Hymer CO2 päästöt

ENGLUND TOM 24.09.2011 09:13

Onko kukaan saanut Hymerilta CO2 todistuksia katsastusta varten ? Terv Tomppa

HÄNNINEN JUKKA 24.09.2011 09:18

Pyydetty on, vaan ei saatu. Pitäis mennä tehtaalle ja pyytää sieltä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.09.2011 11:06

Kyselin Saksassa olevan henkilön kautta suoraan tehtaalta. Hymeriltä tuli kielteinen vastaus 2006 malliin (Fiat alusta vm. 2005)

Alla otteita vastauksesta

"Hymer ei ole mitannut tämän kyseisen matkailuauton CO2-päästöjä, joten aiheesta on mahdotonta antaa todistusta. EU-direktiivien mukaan ei matkailuautojen hiilidioksidipäästöjä tarvitse mitata. Hymer pahoittelee, ettei voi auttaa asiassa enempää."

Eli Hymeriltä ei todistusta matkailuauton CO2-päästöistä saa.

Fiatkaan ei anna ko. alustalle CO2 tietoja, joten maksa pois.

KATEISTO EERO 24.09.2011 13:07

Opel, Renault ja Peugeot antaa CO2-tiedot ainakin uusiin retkeilyautoihin.Pösössä on muuten sama kone kuin Sitikassa ja Fordissa.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.09.2011 14:54

Retkeilyautot ovat eri asia, koka ne on rakennettu pakun alustalle ja pakuissa CO2 tieto on pakollinen. Uusissa kaksivaiheisesti rakennetuissa matkailuautoissakin alkaa myös näkymään CO2 tiedot. Vanhempiin ei saa rahallakaan koska ulkopuolisten tekemiä mittauksia ei hyväksytä ja tehdas ei tietoja anna.

JANHONEN MATTI 24.09.2011 16:25

Käsittääkseni tehdas ei saa päästöjä mitata, vaan sen tekee auktorisoitu ulkopuolinen tarkastuslaitos. TÜV esim. on yksi arvostetuimpia testaajia. Testaaja valvoo vielä eri laitos, jonka tulee olla täysin riippumaton osapuolista. Sitten on vielä omat testaajat jotka valvoo, että testattu laatu tehtaan tuotantolinjalta tulevilla valmiilla tuotteilla ja/tai niiden komponenteilla säilyy. Tuskin viranomaiset luottaa tehtaan omiin testeihin, kun niillä on oma lehmä ojassa vaikkapa päästöjen osalta. Tuloshan saattaa vaikuttaa tehtaan kilpailukykyyn esim, verotuksen kautta.

Vain niissä tapauksissa missä lain erityislain mukaan valmistaja on määrätty testaamaan, valmistaja saa testata koneen tai sen yksittäisen komponentin.

Asiasta löytyy lisätietoa jos googlettaa haulla 226/2009

ENGLUND TOM 24.09.2011 16:26

Tuntuu oudolta kun Adria kirjoittaa todistukset,näin eilen COC todistus katsatuskonttorilla ja siinä oli merkattu 230g ! Miksei muut valmistajat antaa todistukset.Ruotsissa kelpaa kuulema Fiatin antamat päästöt. Tomppa

LAUKKANEN MAURI 24.09.2011 17:04

Tuossa linkissä yhden poliitikon kanta;

http://www.perttihemmila.net/index.php?id=174

HÄMÄLÄINEN MARKKU 24.09.2011 17:11

"Ruotsissa kelpaa kuulema Fiatin antamat päästöt."

Siinä on vain yksi mutta. Fiat ei ole määritellut (mittauttanut) matkailauton alustalle päästöjä ei anakaan 2005 mallille. Koetin saada tiedot, mutta tuloksena oli ettei sille ole tietoja. Jos olisin saanut alustan tiedot olisin voinut vängätä Hymerin kanssa päästöistä. Nyt kaikki keinot on käytetty.

CO2 tietot kun pitää olla nimenomaisen alustatyypin tiedot joota ne voisi jotenkin sitoa matkailuautoon.

Olisikin erinomaista, mikäli esimekiksi korkean Ducaton tiedot kelpaisivat CO2 perustaksi, vaan kun niin ei sitten

JANHONEN MATTI 24.09.2011 23:15

Auton vaatimustenmukaisuustodistuksessa on auton idenfiointitiedot, moottorityyppi ja CO2 päästöt (yhdistetty). Olisi suorastaan kumma jos v. 2005 mallissa ko. tietoa ei ole olemassa. Mitähän vaatimustenmukaisuustodostuksia toimittava TÛV Nord Mobilität Hannoverissa vastasi jos kysyisi. TÛV toimii myös Suomessa ja sen kanssa voi asioida selvällä suomella.

VARTIAINEN URPO 25.09.2011 07:51

Mun Alkuperäisessä rekisteriotteessa lukee Vähäpäästöinen!? Mut kuun nyt en tarvitse maksaa veroa(invap-lappu) Niin en ruvennut sitä perämään. Uusissa otteissa ei näy, vm2003 Hymer Fiat 2.8 Mitä se tarkoittanee

MUIKKU ESA 28.09.2011 09:47

En ole seurannut keskusteluja vähään aikaan. Voisiko joku vihjasta, mistä noita Adrian CO2-päästötodistuksia voisi tiedustella, itsellä vm 2010. Olisin todella kiitollinen tiedosta!

SARANPÄÄ MATTI 28.09.2011 19:10

Viimeisin kauppiaan antama tieto kertoo että esim. Dethlefss toimittaa uusien autojen päästötodistuksen auton mukana, mutta Trafi ei sitä enää hyväksy. Perustetta en tiedä, näin se nyt kuitenkin tällä hetkellä on, sen tiedon mukaan mitä sain maanantaina.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.9.2011 klo 19:12:42 kirotushärö, Dethleffs tietty piti kirjoittamani

PIETARILA ILKKA 05.10.2011 15:38

kyllä trafi hyväksyy dehffletin ilmoittamat päästöt

LAAMANEN OLLI 05.10.2011 20:26

Onko trafi muutanut tulkintaansa vai onko tuo hyväksyntä taas vahinko niin kuin renaut adria izolan osalta kävi yksi sai mutta muut ei?? Vai lieneekö merkistä kiinni aika outoa toimintaa trafilta

SARANPÄÄ MATTI 05.10.2011 20:51

Omakohtaista kokemusta ei ole, mutta kuten edellä kirjoitin niin Dethleffsiä myyvän kauppiaan mukaan Trafi ei enää hyväksy uusienkaan autojen päästötodistuksia. Jossakin vaiheessa muutama (?) on mennyt läpi, ei tällä hetkellä.

Toivottavasti tieto on taas vanhentunutta ja lopullinen kanta se, että päästötodistukset hyväksytään.

SOHLBERG-KUKKO BERIT 06.10.2011 01:01

Mielenkiintoista.Kysynkin onko kukaan teistä tietoinen Hobby konsernin tuotteiden ja Ford alustaisten päästöarvoista ja niiden saamista.joko maahantuojalta tai tehtaalta,meillä -09 Fendt K500 mutta tämähän on sama pitkälti Hobby Van erään mallin kanssa.Palstalla oli aikoja sitten jonkun kirjoitus siitä miten sen todistuksen voisi mahdollisesti saada alkup.p-auton todistus maahantuojalta (Ford) ja niin edespäin,Mutta kun en ole löytänyt sitä.Saattaisin ottaa sen paperille ja tutkia ja vähän kysellä mikä olisi Fordin näkemys asiaan.

VIRTANEN HANNU 06.10.2011 15:56

Tuollahan tuo Tuulilasin juttu on http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tolkkua-matkailuautojen-ajoneuvoveroon-pakettiautoista

LAUKKANEN MAURI 06.10.2011 17:31

Tässä matkailuauton Co2 päästöissä kulimoituu EU,n direktiivien tyhmyys,pakko kysyä onko järkee vai ei ja siihen ei ole kuin yksi vastaus ;ei.

Ja kun vielä tiedetään kuinka monta virkamiestä/naista on näitä direktiivejä tekemässä ja vahtimassa ei ole ihme jos tämä EU kaatuu omaan viisauteensä.

LAAMANEN OLLI 07.10.2011 23:51

No tuo tuulilasin kirjoitus on jo vanhaa tietoa.Siinä kerrotiin juuri yhdestä vahiko tapauksesta jonka trafi on päästänyt läpi.Minulla ihan samanlainen kulkuväline mutta eipä saa edes maahantuojalta päästö tietoa.Valehtelevat ja kertovat että ei ole päästö tietoa.Tuntuu sille että on trafin puolelta kielletty antamasta tuon yhden vahinko tapauksen jälkeen muille.Samoin adrian edustaja kertoo että ei saa missään nimessä todistusta

LAITINEN JORMA 08.10.2011 07:48

Kyllä 10.6.2011 rekisteröity Dethleffs sai kyseisen päästöarvon rekisteriotteeseen.

LAUKKANEN MAURI 08.10.2011 08:18

Kateus vie kalatkin järvestä,sanotaan. Ja kyllä siinä on perääkin,onko oikein jos on identiset ;samanlaiset as,autot,niin toinen saa sen vähenyksen ja toinen ei?.

Oletan että kun EU kaatuu ja näitä asioita käsittelään Suomen tasolla ,siihen saadaan oikeudenmukinen ratkaisu.

LAAMANEN OLLI 08.10.2011 11:11

Maurille tiedoksi ei se kateutta ole.Vaan vaatimus tasaarvoisuudesta! Joka ei meillä suomessa toteudu

ENGLUND TOM 16.03.2012 18:27

Tänään CO2 tiedot syötetty rekisteriotteseen :) 278g/km . Todistus antoi Tuv Nord Finland.

JANHONEN MATTI 16.03.2012 18:44

TÜV Nord Finladin sivuille pääsee tästä. Palvellaan ihan selvällä suomenkiellä. http://www.tuv.fi/

LAAMANEN OLLI 16.03.2012 21:58

Kerroppa Tom muillekin miten sait todistuksen ja oliko kallis.Kun asia varmaan muitakin kiinnostaa

ENGLUND TOM 17.03.2012 10:15

Homma oli erittän helppo,soitto Tuv Nordin Heka Peltoselle ja hän pyysi mua lähettää kuvia Fiatin että Hymerin tyyppikilvestä niin hän tarkistaa asian . Muutama päivää myöhemmin oli postilaatikossa uusi COC todistus missä Co2 oli merkattu. Lasku oli mukana 116,85€ .Sitten mutoskatsastus konttorilla 48€ eli kokonaishinta 164,85€ . Työkaveri teki sama juttu häneen omistamansa Dethleffs 6501 vm 2008 4 vk sitten. Terv Tomppa

JANHONEN MATTI 17.03.2012 10:54

TÜV on sellainen firma, että sen antaman todistuksen mitätöinti viranomaisen toimesta vaatii muskeleita.

KÄNSÄLÄ JUHA 17.03.2012 11:25

Mahtaneeko saada vm. 2003 Fiat 2.0 JTD moottorilla varustettuun Autorolleriin ?

Käyttäjän lisäys viestiin 17.3.2012 klo 12:44:42 Näyttäsi tämän sivun mukaan olevan raja tietojen saamiseen 2008 ?

http://www.trafi.fi/tieliikenne/verotus/ajoneuvovero/veron_rakenne_ja_maara

LAAMANEN OLLI 18.03.2012 20:26

Kiitos tiedosta.Nyt otan s-postilla yhteyttä tuonne katsotaan miten homma etenee

VALLIUS MARTTI 19.03.2012 12:22

Onko joku jo saanut trafilta alenetun vero lipun kun on saanut todistuksen Tuv Nordikalta pästoistä,tietysti jokaisessa auto mallissa on omat pästönsä mutta kuinka paljon vero on alentunut noin vuosi tasolla keskimäärin??TV Kulkuri

YLISUUTARI JOUNI 19.03.2012 15:16

Ja sitten rekisteriotetta skannaamaan ja tyyppikilvestä kuvia ottamaan. Tämähän täytyy testata, josko tällä tavalla saisi verotusta kohtuullistettua?

Vm. 2008 Bürstner Aviano siis kyseessä. Kerron lisää kun tiedän lisää. Yrittänyttä ei laiteta!

VIRTANEN HANNU 20.03.2012 23:05

Pikaisesti googlaamalla vuoden 2013 alusta vero olisi em. co-päästön mukaan 386euroo ja 3401 kg painon mukaan 535 euroo. Eli vuositasolla säästö 149 euroo.

PITKÄRANTA TOIVO 21.03.2012 21:37

Mistä lienee tiedot, jotka löytyy osoitteesta: www.vca.gov.uk / vandata / vehicles.aspx Siellä esim. Fiat Dukaton osalta löytyy Euro 5 vaatimusten mukaisista kaikki matkailuautoissa käytetyt moottorityypit CO2 päästöineen. Sensijaan Euro 4:sta ei löydy yleisintä 130-mallia.

Vaikuttais siltä, että ne on Fiatin antamia, voin olla väärässä ja Trafin kanta on aina arvoitus

Käyttäjän lisäys viestiin 21.3.2012 klo 21:54:31 http://www.vca.gov.uk/vandata/vehicles.aspx

voisi viedä helpommin sivustolle

KATAJISTO VESA 21.03.2012 22:57

Näyttäisi, että tuolta osoitteesta http://www.vca.gov.uk/vandata/vehicles.aspx löytyy ainoastaan autovalmistajien (alustavalmistajien) vakiomallien päästötiedot: itse en ainakaan löytänyt ensiyrittämällä matkailuautojen päästötietoja. Tuo tietokanta itsekin selittää, että se kattaa seuraavat ajoneuvoluokat: "small, medium and large vans", "four-wheel drive vehicles" ja "pick-ups".

Matkailuautohan on (pakettiauton alkuperäiseen koriin rakennettua lukuunottamatta) aina esim. ilmanvastusominaisuuksiltaan erilainen kuin tehtaiden alustat ja 'koppimallit', joten myös polttoaineekulutus ja siten CO2-päästöt eroavat alustojen arvoista. Tästä syystä CO2-päästöarvot todellakin on saatava kyseiselle valmiiksirakennetulle matkailuautolle, ei esim. tietylle moottorityypille tai alustamallille. Ja valitettavasti tällaisia mittauksia ei kaksivaiheisesti rakennetuille ajoneuvoille tapaa olla saatavissa.

Mutta ehkäpä säännöt ovat muuttuneet...

ENGLUND TOM 22.03.2012 13:17

Työkaverin Dethleffs T6501 2008 vero 25.02.2012-24.02.2013 kokonais summa 298,19€

LAAMANEN OLLI 04.04.2012 09:56

Nyt on asiaa selvitellty TUV NORD Finlandian kassa.Trafi on taas muutaman hyväksynyt.Selvitys työ menossa. Vielä ei ainakaan ole selvää meneekö/kelpaako Tuo TUV:n antama todistus Trafille.TUV lupasi ilmoitaa kun asia selviää.Kovasti näytää Trafi hantiin laittavan

WILHELMSSON LEIF 04.04.2012 16:39

En usko että missään muualla tämmöinen Trafin temppuilu kävis päinsä niinkuin meillä täällä koto Suomessa.

SARANPÄÄ MATTI 04.04.2012 18:39

Ja miten helevatassa ei sitten hyväksytä uusia Euro 5 mootoreita? Millä perusteella muutama hyväksytään ja joitakin ei?

Mikä logiikka hyväksymisissä tai hylkäämisissä oikein on?

HAIKONEN ESA 04.04.2012 20:01

Asiaa voisi aloittaa selvittää SF-Caravan ry.

LAAMANEN OLLI 04.04.2012 21:37

Tämä näytää ihan samanlaiselta kun aikanaan autojen tuonti verot.Kyllä trafi joutuu jossain vaiheessa antamaan periksi kun vaan joku vie asian eu tuomio istuimeen

YLISUUTARI JOUNI 05.04.2012 07:14

Vaikka Trafin suhtautuminen TÜV Nordin hankkimiin asuntoautojen päästötietoihin tuntuukin täysin käsittämättömältä poukkoilulta eikä suomalaisten viranomaisten toiminta perustu ilmeisesti mihinkään lakimuutokseen tai ole muutenkaan millään tavalla johdonmukaista, niin nyt vähäksi aikaa jäitä hattuun.

Annetaan TÜV Nordin selvittää virallisia väyliä syy muutokseen, mihin perustuen näitä TÜVin päästötietoja on ensin kaikessa hiljaisuudessa hyväksytty usean vuoden ajan, mutta kun nyt yhtäkkiä mm. tämän viestiketjun ansiosta TÜVin kirjaamia päästötietomuutoksia tulikin viranomaisille huomattavasti aiempaa enemmän, niin päätettiinkin lyödä hommalle stoppi ilman sen kummempia perusteluja. Vielä tämän vuoden alkuun saakka TÜVin kirjaamat päästöt olivat kelvanneet Trafille ilman sen kummempaa suhmurointia.

Jos virallista selvitystä asiaan ei ala kuulua kohtuullisessa ajassa eli noin parin viikon sisällä, niin sitten kannattaa nostaa kunnon meteli Trafin mielivaltaisesta toiminnasta. Valitusta viranomaisille ja tietoa kansalaisten erilaisesta kohtelusta julkisille tiedotusvälineille sekä tarvittaessa vaikka valitus EU-tasolle.

Suomessa käsittääkseni viranomaisten tulee kohdella kansalaisia samalla tavalla tasa-arvoisesti, mikä käytäntö ei Trafin nykyisessä toiminnassa suhteessa asuntoautojen päästötietoihin toteudu laisinkaan. Lisäksi TÜV on Trafin virallisesti hyväksymä tutkimuslaitos ja yhteistyökumppani, joten siihen perustuen sen tulee ilman muuta hyväksyä myös TÜVin vahvistamat dokumentit.

Oman Bürstner Avianon päästötiedot saattavat lojua myös tällä hetkellä TÜV Nordin työpöydällä odottamassa kymmenien muiden kanssa jatkotietoa Trafin suhtautumisesta. Toivotaan, että virkamiehillä löytyy järki käteen. Jos ei, niin sitten järeämmät aseet käyttöön.

On tämä taas vaan niin tyypillistä suomalaisten virkamiesten touhua autoilijoita kohtaan! Pyhästä lehmästä kun on ilmeisesti kyse?

YLINIEMI SEPPO 05.04.2012 07:31

Jouni,kirjoitit täyttä asiaa,vaan kun tämä karavaani porukka on niin eripurasta meitä vie verottaja justiin niinku haluaa.

Matkailuvaunu väki vastaan matkailuautoväkiä ja päinvastoin,ja verottaja panee molemmille lisää maksuja. Mitäs karavaanareitte etujärjestöt tekee asialle, ei mitään. No tekee jotakin kerää jäsenmaksut.

RIIHELÄ ESA 05.04.2012 17:27

"Lisäksi TÜV on Trafin virallisesti hyväksymä tutkimuslaitos ja yhteistyökumppani, joten siihen perustuen sen tulee ilman muuta hyväksyä myös TÜVin vahvistamat dokumentit."

Ei kai tässä varsinaisesti tuosta ole kysymys.

Jos vero perustuu kyseisen autotyypin päästöihin, niin ne päästöt pitää mitata juuri sille autotyypille. Päästöihin vaikuttaa alustan ja moottorin lisäksi myös kokonaismassa ja ilmanvastuskerroin.

Ei kai ne erot suuria ole välttämättä. Minun puoli-integroidulle on mitattu arvo 224 g/km ja vastaavalle korkeakoriselle pakettiautolle 219 g/km. Mutta eri arvot ne ovat, vaikka alusta ja moottori ovat täysin samat.

Jos ennen on hyväksytty, ei silläkään perusteella voi vaatia hyväksymään jatkossa kaikille. Pahimmassa tapauksessa tulevien vuosien verotus muutetaan nykykäytäntöä vastaavaksi myös aiemmin hyväksyttyjen osalta. Ei näissä veroasioissa tunneta saavutettuja etuja., kuten jossain työsuhdejutuissa.

SARANPÄÄ MATTI 05.04.2012 19:13

"Ei näissä veroasioissa tunneta saavutettuja etuja., kuten jossain työsuhdejutuissa."

Tuo on totta, mutta kansalaisia on kohdeltava tasapuolisesti. Se on kai oikeusvaltion perusasioista. Nykyinen käytäntö tuntuu enemmän arvonnalta, joku saa alemman veron, joku toinen samanlaisella tai jopa vähäpäästöisemmällä ajava maksaa enemmän.

YLISUUTARI JOUNI 05.04.2012 19:35

Noita päästötietoja ei kuka tahansa pysty eikä saa mitata hyväksytysti. Sitä varten on virallisia tutkimuslaitoksia, joiden antamat tulokset kelpaavat Trafille, tai ainakin ovat aiemmin kelvanneet.

Eikö sinusta Esa ole outoa, jos usean vuoden ajan virallisen yhteistyökumppanin antamat CO2-arvot kelpaavat, mutta kun liian moni älyää oikeuksiaan käyttää ja oikeudenmukaisesti oikaista verotustaan, niin yhtäkkiä virallisen tutkimuslaitoksen dokumentit eivät enää kelpaakaan? Painoon perustuva verotushan kohtelee varsinkin uudempia asuntoautoja todella epäreilusti verrattuna vastaaviin pakettiautoihin, joiden CO2-arvot kelpaavat sellaisenaan, koska ne ovat tehtaan ilmoittamia.

Kyllähän Trafin TÜVin merkintöjen hyväksynnän pitää mennä samaan aikaan eri puolella Suomea samalla tavalla. Jos muutoksia tulee, niin pitää kai niidenkin perustua johonkin muuhun kuin siihen, että "nyt musta tuntuu, ettei noita enää hyväksytä, eilen vielä hyväksyin".

Ei virkamies noin voi toimia, vaan toiminnan tulee pohjautua lakiin ja asetuksiin. Lakia voidaan toki tulkita eri tavalla, mutta silloinkin kansalaisia tulee kohdella samalla tavalla eri puolella Suomea. Nyt lieneekin kyse siitä mistä löytyy se virkamies, joka ottaa vastuulleen päätöksen nykykäytännön muutoksesta. Jos noita ei jatkossa hyväksytä, niin tietääpähän ainakin kenen päätöksistä voi ja pitääkin valittaa.

NIEMELÄ KARI 05.04.2012 20:12

Soitin tänään Trafille ja kysyin miksi osa autoista on hyväksytty päästöjen mukaan vastaus oli että virheen on tehnyt katsastuskonttori tai sitten auton mukana tulleet paperit on " väärennettyjä" joilla on saatu päästöt läpi.Dethleffsin eräs maahantuoja kertoi että on mennyt muutamia autoja päästöjen mukaan rekisteriin, ei enääkuulemma onnistu.Aika ihmeellistä venkoilua Trafilta , mutta olkaa huoleti jotka olette saaneet alemman veron , ei kuulemma voi puutua tässä vaiheessa asiaan. Kysyin vielä ajoneuvotekniikan osastolta ,jos toimitan kaikki tarvittavat asiapaperit niin hyväksytäänkö päästöt . Vastaus jykkä EI ! Ei kuulemma ole yhtäkään kaksivaiheisesti valmistettua jolla olisi riittävät dokumentit, ei vaikka ne tulisi alustan / asuntoosan valmistajalta . Tämä koskee vain matkailuautoja mitä tässä kirjoitin .

HÄMÄLÄINEN MARKKU 05.04.2012 23:01

"Ei kuulemma ole yhtäkään kaksivaiheisesti valmistettua jolla olisi riittävät dokumentit, ei vaikka ne tulisi alustan / asuntoosan valmistajalta . Tämä koskee vain matkailuautoja mitä tässä kirjoitin. "

Eiköhän tuossa olisi EY tuomiopistuimen paikka. SFC:n tulisi olla mukana viemässä asia EY-tuomioistumeen koska verotuksen peruste on lain mukaan CO2 päästöt ja ELLEI nitä ole sitten painon mukaan.

WILHELMSSON LEIF 06.04.2012 20:32

Entäs Suomessa valmistetut autot, muutamia tehtaita on. Olen ymmärtänyt että ne on hyväksytty, onhan ne myös kaksivaiheisesti valmistettu.

HAKALA JYRI 06.04.2012 22:23

Kotimaiset retkiautonvalmistajat käyttää umpipakettiautoa "tehdaskorillista", alustalle tekijöitä ei tällähetkellä taida olla.

Jos luette ko testin suorituksen (labrassa),, herää epäilys alkavatko asunto-autonvalmistajat tekemää niitä, ehkä stand malli jota valmistetaan iso määrä.

Jos oikein ymmärrän muuttujia (kulutukseen vaikuttajia):: esim

moottorin koko eri litrakoot / tehot , vaihteisto man / autom -alusta auton oma , alko ym , paino & vierintävastus -korirakenne esim alkovi, puoli / "täys interoitu -ym varustus
-ainut mitä ei huomioida taitaa olla auton ilmastointilaite.
-yhditetty kulutus taitaa järjestään olla yli 10 litraa satasella vastaa suurinpiirtein päätöjä 250 g alkaen

jyrih

LAAMANEN OLLI 11.04.2012 17:05

Nyt on paperit tilattu TUV nordilta saas katsoa löytyykö.Jos löytyy kelpaako Trafille kun on kuulema osalla kelvannut ja osalla ei.Mutta kyllä ne kohta alkaa kelpaamaan kaikilta jos ei muuten niin täytyy kirjoitaa oikeusasia miehelle että laitaa trafin virkamiehet kuriin

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.