Ohjaamon ilmastointi
HALMEENMÄKI JUHANI
02.06.2010 17:40
"PALIN MATTI
Käsittääksen auton ilmastoinnin kompressorin tehoa ei voi säätää. Se toimii vain on-off.
Sisäilman lämpötilaa säädetään A/C:n päällä ollessa lisäämällä tai vähentämällä lämmityslaitteen tehoa."
Kun kirjoitin manuaali-AC on sellainen että joutuu itse säätelemään kylmän määrää puhalitimen ja/tai lämpösäätimen avulla niin nuohan ovat ne keonot joilla tuota tehoa säädetään. Kompura käy tosiaan ON/OFF mutta se millaisissa sykleissä riippuu sitten kylmäaineen jäähtymisen tarpeesta. Eli tavallaan kompurakin säätyy mukana, mutta joko-tai periaatteella.
"AHJOS TIMO
Autokoulukuorma-autossani pidettiin talvella yhtäaikaa päällä sekä "ilmastointi-" että lämmitys. Ohjaamoon ei tullut kylmää ilmaa vaan pelkästään lämmintä. "Ilmastointilaitteeseen" ei liittynyt muuta säätöä tai ohjausta kuin sähkökytkin (ON/OFF) kuten Ducatossakin. Ymmärsin asian silloin niin - oikein tai väärin - että ilma ohjataan kulkemaan jonkin kylmän ritilän läpi, johon kosteus tiivistyy ja valuu siitä pois."
Ja manuaali-ilmastointihan se on tuollainen, kylmennyksen & kuivatuksen jälkeen ilmaa sitten lämmitetään takaisin. ACeen ja lämppärin kennot ovat peräkkäin ilmakanavistossa. Energiaa kuluu, mutta lasit pysyy auki kostealla.
"VIITALA RISTO
Toisaalta talvisaikaan on ulkoilmassa erittäin vähän kosteutta, jolloin sen kuivaaminen ensin jäähdyttämällä ja sitten lämmittäminen saattaa olla melko turhaa...?"
Talvella AC ei edes kytkeydy päälle vaikka nappula olisi pohjassa ja valo palaisi, se on turvakytkentä.
AHJOS TIMO
02.06.2010 19:00
"Toisaalta talvisaikaan on ulkoilmassa erittäin vähän kosteutta, jolloin sen kuivaaminen ensin jäähdyttämällä ja sitten lämmittäminen saattaa olla melko turhaa...?"
"Talvella AC ei edes kytkeydy päälle vaikka nappula olisi pohjassa ja valo palaisi, se on turvakytkentä."
Joulu-tammikuussa 2008-2009 keli oli Helsingissä sellainen, että toisinaan satoi hyvin märkää lunta. Omassa Ducatossani pyyhin ohjaamon ikkunat sisäpuolelta lastalla kirkkaiksi. Harkitsin lastan ottamista mukaan inssiajoonkin, mutta en sitten ottanut, kun olin huomannut, että opettajan käskemä ilmastointilaitteen käyttö piti autokoulun Volvon ikkunat kuivina.
KIVILAHTI JARMO
07.06.2010 11:07
mulla 07 sitikka aineet vähentyneet ilmastointi huoltoon jossa aluksi laitettiin liian paljon tavaraa ja varoventtiili laukesi no homma uusiksi ja vähemmän tavaraa niin kyllähän se siitä 79 egee (pr- varustelu raisio)
MÄENPÄÄ TAUNO
07.06.2010 17:20
niin, mulle sanottiin että jos on paljon kumiputkia niin ne suotaa eli jäähdytysneste haihtuu letkujen lävitse !!!!jos tässä viatissa on pitkät letkut voisi olettaa että laite on tyhjä !!
HALMEENMÄKI JUHANI
07.06.2010 22:55
Totta että ajan mittaan katoaa niin letkujen kuin tiivisteidenkin kautta, siksi ehjäkin sydeemi tyhjenee ajan mittaan. Ja pitää käyttää AC-tiivisteitä O-renkaina eikä mitä vaan. Tosin painettakin on melko paljon.
KUJANPÄÄ MARKKU
08.06.2010 14:27
Kliffaa kun klimate nyt skulaa. Se remmi perkule sieltä alakautta oli vaihdettava. Samalla laitatutin pohjalevyn. Asentaja piti vielä tärkeämpänä yläpeltiä joka suojaa konehuonetta valumavesiltä jotta tarvittaessa saa kannen pultit vielä auki. Siellä ei semmosta peltiä ollut, mutta hankittava se on kun kerran vakavan varoituksen sen puuttumisesta sain, epäilipä asentaja remmin tuhoutumisen syyksi sen pellin puuttumista?
VIRTA URPO
30.06.2010 20:20
Lomailtu oli hikoillen ja vähemmän hikoillen. Oli Fiat taas huollossa 3:s kerta ja nyt kait käyttivät saamaansa typpi juttua. Ei kuulemma vuoda. Laittoivat taas aineet sisään. Saivat koska 1.7.2010 ei saa enään töitä tehdä jos ei ole jokainen tekevä asentaja "notulien mies tai nainen" eikä lisätä yhtään ainetta jos ei ole selvinnyt syys mihin aine katoaa. Huollosta lähtiessä toimi ok. Sovittiin parin viikon seuranta ( jos ehtis jossain käymään ja helteet jatkus ) ja jos taas kadonneet, niin aletaan kojelaudasta vaihdetaan ekana sen sisään rakennettu kennosto, eli vaikeemmasta päästä. Onko kenellekään arvon automiehet sellaista vaihdettu. Auto Fiat -07. Jos niin kertokaas onko kuinka kallista töineen. Toiseksi onko edes mahdollisuutta saada sillä kuntoon, kun nytkin ei edes noilla typpi vehkeillä löytäneet paineiden häviämistä ?
HALMEENMÄKI JUHANI
30.06.2010 23:21
Juu, uusi laki tiukentaa AC-töitä sekä aineita, hinnat huolloille (ei siis sama kuin korjaus) noussee jopa 50%...
Sen "sisäkennon" vaihto on yhtä suuri työ kuin lämmityslaitteen kennon vaihto, plus pikkusen lisää kun kennoja onkin samassa tilassa kaksi. Eli tosiaan vaikeemmasta päästä alkaa.
Siinä mielessä jotain logiikkaa että sinne ei pääse näkemään vuotoa (ylipaine + saippuavesi kuplii vuotokohdassa). Mutta samalla vähiten todennäköisimpiä vikakohteita.
Ja jos tyhjenee kahdessa viikossa niin kyllä näkyy typellä paineistettassa paineen lasku.
KUJANPÄÄ MARKKU
15.07.2010 11:24
Toimi taas vähän aikaa ja sitten, näillä helteillä rupes ilmastointi temppuilemaan. Välillä viilensi, välillä ei. Kompura kävi jotenkin epätasaisesti, sen kuuli ohjaamoon äänestä.
Vein Tampereelle Bosch'in pajalle ja siellä todettiin pitkän pähkäilyn jälkeen syyksi se, että ainetta systeemissä on 950gr kun pitäisi olla sellainen 550gr. Kompura ei tykännu siitä laisingan. Remmin katkeaminen oli todennäköisesti tästä johtuva, kerrottiin.
Konehuoneessa konepellin alla on lappu joka kertoi ilmastoinnin täyttömääräksi sen vajaan kilon, se on tehtaalla siihen läntätty, en tiedä miksi. Helvetti, turhaa rahanpolttamista ilmastointihuoltoihin ja remmien vaihtoihin. Tää olis tehtaan takuihin kuuluvaa, vaikka kalenteri on ajanut takuista jo ohi.
Että tämmöstä ilmastointihuoltoa.
HUKKANEN ESKO
15.07.2010 20:49
Tänään ilmastointihuollossa. Paikka Raskone Espoo. Paineistus parikymmentä min. ei vuotoa. Mihin lienee hävinnyt lököt kolmessa vuodessa. Liekö koskaan ollutkaan? Lisättiin ainetta ja kas, ilmastointi lähti toimimaan. Kompurakin alkoi toimimaan. Toimi ainakin kotiin saakka, hintakin kohtuullinen 80€. Saas kattoo jatkoa. Helteet jatkukoot.
Muuten Raskone, ent. Delta Druck on ihan asiallinen paikka.
LAHTI RISTO
18.07.2010 19:00
Viime syksynä moottorin ohjauksen säädön yhteydessä (Ford) huoltomies huomautti, että pitäisi tutkia ilmastoinnin toimivuus. Kun ei ole ennen ollut sellaista autoissani, uskoin vihreän valon palamiseen ja asia unohtui kun syksy ja kylmät tulivat. No, toukokuussa helle herätti ja vein viimeisenä takuupäivänä auton Fordin huoltoon Jämsään. Pyysin testeriin kiinni, mutta asentaja aukaisi konepellin ja pyysi käynnistämään. Sanoi: "Ei pyöri kompura". Meni selälleen auton alle, nousi kasvot virneessä. Sanoi: "Oli virtajohto kompuraan irti, vissiin alusta asti". Pyysi käynnistämään. Käänsi lämpönappulan siniselle, ac-nappulan täysille. Että puhalsi kylmää, meikäpojalle, ilmastointia kokemattomalle melkoinen kokemus. Tokaisin: "Kun on tänään vielä takuu voimassa, laita lasku maahantuojalle". Mies heilautti kättään ja toivotti hyviä kesiä. Näin siis Jämsän ford-liikkeessä.
Mieleen tuli takavuosien takuuhuoltopaikka, jossa oli tapana ottaa asiakkaan allekirjoitus tyhjän paperin alalaitaan.