- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailuautot »
- AGA vastaan Woikoski
AGA vastaan Woikoski
Tämä oli hyvin mielenkiintoinen viestiketju. En ota tässä kantaa siihen että kuka oli väärässä ja kuka oikeassa. Kerron tässä vain omia kokemuksiani ja omia johtopäätöksiäni. Asun Ivalossa joten tuota pakkaskäyttökokemusta on kertynyt jonkin verran. Autossa on ollut lämmitys kaasulla lähes jatkuvasti päällä. Aina joskus kaasu on loppunut ennustettua nopeammin vaikka säätilassa ei ole ollut oleellista muutosta pakkasen tai tuulen suhteen. Joskus pullo on tuntunut painavalta vaikka kaasun tulo on siitä loppunut. Vaakaa en ole vielä saanut hankituksi, vaikka olen aikonut. Olen joskus vienyt pullon lämpiämään ja siitä on sitten tullut vielä kaasua jonkin verran. Täytätin Suomipullon viime keväänä Marbellan lähellä. Siellä oli kaveri joka tarjosi tällaista palvelua. Pyyntö oli että laitetaan Propaania. Todennäköisesti pulloon meni sitä autokaasua, jossa vuodenajasta riippuen (oma arvio) saattaa olla eroja seoksessa. No niinhän siinä kävi että pohjoista kohti mennessä, Maaliskuussa, pullo ei tullut tyhjäksi. Onneksi oli täysi Suomipullo varalla. Käytin tämän Espanjassa täytetyn pullon tyhjäksi sitten kesällä. Tämä kokemus pisti miettimään sitä että mitenkä Suomipullot täytetään talviaikana, siellä Agalla tai Woikoskella. Päästetäänkö ne ensin tyhjäksi vai laitetaanko kaasua lisää niin että tulee oikea kilomäärä pullon painoksi. Jos pulloja ei tyhjennetä niin ainakin pohjoisesta talviaikana täyttöön palautetut pullot täyttyvät pikkuhiljaa "väärällä" kaasulla. Tämä kaikki on siis vain omaa pohdiskelua ilman muuta faktaa kuin omat kokemukset.
Eiköhan etelärannikolla myydä puhdasta butaania. Ei siellä on mitään syytä autokaasuun sekoittaa propaania, kaasu menee nesteenä höyrystimeen eikä haihtumista kohdistu tankissa olevaan tavaraan ollenkaan.
Butaani on siellä turvallisempaa, tankkien kuumenemiseta johtuva paineennousu on butaanilla paljon maltillisempaa kuin seoksilla tai puhtaalla propaanilla.
Eiköhan etelärannikolla myydä puhdasta butaania. Ei siellä on mitään syytä autokaasuun sekoittaa propaania, kaasu menee nesteenä höyrystimeen eikä haihtumista kohdistu tankissa olevaan tavaraan ollenkaan.
Butaani on siellä turvallisempaa, tankkien kuumenemiseta johtuva paineennousu on butaanilla paljon maltillisempaa kuin seoksilla tai puhtaalla propaanilla.
Etelärannikolla myydään molempia. Ihan kuten niitten vaihtopulloissakin on erikseen butaani ja propaani putelit. Rannikollahan butaani käy hyvin mihin vaan mutta kyllä sisämaassa on ihan lumia ja pakkasiakin.
Gasit.uk sivuston mukaan maassa UK on LPG kaasun seos 90% propaania ja loput Butaania.
"Euroopan" alueella seos saattaa vaihdella ja olla vaikka 50/50%.
Talviaikana on Propaanin osuus suurempi.
Suomessa kaasupulloissa voi olla Propaania tai propaanin ja butaanin seosta, Wikipedian tieto.
Sillä asialla miten kaasupullo antaa kaasua pakkasella voi siis edelleen spekuloida. Se asia miten pullo täytetään ja voiko "talvipullojen" täytössä seos pikkuhiljaa muuttua on edelleen vailla fakta-tietoon pohjautuvaa vastausta.
No joka tapauksessa kannatta hankkia se pullovaaka käsin punnitsemisen ja heiluttelemisen tueksi.
Etelärannikolla myydään molempia. Ihan kuten niitten vaihtopulloissakin on erikseen butaani ja propaani putelit. Rannikollahan butaani käy hyvin mihin vaan mutta kyllä sisämaassa on ihan lumia ja pakkasiakin.
Pulloissa kyllä, mutta puhuin autokaasusta, huoltoasemien GPL-kaasusta. Jo Saksassa se vaihtuu kesän 60/40 but/Pro suhteesta talveksi toisin päin
Timolle: Ymmärsin kyllä että puhuit autokaasusta, mutta sitä en ymmärtänyt mitä tarkoitit kun kirjoitit: ei siellä on mitään syytä autokaasuun sekoittaa propaania. No se saattoi olla nopeasti kirjoitettu ja siihen tuli ehkä joku ajatusvirhe. Ei siitä sen enempää.
Yritän vielä selvitellä tuota pullojen täyttöasiaa. Kysymys on että onko seossuhteen muutos mahdollinen täytettäessä talvisin vajaasti tyhjentyneitä
pulloja propaanin ja butaanin seoksella.
Olen ootellu koska kaasun toimittajat (pullottajat/myyjät) "puolustautuvat" näihin "eppäilyihin" mitä tässäkin ketjussa on runsaasti ja kertovat protokollan kuinka kaasu pullo kulkee täyttö laitoksessa vaihe vaiheelta ja täyttö suhteet propaani% / butaani% juuri heidän pullottamassa kaasussa.
Toisaalta miksi pilata hyvä bisnes. Palautus pullossa 5% , 20% tai 40% (0.55kg/2,2kg/4.4kg) kaasua valmiina, lisäät vain 95/80/60% lisää kaasua ja laskutat 11kg/100%. Eppäillä sopii, en syytä, mutta kuiten joihinkin pulloihin jää kaasua pakkasella.
Kyllä se kesällä tyhjäksi palaa, niinhän se butaani palaakin pois on kuiten aivan varmaa tietoa. :/ H
Kyllä mulle kaasuyhtiön nainen otti selvää, ja vastasi, kun soitin aiemmin kaasun seoksesta.
En osannu kysyä miten kun jos tulee vajaita, tyhjäävätkö entiset pois samalla kun tarkastavat kunnon, kun uustäyttävät, mutta uskosin kertovan jos kysyy.
Minun järki sanoo, että tyhjäävät, jotta kaasun seosuhde pysyy samana aina, koska jos jää pohjalle toista, ja taas täytetän, niin muuttuuhan se ajankanssa.
Itsellä kyllä on tyhjenneet, mutta mullahan kesti kaasupullo vuoden omassa käytössä, eikä ole koskaan ollu ongelmaa.
Tp
Timolle: Ymmärsin kyllä että puhuit autokaasusta, mutta sitä en ymmärtänyt mitä tarkoitit kun kirjoitit: ei siellä on mitään syytä autokaasuun sekoittaa propaania. No se saattoi olla nopeasti kirjoitettu ja siihen tuli ehkä joku ajatusvirhe. Ei siitä sen enempää.
Yritän vielä selvitellä tuota pullojen täyttöasiaa. Kysymys on että onko seossuhteen muutos mahdollinen täytettäessä talvisin vajaasti tyhjentyneitä
pulloja propaanin ja butaanin seoksella.
Autoissa kaasu otetaan nesteenä lämmitettyyn höyrystimeen. Nesteenä otettaessa ei haihtumisesta johtuvaa jäähtymistä tapahdu lainkaan ja muutenkin säiliön paine saa olla todella pieni koska lämpimässä höyrystimessä nestemäinen kaasu varmasti kaasuuntuu.
Niin pitkään kun tankin lämpötila on plussan puolella butaani toimii.
Ilmiö taitaa johtua siitä että pullon säädin on asetettu suuremmalle kuin pullossa on painetta. Tuollaisessa 10 ° pakkasessa pullossa on arviolta n. 3 bar. Tohon päästä kuristaessa kaasu muuttuu pitkässä letkussa takaisin nesteeksi.
Siitäpä juuri, kun talvella tarvitsee välillä isoa liekkiä, niin kaikki hanat ovat täysin auki. Sitten kun tohosta ei isoa tarvitse, niin siitä kahvasta se liekki yleensä käännetään pienelle ja tilanne on valmis hetken kuluttua.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.