TAKUASIAT DELTTA

UUSIKYLÄ PENTTI 30.11.2009 23:50

Deltta-auto (TURKU) ei voi luottaa! Takukorjaukset? 2½ vuotta ydittivät korjata,summissa vaihdettiin osia mut ei ikinä kuntoon tullut, aina vaan seurattiin paheneeko vika. Nyt pesivät kätensä kokonaan. Väittävät, as-auton myyjä onkin vastuussa Fiiatin koneviasta eikä Deltta, että sillai!!!!!!

PALIN MATTI 01.12.2009 06:45

Ja oikeassa ovat. Ethän sinä mistään "Teltta-autosta" sitä piironkiasi ole ostanut. Takuuhan on aina myyjän ostajalle myöntämä etuus ja myyjä on vastuussa myönnetyn takuun ehtojen mukaisesta toteutumisesta.

UUSIKYLÄ PENTTI 01.12.2009 08:16

Kai sillä on vastuu ketä on takukorjaukset aloittanut! Fiatin tehdastakuukorjaukset mielestäni kuuluivat Deltalle.

WILHELMSSON LEIF 01.12.2009 09:45

Delta lopetti takuukorjaukset 3.11 T.Leif

AHOLA JARI 01.12.2009 11:49

Niin, nythän Fiatien kohdalla menee asiat mielenkiintoisiksi.

Autokeskuksen kautta myytäviin uusiin Fiateihin tulee tehtaan takuu (2v), jota ei ole ollut Deltan myymissä, koska se on ostanut ne ilman tehdastakuuta, ja myöntänyt oman pidemmän Delta-takuun (5 vuotta, joka tosin katkeaa, jos välissä joku toinen jälleenmyyjä kuin Delta). Minulle selvisi tämä viime viikolla vaihtaessani Fiatin Dodgeen Autokeskuksessa.

Tosiaan Delta ei sitten enää (kait) tee tehdastakuukorjauksia, mutta omia takuukorjauksia joutuu tekemään, niin kauan kuin on voimissaan. Delta-takuuta ei kait ole myönnetty yhdellekään m-autolle kun ei ole niitä myynytkään...

PALIN MATTI 01.12.2009 16:56

Niin ja pitää muistaa myös aina, että takuu on aina vain ja ainoastaan MYYJÄN ja OSTAJAN välinen asia. Ei siis minkään alustankorjaajan tai koripajan.

Kun ostat piirongin jostain karvanliikkeestä, niin ainoa neuvottelukumppani takuuasioissa on sen piirongin myynyt liike. Ei siis mikään korjaamo. Jos takuukäsittelyssä on ongelmia, on ne hoidettava siis sen myyjän kanssa.

HYTÖNEN RAIMO 01.12.2009 17:45

Tyypillistä Delta-Auton toimintaa, ei ihme että ovat yrityssaneerauksessa. Ja Deltahan vastasi (tai ainakin olisi pitänyt vastata) Fiatien takuukorjauksista, joskin sinne ohjaaminen olisi pitänyt tapahtua matkailuauton myyjäliikkeen välityksellä (niistä kun harvalla on alustaan liittyvää korjaamotoimintaa).

UUSIKYLÄ PENTTI 01.12.2009 18:41

Puhut järkeä. Eihän mat.auton myyjä noita Fiiatin vika korjaukssia makssa, vaan menevät tehdastakuseen.

UUSIKYLÄ PENTTI 01.12.2009 18:46

Viellä Koriasiat menee valmistajan tai myyjän piikkiin. (SIIS TAKUKORJAUKSET) Näin se vaan on käytännössä

LEHTONEN TIMO 01.12.2009 18:50

1.12 lähtien Ducaton takuukorjaukset tekee Turun puolessa Auto Keskus Oy Raisiossa. Unohdetaan jo surullisenkuuluisa Deltta Auto. Aro Oy on saannut Fiatin edustuksen www.aro.fi

HALMEENMÄKI JUHANI 01.12.2009 19:22

Kuten on jo todettu niin MYYJÄ vastaa takuukorjauksista. Se kenen tehtäväksi välittää ja kenelle laskun lähettää on sitten myyjän asia.

Jos on kyse tehdyn korjauksen tai huollon takuusta niin se kuuluu luonnollisesti työn suorittajalle. Esim jos korjattu vitosvaihde paukahtaa uudelleen. Mutta jos vitonen paukahtaa ekaa kertaa niin myyjä vastaa, vaikka olisi kuinka "huolloton pelkkä liike"

UUSIKYLÄ PENTTI 01.12.2009 22:48

Tiedän että Fiiatin takuasiat hoitaa Auto Keskus Oy. Olen selvittänyt asian siellä, siis Fiiun takuongelmat hoidetaan Autokeskukssa, eikä siellä mistä ostin uuden as-auton.(TAAS KYLLÄ OSTIN FIIATIN ALUSTALLA) Deltan kanssa jatketaan, en tiedä missä, no taidan tietää. Tallai nämä takuasiat. Toivottavasti Auto Keskus hoitaa asiat paremmin kun Deltta

LEIVO JUKKA 02.12.2009 07:49

Tiedä häntä matkailuautoista sitten.

http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/4f7dcd4a-c9ed-4dd6-adc3-c6bfd79fc721.aspx

SUOMINEN TAUNO 02.12.2009 07:58

Minulla ainakin on matkailuautossa ns. tehdastakuu. Ei pelkällä myyjän antamalla takuulla ole paljon virkaa, koska myyjäliike voi tehdä vararikon, kuten on nähty. Tietysti tehdaskin voi mennä vararikkoon, mutta hiukan harvemmin.

Alustan (Ford) takuuasiat voi hoidella valtuutetussa Ford -korjaamossa. Siinäkin on varmaan kyseessä tehdastakuu. Tuskin kyseessä on mikään maahantuojan takuu, koska eiväthän nämä matkailuautot Fordin maahantuojan kautta edes tule.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 02.12.2009 10:54

Leivon Jukan lähde on jostain jura-kaudelta, vuodelta 2005, meillähän nämä määräykset ja soveltamisohjeet muuttuvat about kolme kertaa vuodessa, on meillä sellainen arsenaali noita tyhjäntoimittajia eri ministeriöissä ja järjestöissä aikaansa kuluttamassa!

HALMEENMÄKI JUHANI 02.12.2009 21:37

Hieno keksintä nimeltä google. Sinne "takuu" ja tulee ihan ekana tämä oikein sekä asiallisesti neuvova sivu:

http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/80bb2d70-0c19-4efa-99a8-a15394e4e8a1.aspx

27.3.2009 on päiväyksenä, ei ole vielä maaliskuu jurakautta?

"Myyjäliike on vastuussa takuusta, jollei liike ole siitä erikseen ennen kaupantekoa irtisanoutunut. ... Myyjällä ensisijainen vastuu virheestä ... Myyjäliike ei voi automaattisesti käännyttää kuluttajaa asioimaan maahantuojan tai valmistajan kanssa. Myyjän on hoidettava korjaustoimet takuunantajan kanssa."

Voiko sen tuon selvemmin enää sanoa...

HYTÖNEN RAIMO 02.12.2009 22:55

Periaatteessa noin, mutta käytännössä hieman mutkikkaammin.

Eli alustalla (kuten matkailukorillakin) on sen valmistajan määrittämä tehdastakuu esim. 2 vuotta. Jos tuona aikana ilmenee takuukorjausta vaativa vika, asiakas ottaa yhteyden myyjäliikkeeseen, jolla on velvollisuus hoitaa korjaus joko itse tai alihankkijan toimesta. Tätä ennen tietenkin selvitetään onko vika aiheutunut takuuehtojen mukaisesta valmistus- tai asennusvirheestä vai onko sen mahdollisesti kapineen käyttäjän virheellisestä toiminnasta tai laiminlyönnistä johtuva.

Jos takuukorjauksen edellytykset täyttyvät, takuukorjauksen tekijä tilaa tarvittavat varaosat, jotka tuotteen valmistaja (esim. Fiat Group) toimittaa periaatteessa ilmaiseksi (rahti- tai muita toimituskuluja voi tulla) työn suorittajalle. Lopputuloksena on, että myyjäliike/alihankkija on taloudellisessa vastuussa vain takuukorjaukseen käytetyn työn hinnasta, ei siihen käytetyistä tehdasosista. Jos taas tässä työssä tapahtuu virhe tai vika ei siitä huolimatta poistu, vastuu on työn suorittajalla.

HYTÖNEN RAIMO 02.12.2009 23:07

Jäi pois tuosta edellä olevasta:

Ja oikein suoritetusta takuukorjauksesta ei pitäisi tulla maksettavaa asiakkaalle, mutta kyllä ne aina yleensä jostakin laskun kirjoittavat, jos ei muusta niin öljynvaihdosta.

VIRTANEN HANNU 03.12.2009 22:14

En minä nyt oikein tiedä että onko se aina myyjän ja ostajan välinen asia.. Itse toin uuden Burstnerin Fordin alustalla Saksasta. Kävin paikallisen Fordin dealerin juttusilla takuun suhteen. Sanoi että jos tulee jotain niin takuukorjaukset hoituvat hänen kauttaan.

SUOMINEN TAUNO 04.12.2009 08:11

Eihän takuu todellakaan voi olla vain myyjän ja ostajan välinen asia. Kuvitellaan vaikka tilannetta, jossa myydään takuun voimassa ollessa kalusto eteenpäin. Antaako muka jälleenmyyjä tässä tapauksessa jonkun takuun.

Matkailuautossa takuu jakaantuu aika moneen osaan. Alustalla on yleisimmin tehdastakuu, samoin asunto-osalla. Lähes kaikilla laitteilla (lämmitin, jääkaappi yms.) on taas omat valmistajan takuunsa.

Tuntuu siltä, että kuluttajaviranomaiset eivät oikein hallitse takuukysymyksiä, jos vain myyjän ja ostajan välisistä asioista puhutaan.

KNAAPI JUHA 04.12.2009 11:43

Uskoisit nyt vain hyvällä mielellä tuossa edellä Halmeenmäen Juhanin sulle tarjoamat viisaudet. Ne kun sattuvat olemaan parhaan saatavilla olevan auktoriteetin, eli kuluttajansuojaviranomaisen antamia. Perustuvat suoraan lakitekstiin. Ne kyllä osaavat lakipykälänsä. Ei kannata ryhtyä tekemään omia tulkintoja "musta tuntuu" -periaatteella.

Kun ostat vehkeesi liikkeestä, tavaran virheestä vastaa myyjä. Mietipä nyt itsekin, jos matkailuautostasi ovenkahva katkeaa ja tarttis lähteä Kiinasta hakemaan ovenkahvan valmistajaa. Entäs televisioantenni, sähkökytkin, vaatekaapin oven sarana. Kyllä se vastuu on myyjäliikkeellä. Koskee itse autoa, hellaa, jääkaappia, lämmitintä ym. Myyjäliike ja esim. auton alustan maahantuoja voivat kyllä sopia erinäisistä järjestelyistä takuukorjausten järjestelemisestä, mutta vastuu tavaran virheestä on myyjäliikkeellä, eikä se voi vetäytyä tekemiensä muunlaisten sopimuksien taakse. Oikea paikka, kenen puoleen tulee kääntyä, on kyllä myyjäliike.

Nyt täytyy huomata, ettei tässä puhuta kahden yksityisen välisistä kaupoista esim. käytetyn tavaran kohdalla.

Jos ostat käytetyn auton liikkeestä, myyjäliike saattaapi myöntää jonkun takuun tai sitten ei. Virhevastuu tavarasta menee kuluttajansuojalain mukaan eikä riipu mistään myyjän hyväntahtoisuudesta.

Siis, kuten täällä on kertoja ja kertoja todettu, pitää kyetä erottamaan takuu ja virhevastuu kuluttajansuojalain perusteella. Ne ovat eri asioita.

SUOMINEN TAUNO 04.12.2009 13:55

Uskonhan minä, kun noin vakuuttavasti asia selitetään.

Omassa autossani on kyllä takuut voimassa ja hoituvat vaikka myyjäliike tekisi vararikon. Takuutodistukset, joista selviävät takuun alkaminen ja kesto, täytyy tietysti pitää tallessa.

PALIN MATTI 04.12.2009 17:02

Tietysti Tauno, jos ostat itse alustan joltain ja sen asuntokorin joltain toiselta myyjältä ja liität ne itse yhteen, niin tietysti jokainen osatoimituksen myyjä on sinun neuvottelukumppanisi ko. asiaa koskevissa takuuasioissa. Mutta jos ostan valmiin paketin, eli alustan ja korin yhteen liitettynä ja varusteltuna, niin ainoa neuvottelukumppanisi takuuasioissa on sen laitteen myyjä! Usko nyt.

Voit tietenkin vapaaehtoisesti repiä itseäsi takuuasioitten hoitamisessa moneenkin suuntaan, mutta sinun ei TARVITSE sitä tehdä. Siitä tässä on kysymys.

Esimerkki: Jos autosi moottorissa ilmenee takuun piiriin kuuluva häiriö, niin ei sinun tarvitse ottaa siitä yhteyttä SOFIM:iin, moottorin valmistajaan, tai jos vaikka lasinpyyhkijän moottori särkyy takuuaikana, niin ei sinun tarvitse olla takuuasioissa yhteydessä esim. Bosch:in edustajaan. Samoin on autoosi kapantekohetkellä kiinteästi asennettujen lisävarusteiden kanssa. Jos CD-radio sippaa takuuaikana, niin ei sinun tarvitse radiohuoltoon sen kanssa takuuasioissa rynnätä.

SUOMINEN TAUNO 04.12.2009 18:41

Piti oikein tarkistaa tuo homma, kun tuosta myyjän roolista takuuasioissa näyttää tulleen niin keskeinen.

Tilanne on se, että asiakkaalla on aina oikeus hoitaa takuuasiat myyjän kanssa, mutta ei suinkaan pakko. Mikäli myyjä on toisessa maassa tai toisella puolella Suomea, ei hommassa ole järkeä. Myyjä voi olla myös puhdas diileri, jolla ei ole mitään korjaustoimintaa.

Alustan osalta on järkevintä hoitaa takuuasiat lähimmässä merkin valtuutetussa huoltokorjaamossa. Näin se myös onnistuu. Asunto-osan takuuhommat kannattaa hoitaa merkin valtuutetun korjaamon kanssa. Tämäkin onnistuu. Varusteiden takuuasiat hoidetaan lähimmässä laitteen huoltoliikkeessä, joka voi olla myös sama kuin asunto-osan huoltokorjaamo.

Ei ainakaan minulle myyjä ole antanut mitään omaa takuuta yli näiden tehdastakuiden. Takuuasioiden hoitamisesta myyjän kanssa ei ole minulle paljon hyötyä. Asia on varmasti erilainen, jos myyjä on lähellä ja hänellä on omaa huoltotoimintaa.

UUSIKYLÄ PENTTI 05.12.2009 10:34

Näin se toimii käytännössä. Puhuit järkeä

HAAPANEN TIMO 06.12.2009 14:25

Kyllä takuuasia pitää hoitaa myyjän kanssa. Ensimmäinen vaihe on ottaa yhteys myyjään. Myyjä sitten ohjaa asiakkaan sopivaan paikkaan hoitamaan homman.

AHJOS TIMO 06.12.2009 15:58

"Myyjä sitten ohjaa asiakkaan sopivaan paikkaan hoitamaan homman."

Entäs silloin, kun ohjaus sopivaan paikkaan hoitamaan takuuvaihto tai -korjaus on annettu jo ostohetkellä kirjallisena tuotteen käyttöohjeessa?

UUSIKYLÄ PENTTI 06.12.2009 16:47

HAAPANEN TIMO Kyllä takuuasia pitää hoitaa myyjän kanssa. Ensimmäinen vaihe on ottaa yhteys myyjään. Myyjä sitten ohjaa asiakkaan sopivaan paikkaan hoitamaan homman

Minkä tähden pitää olla välikäsiä? hoituu se muutenkin

HALMEENMÄKI JUHANI 06.12.2009 17:00

Valmiin tuotteen vai alustan ohjekirjassa? Siinäkin kun on ero. Ja paikan pitää olla spesifioitu, ei riitä että viitataan autona käytetyn alustan sen hetkiseen maahantuojaan kun ohjekirja on painettu. Tässä keskustelussa Delta, joka on muuttuneen tilanteen vuoksi vanhentunut neuvo, jollei autoa ole ostettu sieltä.

Lisäksi myyjällä on oikeus kieltäytyä korvaamasta takuukorjauksen kuluja, jos korjaus on tehty muualla kun hänen osoittamassaan (tarkoitukseen soveliaassa) paikassa. Tarkoittaa sitä, että asiakas ei voi valita parhaana pitämäänsä mutta kenties ylihintaista korjaamoa, jollei myyjä siihen suostu.

PALIN MATTI 06.12.2009 18:16

Ihme, että näin yksinkertaisen asian tajuaminen voi olla vaikeaa.

Kauppa, jonka etuutena myös takuu myyjän taholta myönnetään, on aina kahdenvälinen asia. Kaupan osapuolina ovat aina ja ainoastaan myyjä ja ostaja. Ei ketään muita.

Siis myös se takuu on myyjän ja ostajan välinen asia. Uskokaa nyt!

SUOMINEN TAUNO 06.12.2009 18:51

En tiedä, minkälaisia takuita nämä ihmeelliset myyjät matkailuajoneuvoihin antavat. Minun autossani on vain valmistajan (Burstner) takuu asunto-osalle ja Fordin ajoneuvotakuu. Tarkistin kummankin takuuehdot ja siellä ei puhuta myyjän kanssa asioimisesta mitään. Takuutodistus pitää vain pystyä esittämään, kun haluaa korjauksia tehtävän. Molemmat takuut ovat voimassa myös ulkomailla.

Myyjä on tässä hommassa täysin turha välikäsi. Tietysti lain mukaan minulla olisi oikeus asioida myös myyjän kanssa takuuasioissa, mutta näiden tehdastakuiden kanssa se on aivan turhaa. Minun ymmärtääkseni myyjä ei ole myöntänyt mitään takuita, ainoastaan nämä valmistajat. Myyjä ei taatusti korvaa mitään, jos tehtaat eivät korvaa.

Olen työskennellyt aikanaan Nikon Oy:n Euroopan päämajassa ja perehdyin siellä myös näihin tehdastakuisiin. Ei niiden hoitamiseen todellakaan mitään myyjiä tarvittu, vain takuutodistukset. Selittäkäähän nyt vielä tyhmälle vähän lisää.

HAAPANEN TIMO 06.12.2009 19:12

Myyjän kanssa sovitaan missä ko. laite korjataan.

Ulos nauretaan jos menet takuulapun kanssa korjauksia vaatimaan ellei korjaamo tiedä saavansa rahoja. Kääntäen, mistä asiakas voi tietää mihin hän voi viedä laitteensa, ellei kysy myyjältä.

@timppa

SUOMINEN TAUNO 06.12.2009 19:31

Olen taas varmaan ollut kovin tyhmä, kun olen näin jo menetellyt. Takuuehdoissa on mainittu, missä takuukorjaukset voi hoidattaa. Burstnerin osalta heidän valtuutetuissa korjaamoissaan ja Fordin osalta Ford -liikkeissä. Ei kummassakaan ole ulos naurettu, koska heidän tehtäviinsä nimenomaan kuuluu hoitaa nämä takuukorjaukset.

AHJOS TIMO 06.12.2009 21:02

"Kääntäen, mistä asiakas voi tietää mihin hän voi viedä laitteensa, ellei kysy myyjältä."

Tämä nyt ei koske matkailuautoja vaan Lidlistä ostamiani laitteita, joilla on tyypillisesti 3-5 vuoden takuu. Tuotteiden suomenkielisessä käyttöohjeessa on ohjeet, kenelle ja miten tuote palautetaan takuukorjausta tai takuuvaihtoa varten. Esim. DVD-tallentimen osalta korjauksen hoiti Saksassa toimiva yritys, jolla oli suomenkielinen puhelinpalvelu paikallispuhelun taksalla. Kuulemma monet valmistajat ovat ulkoistaneet takuukorjaukset kyseiselle firmalle. Heillä oli Suomessa asiamies, jolle tuotteen sai viedä tai lähettää. Monien muiden laitteiden osalta asiamies on Raumalla. Kun tuotteen palautuksesta on sovittu ohjeessa neuvotulla tavalla, Matkahuolto ottaa sen maksutta kuljettaakseen. Sieltä tulee sitten uusi tai korjattu laite postipakettina tai Matkahuollon kautta kotiin.

DVD-tallentimeni oli kuitenkin sikäli onneton tapaus, että siinä oli vikaa vielä senkin jälkeen, kun se oli ollut kolme kertaa Saksassa korjattavana. Silloin otin ensimmäisen kerran yhteyden myyjään eli soitin Lidlin palvelunumeroon. Sieltä sain luvan palauttaa laitteen valitsemaani Lidlin myymälään. Myymälässä maksettiin melkein vuosi aiemmin maksamani kauppahinta takaisin, vaikka saman laitteen uudempi versio oli jo myynnissä halvemmalla hinnalla.

UUSIKYLÄ PENTTI 07.12.2009 00:42

Minun uusi as.fiiuni takukorjaa Auto Keskus Oy Raisio. Olen selvittänyt asian, Auto Keskus Oy toivotti tervetuleeks. Koriosat korjaa myyjäliike ei Auto Keskus Oy näin se on minun kohdalla. Jos minulla tulee takukorjauksissa ongelmia Auto Keskus Oy kanssa, niin silloin myyjäliike on vastuussa takukorjauksista, ja osoittaa minulle uuden korjauspaikan

PALIN MATTI 07.12.2009 07:38

Hienoa Pentti! Tämän selkeämmin tätä asiaa ei oikeestaan voida kuvatakaan. Myyjäliike on siis se vastuullinen takuunmyöntäjä, jonka kanssa asiakkaan tulee takuuasioista neuvotella. Ei kenenkään muun.

Saapa nähdä vieläkö löytyy tämän jälkeen tätä takuuasiaa ymmärtämättömiä.

SUOMINEN TAUNO 07.12.2009 10:00

Valitettavasti, Matti tuolta kuluttajaviraston sivuiltakin löytyy ohje, jonka mukaan ostaja voi valita tahon, jonka kanssa takuuasioita hoitaa. Tärkeätä on ymmärtää, kuka on takuunantaja. Minun tapauksessani niitä on kaksi: Ford ja Burstner.

Sen jälkeen, kun näistä jompikumpi on vararikossa, alan Suomen lain perusteella ahdistelemaan myyjäparkaa.

KNAAPI JUHA 07.12.2009 10:14

Tässä nyt tuntuu taas kerran olevan himpun verran tuota toistensa ohitse puhumista. Toiset puhuvat siitä, mistä on mukavin pyytää korjauksia, mistä saattaa saada korjauksia, ja kuka on joskus korjannut jotain. Voihan niitä valita, kenen puoleen kääntyä.

Palinin Matti esim. puhuu taas siitä, kenellä on viime kädessä vastuu tavaran virheestä ja hän on kyllä aivan oikeassa. Tapauksessa, jossa korjaukset tai virheen vastuu ei oikein tunnu löytyvän tai toimii huonosti, vastuussa on myyjäliike. Jos joudutaan esim. toteuttamaan virhevastuuta erimielisyyksien kautta, on myyjäliike ainoa, ketä vastaan voi kanteen nostaa.

SEILO JUHANI 08.12.2009 17:24

ostin uuden elnakin Rinta-Joupilta edelliskesänä.Joupilla ei ole minkään laista huoltoa, paitsi kosteusmittaus. (silloin nyt on) Joten menin Saloon takuu kosteus mittaukseen. Sain 20l polttoainetta matka korvauksena.Asentaja oli avannut kuskin puolen ikkunan, kun lähdin ikkuna ei noussut ylös. Pöhlö asentaja ei kertonut sitä, ettei toimi. MENIN VIERESSÄ OLEVALLE dELTALLE, SIELLÄ KORJATTIIN HETI. MENI TAKUUN. NYT VIIME KESÄNÄ LÄHTI KONEPELLISTÄ MAALI. MENIN JOUPILLE NÄYTTÄMÄÄN, KÄSKIVÄT DELTAAN KOSKA ALUSTAN TAKUU HEILLE. DELTASSA KORJATTIIN TAKUUNA, EI PULINOITA.LAITATIN MUUALLA LOHKOLÄMMITTIMEN. NIIN LUULIN.JONKUNAJAN KULUTTUA ALKOI TIPPUMAAN NESTETTÄ ALLE. EN SENPAREMMIN KATSONUT MISTÄ TIPPUU. ONHANTAKUU. NYT SELVISI LOHKOLÄMMITIN OLIKIN MUUTTUNUT VESILETKU LÄMMITTIMEKSI. KIRISTIVÄT SEN JA SAMALLA OTETTIIN VARAPYORÄ ALTAPOIS. MAANTIELLÄ SITÄ EI OLISI SAANUT MILLÄÄN.NÄMÄKIN MENIVÄT TAKUUSEEN. TAI MINNE LIENEVÄT. OLI DELTASSA HUONOAKIN ÖLJYN VAIHTO 200EUROA. MUTTA JÄIN KUITENKINVOITOLLE.

UUSIKYLÄ PENTTI 08.12.2009 21:20

Noin se juuri käytännössä toimii takuasiat En oikein ymmärä kuinka vaikeasti ihmiset hoitavat takuasioita.

SUOMINEN TAUNO 09.12.2009 08:06

Tuo takuukosteusmittaus kuulostaa mielenkiintoiselta. Kuuluuko se valmistajan (Elnagh) takuuseen vai onko Rinta-Jouppi antanut tällaisen takuun? Normaalisti valmistajan tiiveystakuun edellytyksenä ovat vuosittaiset kosteusmittaukset, jotka asiakas maksaa itse.

SEILO JUHANI 09.12.2009 13:20

Ensimmäisen kosteusmittauksen maksoi jouppi,joka täytyi mitata 2kuukauden kuluttua ostop. Seuraavat joka viiden vuoden aikana itse.Tällöin on tehdastakuu voimassa. Nyt kun Joupilla olin mittauksessa(50 eur)oliluukkujen tiivisteet vähän vioittuneet eikun uudet takuunapaikalleen as.Voidaan ihmetellä ensimmäistä mittausta 2kuukausen kuluessa. mutta kun auto seisoo ties minkä räystään alla muutaman kuukauden, niin siinäkin saattaa tulla lunta tupaan.

TÖRRÖ TOIVO 09.12.2009 14:30

Oman kokemukseni mukaan Deltalle kuuluivat Fiatin takuutyöt ja korin osalta Matkailuauton myyjälle. Olen joutunut käymään monet kerrat Delta-autossa Fiatin kanssa (Tampere)ja aivan pienet ja selvät viat kyllä ovat korjanneet mukisematta.Nykyinen autoni Ducato 07 missä on alunperin ollut tärisyttävä kytkin peruuttaessa niin sen kanssa on ollut ongelmia käytin autoa kolme neljä kertaa mutta asia ei parantunut.Tulin siihen tulokseen ,että olkoon koska asia ei parane. Ainut mikä tuli eteen oli iso riita korjaamo päälikön kanssa.Päällikkö sanoi vain ,että minä puhun korjaamo työntekijät "ympäri". Ja vielä ,edellellisessä autossa oli ohjaus pielessä auto veti oikealle eivät saaneet kohdalleen kun heidän mittarit olivat vanhat ladan aikaiset(verstasmiehen kertoman mukaan)Vertaspäällikön ohje oli ,että siirtää taka-akseli vinoon niin asia korjaantuu sillä,mutta eihän siitä tullut mitään asia jäi silleen. Olen tullut siihen tulokseen ,että pitää olla tosi hätä ,että menen delta-autoon korjauttamaan autoani.

UUSIKYLÄ PENTTI 09.12.2009 15:19

Olen sama mieltää, ei enä koskaan Deltta-autoon. Petetty kerran, toistakertaa ei petettä. Onneksi Deltta ei enä hoida takuasioita!!!

MÄKELÄ JANI 13.12.2009 13:44

Omalta osalta on toiminut näin. Auto ostettu uutena Tervajoen Rinta-Joupilta. Fiat/Elnagh. Kori takuukorjaukset myyjäliikkeessä Tervajoella tai sitten erikseen sopimalla Caravanpalvelussa Teuvalla. Puhelimella sopivat saako tehdä ja laskuttaa.

Alusta takuukorjaukset ilman mutinoita Kokkolan Delta-autossa. Tämänhetkistä alusta tilannetta en tiedä. Takuu loppuu 3/2010, tarvis vissiin ottaa talviunilta viikkoa ennen takuun loppumista jos vaikka jotain vielä ilmenisi. Tosin 50 tkm mittarissa ja yksi nestevuotokorjaus (klemmari) on tarvinnut "alustaan" tehdä. Hyvä niin.

Elnagh-puolella on ollut enenmmän sanomista.

HALMEENMÄKI JUHANI 13.12.2009 16:33

"Puhelimella sopivat saako tehdä ja laskuttaa"

Tuossa on se tärkeä juju, jolla takuuketju keikahtaakin sinne myyjälle.

SOHLBERG JUHA 14.12.2009 09:57

Nyt on uusi Fiat myynti- ja huoltoverkosto julkaistu... http://www.fiat.fi/jalleenmyyjat/

MERIKALLIO VELI-PEKKA 14.12.2009 16:24

Listalta puuttuu Jyväskylä kokonaan, sitten Tampereelle tai Kuopioon, mitäköhän pahaa me ollaan tehty?

SUOMINEN TAUNO 14.12.2009 21:48

Kärsiikös, Jussi kysyä, miksi matkailuauton alustan (Fiat, Ford) valtuutettu merkkikorjaamo voi hoitaa takuukorjaukset ilman konsultointia minkään myyjän kanssa, mutta korivalmistajan (Burstner, Dethleffs jne) vastaava korjaamo muka ei. Mikä on se oleellinen ero näissä tehdastakuissa, että toinen vaatii sen myyjän aina völjyyn ja toinen ei.

Voihan sen takuukorjauksen tietysti noinkin hoitaa, että korjaamo laskuttaa myyjää, joka sitten taas rupeaa laskuttamaan edelleen tehdasta. Melkoisia kolmikantaneuvotteluja tulee, kun korjaamo ensin selvittää korjauksen laatua myyjälle, joka sitten edelleen yrittää sopia korjauksesta tehtaan kanssa.

UUSIKYLÄ PENTTI 15.12.2009 18:28

Olin tänään Auto Keskuksessa vaihtamassa öljyt Fiiun, samalla ilmoitin, että pölykapselin kiinike on poikki, valmistus virhe? (takuasia) Ei käsketty ottamaan yhteyttä myyjään, vaan meni tilaukseen.Kyllä nyt voitaisiin lopettaa toi myyjä keskustelu!

HAAPANEN TIMO 15.12.2009 18:42

Jos ostatte Keskiseltä sirkkelin, tai EKA:sta digipoksin ja nämä hajoavat, mihin viette korjattavaksi?

Veikkaisin että myyjältä kysytte.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.