akun lataaminen
HÄMÄLÄINEN HEIKKI
26.01.2010 11:42
kertokaapas joku joka osaa laskea latautuuko tuollainen tavallinen 60 ah auton akku 4 ah laturilla koskaan?vai onko se niin tehoton laturi,ettei akku koskaan lataudu täyteen?tietysti lämpötilakin vaikuttaa mutta noin suurinpiirtein onko lataaminen noin pienellä laturilla hukkaan heitettyä aikaa...kysyin koskapa meillä matkaajan asunto-osassa oleva merkkilamppu ilmoittaa akun vajaalatauksesta,vaikka akkua on ladattu juuri tuollaisella pienitehoisella laturilla.
LAHTI ANTTI
26.01.2010 11:49
Mielestäni 4 A laturi on hieman tehoton, varsinkin jos akusta otetaan virtaa käyttöön.
Tässä jotain yleistietoa latauksesta.
http://www.leksanet.com/indexh_tiedostot/tietoma/kirjoittieto/akkulaturi.htm
HINTIKKA ARI
26.01.2010 14:16
Suoraan laskettuna asia olisi niinkin yksinkertainen kuin 60Ah/4A=15h. Todellisuudessa en ole tavannut yhtään 4A:n laturia joka lataisi edes täysin tyhjää akkua 4A:n virralla, vaan virta on pienempi.
Totuus on vielä se että kun akku pikku hiljaa täyttyy niin latausvirta pienenee. Eli esim. 70% varattua akkua ei enää ladata 4 A virralla vaan todellinen virta voi olla esim. 1,5 A.
Ainakin oma laturini (4A) ilmoittaa 60 Ah akun latausajaksi 22 tuntia. Varmaan pitää aika hyvin paikkansa. Tämä siis jos yhtään virtaa ei kuluteta.
En luottaisi hirveästi noihin asunto-osassa oleviin mittareihin. Kyllä ne suuntaa antavalla tarkkuudella varmasti asioita kertoo mutta tarkkaan ei.
Mutta siis vastaus kysymykseesi= latautuu täyteen alle vuorokaudessa jos akkua ei kuormiteta. Jos kuormitetaan niin aika pitenee.
SUUMÄKI HEIKKI
26.01.2010 15:06
Miten akkujen lataus toimii silloin kun auto tai vaunu on kämppärillä esimerkiksi viikon tolpassa.
hekuli
HINTIKKA ARI
26.01.2010 15:10
Ainakin nämä "halvat" laturit, siis irralliset, kyllä keittää akkua jos viikon pitää. Eli niissä ei ole mitään katkaisua kun akku täysi, vaan ne jäävät noin 1 A.n virralla lataamaan ja lataavat vaikka maailman tappiin. Toki jos välillä on kulutusta niin silloin asia toinen.
Taasen asunto-osan laturit (yleensä paljon pienempi tehoisia) osaavat katkaista latauksen kun akku täysi... ainakin minun autossa. Mutta se ei taas lataa starttiakkua... ainakaan en ole koskaan sen nähnyt niin tekevän kun mittaria olen seurannut.
VALLIUS MARTTI
26.01.2010 15:16
Kyllähän se normalisti lataa molempia akkuja kun olet tolpassa minulla ainakin molemat latautuu mutta auton akkuun se lataa pienemällä ampeeri määrälä kuin asunto tilan akkua ja on toiminut moiteitomasti 1,5 vuotta,autona Dethleffs integronoitu-08.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
26.01.2010 15:51
Hintikan Ari antoi tuossa jo alkuperäseen kysymykseen varsin tyhjentävän vastauksen.
Mitä taas tulee eri valmistajien käyttämiin latureihin on niissä niin paljon toimita- ja tehoeroja ettei niistä voida keskustella yleisesti.
Minulla oleva EBL99 lataa starttiakkua diodin kautta, jolloin akku ei lataannu koskaan täyteen.
Tosin selostuksen mukaan se lataa starttiakkua jopa 2 A:lla.
Itse laturin etuseinässä luvataan koknaislataustehoksi 18 A
Asensin laturiin kykimen jolla saan siitä kokonaan pois 230V:lla tapahtuvan starttiakun latauksen ja laitoin starttiakkua lataamaan CTEK XS7000 laturin jolla saa akun täyteen.
Tuo kytkin ei olisi ollut tarpeen järjestelmän kannalta (diodi vastassa), mutta ehkä CTEK osaa toimia paremmin kun siinä ei ole rinnalla toista latausta.
TORKKO JUHANI
26.01.2010 16:46
En ole koskaan oikein ymmärtänyt näitä sähköhommia! Ymmärtämättömyydessäni olen esim.välttänyt käynnistämästä autoa silloin kun se on liitettynä sähköverkkoon.Tätä olen itselleni perustellut luulolla,että systeemi voi ehkä vioittua kun latausvirtaa "pökkää" kahdesta suunnasta,auton laturista ja "seinästä".--asiantuntijat puhuu jostain diodeista,jotka alitajuntani käsittää systeemiksi,joka suojelee em."kaksoislataukselta".--Miten asia on? Ehkä joku voisi selittää systeemin toiminnan tältäosin.Kiitos etukäteen!
KOPONEN JARMO
26.01.2010 17:06
Osaisiko joku "karavaanariveljistä" selventää, mikä on tämä hopea-kalsium akku tyypiltään. Geeli vai lyijy?
Syy: Auto (Adria 08) lataa hupiakkua gel moodilla 14.38Vdc (geeliakun max arvo 14,4V) jännitteellä ja lyijy moodilla n 13.85Vdc jännitteellä.
Kumpaa arvoa pidetään sopivampana, kun hupiakku geeliakun loputtua korvattiin hopea-kalsium akulla.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
26.01.2010 17:38
Tapa olla käynnistämättä autoa kun se on liitettynä sähköverkkoon on hyvä, ellei tiedä millainen verkkolaturi on käytössä ja miten se suhtautuu moottorin laturista tulevaan virtaan.
Diodi on komponentti joka laskee virtaa vain yhteen suuntaan plussasta miinukseen tai päinvastoin riippuen kytkentäsuunnasta.
Se on kuin vesijohdossa oleva takasin virtaussuoja (tunnetaan myös takaiskukuventtiilinä).
Diodilla voidaan estää starttiakun purkautuminen vapaa-ajan akkuun toisaalta se laskee virran vapaa-ajan akusta starttiakkuun jos starttiakun jännite on alempi.
Diodissa itsessäänkin tapahtuu tosin jännitehäviötä (normaali piidiodissa 0,7 V
Tulikohan kyllin epäselvästi esitettyä.
Toivottavasti kuva selventää.
Kuva on vain periaatteellinen jos joku ryhtyy arvostelemaan, voidaan todeta johdossa syntyvän jännitehäviötä.
HÄMÄLÄINEN MARKKU
26.01.2010 17:44
Mielenkiintoinen tuo geeli/nesteakku ongelma.
Ohessa kuva kuinka EBL99 käyttäytyy eri vaihtoehdoissa.
Joku saksaa taitava voisi suomentaa tuon tekstin.
HAAPANEN TIMO
26.01.2010 18:04
Mitään saksaa osaa mutta...
Ensimmäisessä vaiheessa ladataan kovalla virralla (18A) akut 80%:esti täyteen 14,3 V:n jännitteellä.
Toisessa vaiheessa edelleen 14,3 V:n jännitteellä happoakkua 1 tunti tai geeliakkua 8 tuntia.
Kolmas vaihe ylläpitilataus molemmille typeille 13,8 V:n jännitteellä maailman tappiin.
Aika kovalta tuntuisi ylläpito tavalliselle akulle, geelistä en tiedä.
KAUPPILA TIMO
26.01.2010 18:26
Minulla sippas ja pullistui tuo asunto-osa hyytelöakku vaikka auto on vasta 5v. vanha (vm 2005)
Pitais hankkia uusi akku.Ajattelin panna tavallisen happoakun, vai ???
Ovatko kalliita nuo hopeakalsiumakut ja mitä hyviä ominaisuuksia ???
HÄMÄLÄINEN MARKKU
26.01.2010 18:34
Asunto-osan akkua valitessa pitää ottaa huomioon sijoituspaikka.
Muista kuin suljetuista akuista saattaa tulla vetyä asuinosaan, mikäli tuuletus ei ole oikein järjestetty.
Jos taas vetyä on sopivasti ilman joukossa ja jokin sytyttää sen pullistuu muutkin seinämät kuin akun :)
SIIRONEN SEPPO
26.01.2010 18:48
Tuossahan tuon latauksen kulun Timo jo ehti näköjään selvittääkin...Laitanpa tämän "epävirallisen käännökseni" kuitenkin.
SIIRONEN SEPPO
26.01.2010 18:59
Sen verran tarkennusta vielä, että tuo latauksen alku tapahtuu max.18 A virralla niin kauan että akun jännite nousee tuohon 14,3 Volttiin ja sitten laturi siirtyy täyteenlatausvaiheeseen. Sen kesto valitaan EBL:n etuseinässä olevalla pienellä liukukytkimellä (BLEI/GEL asennot)
HAAPANEN TIMO
26.01.2010 19:45
Näinhän se oli, se säätää itse virran pienemmäksi ( A ) täyteenlatausvaiheessa.
Mutta kävin juuri tallissa mittamassa CTEK:n perässä olevan ruohonleikkurin akun, 12,95 V siellä oli, eikö EBL pidä liian korkeaa ylläpitojännitettä?
HALMEENMÄKI JUHANI
27.01.2010 22:09
Jos vanhat Caravan-lehdet ovat menneet pesänsytykkeiksi niin onneksi on verkkolehti:
http://www.leirinta.fi/car109/
KOSKINEN OLLI
28.01.2010 04:50
Erot akuissa lienevät kovin pieniä. Mietin, että jos laitetaan rivi samanlaisia autoja ja niihin erimerkkiset ja erityyppiset akut, ja ryhdytään starttaamaan, niin löytyyköhän henkilöä joka korvakuulolta nimeää mikä akku on missäkin autossa... ? Ei ole minun mieleen koskaan tullut ostoskeskuksen pihassa seisoessani arvailla starttaavien autojen akkumerkkiä...
Omassa henkilöautossani oli joskus 60ah akku sitten 100ah akku, nyt taas 60ah, ei siinä ole huomattavaa eroa normaalissa startissa. Todella kovan pakkasen kylmäkäynnistyksessä eron ehkä huomaisi mutta ei ole kokemusta. Nykyautot lähtee kylmänäkin käyntiin heti, toisin oli ennen kun kaasutinmoottorisia ja mineraaliöljystä jäykkiä moottoreita piti ryypytellä ja sahata minuuttitolkulla. ; )
...Niin, ja edellämainittu on kirjoitettu siinä mielessä että AGM akusta ei ole kokemusta, ja että seuraavaksi hankin sellaisen, ihan mielenkiinnosta ; )
HALMEENMÄKI JUHANI
28.01.2010 22:22
Ei ne AH eli ampeeritunnit vaan A eli virta...
Kannattaisi kuitenkin lukea tuo artikkelini ensin, niin ymmärrät miksi akuissa on eroa.
NOUSIAINEN ASKO
29.01.2010 00:00
Nythän minä vasta hotasin tuon oliko ,se sivulla 50 lehdessä olevan kokoaukeaman kirjoituksen akuista.
Elikkä se ratkaisee paljonko akku antaa tartatessa pakkasessa
virtaa ulos. Oliko se näin jos oikein ymmärsin , eikä niinkään amppeerimäärä akussa.
Nyt on auto seisonut 2 viikkoa tuulessa ja pakkasessa ilman verkkovirta laturia ,niin koe huomenna riittääkö amppeerit
käynistämään adria !!!
KOSKINEN OLLI
29.01.2010 00:13
Ansiokas juttusi on luettu. Ensin lehdestä ja sitten tuosta linkistä. Vieläpä linkki on tallessa. ; )
NOUSIAINEN ASKO
29.01.2010 18:34
Ei pakkanen lannista varta 100 ah akkua .Ensin eberi lämmitys
yksi painallus napista n 1 t 5 kw teholla ja adria eka hehkulla
käyntiin.Noin 10 vrk ilman latausta n 200 km ajon jälkeen. Akku on huoltovapaa ja lähes uusi , hinta yli 100 eur.
Pakkaslukemat 15-23 keskimäärin yöllä ja päivällä
Hyviä hyviä hiihtokelejä kaikille reissaaville.
KOMULAINEN MIKKO
08.03.2010 12:47
Moro
Tuo linkki nettilehteen. Saan näkyviin kannet. Pitäskö koko lehti olla luettavissa verkossa ko.asiassa.
-Mikko
KOSKINEN OLLI
08.03.2010 14:10
Kyllä se koko lehti on luettavissa. Katsohan tarkasti sivun ylä tai alareunaa, niissä näkyy himmeä nuoli ja kaksoisnuoli. Sitä nuolta klikkaamalla pääsee seuraavalle aukeamalle, nuolien avulla pääsee sekä eteenpäin että taaksepäin. : )
KOMULAINEN MIKKO
08.03.2010 16:13
Kiitti vinkistä. En vaan osannu. Nyt toimii.
-Mikko
TURUNEN HEIMO
08.02.2016 00:21
Hopea-kalsium akkua ei saa tavallisella laturilla täyteen oli amppeereja vaikka kuinka. Vaati 14,8 voltin jännitteen.
Autossani on sellainen akku ja latausjännite on yli 15 volttia riippuen akun varauksesta ja lämpötilasta laantuen sitten normaaliin 14.8.
Ylläpitolaturini tuottaa parhaimmillaan 14,7 ja hieman jää vajaaksi.
Hopea-kalsiumakku on hyvä monessa suhteessa mutta vaatii sille sopivan auton jonka latausjärjestelmä on ns smartcharge.
Tavallista akkua siihen ei saa laittaa. Akun pitää olla hyvä sillä kuulin että jo autoni tuulilasin lämmitys vie kilowatin virtaa. Kun peliin heittää vielä takalasin, peilit, penkit, äänentoiston, eberin ja muut hilavitkuttimet niin kyllä virralle on käyttöä.
HAAPANEN TIMO
08.02.2016 07:28
Ettei olisi pilkkuvirhe siinä tuulilasin lämmityksessä.
@timppa
YLINIEMI SEPPO
08.02.2016 08:26
Timpa ,vai oli pilkkuvirhe.
Paljonko se tuulilasin lämmitysteho sitten on?
TURUNEN HEIMO
08.02.2016 08:46
TOIVONEN MARTTI
08.02.2016 08:55
Tuolla juttua jossa sanotaan että tuulilasin lämmitysteho voi olla 1000-2000 wattia.
Aika kova.
http://www.motiva.fi/ajankohtaista/motivan_tiedotteet/2015/muista_moottorin_esilammitys_ja_kayta_auton_sahkolaitteita_fiksusti.7623.news
mot
HAKALA JYRI
08.02.2016 09:20
Lasilämmitin tehot sadoissa wateissa , mutta jos tuulilasilämmittimenä ymmärretty vastukset lämmityslaitteessa ne on kW tai yli luokkaa, mutta ne on vain hetken käytössä käynnistyksen jälkeen ja moottorin vesikiertoinen lämmitys jatkaa lämmitystä. Terv jyrih
Käyttäjän lisäys viestiin 8.2.2016 klo 09:24:49
Tarkoitan lasilämmittimellä == lämmitys ( vastuslangat) lasissa
Tuulilasilämmittimellä == puhallusilman lämmitys ( vastukset) lämpökennon yhteydessä
HAAPANEN TIMO
08.02.2016 09:46
Juuri näin. Käsitin puhuttavan nimenomaan tuulilasin lämmitysvastuksesta joka on lasissa.
En puhallusilman lämmittämisestä.
@timppa
LAUKKANEN MAURI
08.02.2016 09:52
Tuossa tietoa sitä janoavalle,yksi mielenkiintoinen asia,minusta on taulukko 6.
Siinä on virrankulutukset kun auto on parkissa,eli ovet suljettu,lukittu; 32W!.
Pajon ,minusta eli saa kommentoida!.
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/66350/Henkiloauton_sahkolaitteiden_energiankulutus.pdf?sequence=1
Käyttäjän lisäys viestiin 8.2.2016 klo 10:03:03
Niin tuohon asiaan ei ole kiinitetty huomiota,mikä täällä pakkasten paukkuessa on
oleellinen asia ,siis se akku purkautuu pitkässä parkissa!.
P=UxI ja P/U= x,siis. 32/12=2,7A on iso kulutus,minusta?.
TURUNEN HEIMO
08.02.2016 10:31
Tarkoitin siis lämmitettävää tuulilasia josssa on vastukset sisään leivottuna. Käyttöajalle on ymmärrettävästi rajoitus. Tietyissä tilanteissa sitä voi käynnistellä vaikkapa kun sataa alijäähtynyttä vettä. Ei tarvitse pysähtyä rappaamaan vaain lasi pysyy sulana.
HAKALA JYRI
08.02.2016 11:03
Di työ / Laukkanen M mainitsema ,jos tuon verran kuluttaa 30w,,,meganessa akku 60ah korkeintaan 7-80 Ah, millä noi autot käynnistetään aamulla? 3 w olis sopivampi luku.
Omakohtainen kokemus P- autoon jää jotain toimintoja jotka hetkenkuluttua siirtyy
"lepotilaan" (elektoniikkapuolta en ole tutkinut mutta kuuluu ääniä koelaudassa jonkin aikaa virran katkaistun jälkeenkin, omassa esim suurin laitekulutus on kiertovesipumppu joka pyörii n 1min sammutuksen jälkeen)auto romutusikäinen yli 10 vuotta vanha ei viimeisintä tekniikkaa ja diesel.
Esim2 kuorma auto jossa vähäinen doc määrä+ajopiirturi se kuluttaa akut tyhjäksi noin 1kk aikana (akut 220Ah 24v)
HAAPANEN TIMO
08.02.2016 13:49
Snajderin sivulla suositellaan vapaa-ajan akkua takseihin tms.
http://catalog.sznajder.pl/products/energy-plus#m
Hassua on että Motonetin sivulla samasta akusta mainitaan ettei sovi starttiakuksi.
Starttiakku ei enää ole starttiakku, vaan paljon muuta. Tarvittavat ominaisuudet lähentyvat vapaa-ajan akun vaatimuksia.
@timppa
AHJOS TIMO
08.02.2016 15:23
Ovatkohan seuraavat johtopäätökset oikeita tämän ketjun alkuosan keskustelusta:
.- Kun autossani on EBL99K, ei tarvitse olla huolissaan siitä, että akut ylilatautuisivat.
Autoni kiinteistä volttimittareista tekemäni havainnon, jonka mukaan verkkojohdon ollessa kytkettynä asunto-osan akkujen jännite on 14,4 V ja käynnistysakun jännite 13,2 V, selittää EBL99K:ssa oleva diodi ja johdoissa tapahtuva jännitehäviö.
ASIKAINEN MATTI
08.02.2016 17:00
Kyse ei ole johdoissa tapahtuvasta jännitehäviöstä vaan EBL99K:n diodin ns. kynnysjännitteestä.
HALMEENMÄKI JUHANI
08.02.2016 17:32
Kalsium- ja hopea-akut ovat ihan tavallisia "happoakkuja", joiden levyissä on katalyyttia, ja latautuvat siinä missä muutkin. Jos laturi ei lataa täyteen, niin vika ei ole tyypissä. vaan joko laturissa tai akussa.
Vapaa-ajan akun käyttö taksissa tai ambulanssissa tms on mielenkiintoisempi asia. Nuohan saattavat olla ajossa liki 24/7 eli _kylmä_käynnistyksiä ei tule lainkaan. Ja toisaalta nissä on runsaasti tasaisia virrankuluttajia. Akku ei siis juurikaan pääse tyhjenemään kunnolla, mutta sitä kuormitetaan jatkuvasti hieman. Tuossa käytössä vapaa-ajan akku saattaa siis tosiaan olla jopa fiksumpi vaihtoehto kuin starttiakku. Mutta ei pirssikuskille, jonka auto seisoo ulkona pakkasessa nukkumatauot.
LAUKKANEN MAURI
08.02.2016 17:39
Normaali piidiotin kynnysjännite on 0,7V,eli jos mittaukset on oikein jännite häviö
on 1,2V Timon mittausten mukaan.
Lisäksi tuossa EBL99 on todenäköiseti varistori,jänniteestä säätyvä vastus,syötössä auton akkuun suojaamassa EBL99 laturi ja tämä selittää jänniteen muutoksen mikä on suurempi kuin se diodin kynnysjännite.
Varistori tai VDR (eng. voltage dependent resistor) on vastus, jonka resistanssi muuttuu jännitteen funktiona.[1] Varistoreja käytetään usein ylijännitesuojina.
Käyttäjän lisäys viestiin 8.2.2016 klo 17:41:01
http://camperpunt.nl/wp-content/uploads/2015/03/Schaudt_EBL_99_DE.pdf
HAAPANEN TIMO
08.02.2016 18:07
Tässä Boschin vastaava vapaa-ajan akku myös käynnistysakuksi:
http://www.motonet.fi/fi/tuote/905013/Bosch-L5013-90Ah800A-vapaa-ajan-akku-P353xL175xK190--
''Ominaisuuksiensa ansiosta erityisen hyvä valinta myös veneilykäyttöön ja aurinkopaneeli järjestelmiin. Voidaan käyttää myös käynnistysakkuna, erittäin hyvä syklinen kesto. Syväpurkauksen kestävä, 100%:n huoltovapaa. Kallistus- ja vuotovarma 55° asti. Äärimmäisen tärinänkestävä.''
Akkujen ominaisuuksia on ollut pakko muuttaa, viitisentoista vuotta sitten ei käynnistysakulla oikein muuta tehty kuin pyöräytettiin kone käyntiin. Nyt siltä vaaditaan vapaa-ajan akun ominaisuuksia.
@timppa
MÄKINEN ERKKI
08.02.2016 19:26
Minäkin ostin vapaa-ajan akun geeliakun tilalle asunto-osaan. Päädyin tähän heti löytyvään http://www.motonet.fi/fi/tuote/900100/sznajder-100ah-vapaa-ajan-akku-p350xl175xk190-. Ajattelin että tästä voisi saada enemmän Ah:ta pienellä purkausvirralla. Latauksen valinnan käänsin myös pois geeliakulta. Starttiakku tuli uusittua jo parivuotta aiemmin, auto 2008vm.
HALMEENMÄKI JUHANI
08.02.2016 19:37
Mutta toisaalta nuo "kaksikäyttöakut" ei ole yhtä hyviä starttiakkuina kuin oikea starttiakku, eikä yhtä hyviä vapareita kuin aito vapari. Uudemman ja paremman akkuteknologiansa vuoksi ne silti hakkaa jokusen vuoden takaiset kummatkin "yksineuvoiset" akut.
HAAPANEN TIMO
08.02.2016 19:39
No se on juuri se taxiakku, jota Motonet ei osaa suositella starttiin.
@timppa
Käyttäjän lisäys viestiin 9.2.2016 klo 10:17:10
Tämä Erkille.
AHJOS TIMO
08.02.2016 21:32
Matti Asikainen kirjoitti: "Kyse ei ole johdoissa tapahtuvasta jännitehäviöstä vaan EBL99K:n diodin ns. kynnysjännitteestä."
Mutta eiköhän sen diodin kynnysjännitteen lisäksi tule myös jännitehäviötä sekä lataus- että mittausjohdoissa, kun akut ovat aika kaukana toisistaan ne kiinteät volttimittarit ovat ties kuinka monen johtometrin päässä akuista?
TERVASMÄKI MARKKU
08.02.2016 22:42
Lainaus: "..ne kiinteät volttimittarit ovat ties kuinka monen johtometrin päässä akuista"
Vaikka volttimittarit olisivatkin monen johtometrin päässä, niin ei se paljoa vaikuta.
Koska niiden mittareiden itsessään kuluttama virta on niin pieni.
Jännitehäviöt suurenenee sitä mukaa kun virta (A) kasvaa.
HALMEENMÄKI JUHANI
09.02.2016 06:19
Pirssipiironkiin akku...
Kyllä se on tuollainen kaksineuvoinen akku liian kovilla kun kelit menee siihen mitä nyt tammikuussa oli, ja auton annetaan levätä yön yli ulkona.
Omimmillaan tuommoiset dualit on meidän oloissamme veneissä, niitä harvemmin starttaillaan pakkasilla. Plus tallissa sen hetken leponsa saavat ampparit yms.
TURUNEN HEIMO
09.02.2016 09:37
Pakko puuttua Halmeenmäen kirjoitteluun. Oikeassa siinä että hopea-kalsium on happoakku. Muuten tuli mutua.
Koska yhdessä autossamme sellainen akku on niin olen ottanut asiasta oikeasti selvää. Kysellyt huollon autosähköasentajalta ja selannut nettiä kaihtaen disinformaatioita.
Tuossa pari selkeätä linkkiä joissa jaarittelematta asiaa selvitetään.
Akkuvalmistajan näkökulma:
http://www.yuasa.co.uk/info/technical/silver-calcium-batteries/
Laturivalmistajan näkökulma:
http://www.necon.co.za/agcabatt.php?w=1920&h=1200#openModal
Valmistajien sivuilla on asiallista tietoa.
JANHONEN MATTI
09.02.2016 15:12
Minulle on syntynyt sellainen vaikutelma, että nykyinen akkuhomma on hössötystä, jossa halutaan toimiva systeemi muuttaa paljon maksavaksi.
Kikkaillaan akuilla ja latureilla, jotta akun nimelliskapasiteetin viimeiset prosentit saadaan käyttöön - jos saadaan.
Ja vallankin niin yksinkertaisessa käytössä kun matkailuauton hupiakkuna jotka käytännössä monella on vain UPS ja käyttövirran tasaaja.
Laite joka maksaa 130-150 e tai pariakut 200-220 e ja jonka ikä helpossa käytössä on 10 vuotta ei konstailuja kaipaa.
Akku on silloin hyvä kun se on niin suuri kun akulle/akuille varatulle paikalle sopii.
TURUNEN HEIMO
10.02.2016 11:42
Asiaa.
Homma tulee vielä mutkistumaan kun muihinkin autoihin kuin kalliisiin sportteihin saadaan esimerkiksi litiumakut.
Muistan kun kaveri vie aikonaan ns pikiakun korjattavaksi, kaupungissa oli keskustassa akkukorjaamo, siitä vaihdettiin yksi kenno ja pelitti taas, alkuperäinen 14 vuotias akku!