksi pitää käyttää jo sahaakin:).
Eiköhän myyjä ollut ihan oikeassa. Yli 3500 kg:n auton ajajalla pitää olla vähintään C-kortti. @seppo
Kysyppäs vaikka viranomaislta. Täällä saa vastauksena vain asiaa sivuavia kommentteja.
Jos kokonaismassa 3,5 tn ja yli, on tarvetta C kortille.
Kuinka usein arvon lajitovereita on jossain punnittu? Ihan mielenkiinnosta. 10 vuoden aikana itseäni ei euroopassa missään.
Kyllä täällä on jotkut vuoden sisään kirjoitelleet Ruotsinmaalla tommosta tapahtuneen ja reippaita rapsuja saaneet.
Jos olet ostanut B-kortilla ajettavan auton tarkoittaa se sitä, että auton rek.otteessa suurin sallittu kokonaismassa on <3500 kg. Voi laittaa auton "laudutuskuurille" jolloin paino tippuu varusteita riisumalla tai vahtamalla niitä kevyempiin.
Jos auton kokonaismassa on nyt yli 3500 kg pelkkä niin pelkkä kortin vaihto ei ongelmaa ratkaise. Myös auton kokonaismassa pitää korottaa, jotta autoon saa kantavuutta. Kantavuus on tietyn laskukaavan mukaan lasketun auton oman massan ja rekisterikirjaan merkityn kokonaismassan erotus. Kirjoituksestasi saa sen vaikutelman, että kantavuutta ei nyt ole lainkaan. Kokonaismassan korotus on siitä kiinni mitä valmistaja sanoo. Jos valmistaja on antanut luvan vastaavan alustan kokonaismassan korottamiseen esim. 3850 kiloon saakka niin asia on suhteellisen helppo tehdä katsastuskonttorilla. Ohjeet saa sieltä ja siellä se tehdään. Usein valmistajan ilmoittamat vaihtoehtoiset kokonaismassat ja akselimassat on kilvessä konepeiton alla palkissa. Tavallisesti merkintä on 3500/3850 kg.
Siis kokonaismassan korotus ja C-kortti, siinä ratkaisu. Siitä taas seuraa max-nopeuden pudotus 80 km/h. (jos nyt 100) Autossa voi olla alla renkaat joiden kantavuus ei riitä korotetulle painoille ja vallankaan taka-akselin akselipainolle jolloin renkaat täytyy vaihtaa kantavampiin. Ja ulkomailla liikuttaessa tulee vastaan monia muita asioista.
Autohan punnitaan aina katsastuksessa. Auton akselimassat tulee tauluille näkyviin jarruvoiman mittaamisen yhteydessä. Saa nähdä milloin Trafi vaatii katsastusmiehiä puuttumaan ylipainoisiin autoihin ja vaunuihin, Matkailuautojen tiepunnituksen on sittenkin aika harvinaisia ja tietty ylitys sallitaan.
Käyttäjän lisäys viestiin 10.3.2012 klo 21:54:20 Ylipainon tulkinta vaihtelee maittain. On maita joissa se lasketaan kokonaismassasta ja maita jossa se lasketaan kantavuudesta. Ylikuormamaksulaki ei koske matkaluautoja mutta muistaakseni siinä mainitaan 5 % poikkeama kokonaismassasta, jos autoa ei ole lastattu puntarin nokasta. Rekkamiehet tuntee tämän asian paremmiin
Ihmettelen myös miksi Trafin antamassa rekisteriotteessa antamat painot eivät täsmää todellisten painojen kanssa?
Rakkaat ystävämme Norjassa maksattavat jopa talvella alustaan kertyneestä lumesta. Ja paljon.
Katsastuskonttorilla kerrottua: -kulj paino sis auton rek.ote painoon,sekä säiliöiden vesi,-harmaa ja kaasu (määrät oli myös """ määritetty""" ) -henkilö 75 kg+ matkatavaraa 10 kg = 85 kg -muu irtaimisto auton pituus x 10 kg / metrille, myös ns alkavaltalle metrille (esim 6,15 m === 70 kg )
Tehdas valmisteisissa autoissa painot pitää nykyään melko hyvin paikkansa, vesisäiliö muutoksella joissain ( 100 / 20 ) tai rek 3 hlö lle saatu kokop alle 3500 kg= B kortti 100 tarra jos muu varustus on ok
Vanhoissa saattoi olla paripyörä alusta (iveco/ford ) rek 8 hlö lle on "tainnut olla eri laskentaperiaate" ainakin suomessa 80-90- luvulla
jh.
Syitä todellisen oman massan ja rekisterikirjan merkityn oman massan eroon voi olla monia, joista osa on tehtaan ja osa omistajan/omistajien. M-auton massa lasketaan EN 1646-2 mukaan: -auto ajovalmiina -kuljettajan paino (laskennallisesti 75 kg) -täysi polttoanesäiliö (tilavuus x 0,83) -raikasvesisäiliön 20 litraa (aiemmin 90 % tankin tilavuudesta -täysi alumininen 1 kg kaasupullo (aiemmin 2 x 11 kg pullot -liitäntäjohto (ennen puhuttiin kaapelikelasta Kun näin laskettu auton oma massa vähennetään suurimmasta sallitusta kokonaismassasta saadaan auton lastausmahdollisuus = kantavuus. Lastausmahdollisuus on riippuvainen omapainosta ja vähenee sitä mukaa kun autoon asennettujen lisävarusteiden paino kasvaa. Suurin sallittu lasti koostuu: -75 kg/mukana matkustava henkilö (kuljettaja sisältyy omaan massaan) -henkilökohtaiset tavarat 10 kg matkatavaraa/matkustaja + kuljettaja + 10 kg/metri/ajoneuvonpituus ja muusta kuormasta. Eli jos kantavuus antaa myöten voidaan lisävarusteita asentaa. Usein on tehtävä niin, että auton henkilömäärä pitää tiputtaa jopa kahteen, jotta voi ottaa tavaroitakin mukaan. Ei näitä kilolleen punnita vaan auton paino voi vaihdella jopa 5%.
Kaikki seuraavat varustukset ja muutokset vähentävät kantavuutta: isompi moottori, automaattilaatikko, matot, toinen kaasupullo, kaapelikela, markiisi, radio ja tv, markiisi, pyöräteline ja pyörät, vetokoukku, lisäjouset, lämmitysjärjestelmän muutos, alkuperäistä suuremmat akut, lisävalot, karjapuskuri, kattokaiteet, tunkki, vararengas, mikroaaltouuni, mukana pidettävät työkalut, oikaisupalikat jne jne. Ts. kaikki ne tavarata jotka on ns. lisävarusteita.
Em. syystä uusissa esitteissä on lisävarusteen perässä ilmoitettu paino, eli tilaaja tietää miten paljon autoon voi lisävarusteita laittaa jotta kartanlukijakin pääsee kyytiin. Monet on tälläkin kysyneet, että kenen on vastuu? Kyllä se mielestäni viimekädessä on lisävarusteiden asennuttajan. Ei se auton oma massa kosteutta ja kuraa lukuunottamatta kädettä kasva.
Käyttäjän lisäys viestiin 11.3.2012 klo 11:35:49 Kaasupullo tietenkin 1 x 11kg
vm 90 lmc/ducato rekisteriin merkitty kokonaismassa 3480 kg. käytin auton duunissa puntarilla ja paino oli 3420 kg. säiliöt tyhjinä ja ilman reissu kamoja, 1 ihminen kuskin jakkaralla.
Tuossa minun auton tiedot,se on tuolla Alko Maxi 40 alustalla. Hymer 524SL Ducato PAINO AJOVALMIINA;3100kg,eli siinä ei ole varusteita,ei markiisia,ei vetokoukkua, yksi akku as,tilassa,webasto ei mukana ja pientä lisää,peruutuskamera ja yms. Laskekaa tuohon 3100kg nu tarvikeet!. Vakiomoottori 2,3 Multijet kW (PS) 95,5 (130) Kokonaispituus n. cm 659 Kokonaisleveys n. cm 235 Sisäleveys n. cm 218 Kokonaiskorkeus n. cm 290 Sisäkorkeus asunto-osassa n. cm 198 Akseliväli n. mm 3450 Paino ajovalmiina n. kg 3060 Enimmäislastimäärä n. kg 440/790 Teknisesti sallittu kokonaispaino kg 3500/3850(SA) Sallittu vetopaino jarrullisena kg 2000/1650 Sallittu henkilömäärä 4 Vaihtoehtoinen alusta lisähintaan Fiat AL-KO Ducato Maxi 40 Moottorikoko 2,3 Multijet Paino ajovalmiina n. kg 3100 Enimmäislastimäärä n. kg 400/900/1150 Teknisesti sallittu kokonaispaino kg 3500(a.W.)/4000/4250(SA) Sallittu vetopaino jarrullisena kg 2000/2000/1750 Sallittu henkilömäärä 4 Seinävahvuus mm 35 Kattovahvuus mm 35 Lattiavahvuus mm 46 Tallin tilavuus n. l 2400 Tavaratilan oviaukko / tallinovi tai -luukku l x k cm 64 x 113 (rts+ lks) Säilytystila lattian alla n. l 492 Vuodekoko edessä p x l n. cm 195x140/120 Vuodekoko takana p x l n. cm 206x96/EB:204x88+204x80 Vuodepaikat 3/4 (a. W.) Pesutila l x s n. cm 125x86 Vaatekaappi l x k x s n. cm 41x65x187 Keittiö l x s x k n. cm 100x60/95x92 Jääkaapin tilavuus n. l 100/150(SA) Lämmityslaite Truma Combi 6 Vesijärjestelmä n. l 120 Vesijärjestelmä n. l (ajon aikana) 20 Harmaavesisäiliö l 100 Kaasupullot kg 2 x 11 Akku AH 80
Akku AH 80 (SA) Pistorasiat 12 V/ 230 V 3/ 3 ..Käyttäjän lisäys viestiin 11.3.2012 klo 19:10:32 ON se C-kortti ,mutta taitaa tulla ne sakot jos anoppi kalja korineen on kyydissä!.
Ensinnäkin, ajokortti määräytyy rekisteriotteen mukaan. siis jos rekisteriotteessa 3500kg tai alle, B kortti riittää riippumatta siitä mikä ajoneuvvon sen hetkinen paino on.
Toisekseen, mulla oli LMC 6500i ja ajoin hullu sen vaa-alle. Rekisteriotteen kokonaismassa´(3500kg) ylittyi reippaasti, tulos oli 4750 kg ja väittäisin että ei sitä 3500 kiloiseksi olisi saanut kuin poistelemalla jälkiasennettuja juttuja kuten ilmastointi, kiinteä agrekaatti, vetokoukku leivinuuni, mikrouuni....
Nykyinen ropponen painaa reissuvarusteissa 3100kg (otteessa 3200kg)
M Arkku
"Ei vielä tällaista tapausta ole täällä ollut, että auton oma massa osoittautuu punnituksessa suuremmaksi kun rekisterikirjaan merkitty kokonaismassa"
Se että niistä ei paljon huudella ei tarkoita että niitä ei olisi.
M Arkku
"Ostin painoiltaan rekisteotteen ilmoittaman B-kortilla ajettavan matkailuauton mutta punnituksissa todettiin auton omapaino suuremmaksi kuin kokonaispaino. Miten nyt pitäisi menetellä "
Tee niin kuin 99.9% meistä. Ole hissun kissun ja ajele kaikessa rauhassa ellet ole aikeissa ulkomaille.
M Arkku
Tuohon viitasin,että liikellä on paljon kalustoa joka on ylipainoista ja kun nämä meidän as.auto kaupiaat ovat tietoisia asiasta,siis myymistään vehkeistä se vähän kummastutaa!.
http://www.nettikaravaani.com/arto/69/1350070
Tuossa myynissä taas auto mikä ois hauska punnita,kun taitaa olla esiteen mukaa 3,5t kulkine js siis B.kortin auto.
Ei tuo ole ainoa, mitenkähän tässäkin uudessa autossa on paino saatu alas?
Vm.: 2012 Uusi Leveys: 230 cm pituus: 756 cm Moottori: 2.3 JTD 148hv. Euro 5 Alusta: Fiat Kokonaismassa: 3500 kg Makuupaikat: 4 Rekisteröity henkilömäärä: 4
En viitsi pistää myyjää esille koska sama malli on muillakin myynnissä.
"Ensinnäkin, ajokortti määräytyy rekisteriotteen mukaan. siis jos rekisteriotteessa 3500kg tai alle, B kortti riittää riippumatta siitä mikä ajoneuvvon sen hetkinen paino on."
Nyt tuli paha erehdys Ajokortti asetuksessa kun lukee että B kortti oikeuttaa ajamaan enintään 3500 kg painavaa henkilöautoa. 3501 kg vaatii jo C-ajokortin joten B-kortilla ylipaino sakon lisäksi saat sako ajosta ilman ajo-oikeutta. Painona käytetään kokonaispainoa tai jos punnitaan sitä lukua joka on suurempi. Kysy vaikka poliisilta.
Minun autoni painoi muutoskatsastuksessa 12000 kg sen jälkeen siihen on unohunut aika joukko tavaraa ehkä n. 500 kg edestä, kokonaispaino on 15500 kg. Kerran minut on otettu punnitukseen Norjassa 2004 vuonna.
"Nyt tuli paha erehdys Ajokortti asetuksessa kun lukee että B kortti oikeuttaa ajamaan enintään 3500 kg painavaa henkilöautoa. 3501 kg vaatii jo C-ajokortin joten B-kortilla ylipaino sakon lisäksi saat sako ajosta ilman ajo-oikeutta. Painona käytetään kokonaispainoa tai jos punnitaan sitä lukua joka on suurempi. Kysy vaikka poliisilta."
Tuota noin, tällä logiikalla voisi hölmömpi kuvitella että B kortilla saisi ajaa asuntoautoa jonka suurin sallittu kokonaismassa on 3850kg mutta juuri sillä hetkellä puntari näyttääkin vain 3495kg. Me kaikki tiedämme että ei se niin mene.
Toistan; ajokorttivaade määräytyy rekisteriotteeseen merkityn kokonaispainon mukaan.
M Arkku
Käyttäjän lisäys viestiin 11.3.2012 klo 20:48:14 Liikkuvan poliisin tiedote 20.6.2011
........
Kaikki massatiedot löytyvät ajoneuvojen rekisteriotteista. Korttivaatimukset koskevat myös kuormaamattomia ajoneuvoja eli korttiasioissa menetellään rekisteriin merkittyjen massojen mukaisesti.
..........
Ajokorttiasetuksen 5 § sanotaan myös, että "Ajoneuvon kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon rekisteriin merkittyä kokonaismassaa tai jollei ajoneuvo ole rekisteröitävä sen todellista kokonaismassa."
Muutoinhan poliisin tien pääällä suorittama ajo-oikeuden valvonta kokonaismassan suhteen olisi pelkkää puntarointia.
"Painona käytetään kokonaispainoa tai jos punnitaan sitä lukua joka on suurempi. Kysy vaikka poliisilta."
Ehkä tämä virke oli lian vaikea ymmärrettäväksi. Suomennos: Kokonaispaino on se paino joka on merkitty rekisteriotteeseen. Jos punnituksessa havaitaan että punnituksen tulos on suurempi luku kuin rekisteriotteen kokonaispaino on se sakon peruste.
En ole yhdessäkään rekisteriotteessa nähnyt mitään vaatimusta ajokotista. Minulla lukee rekisteriotteessa henkilöauto Alalaji: matkailuauto
Autoni oma paino on 12000 kokonaispaino on 15500 kg; Ruotsissa ajettavissa B-kortilla koska rekisteriotteessa lukee "personbil"
'PS! Suomen painavin henkilöauto painaa (kokonaispaino) 23000kg
Volvo B10M pitää olla matkailuauton alustakaj
Käyhän Laukkanen punnitsemassa se Hymerisi.vaa´alla. Mahtaako enää mainitsemasi painot pitää paikkansa.
Kävimme vaa´alla kesäkuussa v. 2009.
Fiat Dethleffs T5601B, vm 2008 Lämmitin Alde pa-tankki täynnä kaksi kaasupulloa (toinen tyhjä) raitisvesisäiliössä 40 l harmaavesisäilössä 30 l puutarhakalusteet kaapelit (40 m ja 25 m) varapyörä aikuisten potkulaudat (2) ohjaamossa 2 henkeä vuodevaatteet ja mu vaatetavara
Ts. olimme täydessä matkavarustuksessa. Punnituspainot olivat: etuakseli 1520 kg taka-akseli 1915 kg eli kokonaismassa 3435 kg. Lisäkuormaa olisimme voineet siis ottaa 60 kg. Autohan on rekisteröity 4:lle, joten kovin keveitä pitäisi kahden lisähenkilön olla. Itse olemme kutakuinkin normaalipainoisia.
Käyttäjän lisäys viestiin 12.3.2012 klo 13:37:28 Korjaus: ja muu vaatetavara
"Ehkä tämä virke oli lian vaikea ymmärrettäväksi. Suomennos: Kokonaispaino on se paino joka on merkitty rekisteriotteeseen. Jos punnituksessa havaitaan että punnituksen tulos on suurempi luku kuin rekisteriotteen kokonaispaino on se sakon peruste."
Eihän siinä mitään epäselvää ole. jos punnitustulos osoittaa ylikuormaa niin silloin tulee sakot ylikuormasta. Kortitta ajosta sensijaan ei koska sen vaateet katsotaan rekisteriotteesta.
Muutama lainaus:
"muuta moottorikäyttöistä ajoneuvoa kuin pienitehoista mopoa tai kävellen ohjattavaksi tarkoitettua moottorikäyttöistä ajoneuvoa saa kuljettaa vain se, jolla on ajoneuvon luokkaa vastaava ajo-oikeus."
"B-luokka; Ne henkilöautot, PAKETTIAUTOT ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle"
" Pakettiauto (N1): Tavaran kuljetukseen valmistettu ajoneuvo, jonka kokonaismassa on enintään 3,5 tonnia. Tavarakantavuuden tulee olla suurempi kuin henkilökantavuuden (henkilö 68kg)."
Edelläolevasta siis selviää että N1 luokan pakettiautoa saa ajaa B luokan kortilla. Lisäksi selviää että N1 luokan auton maksimi kokonaispaino on 3500kg
Nyt jos siis ajan kyseistä N1 luokan ajoneuvoa siten kuormattuna että se painaa vaikkapa 4250 kg niin ymmärrän kyllä että ylikuormamaksu on mahdollinen mutta ei se silti muutu C1 luokan ajokorttia edellyttäväksi N2 luokan ajoneuvoksi. Siihen tarvittaisiin muutoskatsastus ja todennäköisesti lisälehtiä jousiin. Monistaa N1 luokan ajoneuvoista ei saa N2 luokan ajoneuvo millään konstilla
Edelleen pitää liikkuvan poliisin tiedoite paikkansa: ajokorttiasioissa ratkaisee rekisteriotteen tiedot.
M Arkku
Minä en ole ainoa,kuten alan miehet ymärtävät ,joka ajaa ,jos ajaa yli 3,5t matkailuautolla ,joka rekisteröity 3,5 t,n kulkineeksi.
Mutta kun tietää asian ,niin ne kaljakorit/anoppi ja paljon muuta sää jäädä kyydistä pois. Meillä täällä Kuopiossa ei ole veloitettu,kun käy kaatopaikan vaalla,ja siihen se minukin autonpainon seuranta perustuu!.
Mutta onneksi on se C-kortti,en tiedä onko siitä apua jos ajaa poliisin vaakaan ylipainolla.
Mutta kyllä se hyvin tehty as,auto painaa,pärevasu onkin jo köykäisempi kuin Hymer!.
Ei tuo ylipaino ole ainostaa Hymerin ogelma;Dethleffs Advantage i6501B/6511 painavat tyhjänä 3195kg.
Siihen kun ruvetaan ruuvaamaan peräkoukkua,noin 40kg,markiisi ja yllätys Alden tuoma lisäpaino 30-40kg!.ja kaikki muut herkut,niin se 3,5t on jo siinä!
100 lähkän menettäneenä ja puntarissakäyntini Kabe 750 kanssa näytti n.3700kg ei vesiä, ei toista kaasupulloa on vetokoukku. Olen tiedustellut Kaben myyjäliikkeeltä ko.uuden auton vaihtotarjousta ja painoa kirjallisesti mutta he eivät ole antaneet auton painoa vaan vaihtotarjouksen
Jotenkin erikoista, että näissä painoasioissa ollaan niin joustavia. Muutenhan sääntöjen rikkomuksiin puututaan melko helpostikin. Jos oikein ymmärsin, auto menee katsastuksessa ylipainoisena läpi, vaikka katsastusmies hyvin näkee akselipainot, mutta jonkin vanhan kuittaamattoman OBD-vikatiedon johdosta pitää tehdä uusintakatsastus.
Tämäkin keskustelu on täysin julkista, joten mistään pienen piirin tiedosta ei ole kyse. Luulisi, että poliisi joskus muiden sakkorysien mentyä vähän heikoille tuotoille, pelastaisi päivän punnitsemalla muutaman isomman matkailuauton. Kesällä niitä on paljon liikkeellä, siinä tekee pian kunnon tilin.
Jos auton valmistaja hyväksyy vaikkapa 3850 kilon kokonaispainon, auto tietysti kestää sen, vaikka olisikin rekisteröity kevyempänä. Ja jos AB-kuski saa 3499 kilon auton pysymään tiellä, pystyy hän varmaan ajamaan muutama sata kiloa painavampaakin autoa. Mutta jos valmistaja rajaa kokonaispainon 3500 kiloon, ei se alusta sitten enää ole riittävä yli tuon painon. Muutenhan valmistaja sallisi ylityksen.
Jos kerran tuon 3500 kilon ylittämisellä ei ole mitään käytännön merkitystä, olisi parempi sitten nostaa se raja ylemmäs. Tai sitten sallia kaikkien muidenkin rajojen ylittäminen vapaasti.
Eikö tässäkin tapauksessa voisi kuvitellä että alan ammatilaiset ja meidän liitto ole niitä instansseja jota tienaavat leipäsä ko.autoja myymällä ja mainostamalla kantaisi vastuun asiasta ja voisi panna asian viranomaisten kanssa ns.päivitykseen.
Ei muutu 3,5 tonnin raja mihinkään ei. On niin moneen direktiiviin präntätty.
Tällä asialla melskaaminen vaan ei taida olla karavaanarien etujen mukaista.
Ja saahan sillä B-kortilla vetää kokonaismassaltaan <750 kg olevaan peräkärryä jos veturi kuuluu B-luokkaan. Kärry perään ja roinat siihen!
Matti kenen edun mukaista on tästä asijasta vaikeneminen. Ei ainakaan sen joka joutuu sitä kärsimään.Mihinkä sillä etuvetoisella kärry perässä edes märältä nurmikolta pääsee,saati sitten, talvella ,ei mihinkään?
Markku Valkama, kyllä ainakin Ruotsissa saa sakot ylikuorman lisäksi myös siitä, että ajaa autoa, minkä sen hetkiseen painoon ajokorttisi ei riitä!
Eli kun ajat B-kortilla autoa, mikä painaa yli 3500kg , (vaikka on siis rekisteröity max 3500kg,) saat sakot sekä ylikuormasta ETTÄ B-kortilla ajosta koska auton sen hetkinen paino vaatisi C-kortin.
Valitettavasti on asiasta kokemusta.
t.Kaarina
"Eli kun ajat B-kortilla autoa, mikä painaa yli 3500kg , (vaikka on siis rekisteröity max 3500kg,) saat sakot sekä ylikuormasta ETTÄ B-kortilla ajosta koska auton sen hetkinen paino vaatisi C-kortin."
Kummasta rikkeestä saa enemmän sakkoa?
"Markku Valkama, kyllä ainakin Ruotsissa saa sakot ylikuorman lisäksi myös siitä, että ajaa autoa, minkä sen hetkiseen painoon ajokorttisi ei riitä!"
Olis varmaan kannattanut kiistää rike tai valittaa moisesta poliisin mielivaltaisesta toiminnasta.
Suomessa on niin että;
B-luokka Ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden KOKONAISMASSA on enintään 3500 kg
ja ruotsissa:
Personbil med en TOTALVIKT av högst 3,5 ton och lätt släpfordon, samt en personbil med totalvikt överstigande 3,5 ton om föraren har ett B-körkort utfärdat innan 1 juli 1996. Lätt lastbil och ett lätt släpfordon
ja Suomessa kokonaismassa taasen on määritelty liikenne- ja viestintäministeriön asetuksessa autojen ja perävaunujen rakenteesta ja varusteista
2 §
Määritelmät
Tässä asetuksessa tarkoitetaan:
a) tyyppihyväksynn.......
m) omamassalla tiettyihin luokkiin kuuluvien moottoriajoneuvojen ja niiden perävaunujen massoista ja mitoista ja direktiivin 70/156/ETY muuttamisesta annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivissä 97/27/EY (liitteessä 1 olevan I osan 48 kohta) määriteltyä ajokuntoisen ajoneuvon massaa;
n) KOKONAISMASSALLA m kohdassa tarkoitetussa direktiivissä määriteltyä suurinta teknisesti sallittua kokonaismassaa.
Ja ruotsissa taasen: "Totalvikten är summan av tjänstevikten och maxlasten. Maxlast är den tyngsta last som bilen är konstruerad för."
Eli Kokonaismassalla ei kummassakaan tapauksessa ole mitään tekemistä sen kanssa mitä ajoneuvo todellisuudessa painaa.
M Arkku
Kysymys vielä, miksi Trafin antamaan rekisteritietoihin painon suhteen ei voi luottaa, sehän on auton asiapaperi mistä poliisi tarkastaa tiedot ????
Näyttäpi olevan tämä henkilöautopainohomma, komea sana, vähän mennyt jo henkimaailmanhommiksi. matkailu autot ja vaunut ovat kasvaneet jo niihin mittoihin, että lain laatijan pitäisi ottaa asia jo käsittelyyn ja nostaaa paino neljään, tai neljään ja puoleen tonniin. Pakettiautojen koko on jo sitä luokkaa, että esim. asennus liikkeet ym. liikkuvien verstasmiehet varmaan pitäisivät siittä, että saisivat kerätä koneita ja muuta tavaraa mukaan reilusti, koska autojen koot, ja konetehot sen helposti mahdollistaisivat. tosin ab ja pikku e kortti tai abc ja pikku e kai hoitaa saman homman. Mutta yksinkertaisinta olisi tuo painon nosto. Tässä olisi kai tuolla meidän järjestöllä pikku lobbaus homma. Kyllä poliisi tunnistaa autojen paino asian, mutta taitaa olla resussi pula joka Räsäsen avulla pahenee, tai meidän kannalta paranee. Tuleeko se päivä jolloin se panee ratsian pystyyn, ja alkaa tienaamaan, näkkypähän sanoisi Kalle Päätalo. Toivopoika
Lisäys äskeiseen, kirjoitus virheet tulevat samaan hintaan, niistä en erikseen laskuta. Että semmosta tänään Toivopoika
Välilähde Jussi kirjoitti:
Mihinkä sillä etuvetoisella kärry perässä edes märältä nurmikolta pääsee,saati sitten, talvella ,ei mihinkään?
Jussi, talvella se onkin taitolaji :)
Miksi täällä niin paljon valvotaan ja vähän sallitaan? Milloin ahdistaa väärä kaapelikela, auton massa, ylikuorma, ajonopeus, väärä yöpymispaikka, väärä ajokortti ja ties mikä. Miksi nämä asiat on meille ongelmia kun ne ei ole sitä viranomaisille? Ollaanko me karavaanarit suvaitsemattomia kyttääjiä suhteessa toisiimme?
Miksi ihmeessä pitää oikein joukolla herätellä nukkuvaa karhua kun nykymeno ei ainakaan ole heikentänyt liikenneturvallisuutta. Mitä ihmeen väliä sillä on painaako auto 3 499 kg vai 3700 kg. Valmistaja kuitenkin hyväksyy lähes joka autolle suurimmaksi tekniseksi massaksi 3 850 kg jos sitä pyytää. Ts. katsotaan, että lisäkilot ei vaaranna liikenneturvallisuutta. Tai miksi < 3,5 t m-auton kokonaismassan pitää olla justi max 3 500 kg kun esim. Laki ylikuormamaksusta sisältää 5 % toleranssin laskettuna kokonaismassasta, ihan jo oikeusturvasyistä.
Ihan sama on kiivailla ajokortin kanssa. B-kortilla saa ajaa yhdistelmää jonka suurin sallittu kokonaismassa on <4 250 kg jos kärry painaa alle 750 kg ja vetoautoa saa ajaa B-kortilla. Onko tällainen yhdistelmä turvallisempi kun pelkkä vaikkapa 3 700 kg painava matkailuauto? Ei ole.
Totuus on kuitenkin se, että karavaanarit olemme Suomen tieliikenteen yksi vähiten onnettomuksia aiheuttaneista ryhmistä vakuutusyhtiöden liiton tilastojen mukaan suhteutettuna ajoneuvomäärään. Mistä taas seuraa, että että olemme vakuutusyhtiöille eniten tyhjästä maksava ryhmä.
Ajetaan ja naatitaan.
"Kysymys vielä, miksi Trafin antamaan rekisteritietoihin painon suhteen ei voi luottaa, sehän on auton asiapaperi mistä poliisi tarkastaa tiedot ???? "
Kun m-auto punnitaan uutena ja lisätään siihen määrätyn kaavan mukaiset lisät niin silloin saadaan auton omapaino. Kokonaispainoksi tulee valmistajan antama max. tekninen kokonaispaino. Omapaino nousee kun siihen lisätään jälkeenpäin kiinteitä varusteita. Näistä lisäyksistä ei rekisteritietoihin tule muutosta kun niitä ei sinne kukaan ilmoita (muutoskatsasta) koska silloin voi rek. matkustajapaikkojen lukumäärä vähentyä. Auton kuormaaminen on kuljettajan vastuulla. Katsastus ei voi puuttua siihen onko kuormaus lakien mukainen. Katsastus on vain tekninen ajoneuvon tarkastus. Oman painon ja teknisen kokonaispainon erotuksen kukin voi hyödyntää miten haluaa. Viranomaiselle on sama kuormaatko auton ihmisillä vai tavaralla (rek.istumapaikkojen puitteissa). Mikäli painoraja tulee vastaan niin kuljettaja päättää tingitäänkö tavarasta vai ihmisistä. Jokainen kyydissäoleva saa painaa 85 kg tavaroineen ja ajoneuvoon saa asentaa lisää vain ilmastointilaitteen ja markiisin Kaikki muu on ylikuormaa joka on jotenkin kompensoitava ja josta vastaa kuljettaja. Mikäli painat yli 85 kg niin et saa ottaa mitään matkatavaroita ja ylipainosi on jonkun muun kiintiöstä pois. Jos tiedät että tarvitset maksimi henkilökuorman niin silloin täytyy päättää tarvitaanko lomavarusteita mukana ollenkaan. Mikäli vastaus on kyllä niin siirryttävä raskaampaan painoluokkaan jossa tavarakantavuutta enemmän.. Ei yhteiskunta voi päättää ja holhota kaikessa demokraattisessa maassa. Jokaisen täytyy tietää omat tarpeensa tai sitten kertoa m-auton myyjälle millaiseen käyttöön auto tulee ja harkita sitten yhdessä auton kokoluokka. @seppo
Ahola Esa Voi sitä monta taitolajia harrastaa yksinkin ,mutta tätä ei voi kun ei pääse liikkeelle, aina pitää jotain hinata tai jonkun työnmässä olla,mutta kun takapotku vokkeli menee vaikka puuhun kärryperässä.Painoista ei kannata mitään välittää sillä liikuessa maailmalla. Eikun kaikki etuvetoisen auton omistajat, taitolijia harrastamaan ettei,taidot ruostu.
Ruotsi Trellborgin satamassa tulli kyttää autoja joissa jouset ovat suorassa = todennäköinen ylikuorma. Syy on Ruotsalaisten hinku tuoda ylisuuri alkohoolikuorma. Ruotsissa on voimassa EU-direktiivin mukainen tuontikiintiö.
Tästä syystä Tulli passittaa kaikki epäilyttävät autot vaalle.
Norja Heillä on tienvarsilla miehittämättömiä katsastusasemia. Asema miehitetään silloin sun tällöin ja silloin ottavat kaikki ohikulkevat kevyet autot syyniin ja vaalle tai raskaat ajoneuvot. Olen joutunut tällaiseen punnitukseen ja paperien syynäämiseen Suomalaisella matkailuautolla Ajokki/Volvo
Algarvessa paistaa Arska +20 Portimão
Ahosen Kaille vastaus..".Kummasta rikkeestä saa enemmän sakkoa"...tuohon ei ole yksiselitteistä vastausta, sillä se riippuu ylipainon suuruudesta, eli menee jonkun käyrän mukaan...Kun taas riittämättömällä kortilla ajosta se on aina vakisumma.
Meillä varmaan ylipainosakko oli suurempi, mutta en muista suhdetta enää tarkkaan...Kokonaisuus taisi olla 400e.
Ja Kaj, tämä punnituspiste ei olleut Trellebogissa eikä sillä katsottu maahan tulijoita eikä meillä perä liipannut maata....paikka pohjoisesta tullessa juuri ennen Helsinborgin liittymää, siten, että kaikki maasta poistujat, myös sillalle ja Trelleborgin lautoille menijät joutuivat sen kautta ajamaan...Ja kyseessä oli matkailukulkineiden punnitusratsia, minne kutsuttiin kaikki....
t.Kaarina
Minulla oli samankaltainen ongelma, kun kirjoitusketjun aloittajalla. Fiat-alustainen alkoviauto painoi liikaa. Ratkaisin ongelman seuraavasti: Menin autokouluun, ajoin c-kortin. Tämän jälkeen vaihdoin matkailuautoksi Iveco-alustaisen kulkineen, jossa kantavuus on reilun tonnin luokkaa. Käytin varmuuden maksimoimiseksi auton vaakassa reissuvarustuksessa. Kantavuutta jäi noin 800 kg. Ongelmaa ei ole enää.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.