- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Matkailuautojen vuotuinen perusvero nousee rajusti
Matkailuautojen vuotuinen perusvero nousee rajusti
Lakiehdotuksessa ei sanota, että voimaanastumisajankohta 03/2011 koskisi vain paketti- ja matkailuautoja. Siellä sen sijaan sanotaan, että
--- lainaus alkaa --- Koska ajoneuvovero on päiväkohtainen ja se kannetaan juoksevalta 12 kuukauden pituiselta verokaudelta etukäteen lähetettävillä verolipuilla, uusien veroperusteiden sisäänajo vaatii lisäksi 12 kuukauden pituisen siirtymäajan, jotta uudet veroperusteet voidaan saattaa verokaudesta riippumatta voimaan kaikille verovelvollisille samasta ajankohdasta lukien. Tämä on perusteltua verovelvollisten yhdenmukaisten kohtelun takia. Koska tässä vaiheessa ei tarkasti pystytä arvioimaan lain voimaantulon ajankohtaa, ehdotetaan, että laki tulisi voimaan myöhemmin asetuksella säädettävänä ajankohtana. Tavoitteena kuitenkin on, että laki tulisi voimaan maaliskuussa 2010. Ensimmäinen päivä, jolta vero kannettaisiin uusien veroperusteiden mukaan, olisi siten maaliskuussa 2011. --- lainaus päättyy ---
Eli vaikka laki astuisikin voimaan 03/2010, veroa kannettaisiin uusilla perusteilla vasta 03/2011 alkaen.
Laskin muuten, että nykyisellään 3500 kg:n painoisen auton liikennekäytöstä poisto kannattaa tehdä, jos auto seisoo yli 31 päivää, mutta uusilla veroperusteilla kannattavuusraja on vain 12 päivää. Toivottavasti homma onnistuu 03/2011 mennessä netin kautta, niin ei tarvitse jatkuvasti rampata konttorilla...
Toivotaan, että tältä osin tuo Ake:n ohjelmistopäivitys tökkii kuten edellinenkin uudistus, jolloin hallitus ei voi asetuksella päättää kovin nopeasti lain lopullista voimaantulopäivää. Olen kansssasi samaa mieltä ,että väliaikainen ajoneuvon liikentätäpoiston/otot ilmoituksen tekenminen tulisi saada netin kautta tehtäväksi. Mitään asiakkaan idenfiointiongelmiahan siinä ei pitäisi olla koska poisto/otto voidaan maksaa ilmoituksen tekijän pankkitunnuksin ilmoituksen yhteydessä. Toivottavasti vakuutusyhtiöt ei keksi mitään vakuutusten "karenssipäivä" liikenteestä poiston minimikestolle.
Vakutusyhtiöillä on jo karenssipäivät olleet iät ja ajat. "mikäli seisonta aika on alle 30 päivää hyvitystä ei saa"
Ei kuitenkaan ilmeisesti kaikilla vakuutusyhtiöillä.
Turvan sivuilla mm. sanotaan: "Auton liikennekäytöstä poiston osalta hyvityksen saa jo yhdeltä päivältä".
If: Antaa hyvityksen auton vakuutusmaksusta poiston ajalta = samalta ajalta kun AKE hyvittää perusveroa ja käyttövoimaveroa.
Pohjola: Nettisivujen teksti on tältä osin kirjoitettu mahdollisimmaan epäselvään muotoon. Ymmärsin asian niin, että heillä on käytössä 30 päivän minimiaika. Oikaiskaa jos jollakin on omakohtaista kokemusta.
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta kiinnostuin tankkaamaan itsekin noita Pohjolan ehtoja, ja tulin seuraavaan tulokseen:
Pohjolan osalta ongelmana näyttäisi olevan, että liikennevakuutusehdot ovat vuodelta 2005 eli ajalta ennen liikennekäytöstäpoistoa, eli siellä puhutaan vain seisonta-ajoista (ja mainitaan myös se 30 päivän minimi). Autovakuutusehdoissa ollaan paremmin ajan tasalla, siellä sanotaan että kolarointiturvan osalta saa hyvitystä ajalta, jonka auto on liikennekäytöstäpoistettuna.
Löysin kuitenkin tällaisen kohdan Autoturvan tuoteselosteesta (Autoturva = Pohjolan tuotekokonaisuus sisältäen auto- ja liikennevakuutukset):
--- lainaus alkaa --- Liikenteestä poissaoloaikana ovat kaskon osalta voimassa palo-, varkaus-, ilkivalta-, oikeus-, lasiturva ja Superlunastus, mikäli ne sisältyvät valittuihin turviin. Muilta osin vakuutus ei ole voimassa. Tältä ajalta perittävä maksu kohdistuu liikenne- ja autovakuutuksen hoitokuluihin sekä voimassa oleviin turviin. Kriisiturvavakuutus ei ole voimassa liikennekäytöstäpoiston aikana. --- lainaus päättyy ---
Tämä antaisi ainakin ensilukemalta olettaa, että liikennekäytöstäpoiston ajalta ei peritä liikennevakuutusmaksua (paitsi nuo "hoitokulut") ko. ajan pituudesta riippumatta. Mutta tämä siis vain markkinointimateriaalista, ei vakuutusehdoista, joiden mukaan tiukan paikan tullen tietysti aina mennään, ja joissa tuo 30 päivän minimi siis mainitaan.
Jos kävisi niin, että Pohjola ei muuttaisi liikennevakuutusehtojaan 03/2011 mennessä, ja alkaisi hankalaksi tuon liikennevakuutuksen osalta alle kuukauden liikennekäytöstäpoistoissa, niin ainahan voisi lopettaa liikennevakuutuksen haluamanaan päivänä. Ehtojen (kohta 8.9) mukaan maksun palautusta saa tällöin päiväkohtaisesti. Sitten pitäisi toki ottaa uusi vakuutus taas liikennekäyttöön ottaessa. Eri asia, kuka jaksaa moista useamman kerran vuodessa. Tähän asti suht tyytyväisenä Pohjolan asiakkaana voisin kuitenkin olettaa, että siellä on järki kädessä tämän asian suhteen, ja homma on kilpailijoiden tasolla viimeistään sitten, kun tämä asia ajankohtaistuu.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.