TAKUASIAT DELTTA
PALIN MATTI
15.12.2009 19:53
Se on kuulkaa ihan yks hailee kenen kanssa niistä takuuasioista meuhkaatte ja hauskoja juttelette, mutta loppupeleissä ON MYYJÄ AINA JA YKSINOMAAN vastuussa siitä ostajalle myöntämästään takuusta! Jos raastupaan saakka pitää takuuasioitten selvittelyssä mennä, niin ei siellä pöyän takana istu huoltokorjaamon edustaja, vaan se liikkeen edustaja, joka sulle auton myi!
Ihime, ettei mee tää juridiikka kaaliin, ei sitten niin millään.
HALMEENMÄKI JUHANI
15.12.2009 20:58
Palliini, sinä sen sanoit, taas kerran tässä ketjussa.
Ja "Tane": "Kärsiikös, Jussi kysyä, miksi matkailuauton alustan (Fiat, Ford) valtuutettu merkkikorjaamo voi hoitaa takuukorjaukset ilman konsultointia minkään myyjän kanssa, mutta korivalmistajan (Burstner, Dethleffs jne) vastaava korjaamo muka ei. Mikä on se oleellinen ero näissä tehdastakuissa, että toinen vaatii sen myyjän aina völjyyn ja toinen ei."
Kyllähän merkkihuolto voi oikoa polkua jos tietää varmasti saavansa laskulle maksajan ja haluaa. Mutta sen ei ole pakko. Etenkään jos asia ei ole vesiselvä. Kuten esim nykyisin Delta ja Fiat parilla: yhteys on katkennut ja halukin kadonnut.
UUSIKYLÄ PENTTI
16.12.2009 09:06
Jos ostatte Keskiseltä sirkkelin, tai EKA:sta digipoksin ja nämä hajoavat, mihin viette korjattavaksi?
Veikkaisin että myyjältä kysytte.
Valtuuttu merkkihuolto, enkä kysy myyjältä.
Mulla on Soni merkkinen telkkari, ostettu Veikon koneesta.
Takuasiat hoitaa valtuutettu huoltoliike, eikä Veikon kone
SUOMINEN TAUNO
16.12.2009 09:37
Se on selvä, että tehdastakuiden osalta jonkun pitää nämä maksuasiat tehtaan kanssa selvitellä ja sopia. Ainakin Fordin huoltokorjaamot katsovat, että se on heille normaalia liiketoimintaa ja he hoitavat nämä asiat rutiinilla.
Korivalmistajien valtuutettujen korjaamoiden osalta tilanne on sellainen, että jotkut eivät hoida muiden kuin itse myymiensä autojen takuuasioita. Onneksi löytyy myös korjaamoita, jotka ymmärtävät, että takuukorjaukset ovat heille normaalia liiketoimintaa, jota kannattaa hoitaa. Usein takuukorjausasiakkaasta sukeutuu heille myös myöhempi huoltoasiakas.
Ymmärrän kyllä, että kuluttajansuojalain mukaan takuuasioissa voi myyjää puristella munista, mutta ei se ole välttämättä järkevää. Tärkeintä on löytää taho, joka saa asiat sujumaan tehtaan kanssa.
KNAAPI JUHA
16.12.2009 12:00
Vastaisitko Uusikylä nyt kuitenkin selvään kysymykseen:
Kun ostat Keskiseltä sen Höps -merkkisen sirkkelin, niin mihin valtuutettuun huoltoliikkeeseen sen viet?
Kai sinä sentään kysyt Keskiseltä, että kuka näitä huoltaa? Siinäpä se! Myyjältäpä, myyjältä.
AHONEN AULIS
16.12.2009 12:30
Keskiseltä sekä muistakin kaupoista ostetujen laitteiden mukana tulevassa käyttöohje-ja takuulehdessä(kannattaa lukea)
on ohjeet mihin otetaan yhteyttä vikojen ilmaantuessa.Terv:AA.
KNAAPI JUHA
16.12.2009 14:34
Mitäpä suosittelee Ahonen tapauksessa, jossa olen ostanut pussilakanan, joka pakkauksesta avattuna osoittautuu haisevan kummalliselle, maahantuojan korjaamolleko toimitan?. Entä 60 W sähkölampun, joka ei asennettuna palanutkaan, lähdenkö Philipsin tehtaalle Hollantiin. Eilen ostin Bauhausista sähkötuulettimen, jossa ei ollut minkäänlaista takuutodistusta. Pahvilaatikossa luki "Admiral". Onneksi myyjäliike Bauhaus ilmoittaa antavansa kaikille sähkölaitteille 5 vuoden takuun! Ja onneksi peli vielä toimii.
Suomen oikeusjärjestelmän mukaan on vain yksi ja ainoa VIRALLISESTI tavaran virhevastuun kantaja ja se on myyjäliike! Voihan sitä puhua lämpimikseen, missä kaikissa paikoissa voi saada tavaran korjattua. Mitäpä jos ei saakaan. Kenet voi ja täytyy haastaa oikeuskäsittelyyn oikeutta saadakseen? Vain yksi taho on se viimekädessä oikea: Myyjäliike!
UUSIKYLÄ PENTTI
16.12.2009 15:50
Totta kai kysyn myyjältä, jos en tiedä kenelle takuukorjaukset kuuluvat.Ylensä kun ostan jonkun laitten, kysyn myyjältä missä takukorjaukset tehdään.
PALIN MATTI
16.12.2009 16:23
No tulihan se sieltä. Viimeinkin.
SUOMINEN TAUNO
16.12.2009 19:05
Juha, nyt kannattaa käydä tutustumassa kuluttajansuojalakiin. Se on netissä luettavissa. Kyllä siellä on mainittu muitakin virhevastuun ja takuun osapuolia. Kaikkien niiden kanssa voi tarvittaessa ruveta oikeutta käymään.
KNAAPI JUHA
16.12.2009 20:25
Kerropa Suomisen Tauno meille kaikille, niin ei jää yksin minun erehtyväisen tiedoksi. Tarvittaessa on anteeksipyyntö tulossa.
SUOMINEN TAUNO
17.12.2009 07:27
No niin, pojjaat, ei kun lukemaan
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038
Nämä virhevastuuseen ja takuuseen liittyvät asiat löytyvät 5. luvusta, esimerkkinä pykälä 31:
31 § (5.1.1994/16)
Aikaisemman myyntiportaan virhevastuu
Ostajalla on oikeus kohdistaa tavaran virheeseen perustuva, tämän luvun säännösten mukainen vaatimuksensa myös elinkeinonharjoittajaan, joka aikaisemmassa myyntiportaassa on luovuttanut tavaran jälleenmyyntiä varten.
KNAAPI JUHA
17.12.2009 11:39
Suomiselle: No niin, poijaat:
Laki on melko vaikeaselkoinen ja tulkinnanvaraa jää kelpo lailla, kuitenkin:
Kysymyksessä oleva 5 luvun 31 § on mitä melkoisimmassa määrin poikkeussäännös ja käsittääkseni tarkoittaa maahantuojan vastuuta... eräissä tapauksissa. Esim. mitään käytettynä myytyä tavaraa se ei koske, koska yleensä sillä ei ole "aikaisempaa myyntiporrasta".
Jos edelleen puhumme matkailuautojen kaupasta, niin on otettava huomioon, että maahan tuotu uusi matkailuauto on myyjäliikkeen maahantuoma ja alustana käytettyä esim. Ford Transitia ei ole tuonut Ford Transitin maahantuoja (Ainakin ennen Oy Ford Ab - liekö nykyään Oy Veho Ab). Tällöin aikaisemman myyntiportaan asema rajoittuu matkailuauton maahantuojaan. Tiedustellessani asiaa Dethleffsin myyjältä, hän kertoi, että kukin myyjäliike toimii myymiensä matkailuautojen maahantuojana. Näin ollen "aikaisempi myyntiporras" löytyy Saksasta. Tuo Halmeenmäen käytännön esimerkki Fiatin ja Deltan entisyyden ja nykyisyyden kohdalla on erinomaisen käyttökelpoinen. Jos taas puhumme siitä pussilakanasta, niin mistä halvatusta Sinä selvität sen aikaisemman myyntiportaan ja ENNENKAIKKEA MIKSI IHMEESSÄ?
Samaisen 5 luvun 16 §:n reklamaatiosäännökset saattavat myös monessa tapauksessa käytännössä tuottaa tuskia tavaran virheestä kärsivälle. Samoin virheen korjaaminen käytännössä. On tietysti totta, että kuka tahansa rahan arvon ymmärtävä asianajaja on valmis vastaamaan, että kyllä kyllä, olemme valmiit prosessaamaan tästä asiasta Teidän viimeiseen euroonne saakka. Korkeimman oikeuden tuomion jälkeen voimme vielä lähteä EY -tuomioistuimeen ja vedota ihmisoikeusvääryyteen...
Kuitenkin edelleen hyvä käytännön neuvo on virheen sattuessa kääntyä myyjäliikkeen puoleen ja pyytää osoitusta paikkaan, jossa värkki korjataan myyjäliikkeen laskuun. Korjaamosta laskutetaan myyjäliikettä ja näin toteutuu tuo myyjäliikkeen vastuu käytännössä. Näinhän sitä on yritetty täällä selittää useammankin henkilön toimesta.
SUOMINEN TAUNO
17.12.2009 12:06
En ollenkaan kiistä, etteikö monesti ole hyvä tapa hoitaa takuu- ja virhevastuuasiat myyjän kanssa. Hiukan vaan särähtää korvaan, jos sanotaan sen olevan ainut vaihtoehto. Kyllä vastuut menevät ketjussa tehtaalle asti.
Työskentelin aikanaan Nikonin Euroopan pääkonttorissa ja kansainvälinen tuotekauppa maahantuojineen ja dealereineen tuli kyllä hyvin tutuksi. Myyjäorganisaatioiden laatu vaihteli ja pahimmillaan myyjä oli persaukinen, kielitaidoton ja jopa lievästi rikollinen. Onneksi asiakkaiden virhevastuu- ja takuukysymykset eivät olleet pelkästään heidän varassaan.
En väitä, että suomalaiset matkailuautojen myyjät olisivat sen huonompia kuin muutkaan, mutta eivät he mitään puolijumalia ole. Yhden henkilön vetämän yrityksen osalta toiminta on vain sydämenlyönnin päässä loppumisesta. Myyjän katoaminen tai vararikko ei todellakaan jätä asiakasta ilman virhevastuu- ja takuuturvaa.
KNAAPI JUHA
17.12.2009 15:04
Sinähä'n Suominen käänsit tämän keskustelun vallankin päälaelleen. Nyt me sitten vissiin keskustelemmekin siitä, saako joku muukin kuin myyjäliike vastata viallisesta tuotteesta.
Miten muuten linkität tämän vastuuketjun, josta meille kerrot, tehtaalle asti? Ei tuosta kuluttajansuojalaista tällaista ketjutusta löydy. Saahan tehdas toki vastata, mutta mistä se lakimääräinen velvollisuus löytyy?
KNAAPI JUHA
17.12.2009 15:44
Uusikylä Pentti oli ostanut Soni -merkkisen television Veikon Koneesta ja saanut hyvän huollon merkkikorjaamosta. Erinomaisen hyvinhän se sitten kävi.
Tuolla aikaisemmin hän opasti, että myyjän kautta kiertäminen on täysin tarpeetonta, kun virhevastuun voipi toteuttaa suoraan maahantuojan tai tehtaankin kautta.
Minäkin kävin tuossa keväällä Veikon Koneessa ja ostin TOM TOM -navigaattorin. Eipä aikaakaan kun se pimeni eikä enää käynnistynyt. Minä tein sen kiertoliikkeen, että kävin Veikon Koneessa. He panivat sen minun puolestani pussiin ja lähettivät tehtaalle Hollantiin. Sieltä se palasi pussissa Veikon Koneeseen takaisin kolmen viikon kuluttua toimivana. Sisuskalut oli uusittu kokonaan lähetteen mukaan. Ei maksanut mitään.
Olipa hyvä, etten ryhtynyt itse suoraan asioimaan Hollannin tehtaan kanssa. Näin toteutui myyjän virhevastuu minun kannaltani helpoimmalla mahdollisella tavalla. Minkäänlaista huoltoliikettä ei nimittäin löydy Hollantia lähempänä.
SUOMINEN TAUNO
17.12.2009 16:54
No, tuossa on aika hyvä selvitys siitä, miten homma autokaupassa menee:
http://www.kuluttajavirasto.fi/File/40232336-3463-43d4-83a2-63b775b50ff3/Virhevastuu+ja+takuu+autokaupassa.pdf