Voi pyhä yksinkertaisuus,kun on tiukat aikataulut!

LIIMATAINEN HANNU 28.08.2010 16:56

Niijustiisa, tutkimusten mukaan jokainen suomalainen autoilija on keskiverto suomalaista autoilijaa parempi kuljettaja! Siinäpä vasta dilemma, mahdoton yhtälö! ;-)))

JOKINEN REINO 28.08.2010 17:42

Kyse ei ole joustosta ,kun "luvallista" liukumaa ylöspäin liikennemerkin määräämästä nopeudesta saa ajaa vain "PUUKENKÄMIEHET" Jos liukuma sallitaan kaikille se on joustoa!Mutta kun????

LATVALA MARKO 28.08.2010 17:51

Mutta kun...kuten jo aikaisemmin mainitsin, niin eipä oo koskaan ainakkaan minua sakotettu alle 10 km/h ylityksestä henkilöautolla.

LATVALA MARKO 28.08.2010 17:56

Eipä kyllä ikinä uskoisi, että aikuiset ihmiset(tai niin ainakin luulisin) kirjoittelee tälle palstalle, onpa sen verran monta haukkumanimeä jo tässäkin viestiketjussa meikäläisen ammattikunta saanut. Toki voisin itsekin ruveta keksimään muiden ammatin harjoittajille nimityksiä, harrastus kai sekin, ainakin joillekin...

LIIMATAINEN HANNU 28.08.2010 18:30

Älä nyt kuitenkaan, sitä haukkumista Marko! Eikä pidä olla mimosanherkkä myöskään arvosteluille, oli niissä asiaa tai ei, usein asiatonta. Mutta kaikenlaista kuitenkin näkyy ja tapahtuu tienpäällä, kaikilla ja kaikille. Elämä on.

LATVALA MARKO 28.08.2010 18:47

Onhan se ihan totta, että kaikenlaista näkee ja aika monen piironkikuskinkin olis syytä vähän muuttaa ajotapojaan, vaikkakin tämän keskustelun perusteella suurin osa on todella kuuliasia eikä koskaan riko lakia. Mutta en kuitenkaa viitsi ruveta haukkumaan niitten "onnettomien" kuskien ammatinvalintaa tai saati kehoittamaan ammattinvaihtoa, niinkuin tuolla eilissä viesteissä meikäläisiä kehoitettiin tekemään. No onneks saa aamulla vetäistä PUUKENGÄT jalkaan ja lähteä TEIDEN KUNINKAAKSI pyörähtään jäämerellä.

AHONEN KAI 28.08.2010 18:51

Eikös tuohon sakotuskäytäntöön tullut viime tai edellis vuonna selkeät säännöt. 0-6km/h ylinopeudesta ei mitään, 6-12 km/h ylityksestä huomautus ja yli 12 km/h ylityksestä sakkoa.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 28.08.2010 19:22

Viime syksynä (2009) yhtenäistettiin käytäntöä. 6 - 10km/h ylinopeudesta saa kirjallisen huomautuksen, 11 - 20km/h ylityksestä rikesakon. 21 - 47km/h ylinopeudesta saa päiväsakkoja. Rikosilmoitus tulee enintään 60km/h alueella yli 48km/h ylityksestä ja yli 60km/h alueella rikosilmoitus tulee yli 51km/h ylityksestä. Tuon rikosilmoituksen myötä joutuu luovuttamaan sen ajolisenssin samantien poliisin haltuun.

Nyt jotkut aloittaa väittelyn ettei rekkakuskitkaan saa huomautuksia. Poliisit vähentävät automaattisesti mitatusta nopeudesta 3km/h mittausepätarkkuuden korjaamiseksi.

Ts. tarkasti 88km/h ajaessa ei huomautusta ei pitäisi tulla, mikäli poliisin tutkamittaus on tarkka.

SEILO JUHANI 28.08.2010 22:06

On mielenkiintoista seurata tätä kirjoittelua. Sotkeudun myös joukkoon.Olen nyt eläkkeellä,mutta vuosia tuli yli parikymmentä oltua maantiellä .Kyllä se niin on, että ammattikuljettajat näyttää olevan sukupuuttoon kuoleva laji.Ammatti kuskeja kyllä löytyy.Siinähän se vissi ero onkin.Kun olen valtatien varrella seurannut raskaan liikenteen ajo tapaa,niin sadan metrin matkalla on kolmekkin yhdistelmää. Ajo nopeudet 80-90km.Mitä tapahtuu viimeiselle,kun ensimmäinen joutuu hätäjarrutukseen?Tämän päivän veturit kiihtyvät jo kuin melkein parhaat h-autot. Tapahtui seuraavaa:Lähtiessäni valoista vasenta kaistaa koska olin jonkun matkaa vasemmalle poistuva.Takaa lähti myös tyhjä yhdistelmä joka lähti ohi.ajoin sallittua 50 kymppiä.Kaveri vaihtoi välittömasti samalle kaistalle,hänkin kääntyi vasemmalle seuraavasta risteyksestä.Odotellessaan vihreää kääntyville joutui odottamaan,joten mennessäni suoraan edelleen vasenta kaistaa koska käännyin seuraavasta.Peilistä näin kuskin jolla oli verikauha päässä( Lippis) erittäin nuoren näköinen,hänellä oli tyttö ystävä vierellä jolle tietysti piti näyttää miten sitä oikein ajellaan.En sen enempää syyttele meitä on moneen lähtöön. Tosiasia on se,että mitä raskaampi yhdistelmä taikka nuppi on sitä enemmän pitää olla järkeä.Kyllä liikenteessä näkee tosiaan liian vanhoja kuskeja jotka pitäisi laittaa a-kouluun.Liikenne kultuuri on huonontunut totaallisesti näinä vuosina. Osa syy lienee se ,ttä ihmiset ovat syntyneet liian myöhään,josta johtuu kiire. Rauhaa ja malttia liikenteessä

UUSITALO MARKO 29.08.2010 11:06

Rekkakuskit näköjään vaativat, että hitaammin liikkuvien ajoneuvojen tulee antaa heille tietä. Tehostaakseen vaatimustaan, rekkakuskit aiheuttavat onnettomuusvaaran roikkumalla edellä ajavan puskurissa.

Jotta rekkakuskien vaatimus olisi edes jotenkin oikeudenmukaisesti perusteltavissa, pitäisi myös rekkakuskien antaa tietä takaa tuleville nopeammille ajoneuvoille. Mutta tätä ihmettä en ole ikinä nähnyt.

Ajatus, että rekkakuskin aika olisi jotenkin arvokkaampaa kuin muiden tiellä liikkuvien aika, on kerrassaan omituinen. Myös henkilöautolla liikkuu paljon ihmisiä, joiden ajo on työajoa. Ja aika monelle vapaa-aika on vähintäänkin yhtä arvokasta kuin työaika.

LAHTINEN ERKKI 29.08.2010 11:39

Henkilöautolla ohittaminen on niin vaivatonta ja helppoa, että ohittamista ei sen kummemmin tarvitse auttaa. Asia muuttuu aivan toiseksi kun yrittää kuormatulla pitkällä yhdistelmällä lähteä ohitukseen. On lähes mahdotonta päästä edellä n. kahdeksaakymppiä ajavan ohitse ellei ole ohituskaistaa käytettävissä. Ajaessani itse henkilöautolla ja totean takaa tulevan rekan ajavan suurempaa ajonopeutta, pyrin mahdollisuuksien mukaan auttamaan ohituksessa, eli lasken omaa nopeuttani rekan lähtiessä ohitukseen. Vastaavasti kuorma-autolla ajaessani en juurikaan viitsi tai jaksa seurata takaa tulevia henkilöautoja, joita solkenaan pyrkii joka paikassa ohi. Ohittajiahan on paljon ja joukkoon mahtuu kaikenlaista yrittäjää. Loppujen lopuksi parasta on vaan itse pyrkiä ajamaan joustavasti lopettaa murehtiminen muiden kuljettajien ajotyyleistä ja ongelmista.

SEILO JUHANI 29.08.2010 13:57

Kuusikymmen sekä vielä seitsemänkymmen luvuilla väistettiin piennarviivan päälle, ja annettiin vilkulla merkki. Oikeanpuolinen, tie oli vapaa. Jos näytettiin vasenta ,ei ohitusta. Homma kyllä toimi, mutta merkin antajalla piti olla peli silmää.Muistan kun ajettiin itä-Suomessa päin, niin yöllä vastaan tulevat "raskaat" tervehdittiin vilkulla. Se oli silloin ,mutta nyt?

LIIMATAINEN HANNU 29.08.2010 16:57

Oiskoon tuo paree että aina tavattaessa rekkakuski ensiksi pamputettais äijä sinimustaksi ja sitten kyörättäis Konnunsuolle suota kuokkimaan, rikollisiahan kuskit ovat melekein kaikki, ainakin potentiaalisia! Päästäisiin siitäkin pahasta, saisivat kunnon piironkiautoilijat, vaunun vetäjät ja normaalit henkilöautoilijat ajella huolettomasti pitkin teitä, vappailla noppeuksilla eikä ahistelis rekat tuhkaluukussa! ;-))) ;-)))

Liito vois hoitaa asian ministerien kanssa! ;-)

Ps. Kuis ne pahimmat kuskit ovatkin rekan rattiin siilautuneet?

Mitäpä on väki mieltä?

LAHTINEN ERKKI 29.08.2010 18:05

Konnunsuolla on suon kuokkiminen lopetettu ja kohta loppuu koko vankila. Täytyy keksiä uusi osoite näille "maantierosvoille".

VALKAMA MARKKU 29.08.2010 19:25

Meinasin tulla kirjoittamaan tähän keskusteluun anteeksipyynnön siitä että "pikkusiidereissä" aiemmin kirjoitin ehkä hieman turhan jyrkästi.

En selittelläkseni mielipidettäni, josta en tingi, vaan tapaa jolla asiaani julkitoin.

Enpä taida kuitenkaan esittää anteeksipyyntöä.

Keskustelun tason alhaisuus ei ole minun siidereistä johtuvaa.

M Arkku

P.S Joku ihmetteli että millainen liikennemerkki osoittaa minimi nopeutta. Vastaan että liikennemerkit numerot 561 ja 563. Eli moottoritie alkaa, ja moottoriliikennetie alkaa.

Molemmat asettavat miniminopeudeksi 50kn/h

Sinänsä huvittavaa etta valtateillä 4,9,13 ja 23 Vaajakoskella, matkalla Jyväskylästä etelään/itään on kohta jossa moottoritiellä on 60km/h rajoitus. Ottaen huomioon että nykyautojen nopeusmittareissa on "sisäänrakennettuna" -5km/h virhe ja olettaen että tyypillä on sattumoisin 225/8016 ensiasennusrenkaiden sijasta huomattavasti halvemmat 215/7016 nakit niin saattaapi käydä niin että yrittäessään olla ylittämättä 60km/h mittarinopeutta syyllistyy alittamaan 50km/h tosinopeuden.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 29.08.2010 20:07

Tieliikenneasetus 5.3.1982/182 Liikenne moottoritiellä ja moottoriliikennetiellä 4 § (29.4.1994/328)

Moottoritiellä sekä sen liittymis- tai erkanemistiellä on vain moottoriajoneuvoliikenne sallittu. Näillä teillä ei saa kuitenkaan kuljettaa moottoriajoneuvoa, jonka suurin sallittu tai rakenteellinen nopeus on enintään 50 kilometriä tunnissa.

Eli moottoritielle ei ole määrätty miniminopeutta, ainoastaan siellä ei saa kuljettaa ajoneuvoa jonka rakenteellinen nopeus on alle 50km/h ja se on taas eri asia kuin liikennemerkin määräämä minimi nopeus.

JANHONEN MATTI 29.08.2010 20:16

Markku, pelkosi siitä, että Jyväskylästä Vaajakoskelle menevän moottoritien Vaajakosken päässä joku alittaisi kuudenkympin alueella 50 km/h nopeuden on täysin turha. Siinähän ajetaan kahdeksankympin alueella sataa ja kuudenkympin alueella mutkista huolimatta kahdeksaakymppiä.

VALKAMA MARKKU 30.08.2010 06:58

"Siinähän ajetaan kahdeksankympin alueella sataa ja kuudenkympin alueella mutkista huolimatta kahdeksaakymppiä."

Pitää kyllä paikkansa.

Ja jos joku ei aja kyseisiä nopeuksia, on hän todennäköisesti aikeissa kääntyä Vaajakoskelle ja vallinnut vasemman kaistan heti Tourulassa.

On muuten maailman naurettavin "moottoritien" pätkä jonka tiedän.

M arkku

NYYSSÖNEN KAJ 30.08.2010 09:35

Jos rekka pyrkii sinun ohi niin sehän on oltava hyvin lähellä edellä ajettavaa, jos se olisi 20 m päässä kyttäämässä pitenisi ohitusmatka tuplaksi.

Minä ainakin hidastan kun olen nähnyt ette yrittää ohi mutta ei tule tilaisuutta pitkän ohitusmatkan takia. Kun näen että ohitus on mahdollinen, vikautan oikealle ja väläytän jarruvaloilla, annan nopeuteni laskea 10-15 km jolloin ohitusnopeus on 20km/h ja ohitus matka lyhenee 1/4 osaan.

Sitpä saan taasen ajella ihan RAUHASSA

HAAPANEN TIMO 30.08.2010 17:27

Ja mulle on täydellisen tuntematon sellainen tilanne jossa rekka saisi minut edes kiinni, saati sitten pyrkisi ohitse.

Itse teen ohituksia keskimäärin 200 kpl kuukaudessa. Enkä saa sakkoja. @timppa

HÄNNINEN JUKKA 31.08.2010 16:10

Pitkän mielipideketjun moni-ilmeisin ja rakentavin kannanotto Kajtsu !

HÄMÄLÄINEN MARKKU 31.08.2010 16:33

Kyllä minäkin pyrin antamaan tilaa niille jotka minut saavuttavat, mutta....

Muutaman kerran ennakoivan ajokurssin käyneenä ja fysiikka hieman miettineenä ihmettelen vaan kuinka rekan ohitusmatka voi olla lyhyt, jos se aloittaa kiihdytyksen 5m minun takaa nopeudesta 80km/h nopeuteen 88km/h. Vaihto ehtona on se, että rekka on 50 - 100m takana josta se aloittaa kiihdytyksen samalla kun hiljennän vauhtia. Näin nopeusero minun takapuskurin kohdalla on jo n.30km/h jolloin ohitusmatka jää murto-osaan. Tätä sanotaan ennakoivaksi ajoksi eikä sitä, että ollaan 50 -100m ennakossa, eli edellä ajavan puskurissa kiinni. Tämän pitkän ohitusmatkan voi havaita kun rekka lähtee motarilla ohittamaan toista rekkaa ja ne ajavat rintarinnan pari kolme kilometriä kun nopeus ero on vain puolesta yhteen kilometriin tunnissa.

LATVALA MARKO 31.08.2010 16:46

No teoriassa ja juuri näin tapahtuu sujuva ohitus, mutta toimii aika huonosti oikeassa elämässä. Ainoastaan siinä tapauksessa, että näytät vaikka vilkkua jo ennen hidastamista ja tiputat nopeutta vähintään parilla kympillä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 31.08.2010 17:03

Markolle, ohitus on yhteispeliä ja kuten mainitsit valmius ohitettavaksi tuleekin antaa etukäteen. Valitettavan moni ei vain reagoi siihen mitenkään, vaan ajelee perässä vaikka kuinka tarjoan ohitusta. Muutaman kilometrin kun on menty peräkkäin sitten lähdetään ohitukseen aivan pimeässä paikassa ja hyvä ettei näytetä keskisormea.

LATVALA MARKO 31.08.2010 17:31

Ongelma onkin siinä, että kun edellä menevästä ei voi ennakkoon tietää, toimiiko hän juuri niinkuin sinä, eli antaa tietä ja vähentää nopeutta , ja kun suurin osa ei edes katso peiliin, niin ohitus on mahdoton, jos oot liian kaukana ohitettavasta. Ja tämähän koskee vain raskasta liikennettä, pienemmillä kulkupeleillä kyllä pääsee ohi vähän kauempaakin.

LIIMATAINEN HANNU 31.08.2010 17:40

Ja minua kun ei ohiteta, prkl! Olen ottanut tavakseni, etenkin jos rekka yrittää ohi, ampua katkaistulla haulikolla laakin sivulasista ja sitten paiskaan vielä käsiranaatin perään, eiköhän siinä ohitushalut viilene! KJON! ;-)))

VALTONEN MARTTI 31.08.2010 20:57

Niin,onnistuneen ohituksen edellytys on vastustajan täydellinen yllättäminen!

HÄNNINEN JUKKA 31.08.2010 21:02

Silloin puhelin soi ja Veli "Lempeä-Liimis - Hellä-Hannu" heräsi kaameasti kiroten...

LIIMATAINEN HANNU 31.08.2010 21:13

Kuntit hei, se olikin minun yksi painajaisistani! Paha nightmare. Miksiköhän se on kielillä 'yömeri'?

Hyvä, Veli Jukka, todellahan mie olen Hellä-Hannu! Usko vaan.

NYYSSÖNEN KAJ 31.08.2010 22:01

Hannu on saanut selvästi oppinsa F1 radalla Schulmacherilta.

PYLKKÖ RAIMO 31.08.2010 22:34

Kun on puhuttu tässä nopeuksista,niin kysyn.Moniko on nähnyt tietyömaan kohdalla esim.30km/h tai 50km/h rajoitusta noudatettavan?

MANNINEN RISTO 01.09.2010 01:18

Ja kuinka moni on noudattanut?

VALTONEN MARTTI 01.09.2010 12:37

Tässä yksi "noudattaja" ilmoittautuu.

AHONEN AULIS 01.09.2010 22:52

kolmas.Terv:AA.

WILHELMSSON LEIF 02.09.2010 08:16

Ja neljäs.

TIENHAARA ERKKI 02.09.2010 08:38

Nyt on neljän ruuhka, mä oon viides.

KUIKKA ARI 02.09.2010 11:10

Paaaskat, kyllä nyt ollaan niin lainkuuliaísia niin lainkuuliaisia että. Auto on saatava pysähtymään ajovalojen valaisemalla matkalla. Kaikki tietysti himmaa sinne 40-50Km/h, kun laittaa lyhyet valot päälle vastaantulijoita kohdatessa, tottakai tietysti. T. Ari

AHONEN AULIS 02.09.2010 15:43

Iltasanomat kirjoittaa seuraavaa. http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2245630&pos=hl-ko-1 Terv:AA.

LATVALA MARKO 02.09.2010 16:04

Tuon iltasanomien jutun pohjalta kohta taas syytetään vain rekkakuskia onnettomuudesta, sehän tuli ylinopeutta ja unohdetaan ne pienet seikat, että henkilöauto tuli kolmion takaa, kuski vähän maistissa, liikaa väkeä henkilöautossa....

UUSITALO MARKO 02.09.2010 16:49

Jos rekka olisi noudattanut nopeusrajoituksia, olisi henkilöauto ehtinyt hyvinkin alta pois eikä mitään onnettomuutta olisi tapahtunut.

LATVALA MARKO 02.09.2010 17:01

Tätä juurikin tarkoitin syyllistämisellä. Jos taas henkilöauton kuljettaja olis tehny oikan havainnon lähestyvän ajoneuvon nopeudesta, ei mitään onnettomuutta olisi tapahtunut.

KOSKINEN OLLI 02.09.2010 17:21

Kyllä on vaarallinen asennevamma ihmisellä joka luulee että päätie sitä ajavalle taivasta myöten auki, liikennesäännöt ei muka koske päätiellä kulkevaa.

OINONEN JUKKA 02.09.2010 17:33

"Jos rekka olis noudattanut...". Joa henkilöautokuski olis antanut haihtua loputkin huurut verestä ja tullut puolenpäivän aikaan siihen risteykseen, ei olis jäänyt ainakaan sen rekan alle.

JOKINEN REINO 02.09.2010 17:41

Juuri tästä "AIKAVARKAASTA"ylinopeutta ajavasta rekasta johtui kyseinen onnettomuus.Jos rekka olis ajanut ajoneuvolle sallittua nopeutta ,eikä ylinopeutta,se olis ollut vielä kilometrien päässä paikalta missä henkilöauto tuli tielle!

LATVALA MARKO 02.09.2010 17:59

Eiköhän sovita niin, että kaikkien rekkojen pitää ajaa sellaista nopeutta, että ehtivät pysähtyä risteysalueelle, jos joku on tulossa kolmion takaa tielle.

Mutta kertokaapa kuinka moni uskaltaa lähteä kolmion takaa ylittämään tietä, jos päätiellä kulkeva ajoneuvo on lähestymässä noin 24 metrin päässä, eli lähempänä kun koko rekan pituus on. Minä en ainakaa uskaltaisi lähteä ylittämään tietä, vaikka lähestvä ajoneuvo olisi ajanut 60 km/h olisi se silloinkin ollut vaan 32 metrin päässä, joka sekin on aivan liian vähän.

UUSITALO MARKO 02.09.2010 18:23

Mitä ilmeisemmin onnettomuus johtui siitä, että henkilöauton kuljettajan oli vaikea arvioida lähestyvän rekan nopeutta, ja hän arvioi sen pahasti alakanttiin luottaen siihen, että rekka noudatti edes lähestulkoon nopeusrajoituksia. Sen sijaan rekkakuskin oli paljon helpompi arvioida oman ajoneuvonsa nopeus. Hänellä oli käytössään jopa siihen tarkoitukseen mainiosti soveltuva apuväline - nopeusmittari.

Rekan ylinopeus oli aika raju, joten rekkakuskin tulee kantaa ainakin moraalinen vastuu onnettomuudetsa. Syytän kyllä henkilöauton kuljettajaakin varomattomuudesta, mutta hän ei ole enää kantamassa vastuutaan.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 02.09.2010 18:39

Eiköhän lähes jokainen matkailuauton kuljettaja ole ollut tilanteessa jossa sivutieltä ajetaan eteen, ettei tarvitse jäädä sen teidentukon taakse. Se siitä rekan syyllistämisestä.

Syyllistäminen ei auta ketään ainoa jota voimme oppia tästä on se:

Muista varoa päätien liikennettä äläkä yritä ehtiä sen hitaan ajoneuvon eteen. Päätiellä ajaessa täytyy muistaa se, että aina joku yrittää ehtiä eteesi, seuraa siis myös sivutieltä tulijoita. Nopeusrajoitukset eivät ole kiusaksi eikä v..tilun takia asetettu, niitä kannattaa ainakin koettaa noudattaa.
MANNINEN RISTO 02.09.2010 18:41

"Eiköhän sovita niin, että kaikkien rekkojen..." Eiköhän olisi viisainta, että kaikki kuljetuksiin osallistujat lähettäjät, vastaanottajat ja kuljettajat + muut selvittäisivät millaiset ajat tarvitaan, että kuorma on perillä sääntöjen mukaan toimittaessa normaali tilanteessa. Talvella pitempi aika kuin kesällä. Eihän voi olla oikein, että kuskit "pakotetaan" ajamaan ylinopeutta.

LATVALA MARKO 02.09.2010 18:46

Ehkäpä vielä hullumpi ja vaikeampi tilanne pysyä aikatauluissa on pikavuorobusseilla. Aikataulut on tehty 100 km mukaan ja yleensä talvella samat aikataulut. Aika käsittämätöntä.

HIETAVUORI JUHA 02.09.2010 18:59

Kyllä taas tuntuu löytyvän näitä amatööri asiantuntijoita.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.