- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Voi pyhä yksinkertaisuus,kun on tiukat aikataulut!
Voi pyhä yksinkertaisuus,kun on tiukat aikataulut!
Kele kun ottaa pattiin nämä teitten kuninkaat;raskasliikenne. niillä kun on omat rajoitukset;kuskien mielestä se on se rajoittimen nopeus;90km/h. Kun minä ajelen taas sitä ns,riskinopeutta,siis noin 85km/h,niin nämä TEITTEN KUNINKAAT työntävät takapuskurista lisää vauhtia kymmenien tonnien kuormalla/voimalla. Siinä meinaa raavaltra karavaanarilakin mennä vatsa sekaisin kun aikansa se rekka roikuu takapuskurissa!. Tuossa tuo asetus,mikä sallii sen hurjastelun=. Asetusnopeus on osoitettava kilvessä näkyvässä paikassa kunkin ajoneuvon ohjaamossa. Nopeudenrajoittimen asetusnopeuden tarkastusta ei vaadita uuden ajoneuvon ensirekisteröintikatsastuksessa, olemassaolo ja asetusnopeus voidaan todeta tarrasta / kilvestä / erillisestä todistuksesta. Vaatimus direktiivin vaatimusten täyttymisestä tulee selvittää erikseen jos kyseessä on jälkiasennettava taikka jälkeenpäin ohjelmoitava nopeudenrajoitin. AKE:n ohjetta nro 332/208/2003 nopeudenrajoittimen tarkastuksesta, tullaan päivittämään tältä osin.den kohoaminen suuremmaksi kuin 90 km/h. Linja- autossa nopeus ei saa vastaavasti kohota suuremmaksi kuin 100 km/h. Asetusnopeus on osoitettava kilvessä näkyvässä paikassa kunkin ajoneuvon ohjaamossa. Nopeudenrajoittimen asetusnopeuden tarkastusta ei vaadita uuden ajoneuvon ensirekisteröintikatsastuksessa, olemassaolo ja asetusnopeus voidaan todeta tarrasta / kilvestä / erillisestä todistuksesta. Vaatimus direktiivin vaatimusten täyttymisestä tulee selvittää erikseen jos kyseessä on jälkiasennettava taikka jälkeenpäin ohjelmoitava nopeudenrajoitin. AKE:n ohjetta nro 332/208/2003 nopeudenrajoittimen tarkastuksesta, tullaan päivittämään tältä osin.
Kyllä on itseänikin joskus hirvittänyt noi "Isot pojat isoissa autoissaan". Heillä on hirveä luotto auton laitteisiin ja varsinkin itseensä, kun ajetaan ns. tappituntumalla. Kun tiellä on 80 rajoitus ja ajat itse pikkasen reilun kahdeksan kympin, niin ollaan aika kovalla riskillä liikkeellä. Varsinkin ollessani henkilöauton (pieni mutta pippurinen) nuo teiden kuninkaat hirvittää ihan toisissaan. Mihin se niin kauhea kiire oikein on, vissiinkin sinne jonnekin!!
Eiko Mauri vielä tiedä, että rekat on valtiovallan erityisessä suojeluksessa ja niillä on omat säännöt nopeuden suhteen. Meillähän leikitään nopeudenrajoitinleikkiä, jossa max 80 km/h ajoneuvon säädin vedetäänkin käytännössä 90 km/h. Samaan aikaan puhutaan nollatoleranssista.
Täällekin 90 km/h asetusarvolle on hyvin monissa rekoissa vielä ohituskytkin. Miten muuten on selittettävissä jopa 120 nopeudet, joita vallankin yöaikaan tapaa tuolla kulkiessaan, ja joiden toteamiseksi pitää jo itsekin ajaa ylinopeutta.
Kaikkihan tämän tietää, mutta kukaan ei tee mitään.
Mitä ittua, eikös laki olekaan kaikille tiellä liikkujille sama? Mitä tekee poliisi kun jonossa menee matka-auto ja rekka 90km/h? Vielä tiekohtainen rajoituskin 80km/h?
Oli iltalehdessä kesän aikana juttu ,Esko Riihelän palstalla.Eräs autoilija ihmetteli ,ja kysyi Riihelältä mitä pitää tehdä ,kun rekat roikkuu puskurissa vaikka omakin nopeus on yli tiekohtaisen rajoituksen.Riihelän kehoitus oli että tämän autoilijan pitää ajaa tien sivuun, ja antaa rekan mennä,koska nillä on oma marssivauhti!Tämä tarkoittaa sitä, että rekoille on viilattu oma läpi sormien katsottu rajoitinnopeus. Eikä niiden tarvitse noudattaa nopeusrajoituksia.Tämän on hyväksynyt virkavalta ,ja näin myös liikennenero Esko Riihelä.
Taidankin mennä ja rekisteröidä hyymerin rekaksi!
"Mitä tekee poliisi kun jonossa menee matka-auto ja rekka 90km/h? Vielä tiekohtainen rajoituskin 80km/h"
En tiedä miten rekkaan suhtautuvat, vaan olen saanut sakon kun muun liikenteen mukana umpijonossa painelin menemään muitten mukana satasen alueella asuntoautolla jolla lupa ajaa 80km/h. Kuvittelin että liikenne silleen sujuu paremmin ja niin edelleen.... Ilmoittivatten minun ajaneen 91 km/h ja antoivat siitä sakon.
Kiitti vaan. Lopun matkaa ihan piruuttanikin ajoin mittarinopeudella tasan 80 km/h Todellinen nopeus 74km/h
Oli muuten tosi "hauskaa", eri toten ne torvi soiden ohi tunkevien rekkojen väistely.
"onneksi" ryhtyvät mittaamaan keskinopeuksia, välähtää sitten kamera sen rekankin kohdalla. ....välähtäähän?
NO EI VÄLÄHDÄ. On satasen aluetta ja 90km/h kelpaa.
Samoin esimerkiksi ysitiellä on muutama kamera satasen alueella. eipä ota kuvaa rekasta joka painelee 88 km/h.
Tässä äskettäin tuli kuusi raatoa kun henkilöauto tuli risteykseen, kuski vilkaisi oikeelle ja vasemmalle ja totesi että ehtii ennen rekkaa, on sentään 60km/h alue. No, rekka tulikin 88km/h (rajoitinta vasten) ja PLÄTS. Repii siitä sitten.
M Arkku
vai on meikäläisillä erikoiskohtelu ? Tai kyllähän meillä toki onkin. Ketään muuta ei rangaista 10 minuutin ylityöstä ( toinen 6 min ja toinen 4 min) VAIN 400 EUROA SAKKOA ! Todella naurettavaa. Tämä tapahtui 2 viikoa sitten. Itselläni oli 3 minuuttia liian lyhyt tauko ja siitä napsahti 6000 nok:kia sakkoa. Ajatelkaapa, jos jäisitte 3 kertaa kiinni 10 min ylityöstä, niin siitä olis seurauksena vähintään kuukauden palkaton loma. Eli meikäläiseltä kortti pois. Eihän se kortin pois otto vie leipää pöydästä muuta kuin ammattilaisilta. Enkä muuten usko että yksikään rekka kulkee 120 km/h. Itse ajelen 85 km/h ja tosi usein on henkilöauto edessä, joka muka ajaa 80-90, mutta mittariviheen huomioon ottaen todellinen nopeus on 70-80. Ja ihan varmasti alkaa rekan keula näkyä taustapeilistä. Että silleen !
"Enkä muuten usko että yksikään rekka kulkee 120 km/h."
Kävi tässä kerran viitostiellä lähellä kuopiota niin että lievää ylinopeutta ajaen saavutin rekan. (siis puoliperävunuyhdistelmän) Ja ei kun vilkku vasempaan ja rinnalle. Pääsin melkein hytin tasalle, Sitten mentiin niin lujaa kuin turbotransu kulkee (115km/h GPS nopeutta). Jonkin ajan kuluttua tuumasin että mitäs tässä, riittäähän tämäkin vauhti ja jättäydyin taakse. Mitenkä kävikään, rekalta loppui kiire, joten jälleen vilkku vasempaan ja sama toistui,,, useita kertoja. Lopulta kävi niin että ollessani Kuopion eteläisen ABC:n kohdalla rekan rinnalla rampista oli tulossa auto siten että oletin rekan joutuvan hidastamaan (tai kiilaamaan minut keskikaistalle). Vaan kuinkakas kävikään, tuplapiiput sylki mustaa ja rekka kiihdytti huitsin nevadaan. Oli muuten meikäläisellä monttu (leipäläpi) ammoillaan.
Ainoa lohtu oli että ei enään tarvinnut siitä ohi yrittää, katosi siinämäärin kauas että lakkasi häiritsemästä.
M Arkku
Nythän on toki niin, että onneksi meillä täällä Suomessa on sananvapaus ja sen perusteella kuka tahansa voi arvostella ja moittia eri ammatteja tuntematta kuitenkaan asiaa yhtään sen enempää. Toki voisin myöskin alkaa täällä arvostelemaan mitä tahansa ammatteja jonkun näkemäni asian perusteella, mutta en todellakaan kehtaa tehdä sitä. Mielestäni liikenteessä paljon rekkoja suurempi riski on liian vanhat kuskit, valottomat ja vilkuttomat työkoneet jotka kääntymässä vasemmalle ilman vilkkua ym ym. Onhan näitä. Mutta enpä hirveästi viitsi moittia näitä työkoneitten kuskejaan, työtäänhän vain hekin tekevät. Toki ymmärrän että meikäläiset on aina mukana onnettomuuksissa ja vielä tietenkin syyllisenä... Tv: Ei mitään ongelmia viimeiseen miljoonaan kilometriin...
"Tv: Ei mitään ongelmia viimeiseen miljoonaan kilometriin... "
Kiva, uskokoon ken tahtoo.
En Minä yleistä. en suinkaan väitä että kaikki raskaanliikenteen ammatilaiset on kusipäitä.
Se, että kohdalleni on sattunut keskimääräista enemmän täysin älyttömiä kusipäitä, ei tarkoita että kaikki ammattikuskit olisivat sellaisia. joten ällös ottaos hernettä sieraimeesi.
Vai onko syytä...
M Arkku
Eipäs nyt pidä vetää hernettä nenään,jos on rekkakuski,meitä on joka junaan ja osa jää asemallekin,on siellä rekkakuskeissa/naisissa herrasmiehiä/naisia jotka ajavat ihmisiksi,eivätkä PROVOSOI kanssa autoilijoita. Muuten tässä tarina naapurimaasta Ruotsista;siellä on kuulemma kova pula rekkakuskeista,ei ole kuulema toiveamatti ja erityisesti ruotsalaiset vieroksuvat niitä Norjan turskan haku reissuja. No sinne turskan hakuun pääsee ,liekkö vitsi mutta on siinä varmaan asiaakin,siis pääse turskarekan ohjaimiin heti kun on saanut sen rekkakortin. No nuoret tyttöset kun näyttelevä tänäpäivänä miesten roolia niin heti kortin saatuaan tytöt ajoivat turska rekkaa. Mutta kuinka siinä kävikään,siellä Norjan kepeilla ja jäisellä tiellä se rekka karkas käsistä ja molemmat työt kuolivat. Tarina on tosi!.
Kyllähän lainlaatija on taas tehnyt ovelan vedon salliessaan re- koille "laillisen" nopeuden ylityksen. Jos ajoneuvokohtainen ra- joitus on 80 sen pitää myös olla se, piste. Samoin on yleinen sal littu nopeuden ylitys ilman rangaistusta vesittämässä sääntöjen noudattamishaluja. Eli, jos nopeusrajoitus on 80 se on suurin sal littu nopeus, tämän ylittävät nopeudet ovat rangaistuksen arvoi sia. Mikä sellainen laki on, jos edes lainlaatija ymmärrä laili- suuden/laittomuuden rajapintaa? Nämä rekkakuskien/matkaajoneuvo- jen nopeuserot/näkemykset ovat kahden hyvin erilaisen kulkijoiden tuntemuksia, joiden yhteensovittaminen on vaikeaa. Minä saan var- maan rekkahenkilöt varmaan takajaloilleen, mutta jos ansio ei muu ten irtoa kuin ylinopeudella, niin alanvaihto, suosittelen.
Pakko vielä ottaa vähän kantaa kun kerran päästiin hyvään alkuun. Ensiksi Valkamalle, sori taisin laskeskella kilometrit vähän väärin , on kyllä lähempänä puoltatoista miljoonaa... Ja läheltäpiti tilanteita on kyllä ollut, mutta ei siis kolahtanut tms. Ja seuraavaksi tästä kuolonkolarista, Valkaman kirjoituksen perusteella syyllinen on rekkakuski. Minun mielestä aika kummallinen käsitys jos kolmion takaa ajetaan alle, niin syyllinen onkin päälleajaja. minulle on kyllä opetettu ihan toisin. Me ollaan varmaan käyty eri autokoulut. Sen kolarin syytähän ainakaan minä en tiedä, ja kuka senkin on kertonut, että henkilöauton kuljettaja on varmasti katsonut molempiin suuntiin ja vaikka olisikin, niin mitä sen jälkeen on tapahtunut, on täysi arvoitus. Olisipa aika mielenkiintoista tietää, että syytettäisiinkö päälleajaaa näin kiivaasti tällä palstalla, jos päälleajaja olisi ollut vaikka piironki. Mutta tokihan piironki olisi tullut siihen kohtaan max 60 km/h tai alle.... Ja seuraavaksi ketjun aloittajalle näistä aikatauluista. Ne on ihan oikeati ihan liian tiukat monessakin tapauksessa, eikä kuski voi niihin vaikuttaa millään tavalla. Hyvä esimerkki sattui pari viikkoa sitten kaverille. Elitarvikkeet piti toimittaa toisen suuren keskusliikkeen isoon markettiin aamulla Ennen klo 06.00:tta, mutta tämä onneton TEIDEN KUNINGAS olikin purkamassa vasta kello 06.10 ja seurauksena 50 euron muistutus kuorman myöhästymisestä. Eikä siihen auta mitkään selitykset. Ei kenenkää kukkaro kestä oikein montaa sellaista myöhästymistä yhden päivän aikana, tai siis ei ainakaan minun. Itse ajelisin mielelläni 80 tai jopa 7-kymppiä, mutta valiteetavasti se ei ole edes teoriassa mahdollista. Saahan sinne norjaan lähteä kokeilemaan kuka vaan mitä herkkua se on. Tulin just muutama tunti sitten sieltä ja sunnuntaina lähen taas. Nyt se on toki helppoa kun ei enää turisteja, muutamaa jälki-ilmoittanutta lukuunottamatta. Saa ihan rauhassa ajella rekalla 9-kymppiä norjan teillä...
On se tuo AKT kummaN hampaaton ammattiliitto. Se saa kyllä pysäytettyä raskaan kaluston kumipyöräliikenteen ja satamat seis, mutta se ei kykene puuttumaan kuljetusten ylikireisiin aikatauluhin, jotka "vaatii" kuljettajaa ajamaan ylinopeutta.
Mitenkä on Marko. Kun ajat sitä 85ttä ja saavutat sen edellä menijän, joka ajaa 84 tietäen mittarinsa virheen. Hidastatko 50m päähän tyytyen vauhtiin, vai tuletko perään 5 metrin päähän jossa ajat seuraavat 20km. Useinmiten ne tulevat aivan lähelle vaikka kohta ajaisivat tauolle. Omakohtainen kokemus vuosien takaa. Ajon Hiacella jolla ei saanut ajaa 80 kovempaa. Täysperävaunu liimautui perääni 87 vauhdissa. Mittarini tiesin. (Hieman aiemmin olin saanut ainoan ylinopeus sakkoni. Samalla kertaa uusin ajoni ja kysyin poliisilta mitä näyttää). Noin 40km se siinä perässäni roikkui kunnes käännyin sivuun. Aika riski teko tietysti minulta. Nykyäänkään autollani ei saa ajaa sen kovempaa. Usein miten rikon rajoituksia 82 nopeudellani.
"jos kolmion takaa ajetaan alle, niin syyllinen onkin päälleajaja."
Joo, vaikeaahan se on ymmärtää. Tuntemieni ammatiautolijoiden ainakin.
Kuitenkin on ennakkotapaus. Tosin Ha ja Mp.
Mp ajaa suoraan ja vasemmalle kääntyvä Ha ajaa vastaantulevan Mp:n eteen. Mp kuski (kuollut) todetaan syylliseksi.
Perustelut; Ha:n kuljettaja ei voinut olettaa Mp:n tulevan niin lujaa taajama alueella, nopeusrajoitusta noudattamalla ei kolaria olisi tapahtunut.
"minulle on kyllä opetettu ihan toisin. Me ollaan varmaan käyty eri autokoulut. "
Tästä voimme olla satavarmat. Minä EN ole käynyt minkään sortin autokoulua ja tyttäreni on jo neljättä sukupolvea ilman autokoulua, silti piironginkuljetusoikeus hänelläkin.
"Sen kolarin syytähän ainakaan minä en tiedä,"
Enkä tiedä minäkään, mutta jos voit kumota väitteeni siitä että kuski kuvitteli ehtivänsä ennen rekkaa jonka tukisi lähestyä MAX 60 km/h eikä 60 km/h aluella ehtinyt. niin ihan kuinka vaan.
Käsi sydämmelle, tuletko aina Kuopiosta Jyväskylään matkalla ollessasi Lievestuoreen shellin ohi 60km/h?
Ei Tullut sekään Puoliperävaununveturin kuljettaja (lue; rekkakuski) joka niittasi keskustasta, Stoppimerkin takaa, tulleen volvokuskin teholle!.
M Arkku
P.S. Kusipää liikenteessä olen minäkin, mulla tosin kantti kestää sen tunnustaa, enkä (vielä) ole ketään tappanut.
Minun mielestä taas ainakaan minä en KOSKAAN luota siihen, että lähestyvä ajoneuvo tulee sallittua nopeutta. Sieltähän voi tulla vaikka se moottoripyörä 200 km /h. Jos kolmion takaa tuleva ei ehdi pois alta, niin kyllä minun mielestä hän on tehnyt pahan arviontivirheen, joskin vikaa on silloin liian lujaa ajavassakin.
Oli nopeusrajoitus mikä tahansa ja ajan mitä tahansa nopeutta, rajoitusten mukaan tai hieman ehkä ylikin. Kun joku saavuttaa minut, lasken mielellään heti ohi, kun se on turvallista. Tulee yleensä kiitokset ja perässäni ei roiku ketään. En ole itsekseni liikenteessä!
"joskin vikaa on silloin liian lujaa ajavassakin. "
Kuin MINUN suustani.
M Arkku
Ihime miten jokku jaksaa kirjottaa kymmeniä rivejä tänne näinki tyhyjänpäiväsestä asiasta.
Mutta kuitenkin suurin syyllinen on se, joka on tehnyt sen virhearvioinnin.
"Kun joku saavuttaa minut, lasken mielellään heti ohi, kun se on turvallista."
Näin toimin minäkin.
Siksi Kyrpiinnyn yleensä totaalisesti kun muut estävät/kiusaavat ohittaessani.
Minä aina päästän kiireisemmät ohi, ovat sitten poliisin asiakkaina minun sijastani.( olen tosin kyllä päässyt jonoonkin ;-) )
M Arkku
"Ihime miten jokku jaksaa kirjottaa kymmeniä rivejä tänne näinki tyhyjänpäiväsestä asiasta. "
Jos tämä on mielestäsi tyhjänpäiväistä, niin älä satu kohalle pimmeellä.
M Arkku
"Mutta kuitenkin suurin syyllinen on se, joka on tehnyt sen virhearvioinnin."
VITTU(pillu, puu penkki), Minä ihan oikeasti olen tähän asti luullut että syyllinen on hän ken rikkoo sääntöjä!!!
M Arkku
Olen ennenkin todennut tämän,mutta... Jokaisen ajokortin saamisen ehtona pitäisi olla tutustuminen yhdistelmäajoneuvon kuljetukseen . Jo pari pidempää reissua kokeneen kuljettajan "apukuljettajana" avaisi monen silmät ymmärtämään tätäkin elämää....
Jos tulee kolmion tai stopin takaa eteen, niin varmaan on syyllinen, vaikka päätietä ajava tulisikin ylinopeutta. Se on mun mielipide, enkä jaksa tästä enää väitellä.
Onhan tässäkin mitalissa se toinen puoli.Kun nyt yhä useammalla kaapilla saa päästellä sataa, niin pääsee hiostamaan niitä 90 matelevia rekkoja.
Lahtinen on täsmälleen oikeassa. Jos jotakuta ihan oikeasti kiinnostaa se todellisuus, eikä vaan mielikuvat, niin tervetuloa norjan reissulle mukaan.
"Jo pari pidempää reissua kokeneen kuljettajan "apukuljettajana" avaisi monen silmät ymmärtämään tätäkin elämää...."
Ja vartti kuuntelu oppilaana esson baarissa (sorry,siis ST1:sen) saa muun jengin siirtymään kävely osastolle ja senkin syvälle skuttaan.
M Arkku
"Jos tulee kolmion tai stopin takaa eteen, niin varmaan on syyllinen, vaikka päätietä ajava tulisikin ylinopeutta. Se on mun mielipide, enkä jaksa tästä enää väitellä."
Jos aikuisten oikeasti olet tuota mieltä, ole onnellinen että en tiedä miltä näytät.
Juuri tuollaista paskaa voikin olettaa "teiden ritareilta"
Liikenne käyttäytymisen perus periaatteita on että voi olettaa toisten toimivan odotetusti (siis esim, noudattavan nopeusrajoituksia)!!!
M Arkku
Mä taas tykkään omasta henkikullasti niin paljon, ettei mulla ole todellakaan varaa liikenteessä luottaa yhtää mihinkään. Mun on pakko tietää !
"Mä taas tykkään omasta henkikullasti niin paljon, ettei mulla ole todellakaan varaa liikenteessä luottaa yhtää mihinkään. Mun on pakko tietää !"
Se että MINÄ (ja kaiketi siis sinäkin) varon kaikkea mikä liikkuu ja/tai on painavampaa kuin minä/kulkineeni, ei tarkoita että kaikki tekisivät niin.
Myöskään se ei tarkoita että kykenisin nukkumaan yöni rauhallisesti jos olisin ylinopeuta ajaen tappanut jonkun STOPPIMERKIN takaa eteeni tulleen onnettoman joka oikeasti ja oikeutetusti kuvitteli ehtivänsä alta pois.
M Arkku
Oikeasti: On täysin mahdotonta liikkua, jos ei oleta muiden tielläliikkuvien noudattavan liikennesääntöjä.
Konginkankaalla bussikuski (ilmeisesti) oletti vastaantulevan ajoneuvon liikkuvan liikennesääntöjen mukaisella ajokaistalla.
http://www.youtube.com/watch?v=zfK7bFdYg7k
Just siksi ei pidäkään olettaa kaikkien tekevän niinkuin liikennesäännöt sanovat, vaan ainakin mun on pakko tarkailla koko ajan muitten tekemisiä. Eihän yhtään onnettomuutta sattuisi, jos kaikki noudattaisvat 100%.sti liikennesääntöjä.
Joopa, asiiolla on puolensa. On todella vaikeaa ottaa kantaa onnettomuuksiin tutustumatta tutkinta materialiin sekä kuulustelupöytäkirjoihin. Niiden perusteella oikeus ratkaisee syyllisyyskysymykset. Kolareissa on niin monta muuttujaa, että ei voi lähteä arvuuttelemaan mitään, faktat ratkaisee.
Aiemmin mainittiin noista rahtiliikenteen aikatauluista. On se vaan outoa, että niillä "pakotetaan" kuljettajat rikkomaan tieliikennelakia. Arvon rahtarit, pistäkää etujärjestönne hakemaan korjausta asiaan.
Weka
Oma vaatimaton käsitykseni on, että kaikkien tulisi ajaa 80 rajoituksella enintään sitä. Jos sen ylittää, pitäisi sitten kaikkien saada siitä sanktio. Ei kai jollekin ammattiryhmälle voi sallia poikkeusta. Varsinkaan sen takia, että sakotetaan, jos laiminlyö pitää määrätyn ajan kuluttua ajotauon. Minulle jäi vallankin käsittämättä, miksi Latvala piti tätä perusteena, ettei rekkakuskille nopeussakkoa määrättäisi.
Latvala löysi myös jostain rivien välistä arvostelua rekkakuskien henkilöstä sinänsä. Mistähän sellainen tuli?
Se nyt vaan on kummallista, että poliisi puhuu liikennevalvonnassa "nollatoleranssista" ja sitten joku ammattiryhmä ajelee puolittain sallitusti reilua ylinopeutta rankaisematta.
Tätä Konginkankaan onnettomuutta käsiteltiin yhdellä kurssilla puolenpäivän ajan ja en tiedä mitä syitä tutkijalautakunta löysi tähän onnettomuuteen mutta mekin löydettiin melkein 30 eri tekijää, jotka vaikutti tapahtuneeseen, eli kaikissa onnettomuuksissa on lukuisia osatekijöitä. Mutta suurimmat tekijät tähän kyseiseen onnettomuuteen olivat tottakai tilannenopeus, huonosti hoidettu liukkauden torjunta ja se että tien pinnan kaltevuus on väärään suuntaan siinä kohdassa, missä perävaunu lähti heittelehtimään. ja jos vielä halutaan jossitella, niin miksei bussikuski kääntänyt pellolle ennen törmäystä ? On toki lukematon määrä muitakin osatekijöitä tähän valitettavaan tapahtumaan.
Aivan varmasti muutkin tarkkailevat ajaessaan muita tielläliikkuvia. ...Ehkäpä olisi kuitenkin parempi jos kiinnitettäisiin enemmän huomiota siihen ettei itse rikota liikennesääntöjä, esim jatkuvaa ylinopeutta kännykkä korvalla ajaen, kuin että vahditaan muiden tielläliikkuvien virheitä.
Vielä Knaapille näistä nopeuksista. Ainakaan minä en ole koskaan saanut sakkoa,en rekalla enkä henkilöautolla 5 km ylityksestä. Ja kuten jo aikaisemmin sanoin, ajaisin mielelläni hiljempaakin, mutta sittenhän vasta olisin turvallisuusriski, kun ajamaani ajokkia lähtisi toiset isot autot ohittamaan. Moni on varmasti kanssani eri mieltä, mutta mielestäni suurempi riski liikenteessä on 5 km alinopetta ajavat kun 5 km ylinopeutta ajavat. Alinopetta ajavat (siis hyväälä ja valoisalla kelillä) kun tuppaavat aihettamaan niitä kuuluisia "hulluja ohituksia"
Juu, alinopeus aiheuttaa "hulluja ohituksia", ja oma havainto on että aika usein "alinopeutta" ajava henkilö- tai pakuauto ajaa kännykkää kädessään pidellen.
Teille, jotka ajatte tasan 8-kymppiä, ei sitten varmasti ole koskaan käynyt niin kuin minulle, kun joskus olen ajan ihan sitä tasan 8-kymppiä. Mukava ajaa, kun tyhjä tie edessä, paitsi ,että takana on aika pitkä jono ja paljon ohittajia ja yleensä jonkun takana tulevan hermot pettää ja tekee uhkarohkean ohituksen. Mutta, jos on niinkin rikollinen kun minä olen ja nostan nopeutta 5 km/h, niin ohitukset vähenevät huomattavasti ja liikenne on sujuvampaa. Mutta tämä esimerkkihän on liikenteen vaarantamista, eikös vaan.
Juu, niinhän siinä käy, taakse kertyy jonoa. Siinä tilanteessa joko ajan sivuun seuraavalle P-paikalle tai nostan nopeuden "normaaliksi". ;)
Nostan nopeutta 5 km/h ohitukset vähenevät, mikset nosta nopeutta 200 km/h ohitukset vähenevät vieläkin harvemmiksi, turvallisuus paranee.
Suurempi ihime on se, kun jokku jaksaa kirjottaa niitä tyhjänpäiväsiä vastauksiaan asiallisiinkin keskusteluihin. Ja MELKEIN jokaiseen keskusteluun.
No tämä aihe ei liene 'tyhjänpäiväinen', vai? Siis rekkojen väitetyt ylinopeudet. Paljon on asiallisia mielipiteitä ollut, ja hyvä niin. Yhteen pikku seikkaan vielä sohaisen, yleistämättä tai syyllistämättä muita kuin tekijöitä asiassa. Eli liian usein olen nähnyt sen 'mahdottoman yhtälön',kliseen, nuori rekkakuski ja jalat puukengissä rekan kojelaudalla sekä kännykkä korvalla, voi ittu kun sais kynsiinsä sellaisen urhon! Tämä on muka urbaanilegenda, mutta kun ei ole, on ihan arkipäivää. On suorastaan ... jätän nyt sanomatta, tuollainen tapa etenkin niillä nuoremmilla kuskeilla. 60tn 'lelu' käsissä?
Aina silloin tällöin riehahtaa tämä rekkakuski-keskustelu, ja melkein aina kuskit syyllistetään, syystä tai syyttä, mutta jotakin asiassa on koska se niin suuresti kiinnostaa kansalaisia. Asioissa on monta puolta ja yksisilmäinen näkemys ei koskaan ole se 'only one', ilman rekkoja ja kuskeja meiltä kaikilta loppuisi ensin leipä ja sitten kaikki muukin, sekin syytä muistaa. Mutta silti, tiellä ja liikenteessä lain pitäisi olla kaikille sama! En ole itse ainakaan nähnyt lakiin kirjoitettuna että ajoneuvokohtainen nopeusrajoitus ei koske rekka-autoja eikä rekkakuskeja! Kenen tulkinta se sitten on että rekoilla ikimuistoinen nautintaoikeus ylinopeuksiin? Poliisinko?
Kiitos ja anteeksi!
Paljon puhutaan, että poliisin pitäisi sakottaa alinopeudella ajavia.
Millainen liikennemerkki on Suomessa jossa määrätään minimi nopeus? Saksassa olen kyllä niitä nähnyt, se on pyöreä sininen lätkä jossa on valkoisella numerot.
Jos ajan tasan 80km/h ajoneuvolla, jonka ajoneuvokohtainen nopeus on 80km/h tiellä jonka nopeusrajoitus on 80km/h ajanko alinopeutta? Entä jos tienopeus on 100km/h ajan 80km/h ajanko silloin alinopeutta?
Voiko rekkakuskit tai jotkut vaatia minun ajamaan yli rajoituksen (ei mittarinopeutta vaan todellista GPS:n näyttämää)?
Nopeus tulee sovittaa liikenneolosuhteisiin ajoneuvo ja ajotaito huomioiden. Väistän ja annan toki tilaa kun siihen on mahdollisuus, mutta en aja mielelläni yli nopeutta joka on määrätty maksiminopeudeksi (ei ajonopeudeksi).
Tervehdys kaikille tasapuolisesti. Lienee kaikille selvää että takaluukussa roikkuminen on vaarallista, etenkin raskaalla kalustolla(massan voima)eikä se keveämmällikään mitenkään terveellistä ole, kuten lähes päivittäisistä ketjukolareista voi valitettavasti päätellä. Sitten ne nopeudet, rajoituksethan tietenkin koskevat kaikkia eikä ketään saa pakottaa ylinopeuteen(mittarinsa voi tarkistaa esimerkiksi navilla)MUTTA MIKÄÄN EI KIELLÄ LASKEMASTA HÄTÄSEMPIÄ OHI! Poliisihan on se jonka tehtäviin kuuluu valvonta, ei meidän muiden kulkijoiden(vaikka toisinaan mieli teksikin).Meillähän on tavaksi tullut ajaa noin 10km/h yli rajoituksen koska poliisilla on omat toleransinsa? Näitä super-rekkojen jotka ajavat Suomessa 120km/h,täytyy olla aika vanhaa kalustoa kun rajoitin on jo pitkään ollut pakollinen ja tarkistetaan vuosittain katsastuksessa.
Miksiköhan yli 3500kg asuntoautot on unohdettu ilman rajoitinta?Piirturikin ja ajoaikarajoituksetkin voisivat olla paikallaan.
Rekkakuskikin on ehkä ihminen joten inhimmilliset piirteet lienee mahdollisia vaikkei sallituja. Esimerkisi jos pitkällä matkalla kotia kohden ajat rajoitinta vasten n.90km/h niin yöksi kotiin mamman ja lasten luo,sen sijaan jos olisi noudattanut nopeusrajotusta joutuisi yöpymään autossa tai pahimmillaan viettämään viikkonlopun autossa kun ajoajat tulleet täyteen.
Tämä on tietenkin vain kärjistetty esimerkki että kyllä on kuskilla kova luonto ja lainkuuliaisuus jos mielensä malttaa. Sakot ylinopeudesta on paljon pienemmät kun pienetkin ajoaikaylitykset jotka on pitkään piirturista todettavista ja sakotettavissa. Tietenkin lait ja asetukset ON tarkoitettu noudatettaviksi mutta kun ihminen heikko ainakin minä, muista en tiedä.
Sevyyden vuoksi ja turhan kiihtymyksen välttämiseksi saanen sanoa etten koskaan ole rekkaa ajannu, takontia ahdistelevaa kylläkin pelänny.
Turvavälejä turhaan odotellen kääkkä
Kylläpä Helenius kirjoitti asiaa ! Tuosta samasta asiasta meinasin vielä itsekin vähäsen kertoa. Tokihan on niitä alinopeuksia, ylinopeuksia ja sopivia nopeuksia keliin ja muuhun liikennevirtaan sovitettuna. Itselläni 5 km keskinopeuden nosto vaikuttaa reilua 100 km pitempää ajomatkaa 3 päivän reissulla. Siis päivässä ajoa 9 tuntia, tekee noin 45 km pitempään päivässä samassa ajassa. Eli 80:ä ajaen ajoa-aika loppuisi minulta noin 80 km:n päähän kotoa ja joutuisin pitämään jossain parkkipaikalla vielä 9 tuntia taukoa. Saatte ihan huvikseen arvailla, että ajanko sellaista vauhtia, että kerkeän kotiin. Vapaa-ajallahan se on täysin sama vaikka sitten ajelisikin sitä alinopeutta, kun ei ole mitään aikatauluja eikä kukaan sakota, vaikka olisitkin pari viikkoa sitten ajanut vähän pitempäänkin.
Olen kyllä rekkaa ajanut, vaan en ammatikseni. Vähäinen on kokemukseni rekan ratissa.
Mutta puhunkin nyt siitä joustosta, nopeuksien toleransseista. Nykyään poliisi joissakin tilanteissa ei katso pientäkään ylinopeutta 'läpi sormien', mutta olisiko sittenkin jopa turvallisempaa jos kuitenkin liikenteen hullunmyllyssä ei niitä nopeuksia niin ortodoksisesti katsottaisi. Pieni jousto voisi esim. niitä kuolemanohituksia rajoittaa, muutaman kilometrin per tunti esim. saattaisi sujuvoittaa liikennettä kovastikin. Ne kamikazeohittelijat, usein nuoria ja vasta ajokortin saaneita, ne aiheuttavat enemmän ja vaarallisempia tilanteita kuin tasaisen nopeuden etenijät, vaikka sitten muutama ylinopeuskilometri silloin tällöin lasissa.
Jos joku on ajellut vaikkapa Italiassa, siellä suhtaudutaan hyvinkin joustavasti sääntöihin, tiedä sitten onko se parantanut onnettomuustilastoja. Mutta paljon ajavat siellä 'tilanteen mukaan', jopa liikennevaloissa.
Mutta jos jonossa ajavia sakotetaan 'tilanteen mukaan', poliisin tulkintana, joitakin rangaistaan, joitakin ei, niin tuskin se nyt liikennekulttuuria edistää? Meitä hallintoalamaisia täällä Inflandiassa puristetaan kaiken aikaa ahtaampaan 'häkkiin', monin tavoin, eikä yksin liikenteessä, koko elämän alueilla. Olemmeko sitten niin typeriä ja holhottavia ettemme itse osaa olla ja elää jos ei viranomainen anna tiukkoja ohjeita ja määräyksiä kaikesta. Osa varmasti onkin, mutta suurin osa ei kuitenkaan. Itselläni on se vamma, auktoriteettikammo, haluan itse määrittää oman elämäni puitteet, lain rajoissa toki.
No, nyt menee jo elämänfilosofiaksi, liikenteestä, nopeuksista ja rekoistahan oli kysymys. Mutta perusasenteena himpan joustoa ja omaakin harkintaa, se tuskin haitaksi olisi. Niitä totalitääriyhteiskuntia on kyllä kokeiltu ja kokeillaan, tuskin ihmiset siellä kovin tyytyväisiä kuitenkaan ole. Sellaiseksihan emme tätä armasta isänmaatamme halua rakentaa, edes virkamies- ja viranomaisyhteiskunnaksi.
Mitä häh? ;-)))
Ajoin illalla moottoritietä jonka nopesrajoituskyltit kertoivat max100, min60. Näin Canadassa. Siis kaikki 60 ja 100 välillä oli sallittu. Itselleni on tullut mielipide vuosien myötä että oli vallitseva yleinen ajonopeus tiellä mikä tahansa niin aina löytyy joku tyyppi joka ei ole tyytyväinen tilanteeseen vaan haluaa ohitella. Luulen että auton ratissa on helppo kasvottomana päteä jos siihen ei kasvokkain pysty. Voisiko sitä sanoa vaikka heikoksi itsetunnoksi. Voihan se johtua myös kuvitelmasta omasta ylivertaisuudesta, sitä teoriaa puoltaa se että melkein kaikki autoilijat ovat omasta mielestää muita parempia.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.