- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Millä tavalla on Kaabe paremmpi talviauto kuin muut
Millä tavalla on Kaabe paremmpi talviauto kuin muut
Kyllä Kaabe varmastio on hyvä talviauto. Mutta millätavalla se eroa muista merkeistä.Eriste on foum 36mm niinkuin useimissä autoissa Lattiassa parikymmentä milliä paksummpi ja vesilattialämmitys.Pienet ikkunat,pattereita ei ole tietävästi 15m.En tietää paljonko lämpö saadan lattialämmityksistä.On ulosotto etuhytin lattialämmitystä varten.T Raimo
Kyllä Hymeri on mun mielestä Paras! Fiat Ducato 2,8 alustalla...On kaksospohja,Eijäädy vedet...Lämminkin on..Isojääkaappi ja 60L pakastinkin, Kaasuuuni..ynnämuuta..
mulla, vm 90 ducato/lmc, alden pystypannu/sähköpatruuna. on kokeiltu -20 pakasessa, ja hyvin tarkeni. eka yö kaasulla, ja sit pysty jo pudottamaan pelkälle patruunalle. siis itsellenikin oli yllätys, että noinkin vanhalla kiululla pärjää suomen talvessa.
vaunuissa on yksiosainen lattialämmitys, nyt se on kaksipiirinen ja säädettävissä, on kuulemma todella hyvä. Ja minä ainakin uskon tuon, sen kun kertoi sellainen karavaanari jolla on pokkaa sanoa sekin jos se ei olisi hyvä.Ja se vielä: lattialämmitys on KOKO LATTIAN alueella ei vain käytävän kohdalla . . .
Jos nuo "herkut" saa Kabe asuntoautoonkin, ilmanmuuta Kabe, nii jos sinulla on pelimerkkejä että ei tarvi nuukailla osta ehdottomasti Kabe, paras, tehty pohjolan oloihin . . .
Ja laita heti se etuhytin lattialämmitys . . .
Itellä ei tuota tuohta ole niin paljon ja eikä ole aikaakaan reissailla talvella joten minulle riittää toistaiseksi integroitu vanha Hymer Truma 6002:sella, mutta olen ollut 25 asteen pakksessa reissussa ja hyvin tarkeni . . .
Viime talvilomalla olin Keskisellä caravan alueella. Pakkasta 15 astetta ja kova viima jääkaapin puoleiselta sivulta. Jääkaappi lakkasi toimimasta, tai toimi kyllä muuten, muttei ollut kylmä. Ihmettelin tuota ja tuli puheeksi siellä vierus naapurin kanssa, naapurilla Kabe. Hän kertoi että Kaben ohjeissa on, että talvioloissa jääkaapin alin säleikkö pitää peittää lämpöeristetyillä levykkeillä (jotka on varusteena hänellä mukana) ja alimpaan ritilään jää tällöin vain n 10mm ilmarako. Vieläpä etsi hän tuon ohjeen nähtäväkseni.
Minulla ei ollut tuollaisia varusteita mutta muovilevystä veistelin kyseisen ohjeen oloiset suojat omaan saksalaisvalmisteiseen asuntoautooni.
Kyllä noilla Kaben ohjeilla minunkin jääkaappi taas lähti kylmenemään.
Kaben ohjekirja on todella hyvä.
Kaben autossa on hyvät eristeet ja hyvin suunniteltu ilmankieto pattereitta, lattialämmityskin riittävä. Hytti on huonosti eristetty eikä talviväliverho ole täysin toimiva, toki istuinten alla on lisäpuhaltimet. Lämmönvaihdin ja vebasto kuuluu vakiovarustukseen mutta vesikiertoinen hytin lämpömatto olisi paras. Lisäsi kattoluukkuja on turhan paljon,ja tukeva rakenne tekee autosta painavan. Kaben vesijärjestelmän tyhjennys on tehty tyhjennyspumpulla joka on erikoinen ratkaisu. Kabe kulkee niin kun muutkin Fiatit sutii vai enemmän kun on pitkä takaylitys. Maahantuojan palveluja en voi kehua.Ter Kaitsu ent.Travelmasterin omistaja.
Kyllä Kabe on hyvä talviauto, mutta sitä täydellistä talviautoa ei ole vielä tehty/nähty. Mutta on myös muita vaihtoehtoja. Esimerkiksi Dethleffsin Alde-versiossa on ohjaamossa kierrätetty hyvin patteriverkoston putkisto ympäri ohjaamon. Jo silmällä näkeen, että työtä talvilämpivyyden eteen on tehty. Eristys on Foam. Kaben haasteena on se, että massa ajokunnossa paino on korkea, eikä kantavuutta B-kortilla ajettuna jää juurikaan.
Kyllä Hymerissä tarkenee. Viimetalven pakkasilla -25 autossa sisälämpö pysyi yli 20 asteessa ja lattiakin oli lämmin ilman lattialämpöä. Kaasupullo kesti näillä pakkasilla melkein kolme vuorokautta. Hymerimme on v. 97 ja integroitu malli.
Miksi pitää olla kaksoispohja ?
Eikö yksi ja hyvin eristetty pohja piisaa ?
Sen mitä olen noita kaksoispohjallisia nähnyt on niissä osa alempaa pohjaa yksinkertaista faneria jonka eristearvo on kaukana kunnon eristetystä pohjasta. Tuo faneri hikoilee jo pienissäkin pakkaskeleissä, lienee nurkat umpijäässä jonkin ajan kuluttua ?
Mutta eihän tuo sisätilan lämpöön vaikuta, kyllä tarkenee mutta ehkä kosteus rosentit nurkissa nousee ? ?
Olkoon lämmittimenä Alde tai Truma, eristykset ja niiden sijaiti vaikuttaa lopputulokseen.
Kaikki kaapeloinnit ja putkitukset voidaan rakentaa yhtä hyvin jollei paremminkin huollettavaksi kun ei ole kaksoispohjaa.
Kabe on päätynyt jollen nyt ole väärin ymmärtänyt yhteen ja hyvin eristettyyn lattiaan jossa on nestekiertoinen lattialämmitys. Tuo ratkaisu ei liene kevein mutta jos aikoo tehdä hyvää ei voi tehdä joka asiassa kompromissejä.
Jari,miten ratkaiset ongelman normaali autossa,eipä taida onnistua,mutta ei sitä ole ratkaistu monessa kasoispohja autossakaan,minulla on toinen ja kaapeloinit/putkitukset voisi viedä melkein kokonaan siellä välipohjassa mutta niin ei vaan ole tehty. Kun on tarvis lisätä sähkö pisteitä tai muuttaa lämmitys ratkaisuja niin ehdottomasti se kasoispohja on ratkaisu. Mutta kuten kirjoitit niin se alapohja/sivut ja luukut siinä välipohjassa on yleensä heikosti eristettyjä. JARI; Kaikki kaapeloinnit ja putkitukset voidaan rakentaa yhtä hyvin jollei paremminkin huollettavaksi kun ei ole kaksoispohjaa
Miks pohja/lattia on oikea tapa sijoittaa kaapelointi/ vesi, kuka määrää että niiden täyttyy olla siellä, miksi vedet ei voi tulla lämpimästi istuinryhmän korkeudella? Jätevedet, nehän on enemmän tai vähenmän lämpimiä, ne voidaan laskea alemmaksi ja varustaa tarvittaessa saattolämmityksellä.
Parista Kabesta kokemusta, nykyinen -08. Olen päätynyt siihen nimenomaan runsaahkon talvikäytön takia. Uskon että se on kyllä keskivertoa parempi talviauto, mutta ei läheskään täydellinen, kuten Siljanmäkikin kokeneena testaajana totesi.
Vakiovarusteisiin kuuluu ohjaamon sisäpuolinen tavipeite. Sen lisäksi käytän ulkopuolella Huhtalon talvipeitettä. Silti ohjaamo-osa on kylmä kuten muissakin merkeissä. Toki sen saa hyvin lämpimäksi penkkien alla olevilla (vakiovarusteisilla) puhaltimilla, mutta ne pitävät melko kovaa meteliä, eivätkä siksi ole oikein mukavia.
Ihmettelen, miksi Kabe ei ole toteuttanut vesikiertoa myös ohjaamoon. Ehkä syynä on ennestäänkin kriittisillä rajoilla oleva paino tai muutenkin älytön hinta. Tiedä hänestä, puute kuitenkin.
Kakosoispohjaa en kaipaa, tasainen lattialämpö on yksi ehdottomista hyvistä puolista. Aivan jotain muuta kuin pelkästään käytävän kohdalla oleva lämmitys.
Esitteissä paljon mainostettu tehokas lämmönkierto toimii mielestäni asuinosassa kiitettävästi ja patterimetrejä on riittävästi niin että termostaatti katkoo hyvin kovallakin pakkasella.
Hyvä on myös pumpulla toteutettu harmaan veden tyhjennys. Se ei ole jäätynyt koskaan. Päinvastoin kuin esim. Detskussa vaikka kuinka oli sähkövastukset.
Myös iso perän ylitys aiheuttaa ongelmia jos ei huomaa ennakoida, mutta se nyt on muidenkin etuvetoisten ominaisuus.
Kokemuksesta siis sanoisin että paljon on mietitty ja hyviä yksityiskohtia toteutettu, mutta parannetavaakin on jäänyt. Mutta niin taitaa olla muissakin jos nyt ihan rehellisiä ollaan.
Itelläni tuossa katoksessa seisoo asuntovaunu, ilman kaksoispohjaa. Ja hyvin siihen on saatu sähkökaapelit ja vesiputket laitettua ja viemäröintikin voidaan tehdä sisätiloihin jos tarvetta olis, kun tuo on keskieuroopan tuote niin se on kuitnkin toteutettu "ulkopuolisesti" . . .
Ja vaunun vieressä katoksessa seisoo integroitu as-auto (Hymer, muistaakseni sinullakin on Hymer ?) Se on ilman kaksoispohjaa jollei oteta huomioon pientä "kohoumaa" takaosassa josta menee putkia auton "puolelta toiselle" ja tuokin olisi voitu toteuttaa ilman "kohoumaa" viemällä putket hieman taaempaa jolloin tuo kotelo olisi ollut tarpeeton.
Jos halutaan käyttää mielikuvitusta on asuntoauto mahdollista tehdä ilman kaksoispohjaa jolloin painoa tulee vähempi kun rakenteisiin menee vähempi materiaalia. Tosin mitä Kabeen tulee siellä "laatu painaa", ratkaisut joita on käytetty eivät ole keveimmästä päästä mutta ovat sitten sitäkin laadukkaampia.
Miksi putket/kaapelit pitää olla välipohjassa ? Tuo määrä mitä niitä tarvitaan voidaan koteloida joko katonrajaan tai lattianrajaan ja tilanteen vaatiessa seinällekkin josta ne saadaan helposti esille tarpeenvaatiessa, toista on kaksoispohjan kanssa, jonne on pieni luukku "siellä täällä"...Kun niitä kaksoispohjallisia katselee ei käy kateeksi huoltomiestä kun remppaan täytyy "käydä" . . .
Matti, nyt kaikki hyvin You know . . .
Kabe 700L auton kanssa oltiin viime tammikuussa Tuurissa.Pakkasta oli -26.Kun sähköllä sai lämittää ja auto oli meillä ekaa talvea,ajattelin kokeilla miten tarkenee.Kaasu pois ja sähköpatruuna 3kWh:lle,pyynti 22c ja siinä pysy koko yön.Vain ohjamon ja as.osan välinen termopeite oli paikallaan.Aamulla totesin että ohjaamon lasit oli aivan jäässä.Seuraava yö oltiin ko.paikalla niin laitoin myös tuulilasipeitteen pakkasta -23.Lämmintä oli.Aamulla ohjaamon ikkkunat oli täysin kirkaat ei jäätä eikä kosteutta.En huomannut tällöin ottaa lukemia Kwh mittarista,mutta tänätalvena testaan mitä kabe vie ja mitä vaikuttaa tuulilasipeite.
Ihmettelen sivullisen roolissa näitä Kaben matkailuauton puolesta esitettyä argumentointia - tai sen tasoa. Kabea perustellaan muita paremmaksi koska "kabe vaan on niin hyvä" tai "painavammat ratkaisut ovat laadukkaampia."
Noilla perustein ainakaan minä en ostaisi ainoatakaan matkailuajoneuvoa.
Vastatkaa nyt ihmeessä kysyjälle faktoin - mainitkaa ratkaisuyksityiskohtia, jotka ovat olleet hyviä - eritoten jos ne poikkeavat valtavirrasta jotenkin.
Ihmettelen niinikään sivullisen roolissa näitä tietoja matkailuautojen lämmöneristyksistä: "Eriste on 36 mm:n foamia, kuten useimmissa autoissa". Olisko aloittajalla mennyt stryroxit ja foamit sekaisin. Kabessa varmaan saattaakin olla foamia, mutta tavallisin on ehdottomasti styrox. Foamilla yleensä tarkoitetaan umpisoluvaahtoa, joka on suljettu solurakenteeltaan, eikä ime kosteutta, toisin kuin styrox. Muunmuassa Dethleffsiin foamia tarjottiin parintuhannen euron lisähintaan tehdastilauksessa.
minä en olenkaan kyseenalasta kaben,hymerin,euran,talviparenmuutta muihin autoihin mutta sitten tulee tämä autojen varustelutaso.ja muu tekniikka mikä on yhtätärkeetä kun esim eritys.mikä on alustana millanen on moottori,esim oma byrnerini kun hankin uutta autoa.kiretterinä oli monta asiaa esim hinta oli yksi tärkeinpiä.Varustelu taso on byrsnerissä jo aivan huippuluokkaa on isot jääkaapit pakastimet,kaasu-uuni,al-ko.l keittiö.kääntyvät etupenkit.on avarat sisätilat.tehokas hyvin vääntävä moottori.kun hain autoa houmasin että monessa kalliissa autossa on pieni jääkaappi.ei uunia,ahtaan olonen sisältä.ja hintaa oli liki 30te enenmmän.no nämä kakkihan on makuasioita toinen tykkää tyttärestä toinen äitestä minä kummastakin.Niin ja perseaukinenkin olen.Näin tuumaa jokiniemi
Niin ja sehän on selvä että hyvää ja halpaa ei ole olemassa.
kaikkea kirjoitatte ja moititte,toiseten autoja mutta ajatelkaa mihin kukin kuljintaan käyttää. Joku ajaa vain kesällä ja toiset talvella .Minä ajan sekä että. Mutta kulkimia on niinkuin muitakin autoja,PS.Mosseja sekä Mersuja.UP.
Kuten jo aikaisemmin kirjoitin uskon että Kabe on keskivertoa parempi talviauto, mutta en missään tapauksessa väitä että se on paras. Kokemusta on siis kahdesta Kabesta ja Detskusta (ynnä muutamasta Soliferin ja LMC:n vaunusta). Niitä pystyn vertaamaan kokemusperäisesti ja noista Kabe on kyllä selvästi parempi vaikka Dethleffskin oli talvipaketilla varustettu. Toki sielläkin pärjäsi, mutta lämmön jakautuminen oli selvästi epätasaisempaa, esim kaasu- ja kynnyskotelo eristämättömiä. Harmaaveden tyhjennys jäätyi aina kun pakkanen meni yli -15, vaikka olikin lämmitys säiliössä.
Ymmärtääkseni hyvä ja tasainen lämpö perustuu riittävään eristykseen, riittäviin patterimetereihin oikeissa paikossa, oikeaan ja tehokkaaseen ilmankiertoon sekä hyvään lattialämmitykseen. Nämä on mielestäni Kabessa toteutettu hyvin.
Eriste on Ecoprim-umpisolueriste. Lienee tuotemerkki, mutta ei esim. ime vettä.
Ohjaamon lämmitystäkin on mietitty ja sijoitettu vesikiertoiset patterit puhaltimilla molempien penkkien alle. Ne lämmittävät kyllä tehokkaasti, itse en vaan pidä niiden kohinasta. Toivoisin vesikiertoista lattialämmitystä myös ohjaamoon.
Talviautolta vaaditaan toki monia muita ominaisuuksia. Hyvää on esim. harmaanvesisäiliön sijoitus ja tyhjennys pumpulla, ei ole jäätynyt koskaan.
Heikkous taas on etuvetoisuus ja pitkä perän ylitys. Ei hyvä yhdistelmä, mutta sama ominaisuushan on kaikissa Fiatin alustalle rakennetuissa.
Väittelyn tasolle tätä on turha viedä. Olen nähnyt asuttavan 30 asteen pakkasessa esim. Knausissa ilman mitään ikkunapeitteitä tms. talvivarusteita ja ihan sulana ihmiset sieltäkin näytti ulos tulevan. Mikä sitten on mukavaa, se onkin ihan henkilökohtainen asia.
Tämä nyt näin kokemusperäisesti vastauksena sivullisen roolissa asiaa ihmetteleville. Vielä korostan että niin fakkiutunut en ole että sokeasti uskoisin Kaben ehdottomaan paremmuuteen, mutta toisaalta kokemuksesta tiedän ettei se huonokaan talviautoksi ole.
Jos joskus m-auton hankin niin tuommoisen kuin Jokiniemellä_alkokin varusteena......!
Olen ainakin toistaiseksi joutunut tyytymään vaunuiluun ja se tehdään Kabe-vaunussa. Tiedän Kabe autoja tutkittuani ja ihasteltuani että ainakin lämmitys vastaa normaalia Kabe-vaunua. Eli on riittävä lattialämmitysputkisto ja ilmakanavat niin, että lämmönkierto on paras mahdollinen erityisesti, kun lämmitin käy eli kun ulkopuolella on kylmää. Sen lisäksi myös autoissa on samanlainen seinäverhoilu ja katon eriste sisäpuolella kuin vaunuissa eli pehmeä verhoilu, ei tunnu kylmänkalsea muovipinta!! Kaikissa vaunuissa ja autoissa tarkenee oli pakkasta enemmänkin, mutta mukavuustunne tulee jostain muusta kuin itse lämpimästä ilmasta. Kun jossain vaiheessa olen hankkimassa autoa(matkailu-) kyllä se tulee olemaan Kabe ja jos en sellaista pysty hankkimaan, reissaan autolla vain kesäkelillä.
Tuskin minkään m-auton lämpimyyttä voi verrata saman valmistajan vaunuun, kuten edellä, vaikka lämmitys laitteisto onkin sama hyvä, niin ei autoa saa ainakaan yhtä lämpötaloudelliseksi. Vaan ei edellinen kirjoittaja varmaan sitä yrittänytkään väittää vaikka joku voisi tuon noin ymmärtää.
Miten paljo Kaaben sisäinen verhoilu vaikuttaa mukavuuteen.Kallimmissa autoissa on yleennsä samalainen kangasverhoilu.nissä myös alumiininen sisäpinta.Näin on ainakin Carthagoissa ja kaikissa Bihofsin autoissa.En tiedä onkos muissa autoissa yhtä kehittynnyt lattialämmitys kun Kaabessa.Kaabessa on erikoista myös se että on valmiina ulosotto etuhytin vesilattialämmitystä varten.Saadan nähdä minkälainen on Kaaben täysintegroitu auto.Prototyyppi oli nähtävänä syksyllä Gönköpingin messuilla.T Raimo
Mitä järkeä on lähteä lämmittämään sitä kylmää ohjaamoa. Se on eristettävä pois lämpimästä tilasta ja pyrkiä tulemaan toimeen ilman sitä. No ajaessahan sitä kuitenkin tarvitsee. Tai sitten intek.....
Ei suinkaan ole parempi, kun lukee noita naapuri maan karavaani palstoja,niin hyvin monta mielipidettä on virheitä tuntuu löytyvän siinä missä muistakin valmistajan autoista.Myös Kaabesa on ohjaamo niin kuin kaikisssa puolikaissa se heikoin lekki jota on lähes mahdoton eristää,muuten työ on jokseenkin ladukasta?????.Tämä nähtyä ja kuultua.Muuten jyvää joulun alus vikkoa kaikille.TV, Kulkuri
niin siinä käy vaan niin, että jos "eristät" ohjaamon ja asuntosan toisistaan pakkasella, niin aamulla on ohjaamon lasit paksussa jäässä SISÄPUOLELTA...ja sitten ku sulaminen alkaa, niin sitä veden määrää...
niin..äsköinen oli vastaus erkille...
paavilainen on aivan oikeessa olen nähnyt autoja jotka ovat eristetty ohjaamon takaa ja voi sitä jään määrää ikkunan sisäpinnalla.on se kiva kun se rupee sulaan.ja autot joissa on kääntyvät etupenkin ne kuuluu oleskeluryhmään olennaisesti.
Uusimmassa Caravan lehden Kaben mainoksessa sivu 7, näkyy olevan se uusi intekroitu. Mikä tehdas sen valmistanee. Ei se meikäläistä kiinnosta mutta jos lott.......
juu..katsos kun on ihan omakohtaisia kokemuksia kyseisestä ilmiöstä..no kantapään kauttahan sitä parhaiten oppii...
itellä jo vanhempi kiulu, mutta silloin ku rätillä sulamis vesiä kuivattelin, niin mieleen tuli, mitähän nyky vehkeet tästä tykkää. kojelaudan alla on kuitenkin melkosesti "elektroniikkaa", joille vesi ei tee hyvää...
Periaatteessa ei millään, käytännössä ehkä huolellisemman toteutuksen perusteella.
Seinävahvuus on suunnilleen sama (36 mm) kuin muillakin ja eristeenä niin ikään monien muidenkin käyttämä styroxvaahto. Tältä osin ei siis mitään etua kilpailijoihin nähden. Lattialämmitys tietysti plussaa, muttaa senhän saa muihinkin jos haluaa eikä hinta nousu siltikään Kabe -luokkaan. Lisäksi mainitaan kosteutta imevät tapetit ja lattiamatto, jotka kuivuvat lämmetessään (niin kaiketi muissakin merkeissä), eli ei kovinkaan vakuuttavaa?
Rakenteellisesti ehkä merkittävin poikkeama on pienehköt ikkunat ja ikkunoiden määrä yleensäkin, joista voisi olettaa olevan lämpötaloudellista hyötyä (valoisuuden kustannuksella).
Näillä argumenteilla Hymer tarjoaa kovan vastuksen, sillä sen eristeenä on kertaluokkaa parempi polyuretaani, monessa mallissa kaksoispohja ja ennen kaikkea inhimillisempi hinta. Koska en omista kumpaakaan merkkiä (olen kyllä asustellut Hymerissä) en voi puhua merkittävän kokemuksen perusteella, mutta pidän kuitenkin Hymerin täysin kilpailukykyisenä vaihtoehtona.
Periaatteessa hyvä lämpötalous saavutetaan kohtuullisilla eristevahvuuksilla huomattavasti helpommin uretaani- kuin styroxeristeillä. Niitä on markkinoilla perikymmentä merkkiä, joista vain Hymeriä tuodaan virallisesti Suomeen. Muun muassa Saksan parhaisiin matkailuautomerkeihin lukeutuva Robel -loistaa poissaolollaan (=kallis, ilmajousitettu Volkkarin alusta), samoin Cariva, jotka kumpikin olisivat potentiaalisia vaihtoehtoja maamme pohjoisiin olosuhteisiin.
Edelläolevan perusteella olen tullut siihen tulokseen, että Kaben merkittävin meriitti parhaaksi talviautoksi on sen pohjoinen valmistusmaa, eli sama kuin nykyisellä solivieterilläkin. Kun lukee mm. tällä palstalla uusien solivieterien laatuongelmista, niin tulee väkisinkin mieleen, että onkohan se (Kabe) sittenkään niin hyvä kuin annetaan ymmärtää?
eristeistä mitään tiedä...mutta jo vm 90 LMC on eristetty sinisillä eriste levyillä, jotka kyllä erehdyttävästi muistuttaa tän päivän uretaani levyjä...
LMC:ssä (eikä sen sisarmerkki Tec´ssä) ei ole koskaan ollut eikä ole polyuretaanieristeitä.
Mikään ketju ei voi olla vahvempi kuin se heikoin lenkki! Kun olin autokuumessa niin kahden Dethleffsin ja Bürstnerin jälkeen valinta oli melkein se Detsku. Mutta se etu pää oli siinä talviautossa kuin putkiliikeen mainos;siis putki poikineen ja olipa tehdyn näköinen. Sen verran kuin minä talvella autoa tarvitsen,ei se etupään lämpötila ero minua haittaa. Sama asia varmaa Carthagossa ja kaikissa ns normaali autoissa, joissa ei ole sitä etuosaa erikseen rakenettu ja eikä minun tietääkseni ole vielä rakenettu,edes Kabessa. Siis kun se etupää eristetään yhtä hyvin kuin takapää silloin ei vaunulla ja autolla ole suurenpaa eroa,paitsi autossa isojen ikkunoiden takia ,muuta siihenkin löytyy ratkaisu.
Mistäs ne Soliferin laatuongelmat tulee...? Tekeekö siellä Hymerin linjoilla jotkut turkkilaiset Solikkaa ja sakut Hyymeriä, ihmettelee M V
Minäkin olen ollut venepakolaisena länsinaapurissa; Taitaa siellä olla niitä turkkilaisia ja muita vastaavia enemmän kuin Saksassa,siis töissä.
Se sininen eriste mikä käytetään monessa matkailuautoissa ja vaunoissa On styrofoum ei styrox. Styrox kutsutaan styropooriksi.Styrofoum On kai sama aine kun Suomessa tehtyjä routalevyjä Finnfoum.Joku väitti että tä sininen laatu on viellä paremmpi.Kaaben tehtalla kerrotiin että styrofoum on parempi kun poliuretaani kun se on vettä hylkivä.En tiedä missä ainessa on paremmat eristearvot.tuskin ero on merkittävä.T Raimo
Uretaanissa lienee paras eristys arvo, Kaben käyttämä foam vai miten sitä nimitetään tuskin paljonkaan poikkeaa styroxista, mutta lienee vettä hylkivää. Styroxhan imee vettä kuin sieni aikansa siinä ensin lilluttuaan. Niin ja se uretaani on myös lujin.Tätä mieltä M V
Olen pitkään seurannut keskustelua talviautosta tällä foorumilla. Kokemusta on kertynyt 15 vuoden ajalta ja taitaapa enin osa kilometreistä olla talvikuukausilta. Ajoin työn vuoksi välillä Hanko Nellimö ja erinlaista keliä tuli nähtyä. Ja olipa sää mikä tahansa, kyllä kunnollinen "matkakoti" aina hotellit voittaa. Kuten joku aiemmin mainitsi on meillä jokaisella omat yksilölliset tarpeemme auton suhteen. Joku ajaa vain sulan kelin aikaan ja silloin pärjää melkein millä tahansa autolla. Mutta kun kelit kylmenevät ja on lunta ja liukasta on takavetoinen ainoa oikea. Varsinkin jos harrastukset vaativat kärryn vetoa. Kabe tarjoaa vain etuvetoista vaihtoehtoa ja siitä syystä se karsiutui jo alkumetreillä uutta talviautoa etsittäessä. Eristeistä Stryrofoam on merkittävästi Styroksia parempi. ( Vertaa esim. Finfoam / Styroksi ) Mutta talviautoa valitessa tulee erityisesti kiinnittää huomiota säiliöiden sijaintiin ja tyhjennyshanoihin. Lämmin välipohja on tässä suhteessa paras vaihtoehto. Lisäksi kunnolla toteutettuna se tekee lämmitettävän lattian tarpeettomaksi. Oikea määrä pattereita suhteessa lämmittimen tehoon on myös tärkeä. Alde kaasulla 5KW. Patterit 400w / m. Ilmankierto (myös kaapistojen takaa) täytyy olla hyvin toteutettu. Hyviä takavetoista alustaa käyttäviä valmistajia. on vähän. Osa pieniä ja suurelle yleisölle tuntemattomia. Katsokaa esim. www.wochnermobil.de Seinät 42 mm, katossa PU, kaksoispohja, Alde ja riittävästi pattereita myös ohjaamossa. Kaikki tankit ja venttiilit lämpimässä tilassa.
Täysin samaa mieltä Antin kanssa!
www.wochnermobil.de Ohjaamo näyttäs tosi lämpimältä ?
Kaikissa puoli-integroiduissa näyttää sänky olevan kovin korkealla. Päättelen takatallin oven korkeudesta. Ulkokuva näyttää olevan yhteinen kaikille puoli-integroiduille. Vai onko se vain kansikuva ja jostakin syvemmältä löytyy erilaisia mallikohtaisia ulkokuvia?
Kabessa on ehkä talvea ajatellen jotakin joka voi tulla vain siksi että valmistusmaa ruotsi voi testata tuotetta tositoimissa. Vaikka autossa tarkeneekin, siis muissakin merkeissä, edellyttää toimiva asuminen toimivaa vesihuoltoa ja jäätymättömiä kaasupulloja. Viime talvena pakkasen huidellessa yli 30c alkoivat jyvät erottua akanoista. Ei kaksoispohjakaan riitä jos ei lämmityslaitteen tehot riitä. Mielestäni Saranpään Matti puhui asiaa. Ei täydellistä olekkaan ja että jokainen pelaa sillä kalustolla jonka on tarpeisiinsa halunnut valita. Muuten vielä Kaben lattialämmityksestä. Se on hyvä. Myös wc.n osalta. Ja se sutiminen, minusta Fiat luistonestolla toimii hyvinkin kohtuudella.
Timo, Kun aukaiset Wochnerin kotisivun, niin vasemmalta ylhäältä löytyvät eri mallit, Xantos, Xantano, Xaluca. Klikkaan mallin kohdalla ja valitse itseäsi mielyttävä pohjaratkaisu. "Rullaa" sitten sivua alaspäin ja sieltä löytyy lisää kuvia sisustasta. Esim. itseäni tässä elämän tilanteessa, kun muksuja ei saa enää mukaan kinnostaa eniten Xantano 520 BDG. Sängyt eivät ole kovin korkealla, osin alaslasketun takatallin ja korotetun lämpimän kaksoispohjan ansiosta.
Avoimena kaikelle uudelle kysyn vielä että mitä sillä kaksoispohjalla oikeastaan voitetaan? Itse ajattelen että koko lattian leveydeltä (myös WC:ssä) toteutettu vesikiertoinen lattialämmitys jakaa lämmön tasaisesti ja näillä keleillä lämmin lattia tuntuu mukavalta ainakin minun jalkaani.
Vesisäiliöt ja putket saadaan kyllä lämpimään ilman kaksoispohjaakin.
Keskustelu painottuu aika voimakkaasti seinien eristemateriaaliin ja eristevahvuuteen. Väitän, että tuolla eristeen materiaalilla on lämpötalouden kannalta hyvin pieni merkitys, huomattavasti suurempi merkitys on muilla rakenneratkaisuilla, lämpösilloilla, ja esimerkiksi nurkkakohtien tai oven/ikkunakarmien eristyksen toteutuksella. Styrox imee kosteutta, joka on ehdoton miinus (ja pääasiallinen syy miksi meidän uuden vaunun eriste on foam), mutta muutoin pelkästä eristemateriaalista puhuminen talvikäytön yhteydessä on lähinnä markkinointikikka.
Muutamia konkreettisia asioita täällä on jo tullutkin, jotka ovat Kabessa hyvin ratkaistuksi todettuja, esimerkiksi harmaavesipuoli ja pienempi ikkunapinta-ala (joka ei tietenkään välttämättä kaikkien mielestä ole pelkästään hyvä asia.)
Paljon on myös niitä turhanpäiväisiä argumentteja, kuten "halvalla ei saa hyvää" - eipä se kallis hintakaan ole laadun tae.
Mielelläni lukisin vielä enemmänkin konkreettisia esimerkkejä poikkeuksellisen hyvistä ratkaisuista, joita voi sitten käyttää referensseinä tulevaisuudessa vaihtoehtoja miettiessä.
Tuli taas todettua, ettei "skandinavia edition" ole muuta kuin iso kattila sähköllä ja meidän tapauksessa putket kaikki lämmitys kanava putkien kanssa eikä seinävierressä jäätymässä. Eli ei oikeaan talvikäyttöön. Vuosien aikana monet korjaillut tehnyt, mutta taas tuli uusia esiin noissa reiluissa yli -20 - -30° pakkasissa pidempään. Pitäisi ihan oikeesti päästä testaan auto ainakin viikko yli -20° pakkasissa jotta näkisi miten se oikeesti käyttäytyy ja kerää kaikki ongelmansa ( kondenssi jäät ja kosteudet yms). Monet tietty vielä jää piiloon kerääntyyn ja aikanaan sulaa rakenteisiin ja aikanaan (takuiden jälkeen) tilee ikävinä yllätyksinä kuten tuo kasaamistyön hutilointi. Mitenkähän Kaben takapyörä (aromipesä) styroksi kotelot on kestäneet. Ihan kauhulla katselin niitä kun ne jotain runsas 10v sit tuli? Mitenkähän ne nykyisin ne suojaa. Oli varmaan ihan susi minun mielestäni. Mustaa styroksia
Mukava lueskella vanhaa ketjua, missä monta postunutta juttelijaa, osaa en koskaan ole saiteila itseni akaan nähnytkään. Asiallista puhetta.
Eristeistä puhutaan, mutta onkohan tutkittu kovalla pakksella ulko-oven availun synnyttämästä lämpöhukasta. Tosin se on mitä on, ja pakollinen asia
Itse olen vaunussa työn puolesta asunut kovan talven kaivoksella. oliko LMC mekki, tai solikka kaverin kanssa.
Siinä tarkeni ihan kohtuullisesti, samoin tuossa nykyisessä autossa, jossa kokoonsa nähden on hirmuinen teho lämmitimellä, ja ulkoseinien tarkastelu ulkoa, näyttää monta kylmäsiltaa, mutta suurin epämukavuus on oven availu, sekä siinä vaunussa, että tuossa mejän autossa.
Kylmä hyökkää sisälle vahvasti. Ilmalämmitys nopeasti kyllä paikkaa sen, mutta kuiva ilma siinä on.
Liukuovesta olen jo puhunut monasti, ja sen autuudesta, että siittä ei enempää
Pitää ottaa huomioon, että asuntoauto, tai vaunu ei ole talo, vaan retkeilyväline, ja vanhaan telttavaunuun verrattuna loistava siinä, mutta puutteensa jokaisessa, koska täydellistä ei ole, eikä tule.
Nykyinen bulkkivalmistus, ja sen tuoma samankaltaisuus, että on kohta kaikilla niin samanlaisia nuo, erot ovat vain merkki kyljessä, tai auton, ja vaunun ottassa
Tosin ymmärtää kritiikin, kun maksaa lähes sata tonnia, ja yli, eikä saa, kun takuukorjaus paketin riideltäväksi
Vesijärjestelmän toimivuus, jos niitä käyttää, on hyvin tärkeä Meillä se toimii yli kolmen kymmenen kylmässä vessaa myöden, mutta harmavesi säiliön pohja jäätyy, ja laskuhana.
Se harmittaa, enkä siihen vielä ole ratkaisua keksinyt, sekun on peltilattialla suoraan kylmän päällä.
Niin, ja teille kaikile, jo poistuneillekkin hyvää tätä vuotta, ja hyvää elämää.
Hyvä harrastus on tämä.
Toivopoika
En ole omistanut Kabea joten en voi arvioida sitä millään tavalla. Mutta kerron kokemuksia omasta autosta, Rapido 10066. Siinä on Alde, 3kw sähköpatruuna, pattereita riittävästi, myös ohjaamossa, lattialämmitys, lämmin välipohja, Truma puhallin jolla saa lisälämpöä ohjaamoon, lämmönvaihdin joka pitää koko auton ajossa lämpimänä, suuri lämmin takatalli jossa voi mm. kuivata hiihtokamppeet ja Efoy-polttokenno joka pitää akuista huolta silloin kun ei olla verkossa. Oltiin Levillä kun pakkasta oli -25C, sisälämpötila pysyi tasaisesti siinä mihin sen asetti ja myös vesien kanssa ei ollut ongelmia. Kolmiakselisena, 3 litran koneella ja robottivaihteistolla se on hyvä ajaa kaikilla keleillä. Ja tietysti kitkarenkailla, mutta se on minun valinta, muut siinä on vakiovarusteena.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.