Halkeama suihkukaukalossa

Olli-Pekka Köppä 04.07.2023 17:52

Meillä meni Pilotesta aikanaan halki ja takuuseen. Oli toista vuorokautta korjaamolla kun koko vessa-suihkukoppi purettiin. Tuossakaan ei ollut mitään rikkoutuneen kohdan alla, joten ei ihme.

Liitetiedostot

20200816_185338.jpg
Veli-Matti Lehtonen 01.08.2023 20:19

Minulla on Euramoppiili 2000 luvulta. Suihkun lattian muovi alkoi halkeilla. Käytin suihkutilaa aika ajoin ja vettä lotrattiin. Ruiskutin sinne kosteudesta reagoivaa ja kosteutta kestävää aivan tavallista Cascoil liimaa. Hyvin turposi, tiivistyi. Ei se ole kaunista katsottavaa mutta jos tahtoo maksaa satoja euroja tyhjästä joka on hetkessä hajalla niin siitä vaan.

Veli-Matti Lehtonen 01.08.2023 20:24

Minulla on Euramoppiili 2000 luvulta. Suihkun lattian muovi alkoi halkeilla. Käytin suihkutilaa aika ajoin ja vettä lotrattiin. Ruiskutin sinne kosteudesta reagoivaa ja kosteutta kestävää aivan tavallista Cascoil liimaa. Hyvin turposi, tiivistyi. Ei se ole kaunista katsottavaa mutta jos tahtoo maksaa satoja euroja tyhjästä joka on hetkessä hajalla niin siitä vaan.

Kari Rautiainen 23.10.2023 17:45

Lupasin palata juttuun kun kokemusta saadaan. Ei pysy lasikuitu.

Arvo Lähde 02.11.2023 18:58

Minulla sama auto kuin viestiketjun aloittajalla. Ensimmäinen kaukalo kesti hieman yli takuuajan ja rikkoutuneessa kohdassa kaukalon vahvuus oli xerox-paperin luokkaa. Maahantuojalle ja myyjälle lähetettiin kuvia rikkoutuneesta kohdasta ja näytteet materiaalin paksuudesta. Minulle ilmoitettiin takuuajan umpeutuneen, mutta maahantuoja korvasi "reilusti" puolet uuden kaukalon hinnasta. Korjaus tehtiin merkkiliikkeessä ja maahantuoja toimitti jopa kaukalon alustaan lisävahvikkeet (pari vanerinpalaa). Kesti vähän yli vuoden ja taas halki; en enää viitsinyt häiritä kauppiaita. Purin itse kaukalon pois, eikä ollut mikään mahdoton operaatio. Kaukalon materiaalipaksuus vaihtelee järkyttävän paljon, kaikki kulmat todella ohuita, ei ihme että hajoaa ihan tavanomaisessa käytössä. Kaukalon tukirakenteet notkuu ja ovat niin heppoisia, ettei paksumpikaan kestäisi. Materiaali on POLYSTYREENIÄ ja on erittäin haastava korjattava, korjaamisestakaan ei liene pitkää iloa kun tukirakenteet on niin heppoiset. Korjaus: Vanha tukirakenne pois, 45x95 koolaus, 12+10 mm vesivaneri kaukalon pohjan muotoon ja uuden kaukalon pohjan karhennus + lasikuitumattoa+epoksi; suihkuseinän urat alta täysin täyttäen.

Seppo Lokasaari 02.11.2023 23:08
Arvo Lähde

Minulla sama auto kuin viestiketjun aloittajalla. Ensimmäinen kaukalo kesti hieman yli takuuajan ja rikkoutuneessa kohdassa kaukalon vahvuus oli xerox-paperin luokkaa. Maahantuojalle ja myyjälle lähetettiin kuvia rikkoutuneesta kohdasta ja näytteet materiaalin paksuudesta. Minulle ilmoitettiin takuuajan umpeutuneen, mutta maahantuoja korvasi "reilusti" puolet uuden kaukalon hinnasta. Korjaus tehtiin merkkiliikkeessä ja maahantuoja toimitti jopa kaukalon alustaan lisävahvikkeet (pari vanerinpalaa). Kesti vähän yli vuoden ja taas halki; en enää viitsinyt häiritä kauppiaita. Purin itse kaukalon pois, eikä ollut mikään mahdoton operaatio. Kaukalon materiaalipaksuus vaihtelee järkyttävän paljon, kaikki kulmat todella ohuita, ei ihme että hajoaa ihan tavanomaisessa käytössä. Kaukalon tukirakenteet notkuu ja ovat niin heppoisia, ettei paksumpikaan kestäisi. Materiaali on POLYSTYREENIÄ ja on erittäin haastava korjattava, korjaamisestakaan ei liene pitkää iloa kun tukirakenteet on niin heppoiset. Korjaus: Vanha tukirakenne pois, 45x95 koolaus, 12+10 mm vesivaneri kaukalon pohjan muotoon ja uuden kaukalon pohjan karhennus + lasikuitumattoa+epoksi; suihkuseinän urat alta täysin täyttäen.

No niin, eli nyt on viimeinkin järkevä ratkaisu asiaan, jos suihkulle tarvetta on?
Se että osaako itse tehdä? Niin tietenkin ratkaisee hintaa, mutta itse tehden, niin ei ole kallis asia

Arvo Lähde 04.11.2023 13:41

Surkuhupaisinta tässä on se, ettei olla koskaan suihkua edes tarvittu. Ei nyt vaan yksinkertaisesti ole viitsinyt katsella noita vikoja. Autot on rakennettu onneksi siten, ettei alusta ole mikään tiivis vesikaukalo, vaan sinne syystä tai toisesta päässyt vesi valuu kyllä pois. Jatkuva veden syöttäminen rakenteisiin ei kuitenkaan ole hyvästä.

Lähes kaikki kaukalot on valmistettu rasvaisista ja/tai alhaisen pintaenergian muoveista (LSE), kuten todettu niin näiden liimaaminen tms on erittäin haastavaa; jos ei mahdotonta ! Eipä tule koskaan kestämään, varsinkinkaan jos alapuolella ei ole mitään tukea.

On aika huono vaihtoehto jättää wc/suihkutila käyttämättä jos lattia ei kestä.

Ongelma on yleinen ja toivoisinkin ettei kukaan myisi kulkuvälinettään eteenpäin korjaamatta esiintullutta vikaa kunnolla. Ei ainakaan yksityiselle ostajalle. Jos myyt niin kerro vähintäänkin asiasta.

Arvo Lähde 06.11.2023 10:55

Vielä pikku tarkennus. Kaikki varmaankin ymmärrämme, mikä ero on pinnalla ja pohjalla ?

Tarkoitin pohjalla nimenomaan kaukalon alapuolta.

Vanerien avulla saat karkean tuen kaukalolle, mutta lasikuituepoksilla ja matolla täytät sitten kaikki muut kolot mitä sinne jäisi, suihkuseinän ohjausurat jne, ja vahvistat sillä koko pohjan kauttaaltaan. Tällöin koko kaukalorakenne saa joka paikastaan tuen vanerialustaan. Karhennukseen tarttuu epoksi hyvin ja jos epäilee niin voi käyttää sopivaa pinnankäsittely ainetta. Ne kohdat on syytä tehdä hyvin minne ihminen vain suinkin pystyy astumaan tai ex puuritilä osumaan. Pyöristä vanerirakenteen kulmat, jottei sinne jäisi teräviä kohtia.

Suinpäin hommaan ei tule sännätä, vaan hyödynnä vanhan rakenteen ja uuden kaukalon mittoja. Tällöin pohja istuu alustaansa tiiviisti ja wc-kasettikin mahtuu tilaansa. Älä kuitenkaan hyödynnä alkuperäisiä kaukalon pohjaan tarkoitettuja muotoiltuja paloja, nämä on tehtävä täysin uusiksi. Jätä muutama milli varaa kaukalon ja vanerirakenteen väliin, jotta epoksi ja lasikuitumatto mahtuu tähän tilaan. Sähköt ja lvi johdot kulkevat koolaustilassa.

Hommassa meni mulla n 2vko, joten aikaa korjaukselle on syytä varata reilusti. Talvellahan monella aikaa on.

Jos homman ryhdyt, niin huomaat varmasti miksei vanhaa tukirakennetta voi autoon jättää.

Nämä ohjeet sopinevat kaikkiin automerkkeihin fiksusti soveltaen.

Matti Herranen 09.11.2023 18:54

En tuosta kaukalosta tiedä, ei ole tyypillinen ABS käyttökohde, mutta kyllä Terhi-fix pysyy ABS: ssä kuin tauti. Sehän on juuri ABS veneiden korjausmassa. Minun Terhi veneen myrsky rikkoi niin että siinä oli yli metrin halkeama kölin vieressä. Avasin reunat V- mallisiksi ja siihen Terhi-fix. On pysynyt jo ainakin 5 kesää. Eikä tuossa avoimella rannalla kukaan potkaissut tyhjää paikkauksen takia. Jatkuva käyttö saattaisi olla eri asia, kuten turvallisuustiedote kertoo.

Kari Rautiainen 09.11.2023 19:10
Matti Herranen

En tuosta kaukalosta tiedä, ei ole tyypillinen ABS käyttökohde, mutta kyllä Terhi-fix pysyy ABS: ssä kuin tauti. Sehän on juuri ABS veneiden korjausmassa. Minun Terhi veneen myrsky rikkoi niin että siinä oli yli metrin halkeama kölin vieressä. Avasin reunat V- mallisiksi ja siihen Terhi-fix. On pysynyt jo ainakin 5 kesää. Eikä tuossa avoimella rannalla kukaan potkaissut tyhjää paikkauksen takia. Jatkuva käyttö saattaisi olla eri asia, kuten turvallisuustiedote kertoo.

Arvo tuossa tiesi kertoa että allas on polystyreeniä. Kokemusta siitä ja terhi-fixistä ?

Arto Hirvonen 09.11.2023 20:17

Tällä pitäisi onnistua.

3M™ Scotch-Weld™ PUR -liima TE031
Ihanteellinen polystyreenin, polyakryyliin ja monien muiden muovien liimaukseen

https://www.3msuomi.fi/3M/fi_FI/p/d/b40069381/

Arvo Lähde 10.11.2023 16:22

Ensin on syytä selvittää kaukalon materiaali (kts liitetiedosto), jotta korjaamista voi edes alkaa miettiä. Seuraavaksi pohdittavaksi tulee rikki menneeseen materiaalikohtaan kohdistuvat kuormitukset. Ei alkuunkaan riitä jos liima tarttuu, mutta liitoksella ei ole riittävää kuormituskestävyyttä. Ohut polystyreeni-kaukalo on ikävä kyllä aika haurasta, eikä lattiassa kestä askelkuormasta aiheutuvaa vaihtorasitusta jos alla ei ole riittävää tukea.

Älkää nyt ihmeessä vaan syyllistäkö kaukalon rikkoontumisesta ketään muuta kuin kulkuvälineen valmistajaa! Tämäkin toki sillä edellytyksellä, että rikkoutuneella kohdalla alla/takana on vain tyhjää tai tukirakenne notkuu.

Kaikesta huolimatta vika/puute on onneksi korjattavissa, pysyvästi.



Liitetiedostot

20231110_140252.jpg
Heikki Ikonen 10.11.2023 18:18

Tietenni on hyvä jos toista neuvoo/auttaa, mutta??
Vähäkö tekis kaivoon verta omasta nenästä!
Mihin auton sisä "ruiskua", KAIKEN auton sisä raketejen kastelevoo lue "homehuttavoo/piloovoo - kastelu koppia" auton sisälle, tarvihtee? Ko ei se vaan käytännössä toimi! Ennemii oisin huolissan "kuinka ajoneuvon rekentejen kuivatus tapahtuu sisä suihkun jäläkiin".
Meillä kyseinen tila on henkari vaate kaappi.
Jonnii reissun kulukunu mualiman turuilla jostain -90 luvulta asti.
Mull'on "möhkössä" lämpimän veen suihkun ulos otto taka kotista - on muuten vakio varuste jo 2003 vuosimallissa. Taka kontin luukku auki (ylös) ja siihen alle suihku seinät, naps.
Tässä oomma käyny "pika" suihkussa etelä euroopan reissuilla kaupungissa jos toisessa jopa "jalka käytävällä" - (mieluummin puiston reunassa) tai jopa räntä sateessa vähän kotosammilla leveys asteilla, ei oo vielä tullu penaltia - sitä ootellessa. Tietennii tämä on meän valinta, joka kelepoo meille, jos ja kun käypästä " kämppäriä" ei oo ollu tarjolla.
Mänköhän vähin asian vierestä, kuiten... hyviä suihkuja teillekkii..
;) H


Meille riittää auton 200 litran makian veden säiliö heleposti viikon - toista reissuun - suihkuineen. Ei suihkussa tarvihe asua- se on alle 20litraa/vrk.
muokattu: 10.11.2023 18:44
Arvo Lähde 10.11.2023 19:14

Vähän tapauksesta riippuu kuka tuota suihkukoppia oikeasti välttämättä tarvitsee ja Heikki on tehnyt kohdaltaan ihan hyvän ratkaisun. Ehkä ne perheet, joissa on pikkulapsia voivat saada suihkusta lisäarvoa.

Suihkuttelun jälkeisen kuivatuksen on valmistaja toki huomioinut jättämällä alustaan rakoja; toimiiko? mene ja tiedä, epäilen.

Ei taida enää kukaan uskaltaa ostaa suihkullista asuntoautoa tutkimatta huolellisesti ex endoskoopilla rakenteita. Näihin pääsee kaikissa autoissa suhteellisen vaivattomasti kurkkaamaan ja euroopan "vaneri" on äärettömän herkkää vedelle.

"Hometalojen" myymisestä pitäisi olla käytännön tietoa jo ihan tarpeeksi.

Edelleen olen vakaasti sitä mieltä, että kupletin konna on valmistaja 100%! Joutuuko ja minkälaiseen vastuuseen jatkossa asuntoauton yksityinen myyjä; tähän en osaa vastata.



Heikki Ikonen 10.11.2023 21:11

Heikki, käsi ylös, virheen myönnän vaippa ikäisten kohalla, en sitten muistanu mitä oli kauan sitten ennen vanahaan.
Meillä usseina kesinä kotimaan reissuilla mukana olleet vähin isommat (1v + ) junnut on käyny meän kanssa samassa suihkussa "taivas alla ;) ", ei ongelmaa. Asenne ratkaisee, ei lapset mee rikki elämästä. H

Arvo Lähde 10.11.2023 21:57

Jokaiselle suotakoon omat valinnat. Ei muut voi niitä virheellisiksi väittää jos itse kokee kohdallaan niiden toimivan.

Ainut ongelmahan tässä on kun toi suihkukaukalo ei korjaamatta kestä elämää. (sarkasmia)

Tähän äärettömän tarpeelliseen viestiketjuun ei mulla ole enempää annettavaa, joten kommentointini päättyy tähän. Heikin asenteen toivoisi tarttuvan meihin kaikkiin, hyvät jatkot.

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.