Automaattinen pullonvaihtaja - onko ero hintansa väärtti ?

LINNAMÄKI LEA 30.10.2007 21:59

Tässäpä kaksi automaattista pullonvaihtajaa, mutta onko tuo hintaero hintansä väärtti? Joillain teillä muistelen olleen automaattisen pullonvaihtajan, mitä asiaa tuntevat sanotte? Halvempi versio on nyt loppu, mutta onko tuo kalliimpi ostamisen arvoinen?

http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/Lisätiedot_tilaussivu.asp?tunnus=167340

http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/Lisätiedot_tilaussivu.asp?tunnus=167360

LAHTI ANTTI 30.10.2007 22:07

Älä Lea hanki suotta sellaista. Varmasti tulee sitten tilanne, että sulla on kaksi tyhjää pulloa ja on keskiyö talvella. Pakkasta -25°. Siinä sitten on ihmettelemistä mistä saadaan lämpöä. Vanhalla tavalla kun toimii, niin aina kun pullo tyhjenee tulee hankituksi täysi tilalle. Mieti kaksi kertaa sitä.

NEIJONEN ANTERO 30.10.2007 22:29

Kyllä minun mielestä on aivan toimiva ratkaisu ja kun on käyttänyt useamman voden pitää sitä jopa välttämättömänä. Minulla on sisällä näyttö josta näen kun ensimmäinen pullo on tyhjä, jolloin vaihdan täyden pullon, kuitenkin siten että kakkos pullo ykköseksi ja täysi kakkoseksi, ei tule koskaan yllätyksiä.

AHONEN KAI 30.10.2007 22:30

Tarpeeton vekotin minustakin samoin perustein, yleensä pullo tyhjenee aina yöllä vesisateessa ;)

LINNAMÄKI LEA 30.10.2007 23:06

No minkälaiset keinot ne on nykymaailmassa tietää, koska se kaasu alkaa olla loppu? Siihen aikaan kun minä olen kaasuaikakautta elänyt, ei ollut muuta, kuin otettiin pullon kahvoista kiinni, ja hölskyteltiin, arveltiin että aika lopuollaan on. Vaakako pitää olla, että punnittee... ihan oikeesti, millä sä havainnoit, ku illalla käy nukkumaan ja ulkona paukkuu pakkanen -25 astetta, että se kaasu ei ole yön aikana loppunut?

En minä muusta kaasunkäytöstä ole jyvällä, kuin mun kotona ei ollut sähköä. Kaasulla kävi uuni ja hella. Kun liekki sammui, niin se sammui ja pullon hölskäyttämisestä pääteltiin, että loppu mikä loppu.

LINNAMÄKI LEA 30.10.2007 23:13

Hinta on noin tuplat toisessa systeemissä. Onko hintansa väärtti toi kalliimpi systeemi? Sisänäyttö ei viesiin kuulu tuohon sarjaan?

EEROLA TEEMU J 30.10.2007 23:32

Tuskin tulisin toimeen talvikaudella ilman automaattista pullonvaihtajaa. Mulla on tyyppiä "Triomatic", mutta uusin vaihtajatyyppi, millä Saksassakin voi pitää kaasun käytössä ajon aikana, kannattaa hankkia jos sielläpäin liikkuu. Netissä laitteita myydään +/- 100 euron hintaan ja asennuksen tekee hyväksytty kaasuasennusliike. Tämä vaihtaja estää kaasun purkautumisen esim. kolaritapauksessa jos kaasuputki vahingoittuu.

Vaihtaja toimii talvella luotettavasti, kun muistaa kerran päivässä tarkistaa pullokotelon mittarista kumman pullon puolella ollaan ( siis varsinaisen vai varapullon). Varapulloa pidetään aina täynnä ja mikäli se on esm. yön aikana tullut käyttöön, niin sitten ostetaan tyhjentyneen tilalle uusi ja entinen jo vähän tyhjentynyt varapullo pistetään varsinaiseksi käyttöpulloksi. Mittari näyttää vihreää varsinaiselle ja punaista varapullolle.

Kovilla pakkasilla on mahdotonta edes punnitsemalla tietää miten paljon kaasua saadaan pullosta ulos. Jos toinen pullo on kuitenkin aivan täysi, niin vaihtaja siirtää katkotta kaasun oton sille pullolle, mistä kaasun paine riittää.

LINNAMÄKI LEA 31.10.2007 00:16

No minun täytyy pysytellä vain kotisuomen markkinoilla, mitä täältä saa. Kuukauden kuluttua lähden Pohjois-Pohjanmaalle, ja sitä varten tässä olisi nyt tarve varustautua, jos siellä on jo kovinkin navakka talvi.

Meillä täällä korkeuksilla ei ole pakkanen juurikaan riesana, mutta kun mennään syvemmälle sisämaahan ja pohjoiseen, tilanne onkin ihan toinen.

NOUSIAINEN MARTTI 31.10.2007 07:41

Näin on! Itselle on käynyt juuri noin. Ne vähät kerrat kun olen pakkasilla autossa ollut, pullo on tyhjentynyt klo 2 yöllä, joka kerta. No äkkiä sen letkun vaihtaa, mutta jos toinenkin pullo olis jo tyhjä valmiiksi....

KUNNAS TAPANI 31.10.2007 08:08

Minä ostin sellaisen kaasumäärämittarin. Valmistajan mukaan aparaatti toimii -10 asteen lämpötiloihin asti, tarkoittaneeko sitten aparaatin lämpötilaa vai kaasun lämpötilaa. Tiedä häntä. On siitä ainakin se hyöty, että opin kohtalaisen hyvin arvioimaan kaasun kulumisnopeuden.

Matkailuautovalmistajat saisivat käydä täällä pohjoisen pakkasissa harjoittelemassa pullon vaihtoa, niin hoksaisivat laittaa kaikkiin tuotteisiinsa sellaisen pullokotelon, jossa putelit ovat luukusta katsoen vierekkäin. Esim. omassani ne ovat peräkkäin, eli pulloa vaihtaessa joutuu aina ottamaan molemmat ulos.

MYLLYRINNE KALERVO 31.10.2007 08:30

Automaattinen pullonvaihtaja on ihan ehdoton peli, mutta vaatii välttämättä rinnalleen käytössä olevan pullonilmaisimen, ihan niinkuin tässä edellä on kirjoiteltu. Itsellä on ollut Triomatic näytöllä, muuta tuohon Duomaticiinkin saa vastaavanlaisen esim. : http://www.vapaa-aika.com/asp_sivut/Lisätiedot_tilaussivu.asp?tunnus=168870 . Oikein kovilla pakkasilla saattaa tuosta kaasuputken lämmittimestäkin olla hyötyä, itse en ole tarvinnut vaikka se autossa on ollutkin.

LIIMATAINEN HANNU 31.10.2007 08:30

Äläkä hanki sellaista vermettä Lea! Siinä käy yleensä juuri niin kuin Antti jo kertoi, eli molemmat pullot tyhjinä yöllä, pakkasta -25 graadia ja kaasua ei saatavilla sadan kilsan säteellä!

MANNINEN RISTO 31.10.2007 09:16

Kysymykseesi hinnasta en osaa vastata, mutta vaihtaja on hyvä. Esim. minun autossa kaasukotelo on kuljettajan oven vieressä ja olen ottanut tavaksi vilkasta kotelosta mitä mittari näyttää joka päivä kun lähden ajamaan. Ja kun pullo on tyhjentynyt, niin heti ostanut uuden tyhjän tilalle.

JUUTINEN ANTTI 31.10.2007 09:18

Hanki Triomatic! Reissaat paljon ja kaasua kuluu. Säästää paljolta vaivalta! Caravanliikkeet osaavat sen asentaa ja niistä se myös löytyy. Ellei löydy, tilaavat. Mulle on jo useampaaan autoon Jyväs-Caravan laittanut, osaavat homman. Nimim: "yli sata yötä autossa joka vuosi"

EEROLA TEEMU J 31.10.2007 09:18

Niin, onhan se mukava herätä keskellä yötä kylmään ja mennä pakkaseen vaihtamaan pulloa, ellei toinenkin ole tyhjänä. Vai onko tarkoitus taas kerran johdatella asiallista aihetta kääkkähuumorin puolelle? Onko ne pullontäyttöpaikat lähempänä jos ei ole käytössä nykyaikaista laitetta minkä avulla voi välttyä ongelmilta? Toki jatkuvasti sähkötolpan perässä roikkuvien vaunuilijoidenkin mielipiteet on arvokkaita, mutta miksi tyrkyttää niitä m- autoilijoille, jotka tulee toimeen talvellakin ilman verkkovirtaa?

JUUTINEN ANTTI 31.10.2007 09:38

: ) ja : D samaa mieltä

LAHTI ANTTI 31.10.2007 09:43

Mistäs se Teemu nyt niin päättelee, että jatkuvasti sähkötolpan perässä roikuttaisiin. Taidat nyt puhua suulla suuremmalla. Kyllä vaunuilijatkin liikkuvat ympäri vuoden, ei se ole mikään piironkien yksinoikeus. Itse olen vaunun kanssa liikkunut vuodesta -75 ja uskon tänä aikana kokemuksia tulleen melko runsaasti. Niin kesä- kuin talvimatkailusta. Vaikuttaa, että sinulla Teemu on vielä paljon opittavaa näistä asioista. Vuosien saatossa on tullut vastaan useita tapauksia, joissa juuri automaattisten pullonvaihtajien takia, ovat molemmat kaasupullot olleet tyhjiä. On siinäkin vaivansa, jos täytyy vähän väliä katsoa mittarista paljonko on kaasua jäljellä. Normaali käytännöllä kun kaasu on loppu, niin vaihdetaan uusi pullo ja asia on OK. Seuraavana, tai samana päivänä hankitaan uusi pullo, riippuen mihin vrk:n aikaan vaihto on tapahtunut. Ja vaunuissa se on niin helppo vaihtaa. Ei tarvitse molempia pulloja ottaa pois, voidakseen vaihdon suorittaa. Se muuten on eräs monista syistä, miksi en piironkia ole edes ajatellut itselleni. Mutta se on jo toinen asia.

PALIN MATTI 31.10.2007 10:02

Automaattinen pullon vaihtaja! Koska sellanen on keksitty? Tähän asti on pitäny aina ite vaihtaa uus pullo tyhyjentynneen tilale. Jos taas tarkotat semmosta laitetta, joka vaihtaa ainoastaan kaasun syötön tyhyjentynneeltä pullolta täyele, mutta jättää silti sen tyhyjän pullon vaihtamatta uutteen täytteen pulloon, niin unohtaa voit semmosen laitteen. Tässä aiemmissa viesteissä on perusteellisesti jo selitetty sen toiminnan suenkuopat.

Pullonvaihtaja ja samppanjavispilä; siinä kaksi karavaanarin "välttämättömyystarviketta". KJON!

NOUSIAINEN MARTTI 31.10.2007 10:08

Uskokaa tai älkää, miulle myyjä ei suostunut myymään tehdasvarusteena, tilauksen yhteydessä automaatti vaihtajaa. Syyt on esitetty edellä. Oli reilu kauppias. Kiitos siitä hänelle.

TUOVINEN PENTTI K 31.10.2007 10:22

Kyllä ns.automaattinen pullonvaihtaja on hyvä.Kokemusta on kun kaasupullon kaasu on loppunut keskellä yötä ja kylmyys herättää.Nyt on autom.pullonvaihtaja ja näyttö vilkuttaa , että kaasu tulee toisesta pullosta ja nyt olisi aika hankkia täysi pullo.

EEROLA TEEMU J 31.10.2007 10:40

Tuskinpa nyt niin paljon kokeneempi karavaanari olet, koska olen minäkin ollut m- autoilija vuodesta 1975 lähtien Joitakin autoja olen omin käsin rakentanutkin. M- autoilla on liikuttu yli 400 000 km lähes 50 maassa, joista eräät Amerikoissa, Afrikassa ja Oceaniassa. Vaikka en ole koskaan matkailuvaunua hinannutkaan, niin en silti lähde neuvomaan, miten siinä touhussa pitäisi toimia. Sinulle näyttää olevan tärkeää löytää ainakin pieniä piikityksen aiheita m- autoilusta, mikä voi tuottaa tyydytystä arkeesi, ehkäpä.

No mikäs vaiva siinä on, että katsoo kerran päivässä kaasupullokotelosta mittarin näyttämän ja tekee siitä omat johtopäätökset? Taidat pitää paljon enemmän aikaa ottavaa hampaiden pesua tai pukeutumista aamuisin jo varsinaisena riesana?

Käsittääkseni kukaan ei ole julistanut tässäkään asiassa mitään arvovaltakiistaa linjalla "kääkät vastaan muut", vai onko se niin verissä, että heitetään asiallisetkin hommat läskiksi? Kukaan ei myöskään pakota Sinua tai muitakaan pullonvaihtajia vastustavia sellaista hankkimaan. Puuttuu enää väite, että pullonvaihtaja "kuluttaa kaasua" enemmän.

PUMMI KATI 31.10.2007 11:25

Se taisi, Teemu hyvä, olla niin, että sinä aloititi rotuerottelun sanomalla: "Toki jatkuvasti sähkötolpan perässä roikkuvien vaunuilijoidenkin mielipiteet...."

Tästä minä en pidä. Rotuerottelusta. Eikös se voisi olla niin, että vaunun ja auton ainoa ero on se, että toisessa on oma moottori. Toista vedetään autolla. Jossa taas on moottori. Ja laturi.

Sisällä olevissa olioissa ei pitäisi olla mitään eroa..... keskimäärin. Ei ehkä senkään johdosta, että olisi juurin vuonna 1975 tehnyt ensimmäisen autonsa. Joku on saattanut silloin tehdä ensimmäisen kaasumuttarinsa.

Vaikka et viisaasti lähdekeään neuvomaan miten vaunuilija pitäisi toimia, älä nyt kuitenkaan määrää meitä "roikkumaan jatkuvasti sähkötolpan perässä". Ihan on minunkin vaununi riippumaton tolipsta. Paitsi lumisella tiellä. Tolpista voi seurata missä tie menee.

Jorma

MERIKALLIO VELI-PEKKA 31.10.2007 11:35

Ja sitten vielä jäätelö-, jääpala- ja leipäkone + vohvelirauta, kaikki komeron ylimmällä hyllyllä pölyttymässä!
Mulla pullon letkun vaihto kestää minuutin, ei haittaa vaikka pitäisi vaihtaa klo 4, samalla voi päästää kissan ulkoilemaan. VP.

NOUSIAINEN MARTTI 31.10.2007 11:38

Pullonvaihtaja kuluttaa kaasua enemmän! Nimittäin pullo ei välttämättä tyhjene ihan kokonaan tässä revohkassa. Tällaisia pulloja yksi tuttava hakee eräältä huoltsikalta ja polttaa niitä tyhjäksi mökillä.

SIRKIÄ MATTI 31.10.2007 11:45

Vastaan ensin Lean kysymykseen. Kalliimmassa mallissa on esitteen mukaan erillinen kaasumäärän näyttö. "Mukana Eis-Ex, pieni 12V lämpöpatteri, joka huolehtii siitä, että pienet vesihiukkaset venttiileissä eivät pääse jäätymään ja aiheuttamaan ongelmia kaasunvirtaukseen. Erillään oleva kaasunmäärän näyttö." Kalliimpi paketti olisi täydellisempänä parempi. Halvempaan pakettiin olisi jo mukavuussyistä ostettava lisäksi erillinen sisätiloissa oleva kaasumäärän näyttö. Tuon Eis-Ex tarpeellisuudesta en tiedä. Minulla on tuo halvempi "karvalakkimalli" nykyään käytössä.

Ostaessani auton, siinä oli Triomatic vaihtaja. Triomatic toimi luotettavasti pitkään, ennen "vihreäkorkkisen" kaasuvuotoa. Huollossa eivät alkaneet korjausyrityksiin, vaan ehdottivat vaihtamista Duomaticiin. http://i1.tinypic.com/4z09ahj.jpg http://i13.tinypic.com/675pgr6.jpg Sisällä on lämmittimen säätimen päälle asennettuna varapullon kaasumäärän mittari. Mittarista on helppo seurata pelkällä vilkaisulla, koska varapullo on tullut käyttöön. Näkee varapullon täyttömäärän, ja arvioidun kaasun riittävyyden tunteina, sillä kulutuksella. http://i3.tinypic.com/4xyj4lx.jpg On sitten tyystin omaa huolimattomuutta, jos ei ehdi ostaa ja vaihtaa täyttä pulloa ennen varapullon tyhjentymistä.

EEROLA TEEMU J 31.10.2007 11:48

Monessa revohkassa pullo ei tyhjene kokonaan ja yksi sellainen on kova pakkanen. Ainakin tuo meikäläisen Truman Triomatic tyhjentää normaalioloissa pullot aivan tyhjäksi, tai ainakaan niistä ei tule kaasua pihalle edes avatusta pulloventtiilistä kuin pihauksen verran. Huoltsikalta (tai halpismarketeista) löytyvistä pulloista voi kaasua löytyä monestakin syystä. Yleisin on, että vaihdetaan ajoissa täyteen "varmuuden vuoksi". Vaihdan itsekin lähes tyhjän pullon täyteen ennen Lapin matkoja, koska perillä täyttö maksaa 50-100% enemmän.

EEROLA TEEMU J 31.10.2007 12:05

Voithan Jorma nähdä tosiasian rotuerottelunakin jos niin haluat, mutta auton ja vaunun ero ei käytännön tasolla kuitenkaan ole yksistään siinä moottorissa. Havaintojeni mukaan vaunut hakeutuvat yleensä sähköliitäntöjen yhteyteen viimeistään parin yön jälkeen -varsinkin talvella. Silloin ei automaattinen kaasupullon vaihtaja ole läheskään niin tärkeä laite kuin m- autolla, joka käy "tolpalla" ehkä kerran- pari viikossa.

Erilaiset kausipaikat ympäri Suomen on melkein yksinomaan vaunujen käytössä -sinänsä täysin ymmärrettävää. Äläkä kuvittele että minä sen paremmin kuin sinäkään pystyisimme ketään "määräämään" mihinkään tiettyyn kaavaan, mutta tosiasioille emme voi mitään; emmekä luetun ymmärtämiselle.

LINNAMÄKI LEA 31.10.2007 12:36

Enkö muka älyäisi hankkii tyhjentyneen pullon tilalle uutta? Ei kait se yhdessä yössä tyhjene? Ja sama juttuhan se on ilman vaihtajaakin, kun loppu, niin loppuu, jollei ole viihtinny hankkii uutta tyhjentynneen tilalle.

PALIN MATTI 31.10.2007 12:37

Mie yhyn täysilä tuohon V-P:n mielipitteesseen. Se verran pittää olla aina urheilumieltä mukana, että viittii käyä Tammikuisena pakkasyönä klo 03:22 räntäsatteesa ulukona autosta siirtämäsä sen kaasuletkun toisseen pulloon. Ensteks pittää tieteski sulattaa kaasukaapin jäätyny lukko. Tarkentasin kuitenki tuosa V-P:n varusteluettelosa tuota leipäkonetta niin, että matkailukäytösä on parhaimmaksi osottautunu NÄKKILEIPÄKONE. KJON!

LINNAMÄKI LEA 31.10.2007 12:38

keskellä yötä, se kaasupullo varmaan pitää hirveetä meteliä, että nyt lisää kaasua ja äkkiä, et herää varmasti. Minä en takulla herää, vaikka auto kaadettasi, jos kerran uneen oon päässy. Hirmunen palosireeni siinä tyhjentyvässä putelissa pitää ollakkin, et mut saa heräämään yöllä!

LINNAMÄKI LEA 31.10.2007 12:41

Kuulehan Antti! Nyt olet pikkusen jäänyt jo ajan hengestä. Ei ole minulakaan pullot peräkkäin, vaan vierekkäin. Ei tartte nostella toista pois, saadakseen toisen käyttöön.

LINNAMÄKI LEA 31.10.2007 12:48

No niin, nyt isäntä ilmoitti tänä aamuna ottaneensa mun autosta toisen putelin ja se vapautuu vasta helmikuussa, kun peuran mettästys on ohi.

Joten MISTÄ mun nyt kannattaa se TOINEN PULLO hankkia?

LINNAMÄKI LEA 31.10.2007 12:50

Tuolla aiemmin kerrottiin ja joka lähteessä kerrotaan, että näissä karavaanareiden alueella saa kaasua edullisemmin, mutta nyt kun talvisin ne ovat kiini.

Onko se HUOLTOASEMA, josta nyt kaasua ostetaan vai onko jotain muita edullisempia kanavia?

LINNAMÄKI LEA 31.10.2007 12:57

No mun on sit varmaan otettava akvaario ja kilpparit mukaan. Mul on kovin putteellinen auto ja taitaa jäädäkkin. Ei ole jääpälalevyä, ei leipäkonetta, eikä jäätelökonetta koko huushollissa, saatikka autossa ei edes kahvinkeitintä, ei kahvia, ei kattiloita, ei paistinapannua. Kahdesti olen puolessa vuodessa hellaa käyttänyt. Mulle täysin tarpeeton ja turha kaluste.

Ai niin, listastasi puuttuu pyykkikone. Pyykkilauden tietty voisin minä ottaa, se kun on mulle tyystin tuttu kampe.

LINNAMÄKI LEA 31.10.2007 13:02

Joo, urheilumieltä miulla ei oo. Tasan tarkkaan 200 %:n varmuuvella kaasupullo jää vaihtamatta yöllä. Tuskin autosta ulos pääsen, se on takkuuvarma.

Vasta nyt alakaa olla käjet siinä kunnossa, ett pukkeutuminen rupiaa onnistummaan. Tosin "ilikosillani" vielä oon tätä kirjoittaissa.

Kaasupulloo tuskin vieläkään pystyn käsittelleen. Tarvitaan n. 10 tuntia heräämisestä, ennekuin käjet pellaa edes kohtuuvella. Tämä on kuule Matti sitä "uamujäykkyyttä", joka liäketieteellisesti on sallittuu enintään 2 tuntia herreemisestä. Joku voesi olla taevahan riemussaan näin pitkästä uamujäykkyyvestä.

EEROLA TEEMU J 31.10.2007 13:53

Kokeile sitä pullon ostoa vaikka tämän saitin "Tavaratori"- osastolta. Siellä on toisinaan pulloja myynnissä edullisemmin kuin huoltoasemilla. Kovin kaukaa pulloa ei kannata lähteä hakemaan, joten ilmoita myös mistä ilmansuunnasta mieluiten hakisit -jos löytyy.

Edullisimmat kaasut on löytyneet mm. Tarjoustalosta. Eri paikkakunnilla on omia halpistavarataloja, joilla saattaa löytyä myös kaasua. Täällä on joskus myös huoltoasemilla tarjouksia kaasusta mm. Teboililla.

LINNAMÄKI LEA 31.10.2007 14:27

No nytkun tästä selviän lähtemään, niin reitti on Huittinen - Forssa - Karkkila - Helsinki. Njaa, tai sitten Forssa - Riihimäki - Helsinki. Siellä pari yötä, ja sit Helsinki - Lahti ja pastieroon Lahen ympäristössä. Enpä tiijä miten pitkään. Riippuu mistä roikkuu.... no miltä tilanne sit viikonlopulla näyttääkin. Työstänkö niitä seutuja. Jatko kuitenkin Lahti - Tampere - Huittinen ja sit tänne kotokulumille.

Kyllähän tohon reitin varrelle varmasti osuu monta puotia. Paitsi, että lähtö varmasti jää tänä iltana aika myöhälle, ettei puojit oo enää auki. Mut sit Helsingin seudulla ja siitä eteenpäin.

LAHTI ANTTI 31.10.2007 14:42

Lea hyvä. Jos lukisit kaiken tämän tietomäärän joukosta kaikki kommentit,niin huomaisit, että en ole jäänyt ajan hengestä. Samoin jos tutustuisit eri m-autoihin ja niiden kaasukotelo ratkaisuihin. Tässä lainaus Tapani Kunnaksen tässä ketjussa klo.08.08.59 olleeseen tekstiin. "Matkailuautovalmistajat saisivat käydä täällä pohjoisen pakkasissa harjoittelemassa pullon vaihtoa, niin hoksaisivat laittaa kaikkiin tuotteisiinsa sellaisen pullokotelon, jossa putelit ovat luukusta katsoen vierekkäin. Esim. omassani ne ovat peräkkäin, eli pulloa vaihtaessa joutuu aina ottamaan molemmat ulos." Lainaus loppui.

Nykyajassa oleva Antti.

NOUSIAINEN MARTTI 31.10.2007 15:05

Kyllä mie huomasin että Sie kirjottelet ilkosillasi. Aamujäkyyttä... hmm, olisko tuo tähän aikaan päivästä liiottelua, ihan keneltä vaan.

IPATTI VEIKKO 31.10.2007 15:10

En kannata pullonvaihtajaa siksi, että joskus huomaa, että onkin kaksi tyhjää pulloa ja se tapahtuu helposti. Minä olen 30 vuoden karavaanihomman aikana jaksanut vaihtaa pullon silloin kun se on tyhjä. Olen myös antanut sen toisen täyden pullon myös sellaiselle, jolla olikin kaksi tyhjää pulloa. Mielestäni koko pullon vaihtaja ei ole hintansa väärti.

SIHVOLA MARKUS A 31.10.2007 15:35

Tässä asiassa taitetaan peistä, taas varmaan loputtomiin.Tosiasiaa ei kuitenkaan pääse karkuun,eli ne tyhjenneet kaasupullot on jossain vaiheessa kuitenkin vaihdettava täysinäisiin.Automaattiseen kaasun vaihtajaan en ota kantaa, koska ei ole kokemusta kyseisestä laitteesta.Mielestäni kaikenlainen touhuilu kuuluu lajin luonteeseen,esim. vaikkapa pullon vaihto yöllä pakkasessa.Helpotusta hakevat voivat aivan vapaasti hankkia automaatti vaihtajan .Kohta varmaan joku keksii ruveta tinkaamaan paljon ajaville automaatti ohjausta.

KORPPI SEPPO A J 31.10.2007 15:55

Kokemukseni mukaan yleensä halpiskaupat ja rakennuskonevuokraamot ovat edullisimpia paikkoja vaihtaa kaasupullo. Huoltoasemalta haeb sitten jos ei noita em. paikkoja löydy.

PUTTONEN MATTI 31.10.2007 15:58

Mahtavaa logiikkaa heti ensinmäisessä vastauksessa. Älä hanki sellaista muuten heräät yhtenä yönä kylmyyteen. Eli jos sulla on kaksi pulloa niin silloin kaasu loppuu öisin, mutta yhtä pulloa käytettäessä se ei lopu! Noissa pulloissa on painemittarit, jotenka säännölisin väliajoin tarkkailemalla tilannetta tietää, läheneekö pullon vaihto vai ei. Kun saavut leirintäalueelle sunhan pitää avata kaasupullokotelo muutoinkin turvallisuuden varmistamiseksi; ei ole enää iso vaiva katsoa mittareihin. Mulla on toiminut erittäin hyvin, eikä ole kaasu päässyt loppumaan, edes öisin. Voihan tuota laitetta käyttää myös niin, että yöllä sitten kaasun loputtua, menee itse manuaalisesti avaamaan täyden pullon hanan. Eipä tarvitse irrottaa letkua toisesta pullosta ja kytkeä seuraavaan. Mutta tämä systeemi vain niille joilla kahden pullon kanssa kaasu loppuu öisin.

NOUSIAINEN MARTTI 31.10.2007 16:04

Kyllähän tuollainen pullonvaihtaja on hintansa väärti. Ainakin sille joka antaa sen tyhjän- ja saa sen täyden pullon tilalle.

AHONEN KAI 31.10.2007 17:51

Saakohan tuohon Duomatickkiin adapteria että saisin käytettyä päältä täytettävää pulloa toisena?

Syystä että kun lähdemme etelään otamme saksalaisen sivuventtiili pullon ja espanjalaisen päältä täytettävän matkaamme.

Tämä: http://i3.tinypic.com/4xyj4lx.jpg laittoi ihmettelemään miksei meillä vielä ole automaattista pullonvaihtajaa.

Itsellä ollut se mielikuva että asiaa ei pysty muuten kontrolloimaan kuin olemalla päivittäin perä pystyssä pullokaapissa, mutta tuo yo. linkin digimittari aiheuttaa tuuletusta perstaskun tienoilla.

Niin se kelkka ja tuuliviiri kääntyilee ;)

PS. Lea, eiku kauppaan

PALIN MATTI 31.10.2007 18:50

Sorry kaima, mutta paineesta et voi määritellä pullon sisältämän nestemäisen kaasun määrää. Paine pullossa on riippuvainen niin monesta eri tekijästä. Punnitseminen on ainoa keino selvittää pullossa olevan kaasun määrä.

TERVO JARI 31.10.2007 19:14

lähtee sillä ku ajelet ns. nimismiehenkiharat omaavaa tietä ja paat pyykit veteen pesupuluverin kaa, kyl maar sen verran täräjää et pyykkilautaa vastaa . . .

jari

LINNAMÄKI LEA 31.10.2007 19:23

Joo, just kävin hakemassa, en minä tiijjä, mikä tää nyt on, mut keskussairaala lähetti sen vekottimen, jolla mä saan virtastaa akusta, ja tää liitäntäkappale sopi mun autoon.

Kokeilin heit, ja hah..... alkohan hujo käymään koneesta (CPAP), kun laitoin päälle., elie se toimii, hurraa hei. Joten tuli mieleen, et toimiskohan tää sama laite jossain muussakin vekottimessa, siis muuntas akkuvirran koneelle sähkövirraksi?

LINNAMÄKI LEA 31.10.2007 19:28

ajella vaan tätä nurkkakunnan tietä. Ainako kotoo lähen, 95 % niistä tavaroista, jotka ylipäätään pystyvät tippumaan, ovat tasan tarkkaan lattialla ennenkuihn päätielle (3 km) pääsen. Jos joku kampe tään kolmen kilometrin ajan säilyy paikoillaan tai ylipäätään putoilematta, sit se kyl kestää seuraavan 1000 km paikoillaan varmasti ellen minä sitä mee siirtelemään.

LAHTI ANTTI 31.10.2007 19:45

Lea. Kun ehdit, niin lue viestini klo.14.42. Odotan vastaustasi.

SIRKIÄ MATTI 31.10.2007 19:57

Tuonne on kaasunostajat keränneet hintatietoja eri paikkakunnilta. Katsele reitille sopivalta paikkakunnalta viimeisempiä hintatietoja. http://karavaanari.info/SMF/index.php?board=16.20

Lealle voi olla käyttöä tällekin listalle, johon on kerätty tietoa vapaista reissuparkeista missä on mahdollisuus sähkönsaantiin. http://karavaanari.info/SMF/index.php?topic=2082.0

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.