Ducato 2.8 JTD, ongelma polttoainesyötössä.

KALAJAINEN PASI 18.02.2010 22:02

Nyt tarvitaan ammattilaisen apua ja neuvoja.

Eli Ducatossa 2.8 JTD vuosimalli -01 on outo vika ilmennyt.

Viime kesänä auto oirehti ensimmäisen kerran. Ajelin monttuista tietä ja yllättäen autossa alkoi palamaan polttoaineensyöttöhäiriövalo. Auto oirehti kuin joku olisi ottanut 20 hv pois autosta. Auto liikkui kuitenkin eteenpäin eikä sammunut. Ajelin muutaman kilometrin ja yhtäkin auton tunsi kun se lähti taas kulkemaan normaalisti. Häiriövalokin sammui. Tämä sama toistui vielä muutaman kerran sillä reissulla. Ensiapuna laitoin tankkiin Forte dieseljärjestelmän puhdistusaineen. Tuntui auttavan sillä kertaa.

Syksystä toistui sama. Olin ajelemassa monttuisella tiellä ja taas alkoi tahmea meno ja häiriövalo alkoi palaa. Vika korjaantui taas itsestään ja syksy meni hyvin.

Tänään kun olin liiketteessä autolla, taas sama. Niin kuin joku olisi ottanut puolet tehoista pois ja häiriövalo. Ajelin tulemaan kotiin ja muutaman kilometrin jälkeen taas auto lähti vetämään normaalisti.

Silloin kesällä vaihdoin pakoputkiston ennen tätä mystistä vikaa. Vois kuvitella että sillä tuskin kuitenkaan on sen kanssa mitään osaa.

Onko kenelläkään ollut samanlaista ongelmaa Ducatossa? Onko lukijakunnassa ammattilaisia jotka voisivat valottaa mistä tää vika mahdollisesti vois johtua?

Itse yhdistän sen tien epätasaisuuteen. Silloin kun etupää tärähtää montussa ongelmat alkaa. Tasaisilla Asfalttiteillä en ole ongelmaan törmännyt milloinkaan.

HYTÖNEN RAIMO 18.02.2010 22:12

Menee himpun verran arvailun puolelle.

Koska vika ilmenee kuoppaisella tiellä, lähtisin itse etsimään vikaa polttoainepuolelta (hursii jostakin ilmaa) tai vaihtoehtoisesti sähköpuolelta (johto- tai liitinvika syöttöpumpun tai sen ohjainyksikön alueella).

PUSSINEN JUKKA 18.02.2010 22:13

Kuulostaa taas kerran ruiskusuuttimien liittimien kontaktihäiriöltä. Haulla löytää paljon tietoa tältäkin palstalta.

AIRIKKA ISMO 18.02.2010 22:20

Moottorin ja rungon välinen maajohto löysällä/hapettunut???

Testimielessä voit laittaa ylimääräisen maapiuhan akusta-runkoon ja lähteä "rytkyttämään" nimismiehenkiharoita...

Helppo ja nopea testi,tuolla saa em. maavian suljettua pois etsinnästä....

PALIN MATTI 18.02.2010 22:24

Selvä tapaus! Suutinsolenoidien pistokkeissa huono kosketus. Käytä korjaamolla, ellet itse pysty niitä pistokkeitten kontaktiliuskoja kiristelemään. Ei ole iso homma tuo.

PÄIVINEN UNTO 19.02.2010 07:24

Oletko vaihtanut / vaihdattanut polttoaine suodinta, jos siellä oleva vesi pääsee kulkeutumaan kiertoon tämäkin aiheuttaa saman tyyppisiä häirijöitä. Kyllä edellä mainitujen suihkujen sähkö- liittimet voi tehdä saman.Ota kopan lipsit auki ja liittimet yksi kerrallaan,pientä meisseliä apuna käyttäen varovasti irti,ps. lähtee helposti. Voitele vaikka CRC:lä ja laita takaisin. Saatat olla onnellinen mies kun ei tartte mennä verstalle.UP.

KALAJAINEN PASI 19.02.2010 08:54

polttoaineen suodatin vaihdettu monesti. ei tunnu auttavan vikaan.

PALIN MATTI 19.02.2010 10:20

En tiä, missä tuo Ipatti assuu, mutta täälä meiläpäin ei oo kyllä filttereisä olevat vejet päässeet liikkeele mihinkään käymistiloja häirittemmään. Ei muutamaan kuukauteen ainakaan.

PÄIVINEN UNTO 19.02.2010 10:38

Et oo tainnu Matti ajaa autollasi ainakaan kolmeen kuukauteen.UP.

KALAJAINEN PASI 19.02.2010 10:43

Mahtaako toi Palinin Matin suutinsolenoidien huono kosketus tarkoittaa samaa kuin Päivisen Unton tarkoittamat suihkujen liittimet?

Voisko jompikumpi tai kuka vaan laittaa yksityiskohtaista nippelitietoa kyseisten liitinten spreijaamisesta ja kontaktin parantamisesta. Mistä kyseiset liitokset löytyy ja miten ne kannattaa irrottaa?

Itsellä on kokemusta bensiiniautoista ja niiden korjauksesta. Dieseleitten kanssa pelaaminen on vierasta.

Jos se liitinten kontaktin parantaminen ei ole iso homma, uskoisin kyllä pystyväni siihen itsekkin jos vaan yksityiskontaista tietoa on ennen aloitusta.

KALAJAINEN PASI 19.02.2010 10:46

ja jos toi liitinjuttu ei auta niin suunnitelmissa seuraavana on poissulkea Airikan Ismon arvelema maadoitusvika.

Ismo tarkoitti ilmeisesti Akun miinuksesta Kohtalaisen hyvänkokoinen johto runkoon?

PÄIVINEN UNTO 19.02.2010 10:52

Venttiilikopa musta muovinen kansi on neljällä klipsillä kiini. Avaa ne ja ota yksi-kerrallaan johto liittimet auki pientä lattakärkistä meisseliä käyttäen.Suihkuta vaikka CRC öljyä tai jotain vastaavaa,ja laita liitin paikalleen .Jatka kaikkien liitinten kanssa samoin. Onnistut varmasti.UP.

HALTTUNEN TEUVO 19.02.2010 11:45

Oli kerran mahdollisuus ottaa kuva. Kosketinliuskat näytivät pieniltä ja ovat ahtaassa paikassa. Häiriöstä sinänsä en osaa sanoa mitään.

KALAJAINEN PASI 19.02.2010 12:18

kiitos kuvista ja hyvästä yksityiskohtaisista neuvoista. minä otan illasta jahka ehdin niin projektiksi ton noiden liittimien crc voitelun.

laittelen viestiä miten hommassa kävi. pitää heittää voitelun jälkeen hyväinen lenkki kuoppaisella tiellä.

ps: toi kuvien laittaminen oli loisto juttu. nyt tietää mitä pitää etsiä läpän alta.

ILTANEN KARI 19.02.2010 13:20

lieneekö 01 tollasta moottoria, mulla ainakin tavalliset suuttimet, epäilen et uusi pakoputki on viallinen ja kun ajat kuopissa jokin eristeen pala kääntyy tukkimaan putken, jonkin matkaa ajettuuasi se tukos kuluu tai palaa pois ja putki hengittää vapaasti, on ittellä kokemusta moisesta, jos lyöt puutulpan putken päähän niin että tukkii esim 3/4 PUTKESTA PÄÄSET tuntemaaan mitä se vaikuttaa, voi jopa olla ettei saa edes tulille

HALTTUNEN TEUVO 19.02.2010 13:49

Hyvä huomautus, kuvat on 04 mallista. 01- mallista ei tietoa.

KALAJAINEN PASI 19.02.2010 18:17

No nyt on homma tehty. Eli kyllä -01 vuosimalli oli samanmoinen kun tuo kuvan moottoritila. Sain liittimet auki aikakin helpolla. Laitoin liittimiin CRC.

Kävin heittämässä noin 10 km koeajolenkin melko töyssyisellä tiellä. Nyt tarvii sanoa että ei tullut sitä ongelmaa vastaan enää. Varmasti aika näyttää oliko tuo crc käyttö ratkaisu ongelmaan. Nyt ainakin näyttää hyvältä.

Oli aika sykähdyttävä kokemus huoltaa autoa ulkona kun pakkanen näytti -22c. Jumaleisson kun oli näpit jäässä. Lämmintä hallitilaa kun ei ole käytössä. Auton korkeus on yleensä rajoittava tekijä noihin tee-se-itse halleihin.

Tuli vielä mieleen viimeisimmät kommentit ketjussa siitä pakoputkesta ja siitä että siellä joku tukkii pakokaasun normaalia ulosvirtausta. En itse kuitenkaan ymmärrä jos se olis se pakoputki niin miten sen polttoaineensyötön häiriövalon palamisen selittää. Voisiko joku asiasta tietävä kommentoida tuota?

Se moottorin maadoitusjuttu oli kanssa mielenkiintoinen. Mistä se maadoitusjohto löytyy autosta. Se olis varmasti kanssa hyvä varmuuden vuoksi tarkistaa että kontakti on hyvä eikä hapettumia ole. En vielä testannut sitä akusta - suoraan runkoon jollakin. Jos joku tietää mistä sitä alkuperäistä maadoitusjohtoa vois alkaa etsiin niin olisin kiitollinen tiedoista.

Joka tapauksessa nyt jo kiitokset tuosta liitinvinkintä. Toivottavasti se tosissaan vei sen vian mennessään.

HALTTUNEN TEUVO 19.02.2010 18:39

500 W halogeenilamppu lämmittää mukavasti sormia ja valaisee tehokkaasti.

KAUPPI ERKKI 19.02.2010 18:47

Ei siellä pakoputkessa mitään ole kyllä se on näitä liitin hapettumia minulla on ollut pakussa samoja ongelmia tehot häipyy koneesta mutta kulkee hiljakseen sitten yht äkkiä on kuin jokin potkaisisi persuksiin ja taas mennään voi olla kuukausia ettei mitään ongelmia niitä liittimiä on toki paljon muitakin kuin ne suuttimella olevat mutta jossain on kontakti vika mutta minäkään en ole koskaan päässyt vika päällä testaamaan että mikä liitin se olisi koska häiriö on ollut niin lyhytkestoinen ja voihan se olla välillä jokin toinenkin liitin auto vain menee turvallisuus syistä vikatilaan jos tieto ei kulje.

Autosi näkyy olevan common rail yhteispaine ruiskutuksella oleva nähtävästi niitä oli jo 2001 malleissakin

KALAJAINEN PASI 19.02.2010 21:42

Päätin lähtee vielä illasta testaamaan auton toimivuutta. Tie oli kun perunapeltoa ja vikahan tuli takaisin. Pätki ja pätki.

Ajoin muutaman kilometrin ajon jälkeen tienposkeen. AIRIKKA ISMO keskustelun alkupuolella mainitsi siitä maadoituksen ongelmasta ja mahdollisuudesta. Muistin että välipohjassa on akkukaapelit. Tien poskessa ei kun konepelti auki ja akkukaapelilla akun - navasta suoraan runkoon.

Tää muuten toimi. Ajelin sen perunapellon takaisin päin ja ei kertaakaan ongelma toistunut. Eli vois kuvitella että maadoituksessa vika.

Hyvähän se on että ne sytytyksen liittimetkin tuli rasvattua ja läpikäytyä.

Nyt kysymys kuuluukin. Eli se musta paksu johto joka lähtee akusta jonnekin. Meneekö se suoraan runkoon jossain päin autoa? Onko se siinä kun fixaa sen liitoksen kuntoon? Kylmästä säästä johtuen en viitsinyt enää illasta jäädä selvittämään sen maadoitusliitoksen arvoitusta.

KAUPPI ERKKI 20.02.2010 09:58

Maadoitus menee runkopalkkiin siinä akun alapuolella toinen maadoitus menee vaihdelaatikkoon auton toisesta runkopalkista

Jos ajatellaan että auto starttaa hyvin niin maadoitus olisi kunnossa jos jokin liitin sitten jostain syystä ei saisi maadoitusta niin sitä onkin jo vaikeampi perätä niiden maadoitus on toteutettu niin monesta paikasta

Kuoppaisella tiellä minunkin autossa on kosketus häiriöitä seuraavassa kuopassa se saattaa hävitä vian etsiminen on kuin etsisi neulaa heinäladosta siinä ei vikakoodin lukijakaan auta ellei vika satu juuri olemaan päällä.

AIRIKKA ISMO 20.02.2010 10:37

Aika monen hiivatin mystiset sähköviat on poistuneet kun olen laittanut kokonaan uudet maapiuhat JUOTETUIN liittimin koneen ja rungon väliin...

Ainakin vanhemmissa -94 saakka tuo oli ihan "tyyppivika",se maapiuhahan oli mallia ompelulankaa ja asennettu laturin kupeesta koriin....

Aikas monta tapausta on tullut vastaan että maadoitus on toiminut ihan vain vaijereita pitkin,aika huiman näköistä kamaa on kun "hitsaantuu" startatessa..

ps.Myös se akulta runkoon lähtevä johto kannattaa vaihtaa kunnolliseen,tuskin kustannuskysymys???

KALAJAINEN PASI 21.02.2010 09:15

Kysymys siitä moottorin maadoittamisesta runkoon. Eli jos antaa sen alkuperäisen johdon olla ja laittaa uuden ns. lisämaadoitusjohdon Moottorin ja rungon väliin. Mihin se kannattaisi laittaa. Ajattelin jahka kelit sallii laitella kuntoon sen alkuperäisen moottorin maadoituksen. Myös sen maakaapelin joka tulee akusta runkoon ajattelin laitella uusiksi. Kävi vaan mieleen että jos moottoria maadoittais alkuperäisen maadoituksen lisäksi vielä ylimääräisellä maadoituspiuhalla mistä sen kannattais laittaa?

KAUPPI ERKKI 21.02.2010 10:58

Kyllä moottorin maadoitus on kunnossa startti vaatii hyvän maadoituksen toimiakseen samoin hehkut muihin laitteisiin maadoitus onkin pääosin otettu auton rungosta

Vika voi olla rele/sulake kosketuksessa myös virta puolella ei välttämättä maadoitus vika

KALAJAINEN PASI 21.02.2010 11:15

Tiedätkö valottaa mistä rele löytyy -01 ducatossa? Voishan senkin poissulkea että puhdistaa ja spreijaa crc:llä ne releet ja sulakkeet. Ilmeisesti sillä toimenpiteellä ei mitään häviäkkään.

KAUPPI ERKKI 21.02.2010 11:46

2002 mallissa releboksi sijaitsee jäähdyttimen vieressä konehuoneessa minulla on ollut 2001 mallinen common rail mutta ei ole muistikuvaa oliko siinä samassa paikassa.

Tästä releboksista menee paljon tietoa moottorille joskus jokin häiriö poistuu kun nostaa sulakkeen irti ja laittaa takaisin tällätavoin voi ärsyttää sitä huonoa kontaktia jonka jälkeen auto voi toimia normaalisti mutta varsinaista vikapaikkaa ei kuitenkaan pysty näinkään toteamaan.

PITKÄAHO JUKKA 21.02.2010 11:57

vikahan voi olla missä tahansa sähköisessä liittimessä joka on jollain tavoin yhteydessä polttoaineensyöttöön.Minä hakisin kontaktispreitä ja aukoisin kaikki liittimet ja tarkastaisin kunnon ja kireyden,kontaktispreit on parempaa kun öljyä sisältävät irroituspreit.

KALAJAINEN PASI 21.02.2010 12:32

Taas kysymys. Mahtaako joku tietää onko polttoainepumpussa mitään tyyliin hiiliä kuten on laturissa ja muissakin sähkövärkeissä autossa. Ajatuksissa kävi että voisko jotkut hiilet alkaa loppumaan kun vika tulee tärähdyksestä. Jos siellä pumppupuolella ei ole hiiliä niin vois kuvitella että jos pumppu menee niin matkanteko tyssää kyllä siihen.

PITKÄAHO JUKKA 21.02.2010 13:39

enpä tiiä,polttoaineen siirtoon käytetään kalvopumppua jossa kalvo värähtelee ja siirtää ainetta mutta sillä ei saada suuria paineita.Kyllä pyörivässä pumpussa on hiilet.Minulla k-auto teki tempun sieltä oli lämpötunnistin rikki ja tietoa tuli että vesilämpö on -40 astetta,syöttö sekos täysin.

JANHONEN MATTI 21.02.2010 14:39

Kun autosi on 2,8 JTD siinä on yhteispaineruiskutus. Tästä seuraa, että siinä on myös sähköinen polttoaineen ohjausjärjestelmä. Jotkut nimittää sitä jopa tietokoneeksi. Ja kun autossa on sähköinen polttoaineen ohjausjärjestelmä siinä on myös vikamuisti, johon tallentuu poikkeamat asetetuista arvoista.

Kannattaa ajaa (kun se vielä liikkuu) auto sellaiseen paikkaa jossa auto voidaan kytkeä testeriin ja katsoa mitä hetkellisiä tai pysyviä häiriöitä auton vikamuistiin on tallentunut. Tämä ei montaa kymppiä maksa esim. jossain Bosch-pisteessä. Kaikilla kunnollisilla diesel-korjaamoilla on myös nykyisin testeri jossa auton vikamuistin voidaan tutkia ja tyhjentää.

Ja jos oikein hyvin käy niin siellä diesel-korjaamolla voi olla ns. hiljaisen tiedon mies, joka jo Fiatin oireet kuultuaan menee kun kätkölleeen ja poistaa vian.

Testi antaa osviitata (pois sulkee) sille mistä sitä vikaa pitää ruveta etsimään. Hakuammunta -20 asteen pakkasessa ei ole hauskaa hommaa.

KALAJAINEN PASI 22.02.2010 12:24

Tilasin ajan dieselhuollosta. Meni kyllä 22.3 asti kun ajan sain. Joutaahan tuota odottamaan. Tietääkö kukaan paljonko tommonen vikalistan ajaminen ja nollaaminen mahtaa maksaa?

KALAJAINEN PASI 22.02.2010 12:25

En huomannutkaan että edellisessä Janhonen arveli lystin maksavan pari kymppiä.

PITKÄAHO JUKKA 22.02.2010 12:28

eihän sen vikalistan ajaminen maksa kuin20 kymppiä,se vaan tahtoo olla ettei se vika näy kuin(päälläollessa) sen muisti nollaantuu itsestään muutaman käynnistyksen jälkeen.

PITKÄAHO JUKKA 22.02.2010 12:46

piti vielä sanoman,jos kuleksit siellä itäsuomessa niin Hammaslahdessa on pätevä autosähkömies pyyteleppä Kimmolta jos apu löytyis.siis Atotekniikka on firma.

KALAJAINEN PASI 23.02.2010 07:59

tattista vihjeestä.

MIKKONEN ESA 23.02.2010 23:25

Eikö niitä kontakteja sielä pistokkeen sisällä pitäny Palliinin Matin mukkaa vähä kiristellä eli sitä naaraspuolista,josko ne on semmosia abiko-mallisia jokka tahtoo aikaa myöten löystyvä?eihä se crc löysää kosketusta paranna?

KALAJAINEN PASI 24.02.2010 08:37

Nyt kun vika on aina silloin tällöin ilmennyt ja meno on ollut nihkeää. voisin melkein väittää että kun kuskinpuoleinen eturengas osuu monttuun niin silloin tärähtää niin että vika ilmenee ja häiriövalo palaa hetken. En niinkään ole paikallistanut että muiden renkaiden monttukosketukset tekis mitään oireita.

VIRTANEN HANNU 24.02.2010 16:12

Onkos siinä vuosimallissa jo OBD-pistoke? Sieltä tieto ulos. Itse juuri hankin 105 euroo maksavan lukijan ja hyvin toimii.

KALAJAINEN PASI 25.02.2010 08:08

hyvä kysymys. ei mitään tietoa onko pistoketta. kävin juuri katsastamassa auton ja siellä ne ei ottanut sitä testiä. mutta kuten sanoin en tiedä siitä pistokkeesta.

TERVO MARTTI 26.02.2010 09:30

Missä sijaitsee OBD pistoke Dukato 2,8 JDT vm. -03

PALIN MATTI 26.02.2010 10:17

No siinä ohjaamossa on kojelaudassa ihan ratin alla konepellin aukaisuvivun vasemmalla puolella sellainen pieni luukku. Luukku avautuu sen yläreunassa olevasta pikku kolosta vaikkapa meisselin kärjellä vääntämällä. Ja kas, siellähän se OBD-pistoke on valmiina odottamassa liittyjää.

TERVO MARTTI 26.02.2010 10:20

Paljon kiitoksia tiedosta.

VÄÄNÄNEN ILKKA 01.03.2010 10:06

V. 2005 2,8 JTD:ssäni on aikaisemin ketjussa olleiden kuvien näköiset ruiskutussuuttimien liittimet. Sivuutin seuraavalla tavalla omassa vehkeessäni olleet nykimis- ym. häiriövalo-ongelmat. Taitaa olla sama tapa kuin Palinin mainitsema.

Jos johtojen päissä olevissa pistokeliittimien ulkopinnalla on kosketusliuskoja, kannattaa niitä nostaa jollain ohuella esineellä (neulalla, kynäveitsellä) hyvin kevyesti ja varovasti liitinrungosta ulospäin. Moottorin tärinä on voinut painaa kosketusliuskoja päin liitinrunkoa. Tällaisella mekaanisella muutoksella voit saada kosketusliuskoihin taas joustavuutta, jotta ne pysyvät jännittyneenä kontaktissa.

T. Ilkka

PALIN MATTI 01.03.2010 12:33

Ilkalla on juuri oikea toimintatapa kyseessä olevan häiriön eliminoimiseksi.

KALAJAINEN PASI 01.03.2010 14:22

kiitokset. pitää koittaa tuota konstia. nyt kun kelit lauhtui vika on ollut poissa jo muutaman päivän. tosin en ole hirveesti kyllä ajellutkaan.

SARAJÄRVI MIKKO 27.07.2010 16:38

Mikä voisi olla vikana, kun moottorin kierrokset nousevat noin 2500 kierrokseen, niin moottori sammuu? Lähtee käyntiin ja pystyy ajamaan kun ajaa tasaisesti n. 2200 kierroksella, mutta jos intoutuu nostamaan kierroksia lähelle 2500 niin sammuu.

PALIN MATTI 27.07.2010 19:22

Siirretään tuo Mikon kysymys tänne vähän keskemmälle.

"SARAJÄRVI MIKKO Mikä voisi olla vikana, kun moottorin kierrokset nousevat noin 2500 kierrokseen, niin moottori sammuu? Lähtee käyntiin ja pystyy ajamaan kun ajaa tasaisesti n. 2200 kierroksella, mutta jos intoutuu nostamaan kierroksia lähelle 2500 niin sammuu."

Jos kysymyksessä on tuo aloittajan aiheen 2,8 JTD -moottori, niin on mahdollista, että olet tankannut siihen bensiiniä.

SARAJÄRVI MIKKO 28.07.2010 17:35

Kiitoksia vastauksesta.Moottori on juuri 2,8 JTD. En vanhana disel autoilijana ole tankannut missään nimessä bensiiniä.

Saivat kuitenkin tänään aamupäivällä vihdoin selville, että vika on polttoaineen korkeapainepumpussa, uusivat sen ja nyt pelittää kunnolla. Kuitenkin neljässä eri testilaitteessa piti käyttää ja muutama väärä osa vaihtaa ennen kuin selvisi oikea vika. Puolaangan Bussipalvelussa 1. paikassa epäilivät juuri polttoaineen korkeapainepumppua, mutta sitten Kajaanin Delta-autossa päätyivät, että vika on ilmamassamittarissa, joka vaihedttiin, mutta vika ei poistunut. Rovaniemellä sitten Boch huollossa saivat selville lopullisen syyn ja auton kuntoon.

KALAJAINEN PASI 02.08.2010 09:21

Nyt on suurinpiirtein puoli vuotta mennyt kun mulla oli sitä nykimisvikaa autossani. Silloin alkuun tein niitä huoltotoimenpiteitä eli liittimiä spreijasin crc:llä moottoritilasta. Samaten laitoin Forte puhdistusainee tankkiin ja puhdistelin polttoainejärjestelmää. Tein myös maadoitukset uusiksi eli otin maakaapelit irti ja katsoin että kontakti pelaa. Yksi asia oli myös se että laitoin Tehoboxin autooni muutama kuukausi sitten.

Viime viikonloppuna ajelin niin kuoppaista tietä että tuntui kuin moottori hyppäis syliin. Se nykimisvika on ja pysyi poissa eli vois olettaa että joku noista edellä mainituista huoltotoimenpiteistä auttoi.

Toivottavasti tästä olis vinkkiä jollekkin joka omaa samantyyppisen ongelman ducatossaan.

Kiitokset myös kaikille jotka vinkkejä antoi ongelman ratkaisuksi.

TEILERI TIMO 03.08.2010 10:31

Aivan sama ongelma oli meilläkin -05 mallissa - olisinpa huomannut lukea tämän ketjun ennen reissua. 2 viikkoa sitten Berliinin lähellä alkoi oikutella (vain 4-sylinteri, ei muut) ja seuraavana aamuna ADAC:in korjaamolla (jossa vietimme yön) kaveri putsasi ja tarkisti liitoksen toimivuuden. Mitään osia ei vaihdettu, kun kaikki näytti toimivan. Ja vielä todettiin, että kun painaa suuttimen rungosta alaspäin, alkaa pätkiä ja kun nostaa ylöspäin, niin ei ole vikaa. Ajelimme vielä yli 2000km ilman ongelmia, kun Porin jälkeen vika uusiutui. Lopulta mikään heiluttelu ei enää auttanut, joten ajoin viimeiset 100 km nelosella, isommalla kaasulla kahdeksaakymppiä kotiin Vaasaan. Nyt auto on korjaamolla ja 60tkm huollossa samalla. Sanoin, että viahtavat ko. sylinterin suuttimen, kun oletan, että siellä on sisäinen katkoskohta. Täytyypä nyt muistaa tämän ketjun vinkit, joista uskoisin todellisen vian olevan tuon liitoksen toisen puoliskon liittimien jouston löystymisen/katoamisen, jos sama vika vielä toistuu :)

TEILERI TIMO 03.08.2010 10:33

Niin juu, minä jo epäilin noita svedupelletouhujakin syypäiksi, kun niillä on jotain kummallisia naturaaliaineita dieselissä ja molemmilla kerroilla vika ilmeni seuraavan ajopäivän lopulla, kun oli tankattu Ruotsissa ja sen jälkeen lisätty löpöä Saksassa/Suomessa :)

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.