Kaasua kaasua

SNABB RITVA 19.03.2015 16:01

kaasua tarviin kun autoa lämmitän, vaan kun yöllä loppuu ... Löysimpä netsitä vimpaimen joka vaihtaa automaattisesti varapullon, käykö semmoisen asennus ilman lupia ihan vaan ruuvaan paikalleen vai pitääkö olla jonkin sortilupa. Niin ja kuinka usein kaasuvimpaimet pitää tarkistuttaa ?

Uutta jos taas auttaisitten

POIKULAINEN ESA 19.03.2015 16:29

Ei saa asentaa itse kaasupullon vaihtajaa. Kerran vuoteen hyvä koeponnistaa kaasuputkisto. Yleensä talven jälkeen keväällä on hyvä teetättää.

KOISTINEN TOIVO 19.03.2015 16:34

Kyllä sen saa vaihtaa itte letkun päähän. Katto samalla että on paineletku hyvässä kunnossa. Siinähän ei kai edes tarvi lemmarihomi, kun vaan kiertää kiinni, jos oikeen muistan. Nythän sitten saapi yöllä kahden tyhjän pullon. Mutta jos tuntuu monimutkaselta, niin asentaja pistää muutamassa minuutissa. Toivopoika

HYTÖNEN RAIMO 20.03.2015 22:09

Toivopoika tuossa hieman sanaleikkiä yrittelee.

Mutta: kaasulaitteiden asennustöitä saa tehdä vain valtuutettu asentaja.

SOINI ARI 21.03.2015 14:02

Suosittelen lämpimästi pullonvaihtajaa. Itse en ilman sitä viitsisi matkailla. Monestihan kuulee tuota Toivon mainitsemaa asiaa että sitten on kaksi tyhjää pulloa. Siitä voi sitten vain syyttää itseään.

Minulla ei kovemmallakaan pakkasessa kulu pullollista kaasua edes vuorokaudessa, taitaa neljä vrk olla minimi mitä on kukunut. Jos edes kerran vuorokaudessa viitsii vilkaista siihen näyttöpaneeliin niin tietää onko molemmissa pulloissa kaasua vai joko toinen on tyhjentynyt. Ei ole pullonvaihtajan kanssa tarvinnut kertaakaan herätä vaihtamaan pulloa kesken makoisten unien.

KOISTINEN TOIVO 21.03.2015 14:51

Kiinteät kaasulaitteet ovat ammattipuuhaa. Tosin pitää senverta, että en ole nähnyt kaasupullon automaattivaihtajaa. Onko se letkun päähän asennettava laite, joka kiinnitetään pulloihin, vai millainen. Tuo kaasulaitteiden koeponnistus on tosi tärkeä asia, ja samalla tarkistaa letkujen kunto. Myös kaasulaitteiden liekkivarmistus, joka joiltain tarkastajilta unohtuu. Jääkaappi on myös hyvä samalla huollattaa. Sammuttimenhan jokainen tarkistuttaa Toivopoika. PS Minusta jotain vanhaa kunnon karavaani elämää menee hukkaan, jollei koskan pullo tyhjene yöllä noin kello puoli kaksi. Pieni vesisade antaa asialle vaan pienen lisämausteen

NIITTYARO TAPANI 21.03.2015 15:19

Tosihan on todella sitä, ettei se vaihtaja niitä pulloja vaihda vaan sen saa tehdä itse. Se kyllä vaihtaa kaasun oton toiseen pulloon edellisen tyhjennyttyä jos siinä toisessa sattuu olemaan kaasua. Mainio värkkikalu, suosittelen.

Kaipa sen itsekin voi asentaa mutta koska se pitää koeponnistaa niin anna ainakin sen ammattilaisen laittaa ne tarvittavat letkut kiinni.

MYLLY JORMA 26.03.2015 01:09

Lapissa 30 asteen pakkasessa yöllä loppuu kaasu. Juokset autoa ympäri aamuun saakka, jotta pysyt lämpimänä, ja lähdet etsimään kaasumyymälää. Siksipä hommasin auton, jossa lämppäri toimii diisselillä. Ja bensa-asemiahan on joka risteyksessä. Toimii myös ulkomailla :=)

KOISTINEN TOIVO 26.03.2015 05:48

Aiemmin oli juttua tuosta kaasusta. Meilläkin kun on tuo vebastolämmitys, Nyt esittelivät taannoin karavanilehellä semmoista diesel hella systeemiä, jolla voi keittää. Kuulemma on jo vähävirtasia kompressori jääkaappeja. Periaatteessa ilman kaasua oleva auto voisi olla mahdollinen. Tuo meillä onkin värkki, kun vuoden verran kaasupullo melekeen kestää, että huolehtii lopulla toisen matkaan, kun ei aina kehtaa mukana kulettaa. Ei tule paljoa keiteltyä, mitä kahvivesi, ja joku ruoka lämmitettyä. Kaappi syö kaasua eniten melekeen. Toivopoika

SOINI ARI 26.03.2015 18:33

Miksi ihmeessä tarvitsisi juosta auton ympärillä kaasun loputtua? Juuri siksihän tuo automaattinen vaihtaja hoitaa homman ettei tarvitse ravata siellä pihalla tai kävellä asemalle jerry kädessä hakemaan dieseliä. Ja kun sitä kaasua sitten tarvitsee, sitä saa sielä samalta asemalta lisää. Ennemmin sähkö loppuisi kulkimesta kuin kaasu.

Hiihtolomaviikko meni samoilla kaasupulloilla Lapissa, lisääkin olisi voinut hakea samalla kun kävi kaupassa, vaan ei tarvinnut.

En ymmärrä miksi jokaiseen tämän kaltaiseen keskusteluun missä puhutaan vaikka pullon vaihtajasta ilmaantuu aina diesel-höyryäjiä. Aivan kuin olisi uskonnosta kyse, käännyttää yritetään vallan suurella vimmalla. Mikä ihmeen järki olisi upottaa tuhansia euroja vaihtaakseen kaikki järjestelmät dieselille vain jos haluaa pullon vaihtajan??

KOISTINEN TOIVO 26.03.2015 19:46

Yksi syy vepastolämmitykseen on näissä peltikuorisessa tilan puute. Pari kaasupulloa vie joltain muulta tilan. Usein vielä kaasupullo kotelo nostaa niissä sänkykorkeuden turhan isoksi. Sillon kun se, tai lähes aina, kun on kahden pullon kotelo se on sängyn alla Meiiä keittiö alakapissa menee pullon takia hyvää tilaa, ja toista pulloa on kuletettava kylellään sängyn alla, kun matalat petit haluttiin. Ei se kaasuttomus ole siis välttämättä uskonlahko. Se on vaihtoehto ihan käytännön syistä Niin, ja se yöjumppa on semmoinen legenda, ja uusin, että kun on vaihtaja, niin on kahden tyhjän pullon lokussa. Huolella siittäkin selviää, kuten aina kaasulämmityksellä, joka on ihan hyvä, ja koeteltu muoto. Mutta näytää vaan olevan suuntaus pienissä autoissa kaasutomuuteen, ja tosiaan ulkomailla ei ole adapteri ongelmia. Vaihtoehdot ovat rikkaus, Toivopoika

MYLLY JORMA 26.03.2015 23:44

Et ilmeisesti Ari lukenut tekstiä. Auton ympäri juostaan siksi että et jäädy kuoliaaksi. Mistä keskellä yötä lähdet etsimään kauppaa, joka myy kaasua? Tuskinpa olen dieselhöyryäjä, kerron vain omasta kokemuksestani. Viikko lapissa ei tunnu missään, mutta kun matkaat kaksi kuukautta vaikka Istanbuliin talvella ilman kaasua, niin kuusessa ollaan. Sähkö ei ole loppunut koskaan, mutta kyllä dieseli pari kertaa. Onneksi kesäaikana.

VEIJOLA ESA 27.03.2015 09:16

Ja joka autossa on vielä se auton omakin lämmityslaite jos asunto-osan lämmitys pettää tai agrellagin voi käyttää vaikka sisätilanlämmitintä hätätilanteessa.?

TYNKKYNEN MAURI 27.03.2015 11:07

Toivopojan olisi hyvä tutustua kaasupullojen kuljetus määräyksiin,ei saa olla yhteydessä matkustamoon /asuintilaan, ja kuljetus/varastoinnissa pullon on oltava pystyasennossa ( trukkipullot on erikseen ). Sksi pullojen kotelo on tiivis ja hyvin ilmastoitu Hoppyssa ei mahtunut kahta isoa pulloa koteloon,mutta 2kg pullo mahtuu ison kaveriksi, ja sillä kyllä pärjää seuraavaan vaihtoon,jos ei käytä montaa tuntia lämmitintä. Mutta mehän matkaillaankin pääasiassa kesällä.

HAAPANEN TIMO 27.03.2015 11:30

Oikeasti takatallissa saa olla pullloja aika läjä ja ellei pystyssä onnistu kuljettaminen niin saa laittaa kyljelleen.

Myös trukkipullo on säilytettävä ja kuljettettava pystyssä jos se on mahdollista.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 27.3.2015 klo 11:32:43 Mutta Toivon kuljetustapa on täysin ohjeiden vastainen. Sängyn alla pullo ei saa olla.

HALINEN HARRI 27.03.2015 13:14

Aika monessa autossa on takatilasta suora yhteys sängyn alatilaan.

JANHONEN MATTI 27.03.2015 14:00

Takatalliautossa lähes järjestään on suora yhteys takatilasta suoraan petin alle. 11 kg kaasupullon on kuluttajapakkaus. Pulloa saa kuljettaa myös syrjällään kunhan sulkuventtiili on kiinni ja venttiilin suoja paikallaan.

Käytettäessä pullon oltava ehdottomasti pystyasennossa. Pullon kuljettaminen ja säilyttäminen on kaksi eri asiaa.

Mitenkähän ihmiset esim. mökille kaasupullon/pulloja veisi jos pulloja saisi kuljettaa vain pystyasennossa.

KAASINEN PERTTU 27.03.2015 15:59

Takakontillisessa pikkuautossa yleensäkin on matala tila ja pakko kuljettaa kaasupullo kyljellään. Nesteen täyttämissä pulloissa on koko venttiliosa kutistemuovilla sinetöity joten se on hyvin suojattu likaantumiselta. Varjopuolena sen muovin avaaminen on hankalaa tarvitsee yleensä veitsen.

HAAPANEN TIMO 27.03.2015 15:59

Joo, pitää korjata kirjoitusta. Ei pullojen tarvitse olla tavaratilassa, sägynalunen on riittävä paikka.

TUKE:sin sivulta: ''VAK-säännöksiä ei sovelleta yksityisten ihmisten suorittamiin vaarallisten aineiden kuljetuksiin, kun vaaralliset aineet on pakattu vähittäismyyntiä varten ja tarkoitettu henkilökohtaiseen tai kotitalouden käyttöön. Nestekaasun kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että vähittäismyyntipakkauksissa nestekaasua saa periaatteessa kuljettaa rajattoman määrän. ''

@timppa

TYNKKYNEN MAURI 28.03.2015 10:43

Ookei,tässä vaiheessa nostan kädet pystyyn,on näköjään niin montaa eri mielipidettä kaasutus asioissa,mutta miksi sitten myyjillä täytyy olla kaasuvarastot ehdottomasti ulkotilassa, jos kyse ei ole vaarallisen aineen turvallisesta säilytyksestä,ja minusta sägyn alla kaasuppullon kuljetus liikkuvassa asuttavassa autossa on vähintäänkin kyseinalaista turvallisuutta. Tukesi ei määrittele erikseen asunto-autoja,tarkoittanee vain tilapäistä kuljetusta esim.henkilö/pakettiautolla myymälästä kotiin tai mökille.Omapahan elämänne.

RUNTTI KARI 28.03.2015 16:48

eikö yleensä matkailuautossa ole kahden 11kg kaasupullon paikka kaasukotelossa!

HALINEN HARRI 28.03.2015 17:56

Vaikka pullot sijaitsevat usein sänkyjen alatilassa niin fiksut valmistajat ovat rakentaneet ko tilaan vähintään levyseinät (osa myöe katto-osan) sekä lattiaan pullojen kohdalle aukon josta mahdollinen kaasuvaluma esim. huolimattoman pulloliitoksen takia pääsee valumaan ulos.

HAAPANEN TIMO 28.03.2015 18:46

Tokihan pullokotelossa pitää tuuletus olla, mutta jos pulloja kuljetetaan sisätilassa ei mitään tuuletuksia tarvita. Pullokotelo on paikka jossa käytössä olevat pullot ovat.

@timppa

HALINEN HARRI 28.03.2015 21:14

Niin suomalaiselle pitää olla laki.
Järkeä ei tarvitse käyttää.
Jos pullo vuotaa sängyn alla - mitä välii...

SOINI ARI 28.03.2015 21:56

Et tainnut lukea vastaustani? Juuri siksi ei tarvitse yöllä palella kun nyt keskustellaan aiheen mukaisesta automaattisesta pullon vaihtajasta. Eli jos yöllä loppuu kaasu ensimmäisestä pullosta hoitaa tuo vaihtaja keskeytyksettä kaasua toisesta pullosta.

Missään ei myöskään käy ilmi että kysyjä haluaisi lähteä Istanbuliin talvella kahdeksi kuukaudeksi vieläpä niin ettei koko aikana haluaisi vaihtaa pulloja (adaptereita on olemassa).

Kerran hänellä on kaasulämmitys ja siihen soveltuvat kaasupullojen kotelot on mielestäni melko asiatonta alkaa esittämään että kannattaisi mieluummin vaihtaa kaikki dieselille jotta...

Täällä näemmä pääsääntöisesti unohdetaan mitä aiheessa kysytään, vastataan kaikkea muuta ja vängätään mistä tahansa muusta paitsi aiheesta. Tämä viimeinen kommentti siis yleisenä huomautuksena tästä foorumista.

Liekkö se johtuu siitä että tämä foorumialusta on tavattoman kankea ja vanhanaikainen, ei salli moderointia eikä riittävään aihejaottelua. Yleensä moderaattorit siirtää näitä asiaan liittymättömiä jorinoita johonkin jänkkäystopiciin, mutta ei taida tällä alustalla onnistua moinen.

Käyttäjän lisäys viestiin 28.3.2015 klo 21:58:24 Tämä oli siis vastaus Jorma Myllylle.

VALTONEN MARTTI 28.03.2015 21:58

Parhaat unet takaa kaasupullo sängyn alla..eikö niin Harri?

JOKINEN REINO 29.03.2015 18:16

Itse sitä "vempainta"ei saa asentaa, vaikka sen osaiskin, ellei ole kaasulaite asentajan voimassa olevaa lupaa.

Ja minkä ikäiseen kulkimeen laite tulee? Jos on vanhempi kuin 1.1. 2007. kelpaa laite ilman kaasun sulkevaa törmäysanturia, ja voi käyttää myös ajon aikana. Laite vaatii kai ne korkeapaine letkut, letkunrikko venttiilein. Tämä sama laite sallitaan uudemmissakin kulkimissa ,mutta pullot pitää sulkea ajon ajaksi. Näissä 1.1.2007.jälkeen rekisteröidyissä kulkimissa pitää olla säädin jossa on törmäystilanteessa kaasun sulkeva törmäysanturi ja korkeapaine letkut joissa on letkunrikko venttiilit. Jos käyttää kaasua ajon aikana.

Asennutan omaan kulkimeen laitteen jossa on tuo törmäysanturi. Yhdessä autossa minulla tuo laite on ollut ,ja pakkasella se joskus venkoili, vaikka oli lämmittimellä varustettu. Kahden tyhjän pullon loukkuun en koskaan joutunut.

HAAPANEN TIMO 29.03.2015 18:48

Edellisessä kommentissa on paljon täysin perätöntä tekstiä.

Päivämäärä on 01.10.2007 ja siirtymäkausi loppui 01.04.2008 eli sen jälkeen katsastettu auto ei voi olla ilman hallitsemattoman vuodon estävää laitetta.

Laite ei välttämättä ole g-voimaan perustuva törmäysanturi, vaan se voi myös toimia kaasun virtausnopeuden kasvun aktivoimana, Secumotion tai vastaava.

Ajonaikaisella kaasun käytöllä ei ole mitään tekemistä tämän asian kanssa koska kaikissa autoissa pitää nuo laitteet olla yllä mainittujen päivämäärien jälkeen.

Mitään pullojen sulkemisia ei ole missään vaatimuksissa.

@timppa

JANHONEN MATTI 29.03.2015 20:23

En lähde tuomariksi. Totean vain mitä Euroopan johtava kaasulaitevalmistaja Truma asiasta sanoo.

"Matkailuautoissa rakentamisvuodesta 01/2007 lähtien täytyy olla lämmityslaitedirektiivin 2001/56/EY sekä lisäysten 2004/78/EY ja 2006/119/EY mukaan nestekaasulämmityksen ajonaikaista käytä vasten olla turvasulkulaite, joka johdon repeytyessä onnettomuuden takia estää kaasun tahattoman poistumisen".

Truma SecuMotion yhdistettynä integroidulla letkunmurtumissuojalla täyttää tämän vaatimuksen. Vaatimuksen mukaisia turvasulkulaiteista on monia ja ratkaisuun vaikuttaa mm. se onko kyse korkeapaineasennuksesta vai ei. Jos vain toinen pullo on kytketty käyttöön, toisen pullon täytyy olla suljettu ja venttiilin suojan pitää olla paikallaan.

Truman mukaa: "Ajoneuvoa varten ei ole ennen rakennusvuotta 01/2007 mitään rajoituksia kaasulaitteiden käytölle ajon aikana".

Poikkeuksen tästä säännöstä muodostaa Ranska jossa "kaasulaitteiden käyttö ajon aikana sallittu vain tyyppihyväksytyissä ajoneuvoissa ensirekisteröinnistä 01.01.2007 alkaen." Vanhemmissa ajoneuvoissa kaasulaitteiden käyttö Ranskassa on kielletty silloinkin kun autoon on asennettu turvasulkulaite.

HAAPANEN TIMO 29.03.2015 20:33

Tuossa on ne päivämäärät: https://lh4.googleusercontent.com/-AyFde43lEaM/TJJPlWxUyPI/AAAAAAAAQ58/GsBC5YuCZLY/s912/Koko%2520n%25C3%25A4yt%25C3%25B6n%2520sieppaus%252016.9.2010%2520200848.jpg?gl=FI

@timppa

JOKINEN REINO 30.03.2015 08:49

Jos vaikka ostaisin uuden matka auton. Muita härpäkkeitä ei tarvitse kaasupullo kotelossa lakien mukaan olla, kuin letkuun sijoitettu painesäädin ja letkunrikko venttiili. Ajon ajaksi näillä laitteilla varustetussa autossa kaasupullot on suljettava.

HAAPANEN TIMO 30.03.2015 10:17

Tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Kaikissa autoissa on ylempänä mainittujen päivämäärien jälkeen oltava hallitsemattoman vuodon estävät laitteet. Autoja ei voi muuten saada lainkaan katsastetuksi.

Jos olet katsellut autoa jossa on pullon kyljessä letkurikkoventtiili ja siitä pätkä korkepaineletkua joka johtaa pullokotelon seinään kiinnitettyyn paineensäätimeen on homma siinä laillisesti.

Seinään kiinnitetyssä paineensäätimessä on oma letkurikkoventtiili joka katkaisee kaasun virtauksen jos virtaus kasvaa äkillisesti tai virtauksen litramäärä kasvaa liian suureksi. (Secumotion tms. ) Tai sitten siellä on Crash-Sensor joka hoitaa saman asian. http://www.truma.com/uk/en/gas-supply/duocontrol-cs-monocontrol-cs-video.php

Euroopassa ei ole autoja rekisteröintipäivämäärän 01.04.2008 ilman näitä laitteita.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 30.3.2015 klo 10:18:46 Euroopassa ei ole autoja rekisteröintipäivämäärän 01.04.2008 jälkeen ilman näitä laitteita.

JANHONEN MATTI 30.03.2015 10:26

Jos ostat uuden m-auton siellä on asianmukaiset laitteet paikallaan.

Yksinkertaisemmillaan asian voi päivittää ajan tasalle niin, että autossa on vain yksi paineenalennusventtiili jossa kiinteästi kiinni letkurikkoventtiili, josta kaasu johdetaan verkostoon. Toinen pullon on tällä varustuksella oltava suljettuna ja suoja päällä. Kaasu voi olla päällä myös ajon aikana.

Vähän monipuolisemman laitteistosta jos molemmilla pulloilla on oma paineensäädin/letkurikkoventtiili ja joista kaasu johdetaan käsikäyttöiselle kolmitieventtiilille ja edelleen verkostoon. Kolmitieventtiilin hinta on jotain 35 euroa.

Sitten tullaan jo näihin SecuMotionneihin ja vastaaviiin.

NIITTYARO TAPANI 30.03.2015 15:21

Tukes sanoo näin kaasusta matkailuajoneuvoissa:

"2.2 Nestekaasun säilytys Ajoneuvossa saa säilyttää nestekaasua enintään 25 kg. Kaasupullojen säilytys- tila on oltava asiallinen ja pullot kiinnitetty tukevasti.

Kaasupullot tulee säilyttää korin sisätilasta erotetussa erillisessä pullotilas- sa, joka on asuintiloihin nähden kaasutiivis. Pullotilasta tulee olla tuuletus suoraan ulkoilmaan tai kaasupullot saa sijoittaa myös korin ulkopuolelle ajoneuvon rakenteisiin kiinnitettyyn telineeseen. Telineissä olevat pullot on suojattava lukittavalla, vähintään pullojen yläosan peittävällä kotelolla. "

Oppikaa siitä mitä yllä lukee!

JANHONEN MATTI 30.03.2015 15:53

Tapani

Tuo ei liene viimeisin ohje. Uusi ohje ei esim. tunne korin ulkopuolista kaasupullojen sijoitusta.

Tosin on sekin mahdollisuus, että minä olen lukenut vanhaa ohjetta.

Tukes puhuu ohjeissaan sammuttimesta edelleen, vaikka se on jo poistunut vaatimuksista.

KOISTINEN TOIVO 30.03.2015 16:05

Eipä taida retkiautoissa olla täysin kaasutiivistä kaappia yhdessäkään, ja suurimmassa osassa malleja se sijaitsee sängyn alla. Alapohjassa on aukko kaasun päästä pois. Jos haluaa olla satavarma, on viisainta ostaa kaasuhälytin kaapin seinään. Toinen vaihtoehto on kaasuton malli. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 30.03.2015 17:03

On vähän eri asia tuo käytössä olevien pullojen säilytys kuin pullojen kuljettaminen.

Tukes 2013: ''VAK-säännöksiä ei sovelleta yksityisten ihmisten suorittamiin vaarallisten aineiden kuljetuksiin, kun vaaralliset aineet on pakattu vähittäismyyntiä varten ja tarkoitettu henkilökohtaiseen tai kotitalouden käyttöön. Nestekaasun kohdalla tämä tarkoittaa sitä, että vähittäismyyntipakkauksissa nestekaasua saa periaatteessa kuljettaa rajattoman määrän.

Yleisesti vaarallisia aineita kuljetettaessa on kuitenkin noudatettava tarvittavaa huolellisuutta ja varovaisuutta ottamalla huomioon kuljetettavan aineen laji, määrä ja kuljetusmuoto.''

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 30.3.2015 klo 17:07:19 Kyllä sen pullokotelon pitää olla täysin eristetty asuintilasta. Jotain sanomistakin on tullut sellaisista pullokaapeista joihin on oma ovi takatallissa, olivat huonosti tiivistettyjä.

JOKINEN REINO 31.03.2015 10:46

Minulla on 2009 mallin auto. Siinä oli 30 mb säätöventtiili, mikä tuli kiinni pulloon , säätimen jälkeen letkunrikkoventtiili ja sitten letku suoraan putkeen. Kaasukaapin seinässä on kuvallinen kehoitus sulkea pulloventtiilit ajettaessa. Jos on huumoria olkoon. Nyt on tilalla törmäyssuojalla oleva automaattivaihtaja.

HAAPANEN TIMO 31.03.2015 14:47

Sen asennuksen on joku tehnyt täysin väärin. Usko pois vaan, suurta epätietoisuutta asiasta silloin aikanaan oli ja sulle on sattunut täysin pihalla oleva firma asennustöihin.

Minkälainen letkurikkoventtiili siellä säätimen jälkeen on?

@timppa

KOISTINEN TOIVO 31.03.2015 16:42

Kaippa se on meillä susi tuo kapine. Painesäädin on pullossa kiinni, ja letku ettenpäin putkeen. Kaappi on sisällä, ja ovi on ilman tiivistettä. No laattiassa on aukko ulos. Ajon aikana mulla jääkaappi on päällänsä. No pari edellistä autoa oli samalla mallilla, paitten pullokaapit oli ulkoapäin aukeavia.. Täysi pullo pötköttää kylellän sänkyn alla sillä reissulla, kun alakaa olla entinen tyhjä, että pittää yöllä vaihtaa Jooo, näin se on. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 31.03.2015 17:51

Milloin Toivon auto on rekisteröity?

@timppa

JOKINEN REINO 31.03.2015 18:02

Säätimen jälkeen on sellainen messinkinen noin 30 mm. pitkä 15 mm . paksu putken pätkä missä on nuoli ja kirjaimet GOK.

KOISTINEN TOIVO 31.03.2015 18:13

2011 Miksi. Toivopoika

HAAPANEN TIMO 31.03.2015 19:23

Reinon autossa on letkun väliin kiinnitettävä grilleihin yms. tarkoitettu letkurikkoventtiili joka ei kuulu 2009 autoon lainkaan. Asennus ei ole pykälien mukainen. Voit huoleti vaatia myyjältä lailliset asennukset.

Jos Toivon autossa tosiaan on pulloon kiinnitetty paineensäädin ja siitä letku suoraa verkoston putkeen on asennus laiton 2011 autoon. Toivo voi marssia kauppaan ja pyytää lailliset vehkeet kauppiaalta.

Tuossa on oikea asennus autoon: https://picasaweb.google.com/113500476871095750357/Paineensaatimet?authkey=Gv1sRgCL2Ho6HmwYmKjQE#

Kuvat ovat jo vanhoja, niiden jälkeen on truma kehittänyt kolarisensorin joka korvaa seinään kiinnitetyn säätimen sisäiset hallitsemattoman vuodon estävät sydeemit.

http://www.truma.com/uk/en/gas-supply/duocontrol-cs-monocontrol-cs-video.php

Säätimen pitää olla kiinteänä seinässä ja mahdollisimman korkealla ettei nestemäistä kaasua pääsisisi sinne. Kaasu johdetaan säätimeeen pullonpaineella korkepaineletkulla ja siksi pullossa ensimmäisenä on letkurikkoventtiili. säätimen jälkeiset hallitsemattomat vuodot hoitaa joko säädin tai kolarisensori.

@timppa

JOKINEN REINO 31.03.2015 20:48

Kävin noin kuukausi sitten vaihtamassa tämän uuden/käytetyn , ja tiesin jo silloin että vermeet on laittomat. Kiistelin asiasta hyvän tovin myyjän kanssa, jolla omien sanojensa mukaan on kaasuasentajan luvat. Huuteli vielä huoltomiehen avukseen, jonka mielestä myös asennus on laillinen. Kävi avaamassa vaihdossa antamani auton kaasukotelon, ja näytin sille mitä rojua siellä kuuluu nykyasetusten mukaan löytyä. Ei näyttänyt kauppias tietävän, mikä on letkunrikkoventtiili ja mikä painesäädin. Vaihdatin uudet kalut kaappiin, koska tiesin jo ostaessani siellä olevan grilli tavaraa. Ja kuinka paljon mahtaa olla kulkimia grilliherkuin liikenteessä?

SUOMI SEPPO 08.04.2015 19:37

Outoa ? Kumma kun en löydä mistään muualta kun karavaanarit palstalta suomalaisista kaasunääräyksistä tai lainsäädännössä mainintaa letkurikkoventtiilistä ? Luulin kun Trafilta tuli päivitetty TRAFI/11268/03.04.03.03/2015 niin siinä olisi mainittu asetus tai viitattu johonkin direktiiviin josta löytyisi tieto. Nestekaasuasetuksesta 858/2012 en myöskään löydä halaistua sanaa ko. laitteen pakollisuudesta Suomessa. Osaisiko joku paremmin nettiä osaava onkia virallisen tiedon esille ettei elettäisi ihan mutu tai rutu tiedoissa . @seppo Trafin ohjeessa mainitaan edelleen tuo 25 kg max kaasumäärä autossa.

HAAPANEN TIMO 08.04.2015 22:56

Ei missään puhutakkaan letkurikkoventtiilistä, direktiivissä puhutaan hallitsemattoman vuodon estävistä laitteista. Ja satavarmaa on että pakollisia ovat.

Helpoiten näet osan direktiivistä kaksi kommenttia ylempää mun Picasalinkistä.

@timppa

SUOMI SEPPO 08.04.2015 23:26

Mitähän tämäkin tarkoittaa ? Direktiivit eivät ole luonteeltaan suoraan sovellettavia. Direktiivit luovat oikeuksia ja velvollisuuksia jäsenvaltion kansalaisille pääsääntöisesti vasta sen jälkeen, kun ne on pantu täytäntöön kansallisesti. Jäsenvaltion kansalaiset voivat kuitenkin vedota direktiivin säännökseen jäsenvaltion viranomaista vastaan, jos säännöksellä on välitön oikeusvaikutus. Tämä tulee kyseeseen, mikäli jäsenvaltio laiminlyö direktiivin täytäntöönpanon sille asetetussa määräajassa tai täytäntöönpano on virheellinen. Edellytyksenä on direktiivin säännöksen riittävä selvyys ja täsmällisyys sekä ehdottomuus http://eu-opas.finlex.fi/1-eu-oikeus-osana-suomen-oikeusjarjestysta/1-3/

KOISTINEN TOIVO 09.04.2015 07:18

Kysäsin asiaa tarkemmin. letkurikkoventtiili ei ole pekollinen. Pitää olla kaapin ovessa tarra. Kaasulaitteiden käyttö kielletty ajon aikana. Toivopoika

POIKULAINEN ESA 09.04.2015 07:39

Lainaus. Kaasulaitteiden käyttö kielletty ajon aikana.

Milloin tämmöinen sääntö on tullut Suomessa?

HAAPANEN TIMO 09.04.2015 09:24

Älä, älä Toiva usko pötypuheita. Homma menee niin että jos auton tai vaunun kaasulaitteita on mahdollista kayttää ajon aikana on hallitsemattoman vuodin estävät laitteet pakollisia viimesitään 01.04.2008 rekisteröityjen vehkeiden osalta. Tuo päivämäärä on ehdottomasti viimeinen kaikkien siirtymäaikojen yms. venytysten jälkeen

Siis huomatkaa teksti '' jos kaasulaitteita on mahdollista käyttää ajon aikana'' Ei näin'' jos kaasulaitteita käytetään ajon aikana''

Tämä oli se käännösvirhe joka suurelta osalta aiheutti koko epäselvyyden Eikä TUKES:n ja Trafin piittaamottomuus asiaa auttanut.

Vuodesta 2009 olen tätä asiaa yrittänyt jankuttaa ja näyttää siltä etteivät kaikki asennusliikeet ole paljon porukkaa kurssittaneet. TUKES ei ilmoittele mitään oppi on itse haettava.

Sepolle kaasumäärästä autossa. Kahden kotelossa olevan pullon lisäksi autossa voi olla kymmenien litrojen kaasutankki siellä auton alla ja vielä lisäksi kuljetettavana määrittelemätön määrä pulloja hyvin kiinnitettynä.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 9.4.2015 klo 09:24:48 Anteeksi! Toivo piti kirjoittamani.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.