Millä tavalla on Kaabe paremmpi talviauto kuin muut
07.01.2018 20:23
08.01.2018 00:06
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tämä sivusto hyödyntää toiminnan kannalta välttämättömiä evästeitä sekä sivuston kehittämisen mahdollistavia tilastointievästeitä. Joidenkin sisältöjen näyttäminen voi lisäksi edellyttää markkinointievästeiden hyväksymistä. Lue lisää käyttämistämme evästeistä.
Tämän sisällön näyttäminen edellyttää seuraavan evästetyypin hyväksymistä: {category}.
Unohtui yksi kysymys Kabesta. Kun olen liikkeissä käynyt uusissa autoissa ja vaunuissa niin Kabe eroaa kaikista muista siinä että se tuoksuu vahvasti lastulevyltä. Vai voiko joku asian paremmin tietävä sanoa onko uuden Kaben tuoksu jostakin muusta peräisin? En kysele tätä pahalla tarkoituksella vaan uteliaana.
Jos ottaa huomioon ketjun aloitusajan (2010), niin kyllähän tekniikka ja eristysmateriaalit ovat nykyisin huomattavasti parempia- Yhä useammassa kulkineessa on puuvapaa runko ja eristeet parempia kuin ketjun aloitusaikaan. Samoin kaasun tulo on siinä mielessä varmempaa, että monessa autossa kaasupullot ovat joko lämpimässä takatallissa tai peräti sisätiloissa (pakujen koriin rakennetut).
Toisaalta jotkut asiat ovat kehittyneet päinvastaiseen suun taan. Isot kattoikkunat ovat todellisia lämpösyöppäjä ja vaativat tehoa lämmityslaitteilta. Samaan kategoriaan kuuluu ohjaamotila, jonka kunnolliseen eristämiseen tarvitaan sekä ulko- että sisäpuolisia lämpöpeittoja, mikä vaatii hieman enemmän vaiavannäköä.
Oman kokemukseni perusteella kunnossa olevalla matkailuautolla pärjää hyvin 15 - 20 asteen pakkasella, tyydyttävästi jopa 30 pakkasesteeseen saakka. Viihtyvyys toki riippuu paljolti henkilökohtaisista mieltymyksistä - joillekin vähäinenkin viileys on kauhistus, toiset eivät piittaa siitä paljonkaan. Ja lattian saa ns. lämpömatolla lämpimän tuntuiseksi ilman sähköäkin, ja jos ei ole aivan uusavuton, sen voi asentaakin itse.
Uusista, vielä matkailuajoneuvoissa tuntemattomasta eristeestä voisi nostaa esiin neopreenin - eristää jo ohuenakin kerroksena eikä ime vettä. Käytössä ns. neopreenikumisaappaissa, joiden 2 - 3 mm:n eristyskerros pitää jalan lämpimänä jopa 30 asteen pakkasessa ilman minkäänlaista sukkaa (kokeiltu on). Suuri etu esimerkiksi erätouhuissa, joissa matkailuajoneuvosta tai kämpästä yöllä asioille poistuttaessa kenkä on heti lämmin kun siihen jalkansa pistää. Voisi olla myös makuupusseissa kova sana, koska samalla materiaalilla hoituisi niin makualusta kuin lämmöneristyskin.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.