95 E 10
VÄLIAHDE JUSSI
14.12.2010 21:30
Mutta kelkka käykin paljon kylmemmässä kuin esim raivaussaha.
Siinä voi olla korkeampi oktaaniluku paikallaan.
Kannataa varoen käyttää aluksi ja kuulostella mitenkä moottori
pelittää,uudella poltoaineella.Onkohan tämä vähän samaa,kuin liian pesevät oljyt,olivat aikoinaan.Katotaan,sitten nähdään.
VALTONEN MARTTI
14.12.2010 21:36
On se niin hirveetä pojat kun se alkomaholi liuotta koneet pilalle, kyllä minuakin jo huolettaa. Vaan ei minuakaan huoleta pätkääkään se kun se niitä aivosoluja liuottaa. Yritän vaan sanoa, että hyvä kun on tuo tärkeysjärjestys hallussa.
PASANEN MIKKO
14.12.2010 21:52
Mitäs Martti moisesta huolta kantamaan, kyllä sitä parempaa
pensaa saa niin kauan, kuin ajelemaan kyetään...luulisin?
HALMEENMÄKI JUHANI
14.12.2010 23:32
Jussi: mites oktaaniluku vaikuttaa kylmänkestoon? Noista Shellin ktt-tuotetiedoista on helppo vertailla eroja ja minä en löydä mitään.
En nyt halua jankata, mutta jatkan kunnes kerrotaan yksi oikea peruste sille miksi 98E5 ennemmin kuin 95E5 eikä vaan tepolin paarissa kuultua että olis...
LAHTI ANTTI
14.12.2010 23:44
En ole Jussi, mutta mä tulen käyttämään autossa vuoden vaihteen jälkeen 98E5, koska auton valmistaja (Volvo) suosittaa muutenkin käyttämään sitä.
Mitä nyt hetken olen ajanut sillä, niin kulutus ei ole lisääntynyt yhtään, sanoisin päinvastoin.
Aika sitten tulee näyttämään todellisen suhteen.
HALMEENMÄKI JUHANI
15.12.2010 07:56
Antti ja nelitahtiset: Siis tuo uusi 95E10 tulee lisäämään kulutusta, ei siirtyminen ysikasiin, jossa on samat 95% bensaa kuin nytkin molemmissa bensoissa. Periaatteessa korkeaoktaanisempaa bensaa pitäisi kulua vähemmän, mutta ero on niin pieni, ettei sitä voi mitata kuin labrassa.
VALTONEN MARTTI
15.12.2010 12:45
.....paitsi niissä autoissa joissa 95 on aiheuttanut nakutusta tai on siinä rajoilla. Tällöin 98 saattaa pudottaa kulutusta reippaamminkin.
VÄLIAHDE JUSSI
15.12.2010 13:48
Kaima ja Antti olen sitä mieltä ,että tyvestä puuhun noustaa,
eipä hätäillä vaan kokeilaan mitä se tekee vai tekeekö mitään?
Siihen että,98 kestäis paremmin pakkasta en minäkään usko
mutta siinä voi käyttää korkea puristeisempia moottoreita.
Volvo oli muuten melko herkkä tuolle oktaani arvolle.
Kulutus nousi "useita litroja".
VALTONEN MARTTI
15.12.2010 17:00
Tuskinpa puristus kestävyydellä ja pakkaskestävyydellä on yhtään mitään tekemistä keskenään. Mutta joskus olen lukenut että bensiinissäkin olisi talvilaatu erikseen, liekö huhua?
SAARNIO MAURI
15.12.2010 17:19
Samaisessa Biken uusimman numeron jutussa oli myös maininta siitä, että myös bensoja on kesä ja talvilaatuja (lajeja). Ja Rautzille vielä, että kyllä sillä 95E5:lläkin monet ajaa 2t-koneillaan ja se jopa toimii, mutta E10 ei enää pysy homogeenisena vaan vesi erottuu bensa/alkoseoksesta ja se on se ongelmallisin asia. Kannattaa tsekata vaikka kaupassa ohimennen se Bike, on ehkä parasta asiaa, mitä asian tiimoilta olen lehdistä lukenut, kun useimmat jutut on ihan huttua.
HAAPANEN TIMO
15.12.2010 18:51
Mulla on Stihl-motari. Oktaanivaatimus on min.92, pensasuositus on pienkonepensa tai 98E. Pienkonepensa on 95 oktaanista, miksi siis suositellaan ysikasia?.
Myös Stihl raivaussaha on tallissa, se ei vaadi muuta kuin yli 90 oktaania.
Ruohonleikkuri on 12 heppainen Briggs&Strattoni, oktaanivaatimus on komeat 77. Pensasta varoitellaan isoin kirjaimin: Älä käytä alkoholia sisältävää gasolinea.
Ja heti perään: jos kuitenkin käytät, ja gasolinessa on alkoholia 10% tai enemmän on muistettava tyhjentää moottori varastoinnin ajaksi. Vapaasti käänsin amerikan käyttöohjeesta.
Kyllä, pensaa on kesä- ja talvilaatua. Talvitavara on herkemmin haihtuvaa.
@timppa
VALTONEN MARTTI
15.12.2010 19:18
Kiva Haapanen ja Saarnio, poistitte vuosien piinan...
VARTIAINEN URPO
17.12.2010 11:54
Niinmpä ensin Kehotetaan ostamaan/Myydään vähällä polttoaineella kulkeva Auto ja sitten heti perään Kehitetään Polttoaine jota Auto kuluttaa ENEMPI?! Hullun hommaa mut valtion pitää saada veroja enempi...