Transit miehet ?

JOKINEN REINO 19.09.2015 10:18

Vattu kun karkas!

Reissussa kuultua, että Transitin öljynlauhdutin on heppoista tavaraa , ja laskee öljyt nesteiden sekaan. Niin kysymys ? Millä kilometreillä , ja kuinka vanhoista transuista näitä on hajonnut, jos on hajonnut.

HIETAVUORI JUHA 19.09.2015 12:01

Neljäs Ransiitti menossa , en ole moisesta kuullut . Onko vanha ( hyvä ) takaveto malli vai etuveto jossa mikä lie moottori .

HALINEN HARRI 19.09.2015 15:55

Jospa huhun alkuperäinen liikkeelle laskija on sekoittanut Transit-miehet ja Transu-miehet.

JOKINEN REINO 19.09.2015 19:02

Kertojalla oli tiedossa kaksi tapausta joissa oli öljy sekoittunut jäähdytysnesteeseen öljynjäähdyttimen seinämien petettyä, kyseessä oli vuosimallia 2008 transit . En kysellyt oliko etu vai takavetoisia.

Neuvoi seuraamaan, jos jäähdytinneste alkaa tummumaan, niin lauhdutin on risa.

HALINEN HARRI 19.09.2015 19:10

Ajoiko itse Transittia vai panetteliko?
Vaikuttaa urbaanilegendalta koska varmaan joku toinen karavaanari olisi kokenut tai tietäisi ko ongelmasta. Itse ajan nykyään ongelmattomalla Fiatilla kun perusvikoja on saatu kuntoon 20000 km:n jälkeen.

NORDSTRÖM SEPPO 19.09.2015 19:30

Itse olen viimeisiin kulkimiin valinnut Transitin alustan. Monestakin syystä. Mitkä nyt ei tähän keskusteluun varmasti kuulu.

Nykyinen auto Hymer Tramp Transitin alustalla. 140 hv. Ajettu nyt reilu 70 000 km ympäri Eurooppaa. Ei mitään ongelmia. Malli 2011.

JOKINEN REINO 19.09.2015 23:20

Juuri sen vuoksi asiaa tällä sivulla tiedustelin , kun en ole moista itsekkään ennen kuullut .

Karavaanari on tämä henkilö itsekin, joka minulle asiasta kertoi , eikä muuten fordia sen kummemmin panetellut.

En kysynyt mikä alusta hänen ajokissan on , itse kertoi sen kulkimen integroidun olevan.

En tiedä ,kun en kysynyt, että millä kilometrimäärällä tuo vika fordeihin oli tullut.

Oli kuulemma ollut ne väliritilät niissä lauhduttimissa, haperoa kuin paperi.

Jos näin on ollut, ja nämä tapaukset ovat tosia ,niin mikä ne on aiheuttanut..

Ja uskoisin, jos tyyppiviasta oliskysymys ,melkoinen haloo siitä kaikuis näillä sivuilla.

SUOMINEN TAUNO 20.09.2015 09:45

Egr -venttiili on Transun ja monen muunkin auton tyyppivika. Itselläni on jo vaihdettu kertaalleen ja uusi vaihto edessä taas.

HALINEN HARRI 20.09.2015 10:20

Myös moniin autoihin tehtiin kennostot ilmastointilaitteisiin varsin heikosta materiaalista. Siksi niistä karkasi liemet - itselläni jo viiden vuoden jälkeen. Auto oli muuten erinomaisesti palvellut Citroen Picasso 2 l HDI.vuosimalli 2001. Ikävä korjaus, vuotoa ei näkynyt, ensin liemilisäys - ei pysynyt, sitten kennon vaihto ja uudet liemet. En muista hintaa mutta kallis maku jäi.

JOKINEN REINO 20.09.2015 11:01

Otin kesällä EGR venttiilin irti, ja putsailin hieman. Ei se kovin likainen ollut ,vaan kun on sähköisestä osasta kyse, ei sen sieluun päässyt sen kummemmin tutustumaan.

Miksi se pitää vaihtaa ? tekeekö sen sähköpuoli tiltin, ,vai mikä. Jos se torvi tukkeutuu tai läppä jumittuu se kai voi putsata. Jos tuo vempain joskus autostani pettää , hajotan osan p-n päreiks`, ja tutkin sen anatomian,että voiko sitä huoltaa ennaltaehkäisevästi.

Tämä MAP anturi taas menee aivan tukkoon , jo muutaman tuhannen kilometrin ajon jälkeen. Irrotin map anturin keväällä oli aivan tukossa, ja karsta tosi tiukassa.

Eka putsauksen jälkeen ajelin jotain 5000 km . ja tarkastin anturin , oli jälleen aivan kuin sikarin natsa , noki kuitenkin irtosi helposti.

HEINONEN TOIMI 21.09.2015 17:12

Moro.

Meillä viides Transit etuvetoisena menossa, pakuna tosin,tällä yksilöllä ajettu 316 tkm moiseen jäähdytin vaivaan en ole törmännyt. Matkakulkinekkin olis Transit jos niitä vain valmistettaisiin. Viitosvaihteen hukkuminen on ongelma jossakin valmistesarjassa. Egr venttiili vaihdettu nykyiseen 240 tkm paikkeilla, tietysti jarruja, niveliä ym. kulutustavaraa vaihdettu. Nykyisestä matkakulkine Fiiatista jäätyi jakohihna viime talvena, seurauksena 3500 euron kansiremontti, takuu päättynyt ja yrityksen autoa ei tietenkään koske mitkään muutkaan vastuut.

KORHONEN ARTO 21.09.2015 20:00

Mulla hajos 07 mallista 150tuhannen kohalla kammen hihnapyörä,irtosi vulkanoinnista.Sano foordin seppä että yleinen vika.

STRÖMMER HEIKKI 22.09.2015 05:57

Mulla -07 mallista oikea vetoakseli. Sitä on nyt tilailtu ympäri eurooppaa pari viikkoa. Tänään taas pitäisi tulla. Kiven alla tuntuvat olevan.

Käyttäjän lisäys viestiin 22.9.2015 klo 05:59:24 Ajettu 117 tuhatta. Meidän eka matkailuauto vaunun jälkeen.

TOIVONEN MARTTI 22.09.2015 08:53

"kammen hihnapyörä"??

Ihan vaan uteliaisuuttani kysyn että minkä ihmeen kammen mikä ihmeen hihnapyörä?

mot

LAUKKANEN MAURI 22.09.2015 09:05

Neljään hiivatein tutustunut,eli neljästi tyhmä,mutta missään niistä ei vikoja!.

SUOMINEN TAUNO 22.09.2015 09:25

No, tässä varmaan pätee se vanha totuus, joka sanoo, että kyseessä ei ole vika vaan ominaisuus. Näin ajatellen olen itsekin ajanut viattomalla Fiiulla.

JOKINEN REINO 22.09.2015 11:18

Kyseessä lienee jakopään puolella, kampiakselin päässä oleva hihnapyörä. On vulganoitu kumi keskiön ja ulomman kiekon väliin , tietysti siksi että on herkemmin hajoava. Voi olla ,että viisas inssi suu vaahdossa on kehunut keksimäänsä värinän vaimenninta , jopa nerokkaaksi.

On selvää kaikissa merkeissä on, ja tulee olemaan aina enemmän murheita, ja huoltoa vaativia rakennelmia . Tyyppivika/ominaisuus on se , jos vaiva ilmenee yleisenä jossain merkissä ,ei yksittäiset tapaukset. Kuten se öljynlauhdutin vika , onko ominaisuus , jos siitä ei kukaan ole ennen kuullutkaan. Hihnapyörän hajoaminen ,onko se yleistä ? kuinka monta on tiedossa ? Vetoakseleita hajoaa joka etuvetoisista, ja näin se on jokaisen etuvetoisen auton ominaisuus. EGR venttiili kestää joidenkin kulkimissa ,ja toisilla ne hajoaa tämän tästä , miksi? Mäntiä halkeilee , vaihteistosta akseli poikki , Ym. En ole Fordin puolesta puhuja , huolimatonta työtä . On ollut Fiiu , Rellu ja Fordi , matkakulkimissa , huolettomin on ollut Rellu .

KORHONEN ARTO 22.09.2015 20:18

Kaksi oli tämä asentaja vaihtanu tänä kesänä niitä hihnapyöriä,en oo muilta kuullu vastaavaa ongelmaa.Muuten on toiminu hyvin toistaseks.

JOKINEN REINO 05.10.2015 20:09

Tuli pyöriteltyä arviolta noin 4000 km siitä, kun tuon MAP anturin viimeksi putsasin , oli taas aivan tukossa.

Innostuin irrottamaan sen putkiston, missä se MAP anturi ja EGR venttiili oleskelee . Ja kuten arvata saattoi , paskaa on niin ,että hampaat napsaa.

Kun olin sen putkiston irrottanut, ja todennut ,putsattavaa on , niin tuli himo irrottaa imusarjakin .

Ladoin sen romukasan takakonttiin odottamaan , onko huomenna keliä tehdä putsinkia , kun vapon tallissa on tuo kuljin.

Ykköspytyn imukanava on pahimmin tukossa,kun tuo paskaputki tulee siihen päähän imusarjaa.

On tarkoitus hinkata nuo kannen imukanavat pienellä messinkiharjalla , ja imurilla roinat ulos.

On noki vielä pehmeässä muodossa, ei taida tarvita talttaa.

TURUNEN HEIMO 05.10.2015 20:38

Tuosta hihnapyörästä, ole iloinen että sinulla sellainen on, sillä jos värähtelynvaimentajaa ei ole helpossa paikassa se on kaksoimassavauhtipyörässä.

TURUNEN HEIMO 01.11.2015 13:33

Kyllä tuo hinhapyörän hajoaminen on pikku juttu verrattuna sitä korvaavan kaksoimassavauhtipyörän hajoamiseen.

JANHONEN MATTI 01.11.2015 13:40

Transit-miesten tervehdys

Palaako sinulla moottorin huoltovalo?

Palaa, palaakos sinullakin?

MÄKINEN ERKKI 01.11.2015 17:42

Kyllä minun 2008 transitissa on ainakin nuo molemmat, ettei taida hihnapyörä korvata kaksoismassavauhtipyörää. Hihnapyörän vulganoinnista näytti lähtevän paineilmalla jotain pölyä tuossa minun moottoriremontissa.Ei taida tämäkään osa olla pitempään ajoon tarkoitettu.

JANHONEN MATTI 01.11.2015 19:26

Kaksoismassavauhtipyörä on käytännössä kuluva osa. Sitä vanha painavampi vauhtipyörä ei ollut, eli kesti koko auton elinkaaren.

Nykydieselit 4,5 ja 6 ryhmän koneet värähtelee enemmän kun vanhemmat mallit ja näitä kampiakselin värähtelyjä vaimentamaan sekä kaksoismassavauhtipyörä että etupään hihnapyörä kumivaimennuksella on tehty vastaanottamaan. Niiden vaikutus ulottuu varsinaiseen kytkimeen ja vaihteistoon saakka, estäen kytkimen ja vaihteiston kulumista.

Lisäksi tähän samaan sarjaan on tullut yksi harmi lisää, laturin vapaakytkin joka myös suojaa laturia ja etupään hihnastoa ja kiristimiä värähtelyltä.

Kaikki tämä on syntynyt piirustuspöydällä.

Tähän kokonaisuuteen sopii väärä ajotyyli hyvin huonosti. Kun moottorin alavääntöä on lisätty se mahdollistaa (asiaa ymmärtämättömälle) ajon suurella vaihteella ja pienellä nopeudella. Ja tämä on myrkkyä kaksoismassavauhtipyörälle. Vaikka moottorissa on vääntöä niin pitäisi käyttää pienempää vaihdetta jotta värähtelyvoimat vähenisi.

Eli ollaan tekemisissä hyvin samantapaisen ongelman kanssa kun vanhan Fiatin 5-vaihteen kanssa joka ei nykivää ajoa viitosella kestänyt. Nyt nykimistä ja värinää ei kestä kaksoismassavauhtipyörä.

Sitä on vaikea sanoa, että missä määrin kysymys on auton väärinkäytöstä ja missä määrin heikoista rakenteista, mutta joku ei ole kohdallaan kun kaksoismassavauhtipyöriä menee jo 40-50.000 km ajon jälkeen

JOKINEN REINO 02.11.2015 11:48

Kaksoismassavauhtipyörän yksi tarkoitus on, sallia ajo isolla vaihteella, ja pienillä jopa alle 1500. kierroksilla. Onko vika käyttäjässä , jos se ei sitä kuitenkaan kestä ?

Ja ainakaan Fordin moottorissa, ei ole nimeksikään alavääntöä.

JANHONEN MATTI 02.11.2015 12:40

Transitin koneeseen saadaan ohjelmoimalla alavääntöä siinä missä muihinkin jos turbossa on ilmanohjain (paremminkin pakokaasun ohjainsiivet). Tällöin voidaan helposti lisätä alakierrosten turbopainetta ja sittenhän ei muuta tarvita kun lisätään ruiskutusta ja mahdollisti muutetaan hieman ruiskutuksen ajoitusta. Alkaa vääntöä löytymään.

Tämä kaksosmassapyörä on näitä moottoritekniikan sanoisinko kompromissiratkaisuja. Tehdään koneeseen suuri vääntö/alavääntö mikä sallii ajaa pientä nopeutta suurella vaihteella = pienillä kierroksilla. Tästä syntyy värinää ja sitä koetetaan hillitä mm. kaksoismassapyörällä varustetulla kytkimellä.

Toki aina moottorivärinää on ollut missä moottorissa/moottorityypissä enempi missä vähempi mutta vanhemmissa autoissa värinä ilmaisi itsensä sekä äänellä että värinällä ja kuski ymmärsi vaihtaa pienemmälle. Eikä vanha rakenne siitä ihan helposti rikkoutunut. Se missä määrin vika on penkin ja ratin välissä on vaikea sanoa, mutta epäilen, että sitäkin ilmenee.

MÄKINEN ERKKI 05.11.2015 18:56

Nyt ei ole syttynyt tuo moottorinkuvalo tuon egr venttiilin vaihdon jälkeen, mutta sensijaan on alkanut hälytellä tuo liukasteleva auto. Hälytys on tullut kuivalla asfaltilla 50-60 vauhdista reippaasti kiihdyttäessä. Aiemmin näin ei ole tapahtunut. Sattuiskohan Transit miehillä olemaan vastaavia kokemuksia. Muutoin auto vaikuttaa kulkevan ja kiihtyvän normaalisti. Auto on 2.2 tdci 140hv 2008vm etuvetoinen. Muita valoja tai hälytyksiä ei ole tullut. Herää kysymys voiko luistonesto syttyä jostain muustakin kuin pyörien eritahtiin pyörimisestä?

HIETAVUORI JUHA 05.11.2015 19:16

Meillä takapotkuinen , ei ole valo syttynyt kuin muutaman kerran talviliukkaalla . Silloinkin vain vilahtanut , tässä pitisi olla lukko perä , joka valon aika nopeasti sammuttaa . Olen ainakin auton tilannut lukkoperällä , ja siitä maksanut , mutta muuta havaintoa ei juuri toiminnasta ole . ( Kuin se lisä hinta ).

JOKINEN REINO 11.11.2015 14:57

Fordi jaksaa keksiä pääkopalle pohdittavaa. ,!!! kele .

Onko jollekulle tuttu oire, ja mistä moinen ? , kun vedättäessä alkaa pätkimään , ja jonkinsorttinen kahahdus kuuluu jostain, kai konehuoneesta.

Tuo kohahdus voi tietty olla siitäkin johtuva, kun nuo elintoiminnot hetkittäin kadoksissa, ja turbo joutuu elämään mukana tuossa pätkärytmissä ?

Vaikee tutkittava, kun ei konetta saa pätkimään paikalla ollessa, nostipa kierroksia sitten millä tyylillä tahansa.

Minkään valtakunnan häiriövaloa ei ole tauluun ilmestynyt.

Voisko tuo EGR oikutella tuolla tyylillä ?

Tilasin ensihätään Fordilta uuden kaasupolkimen , jos vaikka vika löytyis siitä potikasta ?

HESSE PAAVO 11.11.2015 22:02

Tarkistaistin ruiskutussuuttimien toiminnan. Mulla oli viimekesä nykimistä,ennenkuin mäntään paloi reikä ja kone vaihdettiin.Koko tarina alempana: Transit antoi savut,tai jotain sinnepäin.

HESSE PAAVO 11.11.2015 22:05

Elikkä:http://m.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?E26555M=62&x26555=126506449

NIEMINEN HEMMO 12.11.2015 10:25

Katselin noita Fordin alustalla olevia Hobbyn ja Fendtin autoja, jospa sellaiseen keväällä kattelis vaihtoa johonkin alta 2010 olevaan. Onko tuo 2.2 Transetin kone tosiaan niin ongelmallinen, kun jotkut kertoo. Ducatohan käytti samaa jossain pakumallissa ja niissä ainakin erg oli ongelmallinen. Kertokaa kokemuksia Fordin omistajat mihin pitää ostossa kiinnittää huomiota, jotta välttyisi turhilta laskuilta ja koneen vaihdoilta.

JOKINEN REINO 12.11.2015 11:27

Tarkoitus on taas viedä Fordi testerin piuhojen päihin, ensi maanantaina. Saas sitten nähdä, ja kuulla, mitä kaikkea sinne "pannuun" pitää uusia. Epäiltyjen vaihdettavien osien listalla on tuttu EGR venttiili , Ruiskupumpun päässä oleva määrämittari ? jollain tuohon suuntaan kalskahtavalla nimellä , tuo mitättömän näköinen palikka kai tunnetaan. Sitten vielä sokerina pohjalla Ruiskusuuttimet , ainakin niiden tarkistus , jos ei nyt satu noista edellä mainituista vempaimista sitä syyllistä löytymään. Jos noissa suuttimissa on vikaa ,niin en ihmettele, kun valmistusmaa on Italia. Ja kyllä se voi olla vielä jokin muukin rimpula mikä reistaa ,kun ei niistä turhakkeista puutetta tuossa rakkineessa ole.

Eka ja luultavasti, samalla viimeinen Transit, minulla. Kyllä diesel koneen pitää kestää ainakin sen viisisataatuhatta kilometriä, pelkillä huolloilla, mutta Transitin koneelle on satatuhatta jo melkoinen saavutus. Sen olen päättänyt jos ja kun vaihdan ,en vaihda uudempaan, vanhemmassa vara parempi.

Kun selaa netistä Fordin alustalla olevia myytäviä "koppeja" lähes kaikki on alle satatuhatta ajettuja. Fordilla selviää nippa- nappa sataantuhanteen murheilla , siitä eteenpäin joka kilometri on suurta surua. HUOM, tämä on vain minun mielipiteeni.

NIEMINEN HEMMO 12.11.2015 12:09

Minkälaiset on oireet? Mitenkähän noilla pärjäävät raksamiehet, kun paljon näkee ammattikäytössäkin Foordia. Harmi sinänsä kun muuten tuo Fendtti kyllä ollu vaihtoehtojen ykkönen, mutta katellaan. Hiljaa hyvä tulee. Onko noissa Transuissa miten tuo etu/takaveto suhteessa moottorin kokoon ja olisko isompi kone kenties parempi?

HESSE PAAVO 12.11.2015 14:40

No minä ostin just toissakeväänä tuon Fendin -08 mallisen ja oli kaikenpuolin minun makuun, kunnes... No nyt on uusi kone, alle 90000 mittarissa. Kokeillaan uudestaan.

NIEMINEN HEMMO 12.11.2015 14:58

Oliko 2.2 koneella?

JOKINEN REINO 12.11.2015 15:10

Kyllä varmaan on yhtä suuri murhe. Transit ammattikäytössäkin . Vaihdatin öljyt tuossa lähipajassa, ja juttelin tuon huoltomiehen kanssa, myös Trasitista . Sanoi olevan tuttu kapine myös hänelle, työn puolesta,ja oli tullut myös EGR venttiilivika tuiki tutuksi . Kuusi kertaa oli tuo palikka vaihdettu, sinä aikana, mitä tuo Fordi oli ollut hänellä käytössä. Vikaa ei löytynyt mistä johtui, vaan uuden kun vaihtoi, vähän aikaa taas pärjäili. Fordilla tuo EGR venttiili maksaa vajaat 250 e . kpl, niin melkein 1500 euron edestä tuli venttiileitä ja työt päälle . Näppärän "kopin" jos haluaa ,tuo alusta on usein surullista kyllä ,Transit. Takavetoisessa Transitissa taas tuo koppi koko venähtää ,kuten Mersussa ja Renussa.

AHOLA JARI 12.11.2015 15:21

"Takavetoisessa Transitissa taas tuo koppi koko venähtää ,kuten Mersussa ja Renussa."

Ei kui? - kerro lisää..

HESSE PAAVO 12.11.2015 16:02

Juu: http://www.karavaanarit.fi/ajankohtaista/etuteltan-puheet/matkailuautot/?E26555M=62&x26555=126506449

Käyttäjän lisäys viestiin 12.11.2015 klo 16:05:21 Tämä siis vastaus Niemisen Hemmolle.

JOKINEN REINO 12.11.2015 17:26

"Koppikoko venähtää"! Tarkoitin että, Mersun, takapotku Fordin ja Renun alustalle rakennetaan pääasiassa isokokoisia noin 7 metrin ja sen yli meneviä "koppeja" Alle kuuden ja puolen metrin "kopitt" on joko Fordin tai Fiiun alustoilla . Retkiautot taas on oma lukunsa.

NIEMINEN HEMMO 13.11.2015 06:26

Koppikoon venähtäminenkään ei haittaa, kunhan auto ei olis vikojen takia koko kesää korjaamolla. Pitää ainakin tässä vaiheessa kiertää tuo 2.2 kaukaa ja katella muita. Lähinnä kiinnostaa seuraava moottorikoko eli 2.4 ja kokemukset siitä. Mersukin vois olla vaihtoehto, vaan kun on niin vanhahtava et pitäis sitten jo katella integroituja. No mikä estää?

HIETAVUORI JUHA 13.11.2015 08:50

Meillä noita takapotkuja ollut muutama , nykyisellä 08 mallilla ajettu n. 130 tuhatta , ei muuta kuin se erg venttili kerran vaihdettu ja minusta silloinkin turhaan , mutta oli vielä takuuaika . Tuo paripyörä syö p.ainetta kyllä vähän enemmän n 11 - 12 litraa satasella , mutta syököön vaan . Arvostan enemmän sitä että se liikkuu talvellakin ilman isompia ongelmia tuolla mökki tielläkin . ( mäissä ) . Ja tietysti noita renkaita muutama enemmin , mutta kyllä niillä vastaavasti pääsee pitemmällekin kuin " vajaa pyöräisellä " . Vanha Rahtiruuna !

AHOLA JARI 13.11.2015 10:12

Mulla ollut 2.4 (140hp) paripyöränen uudesta asti 2007, 76tkm ajettu..kolmenvuodenajanauto.

Kaksi vikaa ollut; 1) 4 v sitten Unkarissa jäi kytkinpoljin lattiaan, takastullessa ajattelin korjauttaa Puolassa (olikin pyhä) - säästelin kytkintä, käytin vain liikkeellelähtiessä, ihan kotiin saakka. Vaihdoin vasta koti pihassa alle 80€ käyttösylinterin.. 2) 2 v sitten huollon yhteydessä ilmeni pimeät pakkivalot. Parkkianturi lootasta vaihtaen (16€)

Renkaat alkuperäiset, ainokaiset. Etupyöriin vaihdoin leveämmät parantamaan ajominaisyyksia. Jos takapyörät olis kulunut edes puoliksi, olisin harkinnut niidenkin vaihtamista. Jarrupalaissakin vielä yli puolet tavaraa vaikka Alppeja ja Norjaa koluttu ylös-alas.. Egr, tai muukaan nikale koneessa ei kiusaa, kerran MAP- anturin olen pessyt varalta - ehkä olen herkempi kyttäämään. OBD-softa aina reissuissa mukana ja säännöllisesti käytän kun tehoboxin löytyy...

Kuljin on 6.5m/3.5tn alkovi-Rimor. Meinasin jo vaihtaa, mutta kun etuveto fiijuja vain tarjosivat (sillä budjetilla). Kesästä sitten keksin, että Itämeren ja sisäsaariston kansallispuistot vielä näkemättä. Laitoin telitralerin perään ja päälle 7m kabiinikruiseri retkiveneeksi.. Nyt yhdistelmässä 10hlölle makuupaikkoja :)

Polttoainettakin kuluu vähempi kuin satasen vauhdissa ilman riippaa.. Kummastelijoille kerron , että takapotkun tiuha ykkönen ja tehtaan alkup. alavääntö toimii hienosti rampissa - tyhjäkäynnillä.. ei kytkin kärsi. Ja neljä vetävää pyörää...

JOKINEN REINO 13.11.2015 17:15

Taisin selvitä tällä kertaa, tuon EGR venttiilin vaihdolla. Venttiili ja tiivisteet maksoi 260. e. Itse tein vaihto operaation ,aikaa kului vajaa puoli tuntia. Jo loppui Fordin aivastelu.

MÄKINEN ERKKI 13.11.2015 20:56

Kun tää EGR vaatii tätä vaihtoa melko tiuhaan, kysyisin kumpi tyyppi Reinolla on. Itse laitoin ton vesijäähdytetyn vaikka hinta oli 1,5 kertainen. Löytyykö kokemusta vesijäähdytetyn toimivuudesta?

JOKINEN REINO 13.11.2015 21:45

Samanlainen venttiili tuli laitettua mikä oli tuo edellinenkin, ilman vesikiertoa. Nyt on aikomus purkaa ja tutkia tuon risan venttiilin sisälmykset , jos vaikka sais selville minkä takia se rupes lakkoileen.

Nyt sitten peruutusvalot meni pimeäks`ja yritin löytää niiden sulakkeet. Konehuoneesta löysin yhden rasian , hanskalokeron takaa toisen , kuskin penkin alta muutaman sulakkeen käsittävä nippu. Missä mahtaa vielä olla lisää sulakkeita, vai onko ?

JANHONEN MATTI 13.11.2015 21:54

Joku on jo tutkinut venttiilin sielunelämää ja likaiselta näyttää. Näyttää siltä, että pakokaasut ei kokonaan pysy oikealla puolella.

http://womo.omniro.de/2013/06/01/leistungsverlust-und-motor-systemfehler-agr-egr-reinigen-statt-austauschen-lassen/

MÄKINEN ERKKI 13.11.2015 23:03

Moottorin liittimistä kannattais ennen purkua mitata resistanssi (samassa rivissä 2 liitintä). Pitäis olla noin 6 ohmia. Ja potikan arvot (3 liitintä rivissä). Esim. minulla kannen sisällä olevat liittimet oli niin hapettuneet että vastus oli 50 ohmia ja150 ohmia jolloin moottori ei pyöri. Lisäksi oli pari muutakin vikaa, kun tätä kahdesta osia vaihtamalla korjailin. Jossain ketjussa tätä jo kerroinkin tuolla aiemmin. Tämän onnettoman rakenteen vuoksi valitsin ton vesijäähdytteisen, jospa olis onnistunut vähän paremmin.

TYNKKYNEN MAURI 18.11.2015 16:33

Voi hitsi kun rupes ihan pelottammaan,kun Footini kilometrit rupee lähentelemään 100.000 km Ajan fordille tarkoitetuilla öljyillä ( en nyt muista paljonko maksoi ) vaihto kerran vuoteen talvenjälkeen n. 20-25 tkm,ja egr venttiilin imupillin otin irti ( on mallia johon ei tule sähköpiuhoja ) jonka jälkeen on ajettu reilut 20 tkm ja hyvin on pelittänyt eikä savuta, no pientä viivettä aika-ajoin turpolla mutta se kai johtunee jostain muusta, ehkä merkistä FORD.Tämä peli on siis vm.-06 2.0 koneella.

KANNISTO TERHO 18.11.2015 18:16

Transit keskustelua seuranneena esimerkit kertovat isomman moottorin ongelmista. Meidän 125 kulkimessa on 2,0 kone jolla ajettu 80.000km. Voisiko odotettavissa olevia "ongelmia" ehkäistä jollain toimenpiteillä ja jos, niin mitä neuvotte tekemään?

MÄKINEN ERKKI 18.11.2015 19:34

Oli minullakin Transit 300L van100 vm 2006. Ei sen EGR venttiiliä tarvinnut avata kertaakaan, eikä muitakaan turhia vikoja esiintynyt. Kilometrejä kertyi vain 90tkm kun auto siirtyi seuraavalle käyttäjälle toimivana. Tällä perusteela ajattelin ettei ne niinpaljon olis huonontaneet tuota 2.2 tdci 140hv 2008vm autoa, että kai sen nyt arvaa ostaa. Mutta väärin meni arvaus. Pitempää kokemusta ei nyt ole 2006 mallista.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.