- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- kuvittelenko vain...?
kuvittelenko vain...?
Ari Hintikka hyvä, ei tuosta vuodatuksestasi ote itse erkkikään selvää.
Ei tätä tehoboksiasiaa voi enempää kunnolla selittää. Ei siinä tarvita minun mielipidettäni, vaan
ota yhteyttä, saat tehtaan boksin kokeiltavaksi, ja palataan asiaan sitten jos olet tyytyväinen.
Ystävällisin terveisin
Jukka Hänninen
captainkiddjukka(at)gmail.com
Käyttäjän lisäys viestiin 23.5.2011 klo 12:02:03 ote - piti olla ota.
No ei sinunkaan selitykset kovin järkeen käypää ole. Sinähän täällä toimit "myyntimiehenä" ja selität kuinka hyvä laite se on.
Ensin kehut boksin maasta taivaaseen ja sitten "haukut" käyttäjän joka on oikeasti käyttänyt saamaansa lisätehoa.
Minä en oikein ymmärrä miksi pitäisi asentaa boksi jos sitä sen tuomaa lisätehoa/-vääntöä ei sitten käytä/ saa käyttää?
Minä OSTAN heti boksin kun saan sinulta sitä faktaa siitä että kone, vaihteisto ja voimansiirto kestää lisääntyneen tehon/väännön. Huomaa että jos minä boksin laittaisin niin minä myös käyttäisin sitä lisätehoa/vääntöä. Ennen sitä en ota sitä edes ilmaiseksi koska ei ole aikomusta tehdä esim. kytkinremonttia vielä. Hoidan autoni tehon ja vännön tarpeen hyvällä (LUE TURVALLISELLA) tavalla enkä huijaamalla.
Enkä siis hauku sinua huijariksi vaan huijaus on se toimenpide kun moottorille syötetään liikaa kakkua huijaamalla moottorinohjausta. Tämä ihan tarkennukseksi.
Ymmärtääkseni sinulla ei ole sitä faktaa kun et sitä ole esittänyt joten saattaa olla niin että kannattaa ehkä vähän miettiä lupauksiaan mitä antaa. Olet kuitenkin luvannut että moottori, vaihteisto ja vetolaitteet kestää.. aika kova lupaus...
Ihan samoja asioita peräsin, olikohan vuosi sitten, samalta kauppiaalta ja ihan sama vuodatus tuli silloinkin.
Ja noissa pokseissa ei muuten ole käytännön eroa on se sitten se mikä maksaa sen 69€ tai 269€... Toisista otetaan vain parempi kate, tämä siis vain ja ainoastaan viiden erimerkkisen boksin tutkimisen perusteella ;)
Boksit todellakin tuo teho lisää, mutta miksi ei valmistaja suoraan sitä laita? No siksi että nykyään autoissa on päästöissä EURO säännökset mitkä pitää täyttää ja jotta nuo täyttyisi pitää konetta ohjata niin että sieltä ei tule isommin töhnää ulos eli käytännössä dieseliäkin, kuten myös bensaa, pitää ohjata päästöjen kannalta ja silloin ei koneen hyötysuhde ole parhaimmillaan täyskaasulla. Eli kaikki poksi/softaukset muuttaa koneen päästöjä isommiksi. Ja näitähän ei mitata mitenkään, katsastuksen ryntäytystesti kun on ihan kaikille dieseleille sama iästä riippumatta. Uudemmissahan tuo raja pitäisikin olla paljon pienempi että nämä boksit jäisi kiinni.
Kulutukseenkin näillä bokseilla on vaikutusta varsinkin kaupunkiolosuhteissa kun voidaan vedättää pienemmillä kierroksilla. Boksi kun aiheuttaa sen että hieman rikkaammalla seoksella turbo herää aiemmin ja näin voi ajella pienemmillä kierroksilla missä kaikki koneet on taloudellisempia. Matka-ajossa eroa ei juurikaan pitäisi olla niin kauan kun käytetään boksia eikä ahtoihin puututa...
smör fjorsa. en ole myyntimies, vaan yrittäjä, jonka ei tarvi selitellä. en hauku ketään, myyn bokseja mutta en ymmärrä epäselvästi/epäselkeästi/sekopaäisesti sanoiksi puettuja lauseita enkä aina samankaltaisesti sanottuja asioita. VuhVuh.
En minäkään. -Ymmärrä. Minun sanani pitää ja se on faktaa, siis osta pois. En huijaa, mutta nyljen narmotta ja leveästi hohottaen Sinulta 139 euroa sisältäen toimituskulut. Ethän sä kuitenkaan mitään osta. Lupaan, että kaikki laitteet kestää, kunhan et niitä tahallasi revittele rikki, Mutta jos siinä onnistut, niin saat uuden tehoboksin 10 prosentin alennuksella. Ystävällisin terveisin capatainkiddjukka(at)gmail.comKäyttäjän lisäys viestiin 23.5.2011 klo 19:05:22 siis mahdollisille marisijoille tämä capatai... ja asiallisille ja muille kontaktihalullisille :captainkiddjukka@gmail.com
Kysymys Hännisen Jukalle: Mitkä ne käytännön erot ovat tuossa RaceChipin perusmallissa Pro -versioon verrattuna. Ostin tuon Pron kun ajattelin että ainahan se kalliimpi on parempi ;)
Hoh hoijaa, viisaita ovat karavaanarit tässäkin asiassa. Ensinnäkin, erittäin harvoin, tuskin koskaan sitä matkakuljinta revitetään täysillä tehoilla, oli se boxi tai sitten ei. Boxi lie auttaa siinä väännössä, ei edes tarvitse revitellä kierroksilla ja sitä myöten ylitehoilla. Rauhallisempaa menoa ja paremmalla väännöllä, alhaisemmilla kierroksilla. Säästöä ja säästyy, konekin! Ehkä kuskikin?
Myös autonvalmistajat, moottorinvalmistajat, ottavat samoista peruskoneista erilaisia tehoja irti, nykydieseleistä esim. Mercedes ja moni moni muukin. Joskus on vahvistettu vaihteistoa ja kytkintäkin, ei aina. Automaattilootan tehonsiirtokyky lie tänä päivänä melkoinen, ilman vahvistustakin. Tehot vaihtelevat samankokoisissa koneissa kymmeniä kilowatteja, väännöt kymmeniä newtoneita jne.! Usein otettu ne lisätehot ohjauspiirejä 'kutittelemalla', ruiskutuksen ohjausta! Erilaisiin käyttötarkoituksiin autoilla erilaiset tehontarpeet.
Itse uskon Jukan sanomisiin, olen sen boxin hankkinut, en vielä ehtinyt asennuttaa, ehkä tällä viikolla. Jos pelkäisin autoni rikkoontuvan, en toki laittaisi, vaan kun en pelkää. Lie se ja sama, tehdäänkö tehonlisäys jo autonvalmistajan tehtaalla vai sitten jälkiasennuksena. Sadoittain on tarjolla kaikenlaista vermettä ja leluakin autoilijoille, tehonlisäykseenkin, ja polttoaineen säästöön. Huimimpia ovat ne magneetit polttoaineletkun ympärille, pikkomaan esim dieselin molekyylirakennetta!!! Huh huh, siinä täytyy olla jo tosi luja usko myyjän väitteisiin. Jospa minä ryhdyn myymään tiibettiläistä rukousmyllyä, lisää tehoa 90% ja pienentää kulutusta 90%! Hintaa olisi ehkä tuhannen ja kahden välillä, euroissa!
Sitten näyttää olevan vielä erikseen nämä 'henkilökohtaiset' väännöt, joku ei tykkää yhdesta hemmosta, toinen ei toisesta. Turhaa sekoittaa asioita ja henkilökemioita, ne kun ovat pikkasen eri juttuja. Mutta normaalia touhua täällä, senhän kaikki tiedämme. Siis se henkilökemioitten törmäily.
Siis itse aioin laittaa sen boxin joka tapauksessa, uskon sen lisäväännön parantavan ja auttavan menoa, sekä säästävän jopa sitä menovettäkin. Eivätkä ole enää ne boxit edes hinnan kiroissa, kymmenen vuotta sitten sama laite maksoi liki tuhannen tukaattia! Hyvä Jukka, pidä pintasi! Tomppeleita aina piisaa!
Se Pro on vähän näyttävämmän näköinen ja siinä on sisällä kahden ruuvin päässä mahdollisuus parilla kiekolla hiukan säädellä tehoja. Suoraan sanoen en oikein kehtaa kummemmin suositella tätä satasen verran kalliimpaa versiota.
Vaan monen mielestä tuo halvempi perusmalli on aivan liian huokeanhintainen suhteessa siitä saatavaan tehonlisäykseen, joten on ikäänkuin "suhteellisesti parempi fiilis" kun saa vähäsen paremmannäköisen version eikä jää " liian halvalla saatdun hyödyn" fiilistä, kun tilaa sen Pro:n Toki siinä Pro:ssa on säätömahdollisuudet, mikä tietysti antaa uusia ulottuvuuksia asiasta syvemmin kiinnostuneille.
Käyttäjän lisäys viestiin 23.5.2011 klo 17:59:37 Kiitokset Hannulle asiallisesta kommentista. Veli Hannibal on ylejään laajaasti asioita ymmärtävä realisti, ja siitä huolimatta mainio mies paikallaan. Ei muuten saanut alennusta - ei tosin pyytänytkään ..
Niin joo, lisätään nyt vielä että huipputeho ei kylläkään riko yhtään vaihteistoa eikä moottoria. Mutta vääntö on se mikä rikkoo, mitä pienemmillä kierroksilla vääntö otetaan niin sitä isommat ongelmat on tiedossa... Ja on myös syynsä tuohon autovalmistajien tehon nuukailuun, valmistajat joutuvat takaamaan että moottori ja vaihteisto kestää kovintakin käyttöä eikä kuskin tarvitse päätellä miten paljon uskaltaa kaasua painaa! Ja jos kytkin luistaa niin sehän luistaa sitten isolla vaihteella siinä isossa mäessä, eikä pitkästi kestä kun alkaa luistamaan pienemmälläkin vaihteella. Sitten jos vielä on niin uudenaikainen moottori että on kaksoismassavauhtipyörällä niin sitten onkin kivaa kun vetoa onkin normaalin vetoalueen alapuolella ja tuo kun on mitoitettu (turvamarginaalit) toimimaan vasta määrätyn kierrosluvun jälkeen niin sitten se vähän aikaa kestää ja hajoaa käsiin... Eikä osat maksa edes paljon yli tonnia, työtkin sitten vielä päälle ja artisti maksaa.
Mutta se on hyvä että helppoheikkimäisille myyjillekin riittää kannattajia, kun oikein luvataan että konerikon sattuessa saa uuden boksin alennuksella.
Näitä bokseja muuten myy ihan moottoriasioihin perehtyneet firmatkin ja en ole vielä törmännyt että yksikään uskaltaisi sanoa että vaihdelaatikko ja kone tuon 100% varmuudella kestää ja yleensä vielä viimeisenä toteavat että omalla vastuulla sitten ajelet.
Eli jos edes Hänninen tunnustaisit edes ne riskit mitkä näissä on, mutta etpä niitä ole edes osannut hahmottaa.
Minä yleensä pidän auton sisälläkin kypärää päässä - tiedostan nimittäin riskin, että meteoriitin perhana saattaa posahtaa päähän. Tokihan noissa tehobokseissakin on riskejä - ei vain ole kovin mielekästä niitä riskejä mainostaa. Suurin riski näissä tehobokseissa on tietty se, että ylämäissä vitosella kevyellä kaasulla ajella hyrryytellellessä hymy levenee niin, että poskilihaksen pentele halvaantuu ..
Eiköhän se suurin 'riski' ole edelleenkin siinä ratin ja penkin välissä, kun puhutaan moottoreiden kestävyydestä ja kaikesta muustakin mitä siihen sisältyy, Joku ajaa satoja tuhansia kilometreja koneella, toinen muutaman kymmenen tuhatta kun jo avataan ja ihmetellään mitä onkaan tapahtunut?
Ei kai jokainen joka sen boxin laittaa, ala välittömästi ajaa vastoin hyvää ajotapaa, isolla vaihteella ja pienillä kierroksilla? Mitä, häh? Normaali hyvää ajotapaa varmasti sen boxin kanssakin hyvä kuski ajelee. Vaan pikkasen helpompaa nähtävästi se on, siis ajella oikein.
Tämä vaikuttaa nyt puhtaasti 'uskonasialta', joku uskoo ja luottaa, joku ei sitten usko vaan hakee kaiken mahdollisen ja muutaman mahdottomankin vasta-argumentin tyrmätäkseen käyttäjien hyvät kokemukset! Lie niitä boxeja jo myyty kymmenin, ehkä sadoin tuhansin, jos ne rikkoisivat koneet niin kyllä niistä laajasti varoiteltaisiin ja autonvalmistajat kieltäisivät ne ehdottomasti.
Mutta valmistajille se on hyvä tekosyy ola korvaamatta, jos on kone hajonnut ja siinä ollut boxi. Vähän samaa kuin vakuutusyhtiöiden exuiset, mikä tahansa syy kelpaa evätä korvaukset. Koneita on varmasti hajonnut enemmän ilman boxeja kuin boxin kanssa, luulen ma!
Hyvän ystäväni Kimpsun kanssa ollaan joskus tuopitellessa pähkäilty mahiksia järkätä kunnon Alkoovi-GP . Päätettiin sitten antaa assien hautua ja kypsyä - kalusto ei mielestämme ole ihan ideaalia, ja kuskit enempivähempi vätyksensorttisia pedaalipainelijoita. Tuulitunnelitestejä tehoboksilla ja ilman suunnittelimme, vaan net tunnelit olivatten liika mataloita. Illuusioita maailma täynnä, tuumasimme ja lähettiin siittä casinolle (siellä on tuoppi 50 centtiä halvempaa)
Puutumpa soppaan minäkin; Ostin sen VW TRANSPORTERIN sillä 63KW koneella ja kyselin sitä lastustusta tutulta lastuttajalta ja hän sanoi suoraan että tehoja siihen saadaan melkein mitä vaan,mutta kytkikn ei kestä siinä mallissa.
Nyt kun olen ajelut jonkin aikaa niin se tehon tarve ei tunnu tärkeältä,auto kulkee hyvin ja polttoainetta menee vähän.
Sama asia markailuautossa olen tyytyväinen Ducaton 2,3l multijet mootorin tehoon,minusta se paljon parempi kuin VW Transporterin kone;hiljaisempi ja vääntöalue suurempi. Edellinen VW oli sillä isolla koneella;samanlainen raaka ääninen oli sekin.
Että tämä meni Fiatin kehuksi;ei se tarvitse lastuja eikä pokseja ,se poksi pitäis laittaa sinne kuskin päähän!.
Ai niin, ja edellisestä jäi vielä pois.
Joskus näissä common rail koneiden suuttimien juuressa on polttoainetta ja myös korkeapainepumpun säätimen kansi ja liitoksetkin vuotaa. Ja yleensä näissä on tehopoksi kiinni... Mutta eihän se voi siitä johtua kun korkeapainepumpun kolmas mäntä kytketään väärennetyn ruiskutuspaineen takia liian aikaisin ja paine nouseekin esim. edc15 koneessa 1500 barista 1700 bariin (riippuen tietysti poksin säädöstä)...
Tämä painemuutos on oikeastaan paljon suurempi ongelma kuin noiden muiden paikkojen kesto.
KVG antoi tuollasen sivuston missä oli tehobokseja verrattu kunnolliseen ohjelmointiin: http://www.digituning.com/fi/faq.htm Tuolla kohdassa 11 on tehty ihan hyvä vertailu miksi kunnon ohjelmointi on parempi.
Nyt tietysti joku alkaa ruikuttamaan että minulla olisi jotain kytköksiä tuohon ohjelmointiin, ei ole, vain ja ainoastaan kaapista löytyy omaan käyttöön hommattu KWP kaapeli ja espanjasta on tullut ostettua (20€ / tiedosto) kokeilumielessä erilaisia softia edelliseen common rail koneiseen autoon. Tuohon autoon tehoa kertyi 30% enemmän auton ilmoitettuun tehoon, eli se mitä boksilla luvataan. Kuitenkin kulku oli boksiin verrattuna aivan eri tasolla, tuokin softa kuitenkin sääti ahtojakin lisää.
Eli suosittelisin että minkä tahansa turboauton tehoa kannattaa nostaa kunnollisella softalla sinne ohjaimeen ja vielä sellaisessa paikassa missä teho oikeasti mitataan niin näkee sen alkuperäisenkin tehon (mikä on yleensä enemmän kuin tehdas ilmoittaa).
Mitä taas tulee auton tekniikan rikkomiseen väärällä ajotavalla niin melko vaikeaa se on tänä päivänä ja suomalaisessa liikenteessä vieläkin vaikeampaa.
Nyt kun täällä väännetään väkevästi puolesta ja vastaan, niin eiköhän tehdä pieni välipikagalluppi aiheesta :)
Eli kysymys kuuluu: Kuinka moni varmasti tietää, että tehoboksi on rikkonut moottorin, kytkimen, vaihteiston tai jotain muuta ?
Sitten voisi kertoa ne, jotka ovat kuulleet huhuja em. vaurioista. Siis näitä hevosmiesten tietotoimistojen ja Esson baarien juttuja ;)
Automerkin ja mallin voi tietysti mainita. Itse en ole kuullut yhtään tapausta. Ja vaikka boksin olen laittanutkin, en silti ole mikään fanaattinen puolestapuhuja...mutta en vastustajakaan. Pitkään harkitsin, ennenkuin hankin sen.
Ostin käytetyn KCR-tehoboksin Fiat Ducato 14 2,8 JTD alkovimalliin vm.2004 lähinnä polttoaineen säästöä ajatellen ja jotta vääntö lisääntyisi matalilla kierroksilla. Boksin asennuksen jälkeen ajoin yhden reissun pohjoisessa ja kokemukset olivat seuraavat: Polttoaineen kulutuksessa en huomannut pienennystä, 12,5-13,5 l/100 km. Alavääntö ei lisääntynyt, mutta kun moottori saavutti kierrosluvun 2200 r/min niin alkoi tapahtua. Moottorin ääni muuttui karkeammaksi ilmeisesti korkeamman pumpun paineen vuoksi ja kierrokset nousivat jyrkästi vaikka kaasupoljinta ei painanut yhtään syvemmälle. Ei miellyttävä kokemus. Lyhyen käyttökokeilun jälkeen myin boksin seuraavalle kokeilijalle. Pian tämän kokeilun jälkeen autossa havaitsi huomattavaa täristystä kiihdytettäessä 2- ja 3-vaihteella, autolla ajettu tuolloin 60.000km kaikkiaan. Täältä sivustoilta selvisi vika, vetoakseleiden sisempien nivelien maljoihin oli MURTUNEET selvät kolot liian suuren pintapaineen johdosta, ei siis kuluneet. Jos joskus kerkiän, niin putsaan nuo maljat ja valokuvaan ne, niin murtuman kyllä näkee. En voi mitenkään todistaa, että vauriot aiheutui boksin käytöstä, mutta en kyllä suosittele boksia tuohon Ducato 14 alustaan 2,8 JTD moottorilla.
Kerrotaanpa väliin kokemuksia digituningista, kyseesä oli raskas ajoneuvo. Tilasin talvella rekkaan digituninginohjelman pienentämään polttoaineenkulutusta. Olin aiemmin kuullut monista ohjelmista ja bokseista kaikenlaista mut tämä digituninki tuntui jotenki luotettavalta.Heillä tuntui olevan kovasti kokemusta raskaista ajoneuvoista ja saavutukset oli mielestäni tosi hyviä. Ohjelma optimoi eri barametrejä kymmenittäin ellei jopa sadoittain. Eli ei muuta kuin piuhat korviin ja optimointi päälle. Sen jälkeen mielenkiinnolla odottelemman tuloksia ja niitä tuli varsin pian kylläkin ei toivottuja; vajaa 1000 km:n ajon jölkeen turbo sanoi sopimuksen irti. Polttoaineen kulutuksessa ei ollut mitään eroa (joka tankkaus paperilla laskettuna). Soittelin kaverille kun oli kertynyt enempi kilometrejä et ku ei tule muutoksia, aiko olla päämieheen yhteydessä ja palata asiaan mut ei ole vieläkään kuulunu mitään. Kysymyksessä piti olla luotettva digituninki mut ei se kovin hyviä tuloksia antanu, väännön en huomannut missään vaiheessa kasvavan ja polttoainetta meni saman verran. Toki autolla oli paljon ajettu mutta oleelliset seikat (suuttimet ja turbo) oli uusittu. Kyllä olen nyt sitä mieltä et autot tulee tehtailta oikealla tavalla optimoituina ja tehoa saa sen verran mitä ostaa.
www.motorbit.fi tuolla käytin aikoinaan oman käyttökiulun softauksessa, ja nyt on ajettu noin 80000km sen jälkeen, ja päivääkään en vaihatais pois. homma tehtiin viellä dynon päällä joten tulokset olivat varmoja, eikä mutu tuntumia, samalla voitiin kokeilla eri variaatioita. matkaliiteri on jo sen verran vanha, että sen viritykseen riittää melkeinpä vyöllä roikkuva letherman. tai no, voihan sillä "boxilla" yrittää hakata vaikka syöttöruuvin lukitusmutteria auki.
No Hänninenhän siinä, mutta kuka on tuo kärsivän näköinen tyyppi oikealla?
Met hyvien autonkuljettajien köörissä jos vitsailemme Lörppö-Kimpsun mörkistä asenteesta kaikenmaailman faneihinsa, niin hän helposti ottaa nokkiinsa, vetää lärvit ja seuraavan aamun pikiksellä katolleen ympäriämpäri. Siitä taas tuossa kuvaa otettaessa just taas varoittelin, ja Kimpsu lupasi seuraavassa kisassa ainakin kerran hymyillä ja antaa ainakin yhden nimmarin.
Taas joku oli Kimpsulle ryppyillyt, seurauksena jenkkilässä Nascaaransa päreiksi törmäily.
Näitä mörkkiasenteisia urheilijoita olen yritellyt opastaa valoisamman asenteen polulle, mutta vaikeeta se joskus joidenkin kanssa on. Pitää vaan ponnistella ..
Käyttäjän lisäys viestiin 26.5.2011 klo 16:21:19 millähän tuon lipsahtaneen toisen kuvan sais poistetuksi - vai onko soitettava ylläpitoon ? Lähetin palautteen tätä asiaa koskien. saas nähdä koska tulee vastaus ja sitten taas pikku uudistuksena ehkä mahis näpäyttää pois tuplakuva
Kysykää nyt kaikki tehokseista kiinnostuneen, ne kaikki tärkeimmät kysymykset.
Pukeudun haarniskaan, otan mukaan aseidenkantajan (kaikkien mahdollisten tiedonkeräysarsenaalin) ja perehdyn vielä, jos mahdollista tähän mielitpteitä nostattavaan juttuun. Valjastan vankkurit, käyn taasen oppimatkalla Stuttgartissa ja palajan pää tietoa pullistellen. Jonsei juminkakka ala assiet selviämään, niin jatkan selvittämistä. Tähän mennessä jokaiseen ongelmaan on löytynyt ratkaisu. Yksi humu teki poikkeuksen, kun avatata nyhersi ominpäin boksin (tietty ensin käyttöohjetta lukematta), ja rakenteli sisuskamat uuteen uskoon. - Mutta autamme häntäkin.
RaceChip on tuote, joka ei riko autoa, mutta antaa 20-25% lisätehoa ja -vääntöä. Enhän minä nyt muuten sen kanssa rähjäisi, ja vaatimattomalla summalla (tehtaanhintaakin halvemmalla) karavaanari- ja rutuveljilleni maineen menettämisen riskillä niitä halukkaille toimittaisi. ! Ei muuten vielä kukaan muutamasta kymmenestä kauttani kulkeneesta toimituksesta ole valitellut. Joku sentään on henk. kohtaista positiivista palautetta antanut. ( Voisi joku niistä kertoakin, ja ihan täällä saitillakin julkaistakin) .. ? )
Kysehän on vain siitä, että jos jotain kysyttävää on , niin multa aina voi suomenkielellä kysäistä.
Hyvät toimitukset ovat itsestäänselvyys - näin tuleekin olla !
Tämä sitten on tuote- ja asiainfoa, eikä mitään mun mainontaa, vaikka syyllistynkin asialliseen asiakaspalveluun.
Käyttäjän lisäys viestiin 31.5.2011 klo 00:04:08 Kolme eri suoraan tehtaalta tilannutta ovat kääntyneet puoleeni, kun eivät ole osanneet lukea englanninkielistä asennusohjetta, Kaikkia heitä olen neuvonut ja auttanut. Ilmaiseksi tietty.
No minä kysyn kun kerran oikeasti sitä haluat:
Pysyykö auton takuu voimassa kun siihen asentaa myymäsi boksin? Fiat, MB, Ford?
Jos pysyy niin saako asiasta auton valmistajan/ maahantuojan kirjallisen todistuksen?Jukka hoi, mites olisi mun Caravellen laita. Vaikka voimaa on pöntössä (2.5l turbodiesel) näyttää tuo automaattivaihteisto säätelevän aivan omaan laskuunsa sitä powerin annostelua, eikä jatkuvasti viittisi potkia kickdowniakaan. Mahtaisko siitä pötikästä olla mulle orkun paikka. Sen koirahaukun voisin sulta tilata. Nyt kurkun aukaisuun, viikonlopulla Laukaan Peurungassa karaoken mm-karsinta.
Käyttäjän lisäys viestiin 1.6.2011 klo 17:46:19 Jokohan Jukka joutui sen pyövelin kynsiin, kun ei kuulu mittään, normaalisti kyllä hyvinkin käpläkkä seurustelemaan näissä maisemissa. Jos olet Jukka puukosta saanut, niin pikaista toipumista, kesä alkaa olla paraimmillaan.
Ällikän pirulainen iski nyt kun huomasin ihan sattumalta kaksi viimeistä kommenttia. Olivat vaan jostain syystä näkymättömissä tuon näyttöruudun alareunan alla piilossa. Pyövelin kynsiin pääsen ehkä ens viikolla, mutta eihän se toimintoja haittaa. Kiitos vaan V-P, kyllä siitä toipui puoli vuotta sitten ihan huomaamatta. Nykypäivän mikrokirurgiset leikkaukset on iisimpiä juttuja kuin hampaan juurihoito. Se puukottelu on vaan saamarin hintavaa ; viis tonnia parin tunnin hommasta .. mut ei kivulla ole hintaa ja sairaalla on vain yksi toive.
Veli V-P, Sullahan pitäis olla mun nummero, (o4o4173511) niin soittele. Kyllä Sulle se lisäpotku ainakin leveää hymyä aiheuttaa, sillä lisävääntö on ylämäissä aina iloinen asia. KoiranhaukkuCD:n saat myöskin käsittämättömän edullisesti.
voipi sen muutkin halulliset itselleen hankkia ja tilata, kun nyt tuli puheeksi; maddogalarm(at)gmail.com
Käyttäjän lisäys viestiin 4.6.2011 klo 18:37:32 Hieno homma, että osallistut maaimanmestaruuskisoihin ! Pidän peukkuja sekä Sulle, että Matiakselle (AntenniMasa) jos on mukana. Ottakaa jaettu kaksoisvoitto kotiin ! Itsekin olen osallistunut maailmanmestaruuskilpailuihin, mutten selvityynyt fiinaliin. Eri lajissa kuitenkin.
Auton takuu pysyy voimassa, eikä siitä tarvitse mitään kirjallisia lausuntoja tai todisteita. Valmistajat eivät ole enää vastuussa, jos jotain voimansiirtoon liittyvää vahinkoa tapahtuu takuuaikana autoon, johon on asennettu tehoja lisäävä laite. Tämä takuujuttu on usein muutenkin vähän kinkkinen ostajalle myönnetty etu. Mikäli voimansiirrossa jotain menee rikki, niin juttuhan on tarkkaan tutkittava. Jollei mitään valmistusvikaa rikkoutuneesta osasta löydy, niin silloin voi joutua itse maksamaan viulut. Takuu on takuu siitä, että normaalikäytössä kaikkien autojen osien tulee kestää pari vuotta ainakin. Tehoboksista syntyneistä vaurioista ei juuri tihku tietoja. Siitä voi jotain päätellä. Itse en oikein osaa kuvitella miten sen voimansiirron saisi rikki jos ajelee normaalisti liikenteen sääntöjä ja nopeusrajoituksia noudattaen. Kaasu- ja kytkinpolkimien sekä vaihdekepin käyttöä jos ei hallitse, niin jokaisen auton saa helposti rikki tehoboksilla tai ilman.
höpö höpö...jos merkki liike huomaa että "purkki" on kiinni, niin takuu raukeaa varmasti...mutta ton purkin ideahan on juuri siinä. että se on aika vaivaton ottaa irti ja sitten kirkkain silmin väittää että aivan vakio on...
niin jäi viellä lisäämättä, että tuskin noissa on vieläkään mitään "plommeja" ,millä näkis, onko sähköliittimissä käyty vai ei...
Eikö nyky autoissa ole jonkun laiset muistit.
Panevat pihat paikalleen merkkiliikkeessä voi näkyä onko ollut pokseja.
Niin taas kävi, että luulijoita ilmaantui omine käsityksineen, joilla sinänsä on ihan hyvä arvo. Ne luulot taas kerran vaan on pahemman kerran pielessä. Herrat Paavilainen ja Yliniemi.
Boksi ei jätä mitään jälkiä auton "muistiin".
Takuu on aina voimassa takuuaikana, on autossa jälkiasennettu boksi tai ei.
Jatkettaiskos tästä luulo- vai tietopohjalta ?
Ootko aivan varma ettei jää muistiin.
Kummalla pohjalla sinun tietos on?
Hänninen , miksi se auto pitäisi virittää jollain tehoboxilla jos ei niitä lisähevovoimia saa sitten käyttää? Pitäisi ajella raaka kananmuna kengänpohjan ja kaasupolkimenvälissä, että ei vaan palikat säry. Ja siitä takuusta se raukeaa välittömästi.
Miksi sitten auton valmistajan valtuuttama huoltoliike sanoo että takuu raukeaa jos boksin laittaa? Oletko nyt ihan varma että TIEDÄT, ettei tämä ole niitä MUTU juttuja?
Nyt uskoisin että esittäisit sitä tietoa jos sitä sinulla on. Olenhan sitä jo useamman kerran sinulta pyytänyt...tuloksetta.
Kumpaan luulet minun (ja monen muun) uskovan... Myyntimiehen puheisiin vai auton valmistajan valtuuttaman holtoliikeen sanaan?
Olemme nyt tiedon kanssa tekemisissä Varsin arvostettu saksalaisten autoliitto ADAC teki isomman tutkimuksen bokseista/lastuista. Jälkiasennettu boksi ei jätä mitään jälkeä vierailustaan konehuoneessa. Jos kiinnostaa, niin kuukkelista vaan hakua adac powerchips tai adac tuning. Asiata on hyvinkin hartaasti tutkittu. Siis tietoa etsivä ihan varmasti sitä faktaa löytää. ADAC on autoilijoiden etuja ajava Euroopan merkittävin puolueeton järjestö.
Minä nyt vielä korostan, etten olisi ollenkaan ryhtynyt koko hommaan, siis tehtaan edustajaksi, sillä leipäni ei ole kiinni boksien myynnistä. En tosiaankaan viittis SFC ja Rutusakin jäsenenä asettaa hyvää yrittäjänmainettani likoon, jos olisin hivenenkään epävarma edustamistani tuotteista. Myös bokseista.
Ei niiden myyntikatteella paksumpia kinkunsiivuja ostella. Enempi on mukavaa ja mielekästä markkinoida laatutuotetta, josta poikkeuksetta saa hyvää palautetta ja sehän taas on yrittämisen mauste ja hyvä puoli. Vielä kun pystyn toimittamaan bokseja suomenkielellä ja kantamaan tuotevastuun ja vieläpä laskun maksua odottelen, kunnes asennus on onnistunut ja tuote hyväksi havaittu. Semmonen on suht mielekästä ja ihan mukavaakin, kun karavaanarikaverit poikkeuksetta ovat tyytyväisiä sekä tuotteeseen, sen tuomaan lisävääntöön ja tehoon ja,sen hintaan ( mulla siis 5 euroa halvempi, kuin suoraan netistä tehtaalta tilattaessa ja ei tarvi maksaa etukäteen, aina saapi palauttaa boksin jonsei ole siihen tyytyväinen)
Viime syksynä Düsseldorfissa Caravanmessuilla minulle tarjottiin myös tätä tietsikan avulla suoritettavaa auton yksilökohtaista "lastutusta". Vaan kun laitteisiin pitäis investoida vähän isompia summia, ja homma on tilaajalleen 2-3 kertaa kalliimpaa ja lopputulos on suunnilleen sama, niin otin nyt sitten muutaman boksin perusvaraston ja toimitan tuotteen asiakkaalle hyvillä mielin ja kun osaan vielä kertoa, että on ihan turhaa maksaa 500-1000 euroa kun boksin saapi kotiinsa 139 eurolla ja lopputulos on periaatteessa ihan sama. Boksin voi ottaa irtipois helposti ja sitten autoa vaihdetaessa voi siirtää sen boksin uuteen menopeliinsä. On mulla satasen kalliimpaakin versiota säätömahdollisuuksin jokunen varastossa niitä varten, jotka haluavat viimeisen päälle uusinta mallia ja joille on mielekkäämmän tuntuista maksaa hiukka enemmän. Sen boksin hinta kun ei ole ollenkaan ratkaiseva, vaan se tehon ja väännön lisääntyminen suorastaan ällistyttävän halvalla on se homman juoni. Kuvassa ensimmäinen itselleni ostama tehoboksi asa, jota myy pääkaupunkiseudulla yksi ihan mukava ja asiansa osaava jäppinen. Kysyjälle annan mielelläni myös hänen yhteystietonsa, pitäähän kilpailijoitakin arvostaa.
captainkiddjukka(at)gmail.com
Ari, velihyvä, toivottavasti nyt pystyn SInulle jotain lisävalaistusta antamaan, joskaan en viittis lähteä spekuloimaan jonkun huoltoliikkeen sanomisia kovin pitkälle. Yksi sanoo joo, toinen ei ja kolmas ehkä. Senverran aiemmin jo olen kertonut, ettei takuu korvaa voimansiirron rikkoutumista, jollei voida löytää valmistusvikaa rikkimenneestä osasta ja on aihetta olettaa, että rikkimeno on aiheutunut tehoboksin antaman lisätehon väärinkäytöstä.
Ylejään noi takuujutut ovat aika paljon kiinni asenteista. Joku pulju korjaa pitkäänkin takuuajan päättymisen jälkeen ilmenneen selkeän valmistusvian, joku toinen taas ei.
Ei tommonen asenne ole mistään kotoisin, siis "takuu raukeaa jos boksin laittaa". Jos on aihetta epäillä, että tehoboksin autoonsa asentanut hra Jokunen on saattanut hurruutella talla tiskissä kakkosvaihteella 3500-4500rpm muutaman kymmenen kilometriä yhtäjöötiä ja jotain menee rikki, niin eihän sitä mikään takuu korvaa. Jos taas esim kytkin leviää uudehkossa autossa, niin kyllä se yleensä takuukorjuuseen menee, vaikka autossa on jälkiasennettu tehoboksi.. Korjaamoille nuo takuujutut eivät ole muuta kuin tappiota tuova riesa , joten on aika ymmärrettävää että korjaamot mieluiten heti sysäävät syyn siihen boksiin. Kun sitten todetaan, että kytkimessä oli valmistusvika, niin takuun piikkiin se sitten kyllä menee. Ei noita rikkoutumisia kovin usein satu, ja ainahan se todellinen syy pitää ainakin yrittää saada selville. Mulla on sitä tietoa vain senverran, ettei Saksassa takuulla myytäisi satojatuhansia tehobokseja, jos ne selkeästi lisäisivät voimansiirron rikkoutumisia. Tämä ADAC:n ( ADAC on Suomen Autoliittoa vastaava putiikki, joka on hyvin arvostettu autoilijoiden etujärjestö) seitsemän sivun raportti kertoo ihan selkeästi, ettei ole olemassa näyttöjä tehoboksien aiheuttaneista vioista. Ei se sakemanni niitä bokseja ostaisi jos tehoboksi olisi varteenotettava riski. MUTU juttua taas on se, että teoriassa tehoboksin tuomat lisätehot todella , siis huom. teoriassa saattavat myötävaikuttaa erilaisiin voimansiirron rikkoutumisiin. TIETOA on se, että kun vääntö lisääntyy, niin ylämäissä joutuu harvemmin vaihtamaan pienempää sisään ja ajaminen on miellyttävämpää kun "perstuntuma", kierroslukumittari ja kulloinkin silmässä oleva pykälä ovat keskenään sopusoinnussa. KOKEMUSTA on se, minkä lähes kaikki tehoboksin hankkineet tietävät, ja kysyttäessä useimmiten myös kertovat; boksin antama lisäteho on yksinomaan ja ihan yksinkertaisesti vain positiivinen asia. Saman olen kuullut varsin monen katsastusinssin sanoneen.
Ei mene minulle jakeluun, että joku lähtisi markkinoimaan tuotetta, johonka liittyy riski isompien vaurioiden syntymiseen. Siis nyt tarkoitan nimenomaan TODELLISTA riskiä eikä TEOREETTISTA riskin mahdollisuutta.
Ylejään elämme aikaa, joka on tuonut ja luonut yhä lisääntyvää uusavuttomuuden mieltämistä. Tikkuaskin avaamisen käyttöhjeita, tulitikun sytyttämisen ja sammuttamisen kursseja, ohjeistuksia, määryksiä, laitteistoja ja extreme-reality kursseja luontoon kakkaamisesta ympäristöä saastuttamattomasti jne jne ja ym ja ym "miten mustikka tulee oikein poimia"
Minä kun olen niin monen ammatin harjoittaja, niin kiinnitän huomiota mahdollisimman moniin kokemusperäisiin jutskiin. Mielikseni kuuntelen ja lueskelen juttuja, joissa kerrotaan omista kokemuksista. Ne on aina arvokkaita ne omat koetut faktat ja fiilikset. Jos joku asia alkaa askarruttamaan, niin yleensä siihen asiaan löytyy aivan mahdoton määrä luuloja ja uskomuksia. Ylivoimaisesti paras konsti on kysyä tankuttaa mahdollisimman moniélta omakohtaisia kokemuksia. Silloin kun ihminen alkaa miettiä asioita just ja vain omien kokemuksiensa pohjalta niin hyvä.
minulle saapi lähettää sähköpostia ja soitella ja udella lisää ja. jos en heti osaa vastata, niin etsin sitten sitä tietoa kunnes löydän. Semmoista mulle sattuu aika usein .. Mutta nautitaan kauniista ilmasta, ja sen kunniaksi jokainen joka ottaa minuun yhteyttä tehobokseihin liittyvissä asioissa saapi huomattavan iloisen yllätyksen !
captainkiddjukka(at)gmail.com
Kyllä täytyy myöntää että olet ihan oikea myyntimies... tai poliitikko:)
Kun sinulta suoraan kysyy niin et vastaa vaan selität.
Kysyn nyt lie kunka monennen kerran...
Mihin perustuu väitteesi että takuu pysyy voimassa? Sanot että ei mitään mutua vaan faktaa. Mikä on se fakta mihin vätteesi perustuu? Kerro nyt ihmeessä äläkä panttaa sitä tietoa.
Minun fakta on merkkihuollon ilmoitus että takuu raukeaa. Luulisi heidän takuunantajana tietävän...
Väität että näin ei ole. Kerro mihin väitteesi perustuu?
Aijjessös kun sitä niin monia asioita luulis. Takuu voi raueta, jos rikkoutumista ei voi osoittaa selväksi valmistusvirheeksi. Siis vaihrepylpyrän, kytkimen tai se osan tai jonkun muun voimanrsiirron valmistusviaksi, vaan ainoa "näkyvä" syyllinen on tehoboksi. Silloin pitää osata selittää niin perusteellisesti, että kuuntelija sekoaa ja sanoo njotta menköön nyt tän kerran takuuseen. Posautas nyt ite välillä sanatarkasti se "merkkihuollon ilmoitus" ? Voisi hiukka yksinkertaistaa hedelmällistä ajatustenvaihtoamme.
Jos mun myymissä tuotteissa on vikaa, olkoon tuote 2-3v vanhakin, niin tietty sen korvaan. En siitä köyhdy, mutta tuleepa maineeseen hiukkanen ripaus positiivisuutta.
Jos taas räyhään takuuasioita isonnuslasilla ja yrmeällä asenteella, niin mnenetän ainakin yhden asiakkaan. Se on osa hyvän kauppatavan henkeä, se että joskus joku homma tuo hyvin tai jotenkin menetellen, mutta takkiinkiin tulee. Ja aina tulee tahra maineeseen, jos pitää ruveta asiakkaan kanssa kinaamaan. Yrittäjän kannalta asiakas on aina oikeassa, ainakin hänellä on oikea mielipide. Ja takuun piikkiin, jonsei nyt ihan jokaisen havaittavissa oleva oma tupeksinta.
Me pienimmät pienyrittäjät olemme suuresti maineemme varassa ja siitä kannattaa usein maksaa takuusumman verran. - Tulee takaisin, sanois Kassis-Ainovainaa.
Tehoboxista kaikkien kiusaksi vieläkin. Olen tällä hetkellä Kemijärven leirialuella, takana 2131 km keskikulutuksella 8,4/100km Dugato 2,3 multijet. Lukemat otettu auton kompuutterista. Ei huono.
Takana jo kierros etelä suomesta Nuorgamiin, Tanabro.n kautta Norjan tie 98 kautta Karikasniemeen josta tänne Kemijärvelle. Huomisen suunnasta ei tiedä vielä kukaan.
Ja koska katsot lukemia auton kompuutterista niin varmasti saatkin noin hyviä lukemia. Tuo tehoboksi kun huijaa sitä paineanturin lukemaa alaspäin niin moottorinohjain laskee polttoainekulutuksen pieleen.
Yksinkertaistettuna laskee kulutuksen:
Suuttimen aukioloaika X paineanturin lukema / nopeus
No haitanneeko tuo mittään. Kaikki se on syöny mitä tankkiin oon tunkenut.
Meillä tuoreella vajaan 4700 kilometrin Euroopan reissulla ajotietokone näytti kohtuu isolle (yli 7 m pituutta ja painoa varsinkin kotiinpäin tultaessa taatusti reilusti yli 3,5 tonnia) lastutetulle 2.3 JTD Fiat-alustaiselle integroidulle autolle keskikulutukseksi yllättäen jopa alle 10 l/100 km. Laskin sitten huomioiden tankatut dieselit ja ajetut kilometrit ja todellinen keskimääräinen kulutus oli 10,25 l/100 km, mitä en pidä ollenkaan pahana lukemana. Koskaan ennen en ole noin vähällä päässyt ja nuo kilometrit on ajettu kevytkulkuisella autolla reipasta vauhtia, aina kun muu liikenne ja tiestö on sen sallinut. Ennen tehoboksin laittoa kulutus pyöri 11-12 litran tienoilla samalla ajotyylillä, mutta eipä auto tuolloin vähemmällä väännöllä liikkunut ohituksissa ja mäissä yhtä keveästi. Kyllä se tehoboksi säästää polttoainekuluissa, vaikka jotkut eivät sitä millään meinaa uskoakaan!
Minulla on "virittämätön" 2,3L Multijet alkoviauto ja olen seurannut tarkkaan kulutusta ja Ducaton ajotietokone näyttää aivan samoja lukuja kuin todellinen kulutus tankattujen litrojen ja ajettujen kilometrien mukaan laskettuna. Kulutus on näin kesällä 10,5L/100km. Yleensä ajelen rekkojen vauhtia, mutta jos olen jonon kärjessä ja ei ole hyviä ohituspaikkoja ajelen silloin satasta jos on sellainen alue. Minulla on volkkarin TSI auto ja siinä ajotietokone näyttää 0,7L liian pientä lukemaa, kertaalleen se kalibroitiin huollossa ja sen jälkeen se oli tarkka, mutta sitten siihen jouduttiin vaihtamaan mittaristo ja vaikka varoittelin asiasta niin nykyään se näyttää taas 0,7L liian vähän.
Lauroselle: itselläni on samalla moottorilla oleva puoli-integroitu Hobby 650 vm.09 ja kulutus samaa luokkaa kuin sinulla, tosin ajan ylintä nopeusrajoitusten sallimaa nopeutta . Ihan kokeilumielessä tilasin sen ihmepurkin Race Chipiltä jonka nimeen täällä on mainostettu( melkeinpä vuorisaarna luettu). Llaitan sen myyntiin kokeilun jälkeen sillä en halua tuhota omaa autoani!. Eihän Suomalinen usko ennenkuin itse koittaa.:)). Näyttäisi tuolla tavarantoimittajalla toimitus kuitenkin pelaavan. Tilaus tehty 26.7 ja jo nyt laivattu. Tuokohan tuo UPS sen ihan kotiovelle, jää nähtäväksi ?
Lauroselle: itselläni on samalla moottorilla oleva puoli-integroitu Hobby 650 vm.09 ja kulutus samaa luokkaa kuin sinulla, tosin ajan ylintä nopeusrajoitusten sallimaa nopeutta . Ihan kokeilumielessä tilasin sen ihmepurkin Race Chipiltä jonka nimeen täällä on mainostettu( melkeinpä vuorisaarna luettu). Llaitan sen myyntiin kokeilun jälkeen sillä en halua tuhota omaa autoani!. Eihän Suomalinen usko ennenkuin itse koittaa.:)). Näyttäisi tuolla tavarantoimittajalla toimitus kuitenkin pelaavan. Tilaus tehty 26.7 ja jo nyt laivattu. Tuokohan tuo UPS sen ihan kotiovelle, jää nähtäväksi ?
Miten niin tuhoat moottorin? Perustelut. Jos näillä olisi tuhottu moottoreita niin ei näitä myytäisi niin paljon kuin myydään, usko pois. Vanha sanonta: Hyväkello kauas kuuluu, paha paljon kauemmas.
Mulla on tuo sama laite ollut käytössä jo noin vuoden ja parinkymmenentuhannenkilometrin verran, se vaan pelittää ja perstuntumalla todella liikkuu kevyesti. Näistä kilometreistä suurin osa on ajettu noita Norjan reissuja tietysti siirtyminen täältä lounais-suomesta verottaa suurimman osan. En ole niitä teiden hitaimpia, ajotapani noilla siirtymäpätkillä on gps.n näyttämän mukaan ja hiukan yli sekä kokoajan jalan lepuuttaja päällä.
Kulutuksesta sen verran, että ennen Race Chipiä lähdön jälkeen tankkaus Tupos ABC, nykyisin Tornio ST1. Ei tää nyt niin tarkkaa ollut, mittari vaan näytti, että tankkaushetki lähestyy. kasitie on tullut tutuksi on sitä senverran montakertaa tullut tahkotuksi.
Ja taas lähdetään pohjoiseen ens viikonvaihteessa, luultavimmin poikki Ruotsin Mo I Rana, aloitetaan sieltä.
Kun laitat, niin tuskin pois otat kyllä sen huomaa.
-08 puoliinteroitu Challencer, nyt taulussa 80000 km
Olen ajanut Ducatolla kaksi kesää ja olen alkanut vakuuttua siitä että pienimmät kulutuslukemat saa Nesteen dieselillä, mielestäni ero on selvä 1-1.5L/100km pienempi kuin muiden litkuilla. Täällä etelässä tankkaan aina Hyrylän Riihikallion Nesteellä kun se on yleensä edullisin. Viime kesänä ajoin aina pohjoiseen Nesteen dieselillä ja takaisin muiden yhtiöiden tuotteille ja palatessa meni aina reilusti enempi, tänä kesänä aina tankannut Nesteen litkulla ja palatessakin on ollut yhtä pienet lukemat. Olen kuullut että ainakin jotkut taksimiehet on huomanneet saman asian, entä muut karavaanarit?
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.