Auto talveksi varastoon -akkut ?
PANKKA TAPIO
05.10.2016 18:07
Tätä juuri tarkoitin. Vanhaan aikaan autoihin saattoi sattua sellaisia rakenteita kuten kuvailemasi Sitikkoittesi pyörän laakerit jotka kestää satoja tuhansia kilometrejä, plus seisomiset siihen päälle. Mitoitusperiaatteet ovat muuttuneet, vai miten on selitettävissä että pikkualustaisten Ducatojen laakerit pettää eräiden puheiden mukaan jopa 40.000km:n paikkeilla. Joskus aikaisemminkin. Maxi-alustaisesi Knausin laakerit kestää pitempään.
Kokemuksesta itsekin puhun kun sanon että autoihin, niin asuntoautoihin kuin muihinkin tule pitkien seisokkien aikana mitä ihmeellisempiä vikoja. Itselläni on kesän käytämättömyyden aikana peruutukamera ( Waeco-merkkinen), sanonut yhteistyösopimuksen irti. Alkoi polttaa sulaketta. Toimi hyvin kevään Lapin reissun sekä alkukesän Kroatian matkan ajan, mutta nyt ei toimi.
Siis neuvoni on että käyttäkää ajoneuvon vehkeitä säännöllisesti myös talviseisokin aikana.
Tapio
YLITALO ASTA
05.10.2016 18:08
Tuossa on yksi pakkaskärri jota kerran kaksi vuodessa käytetään noin 10 000 km.
Tällä tyyliin on menty jo yli 10 vuotta. Ja kas kummaa ei ole tarvinnut laakereita vaihtaa. Kerran vuoteen päältä katsellaan ja koitetaan jarrut ennen katsastusta.
Ja tietä se on nähnyt yli 1 500 000 km. Se niistä makuu haavoista, enempi hymyilyttää setijen jutut.
T: Masi
PANKKA TAPIO
05.10.2016 18:17
JANHONEN MATTI
05.10.2016 19:18
Niinpä!
Siitä vaan matalaksi laakerinvalmistajien ja vaikka VTT:n tutkimus ja tietämys asiasta. Helposti käy Esson baarin miehiltä tuo.
Ja nimenomaan koskien Ducatoa jossa on kaksi laakerien laukeamispaikkaa.
Etupyörän laakerit, jotka on matkailuautokäyttöön alimitoitettuja ja heikosti tiivistettyjä. Toinen paikka on iskarien yläpään laakerit joissa sama ongelma.
Vai kiistättekö tämänkin?
KOISTINEN TOIVO
05.10.2016 19:23
En osaa tilastoja, enkä merkkikohtaisestai.
Mutta oikeassa olet jossain määrin Matti.
Käsitän sen niin, että kallista autoa kannattaa korjata kalliimmalla, koska uuden hankinta, vaihdosa väliraha on paljon suurempi mitä kalliimpi auto on.
Siinä lie kaksi koulukuntaa.
Toiset vaihtaa sen kalliin lähes vuositain, pitääkseen välirahan pienenä.
Mutta sitten kun kallis auto ikääntyy jonkinverran, on kannattava tehdä isoakin remontttia, koska se ei koskaan ole sen välirahan kokoinen.
Varsinkin ennen kun autojen hinnat kohosivat tosi vauhdilla
Siksi sitä piedetään, kuten me sitikaa kauan, koska siittä ei mitään saa vaihdossa, vaikka 25000 maksoi yli 13 vuotta sitten.
Muta jos uutta saman tasoista, niin kolmekymppiä taskuhienoa vaatisi
Halvan auton kalliilla korjausta se ei suosi, koska helpompi muutaman vuoden päästä pistää paaliin, ja ostaa taas uusi.
Sitten on heitä, jotka ostavat käytetyn josta on kovin hinta sulanut ja ajavat sillä minkä kestä kohtuulisesti, ja myyvät rekentelijoille halvalla, tai paliin.
Sekin autojen ikää selittää, varsinkin ennen kun oli "siskonmiehellä" taito korjata
Dasiva yritti, ja ilmeisesti vieläkin on laadultaan hyvin hintansa arvoinen.
Kuten se maanviljelijä, joka ajoi lada nivaa, ja lähes parisataa tuhatta maksavaa land roveria.
En ymmärrä onko tuo lantikka ihan hintansa arvoinen.
Toivopoika
PANKKA TAPIO
05.10.2016 19:37
Teemu. Oletkos avannut Camionettesi pyörän lakereita? Muistaakseni siinä on nimenomaan kartiorullalakerit. Saattoi olla vielä sisemmät sellaiset tuplakartiot. Nämä sis kestää miljoona kilometriä, joten en vertaisi niitä sittenkään pikku Ducatoon. Korjaa jos olen väärässä.
YLITALO ASTA
05.10.2016 19:48
Se että ducaton laakereihin pääsee vesi ei tee niihim makuuhaavoja, vaan vesi syrjäyttää voitelun ja vaurio syntyy myös meille essonbaarin miehille, mutta muutamalle palstan " asiantuntijalle " tulee makuuhaavoja.
T: Masi
YLINIEMI SEPPO
05.10.2016 20:08
http://www.autotie.fi/tyyppivika/Mercedes-Benz/Vito
EEROLA TEEMU
05.10.2016 20:17
Tapio. Palstan laakeriasiantuntijan mukaan:" Citikoissa oli ennen laakerien kestävyyden kannalta se hyvä puoli, että keväällä ne oli aina kevyempiä kun syksyllä."
En viitsi väitellä auktoriteetiksi julistautunutta vastaan edes Caminan laakereista, koska makuu- ym. haavoja ja häviöitä tuli erityisesti juuri talvella seisovien Sitikoiden laakereihin.
Ei eritellyt guru kartiotuplalaakereita kuulalaakereista, kun sitä ei varmaan VTT:ltä lainatussa jutussa mainittu. Pitää osata erottaa jumalan sana esson baarin kuolevaisten sanasta, niin ei tule riitaa.
JANHONEN MATTI
05.10.2016 20:26
Kovin nyt pitää teidän jankuttaa selvää asiaa.
Mutta jos ette ymmärrä koneenrakennuksesta tuon vertaa niin ei voi auttaa.
Se nyt vaan menee niin, että auton käyttäminen ja liikuttelu seisokin aikana parantaa sen säilyvyyttä.
Mitä autoihin muuten tulee, niin ranskalaisten pitäisi keskittyä kondomien tekoon ja jättää auton teko saksalaisille ja ruotsalaisille.
KÄNSÄLÄ JUHA
09.10.2016 18:12
HEI JÄPÄT HOI !
Miten nämä kommenttien loppupään kirjoitukset liittyy akkuun ?
Eikö olisi kaikille parempi että pysyisi aiheessa ja jos on muusta aiheesta kirjoitettavaa laittaisitten ne oman otsikon alle ?
EI MULLA MUUTA .......
KOISTINEN TOIVO
09.10.2016 18:50
Elä kuule Janhonen.
Sitikka kehitti sen hydraulijousituksen, ja iitu oli kuuluisa ajo ominaisuuksiltaan aikanaan
Mejän ranskalainen loukkaantuu noista puheista, jumalaton lepyteleminen, kun sähkötki on pelannu monta kuukautta juonittelemata.
Mutta saksalaisilta otin rattaat pois, ja kattelin, kun taas oli laitoja syöny, vaikka ei siittä ihmeitä kun suuntailtiin oikeen nelipyörä suunnilla.
Sitikkaa ei ole tarvinnu koskaan, muutaku nyt vaihtelivat nivelet.
Toivopoika
JANHONEN MATTI
09.10.2016 19:08
Vieläkös se sitikassa on?
Vai joko on vaihtaneet parempaan.
KOISTINEN TOIVO
09.10.2016 20:17
Voi veikkoste.
14 vuosi menossa, ja vielä toiset lissää. Paranee vanhatessa ku päällikkö.
Yhtä ärreessä kunnossa.
Mahta ooppeli pehmetä ennen
Tosipuheessa kori ei ruostu.
Kävi ranskalaisella aikanaan, kun pösön 304 ja 404 oli tehty, ne ruostu, ennekun kunnolla kerkisi maahan.
Konsernin johto hermostu palautteesta, ja luki tuotannolle madonluvut.
Seuraava malli 405 näin viikola kylällä semosen 80 luvulta, ja kun uusi kori
Tämä on niitä samoja.
Ei tosiaan ruostetta. Sähköt on mitä on, mutta kone pelaa vähän viritetty 2 litranen, ja vain 90 heposta
Onhan sillä ne omat juoninsa, mutta se on vaan harjotusta tuohon avioelämään, oppii konstit.
Autolle pärjää, mutta päällikön kanssa onkin sitten.
Tulli norjasta tullessa kyseli, onko jotain vaarallista, tai kiellettyä kyytissä.
Niillä oli joku ratsia, kun kaikki pysäyteltiin
Sanoin, että ei muuta vaarallista kun vaimo, mutta sitä ei teillä kannata takavarikoida.
Ette te pärjää sen kanssa kuitenkaan kun minäkän en taho, ja olen sentään harjotellu jonkin aikaa
Toivotteli hyvää matkaa
Toivopoika