- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Asuntoautojen korjauskulut
Asuntoautojen korjauskulut
Onko kysessä sinulla alkovimalli, vai puoli-indekroitu adrian malli, jossa on se kyömy katon etuosa. Siinä joutuu aika paljon keulaa nostamaan että laskulle katto tulee taaaksepäin. Noiden etujousien korotus. En tiedä onko mahdollista, miten. Tietysti jäykemmän jouset, jos on keula laskeutunut ajan kanssa. Minula on henkilöauton kanssa sama halu, mutta maahantuoja sanoi, ettei keulaa pysty korottamaan, Toivopoika
Timolle ja Teemulle tuosta terminologiasta.
Muistan, kun itsekin noviisina tänne kirjoitin asuntoautosta, sain Palinin Matin silmilleni väärästä käsitteestä. Yritin puolustella juurikin tuolla saksankielen wohnmobililla, ei mennyt läpi. Suostuin korjaamaan ymmärtämättömyyteni.
Siis en normaalisti nussi pilkkuja (vaikka Ducato kirjoitetaankin c:llä ja suomen kielioppi on ollut vahvuuteni, opinnoissa vaadittiin oikeakielisyyttä), vaan kun joku lyöntivirheestä alkoi viisastelemaan, annoin palaa (en oikolue tekstiäni ennen enteriä, aina sinne jokin pilkkuvirhe joukkoon luiskahtaa).
Palinin ansiosta opin käyttämään oikeita termejä, mitkä tuntee lakiteksti ja oma liittomme (kurkkaa oikealle) virallisina termeinä. Meidänhän luulisi alan "ammattilaisina" käyttävän virallisia käsitteitä.
Vaikka eihän se mua paljoa heilauta vaikka puhuisitte kusikopeista, jokainen mieltymyksensä mukaan, itse olen ottanut opetuksesta vaarin ja puhun matkailuautosta ja matkailuvaunusta, kotona asun ja matkailuautossani enintään yövyn, etupäässä kuitenkin liikun sillä kesäaikaan, jolloin oleskellaan enin aika auton ulkopuolella. Näin meilläpäin.
En muutoin ymmärrä tekstiä, että näissä käsitteissä jotakin hämärää olisi. Matkailuauto, matkailuvaunu, retkeilyauto, pakettiauto, itse en saa niitä sotkettua toisiinsa edes parhaalla tahdollanikaan.
Käyttäjän lisäys viestiin 7.2.2016 klo 15:26:12 Timolle alle, pakusta korotettu peltikuoriainen on yksiselitteisesti retkeilyauto.
Lukeehan toki munkin matkailuauton rekisteriotteessa M1 Henkilöauto, mutta en mä kenellekään puhu siitä henkilöautona, kyllä se matkis on.
Vaan saahan sitä viilaamalla näistäkin sotkun aikaan, vallankin jos kyselee pikkupojilta. Onko leipä ruokaa vaiko vain leipää?
Edellä jo kerroin, miksi nykyisin hyväksyn asuntoautosta puhumisen, enkä enää oikaise sitä matkailuautoksi. Edellinen autoni oli peltikuorinen Adria Twin. Kysymys V-P:lle: Onko se mielestäsi retkeilyauto vai matkailuauto? Kaikissa virallisissa asiakirjoissa se on matkailuauto. Lehdissä ja nettikeskusteluissa sellaista sanotaan retkeilyautoksi. Moni ohikulkija sanoi sitäkin asuntoautoksi.
Onko se lousku retkiauto, vai retkeilyauto. Onko karavaanius retkeilyä, vai matkailua. Tämä terminologia on semmoinen suo, että. Toivopoika
V-P:lle: Tietääkseni missään virallisessa asiakirjassa ei käytetä sanaa "retkeilyauto". Onko sitä määritelty missään ja mikä se on muilla kielillä? Omasta mielestäni sitä sopisi käyttää esim. Janhosen edellä kuvaamista Volkkareista ja muista sellaisista autoista, joissa on retkeilyvarustusta, mutta jotka eivät täytä kaikkia matkailuautolle asetettuja vaatimuksia.
Aika pitkälle V-P:n linjoilla. Ihmettelen todella, jos joku ottaisi hernettä nenään käytetyistä nimikkeistä. Varsinkaan jos kyseessä on koko harrastuksesta mitään tietämätön ulkopuolinen - aikuinen tai lapsi. Paljon v-maisempia nimityksiä meistä käyttävät kanssa-autoilijat, vaikkemme sitä sadattelua itse livenä kuulekaan.
Ensimmäinen meikäläisen m- autoista ( itse rakennettu, otettiin liikenteeseen 1976) oli mielestäni retkeilyauton tasoinen jos vertaan sitä kahteen seuraavaan. Siinä ei ollut vaativaan talvikäyttöön soveltuvaa lämmitystä, ei suihkutilaa eikä montaa muutakaan ominaisuutta, jotka kuuluvat nykyaikaiseen m- autoon.
Pari v myöhemmin rakensin siihen aikaan nähden todella täysverisen m- auton. Mm. Primuksen vesikeskuslämmitys, lämmönvaihdin, eristystaso -30C (60 mm polyuretaani), 2-kerroslasit, isot vesi- ja jätevesisäiliöt, suihku- WC- tila, AV- järjestelmät ym. Ilmankos sillä tuli käytyä 22 v aikana lähes 60 maassa ja mittariin kertyi n. 300 tkm. Todellinen matkailuauto, joka vieläkin hengissä jossain Länsi- Suomessa.
Nykyinen intikka Knaus taitaa jäädä viimeiseksi lajiaan. Tykätään siitä kuin hullu puurosta, koska valinta on osoittautunut erinomaiseksi, kuten laatukin. Vuosituhannen vaihteen m- autot eivät olleet vielä mitään lasivitriini- ledvalo- luomuksia, mutta käytännöllisiä, kursailemattomia käyttöesineitä.
En ole koskaan vaihtanut sen paremmin kotia, autoja, kodinkoneita tai kalusteitakaan muun kuin tarpeen mukaan. Silloin jää rahaa paremmin mm. vaativaan, kalliiseenkin matkailuun, kaukaa kotoa. Sitä joku tiheään autojaan vaihtava saattaa pitää tuhlauksena. Rauta on kuitenkin loppupeleissä kevyttä kamaa kokemuksien rinnalla.
Hyvällä lapsella on monta nimeä.
Lainsäädäntö tuntee vain matkailuauton. Määrittely tehty Ajoneuvolaissa ja Autoverolaissa.
Autoverovapaa matkailuauto ei voi olla mikä rahansa auton mm. minimi omamassa on 1875 kg,
Mihinkäs luokkaan tämä kuuluu? :)
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=210431912&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&scopeId=MH&zipcode=&categories=Integrated&categories=MotorHomesAndOther&categories=MotorHomesAndPickup&categories=PartlyIntegrated&isSearchRequest=true&licensedWeight=&vehicleLength=&adLimitation=&minFirstRegistrationDate=2014-01-01&minConstructionYear=2014&makeModelVariant1.makeId=25200&pageNumber=1#
BB
Käyttäjän lisäys viestiin 7.2.2016 klo 19:59:32 Tässä pari liaää.
https://www.youtube.com/watch?v=pKwhrx1-XII
https://www.youtube.com/watch?v=GIG9P0lB1iA
BB
Tässä muutamia esimerkkejä rakennussarjoista.
https://www.reimo.com/fi/G-rakentaminen/
Kaikkea se saksalainen keksii.
https://www.youtube.com/watch?v=GIG9P0lB1iA
1980 luvulla kun aloin tehdasvalmisteisella ASUNTOAUTOLLA retkeilemään ei kukaan tuntemani retkeilijä tuntenut käsitettä MATKAILUAUTO. vanha koira ei opi uusia temppuja nimen muutos polittinen
-tapani-
Joillekin se on asuntoauto, jotkut käyttää jopa matkailuun.
Molempi parempi.
Onkohan lousku meillä sitten muuttunnu lepoautoksi. Maata rönöttää ladossa unessa lähes ympäri vuuen. Lienee meilläkin asiaan jotain vaikutusta. Pitää uusi vanha nimi vielä kertoa. Vanha pariskunta kotona vielä asuessaan joutu usiman sähköhellan, ja ennakoivat ilmeisesti tulevaa, koska hella oli semmoisella ominaisuudella varustettu, että siinä oli kellokatkaisin, joka sammutti sen kokonaan siihen säädedyn ajan päästä vaikka olisi unohtunut jokin levy päälle. Tämän kapineen nimi oli heillä. Hourimus hella. Noh nythän EU on säätänyt kahvinkeittimiin aikakatkaisun, eli hourimus katkainijan. Toivopoika
Ketjun aloittaja oli kiinnostunut korjauskuluista. Kuten aina nämä ketjut rönsyilevät ja ovat lopuksi hyvää viihdettä.
Kuluihin vaikuttaa paljolti käyttö. Jos asunto- tai matkailuautoa viedään silloin tällöin piuhan perään leirintäalueelle, käydään alueen suihkussa ja vessassa ja tehdään ruoka alueen keittiössä ja jopa syödäänkin yhteisissä tiloissa niin silloin näyttelyesine eli se asunto- tai matkailuauto ei paljon asunto-osaltaan kulu. Alusta tietenkin kuluu ajettaessa ja vaatii huoltoa ellei sitten ko. näyttelyesinettä säilytetä siellä alueella ja peräti kuljetaan sinne henkilöautolla.
Itse asun asunto- tai matkailuautossamme nykyisin yli neljä kuukautta vuodesta urheiluharrastuksen ja muun kulkemisen ohessa. Huolloissa sekä asunto-osan (LMC integroitu) että alustan (Fiat -09) olen pyrkinyt ennakoivaan toimintaan jos mahdollista. Pelkkä öljynvaihto ei ole huoltoa vaan esimerkiksi jarrujen puhdistuksella, nesteiden vaihdoilla yms. toimenpiteillä voi varsin paljon seisovan auton tekniikan säilymistä edesauttaa. Asunto-osan huoltoa on lähinnä puhdistus; niin lieden kuin jääkaapin kuten tankkienkin ja sitten tarvittaessa uusinta kun käyttötunnit täyttyvät, esimerkkinä vaikkapa vessan magneettiventtiili tai keittiön hana ja akut.
Rahaa saa menemään omista kyvyistä riippuen noin tonnin vuodessa tai sitten vähemmän, riippuu tuurista ja käyttöasteesta. Jokatapauksessa kerran vuodessa alusta on huollettava ja minimissään öljyt, öljynsuodatin, pa-suodatin, moottorin ilmansuodatinta unohtamatta ja myös raitisilmasuodatin, joka on vuodessa täysin musta jos auto liikkuu edes 15000 km.
Jonkin verran riippuu säilyttääkö autoa katoksessa vai tallissa ja tietenkin onko auto edes välillä piuhassa akkujen säilymisen takia. Tällä tarkoitan että kosteus käy loppujen lopuksi kaikkeen auton tekniikkaan tavalla tai toisella.
Loppukevennykseksi kerron että niitä mersujahan ei koskaan korjata vaan huolletaan ja sitäkin harvoin. Josku ne jopa viedään lavetilla huoltoon etteivät ne kulu. Parasta viihdettä täällä on lukea eläkeläisautoilijoiden kommentteja ja muistoja kultaisilta vuosikymmeniltä. Etenkin kun näiden tietojen varassa yritetään pärjätä näiden androidien ja elektroniikka-autojen kanssa ja pääosin ilman kuluja.
Tuppaa tämmöistä viisikymppistä ammattiautoilijaa huvittamaan että kylläpä ne kerrotut autojen korjauskulut ovat todella pieniä...eli unohtuu se paljonko ja miten liikutaan.
Ehkä pitää ajatella niin, että etukäteen tiedettävät huollot ja korjaukset maksavat tietyn verran, mutta sen lisäksi voi sattua yllättäen jonakin vuonna jotakin, mikä maksaa paljon enemmän. Tältä foorumilta voi lukea esimerkkejä, mitä kallista korjattavaa kenellekin on sattunut. Jollakin on moottori mennyt rikki huohottimen jäätymisen vuoksi, joillakin muilla jakohihnan hyppäämisen vuoksi. Joku peruutti vahingossa takapyörän ojaan. Jne. Näitä tapahtumia ei voi kukaan tietää etukäteen.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.