Led päivävalot

SALONEN MARKKU 30.08.2010 15:28

Pistin auton eteen led päivävalot . Kytkentöjä on erilaisia eri valoille. Akusto ja laturi pääsee vähemmällä ja parkissa voi aluetta valaista pienellä virralla. Sisävaloinakin pari lediä muttei ne valaise vielä niin hyvin kuin halogeenit . G4 kantaan kun löytyisi kohtuuhintainen/tehoinen ledi.

AHONEN AULIS 30.08.2010 15:56

Olisiko noissa sopivia?Terv:AA. http://www.vapaa-aika.com/sahko/valaisimet/ledit-jalkiasennukseen.html

SALONEN MARKKU 30.08.2010 16:13

Yhden vois ostaa kokeeksi.

AHONEN AULIS 30.08.2010 16:25

Kerro sitten onko hyvä.Terv:AA.

HAAPANEN TIMO 30.08.2010 17:17

Pitää Markulta heti kysyä miten valot ovat kytketty jos ne palavat niin ettei auto käy?

Itse laiton viime kesän lopulla, silloin vastaantulevat autot vilkuttivat valojaan aika usein. Nyt tänä kesänä näyttää siltä että ko. valoihin on totuttu ja ymmärretään ne päivävaloiksi.

Mulla säästyy 150 W:a muihin tarkoituksiin. @timppa

TERVO JARI 30.08.2010 17:26

http://www.cornerworks.net/kuvat/Pienpolttimoesite.pdf

ja etusivu:

http://www.cornerworks.net/index.php?pageid=1

Olen tuolta tilannut LED lamput......

WILHELMSSON LEIF 30.08.2010 17:27

Hyvin toimii minulla on 10 ledvaloa käytössä niissä lukee Warm Whit 8-30 V ja on 1 vattiset, ulko ja wc valot myös. Mielestäni ne valaisee vähintään yhtä hyvin kun halogeeni mutta ei tuu kuumaksi.

WILHELMSSON LEIF 30.08.2010 17:36

Ostin tuolta kuin ajoin siitä ohi kesällä.

http://www.ledkungen.se/
HALTTUNEN TEUVO 30.08.2010 20:05

Eivät paljon ilmoittele lamppujen valovirroista vaikka direktiivi niin määrää.

Jonkin käsityksen saa tiedosta, että 30 W hehkulamppu ja 8 W LED valaisevat saman verran. Parin vatin LED ei siis paljoa loista.

http://www.seled.fi/

SALONEN MARKKU 31.08.2010 09:12

Laitoin suoraan akun ja sulakkeen kautta omalle katkaisijalle.Houkutteli ajatus valaista aluetta myös parkissa... Myöhemmin voisi laittaa releen kautta etteivät vahingossakaan pala samaan aikaan ajovalojen kanssa.Se on totta ettei kukaan vilauttele valoja ja mopo poijaat katsoo ihaillen. Taitaa myös säästää polttoainettakin kun laturi saa olla miltei jouten.

RAUTIAINEN KARI 31.08.2010 09:48

Tuolta mä olen tilaillu. Kyllä ledeillä pärjää hyvin kun ne vaan on oikeanlaiset. https://www.leds.de Tätä kotimaista en ole käyttänyt mutta siellä on paljon tietoa asiasta... http://www.valokas.fi/www

SALONEN MARKKU 31.08.2010 10:17

Taitaa ledissä 2W olla alaraja, mitä valaistukseen kannattaa laittaa? Päivävaloissa meni niin että valaistu katkaisija lämpenee enemmän.

RAUTIAINEN KARI 31.08.2010 15:06

Hehkulampuissa ollaan totuttu siihen että kulutus kertoo valotehosta. Ledeissä se ei mene niin. Voit löytää markkinoilta 2w ledejä joitten antaman valon määrän ero on valtava.

SALONEN MARKKU 31.08.2010 21:18

No niin lajitoverit , menin sitten clas ohlsonille kun se oli sopivan matkan päässä ja ostin G4 1.5W LED North Laight Bulb 12v . Hinta 7.95. Valo oli yllättävän kirkas ja luonnollinen. Kun laittoi kuvun päälle niin 10W halogeenilamppu saman kuvun alla näkyi vain kun tiesi mistä sitä pientä pistettä etsi. Olen positiivisesti yllättynyt. Ainoastaan tuo suuntaus saattaa tuottaa ongelmia. Jouduin hiukan taivuttamaan lampun pidikettä ja ledin "karvoja". Vanha halogeenihän valaisee joka suuntaan.

RAUTIAINEN KARI 01.09.2010 09:13

Aivan. Mutta liian paljon on vielä tuurissa se että mitä saa kun ledejä ostelee.

Mulla on mökin katossa 8kpl sellasia valolistanpätkiä joissa ledien valaistusta ei ole ohjattu linsseillä vaan ne antaa hajavaloa koko torppaan. Kokonaiskulutus vähän reilu 2w ja valaisee paremmin kuin aiemmin petromaxilla tai muilla valovirityksillä on ollu. Katolla 60w paneeli ja sisällä torpassa hidas 60Ah akku jolla noita valoja saa poltella ihan kuinka vaan niin ei virta lopu, Ja tuntitolkullahan tuo vaimo sitä telkkariakin kattelee, 16" littu, 12V, 25w.

UUSITALO MARKO 01.09.2010 20:30

Ad-Varaosamaailma ja Motonet myyvät led-päivävalosarjaa, jossa on pyöreät, halkaisijaltaan noin 90 mm "umpiot":

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=48-1318

Onkohan kukaan asentanut kyseistä valosarjaa kolmoskoppaisen (-02-06)Ducaton muovipuskurissa oleviin pyöreisiin "lisävaloreikiin"?

JOKINEN ARI 01.09.2010 20:57

Ainakin uusikoppaisen Transitin sumuvaloreikiin ne saa asennettua helposti ja valojen mukana tullut ohjainpurkki toimii lupausten mukaan.

TERVO MARTTI 01.09.2010 21:13

nettiosa.com myy 70 mm halkaisialla olevia pyöreitä päivävaloja hyväksytty malli, releet ja kaikki vimpaimet mukana 86 € pari.Käy suoraan Fiatin sumuvalojen paikalle.

KERTTULA PEKKA 03.09.2010 10:42

Onkohan kukaan laittanut tähän uuden mallin fiiatin pyöreisiin reikiin näitä ledi huomiovaloja. Paikat ovat ilmeisesti sumuvaloille?

LARES PETTERI 03.09.2010 12:53

Asensin omaan -04 nuo valot keväällä, menivät muuten helposti paikoilleen, mutta valon takapuolella oleva U-muotoinen kinnitysrauta oli hankala saada tukevasti paikoilleen, ei oikein käsi mahtunut mistään. Jälkikäteen mietittynä, olisi ollut vissiin viisaampaa irroittaa puskuri niin olisi päässyt helpommalla....

NYYSSÖNEN KAJ 03.09.2010 13:33

laitoin RL valot keväällä sumuvalojen aukoon. Eihän nykyään ole enään sumua ja jos joskus olisi voipi eläkeläinen hieman siirtää lähtöään.

Liimasin ensin Sikalla puupalikan puskuriin ja siten Sikalla länttäsin RL:n siihen päälle en viitsinyt ruuveja alkaa vääntämään.

Nyt voin valita:

pelkkä RL RL + parkit Huomiovalot (80-luku) Kuva asennuksesta ennen palikoiden maalaamista mustaksi.
KILLSTRÖM NIELS 05.09.2010 07:18

No niin minäkin -08 malliseen dugatoon, vaan nyt onkin vaikea löytää parkin virtajohto tuolta valaisimen seudulta sakä piuha konehuoneen puolelta mista saa sen virran siihen toiseen johtoon, vinkkejä utelen.

KILLSTRÖM NIELS 05.09.2010 14:12

No niin saihan nuo hommat tehdyksi. Virtalukon kautta tuleva virta löytyi hienosti kuskin penkinalta, valkoinen vapaaliitin, parkkivalon otin asunto-osan sivuvajojen liittimestä sieltä apukuskin puoleisen sivutolpasta. Toimii nyt niinkuin pitää. Pitäneeköhän noita vähän suunata?

HAAPANEN TIMO 05.09.2010 15:27

Sama vaikeus asennuksessa kuin vanhemmassakin autossa. Valot eivät saa/saisi olla yli 40 cm. auton ulkoreunasta. Matkailuautoissa melko mahdoton temppu, siirtäisin kuitenkin aukkojen ulkoreunaan. Mulla tulee valon keskeltä mitattuna 58cm. Tämä on riittänyt katsastusmiehelle. @timppa

SUOMI SEPPO 05.09.2010 21:02

Onkohan nuo esitetyt sähkökytkentämallit ihan ohjeiden mukaisia? Käsittääkseni e hyväksytty RL merkinnällä varustettu valo voidaan kytkeä ilman takavaloja vain pakkokytkennällä (sytyttää valot heti ja aina kun moottori käynnistetään) eikä tähän saa laittaa mitään välikatkaisijoita. Vanhojen kytkentämääräysten mukaan saadaan kytkeä nämä uudet ja vanhat. Vanhat kytketään edelleen niinkuin ennenkin (takavalot palaen). Samoin kaikki huomiovalot sammuttava kun sytyttää ajo- tai sumuvalot. Asennusmitat edelleen voimassa. Max. etäisyys reunasta 40 cm minimi etäisyys maasta 25 cm ja max.150 cm. @seppo

LAITINEN TAPANI 05.09.2010 21:58

Maximi etäisyys reunasta 40 cm koskee valoja ainoastaan silloin, jos niitä käytetään parkkivaloina. Kuitenkin LED päivänvalojen keskinäisen etäisyyden tulee olla 60 cm tai yli, jos ajoneuvo on yli xxx cm leveä.

HAAPANEN TIMO 06.09.2010 17:36

Juu, ei niissä katkaisijaa saa olla. Konehuoneen puolelta oltava irtikytkemismahdollisuus ilman työkaluja.

Onko Tapanilla painettua tekstiä reunaetäisyydestä?.

@timppa

AHONEN AULIS 06.09.2010 18:11

Vanhat asennusmitat edelleen voimassa.Reunasta max 400mm maasta min 250mm max 1500mm etäisyys toisistaan min 600 kun auton leveys 1300mm ja leveämmät.Nämä mitat Trafin tiedotteesta.Terv:AA.

HALMEENMÄKI JUHANI 06.09.2010 18:58

"Onkohan nuo esitetyt sähkökytkentämallit ihan ohjeiden mukaisia? Käsittääkseni e hyväksytty RL merkinnällä varustettu valo voidaan kytkeä ilman takavaloja vain pakkokytkennällä (sytyttää valot heti ja aina kun moottori käynnistetään) eikä tähän saa laittaa mitään välikatkaisijoita. Vanhojen kytkentämääräysten mukaan saadaan kytkeä nämä uudet ja vanhat. Vanhat kytketään edelleen niinkuin ennenkin (takavalot palaen). Samoin kaikki huomiovalot sammuttava kun sytyttää ajo- tai sumuvalot."

Huomiovalojen tulee sammua vain sumuvalojen tai ns lyhyiden valojen kanssa, ei pitkillä tai parkeilla. Helpottaa joissain tapauksissa kytkentää paljonkin. Tosin usein helpoin uuden kytkentätavan asennus tehdään ottamalla "sammuttamisheräte" juuri parkilta.

Uudella "parkittomalla" kytkennällä huomiovalojen tulee syttya kun auto käynnistyy, mutta pitää olla myös tuo "työkaluton" mahdollisuus poistaa käytöstä. Eikä sen tarvi olla konehuoneen puolella, saa se olla kytkinkin ja vaikka kojelaudassa.

Vanha suomalainen kytkentä on siis myös laillinen, eli joko kaikki parkit tai pelkät taka-ajovalot palaa huomiovalojen kanssa.

Sillä ei ole väliä minkä ikäiset huomiovalot ovat, eikä valaisimissa ole eroteltu mille kytkennälle ne on. Wanhoissa Talmuissakin on se "RL" merkintä. Keltaisia tosin ei saa enää asentaa 93 uudempiin autoihin.
HALMEENMÄKI JUHANI 06.09.2010 19:01

Ai niin, silläkään ei ole väliä kutsuuko näitä valoja suomalaisruåtsalaisittain huomiovaloiksi varselljus, oirooppalaisittain päiväajovaloiksi Tagfahrlicht vaiko brittiläisittäin DRL daytime running lamp .

HAAPANEN TIMO 06.09.2010 19:42

Hassulta tuntuu sallittu katkaisija. Nykyäänkin saa pitkin päivää mersumiehille yrittää saada valoja päälle. Ei tilanne siitä muutu jos päivävalojen katkaisija on kojelaudassa. @timppa

AHOLA JARI 06.09.2010 21:35

"1. Huomiovalojen tulee sammua vain sumuvalojen tai ns lyhyiden valojen kanssa, ei pitkillä tai parkeilla. Helpottaa joissain tapauksissa kytkentää paljonkin. Tosin usein helpoin uuden kytkentätavan asennus tehdään ottamalla "sammuttamisheräte" juuri parkilta."

Juurikin parkkiherätteen käyttäminen tekee asennuksesta kaikkein helpoimman, ohjaa huomiovaloja vaihtorele tai "jänniteboxi" - missään autossa ei laillisesti etu- tai takasumari saa toimia ilman parkkeja (ei myöskään ajovalot). Lisäksi autossa toimii tällöin myös yksistään "seisontavalot", siis ilman huomiovaloja. Sitten on vielä omalukunsa autot, joissa on ajovalot pakkokytkennällä päällä aina auton käydessä - siitä pitää päästä vain eroon..

Parkkien (tai takavalojen) polttaminenhan on täysin turhaa huomiovalojen kanssa - ja toisaalta, jos takaata autoa ei muuten havaitse, ei ole "huomiovalokeli tai -aika"

LAITINEN TAPANI 06.09.2010 22:12

Tietoa ei asennus etäisyyksistä ei ole, mutta luettu on erään myyjän nettisivuja: http://www.adita.fi/?file=517

HALMEENMÄKI JUHANI 06.09.2010 23:13

Jari sisäistänyt asian oikein. Ja Adita kopsannut maahantuojan eli Startaxin sivuja koodeineen päivineen mutta asennusohjeista vain osan.

HAAPANEN TIMO 07.09.2010 17:04

Vaikka Tapanin linkissä mainitaan seisontavalokayttö erikseen ei se poista päivävalon asennusmääräyksistä 40 cm:n maksimi reunaetäisyyttä. Pykälä vain määrää etäisyyden maasta suuremmaksi jos valoja käytetään parkkeina.

Varmaankin on aika vaikea itse saada nuo himmenemään mersun tapaan päivävalosta parkiksi silloin kun ajovalot kytketään. Enkä ymmmärrä miksi näin pitäisikään tehdä, siellä ne omat parkit on valmiina, nehän pitää sitten kytkeä tykkänään pois etupäästä.

@timppa

HALMEENMÄKI JUHANI 07.09.2010 18:56

Parkit ja huomiovalot ovat kaksi eri asiaa, ja vielä ei ole näkynyt jälkiasennusmallia jossa olisi molemmat eli RL sekä 02A. Joko tai on, eli "huomiovaloina" kaupataan myös siihen kelpaamattomia himmeämpiä 02A-parkkeja. Lisäksi autoissa on jo parkit, eikä Suomessa parkkeja saa kahdentaaa. Eli mitä led-parkeilla sitten tekee? Ja kun joku kuitenkin sanoo että onhan lisävalojakin parkeilla niin jep, onhnan niitä, vaikka ei saisi. Yleensä asiaan ei kuitenkaan edes kiinnitetä huomiota leimalla, koska nuo ovat vain pieni lisäominaisuus lisävalossa, joita ei usein edes tarkasteta sen enempää.

NYYSSÖNEN KAJ 07.09.2010 21:33

He He

Autossani on tehdasasennetut Talmun keltaiset huomiovalot. Nyt lisäsin keulan valovarustusta Running Light valoilla.

RL ja Huomiovaloja ei varmaankaan saa käyttää yhtäaikaa. RL tarve tuli siitä että ajoin 4000km ilman että auton laturi oli toiminnaassa. jopa huomiovalot olivat liikaa 185W 24 V aurinkokennolle joka lataa starttiakkua.

Tästä syystä rakensin kytkennän jossa saan pelkät RL päälle ilman parkkivaloja. Myöskin täysin pimeänä ajomahdollisuus on. Jos tahdon olla "historic" niin kytken päälle vanhat huomiovalot.

Pankaas näkyviin määräykset miten saa kytkeä - nyt 100% varmuudella laittomat monine katkaisijoineen. Ne on tosin katossa joten ei se katsastusmies niitä sieltä löydä.

HALMEENMÄKI JUHANI 07.09.2010 22:02

No just jooo. Laitatko leivälle ensin margariinia ja sitten voita? Katsopa siihen Talmun lasiin toisen kerran, siinäkin on se RL-merkintä. Eli sulla on sitten kahdet huomiovalot, joista toiset kuuluu raksia pois. Ja piste.

HYRKÄS KARI 08.09.2010 22:26

Mistä otit virran mikä virta-avaimesta sytty ja sammuu ja releelle joka sammutta huomiovalot jos kytketään parki/ajovalot päälle. Itsella myös 08 Transit

HAAPANEN TIMO 09.09.2010 17:52

Jos hankit jännitepoksilla toimivat led-valot, kytkentä on helpoimmillaan näin: poksilta + johto akun plussaan ja poksilta lähtevä - parkin plussaan.

Poksi sytyttää valot kun jännite nousee yli n.13,5 V

Tästä seuraa se, että matkailuautossa jossa myös auton akku lataantuu asunto-osan akkua ladatessa ledivalot syttyvät itsekseen kun kytkeydytään verkkovirtaan. Tälläisissä autoissa pitää jännite ottaa jostain mihin se tulee vasta kun on avaimesta kierretty virta päälle.

Rele on virtojen puolesta täysin turha.

@timppa

KILLSTRÖM NIELS 12.09.2010 18:13

Onkohan nuo esitetyt sähkökytkentämallit ihan ohjeiden mukaisia? Käsittääkseni e hyväksytty RL merkinnällä varustettu valo voidaan kytkeä ilman takavaloja vain pakkokytkennällä (sytyttää valot heti ja aina kun moottori käynnistetään) eikä tähän saa laittaa mitään välikatkaisijoita. Vanhojen kytkentämääräysten mukaan saadaan kytkeä nämä uudet ja vanhat. Vanhat kytketään edelleen niinkuin ennenkin (takavalot palaen). Samoin kaikki huomiovalot sammuttava kun sytyttää ajo- tai sumuvalot. Asennusmitat edelleen voimassa. Max. etäisyys reunasta 40 cm minimi etäisyys maasta 25 cm ja max.150 cm. @seppo

Juu! Kyllä kytkentä toimii niinkuin pitääkin, ilmeisesti valaisimissa sisällä "rele" kun se keltainen johto kyketään parkkivaloon ja parkin syttyessä sammuu "päivävalot".

Mutta nuo ulkomitat, reunimmaiseen koloon ei voinut laitta kun se talvipeiton kumitutti tulee juuri siihen läpeen. Minä kun vielä katkaisin sen välipystylista ja hion sen juuri niin sopivaksi, että ne valaimet menivät paikoilleen, poiskaan en enää voi ottaa. Jos ei kelpaa niin hankin vielä kaksi ja laitan sinne joko sumuvalojen koloon tai siihen ylemmäas "astinlauta" koloon. Sittenhän niitä on jo neljä, riittänee.

HAAPANEN TIMO 12.09.2010 19:24

Homma menee niin että parkille kiinnitettävä johto on ledien miinusjohto, ja silloin kun parkki ei pala saavat ledit sieltä parkin polttimon kautta "maata" eli miinusta. Parkin sytyttyä muuttuu se miinus plussaksi ja ledeiltä katoaa miinus joten ne sammuvat.

En usko katsastusmiesten puuttuvan tuohon sivuetäisyyteen. @timppa

HÄMÄLÄINEN MARKKU 12.09.2010 21:35

Yksinkertaisin kytkentä on kytkeä huomiovalojen plus virtalukon jälkeen kytkimen kautta ja maadoitus lähivalojen plussaan, tällöin voi valita käyttääkö parkkeja huomiovalojen kanssa vai ei. Kaikenlaiset lisäelektroniikat voi jättää omaan arvoonsa, tai myydä vaikka naapurille. Lahdessa katsastusmies on kuitenkin vaatinut muuttamaan huomiovalojen sijainnin määräysten mukaiseksi.

HALMEENMÄKI JUHANI 12.09.2010 23:40

Hämäläisen kytkennässä on kaksi (ehkä teoreettista mutta silti mahdollista) muttaa. Jos autossa on sumuvalot niin ei ole oikein. Jos huomiovalot ovat polttimomallia, saa autoon sytytysvirran päälle laittamalla sekä ajovalot että huomiovalot päälle.

Killström: joissan led-humareissa on ohjainelektroniikka itse valaisimessa, tunnistaa kolmesta johtimesta. Ja uudessa kytkentätavassa on määräys sekä pakko-ohjauksesta moottorin käynnin mukaan että työkaluttomasta mahdollisuudesta ohittaa se. Toisaalta niin se vanhakin kytkentä sanoi, että ei "virrat off"-asennossa päällä, koska eivät ole parkit.

SUOMI SEPPO 13.09.2010 08:53

Olet useaan otteeseen kertonut " uudessa kytkentätavassa on määräys " mistä olet löytänyt tällaisen määräyksen? Olen yrittänyt selata nettiä mutten löytänyt. Kertoisitko linkin. @seppo

HALMEENMÄKI JUHANI 13.09.2010 16:29

AKEn ohjeistuksesta asiasta sähköpostitse, en netistä. Sama tieto pitäisi löytyä katsastuskonttoreilta, jos vaan ovat postinsa lukeneet & muistavat. Parhaiten tietoa taitaa netistä löytyä saksankielisenä, siellä tuo kohta pakollinen huomiovaloasia on paikallisen perusteelliseen tapaan puitu.

KOSKINEN JANI 13.09.2010 20:25

Päiväajovalojen rakenne on määritelty yleiseurooppalaisessa UNECE R87 säädöksessä: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r087r2e.pdf

Ja kaikkien valojen asennuspaikat ja toiminta UNECE R48 säädöksissä: http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp29regs/r48r6e.pdf

R48 ja siellä kohdasta 6.19 eteenpäin on määritykset DRL valojen sijainnista. Minun käsitykseni mukaan tuolla määritetään että valojen sisäreunojen minimietäisyys on 60 cm ja korkeus maasta vähintään 25 cm mutta enintään 150 cm ja ei saa häiritä kuljettajaa suoraan eikä myöskään epäsuoralla heijastuksella.

Ja valojen pitää syttyä automaattisesti kun sähköt on käyntiasennossa, saahan ne automaatissakin taas sammua joissakin tapauksissa. Niiden pitää sammua kun sumuvalot tai ajovalot kytketään päälle, myöskään kohdan 5.11 (parkkivalot) valojen kanssa nämä eivät saa palaa. Tässä on suomessa poikkeussääntö vanhan huomiovalosäännön pohjalta.

Mikäli DRL valojen etäisyys on alle 40 mm vilkusta niin sen pitää sammua tai himmentyä kun vilkku kytketään päälle.

IKÄVALKO YRJÖ 14.09.2010 08:27

6.19.7.1 sanoo:The daytime running lamps shall switch OFF automatically when the front fog lamps or headlamps are switched ON eli kun päävalot ovat päällä Päivävalot täytyy kytkeytyä pois. Sitten: Furthermore, the lamps referred to in paragraph 5.11. are not switched ON when the daytime running lamps are switched ON. Eli jos parkkivalot eivät ole päällä niin Päivävalot pitää olla. Minä ymmärrän tämän niin että Parkkivalot ja Päivävalot voivat olla samanaikaisesti päällä. Muutenhan myös Parkkivalot olisi sisälletty ensimmäiseen lausekkeeseen.

KOSKINEN JANI 14.09.2010 11:56

Furthermore, the lamps referred to in paragraph 5.11. are not switched ON when the daytime running lamps are switched ON. => Valaisimet kohdassa 5.11 eivät ole kytketty päälle kun DRL valot kytketään päälle.

Byrokratiateksteissä ei kannata katsoa mitä edellisessä lauseessa/kappaleessa lukee jos siihen ei viitata. Tässäkin on varmaan ollut pari eri byrokraattia kirjoittamassa määritelmiä ja ovat kuukauden taistelleet että minkä kohdan saavat kirjoittaa :D Toinen sai laittaa ajovalot ja toinen parkkivalot ;)

Mutta kuitenkin Päiväajovaloilla saa ajaa ilman mitään muita valoja ja ainakin suomessa saa parkitkin palaa samanaikaisesti. Ja loppupeleissä poliisit ja katsastusmiehet on ihan pihalla näistä valoista eivätkä puutu niiden toimintaan mitenkään.

Myös maantiellä on pitkien vilkuttajat vähentynyt puolen vuoden aikana oleellisesti, kun nuo laitoin pakuun ja vankkuriin niin jatkuvasti vilkuteltiin valoja kun luulivat kai sumareiksi.

HAKALA VESA 14.09.2010 12:05

Soommoro!

Mihin näitä päiväajovaloja tarvitaan? Säästyykö jotain vai mikä on SE juttu?

KOSKINEN JANI 14.09.2010 13:01

Ainakin noissa vanhemmissa asuntoautoissa on akkukapasiteettiin nähden pienehköt laturit eli 60 A ja tuosta vie pelkät valot jo 15 amppeeria eli neljänneksen laturin tehosta. Kun ajon aikana vielä käyttää jääkaappia 12v moodissa ja jotain viihdevehkeitäkin niin ne vie helposti yhteensä 20 amppeeria (eikä riitäkään jos telkkari, dvd, sisävaloja jne on päällä). Eli noiden jälkeen jäisi 25A akkujen lataamiseen. Eikä tuo riitä akkujen täydeksi lataamiseen kovin hyvin kun päivittäiset ajoajat on usein 1-3 tuntia.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.