Fiat Ducato Burstner -14 ajoakku tyhjä

TURUNEN PETRI 11.01.2015 17:37

Hei Hankittiin marraskuussa puoli vuotta vanha Nexxo T660 ja laitettiin samantien talveksi lämpimään vuokratalliin säilytykseen ja ensimmäistä karavaanikokemusta odottamaan.

Olen käynyt siellä aika-ajoin sisätiloissa fiilistelemässä ja siellä valot ja kaikki toimivat, eli se toinen akku ok. Nyt siis ajattelin siirtää hieman, mutta ei siis minkäänlaista virtaa ajoakussa. Ei siis valotkaan mittarissa syttyneet.

Onko tämä tyypillistä näin 2kk säilytyksen osalta? Olisiko minun pitänyt toimia jotenkin toisin? En ole vielä ottanut takuun osalta mihinkään yhteyttä. Kattaakohan? Ei viitsisi jäädä ensi kesänä jollekin nukkumapaikalle virrattomalla autolla.

Meidän eka auto ja saattanen taas kysellä ns.peruskysymyksiä, kun opetellaan tätä. Sinänsä ollaan näitä juttuja lukemalla paljon jo vinkkejäkin saatu.

KARJALAINEN ALPO 11.01.2015 17:50

No jos akku oli täyteen ladattu silloin, kun ajoit auton sinne halliin niin eihän se ole normaalia. Vai jäikö jokin sähkön kuluttaja päälle?

Minulla on auto seisonut useita kuukausia ulkona talvella ja sitten se startattu siitä käyntiin ilman ongelmia.

Neuvoa en osaa mitä olisi pitänyt tehdä toisin.

KOSKINEN MARKKU 11.01.2015 17:52

Kyllä siellä on ollut jokin virtalaite päällä,ei se muuten akku purkaannu,oliko mahdollisesti radio päällä jos on ollut niin hiljasella ettei huomannut.Tai sitten viallinen akku.Mutta takuuseenhan se menee. Markku

HAAPANEN TIMO 11.01.2015 17:55

Kyllä 2014 autossa on paljon kulutusta jatkuvasti. Mulla on vanha auto, mutta senkin akku on vajaa parissa viikossa, siis vajaa, ei tyhjä.

Ladattava näitä on tämän tästä.

@timppa

Käyttäjän lisäys viestiin 11.1.2015 klo 18:00:13 Tässä vaiheessa se ei enää lähde automaatilaturilla latautumaan, sellaisella vanhan mallisella alkuun, tai sitten kaapeleilla toisesta akusta hetkeksi virtaa. Irtoakku käy tähän 'siemenvirtaan' ei tarvita mitään toista autoa siihen viereen.

@timppa

TURUNEN PETRI 11.01.2015 18:05

Kiitti pikaisista vastauksista. Ei pitäisi olla mitään päällä. Radiokin on sellainen isolla näytöllä oleva, että pitää erillisestä kytkimestä laittaa virta päälle, jos haluaa ilman avaimia kuunnella. Ei siis pitäisi jäädä vahingossakaan päälle.

Mitä olette mieltä kannattaisiko välillä ladata vai odottaa huhtikuun alkua?

Käyttäjän lisäys viestiin 11.1.2015 klo 18:45:59 voisin kyllä kannettavalla boosterilla yrittää käyntiin ja sitten näkis onko mitään sähkölaitetta päällä.

AHJOS TIMO 11.01.2015 19:00

En ole asiantuntija, mutta sanoisin, että ehdottomasti kannattaa ladata mahdollisimman pian, ettei akku mene lopullisesti pilalle.

Jos autossasi on samanlaiset kytkennät kuin omassa Bürstnerissäni (vuodelta 2012), virtajohdon kytkeminen siihen asunto-osan sivuseinässä olevaan töpseliin antaa käynnistysakulle vain ns. ylläpitolatauksen. Kunnollisen latauksen voi antaa vain erillisellä laturilla. Siellä konepellin alla on sekä plus- että miinus-kosketin, joiden kautta olen omaa käynnistysakkuani ladannut, vaikka käsikirjan mukaan niitä ei ole tarkoitettu akun lataamiseen. En tiedä, saako sitä menettelyä suositella toisille, mutta niin olen tehnyt eikä mitään vahinkoa ole tapahtunut. Käynnistysakku on niin hyvin suojattu, että sieltä ei löydä laturin johdolle paljasta kytkentäpaikkaa jotakin muuta irroittamatta. Käsikirjan ohje onkin, että käynnistysakun lataus pitää teettää valtuutetussa Fiat-huollossa.

Oman autoni käsikirjan mukaan radio on kytketty asunto-osan akkuun, mutta ainakin keskuslukitus on aina valmiustilassa ja kello käy, vaikka virta ei ole päällä. Minunkin havaintoni on, että akku menee auton seistessä kahdessa viikossa melko tyhjäksi.

HYPPÄNEN KARI 11.01.2015 19:23

Minulle käviedellisessä autossa samoin. Epäilyksenä oli peruutuskamera ja sen lämmitysvastus tms. Se vei akun parissa viikossa tyhjäksi. Akku ei siitä enää vironnut käyttökuntoon vaan meni uusiksi. Asennutin siihen pääkatkaisimen ja sen jälkeen ei ollut ongelmia. Alusta oli 2010 mallinen. Nyt on käytössä 2014 mallinen eikä siinä oo ollut vastaavia ongelmia. Siinä näyttää olevan pääkytkinkin mutten ole käyttänyt sitä. Auto laitettu seisontaan marraskuussa ja kerran olen sen jälkeen ladannut. Silloinkin oli akut mittarin mukaan hyvässä iskussa mutta herättelin niitä hieman. Epäilen siis itselläni peruutuskemeran kytkentää. Sen olis voinut varmaan kytkeä siten ettei olis suorassa virrassa. KariH

KELA PÄIVI 11.01.2015 19:31

itselleni sattui myös kahdessa viikossa starttiakun tyhjeneminen kun olin ajamatta. Kaapeleilla jouduttiin käynnistämään. Vahingosta "viisastuneena" olen starttiakusta irrottanut heti ajojen jälkeen miinusnavan sekä kytkenyt apukuskin penkin sivussa olevasta säätö-ja elektroniikkayksiköstä akkujen päävirran asentoon aus/off. Hankin myös edullisen akkumittarin jolla tarkkailen akkujen lepojännitystilaa. Jostain netistä luin että jopa n 12.4 V:n lukemilla kannattaisi jo latailla. Akun jäätymisestä varoitellaan jos akku syväpurkautuu. Latausta laturilla kokeilin jo purkautuneella asunto-osan kakkosakulla , jota ei näytä oikein saavan ajamalla tai lämmitystolpasta ladattua. Kannoin akun sisälle ja latasin älylaturilla. Älylaturissa on erillinen asetus mm agm-akuille, elvytys-, kylmälataustoiminto .Lienee turvallinen laturi mm ylilatauksen suhteen. Seuraavaksi kokeilen starttiakun latausta paikan päällä autossa ( jos tyhjenee) eli navat irti ja laturin hauenleuat napoihin.

TURUNEN PETRI 11.01.2015 19:49

No mutta tämähän on oikea tietolaari! Kiitos jälleen. Käyn ensiviikolla tutkailemassa tilannetta ja joskohan otan akun mukaani "tutkimuksiin"

HAAPANEN TIMO 11.01.2015 19:56

Akkuhan on voinut olla vajaa jo silloin kun auton hankit. Veikkaisin kyllä tässä tapauksessa sulle tulevan asiaa akkukauppaan.

@timppa

AHJOS TIMO 11.01.2015 20:17

Kun tuo aloittajan auto on niin uusi, että siinä on vielä Fiatin 2 vuoden takuu voimassa, en kyllä lähtisi siitä maallikkona omin päin akkua irroittamaan. Liitän tähän valokuvan oman autoni akusta, miltä se autossa näyttää. Plus-navan päällä olevien juttujen irroittaminen ja takaisin laitto vaatii mielestäni kyllä ammattitaitoa. Mutta kuten edellä sanoin, konepellin alla on korvakkeet, joiden kautta akun lataaminen onnistuu akkua esille ottamatta.

PASANEN MIKKO 11.01.2015 21:01

Terve Nuo Ahjoksen Timon opastukset kannattaa ottaa huomioon tässä ketjussa. Nimenomaan tuon auton uutuudesta (takuu) johtuen. Nykyautojen akun irroittaminen 'hallitsemattomasti' voi aiheuttaa ongelmia. Suosittelen hankkimaan ammattiapua.

LAINE MARKKU 11.01.2015 21:09

Minulla on Nexxo 660 2010 ja toissa talvena kylmässä tallissa akkuvaraus oli laskenut, ehkä siksi että hälytyksen olin jättänyt päälle. Moottoritilasta ei suostunut latautumaan, mutta teholaturilla suoraan akkuun, ajajan jalkojen alle, se otti latauksen parin tunnin latauksella.

Oviaukon päällähän näkyy jännitemittarit molemmille akuille.

Olen ladannut välillä auton sisäisellä laturilla pitämällä sähkön viikon verran päällä viime talvena, kun oli lämmin talli käytettävissä.

HELIN JUHA 11.01.2015 22:04

Kyllä ne "ajoakkuun" kytketyt laitteet voi hyvinkin syödä akun parissa kuukaudessa. Radion lepovirta, jolla mm. pidetään kanavat muistissa voi olla jopa 0.1A, normaalistikin lepovirta lienee luokkaa 0.01 - 0.02A. Lisäksi sähköä hiljakseen kuluttavia on muitakin kuten esimerksi hälytinlaitteet, kello ja vuotovirta. Jos virrankulutus yhteensä on vaikkapa vain 0.02A niin parissa kuukaudessa akusta on paras puhti purettu. Pitkässä säilytyksessä kannattaakin käyttää ylläpitolatausta tai napata "kriittiset" sulakkeet irti.

NIEMINEN PENTTI 11.01.2015 23:49

Minä olen ihan noviisi näissä autohommissa kun kolmekymmentäviisi vuotta värkkäsin vaunujen kanssa.Nyt Joulukuun viides hain eka auton.Auto on koko ajan kaapelin päässä.Asuntoosan oven yläpuolella on mittarit jotka näyttää akkujen varaustilan.Liikkeessä neuvottiin,että kun olet kytkettynä sähköverkkoon,lataa auton asuntoosan laturi sekä auton että asuntoosan akkua.Tarkistan akkujen tilan viikottain ja kaikki näyttää toistaiseksi olevan ok.Lisäksi käynnistän auton kerran pari viikossa ja annan käydä muutaman minuutin.Teenkö oikein vai väärin,en tiedä.Mutta näin olen päätellyt olevan oikea tapa toimia.

KESKI-KORPELA HANNELE 12.01.2015 08:39

Vm 2009 Fiatissa on samannäköinen akkuhässäkkä kuin Ahjoksen kuvassa josta miinusnapa on helppo irroittaa vipu vapauttamalla. Olen tehnyt niin joka talvi eikä mitään ihmeellistä ole tapahtunut. Ladannut tarvittaessa erillisellä laturilla, keväällä miinusnapa kiinni, kello aikaan ja menoksi. En tiedä onko uudempiin tullut jotain muutoksia josta aiheutuisi ongelmia akun irroituksesta. Ohje starttiakun latauttamisesta merkkiliikkeessä vaikuttaa kaupalliselta! Heikki

AHJOS TIMO 12.01.2015 09:39

Mihin olet kytkenyt laturin plus-johdon? Se akun plus-navan päällä oleva systeemi näyttää sellaiselta, että minä en keksinyt, mistä sitä pitäisi lähteä purkamaan, jotta saisi esille sellaisen kohdan, johon laturin johdon voisi kiinnittää.

HAAPANEN TIMO 12.01.2015 10:30

Kuvasta näyttäisi että kahta mustaa muovista liuskaa taivuttamalla musta kansi vapautuu.

Muuten, sulla näkyy akku olevan sellaista mallia josta vesi vähenee, siis ei ole suljetun kierron akku. Onkohan huolto jaksanut tarkastaa kun joutuu pikkuisen töitä tekemään sen eteen.

@timppa

AHJOS TIMO 12.01.2015 11:33

Timo Haapanen kirjoitti: "Kuvasta näyttäisi että kahta mustaa muovista liuskaa taivuttamalla musta kansi vapautuu."

Minusta näytti kyllä paikan päällä siltä, että kansi ei mahdu avautumaan ennen kuin sen yläpuolella akkukotelon sivuille kiinnitetyt jutut on irroitettu. Varsinkin musta ja punainen neliskanttinen palikka, mitä sitten lienevätkin.

Autoni ei ole ollut vielä missään muussa huollossa kuin eräitä takuukorjauksia on tehty, joten akkunestettäkään ei ole tarkistettu. Kiitos vinkistä!

KESKI-KORPELA HANNELE 12.01.2015 11:55

Mötikät kannen sivussa taitavat olla sulakkeita, näyttää johtolähdöt vain lisääntyneen. Laturin kytkeminen lienee helpompaa konehuoneen puolella oleviin lisävirran antoliittimiin. Heikki

HAAPANEN TIMO 12.01.2015 12:05

Joissain autoissa tuon mötikän nimi on virranhallintayksikkö ja siellä on muutakin kuin vain johtolähtöjä. Siinä kaikki tietoni ko. vehkeestä:))

@timppa

JOKINEN REINO 12.01.2015 12:38

Kannen alla on peltilevy josta lähtee piuhaa vähän sinne sun tänne, ja muutama sulake muun muassa päävirtasulake.

Kannen pitäis lähtee ylös ,kun noista kahdesta läpyskästä irrottaa lukituksen.

Näyttää olevan vielä samanlainen kansi, kuten 2000 luvun alkupuolen fiiuissa¨.

Vaan on tuossa tilaa tutkailla erilailla vanhempiin fiiuihin verraten, missä akku on konehuoneessa.

Kannen irrotus omassa 2003 fiiussa oli automaattinen yleensä se lensi talvipakkasilla tärinästä pois paikoiltaan, mutta paikalleen laitto ja sen siellä pysyminen olikin hieman eri juttu.

ASIKAINEN MATTI 12.01.2015 16:41

".Lisäksi käynnistän auton kerran pari viikossa ja annan käydä muutaman minuutin."

Itse ajaisin kyllä koneen lämpimäksi asti, koska pakkaskylmän koneen lyhytaikainen käyttö muodostaa kosteutta, joka tiivistyy koneen sisälle kylmiin osiin eikä ehdi tuulettua ulos. Sama toistettuna ei varmaankaan paranna koneen sisuskalujen kuntoa. Pari ajokertaa kuukaudessa ja auton jättäminen ajolämpimänä seisontasijoilleen on minun reseptini.

VÄNNI MATTI 12.01.2015 16:48

Nexxo 660-12 ja samanlaisia kokemuksia, seisoessa kesälläkin ajoakku tyhjenee 2-3 viikossa niin ettei käynnistäminen onnistu. Talvet seisonnassa - napa irtikytkettynä ja noin kerran kuukaudessa lataus. Polar älylaturi konehuoneen startti pistokkeisiin, lataus täyteen, älylaturi irti ja auton laturilla huviakut vielä täyteen.

HYTÖNEN RAIMO 12.01.2015 19:09

Sanotaan nyt vielä kerran, että omatoiminen akun irrottaminen nykyautojen virtapiiristä voi aikaansaada lisää ongelmia. Jos ei muuta niin ainakin radio/soitin vaati avauskoodin uudelleensyöttämisen - eli onhan se Sinulla tallessa. Ellei, edessä on matka merkkikorjaamolle.

VÄLIMÄKI JARMO 12.01.2015 19:35

Tulipa todettua ittekin,auto ollu 2-3viikoa ihan itekseen,jopa oli akut vajaa,vaikka kaikki seis,jopa radion etunaama,lämmitin sen n 10+ asteeseen nyt saa olla lakritsipötkän (siis johdon) pääs,lataukses jonku päivän.Siksi lämmitin vähän että laturi pelaa paremmin kun akutkin on hieman lämpimän puolella, ,JV

AHJOS TIMO 12.01.2015 19:36

Raimo, tuo radiota koskeva varoitus ei ehkä koske Bürstneriä, jonka käsikirjassa sanotaan, että radio saa virtansa asunto-osan akusta. Jos se pitää paikkansa, niin tuo varoitus on ajankohtainen, kun alkaa irroittaa asunto-osan akkua.

TURUNEN PETRI 12.01.2015 20:07

Lähdin nyt vyyhtiä purkamaan ensin takuuasioiden osalta. Fiat maahantuoja onkin nyt vaihtumassa. Uudelle sitten soittelin ja muutaman yrityksen jälkeen puhelimeen vastattiin hyvinkin ystävällisesti ruotsiksi ja sitten myös englannilla päästiin eteenpäin. Päädyttiin siihen, että kirjattiin ongelma ja lupauduttiin olemaan yhteydessä, kun suomenkielinen kolleega paranee flunssasta. Kaikenkaikkiaan jäi kuitenkin positiivinen maku auttamisen asenteesta.

Ei tässä nyt pari päivää taida tilannetta muuttaa, joten eiköhän ongelma huhtikuun alkuun mennessä selviä. Kiitos paljon auttamisista ja vinkeistä. Ei tosiaan nyt viitsi "puuhastella" ennen kuin tuo takuuasia on käsitelty. To be continued...

JOKI MIIKKA 12.01.2015 21:19

80-luvun alussa ostin ekan prätkän ja lueskelin alan kirjallisuutta.Joku väitti,että moottorin käynnistäminen kerran kuussa talvisäilytyksen aikana on myrkkyä masinalle.Taisi liittyä siihen,että moottori pyörähtää ensin "kuivana",kun rasvat on valunut kaikessa rauhassa alakertaan.En sitten tiedä asian paikkansa pitävyyttä.

MJ

AHJOS TIMO 12.01.2015 22:23

Petri Turunen kirjoitti: "Lähdin nyt vyyhtiä purkamaan ensin takuuasioiden osalta. Fiat maahantuoja onkin nyt vaihtumassa. Uudelle sitten soittelin ..."

Mulla on ollut autossani yksi sellainen vika, jossa oli selvästi kysymys Fiat-tehtaan huolimattomuudesta. Käännyin asiassa erään valtuutetun Fiat-huollon puoleen. Siellä vika korjattiin maksutta takuutyönä, vaikka autoa ei ole sieltä ostettu. Eiköhän siinä auton mukana tulleessa takuupaperissakin lue, että niin se takuu toimii. Ei tarvitse kuluttajan olla yhteydessä maahantuojaan eikä se Fiatin maahantuoja näitä Bürstnereitä maahan tuokaan.

PASANEN MIKKO 12.01.2015 22:26

Terve Niinpä, jos auto (tai m-pyörä) pidetään pois liikenteestä, yleensä talvi, niin miksi sen moottoria pitäisi käynnistellä? Ihan hoopoa! Joka tuolle tavalle keksii järkevän selityksen, ansaitsee kunnioituksen. Pelkälle 'hiplaamishalulle' ei kannata antaa niin suurta valtaa, että tekee moisia hölmöyksiä.

Kyllä se sitten keväällä palkitsee, kun sen koneen 'pamauttaa' tulille.

MYLLY JORMA 13.01.2015 02:11

Mikä vika Burstnerissa? minulla kun on samanlainen auto niin tietäisi varautua.

KÄRKI KAARLO 13.01.2015 07:53

huomenta. viime talvena m-auto siesoi 2kk ja laitoin liikennekäyttoon. oli pikku pakkanen ja laitoin lohkolämittimeen kuului poks ja vastus meni, ilmeisesti kelit oli semmoset ja oli kosteutta liittimissä. oikosulku. uss vastus töineen n,200e. akkuja latailin ja sisätilan lämmitin kierrätti ilmaa pari tunti vrk. akut on kestäneet 7 vuotta . auto -08. hupiakku on lyijyakku, italialainen sunbower. eipä siinä säästöä tullut, siis rek, poistamisesta. nyt ajelen päivittäin ,EN laita pois liikenteestä. -KK.

VALTONEN MARTTI 13.01.2015 10:20

Muutamaan kommenttiin liittyen: on päiväselvää että kun auto käynnistetään, etenkin talviaikaan olisi se myös ajettava normaalilämpimäksi että kylmäkäynnistyksessä muodostuvat syövyttävät aineet ennättäisivät 'palaa' pois.

KESKI-KORPELA HANNELE 13.01.2015 20:54

Keväällä kellon ajoitus ja radion koodaus vs. tyhjänä pilaantunut akku. Ainakin joissakin uusissa henkilöautoissa täytyyy akku vaihtaa ylimääräisen virtalähteen avulla tai jopa tietokoneen avulla. Hyvä tapa sitoa asiakas tiukemmin merkkiliikkeeseen mutta tietääkö joku mistä vuosimallista lähtien Fiat Ducatoon tulee todellisia ongelmia akun irroituksesta , 2009 vuosimallissa ei ainakaan Heikki

AHJOS TIMO 13.01.2015 21:54

Niin, eikö se akku pitäisi elvyttää nyt mahdollisimman nopeasti, jos siitä aikoo vielä toimivan saada? Muiden täällä kertomat kokemukset viittaavat siihen, ettei autossa mitään vikaa tarvitse olla eikä akussakaan muuta vikaa, kuin että se alkaa olla syväpurkaustilassa.

VÄLIMÄKI JARMO 13.01.2015 22:31

Vaikka olis peukalo kuinka keskellä kämmentä,järkikin sanoo että se akku äkkiä lataukseen,jos kerran uusi, ,vai onko täs uusavuttomuuresta kyse,pilata uus akku,asia ny ei mulle kuulu,ihin miten vaan, ,JV

TURUNEN PETRI 15.01.2015 17:29

Hei

Juuri tuli Fiatilta info tapaukseeni. Takuu ei korvaa.

Neuvo, että akku pitää irroittaa, jos autoa seisottaa. Antoi esimerkin, että hänellä oli itsellään kesällä 3 viikon seisonnassa uusi akku mennyt. Kysyin, että koskeeko neuvo kaikkia Fiatteja. Jäin siihen käsitykseen, että yleispätevä ohje. Muistakaa tämä, jos lähdette vaikka Kanarian saarille pariksi viikoksi :)

Autokeskuksella kuulemma nyt huoltosopimus Fiatteihin. Jotenkin tunne, ettei tämä asia ihan loppuunkäsitelty.

Otan huomenna akun irti ja tuon kotiin ladattavaksi. Niin kiire ei ole, että lähtisin nyt illalla 50 km ajelemaan autolle. Kiitos vaan huolenpidosta.

AHJOS TIMO 15.01.2015 18:55

Kaikki edellä oleva tässä keskustelussa koskee käynnistysakkua. Jos auton jättää seisomaan pitkäksi aikaa, tietysti myös asunto-osan akku/akut pitää suojata syväpurkaukselta. Sitä varten sähköpääkeskuksessa (EBL 99) on kytkin (Batterie-Trennschalter), jolla on kaksi asentoa: Ein/Aus. Jälkimmäisessä asennossa kytkin erottaa akusta

kaikki 12 voltin sähkölaitteet, pakkassuojaventtiilin, kontrolli- ja kytkentätaulun.

En edelleenkään ole asiantuntija, mutta saksan kieltä osaan jonkin verran ja käänsin tuon ohjeen Schaudt Elecktroblock EBL 99:n käyttöohjeesta.

TURUNEN PETRI 18.01.2015 20:06

Hei vielä kerran tähän aiheeseen. Viimeisestä vinkistä otin vaarin ja tuon asunto-osan akun kytkimen laitoin off. Mittari näytti akulle 12,5V. Auton akun irroitin helposti, vein kotiin normi laturiin, mutta ei tuntunut lataustarve laturissa muuttuvan. Hankin Motonetistä 89 €:lla älylaturin ja onkin hyvä peli. Sillä noin vuorokaudessa tyhjän akun palautusohjelmalla läpikävi akun ja lopputuloksena vihreää valoa. Käyn vielä asunto-osan akun noutamassa ja lataillaan sekin sitten välillä.

Nyt sitten odotellaan huhtikuun alkua ja meidän ekaa kautta. Oppia ikä kaikki ja kerran vielä kiitoksia kaikista neuvoista.

AHJOS TIMO 18.01.2015 21:01

Hyvä!

NORVIA ERJA 19.01.2015 20:09

Meillä 2014 nexxo 685.Auto seisonut 3kk. Kävin tänään testaamassa akun kuntoa. Käytin autoa tunnin verran Startatessa ei minkäänlaista virtaongelmaa, Auto on ollut koko ajan omassa asunto-osan laturissa.

KATEISTO EERO 20.01.2015 16:51

Niinkuin Erjan Nexossa minullakin lataa auton kyljestä sekä asunto-osan akkua että käynnistysakkua.

HAAPANEN TIMO 20.01.2015 19:19

En tiedä kuinka viisaita hupiakun latureita autoissa nykyään on, kuitenkin kovin pitkältä tuntuu kolme kuukautta yhteen perään piuhan päässä.

Pitää myös ottaa huomioon kalliin laturin elinkaari, sehän on töissä vain silloin kun ollaan töpselin päässä. Itse tekisin vastaavassa tilanteessa homman niin että laittaisin virtajohtoon tavallisen muutaman euron pistokeajastimen joka antaisi virtaa vain tunnin päivässä.

Omia ajatuksiani nämä vain, mutu perusteella.

@timppa

AHJOS TIMO 20.01.2015 19:46

Eero, oletko katsonut, millä jännitteellä autosi ajoakkua ladataan auton kyljessä olevasta virtajohdosta? Omassa Nexossani asunto-osan akut saavat siitä muistaakseni 14,4 volttia, mutta käynnistysakku muistaakseni vain 13,2 volttia. Bürstnerin käsikirjassakin sanotaan, että jälkimmäinen on tarkoitettu vain ylläpitolataukseksi ja jos käynnistysakku halutaan ladata täyteen, siihen pitää käyttää erillistä ulkopuolista laturia.

KATEISTO EERO 20.01.2015 21:09

Kyllä näin on myös minunkin autossani.

RUOHO MARTTI 20.01.2015 21:37

Itse laitoin kaluston seisokkiin marraskuun alussa, kylmään peltihalliin. Jätin auton piuhan päähän, mutta asetin kellokytkimen siten, että se syöttää virtaa päivällä ja yöllä yhden tunnin kerrallaan. Samalla saa virtaa myös verkkovirralla toimiva lattialämmitys, pitäen auton kuivana sisältä, ainakaan kosteuskerääjään ei ole tavaraa kertynyt. Virran kulutus on ollut vaatimatonta , n. 160-170 kW. Näin en ole ennen toiminut, nyt kokeilen

KELA PÄIVI 21.01.2015 18:05

jostain luin (opaskirja tms) että asuntoakkua pitäisi ladata jopa 20 h ennen seisokkiin jättämistä. Tuntuu pitkältä ajalta jos on käytettävissä vain lämmitystolppa, josta ajastinta joutuu siirtämään 2 h välein. Enpä ole ryhtynyt siihen. Vain ylläpitovirtaa tuollakin vain saa käynnistysakkuun eli sitä on tosiaan pakko ladata ulkopuolisella laturilla, jos haluaa akun täyteen, ajaminenkaan ei opaskirjan mukaan sitä lataisi täyteen. Ja tosiaan varoitellaan että asuntopuolen akkua ladattaisi vain säätö-ja elektroniikkayksikön kautta. En tiedä miksi. Jos akkuvirta on kytkimestä on off (ja napakengät irti?) niin luulisi että älylaturilla voisi agm-asetuksella sitä ladata. Akku on agm-akku ja niitähän pitäisi voida ladata olkoonpa sijoitettuna minne tahansa.

VÄLIMÄKI JARMO 21.01.2015 21:38

Ruohon esitys on hyvä,tätä mäkin aatellu,ja hyväksi nähny,eipä tartte luikkia joka väli onko vai eikö akut kunnos,vaikka käyn mä aina joskus kattomaskin,kun se on tos tallis,mutta tuan ajastimen mä laitan heti huamispäivänä. ,JV

AHJOS TIMO 09.09.2015 15:16

Timo Haapanen kirjoitti edellä 12.1.2015 klo 10:30: "Muuten, sulla näkyy akku olevan sellaista mallia josta vesi vähenee, siis ei ole suljetun kierron akku. Onkohan huolto jaksanut tarkastaa kun joutuu pikkuisen töitä tekemään sen eteen. " viitaten ilmeisesti valokuvaan, jonka liitin edellä 11.1.2015 klo 20:17 julkaisemaani viestiin.

Tuo jäi mieleeni ja pyysinkin tänään tehdyn öljynvaihdon yhteydessä tarkastamaan akkunesteen määrän. Työnjohtaja kertoi, että nestemäärän katsominen on tässä akkumallissa melko suuritöistä, mutta nestettä ei ollut tarpeen lisätä. Sen selvittäminen lisäsi laskun loppusummaa 25 eurolla.

Käyttäjän lisäys viestiin 9.9.2015 klo 16:05:47 Tarkastetun akun ikä: 3 vuotta.

POIKULAINEN ESA 09.09.2015 16:20

Mikä akku se niin suuritöinen on? On vedättämisen ja rahastamisen makua.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.