Talvidieselin saatavuus

HÄMÄLÄINEN MARKKU 31.10.2013 08:34

Jos kesälaadun parfiini on kiteytynyt suotimeen silloin ei auta kuin suodattimen vaihto. Sama ongelma koskee webastonkin putkia. Kun talvilaatua saa tankkiin ennen kuin parafiini on kiteytynyt niin ne kyllä sekottuu. Kiteytyneen parfiinin liukeamiseen ei pakkasella oiken edes arktinen laatu riitä.

HYTÖNEN RAIMO 31.10.2013 12:07

Mikä hätä sitä talvilaatua on tankkaamaan? Kesälaadun ilmoitetaan toimivan aina 15:sta pakkasasteeseen saakka. Eikä se huoltamoidenkaan talvilaatu ole pelkkää talvilaatua ennen kuin viimeinenkin säiliössä oleva kesäöljylitra on sieltä poistunut. Periaatteessa asia ei ole mikään ongelma päivittäisessä käytössä olevissa ajoneuvoissa.

Asia on kokonaan toinen, jos kulkine pistetään ruskaretkien jälkeen seisontaan, ja yritetään panna tulille vasta hiihtolomalle lähdettäessä. Jos taa ajoneuvo on käyttämättä koko talvikauden, niin kyllä sen pitäisi lähteä tulille taas keväällä sen kummemmitta ongelmitta. Kannattaa kuitenkin täyttää tankki ennen lepokautta, jotta säästyttäisiin kondenssiveden ylimääräiseltä muodostumiselta.

Eikä ne arktisen laadunkaan asteet aina riitä, mutta koneet pelaavat. Kovin pakkanen (talvella 1985) missä olen dieselillä ajanut oli - 52 astetta, ja imudiesel Jetta pelasi siinäkin pahemmin yskimättä.

HÄMÄLÄINEN MARKKU 31.10.2013 12:33

Itselläni on tarve tankata talvilaatua heti kun sitä on saatavilla. Meillä on auto käytössä ympäri vuoden pienillä ajoilla ja pyrin pitämään tankin mahdollisimman täynnä,ettei muodostuisi kondenssivettä tankkiin. Näin menetellen tankkaukset ovat 10 - 20 ltraa kerralla. Jotta tankissa olisi pakkasten tultua kylliksi kylmää kestävää naftaa tulee tankata jo ledolla kelillä usein.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.