- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- Aurinkopaneeli(t) vuonna 2021 tuotteilla
Aurinkopaneeli(t) vuonna 2021 tuotteilla
Matkailuauto lähti pihasta seuraaville käyttäjille ja seuraavan hankinta loppusuoralla.
Vanhassa oli 2 kpl 170 watin paneelia rinnan kytkettynä ja Victronin 100/200 säädin, kaksi 95 ah akkua. Systeemi toimi hyvin ja oli myös helppo puhdistaa lumiharjalla toinen paneeli, niin akkujen ylläpito toimi.
Nyt vähän mietin, että jos katolla on tilaa, niin laittaisinko vain yhden paneelin, tälläisen:
https://nordsolar.fi/tuote/amerisolar-330w-hc-perc-aurinkopaneeli/
Victronin säätimellä?
Vai ostaisiko ihan valmiin setin; https://www.amazon.de/-/en/Offgridtec®-mPremium-Solar-System-100/dp/B07Q7VN554/ref=sr_1_12?crid=1AR9P34GOVBLM&keywords=solarpanel+wohnmobil+komplettset&qid=1638696986&sprefix=Solarpanel+woh%2Caps%2C243&sr=8-12
Talon katolla on 20 kpl elokuussa asennettuna samanlaisia, noita ensimmäisen linkin.
Rinnan näkyvät laittaneen.
Tuossa HC-Perc panelissa kannattaa huomioida korkeat voltit, ampeerit laskevat kun voltit suurenevat. Tuossa on Voltage at Maximum Power 33,2 V Jakolaskulla 315 W: 33,2 V saadaan ampeerit 9,49 A.
Tuossa Amazonin paketin paneleissa on Voltage at Maximum Power (Vmp ) 20 V jolloin yhden panelin 150 W:n teholla saadaan 7,5 A:n latausvirta. Eli paketin kahdella panelilla 15A.
Pelkät watit myynti-ilmoituksessa eivät kerro latausvirtaa.
@timppa
Tuossa paketissa taitaa ns vanhan mallin paneelit?
Tässä olisi uudemmat? https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B07PQN8FM6/ref=ox_sc_act_image_8?smid=A27HW34Y4BM3JK&psc=1
Tuolla on paremmin tietoa ko. panelista
https://solarv.de/en/product/enjoysolar-monocrystalline-180watt-12v-pecr-full-black-2/
Teoriassa juuri ja juuri riittää 20A, käytännössä riittää hyvin. Kahdella tuollaisella pärjää hyvin.
@timppa
Täytyy laittaa tilaukseen, kun pääsen mittaamaan katolle, että sopivat.
Virta on kyllä meillä hyvin riittänyt, en edes muista milloin olisi oltu verkkovirrassa, vaikka se olisi kuulunut paikan hintaan….
100/20 mallin max näyttää olevan 290w ja 100/30 mallin 480w
Hinta ero säätimillä on 80 euroa..joten ehkä sittenkin tuo isompi?
Rinnan näkyvät laittaneen.
Tuossa HC-Perc panelissa kannattaa huomioida korkeat voltit, ampeerit laskevat kun voltit suurenevat. Tuossa on Voltage at Maximum Power 33,2 V Jakolaskulla 315 W: 33,2 V saadaan ampeerit 9,49 A.
Tuossa Amazonin paketin paneleissa on Voltage at Maximum Power (Vmp ) 20 V jolloin yhden panelin 150 W:n teholla saadaan 7,5 A:n latausvirta. Eli paketin kahdella panelilla 15A.
Pelkät watit myynti-ilmoituksessa eivät kerro latausvirtaa.
@timppa
Olettehan huomanneet, että MPPT säädintä käyttäessä esim. tuosta 330W paneelista saadaan tyhjälle 12v akulle latausvirtaa teoriassa ilman häviöitä n. 27A. (330w/12V=27.5A).
Siis kannattaa ajatella niitä watteja ja voltteja... monessakin tapauksessa kun laskee virtoja.
Olettehan huomanneet, että MPPT säädintä käyttäessä esim. tuosta 330W paneelista saadaan tyhjälle 12v akulle latausvirtaa teoriassa ilman häviöitä n. 27A. (330w/12V=27.5A).
Siis kannattaa ajatella niitä watteja ja voltteja... monessakin tapauksessa kun laskee virtoja.
Elä pilaa faktoilla hyvää tarinan kerrontaa.
Olettehan huomanneet, että MPPT säädintä käyttäessä esim. tuosta 330W paneelista saadaan tyhjälle 12v akulle latausvirtaa teoriassa ilman häviöitä n. 27A. (330w/12V=27.5A).
Siis kannattaa ajatella niitä watteja ja voltteja... monessakin tapauksessa kun laskee virtoja.
Joopa, mutta säädin valitaan panelien ampeereiden mukaan.
Tuon toisen paketin teoreettiset lukemat PWM-säätimellä ovat 300 W:12 V= 25 A
@timppa
Joopa, mutta säädin valitaan panelien ampeereiden mukaan.
Tuon toisen paketin teoreettiset lukemat PWM-säätimellä ovat 300 W:12 V= 25 A
@timppa
Vaikuttaako säätimen tyyppi, sillä valmistajan sivulla lukee?;
Max. power (Pm) 180W*
Max. voltage (Vmp) 19,1V
Max. current (Imp) 9,43 A
Open circuit voltage (Voc) 23,2 V
Timppa, heitähän jo nuo PWM-säätimet romukoppaan, ei niillä mitään tee näissä hommissa :D
Ja ei, säädintä ei valita paneelin amppeereiden mukaan, vaan latausvirran mukaa. Sen jälkeen pitää miettiä paljonko paneelitehoa (watteja) voi säätimeen kytkeä, niin ettei säätimen latausvirta ja max. paneelijännite ylity.
Esim. Victron 100/15 säädin.
Tuossa on max. latausvirta akulle 15A eli suurin paneeliteho on 220W. Rinnankytkennässä voi olla vaikkapa kaksi 110W paneelia. Silloin säätimelle menevä virta on n. 10A luokkaa, jännite n. 20V.
Sarjakytkennässä säätimelle menevä virta on n.5A ja jännite n. 40V.
Molemmissa tapauksissa latausvirta akulle on sama n.15A.
Ehkä tuosta joku jotain ymmärsi, korjatkaa jos meni väärin :D
Tietenkin jos paneelit on jo hankittu tai jotain tiettyjä paneeleita on hankkimassa, niin se paneeliteho on ratkaiseva tekijä säätimen hankintaa. Jos on käytössä vaikkapa 330W paneeliteho, säädin kannatta olla vähintään 25A latausvirran kestävä.
"Riittäkö tuo 100/20 säädin, jos laittaisi nuo uudemmat 2 kpl 180 wattia?"
Ei riitä, pitää olla 100/30 säädin jos haluat täyden tehon käyttöön.
Lähinnä kysymykseni tarkoitti, että polttaako säätimestä sulakkeen, kun on liika watteja tarjolla paneeleilta? Sellaisessa tilanteessa, että akut ottaisivat vastaan paneelien maksimitehon?
vai leikkaako säädin yllimääräisen tehon..
Froniuksen invertterin voi 1,5 " ylikuormittaa" ihan takuuehtojen puitteissa.
En tarvitse huipputehoa, vaan ajatuksena on saada tehoa paneeleista enemmän ns pilvisellä säälläkin...
Ei tuo 80 hinnan ero ole ongelma.
Lähinnä kysymykseni tarkoitti, että polttaako säätimestä sulakkeen, kun on liika watteja tarjolla paneeleilta? Sellaisessa tilanteessa, että akut ottaisivat vastaan paneelien maksimitehon?
vai leikkaako säädin yllimääräisen tehon..
Froniuksen invertterin voi 1,5 " ylikuormittaa" ihan takuuehtojen puitteissa.
En tarvitse huipputehoa, vaan ajatuksena on saada tehoa paneeleista enemmän ns pilvisellä säälläkin...
Ei tuo 80 hinnan ero ole ongelma.
Victronin säätimissä näyttäis olevan niin, että leikkaa tehoa jos ylittyy. Mielestäni kannatta laittaa mieluimmin ylimitoitettu säädin, silloin ei mene paneeleilta watit hukkaan. Onhan silloin myös "kasvunvaraa", jos lisää paneeleita systeemiin.
"Lähinnä kysymykseni tarkoitti, että polttaako säätimestä sulakkeen, kun on liika watteja tarjolla paneeleilta? Sellaisessa tilanteessa, että akut ottaisivat vastaan paneelien maksimitehon?
vai leikkaako säädin yllimääräisen tehon.."
Ei polta sulaketta, vaan säädin antaa latausvirtaa vain sen maksimin verran, vaikka paneeleissa riittäisi potkua enemmällekin.
Pilvisellä säällä (ja muulluinkin) saat parhaimman hyötysuhteen laittamalla paneelit sarjaan. Silloin ei tarvitse tehoa syöviä diodeitakaan, eikä haaroittimia. Säästää rahaakin.
Estodiodeja ei oikeasti tarvita. Kokeilin syksyn reissulla ja otin ne pois kuukauden käytön jälkeen, ei vaikutanut mihinkään missään olosuhteissa.
Tärkein tässä koko hommassa on se että katolla on tarpeeksi tavaraa, muun ei ole niin tarkkaan. Syksyn matkalla ei meille osunut kuin yksi sateinen viikonloppu ja sekin meni aivan kuin muutkin ilman maasähköä. Testimielessä 2,5 kk:n matkalla oli liian hyvät kelit. Sähkössä olimme muutaman päivän kun 'kuului' hintaan.
Vähän se mietityttää kun on päivän satanut ja sitten katellaan telkkaria, lämmitetään sapuskaa mikrolla ja aamulla pitäisi kahvit keittää, mutta ei ollut ongelmia.
@timppa
Estodiodeja ei oikeasti tarvita. Kokeilin syksyn reissulla ja otin ne pois kuukauden käytön jälkeen, ei vaikutanut mihinkään missään olosuhteissa"
Jos rinnankytketyissä paneeleissa ei ole estodiodeita, ja toinen paneeli joutuu varjoon, alkaa se "syömään" auringossa olevan paneelin tehoa (se alkaa muuttamaan toisen paneelin tehoa valoksi).
Sen takia kaikista älyttömin kytkentä on laittaa paneelit rinnan ilman estodiodeita. Tämä kytkentä kun toimii ainoastaan optimiolosuhteissa ilman häviöitä. Muulloin se toimii heikoimmin kaikista kytkennöistä.
Agrekaatti + tallissa kunnon Akkulaturi auton oman lisäksi..antaa 2h. Käydä niin on virtaa monelle käytölle..kotona käy sama virta kun valtakunta himmenee..nii..i . Eiku paneelia kattoon..itte en oo sitä käyttänyt kotonakaan..siellä on tuppilautaa katossa ja kuparilla naulattu mukavasti kannat heijastaa..aurinkopaneelit on aivan OK. Kunhan nyt kirjoitin Hänen kansaan keskustelua odotellessa ennen unta. Hyvää Itsenäisyyspäivää Teille Kaikille. T. Almeramar ’sta.
Käytännössä niin ei tapahdu. Aika monta kertaa olin niin että auton toinen pää oli varjossa, ei se teho minnekkään karkaa. Kuukausi diodien kanssa ja puolitoista ilman. Vaikutusta ei ollut. Mulla ei koskaan aikaisemminkaan ole ollut estodiodeja ja vuosikausia olen tyytyväinen ollut. Kuukauden kokeilun jälkeen poistin ne.
@timppa
99% paneeleista jotka on myynnissä sisältää valmiiksi diodit, joten itse ei niitä tarvitse asentaa. Asian voi varmistaa aurinkopaneelin alta kytkentäboksista.
Käytännössä niin ei tapahdu. Aika monta kertaa olin niin että auton toinen pää oli varjossa, ei se teho minnekkään karkaa. Kuukausi diodien kanssa ja puolitoista ilman. Vaikutusta ei ollut. Mulla ei koskaan aikaisemminkaan ole ollut estodiodeja ja vuosikausia olen tyytyväinen ollut. Kuukauden kokeilun jälkeen poistin ne.
@timppa
En tiedä mikälaisella kompetensilla kirjoittelet näitä juttujasi, mutta kirjoituksistasi päätellen sinulla ei ole kovin syvällistä tuntemusta sähkötekniikkaan ja sen lakeihin. Esimerkiksi tuossa ekassa tämän langan viestissäsi annat kuvan että kahdesta 150W paneelista saa enemmän latausvirtaa kuin yhdestä 330W paneelista, "koska 7,5A+7,5A on enemmän kuin 9,49A". Jos oikeasti tosissasi tarkoitit tuota, kertoo se sen että et tiedä sähkötekniikan alkeitakaan, päinvastaisessa tapauksessa ulosantisi ei ole kovinkaan täsmällistä, ja levität misinformaatiota.
Itselläni on korkea-asteentutkinto sähkötekniikan alalta, sekä työkokemusta alalta jo viidellä vuosikymmenellä. Tältä pohjalta kommentoin.
99% paneeleista jotka on myynnissä sisältää valmiiksi diodit, joten itse ei niitä tarvitse asentaa. Asian voi varmistaa aurinkopaneelin alta kytkentäboksista.
Kyllä, olet oikessa, niissä on diodit.
Mutta harmillisesti ne eivät ole estodiodeja, vaan bypass diodeja joidenka funktio eroaa täysin estodiodesta. Tämä ero johtuu kytkennästä, ei itse diodesta.
En tiedä mikälaisella kompetensilla kirjoittelet näitä juttujasi, mutta kirjoituksistasi päätellen sinulla ei ole kovin syvällistä tuntemusta sähkötekniikkaan ja sen lakeihin. Esimerkiksi tuossa ekassa tämän langan viestissäsi annat kuvan että kahdesta 150W paneelista saa enemmän latausvirtaa kuin yhdestä 330W paneelista, "koska 7,5A+7,5A on enemmän kuin 9,49A". Jos oikeasti tosissasi tarkoitit tuota, kertoo se sen että et tiedä sähkötekniikan alkeitakaan, päinvastaisessa tapauksessa ulosantisi ei ole kovinkaan täsmällistä, ja levität misinformaatiota.
Itselläni on korkea-asteentutkinto sähkötekniikan alalta, sekä työkokemusta alalta jo viidellä vuosikymmenellä. Tältä pohjalta kommentoin.
Luet kuin piru raamattua mun juttujani. Esa ymmärsi heti että tarkoitin paneleilta tulevaa virtaa.
Muutenkin suosittelen kokeilemaan asoita kaytännössä, teoriat ovat aika erilaisia.
@timppa
Luet kuin piru raamattua mun juttujani. Esa ymmärsi heti että tarkoitin paneleilta tulevaa virtaa.
Muutenkin suosittelen kokeilemaan asoita kaytännössä, teoriat ovat aika erilaisia.
@timppa
Paneelilta tuleva virta ei määrää yksistään latausvirtaa, kuten kuvittelet. Tämä asia on muuttunut jo aikoja sitten säätimien kehittyessä. Ja se että Esa ymmärsi että tarkoitit paneelilta tulevaan virtaa, tarkoittaa sitä että Esa on saanut tietoa jossa konteksti on väärää. Paneelilta tulevan virran merkitys ei ole niin yksioikoinen kun kuvittelet.
Ja se että pysyy faktoissa, eikä lähde mutuiluun mukaan, ei ole "kuin piru raamattua" lukemista. Sähkö ja sen käyttäytyminen nyt vain on täysin formaalia, eikä sitä voi muuttaa vain "koska mä haluun".
Moi!
Kajavan Timo puhuu asiaa; tehohan sen ratkaisee, ei virta.
Liitteenä kuva viime kesältä eikä siinä paneelilta irtoa kun 3,8A mutta jännitettä piisaa sarjaankytkennän ansiosta jotenka akuille 14.8A. Säädin on muuten Victronin 100/15 elikkä aika tapissa mennään. Paneeleita 3 x 80W sarjassa
eli teoriassa 240W. Säädin pystyy käsittelemään 220W.
Aikas paljon tuo viiden minuutin kahvinkeitto keittimellä haukkaa kun tuon verran alkoi akut imeä....
T. Hemmo
Liitetiedostot
screenshot_20210612-123508.jpg''Paneelilta tuleva virta ei määrää yksistään latausvirtaa, kuten kuvittelet. Tämä asia on muuttunut jo aikoja sitten säätimien kehittyessä.''
Tietenkin näin on. Alla on lainaus säätimen asennuksesta. Tämän vuoksi kirjoitin paneleiden ampeereista.
''Kun mitoitetaan aurinkokennoston kokoa lataussäätimeen, pidä huolta että valitset
aurinkopaneelit joita yhdistettäessä ne eivät ylitä säätimen
maksimi sisään tulevan virran luokitusta ja avoimen piirin jännitteen luokitusta''
Kaiken kaikkiaan palstalla olisi mukavampaa kinastella asioista ilman tuota nälvimisen ja vittuilun sävyä joka on Kajavalla vallitseva. Pitäisi kirjoittaa sellaisella tyylillä jota voisi myös naamatusten käyttää.
@timppa
Agrekaatti + tallissa kunnon Akkulaturi auton oman lisäksi..antaa 2h. Käydä niin on virtaa monelle käytölle..kotona käy sama virta kun valtakunta himmenee..nii..i . Eiku paneelia kattoon..itte en oo sitä käyttänyt kotonakaan..siellä on tuppilautaa katossa ja kuparilla naulattu mukavasti kannat heijastaa..aurinkopaneelit on aivan OK. Kunhan nyt kirjoitin Hänen kansaan keskustelua odotellessa ennen unta. Hyvää Itsenäisyyspäivää Teille Kaikille. T. Almeramar ’sta.
Oletkos Heikki siellä aallonmurtajan päässä Stellplatzilla?
@timppa
''Paneelilta tuleva virta ei määrää yksistään latausvirtaa, kuten kuvittelet. Tämä asia on muuttunut jo aikoja sitten säätimien kehittyessä.''
Tietenkin näin on. Alla on lainaus säätimen asennuksesta. Tämän vuoksi kirjoitin paneleiden ampeereista.
''Kun mitoitetaan aurinkokennoston kokoa lataussäätimeen, pidä huolta että valitset
aurinkopaneelit joita yhdistettäessä ne eivät ylitä säätimen
maksimi sisään tulevan virran luokitusta ja avoimen piirin jännitteen luokitusta''
Kaiken kaikkiaan palstalla olisi mukavampaa kinastella asioista ilman tuota nälvimisen ja vittuilun sävyä joka on Kajavalla vallitseva. Pitäisi kirjoittaa sellaisella tyylillä jota voisi myös naamatusten käyttää.
@timppa
Ei kieltämättä yllänyt tämä vääntö, kuparinaulat ja kaikki.
Saksalainen arvotettu firma ohjeistaa laittamaan paneelit rinnankytkentään matkavehkeessä, mut eihän ne mitään tiedä…
Elekeehän nyt ukot kovin innostuko, tärkeintähän täällä olisi, että epäselvät ja ehkä jopa väärät tiedot korjataan perustelujen kanssa ihan ystävällismielisesti....
Minulla on 2kpl 160W paneelia katolla sarjaan kytkettynä ja hyvin on pelittänyt. Tuleva jännite on iso ja virta pieni, kaapeli voi silloin olla ohkasempi kun virta ei nouse suureksi..
Lisäksi on irrallinen 100W läpyskäpaneeli, joka on helppo nakata ulos kun aurinko paistaa matalalta niin, ettei katolta saa enää juuri mitään. Tuolle läpyskälle on oma säädin.
Näillä on pärjäilty aikaisesta keväästä alkutalveen saakka.
”Alla on lainaus säätimen asennuksesta. Tämän vuoksi kirjoitin paneleiden ampeereista.”
Tämä lause kielii hieman siitä että käsittelet MPPT säädintä PWM säätimen tapaisena, mitä se ei todellakaan ole. PWM säätimelle paneelin ampeerit ovat paljon merkityksellisemmät, koska PWM säädin lähinnä vain kytkee paneelit akun rinnalle, ja kytkee ne pois kun akun jännite kasvaa raja-arvoon. MPPT säätimessä taas on aktiivinen säätö joka mukauttaa säätimen paneelille aiheuttaman kuormituksen niin että paneelilta saadaan maksimaalinen teho irti kyseisissä olosuhteissa. Tämä teho sitten muutetaan säätimen DC/DC konvertterilla akulle soveltuvaksi lataukseksi.
Ja nyt sitten siihen ”ikuisuusväittelyyn” :)
Paneelit rinnan vai sarjaan?
Ensinnäkin se riippuu onko PWM vai MPPT säädin, PWM säätimellä aina rinnan koska PWM säädin ei pysty konvertoimaan jännitettä vaan kytkee paneelit suoraan akkuun. Joten paneelijänniteen määrää akun jännite.
MPPT säätimellä paneelit voidaan kytkeä joko rinnan tai sitten sarjaan, tai peräti samalla rinnan ja sarjaan (2+2 paneelia).
Nyt sitten siihen miksi MPPT säätimellä kannattaa suosia sarjaan kytkemistä. Ensinnäkin MPPT säädin aktiivisesti etsii paneelijärjestelmän Pm kohtaa Vm ja Im käyriltä ja suuremmalla paneelijännitteellä käyrien leikkauspiste (Pm) on suuremmalla jännite-/virta-alueella. Koska MPPT säädin tarvitsee riittävän korkean jännite-eron paneelin ja akun välille toimiakseen kunnolla (Esimerkiksi Victronin säädin vasta herää kun paneelijännite on 5V korkeampi kuin akun jännite, eli 12,5V akkujännitteellä paneelijännite pitää olla vähintään 17,5V)
Toiseksi, paneelijärjestelmässä ei tarvita estodiodeita estämän tehon valuminen hukkaan (=varjostuneeseen paneeliin), tämä parantaa paneeliston hyötysuhdetta, verrattuna rinnan kytkettyihin jossa estodiodit aina joka tilanteessa heikentävät paneeliston suorituskykyä.
Otetaanpa tähän väliin sitten tilanne että sarjaan kytketyistä paneeleista yksi on varjossa. Mitä silloin tapahtuu? Jotkut sanovat että paneeliston läpi menevä virta romahtaa kun varjostunut paneeli rajoittaa virtaa (ns. heikoin lenkki teoria). No, näin ei tapahdu, vaan kiitos Joni Hoo:n manitsemien ohitusdiodien ansiosta paneelijärjestelmän virta ei romahda vaan jännite pienenee varjostuneen paneelin verran (eli jos kaksi 20V paneelia sarjassa, 40V paneeli jännite tipahtaa tuonne 20 volttiin) plus ohitusdiodien kynnysjännitteen verran, ja normaalisti silloin vielä pysytään MPPT säätimen toiminta-alueella siten että säädin vain etsii uuden Pm kohdan ja jatkaa akun lataamista. Eli tässä tapauksessa saadaan käytännössä toisen paneelin lähes koko teho käyttöön latausta varten. Ja huomioitavaa että ohitusdiodit jotka ovat paneelissa vakiona, heikentävät hyötysuhdetta vain tässä tilanteessa, eivät aina kuten estodiodit.
Kolmanneksi, paneeleiden jännite (ja samalla hyötysuhde) heikkenee kun paneeli lämpenee. Eli otetaan kaunis lämmin kesäpäivä, aurinko helottaa täydeltä terältä ja rinnan kytketty tummat paneelit lämpiävät tuonne 100 asteeseen. Mitä tapahtuu? No seuraavaa: Paneelin jännite Voc tipahtaa alle akkujännitteen jolloin säädin lakkaa lataamasta. No miten vältetään tämä jotta saadaan virtaa akkuun? Heitetään vettä paneeleihin jotta ne jäähtyvät? Kyllä, tämä toimii koska viileämmän paneelin jännite kasvaa, mutta aika hankalaa se on. Entäs jos viedään paneelit varjoon, ei kuumene silloin niin paljoa? Joo, mutta eivät lataa varjossa, joten huono idea.
No, laitetaan paneelit sarjaan jolloin kahden paneelin jännite kasvaa tuplaksi verrattuna rinnankytkentään, jolloin lämpeneminen ainoastaan rajoittaa tehon saamista, ja lataus jatkuu.
"Kun mitoitetaan aurinkokennoston kokoa lataussäätimeen, pidä huolta että valitset aurinkopaneelit joita yhdistettäessä ne eivät ylitä säätimen maksimi sisään tulevan virran luokitusta ja avoimen piirin jännitteen luokitusta"
Niin, tämä lause siis kertoo lähinnä sen että paneeleita ei tule hirveästi ylimitoittaa, vaan enintään pyrkiä säätimen maksimiin. Esimerkiksi tuo lause Epeverin ohjeessa, lähinnä tarkoittaa että paneleiden teho ei saa olla yli kolminkertainen säätimen tehoon nähden.
No, miksi näin? Miksi paneeleita ei voi laittaa niin paljon kun haluaa, vaikka sitä sateista/ pilvistä päivää varten?
Siihen on kaksi syytä, ensimmäinen on se että ylitehokkaat paneelit rasittavat säädintä turhaan ja vaarana on säätimen rikkoutuminen.
Toisena syynä on se että ylitehokkaat paneelit estävät MPPT säätimen toiminnan koska säädin ei pysty löytämään Pm pistettä (Vm ja Im leikkauskohta) koska Paneelijännite ei laske kuormituksessa, vaan on kokoajan maksimissa. Eli paneelijännite on tapissa (Voc), ja samalla säädin lataa täydellä kapasiteetilla akkua => säädin ei pysty toimimaan suunnitellulla tavalla vaan ylikuormittuu.
Tämä siis silloin kun paneeliteho on todellakin ylisuuri MPPT säätimelle, ja esitetty tässä yksinkertaistettuna ja kärjistettynä.
Tämän takia paneeleita ei pitäisi ylimitoittaa ”varmuuden vuoksi”, vaan oikea tapa olisi optimoida järjestelmä, jos halutaan oikein toimiva kustannustehokas järjestelmä.
No niin, tuossahan sitä tuli hyvää juttua seikkaperäisesti ja ymmärrettävästi.
Kiitos Timo, tuo oli todella selkeästi ja perusteellisesti esitetty asia. On hienoa, että täällä on asiantuntemusta, jota vielä ollaan valmiit jakamaan. KIITOS
Pariin kohtaan kommentti.
Kokemusperäisesti voin sanoa etteivät panelit lämpene niin paljoa etteivät ne hyvin toimisi. Koskaan ei ole panelien jännite mainittavasti laskenut. Ja on kuumissa keleissä käytetty.
Kotona olen seurannut 5000 W:n kentän tehon putoamista kuumina päivinä ja se on alle 10%
Toki paneleita voi laittaa nimenomaan sateisien päivien vuoksi niin paljon kuin katolle mahtuu mutta tietenkin säätimen pitää olla paneleille mitoitettu. Tietty sitten kun oikein paistaa tulee akkujen vastaanottokyky jarruksi mutta säädin hoitaa senkin. Eikä 'hukkaan' menevää paistetta kannata miettiä jos päivästä toiseen pärjää hyvin.
@timppa
Teoria vs käytäntö;
Talon katolla 20 kpl uusia 330 watin HC Perc paneeleita rinnan kytkettynä.
Syksyllä aurinko paistaa matalalta ja pihalla olevä puu varjostaa keskiosan paneeleitä noin klo 11-12. Kuvasta näkee mitä tapatuu watttimäärälle.
Liitetiedostot
151db59d-3d13-4acc-8968-667702b1b249.pngTeoria vs käytäntö;
Talon katolla 20 kpl uusia 330 watin HC Perc paneeleita rinnan kytkettynä.
Syksyllä aurinko paistaa matalalta ja pihalla olevä puu varjostaa keskiosan paneeleitä noin klo 11-12. Kuvasta näkee mitä tapatuu watttimäärälle.
Kuulostaa kiinnostavalta, mikä invertteri on tässä järjestelmässä?
Kustannustehokkudesta sen verran että 3-4 vuotta mulla oli 80 euron PWM-säädin ja pärjäsin aivan yhtä hyvin kuin nyt MPPT-säätimen kanssa. Uteliaisuuttani vaihdoin 80 euron säätimen 200 euron säätimeen. Hintaerolla saa aika ison panelin.
Nyt reissulla vaihdoin tavalliset korkittomat lyijyakut AGM-akkuihin sillä ajatuksella että ne kestäisivät tuplaten pidemmän ajan.
Silloin kun tavalliset akut olivat uusia verrattuna nyt uusiin AGM-akkuihin ei ollut käytännössä toimintaan vaikutusta. AGM-akun on kestettävä 5-6 vuotta ollakseen parempi kuin tavallinen akku. Jää nähtavksi.
Akut ovat kovilla mun käytössä invertterin ja mikrouunin vuoksi.
@timppa
Kuulostaa kiinnostavalta, mikä invertteri on tässä järjestelmässä?
Froniuksen Symo 5.0-M
Kustannustehokkudesta sen verran että 3-4 vuotta mulla oli 80 euron PWM-säädin ja pärjäsin aivan yhtä hyvin kuin nyt MPPT-säätimen kanssa. Uteliaisuuttani vaihdoin 80 euron säätimen 200 euron säätimeen. Hintaerolla saa aika ison panelin.
Nyt reissulla vaihdoin tavalliset korkittomat lyijyakut AGM-akkuihin sillä ajatuksella että ne kestäisivät tuplaten pidemmän ajan.
Silloin kun tavalliset akut olivat uusia verrattuna nyt uusiin AGM-akkuihin ei ollut käytännössä toimintaan vaikutusta. AGM-akun on kestettävä 5-6 vuotta ollakseen parempi kuin tavallinen akku. Jää nähtavksi.
Akut ovat kovilla mun käytössä invertterin ja mikrouunin vuoksi.
@timppa
en tiedä onko enää suurta eroa tavallisen vs agm akun hinnoissa? Kun puhutaan samantehoisesta akusta?
Victronin 100/20 bluethoot version hinnat vaihtelevat 135-250 euron välillä riippuen ostopaikasta.
Itse olen noudattunut jo pitkään ostoissani sitä filosofiaa, et en osta mitään turhaa , vaikka sen saisikin halvalla..
Ostan vain, tai ainakin pyrin, ostamaan vain laatua, mutta ostan sen laatutuotteen oikeaan hintaan.
Sen takia tämäkin ketju on lähtenyt liikkeelle, haen tietoa ennen hankintoja.
Senkin takia joudun esim Matkailuautomme hankkimaan Saksan Detfleffs-myyjltä suoraan, sillä haluamani laatutuotteen hinta ei ole Suomessa järkevällä tasolla. Ei ole nyt, eikä ollut ennen koronaakaan…
Froniuksen Symo 5.0-M
Eli paneelit ovat sähköisesti sarjaan kytkettyinä, todennäköisesti kahdessa piirissä (2kpl 10 paneelin sarjaa).
Eli paneelit ovat sähköisesti sarjaan kytkettyinä, todennäköisesti kahdessa piirissä (2kpl 10 paneelin sarjaa).
Ei vaan yhdessä piirissä sarjaan kytkettynä, sillä ovat samalla Etelänpuoleisella katonlappeella. Jos osa olisi toisella katonlappeella, niin silloin olisi kaksi piiriä.
Elokuussa asennettu ja vasta syksyllä huomasin tuon ison Lehmuksen latvojen hieman varjostavan. Ei suurta merkitystä, tosin voi joutua klo 11-12 ostamaan sähköä, jos käyttää silloin koneita, vaikka omaakin tuotantoa olisi tarjolla. Elokuussa tulee 5000 wattia. Silloin oli vain 18 kpl paneeleita, nyt 20 kpl…
Täytyy ehkä hieman lyhentää ison lehmuksen latvaa…sillä jos sähkön spottihinta pysyy korkealla, niin silloihan sitä kannattaa myydä…
en tiedä onko enää suurta eroa tavallisen vs agm akun hinnoissa? Kun puhutaan samantehoisesta akusta?
Victronin 100/20 bluethoot version hinnat vaihtelevat 135-250 euron välillä riippuen ostopaikasta.
Itse olen noudattunut jo pitkään ostoissani sitä filosofiaa, et en osta mitään turhaa , vaikka sen saisikin halvalla..
Ostan vain, tai ainakin pyrin, ostamaan vain laatua, mutta ostan sen laatutuotteen oikeaan hintaan.
Sen takia tämäkin ketju on lähtenyt liikkeelle, haen tietoa ennen hankintoja.
Senkin takia joudun esim Matkailuautomme hankkimaan Saksan Detfleffs-myyjltä suoraan, sillä haluamani laatutuotteen hinta ei ole Suomessa järkevällä tasolla. Ei ole nyt, eikä ollut ennen koronaakaan…
Tavallisen lyijyakun saa 130€ ja AGM- akuista maksoin Espanjassa 215€/kpl
Jos hankkii tavallisen akun, halvan PWM-säätimen ja lataa katon täyteen paneleita saa luultavimmin kaikkein kustannustehokkaimman satsin.
@timppa
Mietitäänpä vähän sitä kustannustehokkuutta.
Jos haluat PWM säätimellä samanlaisen suorituskyvyn lataamaan tyhjää akkua kuin mitä MPPT säädin pystyy, tarvitset noin 75% enemmän paneeleita. Eli käytännössä liki tuplamäärän.
Lasketaanpa vähän kustannuksia, suorituskyvyltään noin samanlaiset järjestelmät:
MPPT säätimellä (latausteho tyhjään akkuun max.176W):
Säädin 103,90€ (Victron)
Paneeli 133,95€
Kiinnikkeet 49,00€
Läpivienti 9,90€
Kaapelit 49,00€
Liimamassa 13,90€
60Ah Akku 77,90€
Akkukengät 3,99€
Tekee yhteensä 441,54€
Vastaava PWM säätimellä (latausteho tyhjään akkuun max.205W):
Säädin 89,00€ (Epever)
Paneelit 267,90€ (kaksi paneelia jotta 75% lisäys toteutuu)
Kiinnikkeet 98,00€ (kahdelle paneelille)
Haaroitinpari 25,80€
Estodiodit 29,90€
Läpivienti 9,90€
Kaapelit 49,00€
Liimamassa 13,90€
60Ah Akku 77,90€
Akkukengät 3,99€
Tekee yhteensä 665,29€
Tästä voipi kukin päätellä tahollaan kumpi tulee edullisemmaksi.
Lisäksi tästä voi periaatteessa laskea tehokkuuden hinnan: MPPT säätimellä yksi watti maksaa 2,51€ ja PWM säätimellä 3,25€.
Ja tässä siis käytettiin PWM säätimelle sopivia ja kustannustehokkaampia paneeleita.
Ja vaikka otettaisiin kalliimpi ja tehokkaampi MPPT säädin käytettäisiin jotakin sopivampaa paneelia, esimerkiksi https://www.electrotori.net/product/556/aurinkopaneeli-amerisolar-perc-290w, niin saataisiin suurimmaksi lataustehoksi 284W ja silloin kustannus watille olisi 1,70€
Jos taas mennään raakasti budjettiluokassa, yhdellä paneelilla, niin silloin vastaavat kustannukset ovat:
MPPT säätimellä (latausteho tyhjään akkuun max.176W):
Säädin 103,90€ (Victron)
Paneeli 133,95€
Kiinnikkeet 49,00€
Läpivienti 9,90€
Kaapelit 49,00€
Liimamassa 13,90€
60Ah Akku 77,90€
Akkukengät 3,99€
Tekee yhteensä 441,54€ (watin hinta 2,50€)
PWM säätimellä (latausteho tyhjään akkuun max.102W):
Säädin 89,00€ (Epever)
Paneeli 133,95€
Kiinnikkeet 49,00€
Läpivienti 9,90€
Kaapelit 49,00€
Liimamassa 13,90€
60Ah Akku 77,90€
Akkukengät 3,99€
Tekee yhteensä 426,64€ (watin hinta 4,18€)
En todella ymmärrä miten ihmeessä saat PWM järjestelmästä kustannustehokkaamman kuin MPPT järjestelmästä..
(Hinnat Electrotori, Motonet, Thermosun, Solarv.de)
"en tiedä onko enää suurta eroa tavallisen vs agm akun hinnoissa? Kun puhutaan samantehoisesta akusta? "
AGM on noin 50% kalliimpi.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/900100/Sznajder-100Ah-vapaa-ajan-akku-P350xL175xK190--
vs.
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa/nepress-100ah-agm-akku-aurinkopaneeli-aurinko-sahko?gclid=EAIaIQobChMIltqptcLU9AIVzOvtCh1OjgFHEAAYAiAAEgKj7_D_BwE
Kalliimmassa paketissa tulee PWM sydeemillä parempi kunhan ostaa halvemman säätimen ja jättää estodiodit pois. Pikkuisen kalliimpi mutta on myös tehokkaampi. Ja toimii varjostusten suhteen paremmin kun on kaksi panelia.
@timppa
Kalliimmassa paketissa tulee PWM sydeemillä parempi kunhan ostaa halvemman säätimen ja jättää estodiodit pois. Pikkuisen kalliimpi mutta on myös tehokkaampi. Ja toimii varjostusten suhteen paremmin kun on kaksi panelia.
@timppa
Siis meinaat että pitää joitain halpoja romuja verrata laatupeliin? Tarkoituksella otin kummatkin säätimet jotka samaa laatutasoa, muutenhan olisi sama kun vertaisi 70-luvun ladaa tämänpäivän mersuun.
No, enivei lasketaan sitten halvemmilla säätimillä (kaivoin halvimmat säätimet kumpaankin mitä löysin, ja laatutaso on mitä on). Jätän vielä ne diodit pois, vaikka se aiheuttaa sen että varjostunut paneeli syö tuottavan paneelin tehoa varjostustilanteessa (ja tämä on ihan faktaa, johtuu ihan fysiikasta. Vaikka kuinka vänkkäisit "että mä haluun").
PWM säätimellä (latausteho tyhjään akkuun max.205W):
Säädin 13,73€ (kiinasta dealextreme)
Paneelit 267,90€ (kaksi paneelia jotta 75% lisäys toteutuu)
Kiinnikkeet 98,00€ (kahdelle paneelille)
Haaroitinpari 25,80€
Läpivienti 9,90€
Kaapelit 49,00€
Liimamassa 13,90€
60Ah Akku 77,90€
Akkukengät 3,99€
Yhteensä 560,12€ (watin hinta 2,73€)
MPPT säätimellä (latausteho tyhjään akkuun max.176W):
Säädin 25.91€ (kiinasta ebay)
Paneeli 133,95€
Kiinnikkeet 49,00€
Läpivienti 9,90€
Kaapelit 49,00€
Liimamassa 13,90€
60Ah Akku 77,90€
Akkukengät 3,99€
Yhteensä 363,55€ (watin hinta 2,07€)
Ja taas PWM säätimellä tuli yli 30% huonompi kustannustehokkuus. Puhumattakaan PWM:n ongelmista kytkennästä johtuen.
Ps. Hyötysuhteiden laskeminen on näillä säätimillä ihan arpapeliä, koska niistä ei anneta mitään speksejä joilla laskut hoituisi, joten laskuissa käytetty oletuksena noiden laatusäätimien speksejä. Ihan viihteen vuoksi, että jotain saataisiin laskettua.
Tossa linkit säätimiin:
https://www.dx.com/p/20a-12v24v-auto-solar-charge-controller-pwm-with-lcd-dual-usb-5v-output-solar-cell-panel-regulator-2610621.html#.YbEGyLtyiAk
https://www.ebay.com/itm/184331440585?_trkparms=amclksrc%3DITM%26aid%3D1110006%26algo%3DHOMESPLICE.SIM%26ao%3D1%26asc%3D20200818143132%26meid%3D0344146e38d1494eb544d54c912dc055%26pid%3D101198%26rk%3D2%26rkt%3D12%26sd%3D144072023026%26itm%3D184331440585%26pmt%3D1%26noa%3D0%26pg%3D2047675%26algv%3DSimplAMLCvipPairwiseWebWithBBEV2bDemotion&_trksid=p2047675.c101198.m1985&amdata=cksum%3A1843314405850344146e38d1494eb544d54c912dc055%7Cenc%3AAQAGAAACAMJkUhr6QJuU3jolkC%252BD7IXYfnBoemwC85IkNzhI7HXH%252BzkW7xkZqnafLADh%252Bnd0GdCt0y2N4jep1M6OeLzbrm6VbDyAzlk6FFM%252FCZp1T4FdsQkn5Xk1yVWpcw%252FqTPc7kaNlQiCbueuIhVqKQd9ZTGRaprq2dP%252Bf1RHPSwsGhca4zMrfGOYlrPiPJ9JJQCWc0nA%252FWH73Oat%252FParn6luAWLShRnC0ZF5QUIEWFw1zHk5m4xaH%252FKs4lCZ%252FrsZUgI5%252Fb%252FOvK5UJZOd8jKl%252BAAha9oIRspjmasC6XBGMQHDdtMLjk2TpEqxOKLsmdqoBgthcXSck4I2%252FOR7teeHA2vFnuN8tY9Gyt6X1fBDe%252B4q5erCoe2sPAdve67pVUIjhKddGZnPwPXZAK7ZvrdwdIH%252FNpd3IvmGDVAs7h9Icj%252BXrvowmhRxjZCSHCQdXmGVdtSxnj5N%252FQKjI1fW%252BZQTFCFR%252BSxq10Na0QYOjMst6a0vvgnk6KL7tLknfFOS2jMx5SFFdBtV87AogrT5FEna7VpHl92WIfe%252B1HX6qNOsAEr0UpTdzQSlN0d23gU0G4RyzIeGG%252B0cPih2sB6%252FcxaGrWOu9FX0h7G6zTz5JenbEfyvUnRl2XHV3vqbvXuA4lNn%252B%252B%252Bp3%252BcAHcKlyZvWp7ISpdn7el%252FZOUglcoixA8KoCLYxeiV4u%7Campid%3APL_CLK%7Cclp%3A2047675
Terve Timppa..en ollut siinä mitä tarkoitat vaan pistossa liikenneympyrästä oikealle..02.30 tuuli niin per...että oli pakko vaihtaa leiriä kun en meinannut punkassa pysyä..uusi uni tuli miltei heti. Nyt Salobrenassa..on pyykkipäivä.
Pieni korjaus PWM:n watin hintaan (unohdin huomioida diodien poistamisen yhtälöstä).
Eli oikeat arvot ovat PWM säätimellä latausteho tyhjään akkuun max.211W ja watin hinta 2,65€ (30% kalliimpi)
Ja jos tilaa noita kiinan ihmeitä, voi sieltä tulla mitä sattuu.
Esim. tuo Timon linkittämä "MPPT" säädin on 100% varmuudella PWM säädin, perus sellainen.
Tilasin joskus Wishiltä just tuollaisen, tiesin kyllä että huijaavat, maksoi muistaakseni jotain 10€.
Sain rahat takaisin kun tuote oli virheellinen.
https://urly.fi/2lV6
Ja jos tilaa noita kiinan ihmeitä, voi sieltä tulla mitä sattuu.
Esim. tuo Timon linkittämä "MPPT" säädin on 100% varmuudella PWM säädin, perus sellainen.
Tilasin joskus Wishiltä just tuollaisen, tiesin kyllä että huijaavat, maksoi muistaakseni jotain 10€.
Sain rahat takaisin kun tuote oli virheellinen.
https://urly.fi/2lV6
Näin on, markalla saa markan tavaran. En ymmärrä Haapasen halua näihin viritelmiin, itse kun haluan vain laatua ja toimivuutta.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.