Fiat Ducaton öljy
Seppo Suomi
25.01.2023 21:21
Mikähän on oleellinen ero ACEA C2 luokan öljyssä 0W-30 verrattuna 5W-30 öljyyn kun ei oteta huomioon ajoonlähdön 10 ensimmäistä minuuttia ?
Toivo Koistinen
26.01.2023 06:13
Olisko mitään eroa. Olisko pakkasella kun pistää käyntiin, niin se öljypumpun kuormitus niin iso silä 10 w30 öljyllä verrattuna 0w30 öljyn kiertoon lähössä, että näkyy pa kulutuksesa.
Sitä vain ihmetelen, kun sitikkavanhuksesa on alkuperäinen, eli kohta 20 vuotias öljypohjan säteilylämmittäjä moottorin lämmittimenä, ja se on hyvä.
Lämmin öljy lähtee kiertoon, ja kun se lämpiää siinä öljypohjalla, niin samalla kun öljy lämpiää, lämpö hohkaa ylös koneessa, eli kun se on lämpiämässä pari tiimaa kovalla kelillä kolomisen, niin kone hyrähtää kun kesällä käymään, ja voitelu pelaa heti lämpimällä öljyllä.
Mikä ettei semmosta systeemiä ole enää nykykoneissa.
Tp
Kari Rautiainen
26.01.2023 08:05
Ducatossa moottorilämmitin, oli mitä vaan tyyppiä, lämmittää koneen kyllä. Ja kun starttaa niin moottorin vikavalo syttyy ja vikailmoitus kertoo että imuilman esilämmitys ei toimi. Fiatin huoltojen ja myyjäliikkeitten ratkaisu on sanoa asiakkaalle ettei siihen voi laittaa lämmitystä. Se on helpompaa kun korjata ongelma.
Saahan tuon kikkailemalla ohitettua mutta kuitenkin.
Toivo Koistinen
26.01.2023 08:31
Kyllä lokilämmitin lämmitä, miksi sitten konevalmistajat on tehneet ettei sitä voisi käyttää. Kai koneiden tietotknikak ei hyväksy lisäyksiä uusissa enää.
Mutta vertasin öljyn lämmitystä, että se lähtee heti voitelemaan hyvin, siinä lämmittäissä hohkaa lämpöä ylös koneeseen.
Traktorissa on mullakin lokilämmitys, mutta kun starttaa, ja kahtoo öljynpäinemittaria, niin menee pakkasella muutama sekuntti, ennekun öljynpainemittarin viisari herää. Mäntä on siinä ajassa käynyt mutaman kerran ylhäällä.
Kovemmalla kelilä pistän lämminilmapuhaltimen öljypohjan kylkeä lämmittämään niin heti nousee öljynpaine.
No autossa sen kai korvaa, jos laittaa nolla W- jotain öljyn.
Tp
Timo Haapanen
26.01.2023 09:39
Öljy 0W on pumpattavissa -40° C asti kun 5W pumppauttuu vain -35° C asti. Kirjain W tarkoittaa winter (talvi )
@timppa
Virve Pitkäranta
26.01.2023 15:03
SAE-luokka kertoo juoksevuudesta
Moottoriöljyjen SAE J300 -standardin mukainen viskositeettiluokitus on kaikkein tutuin moottoriöljyjen luokitusjärjestelmä. On hyvä muistaa, että SAE-luokka kertoo ainoastaan öljyn juoksevuusominaisuuksista eikä se ota kantaa öljyn muuhun suorituskykyyn. SAE-viskositeettiluokituksessa käytetään kahta erilaista lukuarvoa. Tavallisia luokituksia raskaassa kalustossa ovat esimerkiksi 15W-40, 10W-40 ja 5W-30.
Ennen W-kirjainta (Winter eli talvi) olevat numerot kuvaavat öljyn viskositeettiominaisuuksia kylmässä. Kylmäjuoksevuuden osalta luokitusjärjestelmä alkaa 0W-luokasta ja päättyy 25W-luokkaan. Vastaavasti ilman W-kirjainta oleva luku kuvaa kuumaominaisuuksia. Kaikkein juoksevimmat moottoriöljyt kuuluvat luokkaan 8 ja paksuimmat luokkaan 60. Juoksevimpia 0W-8-luokan öljyjä on käytössä eräissä erityisesti polttoainetaloudellisuusoptimoiduissa henkilöautoissa. SAE 10W- 60 öljyjä käytetään esimerkiksi moottoriurheilukäytössä
https://teboil-voiteluaineet.fi/hd/tunne-moottorioljyn-juoksevuusmerkinnat/
Jukka P.
muokattu: 26.1.2023 15:08
Kari Huhtala
27.01.2023 10:35
Ducato Euro6 moottoriöljy.
Palstalla on käyty keskustelua ko. moottoreiden pitkistä öljynvaihtoväleistä ja soveltuvan öljyn viskositeetista.
Viskositeetilla on tietysti vaikutusta polttoaineen kulutukseen ja mahdollisesti myös päästöihin.
Öljyn valmistajien mainoslausekkeissa kerrotaan erilaisista nykyajan moottoeihin soveltuvista ominaisuukksista ja lisäaineista.
Kikkaillaanko näillä valmistajien uusilla lisäaineilla polttoaineen kulutuksen ja päästöjen vähentämiseen?
Toivo Koistinen
27.01.2023 10:53
Monmutkastahhan se tuo kulttuur, sanoisi Esa pakarinen.
Toisaalta jos kaikki Suomen henkilöautot kuluttasi litran satasella vähemmän, se olisiko yli 2000 000 litraa satasella.... Teoriassa.
Mutta mikä on sitten noisa öljyissä se kneen toimivuuteen, ja kestoon, panostaako siihen öljyteollisuus, vai ei, koska se ehkä on kansan taloudellisesti parasta.
Tp
Timo Haapanen
27.01.2023 11:36
Kari HuhtalaDucato Euro6 moottoriöljy.
Palstalla on käyty keskustelua ko. moottoreiden pitkistä öljynvaihtoväleistä ja soveltuvan öljyn viskositeetista.
Viskositeetilla on tietysti vaikutusta polttoaineen kulutukseen ja mahdollisesti myös päästöihin.
Öljyn valmistajien mainoslausekkeissa kerrotaan erilaisista nykyajan moottoeihin soveltuvista ominaisuukksista ja lisäaineista.
Kikkaillaanko näillä valmistajien uusilla lisäaineilla polttoaineen kulutuksen ja päästöjen vähentämiseen?
Ducaton vaatimassa öljyssä ei ole merkkikohtaista lisäaineistusta. Säästöjä tulee kun esim. ASEA 3 öljy vaihdetaan ASEA 2 öljyyn saadaan 0,4- 0,7 % säästö polttoaineen kulutuksessa.
Luokituksissa ei ole muuta eroa kuin se että ASEA C2 on notkeampaa kuin ASEA C3 150° lämpötilassa. Ja se että ASEA C2 on huonompi kestämään painetta korkeassa lämpötilassa. ASEA C2 vaatimus on 2.9mPa kun ASEA C3 on 3.5mP.
@timppa
Seppo Suomi
31.01.2023 11:09
Olisikohan sopiva öljy tukaattiin ;
https://www.motonet.fi/fi/tuote/591012/Neste-Pro-C2-5W-30-4-L?gclid=CjwKCAiAleOeBhBdEiwAfgmXf-RncKc6NXuaqUhDvEyYlOW6i4m7_oUOnv8I9wIEVJIWIVYDn8hbjRoCA8sQAvD_BwE
Urpo Virta
04.02.2023 16:24
Euro 6: Fiat 9.55535-DS1 olisko 2016 jälkeiset multijet 2...
Euro 5: Fiat 9.55535-S1 tähän väliin jossain -10 -12 ...
Euro 4: Fiat 9.55535-N2 olisiko 2007 multijetit ....
Korjatkaa viisaammat
Timo Haapanen
04.02.2023 17:16
Eikös Euro VI Ducato tullut vasta jotain 2019.
@timppa
Tapani Pokkinen
04.02.2023 17:29
Maanantaina kävin tuota mätänetistä ostamassa 6 purkkia ja samalla ostin suodattimet ja proppujen tiivisteet.
Laitan rouvan Masta kutoseen ja omaan Fiattiin, kunhan ilmat lämpiävät.
Sitä en tiiä kuinka sopii, mutta sisään kaadan ja sillä hyvä.
10.000km välein vaihdan öljyt, enkä ole enää merkkiuskollinen, en öljyjen tahi autojen suhteen, mutta johtotähteä tähän taloon tuskin enää tulee.
Hannu Sankala
06.02.2023 14:06
Suunnilleen vuosi sitten Ducaton moottoriohjauksen ohjelmisto päivitetytiin ja sen jälkeen ei vikailmoitusta ole tullut, kun lämmitän moottorin Aldella. Fiat vuosimallini on 2020. Mikkelin Fiat huollosta (Ajanvaunu) saa valmistajan suosittelemaa moottoriöljyä eli SELENIA WR FORWARD, SAE 0W-30. Kemin Aineella huollatin viime syksynä Fiatin. Siellä laittoivat jotakin vastaavaa, kun ei niillä ollut tuota nimettyä öljyä.
Risto Salomaa
06.02.2023 18:15
Pakettiauto 1700-3500 kg euro VI tuli syyskuu -15. Varastomoottoreita on voinut olla, mutta -16 mallissa oli Fiatilla ainakin osan vuotta kaksi egr venttiiliä, joilla päästiin euro kutoseen. -19 tuli kai se ureakone, kun euro kutosen toinen vaihe tuli ja siihen päästiin vain urealla.
Timo Haapanen
06.02.2023 19:12
Linkissä on hyväksyntäpäivämäärät ja sen jälkeen ensirekisteröinti. Syyskuu 2019 on luultavasti se minkä jälkeen tuli ureamoottori ja öljy muuttui 5W-30 öljystä 0W-30 öljyyn
https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
On aika paljon 2019 rekisteröityjä matkavehkeitä mitkä ovat 2018 valmistettuja ja Euro V moottorilla. Öljynä 5W-30
@timppa
Kari Rautiainen
06.02.2023 22:11
Timo HaapanenLinkissä on hyväksyntäpäivämäärät ja sen jälkeen ensirekisteröinti. Syyskuu 2019 on luultavasti se minkä jälkeen tuli ureamoottori ja öljy muuttui 5W-30 öljystä 0W-30 öljyyn
https://en.wikipedia.org/wiki/European_emission_standards
On aika paljon 2019 rekisteröityjä matkavehkeitä mitkä ovat 2018 valmistettuja ja Euro V moottorilla. Öljynä 5W-30
@timppa
Mun koppi on rekisteröity 4/2019, valmistunut Capronilla 11/2017, ja fiiattiosa valmistunut fiiatin tehtaalta capronille 3/2017. Eli ei se rekisteröinti vaan koska valmistunut ja mikä on valmistunut...
Petteri Haverinen
10.02.2023 14:23
Ei enää , ainakaan, motonetissä ole hyllyssä ketjun aloittajan Shell helix ultraa vaan nyt tarjoaa heidän koneessa euroa 6 Ducatoon Castrol Magnatec Stop-Start 0W-30 C2 4 l moottoriöljyä.
Mukava huomata, että nettikauppa alkaa tehdä tehtävänsä hintojen suhteen, sillä aioin teettää matkavehkeen ensihuollon ennen kesänreissua ,niin esim motonetissä maksaa OEM -suodattimet sekä öljy saman kuin esim autodoc-sivustolla.
Seppo Suomi
10.02.2023 16:00
Mikä tekee öljystä euro 6 öljyn ? Onko se vain että laitetaan ohuempaa öljyä niin saadaan saastemääräykset täytettyä käynnistyksessä ? Miten se vaikuttaa käyttäjään jos käyttää hieman paksumpaa öljyä. Ennen SAE 10W-40 oli sopivaa jopa lapissakin. Nyt suositellaan 0W-30 öljyä keski eurooppaankin. Olisiko tämä jotain käänteistä ilmastonmuutosta ?
Mitenkä paljon muuttuu öljyn notkeus jos autolla on ajettu se varttitunti. Onko käytännön eroa onko se 10W vai 0W. . Kumpi on parempi moottorin kestävyydelle.
Ari Kuusisto
10.02.2023 17:09
Esimerkkinä yhden Euro6 vaatimukset täyttävän öljyn ominaisuuksista.
Ominaisuudet:
• Erinomainen suoja uudempiin vähäpäästöisiin dieselmoottoreihin sekä
vanhempiin dieselmoottoreihin
• Erityisesti kehitetty suojaamaan pakokaasujen jälkikäsittelylaitteita kuten dieselhiukkassuodattimia (DPF)
• Erinomainen noenkäsittely joka estää kulumista ja noen aiheuttamaa öljyn
paksuuntumista
• Antaa erinomaisen suojan viskositeetin hajoamiselle korkeissa lämpötiloissa
• Suojaa lietteeltä, ruosteelta, korroosiolta, kulumiselta ja lakan muodostumiselta
• Erinomainen pumpattavuus kylmässä käynnistämisen helpottamiseksi ja
kulumisen minimoimiseksi
• Korkea leikkuukestävyys
• Estää vaahtoamista
Tapani Pokkinen
10.02.2023 19:51
Tärkeintä lie, että moottorissa on jotain öljyä.
Notkea auttaa varmasti kylmäkäynnistyksessä ja voitelee nopeammin.
Muut superlatiivit mitä öljyyn luetellaan taitaa olla samaa tasoa kun lukee uuden auton mainosta, nykyisistä ohjekirjoista nyt puhumattakaan.
Vaikka suurin ohje taitaa tänään olla, ota yhteyttä valtuutettuun korjaamoon.
Tapani Pokkinen
10.02.2023 19:51
Tärkeintä lie, että moottorissa on jotain öljyä.
Notkea auttaa varmasti kylmäkäynnistyksessä ja voitelee nopeammin.
Muut superlatiivit mitä öljyyn luetellaan taitaa olla samaa tasoa kun lukee uuden auton mainosta, nykyisistä ohjekirjoista nyt puhumattakaan.
Vaikka suurin ohje taitaa tänään olla, ota yhteyttä valtuutettuun korjaamoon.
Ari Kuusisto
10.02.2023 23:00
Kyllä kannattaa vähän katsoa mitä öljyä laittaa. Ainakin valmistajan vaatimukset täyttävää.
"Öljy voi muodostaa esimerkiksi liikaa sulfaattituhkaa, joka aiheuttaa hiukkassuodattimen tukkeutumista. Liian paksu öljy taas voi aiheuttaa kasvanutta polttoaineenkulutusta tai öljy itsessään ei pysty tunkeutumaan voideltaviin kohteisiin. Puutteita voi olla myös lisäaineissa, jotka vaikuttavat kulumisenestoon, jolloin moottorin osat voivat kulua ennenaikaisesti ja seurauksena voi olla pahimmillaan moottorivaurio."
Lauri Niittynen
11.02.2023 07:38
Seppo SuomiMikä tekee öljystä euro 6 öljyn ? Onko se vain että laitetaan ohuempaa öljyä niin saadaan saastemääräykset täytettyä käynnistyksessä ? Miten se vaikuttaa käyttäjään jos käyttää hieman paksumpaa öljyä. Ennen SAE 10W-40 oli sopivaa jopa lapissakin. Nyt suositellaan 0W-30 öljyä keski eurooppaankin. Olisiko tämä jotain käänteistä ilmastonmuutosta ?
Mitenkä paljon muuttuu öljyn notkeus jos autolla on ajettu se varttitunti. Onko käytännön eroa onko se 10W vai 0W. . Kumpi on parempi moottorin kestävyydelle.
Pitääkö poliitiset käsitykset sotkea öljyynkin, vaikka luultavasti tietää kuitenkin paremmin. Öljyt ovat muuttuneet ja moottorit varsinkin. Enää ei tarvitse laittaa moottoriin nollakelillä kiinteää öljyä, jotta se pysyisi siellä. Toisaalta öljyt voitelevat lämpiminäkin. Kesät talvet voi ajaa samoilla öljylaaduilla. Enää ei tarvitse vaihtaa talviöljyksi lirua ja kesäöljyksi tervaa. Ja öljystä jää kunnon kalvo, joka pitää moottorin ehjänä startissakin, kun mikään öljy ei koko konetta alle sekunnin voitele öljypohjasta käsin. Merkinnät ovat sitten mitä ovat ja noudatetaan vain ohjeita.
Tapani Pokkinen
11.02.2023 09:59
Ehdottomasti pitää autoon laittaa vain sitä öljyä mitä auton valmistaja suosittelee ja vielä olennaisempaa se on teettää valtuutetussa huoltoliikkeessä, mieluiten siinä mistä on auton ostanut.
Ovat nämä vaan niin arvokkaita ja hienoja laitteita mihin vain kaikki parasta kelpaa laittaa.
Seppo Suomi
11.02.2023 11:44
Onkohan Motonetin Neste Pro C2 5W-30 öljyssä euro6 Ducatoon muuta vikaa kun helppo saatavuus ja edullinen hinta (tällä hetkellä alle 20€/4l) ?
Kyseessähän on ollut koko ajan ACEA C2 öljy.
Ei mitätahansaöljyjokaonliukasta.
Pysykää asiassa.
muokattu: 11.2.2023 14:58
Timo Haapanen
11.02.2023 11:52
Kyllä kovin pistää miettimään. Mun mielestäni ASEA luokituksessakin mentiin huonompaan öljyyn äärimmäisen pienen polttoaineen säästön vuoksi.
@timppa
Erkki Vesterinen
12.02.2023 12:08
Sillä ei ole väliä minkä merkistä öljyä laittaa , kun vaihtaa kerran vuodessa .
Eero Bruun
10.10.2023 19:50
Käytin tänään Ducato Rapidoa Kuopion Särkiniemen Öljypisteessä öljynvaihdossa. Laittoivat Shell Helix Ultra Prof. AT-L 5W-30 öljyä. Öljyt 115,05, suodatin 21,53 + jätemaksu, pohjapropuntiiviste ja vaihtotyö. Lasku oli 168,73, melko kallis, mutta kelpaa taas ajella.
Esa Ojala
11.10.2023 07:29
https://yle.fi/a/3-7878632
Löysin tuon jutun vanhasta keskustelusta. Kannattaa lukasta, vaihtoehto tuokin..
Vaihtoehtona siis, että vaihtaa pelkän suodattimen vaikkapa 10tkm välein ja öljyn huolto-ohjeen mukaan.
muokattu: 11.10.2023 07:42
Petteri Haverinen
11.10.2023 10:31
Tässä valmistajan vaatimukset Ducaton öljyksi:
Euro 6: Fiat 9.55535-DS1
Euro 5: Fiat 9.55535-S1
Euro 4: Fiat 9.55535-N2
Pasi Heinonen
18.10.2023 23:54
Motonetin rekisterinumero haku, vm. 2017 150hv euro6 ducaton matkamökki. Moottoriöljyksi ainoastaan Shell Helix Ultra ECT 0W-30 C2/C3 VAG 4 l. Näyttää täyttävän Fiatin laatuvaatimukset. Hinta 4 litran kannulla 41,90€. Kävin kysymässä paikalliset kaikki kaksi varaosaliikettä. Eka liike tarjos 97€ 5 litran kannu, Castrol MAGNATEC 0W-30 GS1/DS1. Ei ollu hyllyssä, eikä saa kuulemma tilaamallakaan. Toinen liike tarjosi LIQUI MOLY Top Tec 4310. Hinta 5 litran kannulle jää noin 100€ ja saa tilaamalla. Shell öljy saa kelvata, koska on halvin ja täyttää laatuvaatimukset.
Antero Virkkala
20.10.2023 17:45
Onnistuuko Ducaton öljynvaihto mittatikun reiästä käsipumpulla? Näin olen toiminut veneissä 30 vuoden ajan, kun venemoottorien alle ei pysty pujottamaan tarpeeksi suurta keräysastiaa.
Virve Pitkäranta
21.10.2023 14:32
Antero VirkkalaOnnistuuko Ducaton öljynvaihto mittatikun reiästä käsipumpulla? Näin olen toiminut veneissä 30 vuoden ajan, kun venemoottorien alle ei pysty pujottamaan tarpeeksi suurta keräysastiaa.
Ei onnistu uusissa kun mittatikku puuttuu.
JP
Antero Virkkala
21.10.2023 18:17
Minun autoni on tullut Suomeen 3/20 ja siinä on mittatikku. Ja mikä vielä tärkeämpää, myös mittatikun reikä :)
Toivo Koistinen
21.10.2023 21:08
Kai niissä kuiten öljyproppu, vai onko jo että autolla ajetaan öljynvaihtoväli, ja sitten paaliin, ja uusi auto tilalle.
Sitikkavanhus kertoo käynnistäissä kojetaulusssa paljonko on öljyä koneessa, ja jos on vähän, niin varottaa. Mutta kuiten on tikku, ja öljyproppu.
No kehitys kehittyy, ninkun yleensä ihmiskunnassa asiat, että pittää vanahan äijänkäppänän ajella vanhuksella loppuikä, ja sitte molemmat uuniin.
Tp
Timo Haapanen
22.10.2023 10:23
Antero VirkkalaMinun autoni on tullut Suomeen 3/20 ja siinä on mittatikku. Ja mikä vielä tärkeämpää, myös mittatikun reikä :)
Uudet Euro 6D moottorit ovat 2,2 litraisia ja täysin erilaisia kuin 2,3 litrainen
Antero Virkkala
22.10.2023 12:54
Sitä ihmettelin, että kun YouTubesta hakee esim. kehotteella "oil change thru dipstick" (tai "by oil extractor"), tulee vaikka kuinka paljon ohjeita eri autoille mutta ei Ducatolle. Minulla on rappeumaa parissa niskanikamassa ja pään kannattelu makuuasennossa käy pian tuskalliseksi. Ja kun työkalu ja tekniikka on veneen jäljiltä olemassa, niin miksi ei toimisi autossa? Veneen kanssa moottorille tulee pakostakin jäähdytystauko, kun moottori lämpiää ennen ylösnostoa ja öljy vaihdetaan veneen ollessa pukilla. Sen tajuan että muovi- tai silikoniletkua ei tungeta aivan kuumaan moottoriin. Yksi tubettaja näytti, että pumpulla imemisen jälkeen Golfin moottorin pohjapropusta sai valutettua vielä deesilitran öljyä. Sen voi halutessaan huuhdella sillä öljyllä, joka muuten jäisi avattuun kanisteriin.
Arto Hirvonen
22.10.2023 18:40
Turha vaivutua vaihtamaan öljyä itse, jos saat suodattimen vaihdon yms. n. 150 eurolla eikä tarvitse huolehtita jäteasioita ja vaihtaja huolehtii oikeat öljyt lisäksi odotellassa saat juoda kahvit firman piikkiin, Maksaa 10 000 km vuotuisella ajolla 1,5 senttiä/km onhan se rahaa tietysti sekin.
Virve Pitkäranta
22.10.2023 18:51
Kyllä sen öljyn saa varmasti sieltä imettyäkin, mutta kun sen suodattimen takia on sinne alle kuitenkin könyttävä, niin miksei sitte samalla päästä öljyjä propusta pois.
Mun on toisaalta pakkokin kun ei oo sitä mittatikun reikää:)
Jukka P.
Timo Haapanen
22.10.2023 18:58
Itse ajattelen vaihdon vaivattomuutta ja ajan säästöä rahan lisäksi. Voi tehdä vaihtotyön juuri silloin kun se itselle sopii, mihinkään ei tarvitse mennä eikä tilailla aikoja. Monasti olen ottanut aikaa työhön, se on melko tarkkaan tunti siitä kun vetää haalarit päälle siihen kun haalarit on riisuttu ja kädet pesty.
Ducatoon 2,3 autoon homma maksaa n. 40 euroa. Jäteöljyyn käytän 25 litran astiaa, siihen mahtuu neljän vaihdon öljyt ja se on helppo parin vuoden välein viedä jäteasemalle ilmaiseksi.
Nykyiseen 2015 mallin autoon olen vaihtanut moottoriöljyn 12 kertaa. Jos lasken Arton mainitsemalla hinnalla työpalkka on n. 1100 euroa. Se on 100
euroa/ tunti.
Toivo Koistinen
22.10.2023 21:01
En osaa laskea, enkä kehtaa kysyä mitä olen säästänny 20 vuuen aikana, niine kai 24-25 oäljynvaihdon kustannuksisa takuuajan jäläkiin.
Kai sama minkälie sitten 40 vuuen tupakoimattomuuden aikana, koska mahottomuus kummasakin, kun olisi pitänyt kysyä sillonen hinta, ja pistää ylös, millon on tapahtunnu homma, ja paljonko aski makso, ja paljonko sätkiä palo päivässä.
Mutta viimmesen vaihon jäläkin puhelin kulkimele, että riittää könyäminen sinun alla.
Ensinnäi, ei enää tarvi ukon säästää, koska ei pienelakellainen kuitenkaan enää rikastu, kuten ei tähänkään asti, mutta kuiten saan mahat ruokaa täyteen jokapäivä, ja ryysyt päälle,, ja kun uuniin ei kuulemma saa matkarahoja.
Elikkä yhdyn edellisten neuvoon, että vie Antero auto korjaamon, öljyhuoltoon, nin samalla se tulee muutenkin huollettua.
Tp
Kari Rautiainen
23.10.2023 20:41
Aatteles kuinka paljon oon säästänyt kun en alkanut harrastaa purjehdusta ja ratsastusta. En harvinaisia viinejä enkä kultakellojen keräilyä. Siksi kait mulla on varaa poltella maltillisesti
-)
Antero Virkkala
24.10.2023 19:31
Selvisihän se, miksi Youtubessa kukaan ei esitä Ducaton öljynvaihtoa mittatikun kanavan kautta. Tuossa kanavassa on jyrkkä mutka, johon impupumppuni molemmat letkut (4- ja 6-milliset) juuttuvat n. 10cm ennen kuin letkua on mennyt kanavaan mittatikun pituuden verran. Mittatikun kärjessä on ohut metalliliuska ja sen varsi on kierrejousta, joten tikku solahtaa tuosta äkkimutkasta läpi, mutta letku ei. No, onnistui öljynvaihto vanhanaikaisellakin, vähän nikotellen tosin. Ensiksikin, taitaa olla toiveajattelua, että auton etupään voisi betonikivisellä pihalla ajaa Thulen liukkaiden ajokiilojen päälle. Liekö tasauspyörästön toimintaa vai mitä, mutta toinen etupyörä nousi kauniisti kiilalle ja toinen ampaisi vauhdilla taaksepäin ja kiilautui taka-akselin alle. Tein sitten 8-tuumaisista lankuista tukevammat ajokiilat. Entäs sitten pohjatulppa? Olin ostanut räikkävääntimeen sopivan 12-millisen kuusioavaimen, mutta tavallisella räikkävääntimellä tulppa ei hievahtanutkaan. Kokeilin sitten sellaista ristikkoavainta, jonka yhdessä sakarassa on puolen tuuman neliötappi erikokoisia holkkeja varten. Tämän kun liitin kuusioavaimeen, pystyin kyllä jonkin matkaa kääntelemään itseäni auton alla, mutta tulppa ei halunnut lähteä mihinkään. Seuraava yritys 60-senttisellä jatkovarrella, jolla ovat toistaiseksi auenneet tiukatkin pyöränpultit. Ei kuitenkaan Ducaton pohjatulppa. Vasta kun asetuin itse selkä etupyörää vasten ja painoin jalalla tuota jatkovartta, sain aikaiseksi hirvittävän pamauksen ja pohjatulpan irtoamisen. Olin ostanut tulppaa varten uuden kuparitiivisteen, mutta olisi pitänyt ostaa samalla uusi pohjatulppa. Tämä nimittäin näytti vähän vääntyneen. Tiivistettä painavan laipan ja kierreosan välinen kulma ei enää näyttänyt ihan suorakulmalta. Uuden tulpan kanssa öljynvaihto sujui sitten kohtalaisen mallikkaasti, ottaen huomioon että on vähän yli puoli vuosisataa siitä, kun olen viimeksi tyhjentänyt moottorin öljyjä pohjatulpan kautta.
Mitä tulee neuvoon, että veisin auton huoltoon, niin tulee muutenkin huollettua, niin varmasti vienkin "oikeaan" huoltoon, kun on kyse huolto-ohjelman mukaisista töistä. Mutta tämä oli ylimääräinen, ei huolto-ohjelman mukainen öljynvaihto.
muokattu: 24.10.2023 19:35
Heimo Turunen
10.09.2024 16:07
Mannol öljä ei nyt tule sotkea sheikin Manoil-jäteöljyyn.
Nestehän ei öljyjä tee vaan kaupan purkeissa on Valvolinea.
Jo on osattu tehdä mutkikas asia niinkin yksinkertaisesta asiasta kuin oikean öljyn käyttö. Siitä olen samaa mieltä että öljyt tulee vaihtaa reilusti ennen huoltoväliä.
Kurjaa olisi ostaa auto jonka hiukkassuodatin olisi tuhkattu lähes umpeen pihistellen väärien öljyjen käytöllä.