Ohjaamon ilmastointi

KUJANPÄÄ MARKKU 20.05.2010 14:14

Kenpä tietäis sen, ken kertoisi oleellisen, eli. 2007 Fiatin(tietenkin)ilmastointi ei lähtenyt pelittämään nyt kun sitä ekan kerran tänävuonna olis tarvinnu.

Kuka ymmärtää korjata kohtuuhinnalla Helsingissä tai Pirkanmaalla. Ilmastointihuolto on kai vähän sama kuin renkaanvaihto, siinä täytetään vaan jotain kaasuja, mutta ei välttämättä osata korjata vikaa jos sellainen on.

LIIMATAINEN HANNU 20.05.2010 16:58

Ei sinne kaasuja laiteta Kujis, nestettä sinne lirutetaan, Olisiko Sinulla nesteet haihtuneet talven aikana järjestelmästä. Jos et löydä nimenomaan autoilmastointien korjauksiin erikoistunutta liikettä kysele näistä ilmalämpöpumppujen asennusfirmoista, sielläkin voisit avun saada.

Eikä se nestehuolto kalliskaan ole, alle satosen kun itse viimeksi huollatin.

KUJANPÄÄ MARKKU 20.05.2010 20:02

Pirtuako siellä on kun niin haihtuvaista. Kait se nyt vähän vileetä pukkais jos vaikka pikkusen olis haihtunu. Rikki se on ja ehjääjälle sen vien.

HAAPANEN TIMO 20.05.2010 20:18

Älä vie. Normaali ilmastointihuolto todennäköisesti riittää.

KUJANPÄÄ MARKKU 20.05.2010 20:27

Okei, en vie ehjääjälle. Näkeekö ilmastointihuolto jos litkujen lisäys on tarpeetonta. Missä vaiheessa tuun kusetetuksi, kun kumminkin tuun?

SALOMÄKI MATTI 20.05.2010 20:31

Mulla ihan sama juttu, ei yhtään puhaltanut viileetä, luulin että rikki mikä rikki. Mutta vein kuitenkin ilmastointihuoltoon, jossa tyhjäävät, huuhtelevat, koeponnistavat ja täyttävät mikäli ei ole vuotoja. Kuntoon tuli, maksoi Lahdessa 89 € ja pikahuollossa homman tekivät.

LIIMATAINEN HANNU 20.05.2010 21:05

No johan mie sen sanoin Kujis vaikken mittään puhunutkaan!

Se neste imee itseensä myös vettä ja tehot heikkenevät. Yleisin syy on kuitenkin se nesteen vähyys, huollossa tarkistavat ja lisäävät oikeaan määrään. Heleppoo kuin heinän teko.

HALMEENMÄKI JUHANI 20.05.2010 21:07

20.5.2010 ... nyt kun sitä ekan kerran tänävuonna olis tarvinnu.

Siinä se tuli suurin moka kerrottuakin! Ilmastointia tulisi käyttää vähintään kerran kuussa viitisen minuuttia, myös talvella!!!

Ja edellisessä viestissä lääke, "koeponnistavat ja täyttävät" väliin tulee sitten mahdolliset korjaukset eli vuotojen tukkimiset. Kuten kuivaimen vaihto jos kauan tyhjänä tai aivan pahimmassa tapauksessa uusi kompressori kun vanha on ollut tyhjänä ilman öljyä...

LAUKKANEN MAURI 20.05.2010 21:12

Kyllä se on helppoa niitten ilmastointilaiteitten huolto; Automaatiasia freonin täyttölaiteita/testereitä on melkein jokaisella nyrkkipajoilla. Mutta jos se freoni on hävinnyt pois,niin se laite vuotaa. Siinä se onkin niitten nyrkkipajojen ongelma,kuinka paikalistaa se vuotokohta. Täyttö/tarkistus ei maksa kuin noin 100€,mutta vudon korjaus on jo kallista ja työläistä puhaa. Jos vuoto on pieni niin sillä täytöllä voi ajella yhden kesän,mutta keväällä on taas se täyttö edessä.

KUJANPÄÄ MARKKU 20.05.2010 21:20

Niin niin, mutta kun jaksan jauhaa vielä. Mites jos olis vaikka joku pikkuvika, sulake tms, vaihtavat sulakkeen ja kuitenkin tekevät sen vähän alle satkun duunin, tai ovat tekevinään, mutta eivät laskuttavinaan.

KUJANPÄÄ MARKKU 20.05.2010 21:22

Helppoo se on kun on aina lompakko auki malliin, ota siitä.

KUJANPÄÄ MARKKU 20.05.2010 21:28

No niinpä Halmeenmäki. Nyt muistan jostain tavanneeni, että kertomallasi tavalla olis pitäny menetellä. Kuitenkin ihmettelen systeemiä, mikäli on 'luonnollista', että 2007 mallisen ilmastoinnin toimimattomuus johtuu vain syystä, ettei sitä käyny talvella käyttämässä.

KUJANPÄÄ MARKKU 20.05.2010 21:32

Aivan Laukkanen. Saattaa olla, että satkun laskulla pelittää, mutta vika ei tullut korjatuksi.

SIRKIÄ MATTI 21.05.2010 01:01

Käytin ohjaamoilmastointi huollossa autoa 2007. Automaattikone tulosti kuittilapun jossa oli eriteltynä laitteen järjestelmästä poistaman freonin määrä, järjestelmän tiiviystarkistus (varmaan samantapainen koeponnistus, kuin nestekaasujärjestelmällä), kuivaus ja desinfiointi, sekä uudelleen järjestelmän täyttöön menneen freonin määrä. Kuitista ilmeni päivämäärä ja koneen käynnistys- ja työn lopetus ajat. Saattoi siinä olla jotain muitakin tietoja. Nyt juuri en löytänyt sitä kuittia kaikkien tietojen tarkistamiseksi.

Erilaiset automaattikoneet voivat tulostaa tiedoiltaan poikkeavia kuitteja työstään.

SALONEN MARKKU 21.05.2010 09:57

Vuotokohta löytyy täytön jälkeen ultraviolettivalolla ja laseilla(väriaine).Mahdollisia vuotokohtia on kompuran akseli, liitokset, kenno jne. Täyttökone ei välttämättä pientä tihkumista huomaa ja jos vajaassa viikossa nesteet tyhjenee niin em. tavalla tutkaileen.

PALIN MATTI 21.05.2010 15:06

En ihan 110 trotsenttisesti tunne tuota rakennetta, mutta vuosimallin 2007 laitteesta eivät voi olla kylmäaineet vähentyneet muuten kuin jonkin vian seurauksena.

Toimimattomuuteen voi olla myös syynä se, että kompressorin magneettikytkin ei toimi.

Kaikki nuo viat kyllä selviävät ja korjaantuvat asiansa osaavassa ilmastointilaitehuollossa.

HALMEENMÄKI JUHANI 21.05.2010 16:21

"Vuotokohta löytyy täytön jälkeen ultraviolettivalolla ja laseilla(väriaine).Mahdollisia vuotokohtia on kompuran akseli, liitokset, kenno jne. Täyttökone ei välttämättä pientä tihkumista huomaa ja jos vajaassa viikossa nesteet tyhjenee niin em. tavalla tutkaileen."

Ja juuri siksi järjestelmä kuuluu KOEPONNISTAA ENNEN TÄYTTÖÄ jos se on tyhjä. Kuten kahteen kertaan jo todettiin. Ei se auta maahan kaatuneen Larseninkaan väri, aineet meni ja itku tuli...

"Kuitenkin ihmettelen systeemiä, mikäli on 'luonnollista', että 2007 mallisen ilmastoinnin toimimattomuus johtuu vain syystä, ettei sitä käyny talvella käyttämässä"

Ilman käyttöä aine ei kierrä eikä aineessa oleva öljykään kierrä. Ja kun systeemi tyhjenee menee tilalle kosteutta ja taas tulee kalliimmaksi.

"vuosimallin 2007 laitteesta eivät voi olla kylmäaineet vähentyneet muuten kuin jonkin vian seurauksena."

Väärin. Jollei viaksi lasketa käyttövirhettä. Nämä uudet aineet karkaa helpommin ja sitä on järjestelmässä vähemmän. Nykyinen huoltovälisuositus on enää kaksi vuotta.

HALTTUNEN TEUVO 21.05.2010 16:49

Joo, pitäs kylmäaineen pysyä seisonnastakin huolimatta. Vm.-02 henkilöautossa on vielä alkuaineet ja pelittää vaikka neljä talvea on seisonut kylmässä.

LAHTI ANTTI 21.05.2010 17:43

Ilmastointijärjestelmästä häviää 5-10% aineesta vuoden aikana, vaikka selvää vuotokohtaa ei olisikaan. Kun aineesta on hävinnyt 30-40%, ei teho enää riitä jäähdytykseen. Varsinkin kuumalla ilmalla sen huomaa.

Tällainen tieto on saatu muutamasta ilmastointilaitteiden huoltopaikoista. VW/Volvo-huollot.

PALIN MATTI 21.05.2010 20:59

Halmeenmäki Juhani meians, että pittää kahen vuojen välein käyttää ilimastointi huolosa.

No kerroppa sitte oliko mun Datsuni joku ihimeauto. Ostin sen vuojen 2000 alusa ja myin 2009 lopusa. Ja ilimastointi toimi koko ajan ja hyvin. Heti startista alako aina kesäkuumila pukkaan kylymää ilimaa autoon sisäle.

Ja sitä ei käytetty kertaakkaan missään ilimastointihuolosa, eikä tehty mittään muutakkaan iliamstonile. Talavelaki tieteski pijin sitä aina välilä päälä ettei ässity ihan jummiin vehkeet.

HUKKANEN ESKO 21.05.2010 21:27

Minulla myös 2007 Fiat ja ilmastointi (oikein automaatti) ei ole viilentänyt koskaan. Huollossa aikoinaan päivitettiin jotakin, mutta ei se kummemmaksi muuttunut, on kuin lehmänhenki. Olen jo epäillyt ettei näissä välimerenmaissa ole tarpeeksi lämmintä todetakseen toimiiko ilmastointi. No oli mulla aikoinaan Citikan C5 ja se kyllä puski kylmää, niin että sukat pyörivät jaloissa. Olen jo melkein alistunut kohtaloon, mutta ehkä jonkun satasen työntäminen saattaisi auttaa, jos osaa työntää vain oikeaan paikkaan. Takuuthan on sopivasti jo menneet, että tallaista tälläkertaa. -eh

HALMEENMÄKI JUHANI 23.05.2010 21:54

Palliini:

"Nämä uudet aineet karkaa helpommin ja sitä on järjestelmässä vähemmän. Nykyinen huoltovälisuositus on enää kaksi vuotta."

Alleviivaukset osoittamaan painon noilla tietyillä sanoilla. Se nyt vaan on niin että ilmastoinnin suhteen on menty aina vaan pahempaan suuntaan. Liikenteessä on vieläkin 90-luvun vaihteen autoja vanhoilla liemillä ja toimii. Tosin mukana saa olla tuuriakin ettei lauhari vuoda ja että on käytelty sopivasti. Huoltovälin saa heti tuplata 90-luvun kalustolle jossa kylmäainettakin on enemmän, mutta nyt oli kyse 07-autosta!

Esko: todennäköisesti kylmäaineen oikeakin määrä järjestelmässä on nykytyylisesti pienempi kuin ennenvanhaan. Ei jäähdy yhtä hyvin iso piironki moisella lirulla, mutta eipä vie polttoainettakaan. Kah, ne päästöt. Kuluttaa = päästöt = sanktioita!

VIRTA URPO 25.05.2010 00:02

vm 2007 ja kesällä -09 oli kuin lehmän henkäys, mutta harmi kun ei tullut vietyä huoltoon siltä osin kun oli ihan tarpeeksi ongelmia rakkaan Fiatin kanssa. Nyt tuli huhtikuussa testattua ja uskottua, ettei mitään viilennä. Huollossa todettiin oleen aivan kuiva ( oliko se 5g tai 5% jäljellä) Laittoivat aineet ja väriaineen pari viikkoa sitten. No viikonloppuna ei puhunut mitään. No eivät löytäneet väri jälkiä mistään. Kaikki aineet kuitenkin kadonneet. Seuraavaksi kait yritetään typpikaasu laittein painetestein testata mitä " pihisee". Laitteet vasta tulossa heille. Eli lomaillaan "hikoillen" kuten ennen muinoin. Jälleen en voi muuta kuin todeta Fiat minkäs taas teit.
Muut autot vanhempia ei kuiteska Fiatteja ja kaikissa pelaa vaikkei olekaan huollettu kertaakaan ilmastointien osalta.

VENEMIES JORMA 25.05.2010 07:38

Minulla ilmeni sama vika Ei kytke kompuraa päälle. Tarkistin kaikki sulakkeet huollatin töyttöhuollon ja kaikki ok. Mutta ei kytke edelleemkään kompuraa päälle ainetta laitettiin 500g kait se on oikea määrä. huollon tein Herttoniemen Vianorilla. Vika ilmeisesti ohjauksessa. Jos joku osaa antaa vinkin tai tietää pätevän korjaamon jossa ymmärretään fiatin sähköjärjestelmä. Auto on 2006 Fiat 2,8

KUJANPÄÄ MARKKU 25.05.2010 08:37

Täällä Viialassa ilmastointihuolto hoituu 70€. Ilmeisesti sisään ei auto mahdu, mutta homman voi hoitaa ulkona. Kuinkas tämä asettuu hintavertailussa. Kunhan sateet lakkaa niin testataan tämä huolto.

SALONEN MARKKU 25.05.2010 08:48

Jos kaikki aineet on hävinnyt, niin kannattaa kysyä etukäteen kuuluuko täyttö samaan rahaan. Aineiden hinnat nelinkertaistui hiljan....

KUJANPÄÄ MARKKU 25.05.2010 14:23

Jep, täytyy kysäistä.

Muuten, en mä emännältäkään mitään töistä veloita, ainoastaan aineista pikkusen rokotan.

LIIMATAINEN HANNU 25.05.2010 14:50

Kohtuuhintaiselta kuullosta se huolto. Mutta on niitä eroja ilmastoinnissa ja ilmastoinnissa. Minulla se vanha mese, se lykkää haluttaessa vaikka tuulilasin jäähän, uudessa viiatissa ilmastointi ei läheskään niin tehokas. Viileetä ennenminkin puhaltaa kuin kylmää.

NYYSSÖNEN KAJ 25.05.2010 15:47

Emännistä en tiä mutta AC-huolto huolsi ja lisäs aineet ilmatointilaitteeseen normaalihuollon yhteydessä. Mitä maksoi? en muista. Paikka oli AC-huolto Viherlaakso Espoo

VENEMIES JORMA 26.05.2010 06:44

Minun ilmastointi pupes pelittämään. Löyty konehuoneesta 7,5a sulake joka oli kärähtäny. ilmeisesti ilmastoinnin ohjaussulake.

KUJANPÄÄ MARKKU 01.06.2010 13:15

Non'nii. Ilmastointihuollossa käyty ja ilmastointihuolto tehty. Ei lähteny pelittämään, remmi oli kokonaan kadonnu joka ilmeni vasta ilmastointihuollon suorittaman huollon jälkitarkastuksessa.

Nyt menee sinne seliselin puolelle. Ton Ducaton konehuoneesta näkee tosi huonosti ilmastoinnin remmin tai sen olemassaolon. Toki asiaa tuntevat osaavat katsoa 'oikeasta' kulmasta. Tunnustan tässäkin asiassa pönttöyteni kun en osannut sen puuttumista nähdä. Muutenkin kattonu konehuoneeseen pari-kolme kertaa vuodessa, eli kesässä ja sillon nesteitä ja öljyjä silmäillen.

Maksoin kiltisti ilmastointihuollon 60€ koska ajattelin, ettei se kolmivuotiaaseen ihan hukkaan koko fyrkka mene. Nyt sitten tilattun erikseen ilmastointilaitteen remmin vaihto. Katotaan joutuuko vielä menemään johonkin solenoidikorjaamoon.

Tämä kommentti ihan vaan siitä, että vaistoni oli oikeassa. Ilmastointihuolto ei ymmärrä vikatilanteista mitään, on pelkistettynä suoritteena samaa luokkaa kun renkaiden ilmanpaineen huolto! Tokihan mulla oli huono tuuri ja yhdessä mun remmin puuttumisen havaintokyvyttömyyteni kanssa olin osasyyllinen. Ei tää mitään. Kliffaa hei!

KNAAPI JUHA 01.06.2010 13:58

Mee Kujis viereen seisomaan siellä ilmastointiremmikorjaamossa ja katso tarkkaan, etteivät jätä löysälle ja passita sua johonkin ilmastointiremmikiristyskorjaamoon.

"Luottamus hyvä, kontrolli parempi" sanoi Josif Stalin aikoinaan.

Onneksi aurinko paistaa!

LAHTI ANTTI 01.06.2010 14:43

Tai aukaise auton ikkunat, siinä sitä ilmastointia kerraksi!

VIITALA RISTO 01.06.2010 15:56

Kävin aamulla Vianorilla hetken mielijohteesta kysäisemässä ilmastoinnin täyttöhuoltoa odottaessa. Järjestyi samantien, kahvit tarjottiin ja lehdet luettavaksi.

Kylmäaineesta oli häippässyt noin kolmasosa. Jäähdytystehossa ei ole ollut mitään ongelmaa, en ainakaan ole havaannu. Mutta kaipa sitä kompuraa, vai mikä laitos siellä nyt on, joutuu pyörittämään vähän harvemmin...?

Kottero on -03 mallia, enkä koskaan sitä ilmastointia talvella erikseen käyttänyt, mitä se sitten tarkoittaakaan ja miten tapahtuu.

Tuuletus on kyllä A/C-asennossa kesät talvet.

Tuo autoissa oleva laite on kai paremminkin ilman jäähdytin, kuin ilmastointilaite? Mulla oli yhdessä työpaikassa mittaushuoneessa sellainen ilmastointilaite, joka piti yllä paitsi valittua lämpötilaa, myös valittua ilmankosteutta. Se siis myös kostutti ilmaa tarvittaessa.

AHJOS TIMO 01.06.2010 18:53

"Tuo autoissa oleva laite on kai paremminkin ilman jäähdytin, kuin ilmastointilaite?"

Minäkin olen ihmetellyt, tekeekö auton ilmastointilaite muuta kuin lykkää kylmää ilmaa. Suorittaessani ajoharjoittelua kuorma-autolla autokoulussa joulu-tammikuussa (2008-2009) opettaja käski laittaa ilmastoinnin päälle aina kun moottori käynnistettiin, siis talvella. Niinpä kysyin häneltä, tarkoittaako ilmastointi kuorma-autossa jotakin muutakin kuin jäähdytystä. Hän sanoi sen poistavan kosteutta ohjaamon ilmasta, jolloin ikkunat pysyvät kirkkaina. Lämmityslaite oli sitten erikseen.

HALMEENMÄKI JUHANI 01.06.2010 19:59

Auton ilmastointi, air conditioning kyllä kuivattaa ilmaa ja poistaa siksi ikkunoista kosteuden. Aika usein joku puhuu ilmastoinnista kun tarkoittaa että lämmityslaite on kylmällä = ei lämmitystä, vaikka se ei vielä viilennä sisäilmaa. Itse sanon usein kapulakielellä "kymäkone" niin kaikki tietää mistä on kyse. Ja manuaali-AC on sellainen että joutuu itse säätelemään kylmän määrää puhalitimen ja/tai lämpösäätimen avulla. Automaatti-ACn kanssa säädetään namistaksta lämpötila ja auton hytissä oleva termostaatti haistaa paljonko kylmennetään. Kosteutta se ei lisää mutta poistaa kylläkin.

VIITALA RISTO 01.06.2010 20:59

Joo, kylmäkone on kai osuvin nimitys tuolle autonjäähdytyslaitteelle.

Ohjaamon ilmaa kuivattava vaikutushan tulee juuri siitä, että se toosa lykkää kabiiniin kylmää ilmaa, joka sitoo itseensä vähemmän vettä kuin lämmin ilma, on siis kuivaa. Se ei siis varsinaisesti kuivata ohjaamon ilmaa, vaan ohjaamon ilma vaihtuu kuivempaan. Jos siinä nyt mitään eroa on.

Voin toki olla väärässäkin, en mä mikään asiantuntija ole tässäkään asiassa, vaikka olenkin IV-yrityksessä töissä...

Se mittaushuoneen ilmastointilaite, se kyllä myös lämmitti ja kostutti ilmaa tarvittaessa. Piti sen tilan siinä lämpötilassa ja suhteellisessa ilmankosteudessa kuin pyydettiin.

PALIN MATTI 01.06.2010 21:24

Käsittääksen auton ilmastoinnin kompressorin tehoa ei voi säätää. Se toimii vain on-off.

Sisäilman lämpötilaa säädetään A/C:n päällä ollessa lisäämällä tai vähentämällä lämmityslaitteen tehoa.

KUJANPÄÄ MARKKU 01.06.2010 21:39

Lahtiantin mielentila ei ole tavoittelemisen arvoinen.

LAHTI ANTTI 01.06.2010 21:58

On erittäin hyvä, koita sinäkin päästä siihen pituushyppyjesi välillä.

KUJANPÄÄ MARKKU 01.06.2010 22:21

Lahtianttia taas närästää tunnetusti. Sorry Antti,tunnut mieheltä joka tulee ja jelppaa aavikolla hädässä olevia kornin värinen solmio kaulassa ja keskisormi pystyssä sanoen, että mitä minä sanoin.

Nantit on nantteja.

AHJOS TIMO 01.06.2010 22:52

"Ohjaamon ilmaa kuivattava vaikutushan tulee juuri siitä, että se toosa lykkää kabiiniin kylmää ilmaa, joka sitoo itseensä vähemmän vettä kuin lämmin ilma, on siis kuivaa. Se ei siis varsinaisesti kuivata ohjaamon ilmaa, vaan ohjaamon ilma vaihtuu kuivempaan."

Autokoulukuorma-autossani pidettiin talvella yhtäaikaa päällä sekä "ilmastointi-" että lämmitys. Ohjaamoon ei tullut kylmää ilmaa vaan pelkästään lämmintä. "Ilmastointilaitteeseen" ei liittynyt muuta säätöä tai ohjausta kuin sähkökytkin (ON/OFF) kuten Ducatossakin. Ymmärsin asian silloin niin - oikein tai väärin - että ilma ohjataan kulkemaan jonkin kylmän ritilän läpi, johon kosteus tiivistyy ja valuu siitä pois.

KUJANPÄÄ MARKKU 01.06.2010 23:02

No jo vain Timppa, mutta mitähän tuohon sanois lahtinantti, joka kaiken, kaikesta tietää.

LAHTI ANTTI 01.06.2010 23:08

"Lahtianttia taas närästää tunnetusti. Sorry Antti,tunnut mieheltä joka tulee ja jelppaa aavikolla hädässä olevia kornin värinen solmio kaulassa ja keskisormi pystyssä sanoen, että mitä minä sanoin."

Miestä joka ei osaa edes kirjoittaa oikein, ei voi arvostaa kovin korkealle. Sitä paitsi mulla on aina ollut sävy sävyyn oleva solmio kaulassa, joka on pukenut mun yleisilmettä. Toisin kuin sinulla.

KUJANPÄÄ MARKKU 01.06.2010 23:25

Aivan, solmiosi tukee ja pukee kokonanttiasi. Olet vähän köppä, mutta kitisten sen kestät, luulisin.

JOKINIEMI PETRI 01.06.2010 23:31

mistäs on kaverit noin toisilleen suivaantuneet.jos olisivat liki.siinä vois jo ojentaja lihas hakea kohdetta.hei täähän on vaan kirjottelua.ei pidä vetää hernettä nenään

KUJANPÄÄ MARKKU 01.06.2010 23:34

Aivan. Mun ojentajalihas suuntautuu paljon haasteellisimmille urille.

JOKINIEMI PETRI 01.06.2010 23:36

jep samaa mieltä.kepardia jee

LAHTI ANTTI 02.06.2010 00:04

" Mun ojentajalihas suuntautuu paljon haasteellisimmille urille"

Onkos sulla sellaisia missä? Tissien pitelemiseen korkeintaan. Hyppää taas pituutta itsesi kanssa.

VIITALA RISTO 02.06.2010 06:21

"Autokoulukuorma-autossani pidettiin talvella yhtäaikaa päällä sekä "ilmastointi-" että lämmitys. Ohjaamoon ei tullut kylmää ilmaa vaan pelkästään lämmintä. "Ilmastointilaitteeseen" ei liittynyt muuta säätöä tai ohjausta kuin sähkökytkin (ON/OFF) kuten Ducatossakin. Ymmärsin asian silloin niin - oikein tai väärin - että ilma ohjataan kulkemaan jonkin kylmän ritilän läpi, johon kosteus tiivistyy ja valuu siitä pois."

Näin se varmaankin on ollut. Mun tiedoilla ei ole syytä lähteä sitä epäilemään.

Toisaalta talvisaikaan on ulkoilmassa erittäin vähän kosteutta, jolloin sen kuivaaminen ensin jäähdyttämällä ja sitten lämmittäminen saattaa olla melko turhaa...?

AHJOS TIMO 02.06.2010 14:32

Toimisikohan se samalla tavalla Fiat Ducatossa (kuin Volvo-kuorma-autossa) vai tulisiko ohjaamoon samanaikaisesti yhdestä putkesta kylmää ja toisesta kuumaa ilmaa? Olin kyllä kokeilevinani sitä viime talvena, mutta en saanut oikein selvää, kun sen lämmityslaitteen toiminta on muutenkin niin epämääräistä. Sitäpaitsi ajattelin sen olevan energian tuhlausta, jos saman ilman ensin jäähdyttää ja sitten lämmittää.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.