- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Aurinkopaneeli(t) vuonna 2021 tuotteilla
Aurinkopaneeli(t) vuonna 2021 tuotteilla
Älä nyt taas aloita jos yritetään ajatella asiota eri kanteilta. Ei tämä niin vakavaa ole että kannattaisi hermostua.
@timppa
No mulla tää tämmönen kiinan säädin mikä tossa edellä jo haukuttiinkin. Mutta siis laitoinko oikein että säätimen battery liittimistä EBL poksin solar liitäntään. Vai oisko pitäny ottaa säätimen load liittimistä? Ei kait.
Satanan pimeetä ja lunta kennon päällä niin eihän tuo näytä mitään. Tai siis perusnäytössä näyttäs virtaavan paneelilta säätimeen jotain. Oikeesti eniten tässä ketuttaa tää siperiasimulaattori niin että lämpösempiin maihin se on lähettävä.
Oikein on. Kyllä se load kannattaa jättää tyhjäksi.
Mulla on vuosien kokemuksia sähkäperämoottorin latauksesta ja mökin valoista. Molemmat halvalla PWM-säätimellä. Hyvin ovat työnsä tehneet.
Edellisessä autossa oli yksi paneli ja kymmenen euron säädin, sillä yhdistelmällä lopetettiin sähkö osto kai jo kymmenen vuotta sitten. Invertteriä ei tietty ollut. Heti kun ledit tulivat tämä muutos tapahtui.
MPPT on eri juttu, sitä ei ehkä halvalla saa toimivaa.
Se on hauska kun monella on huonot sydeemit, vääränlaiset kytkennät ja laitteet. Siitä huolimatta kaikki on vuosikaudet toiminut juuri kuten pitää. Mun mielestäni sen pitäisi riittää.
@timppa
Syksyllä kyselin Aliexpressin kautta kauppiaalta useasta 30 dollarin mppt-säätimestä ja sain vastauksen että "fully mppt compatible" eli ovat aikuisten oikeasti PVM säätimiä. Nyt näyttää yleistyneen jopa Alimarketin tuotetietoihin ao. maininta.
Käytännössä halvimmat oikeat MPPT säätimet näyttävät edelleen maksavan alkaen hieman alle satasen, taitaa joku karvalakkimalli olla vajaat 80€
Ehkäpä, arvon herrat, jatkaa keskustelua hieman siitä näkökulmasta, että mitkä olisivat nyt järkevimmät tarvikkeet paneelijärjestelmään.
Yksi asia mitä on tässä keskustelussa hieman ihmetellyt on diodin jättäminen pois??
Ei itse ainakaan ole nähnyt paneeleissa mitään erikseen irrotettavaa diodia?? Ehkä se on siinä mustassa boxissa, tuntuisi oudolta tehdä oma viritys??
Valteknolta tuli tänään mainosta tommosesta. Joka asiaa tuntee niin vaihdanko kiinan säätimen tähän. Saavutanko sillä jotain? Kehuvat että ihan matkailuvehkeitä varten tämä.
https://www.valtekno.fi/kauppa/tuote/lataussaadin-votronic-15a/?mc_cid=4dd6f151d1&mc_eid=689162c9a2
Petteri, voithan asentaa jokaiselle paneelille oman säätimen. Ei tarvitse ajatella diodeja tai varjostumien vaikutusta toiseen paneeliin. Hieman työläämpi asentaa ja ehkä hieman kalliimpi (säätimet + piuhat yms. hilut) Säätimet voivat olla kokoluokkaa pienemmät.
Petteri, voithan asentaa jokaiselle paneelille oman säätimen. Ei tarvitse ajatella diodeja tai varjostumien vaikutusta toiseen paneeliin. Hieman työläämpi asentaa ja ehkä hieman kalliimpi (säätimet + piuhat yms. hilut) Säätimet voivat olla kokoluokkaa pienemmät.
Juu ei, ja taidan edelleen laittaa paneelit rinnan, kuten tuossa Offgriden ohjeessa…yhdellä Victronin säätimellä…
Älä nyt taas aloita jos yritetään ajatella asiota eri kanteilta. Ei tämä niin vakavaa ole että kannattaisi hermostua.
@timppa
Ei täällä kukaan ole hermostunut, tai ainakaan minä (muista en oikeastaan tiedä).
Tosiaan ajattelet toiselta kantilta, pitäydyt aataminaikaisessa tekniikassa vaikka tekniikka on hurjasti kehittynyt. Vähän sama kuin ajaisi 80-luvun volvolla joka kuluttaa 10 litraa satasella, kun nykyään päästää alle puoleen tuosta. Ja vielä monipuolisemmalla autolla. Mutta tapansa kullakin, tosin sitä ei pitäisi levitellä oikeana totuutena.
"No mulla tää tämmönen kiinan säädin mikä tossa edellä jo haukuttiinkin. Mutta siis laitoinko oikein että säätimen battery liittimistä EBL poksin solar liitäntään. Vai oisko pitäny ottaa säätimen load liittimistä?"
Jos battery liittimen jättää tyhjäksi, niin säädin vaurioituu kun paneelilta alkaa tulemaan poweria. Eli oikein on kytketty.
Ehkä yhden asian voisi asiaa paremmin tuntevat minulle selventää?
Ketjun alussa on yksi 330 watin HC Perc paneeli sekä 180 watin paneeli. Äkkiseltään luulisi, että yksi 330 paneeli on aikas lähellä kahden 180 paneelin tuottoa, mut eikö todella olekkaan näin?
"Mulla on vuosien kokemuksia sähkäperämoottorin latauksesta ja mökin valoista. Molemmat halvalla PWM-säätimellä. Hyvin ovat työnsä tehneet."
Niin, toimiihan ne, ei kukaan ole muuta väittänyt. Ainoastaan että toimintaa saa parannettua helposti, tuomalla järjestelmän tähän päivään.
"
Se on hauska kun monella on huonot sydeemit, vääränlaiset kytkennät ja laitteet. Siitä huolimatta kaikki on vuosikaudet toiminut juuri kuten pitää."
Ei kukaan ole tuommoista väittänyt, olet itse kasannut moisen olkiukon. Ainoastaan kytkentää voi parantaa helposti, laittamalla paneelit sarjaan (MPPT) tai lisäämällä estodiodit (PWM). Mutta kuten totesit, toimii kuten pitää käyttäjälle, vaikkakin paremminkin saisi toimimaan.
"Ehkäpä, arvon herrat, jatkaa keskustelua hieman siitä näkökulmasta, että mitkä olisivat nyt järkevimmät tarvikkeet paneelijärjestelmään."
Uuteen järjestelmään ehdottomasti MPPT säädin, joko yhdellä isolla (330W PERC) paneelilla, tai kahdella peinemmällä sarjaan kytketyllä. Kaikki muut kytkentätavat heikentää järkestelmän suorituskykyä, ja tekevät sähköstä kalliimpaa.
"Yksi asia mitä on tässä keskustelussa hieman ihmetellyt on diodin jättäminen pois??
Ei itse ainakaan ole nähnyt paneeleissa mitään erikseen irrotettavaa diodia?? Ehkä se on siinä mustassa boxissa, tuntuisi oudolta tehdä oma viritys??"
Ei se ole mikään oma viritys, vaan normaali kytkentätapa kun paneeleita kytketään rinnan. Eli kyse on tämmöisistä: https://www.thermosun.fi/epages/thermosun.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Kuvaus/Products/111051
(kannattaa huomioida teksti: "muuten varjoisat paneelit syövät aurinkoisen paneelien tuoton.")
Valteknolta tuli tänään mainosta tommosesta. Joka asiaa tuntee niin vaihdanko kiinan säätimen tähän. Saavutanko sillä jotain? Kehuvat että ihan matkailuvehkeitä varten tämä.
https://www.valtekno.fi/kauppa/tuote/lataussaadin-votronic-15a/?mc_cid=4dd6f151d1&mc_eid=689162c9a2
Itse hommaisin tuonsijaan tämmöisen: https://www.thermosun.fi/epages/thermosun.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/Kuvaus/Products/110336
On varmasti laadukas ja monipuolinen. Sekä huomattavasti edullisempikin.
Juu ei, ja taidan edelleen laittaa paneelit rinnan, kuten tuossa Offgriden ohjeessa…yhdellä Victronin säätimellä…
Kaikista huonoin kytkentä MPPT säätimelle, mutta kukin tekee omillaan mitä haluaa.
(Ongelmat: toinen paneeli varjossa aiheuttaa toisen paneelin tehon valumisen siihen, sekä MPPT säädin ei pysty toimimaan optimaalisesti)
Ehkä yhden asian voisi asiaa paremmin tuntevat minulle selventää?
Ketjun alussa on yksi 330 watin HC Perc paneeli sekä 180 watin paneeli. Äkkiseltään luulisi, että yksi 330 paneeli on aikas lähellä kahden 180 paneelin tuottoa, mut eikö todella olekkaan näin?
PWM säätimellä ei ole, 330W HC PERC paneeli vastaa tällä säätimellä noin 150W normipaneelia.
MPPT säätimellä Yksi 330W paneeli toimii tehokkaammin, kuin kaksi rinnan kytkettyä 150W paneelia (näiden eroon vaikuttaa auringon valon kirkkaus, mitä vähemmän valoa sen paremmin toimii 330W paneelilla). Jos taas kaksi 150W paneelia ovat sarjassa, PERC paneeli tuottaa noin 10% enemmän (eli 30W, vrt. 330W versus 300W), eikä tähän eroon vaikuta auringon kirkkaus.
Kajavan Timoa myötäilen tuossa tuplapaneeliasiassa: ehdottomasti sarjaan MPPT- säätimellä! Ja tuo Victron on ehdottomasti suositukseni. Tuotteet on laadukkaita ja hinta kohdallaan.
T. Hemmo
"No mulla tää tämmönen kiinan säädin mikä tossa edellä jo haukuttiinkin. Mutta siis laitoinko oikein että säätimen battery liittimistä EBL poksin solar liitäntään. Vai oisko pitäny ottaa säätimen load liittimistä?"
Jos battery liittimen jättää tyhjäksi, niin säädin vaurioituu kun paneelilta alkaa tulemaan poweria. Eli oikein on kytketty.
No hitto, ihan selvä juttu tuo. Ei vaan tässäkohtaa tullu mieleen. Siksihän kytkentäjärjestyskin on ensin akku säätimeen ja sitte kenno.
"Mulla on vuosien kokemuksia sähkäperämoottorin latauksesta ja mökin valoista. Molemmat halvalla PWM-säätimellä. Hyvin ovat työnsä tehneet."
Niin, toimiihan ne, ei kukaan ole muuta väittänyt. Ainoastaan että toimintaa saa parannettua helposti, tuomalla järjestelmän tähän päivään.
"
Se on hauska kun monella on huonot sydeemit, vääränlaiset kytkennät ja laitteet. Siitä huolimatta kaikki on vuosikaudet toiminut juuri kuten pitää."
Ei kukaan ole tuommoista väittänyt, olet itse kasannut moisen olkiukon. Ainoastaan kytkentää voi parantaa helposti, laittamalla paneelit sarjaan (MPPT) tai lisäämällä estodiodit (PWM). Mutta kuten totesit, toimii kuten pitää käyttäjälle, vaikkakin paremminkin saisi toimimaan.
Juuri tämä mua ihmetyttää, miksi ihmeessä mun pitäisi parantaa sellaisia asioita joissa ei ole mitään vikaa. Mihin kummaan laitan sen lisävirran jonka vehkeiden parantaminen toisi.
Tietysti MPPT-säädin on tätä päivää mutta ei ollenkaan välttämätön.
Rautzilla on ilmeisesti yksi paneli ja PWM-säädin. Se yksi 100 W:n paneli tuottaa max 5,5 A Tätä tuottoa ei tapahdu kovin usein, se tulee jäämään 2,5-3,5 A:n vaiheille pääosin.
Nyt Rautzi ostaa MPPT säätimen ja saa keskimäärin 20% paremman tuoton. Parempi tuotto on n. 0,6 A enemmän kuin ennen ostosta. Mitä ihmettä Rautzi tekee sillä 0,6 ampeerilla, ei yhtään mitään.
@timppa
"Rautzilla on ilmeisesti yksi paneli ja PWM-säädin. Se yksi 100 W:n paneli tuottaa max 5,5 A Tätä tuottoa ei tapahdu kovin usein, se tulee jäämään 2,5-3,5 A:n vaiheille pääosin.
Nyt Rautzi ostaa MPPT säätimen ja saa keskimäärin 20% paremman tuoton. Parempi tuotto on n. 0,6 A enemmän kuin ennen ostosta. Mitä ihmettä Rautzi tekee sillä 0,6 ampeerilla, ei yhtään mitään."
Ensi alkuun, pitäsi edes laskea oikein. Nyt lasket taas olettaen että säädin toimii PWM säätimenä.
Oikeasti MPPT säädin toimii ihan erilailla, ja laskut ei mene ihan noin yksioikoisesti.
Eli otetaan taas esimerkki, Rautzi herää aamulla ja ihmettelee miksi matkailuväline on pimeenä. No, jännitemittari näyttäää 10,8 volttia, eli akku on tyhjentynyt yön aikana kun Rautzi oli telkkaria katsoessaan unohtanut invertterin päälle ja sitä kautta muitakin kulutuslaitteita. Mut eipä hätää, aurinko alkaa paistaa pilven takaa täydeltä terältä.
Nyt sitten lasketaan paljonko Rautzi saa taivaalta ampeereita.
Käytetään vaikka Bilteman 100W monpaneelin arvoja, eli Vm=18,1V ja Im=5,35A.
Vanhalla järjestelmällä, 100W paneeli PWM säätimellä Rautzi saa akkuun 5,35A kun aurinko porottaa täydeltä taivaalta.
Vaihtamalla MPPT säätimeen, 100W paneeli pystyy antamaan Rautzin akkuun 9,26A. Mikä on yli 70% ENEMMÄN kuin PWM säätimellä. Ja ainoa ero on tosiaan säädin.
Mielestäni reilun 70% (liki 4A) lisäys ei ole mitenkään "yhtään mitään", ainakaan jos akku on tyhjä.
"Mulla oli 140W:n paneleissa 20 A:n estodiodit. Siis reilu mitoitus, mutta kuumenivat aika paljon. Rakensin sydeemin 2016 ilman diodeja."
Niitä diodeita lämmitti maksimissaan 2,5W teho, eli silloin kun paneeli antoi sen täyden virtansa ulos joka tarkoittaa oikosulkua auringonpaisteella (STC). Tuo teho ei hirveän kummoisesti lämmitä, enemmän lämpenevät suorassa auringonpaisteessa. Yhtä kaikki ko. lämpenminen on merkityksetöntä kun ko. diodit on suunniteltu niin että ne kestävät jopa 6W tehon.
"Varjoissa on elelty eikä koskaan ole akut tyhjenneet. Nyt syksyllä asensin ne diodit syysreissulle eikä mitään muutosta ollut muuta kuin ne kuumat diodit katolla. Otin diodit pois. Tämä on siis käytännössä kokeiltu."
Se että sinulla sähkö riittää, ei tarkoita että tuommoinen järjestelmä olisi tehokas tai edes hyvä. Monilla riittää sähköt vaikka ei ole ollenkaan paneeleita. Mutta se on hyvä että sinulle ko. järjestelmä kelpaa, kaikille ei välttämättä tuommoinen kelpaa. Heillä voi olla kulutustakin enemmän.
Ja vielä tuosta reissusta, et voi tuommoisesta todeta että "eikä mitään muutosta ollut", vai oliko sinulla täysin vastaava järjestelmä rinnalla diodeiden kanssa jotta voit tehdä vertaisarvioinnin? Jos ei, niin se ei täytä minkäänlaista hyväksyttävää testiä. Se lisää vain mutua.
Hienosti veijarit päätteli. Mulla tosiaan on katolla yks 100W paneeli, ja vinkuintian säädin missä lukee MPPT mutta kuten edellä osoitettiin se on mppt compatible eli mppt yhteensopiva. Tarttee tilata tuo kunnollinen.
Moni varmaan pärjää kesäiset päivät ihan perus setillä, olkoon se sitten vaikka PWM-säätimellä.
Mutta aikaisin keväällä ja myöhään syksyllä reissaavat tarvitsevat kaikki saatavilla olevat amppeerit ja silloin on hyvä olla MPPT-säädin ja hyvä sellainen. Vielä kun saisi värkättyä kallistettavat paneelit..
On siis monenlaista käyttötarvetta ja yksi systeemi ei sovellu kaikille.
Tuli joskus mieleen, että pysyisikö tuollainen taipuisa paneeli liimattuna auton seinässä?? Siinä olisi hyvä asento aamu- ja ilta-auringolle..
''Vaihtamalla MPPT säätimeen, 100W paneeli pystyy antamaan Rautzin akkuun 9,26A. Mikä on yli 70% ENEMMÄN kuin PWM säätimellä. Ja ainoa ero on tosiaan säädin.''
Kauppiatkaan eivät lupaa kuin maximissaan 40 % enemmän ja tavallisimmin 20 %.
Esa on oikeassa siinä että täällä kotimaassa tulee tietenkin vuodenaika jolloin mistä tahansa järjestelmästä loppuu voima. Siinä tarvitaan kaikki mahdollinen.
@timppa
"Kauppiatkaan eivät lupaa kuin maximissaan 40 % enemmän ja tavallisimmin 20 %."
No, hienoa. Sulla on varmaan antaa jotain referenssejä näihin lupauksiin.
Hyötysuhteet on helppoa laskea itse jos vain tietää tekniikan ja miten ne toimii. Ja tietty laskutaitoakin vaaditaan.
Kumpaa uskot enemmän, tuotteen valmistajaa vai kauppiasta jonka tehtävä on vain myydä?
Itse uskon eniten kolmannen osapuolen tutkimuksia.
Alla kuvassa pari yleisintä kiinansäädintä Aliexpressistä, joita kaupataan monissa muissakin nettikaupoissa MPPT säätiminä.
Pitäiskö tästä ottaa nyt kunnia oman kyselyn nimiin, kun näihin on ilmaantunut tuotetietoihin huomautusteksti punaisella: "Note: It is high quality compatible MPPT + PWM Solar Controllers ,not 100% True MPPT"
Eli melkein MPPT, mutta ei ihan 100% ;O) Huijauksesta huolimatta siis PVM säätimiä varsin kohtuulliseen hintaan.
Toinen huvittava "huijausmarkkinointi" on noissa kiinanihmeissä esiintynyt, että kaupataan esim 600W paneelipakettia säätimineen edulliseen vähän reilun satasen hintaan. Tarkemmin kun tutkii, niin siinä onkin 30-50W paneeli + säädin + tykötarpeet ja 600W invertteri, jolla saadaan setistä 600W paketti.
On sitten ihan oikeitakin paketteja, mutta noihin superlöytöihin kannattaa aina varata hetki kriittistä lukuaikaa.
Liitetiedostot
saadin.jpgMulla on tuo oikeenpuoleinen vehjes tossa nyt.
Ihmettelin kiinankaupassa invertteriä, 30000w, ja tupakansytytin liitäntä. Vaikuttaa uskottavalta.
Mun mielestäni sun kannattaisi tehdä talven reissu niillä vehkeillä mitä sulla nyt on kiinni. Olen kuukausikaupalla etelässä aivan vierestä seurannut lähes vastaavalla ( paneli 140W ) paketilla olevaa vaanaria joka ei osta sähköä. Ei ole akku tyhjentynyt. Invertteriä ei tietenkään ole, vain telkkari ja valot, yksi hupiakku.
Tämäkin käytännössä koettua, ei laskennallista teoriaa.
Sitähän ei kukaan tiedä millaiseksi sun ajatukset muuttuvat reissulla, on sitten helppo lisätä laitteita jos siltä tuntuu.
@timppa
Olen antanut itseni ymmärtää, että jos virta loppuu illalla/yöllä, niin eikös se ole ensisijaisesti kiinni akkukapasiteetista ja vasta toissijaisesti paneelitehoista?
Olen päissäni pohtinut strategiaksi: ensin mitotetaan akkua/akkuja riittävästi ja sen jälkeen paneeliwatteja senverran, että kerkeää päivänvalolla akut lataamaan.
Mun mielestäni sun kannattaisi tehdä talven reissu niillä vehkeillä mitä sulla nyt on kiinni. Olen kuukausikaupalla etelässä aivan vierestä seurannut lähes vastaavalla ( paneli 140W ) paketilla olevaa vaanaria joka ei osta sähköä. Ei ole akku tyhjentynyt. Invertteriä ei tietenkään ole, vain telkkari ja valot, yksi hupiakku.
Tämäkin käytännössä koettua, ei laskennallista teoriaa.
Sitähän ei kukaan tiedä millaiseksi sun ajatukset muuttuvat reissulla, on sitten helppo lisätä laitteita jos siltä tuntuu.
@timppa
Näillä mennään tässävaiheessa. Ja tammikuusta vilahdan välimeren rannoille pari kolme kk reissuun. Luulisinpa tietäväni sitten tarviinko mitään lisää. Pikku telkkari ja led valot, eihän noi nyt paljoa ota. Invertteriä en ota mukaan ollenkaan. En näe tarvetta. Kotosuomessa ei ole ollu mitään ongelmaa vaikkei ole ollu mitään paneelia sillon vielä, vasta kuukausi sitte laitoin tuon yhen tonne katolle.
Ja muutenkin, tossa on vaan yks vapaa-ajan akku, näkee sitte senkin että pitääkö olla enemmän. Kotomaan ja norjan reissuilla tuli ajeltua muutaman päivän välein niin autohan sen akun latas, mutta nyt tuolla on meininki olla enemmän paikallaan. Pääsääntöisesti puskissa niinkun täälläkin. Viimekesänä mökillä kolme viikkoa paikallaan ja tuo akku riitti siihen olemiseen sen aikaa. Mutta telkkua en katellu ollenkaan, eikä pihtiputaan korkeudella mitään valaistustakaan kesäkuussa tarvitse.
Ja onhan takatallissa 2000w alligaattori että jos pakko tulee niin jauhaa sillä vähä sähköä. Niin oon tehny nytkin, espressokone ottaa sen 1800w niin eihän ne etelän 6A nallit kestä... Ja jos jotakuta puskissa sylettää kun muutaman minuutin sitä käytän niin mitäs sen. Saavat sen kuulla ihan ilmatteeks.
Tällä satsilla mennään. Sittepähän näkee.
Luin pikaisesti (en suurennuslasilla) tämän ketjun. En löytänyt keskustelua yhdestä asiasta, nimittäin lataussäätimen fyysisestä sijainnista suhteessa akustoon. Minulla oli entisessä veneessä n. vuodelta 2005 oleva nimellisesti 50W paneeli (kiinteästi katolle asennettuna) ja NAPS:in (Neste Advanced Power Systems) säädin. Totesin, että jo yhden vantin (mastoa tukevan teräsköyden) varjo paneelin päällä pudotti latausvirran n. kolmesta yhteen ampeeriin. Ostin sitten lisäksi pienemmän mutta uudemman, nimellisesti 35-wattisen paneelin ja tässäkin ketjussa kehutun Victron MPPT 75 I 15 -säätimen. Jätin vanhan systeemin paikoilleen ja asensin uuden paneelin ja säätimen irrotettavasti ja kytkin säätimen suoraan akustoon, aluksi käyttäen akustolta ulkotilaan johtavaa pistokkeen kaapelia (muistaakseni 2,5 mm2). Ihmettelin aluksi, miksi uusi paneeli ja säädin eivät antaneet latausvirtaa kuin nimeksi. Sitten tajusin, että kun uusi paneeli+säädin antaa 3A virtaa, niin vanhaan kaapelointiin syntyy kahden voltin jännitehäviö. Jos akkujännite on 12V, niin säädin luulee, että akussa on 12+2=14V, ja siirtyy ylläpitolataukseen (näkyy valoindikaattoreissa). Tämä systeemi lähti toimimaan vasta kun siirsin säätimen kiinni akuston kylkeen, jotta säätimen ja akuston välinen jännitehäviö olisi mahdolisimman pieni.
Tässä kokemuksessani pointti ei ole se, että säätimen antamasta n. 14V:n jännitteestä häviää pari volttia matkalla. Tämän kaikki tietävät ja asian voi sietää. Sen sijaan pointti on se, että jännitehäviön vuoksi älykäs säädin luulee liian aikaisin, että akku on täynnä, ja siirtyy ylläpitolataukseen.
"Pikku telkkari ja led valot, eihän noi nyt paljoa ota"
Tuommoisella kulutuksella on ihan sama minkälainen paneeli/säädin on käytössä.
Eli, ei kannata lähteä muuttamaan nykyistä järjestelmää. Ostaa säästyneillä rahoilla vaikka hyvän konjakkipullon.
"lataussäätimen fyysisestä sijainnista suhteessa akustoon."
Säädin mahdollisimman lähellä akkua ja riittävän paksulla johdolla kiinni (suositus vähintään 4 neliömilliä), jotta säädin toimisi kunnolla.
(Tähänkin tulee varmaan "kokemusperäistä" tietoa jossa väitetään että toimii hyvin 10 metrisellä paukkulangallakin, ei tartte tuommoista paksua kaapelia)
"Pikku telkkari ja led valot, eihän noi nyt paljoa ota"
Tuommoisella kulutuksella on ihan sama minkälainen paneeli/säädin on käytössä.
Eli, ei kannata lähteä muuttamaan nykyistä järjestelmää. Ostaa säästyneillä rahoilla vaikka hyvän konjakkipullon.
Juu, näillä mennään. Narut mulla on 6 neliöisiä, paitsi että tuo liitin ebl boksiin on melko onneton tekele. Säädin on jääkaapin päällä olevassa kaapissa josta myös läpivienti katolle. Siitä narut ebl boksiin, n. 4 m. Toki tiesin että säädin mahdollisimman lähelle akkua mutta saa luvan oppia olemaan noin.
(Konua en osta kun mulla tuli kiintiö täyteen kolme vuotta sitten)
Juu, näillä mennään. Narut mulla on 6 neliöisiä, paitsi että tuo liitin ebl boksiin on melko onneton tekele. Säädin on jääkaapin päällä olevassa kaapissa josta myös läpivienti katolle. Siitä narut ebl boksiin, n. 4 m. Toki tiesin että säädin mahdollisimman lähelle akkua mutta saa luvan oppia olemaan noin.
(Konua en osta kun mulla tuli kiintiö täyteen kolme vuotta sitten)
Sieltä EBL-laturista saattaa (ei ole kokemuksia ) tulla muutenkin häviöitä, aika monet vetävät johdot suoraa akkuun. Silloin menetetään auton oman ohjauspanelin antama lataustieto, voltit tietty näkyvät. Säätimestä tarvittavan infon saa.
@timppa
Itekkin jättäisin tuon EBL:n pois välistä. Johdot suoraan akkuun ja tarpeeksi tukevat sellaiset .
Kyllä tuolla säätimellä ja paneeliteholla on kuitenkin Suomimatkaajalle väliä. Liitteenä kuvat tältä keväältä pilviseltä päivältä . Eipä olis pikkupaneelilla ja PWM-säätimellä pärjäilty! Kuvat 25.3 klo 11.50 Paaneelitehot 3 x 80W sarjassa ja Victron MPPT 100/15 säädin.
T. Hemmo
Justiisa. Nää vermeet kun laitoin kuukaus sitte, ja meillä on keli tämä siperiasimulaattori niin yhtään en tiä mitä toi tekee tai on tekemättä. Näkkeepähän sitte kun löytää valosan päivän. Ja saanhan mä etelässäki ruuvattua ton suoraan akulle jos siltä alkaa tuntua. Tai jos säädin epäilyttää niin varmaan sielläki on kauppoja jotka suostuu myymään. Mutta lähtökohtasesti näin mennään.
Vaatimuksia on erilaisia ja meillä matkavehkeessä käytetään yleensä illan päälle hiustenkuivaaja, joten senkin käyttöä varten suunnittelen verkkovirrasta vapaa järjestelmää. Meillä ei käytetä 230v kahvinkeitintä tai mikroa, ed.vehkeitä ei edes ole mukana. Näin erilaisia tarpeita siis on.
Aikaisemmat oli siis 2kpl 170 watin paneelia sekä 2 kpl 95 ah agm-akkua ja siniaalto invertteri 1500/300 w. Victronin 100/20 säädin.
Erittäin hyvin pärjättiin 75 yötä ja 16 kuukautta/ 20 tkm.
Nyt entinen myyty ja meille uusi juuri tulossa.
Seuraavaan on jo kaikki muut ylläolevat hankittu paitsi paneelit ja lataussäädin.
Tilasin juuri toisen hupiakun Varta 95 ah agm postikuluineen hintaan 175 €.
Autossa on jo yksi 6 kk vanha samanlainen hupiakku.
Sielläpä edullisia akut, näitä kaksi mulla ja maksanut Suomessa 230,-,
https://www.autobatterienbilliger.de/Exide-Equipment-Gel-ES900
Espanjan Valladolidissa Norautossa ei ollut hinnaneroa tänne verraten. Sieltä ostin.
https://www.norauto.es/p/bateria-varta-start-stop-g14-95ah-850a-868617.html?CatalogID=&CatalogCategoryName=
Norauton liikeidea tulee tänne meillekkin tai tuovat liikkeitä tänne. Korjaamot sijaitsevat kauppakeskuksissa, hyvä idea.
@timppa
Espanjan Valladolidissa Norautossa ei ollut hinnaneroa tänne verraten. Sieltä ostin.
https://www.norauto.es/p/bateria-varta-start-stop-g14-95ah-850a-868617.html?CatalogID=&CatalogCategoryName=
Norauton liikeidea tulee tänne meillekkin tai tuovat liikkeitä tänne. Korjaamot sijaitsevat kauppakeskuksissa, hyvä idea.
@timppa
Aiemmin keskusteltiin vähän akkujen hintaerosta ja kun todellakin saa agm akun hintaan 155€, niin ei minusta ole kovin suuri ero verrattuna tavalliseen. Tavallisen akun saa näköjään 60€, mutta itse laitan kerralla kunnollisen.
Exiden Sertifioinnit geeli ja AGM akuista on DNV:n ja GL:n hyväksyttyjä Marinekäyttöön , epäilisin ettei sinne ihan huonoja saa hyväksytettyä.
Kaikkien akkujen Wh määrää ei edes ilmoiteta.
Aurinkopaneeleiden osto juuri tekeillä ja matkavehkeen katon vapaat mitat tiedossa.
Tämä mahtuisi, niin ei tarvitseisi täällä keskustella rinnan vs sarjaan kytkemisestä;
https://nordsolar.fi/tuote/amerisolar-330w-hc-perc-aurinkopaneeli/
Tai sitten näitä 2 kpl ( 180w tai jopa vain 150w) joku uusi malli?
https://www.amazon.de/-/en/enjoysolar®-Mono-crystalline-Innovative-Shingle-Technology/dp/B08LGJVMCC/ref=psdc_4464782031_t2_B07WPPJRB6?th=1
Tai vanha malli
https://www.amazon.de/-/en/enjoysolar®-Monocrystalline-Solar-Technology-Version/dp/B07CNZ8H5Z/ref=psdc_4464782031_t3_B07WPPJRB6?th=1
Liitetiedostot
eba9db39-7c0e-475c-9821-bb0faa7023f8.jpegKyllä on panelit edullisia ja hienoa tekniikkaa.
Paras olisi se että on panelit auton katon molemmissa päissä mutta ei taida olla isoa merkitystä kun on tarpeeksi tehoa.
@timppa
Itse asiassa mietin, että jos laittaisi toisen paneelin oikealle eteen ja toisen vasenmalle taakse, mahtuisi samankokoiset paneelit.
Onko sinulla mitään käsitystä mtkä tämä tekniikka:
https://www.amazon.de/-/en/enjoysolar%C2%AE-Mono-crystalline-Innovative-Shingle-Technology/dp/B08LGJVMCC/ref=psdc_4464782031_t2_B07WPPJRB6?th=1
Vain onko kyseessä vain tuon firman oma versio HC Perc- tekniikasta??
Ei ole sen kummempaa ajatusta.
Tämä Amerisolar on entistä edullisempi täällä kaupassa. Mun mielestäni kannattaisi tarttua siihen, helpompi asennus, vain yhdet kiinnikkeet ja johdot. Teho kyllä riittää, ainakin mun käytössä riittäisi.
https://www.thermosun.fi/Aurinkopaneeli-Amerisolar-330W-Half-Cut-Yksikide
@timppa
Timppa, katsellut näitä paneelikeskusteluja, aikamoista virittelyä ahtaisiin tiloihin katolla.
Eikö saman asian ajaisi tehokkaampi auton moottorin pyörittämä laturi vaadittavine säätimineen, akkuihinhan sekin sähkö varastoidaan, yksinkertainen on kaunista, tässäkin? Vallankin, kun on sellainen leirintämatkailija, joka ei jää asumaan yhteen paikkaan ja jos sitten jääkin, on campingillä piuhan päässä.
Mitenkäs pieni tuulimylly katolle?
Ei ole sen kummempaa ajatusta.
Tämä Amerisolar on entistä edullisempi täällä kaupassa. Mun mielestäni kannattaisi tarttua siihen, helpompi asennus, vain yhdet kiinnikkeet ja johdot. Teho kyllä riittää, ainakin mun käytössä riittäisi.
https://www.thermosun.fi/Aurinkopaneeli-Amerisolar-330W-Half-Cut-Yksikide
@timppa
Tätä vaihtoa ehtoa itsekin pidin ehkä parhaana, mut tuo oman linkin ostospaikan rahtihinta vähän "syljetti".
Mutta tämän löytämäsi ostopaikan rahti oli vain 9,90€ , joten paneelin hinnaksi jäi 108,90€, joten sen tilasin.
Nyt vielä vähän kiinnitystarvikkeita ja johto, niin kohta on tarvikkeet valmiina asennukseen. Ehkäpä jo parin viikon päästä on matkavehje valmis varusteiden osalta meidän reissuihin...
Timppa, katsellut näitä paneelikeskusteluja, aikamoista virittelyä ahtaisiin tiloihin katolla.
Eikö saman asian ajaisi tehokkaampi auton moottorin pyörittämä laturi vaadittavine säätimineen, akkuihinhan sekin sähkö varastoidaan, yksinkertainen on kaunista, tässäkin? Vallankin, kun on sellainen leirintämatkailija, joka ei jää asumaan yhteen paikkaan ja jos sitten jääkin, on campingillä piuhan päässä.
Mitenkäs pieni tuulimylly katolle?
Eikös auton oma laturi lykkää muutenkin sen verran kun akut ottavat vastaan. Noissa EBL- maasähkölatureissakin on max. 18 A eikä akut ota sitäkään kun alkutilanteessa.
Mun mielestäni paneleita joutaa kyllä sen yhden kerran asentelemaan, se yksi kerta riittää. Siis yksi kerta/auto, tosin Petterillä joka vuosi:))
Mulla on jo kuusi vuotta ollut kaikki koskematta sen jälkeen kun autoa oston jälkeen kuukauden rakensin. Yhden panelin ja säätimen vaihdoin uudenpaan tekniikkaan, molemmat uteliaisuuttani.
@timppa
Eikös auton oma laturi lykkää muutenkin sen verran kun akut ottavat vastaan. Noissa EBL- maasähkölatureissakin on max. 18 A eikä akut ota sitäkään kun alkutilanteessa.
Mun mielestäni paneleita joutaa kyllä sen yhden kerran asentelemaan, se yksi kerta riittää. Siis yksi kerta/auto, tosin Petterillä joka vuosi:))
Mulla on jo kuusi vuotta ollut kaikki koskematta sen jälkeen kun autoa oston jälkeen kuukauden rakensin. Yhden panelin ja säätimen vaihdoin uudenpaan tekniikkaan, molemmat uteliaisuuttani.
@timppa
Ei olisi ollut ihan välttämätöntä auton vaihtotarvetta, mutta ehkäpä "nälkä kasvaa syödessä" . Ei minusta aurinkopaneelijärjestelmä ole ylivoimainen asennettava ja tuottaa paljon lisäiloa tähän "harrastukseen".
Uudessa autossa on myös kaikenlaista uutta meille esim kaistanvahti yms ja tuli toki hieman lisää tehoakin.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.