Taloudellinen ajaminen
EEROLA TEEMU
30.05.2014 00:23
Minulla on myös 2,8 idTD, vm 2000, integr, maxi alustalla, ajettu n. 110 tkm kaikkina vuodenaikoina. Vaihdelaatikossa alkuperäinen 5- vaihde ja auto ollut uudesta asti.
Normaali tapa on ollut koko ajan käyttää 4. vaihdetta n. 75- 80 km/h paikkeille mittarin mukaan ja sitten vaihtaa vitoselle. Sama alaspäin tullessa. Väitetään, etteivät hammaspyörät rikkoonnu, vaan niitä paikallaan pitävät lukitukset mikäli esim. vaihtaa "liian nopeasti" ilman että kytkin on kunnolla painettu pohjaan. Jos vetää vaihteen päältä liian kiireesti vain muutaman mm kapeat, toisiaan vasten tulevat pinnat "liippaantuvat" ja lopulta eivät enää pysy paikallaan ja vaihde "putoaa päältä pois".
Pitkällä matkalla yleisin matkavaihteeni on 5 ja hyvällä tiellä mittarinopeudet nousevat "rekkanopeuksiin" ja 100- alueella ylikin. Se mikä on sallittua yksille, olkoon toisillekin! Liikenteen mukana ajaminen on myös turvallisinta kaikkien kannalta. 100- alueella ei tietenkään ole Suomessa mielekästä ajaa "norminopeutta 110", mutta ei silloin ole myöskään pahasti tien tukkona alemmalla nopeudella.
Olin vuosia sitten yhteydessä saksalaisiin m- autoilijoihin ja heille on tuntematon käsite tuo 5- vaihde- ongelma. Heillähän ei ole 80 km/h kattonopeutta alle 3,5 t m- autoille.
JANHONEN MATTI
30.05.2014 10:55
Vanhemmissa II-sarjan Ducatoissa joita valmistettiin 4/2002 saakka on ollut 5-vaihteen kanssa ongelmia. Ja kun näkee sen viitosen kytkentäpakan niin ei ihmettele yhtään. Laatikko kestää mutta ei väärinkäyttöä.
4/2002 alkaen II-sarjan Ducatosta tehtiin kasvojen kohotusmalli ja auton samalla vaihdelaatikko uusittiin. Tämä laatikko on kestänyt selvästi paremmin.
Siitä vaan päättelen kun näiden autojen vaihdelaatikko-ongelmista on täällä aika vähän keskusteltu.
Ducaton vaihdelaatikon välityssuhteet ja Suomen nopeusrajoitukset sopii huonosti yhteen. Ongelmaa voi vähentää sillä, että ajaa rekkojen rajoitinnopeuden mukaan tai hieman yli ja ennakoi liikenteessä.
Korva kuulee kyllä milloin pyörii helposti.
Tässä hajotuskuva laatikosta. (pakki oikealla alhaalla)
Osat 503,504,505 ja 508 + pienet tilpehöörit mm. jouset ja haulit muodostaa 5 vaihteen synkronoinnin ja kytkinpakan.
Jos en ihan väärin muista niin Ducaton 5-vaihteen välityssuhde on 0,7:1 eli kyseessä on todella pitkä ylivaihde. (suhdeluku näkyy ohjekirjasta)
http://www.tamgears.com/
KESKI-KORPELA HANNELE
30.05.2014 11:12
Milläs vaihtella näitä 6 vaihteisia sitten pitäisi ajaa ? Onko näiden vaihteiston kestävyydestä kokemuksia, konehan jaksaa jo 130 heppaisenakin kulkea aika matalillakin kierroksilla. Vähemmän kierroksia vähemmän ääntä. Onko jollakin vääntö- ja tehokäyriä ducaton 2,3 130 heppaisesta
Heikki
JANHONEN MATTI
30.05.2014 11:24
Sillä vaihteella millä se auto hyvin kulloisessakin liikennetilanteessa kulkee..
Sen kyllä persuus tuntee ja korva kuulee.
KOISTINEN TOIVO
30.05.2014 13:57
Noissa pakettiautoissa on minua jonkinverran "hampaita vihlonut" niiden ykkösen, ja varsinkin pakin nopeus. Sitä luulee, että ne on tehty formulaa varten.
Olisin onnellinen hieman hitaammista välityksistä.
Toivopoika
NYYSSÖNEN KAJ
30.05.2014 15:25
"Noissa pakettiautoissa on minua jonkinverran "hampaita vihlonut" niiden ykkösen, ja varsinkin pakin nopeus. Sitä luulee, että ne on tehty formulaa varten.
Olisin onnellinen hieman hitaammista välityksistä.
Toivopoika "
Volvo B10M kulkee ykkösellä n. 5 km/h tyhjänäkäynillä joten sillä lähdetään normaalisti liikkeelle 3:lla tai 4:lla. Eikä pakillakaan vauhti hirvitä pakkivaihteita on Hidas ja Nopea.
das Volvo
VÄLIAHDE JUSSI
30.05.2014 16:05
Kyllä minä ainakin ihan vaihdelaatikko ongelmitta ajoin 1,9 Fiiatilla eikä,siihen
249000ollut mitään rempaa koskaan tehty eikä,ihan heti tarvii tehdä.
Ei potkinut vaihteita pois päältä eikä,muutakaan ongelmaa ilmenny.
Käyttäjän lisäys viestiin 30.5.2014 klo 16:10:17
Kaitsu
Kyllä niihinkin joutuu silloin, tällöin remontia tekemään ja ne maksaa.
Onneksi on Munsala josta, löytyy vaihto laatikoita,takuulla.
VALTONEN MARTTI
30.05.2014 17:45
KOISTINEN TOIVO
30.05.2014 19:50
Oikeassahan Kaj. Raskaissahan kuuttatoista pykälää, ja pakkejakin.
Mutta en kumminkaan käsitä tuota pakettiauto systeemiä. Jokainen, joka peruuttelee vähänkin hankalaan pakulla on tuon kanssa tekemisissä.
Toivopoika
VÄLIMÄKI JARMO
30.05.2014 20:00
Joo kyllä kytkin on lujilla kun meirän pihaskin kääntää,se kun ei käsäri käännöllä oikeen käy,menee ihan liian kovaa. JV
NYYSSÖNEN KAJ
30.05.2014 20:29
"Oikeassahan Kaj. Raskaissahan kuuttatoista pykälää, "
miten niin Raskaissa minunhan on siellä kevyessä päässä eihän myllyssä ole kuin 247 hp tehoja kun noissa raskaan pään henkilöautoissa on järestään kaksi tai kolmin kertainen teho tosin painoakin on enemmän.
TURUNEN HEIMO
31.05.2014 18:57
Raskaan kaluston vaihdemäärä johtuu yksinkertaisesti siitä syystä että moottorin kierroslukualue on hyvin kapea. Esimerkiksi suurin vääntö 1000-1400 ja suurin teho 1600- 1900. Siksi perusvaihteistossa on ns aluevaihteita eli kertoja ja puolittaja joilla saadaan tarpeeksi vaihteita käyttöön. Ainakin ennen vaihdekepissä oli nappulaa ja vedintä jolla noita alueita hallittiin tai ne valittiin kepin sivuliikkeellä.
NYYSSÖNEN KAJ
01.06.2014 09:51
" Ainakin ennen vaihdekepissä oli nappulaa ja vedintä jolla noita alueita hallittiin tai ne valittiin kepin sivuliikkeellä. "
Minulla onkin sellainen "enenvanhaa" auto vuosimallia 1980, jossa pitkässä kepissä nappi High/Low
KOISTINEN TOIVO
01.06.2014 10:35
Täällä oli aikanaan kaveri, minuakin opetti.
Hän ajeli puuta kemiin. Kuulemma isännän mukaan litroja vähemmällä vei kuorman, kun muut.
Puheli, että keppi on käyttöä varten, kierrosten vihreällä pitoa varten.
Myös vaihtamisen jälkeen kierrokset oikein, niin kytkin kestää.
Rapiat kolomesataa hummaa siihen aikaan koneissa.
Toivopoika