- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Suomalaisen kaasupullon täyttö euroopassa esim. Saksassa
Suomalaisen kaasupullon täyttö euroopassa esim. Saksassa
Töllössä vuosia sitten oli kaksi himopilkkijä jututetavana. Jäi mieleen kysymys, ja vastaus.
Jutun tekijä kysyi. Onko pilkkimies kateellinen toiselle. Yhdestä suusta vastaus.
Ei tietenkään tämähän on harrastus
No miltä tuntuu jos kaveri saa ison kalan. Se tuntuu suunnattoman pahalta.
Tp
Reilut kaksi vuotta sitten kun hankin nykyisen auton sen lisävarusteet maksoivat vajaat 2% auton hinnasta. Varusteihin kuuluivat kolme panelia, 1500W:n invertteri, tankkipullo. Tosin kaikki itse asennettuina.
Täältä on pulloja sekä tarvikkeita hankkittu muutamalle liikkuvalle kokeneelle vaanarille. Liikkuville, kausipaikkalaiset eivät tarvitse.
https://www.gaswinkel.com/catalogus/lpg_gasdamp_tanks/multivalve_alu_gasfles.htm
@timppa
Timo,
Osaat varmasti kertoa miten tällaisen tankkipullon täyttäminen onnistuu Keski-Euroopassa / Pohjoismaissa, Suomi mukaan luettuna. Voiko pullon täyttää itse esimerkiksi huoltoasemalla, vai onko etsittävä kaasun myynti-/täyttöpiste? Olettaisin, että tankkipullon voi täyttää tankkausasemalla myös itse, jos pullon kaverina on auton kyljessä liitin täyttöä varten. Kiinteä asennus siis.
Tankkipullo kuulostaa kätevältä, sillä vaikka nykyisin on menty kahden pullon taktiikalla (saksalainen ja suomalainen), niin jos et liiku riittävän saksalaisissa maissa, niin saksalaisen pullon löytäminenkin on joskus työlästä. Pyrkimys kun olisi vaihtaa se täyteen kotimatkalla seuraavaa vuotta varten. Toki vaihto tosiaan onnistuu Suomessakin, mutta meidän kulmilta pitää aina ajaa muutama tunti vaihtopisteeseen.
Pullon täyttö onnistuu kaikkialla muualla paitsi Suomessa. Tai täälläkin Lohjalla on yksi paikka mikä täyttää.
Ruotsissa ja Norjassa täyttöpaikkoja on harvassa mutta mantereella vaikka kuinka paljon. Kaasun perässä en ole joutunut ajamaan vaan tankaan pullon kunhan asema tulee eteen vaikka pullo olisi vasta puolessa. Huoltoasemilta se täytetään kuten autonkin tankki.
Tästä voi katsella eri maiden tankkauspaikkojen määrää.
https://www.mylpg.eu/de/tankstellen/
Tässä erittäin hyvin toimiva sovellus edelliseen
https://play.google.com/store/apps/details?id=eu.mylpg.android&gl=FI
Kymmenen vuotta olen tankkipullon kanssa liikkunut niin että se on ollut ainoa mukana oleva pullo. Tankkausmaita taitaa olla 13. Koskaan ei ole kaasu loppunut emmekä sitä säästele. Kotiin tullessa pullo täyteen Virossa, Ruotsissa tai Saksassa riippuen siitä mistä tullaan ja lähtiessä taas tankille jossain noista maista.
@timppa
Kiitos linkeistä. Kyllä pelkkää kaasua helpommin löytää, kuin vaihtopullon. Verkkoa voi esimerkiksi Saksan osalta kuvailla vähintäänkin kattavaksi.
Joka maassa asemia tulee hakematta vastaan. Jokunen vuosi sitten oli kovat keskustelut ulkotankkausletkun välttämättömyydestä. Muutamalla tuttavalla on niin että pullo tankataan suoraa pullon kyljestä, riippuu tietty pullokotelosta, jos tankkipullo on perimmäisenä on tuo hankalaa, rinnakkain ollessa homma on helppo. Koskaan ei heille kukaan ole sanonut ettei noin saa olla.
Nyt Obelink on alkanut myydä juuri tätä uutta alu-pulloa niin että adapterit voidaan kiertää suoraa pulloon.
Tässä tarina Obelinkin pullosta
https://www.karavaanarit.fi/etuteltan-puheet/tarvikkeet/tankkipullo-obelinkist/
Jos pullo on metallisella reikävanteella ruuvikiinnitteisesti kotelossa on tuo asennus ainakin harmaalla alueella ellei sitten täysin laillinen.
@timppa
Tämän vuoden uutuus on ylitäytön estomekanismilla varustettu komposiittipullo. TÜV-hyväksyttyjä komposiittipulloja on eri kokoisia ja niihin on saatavana kiinnitys- ja tankkausliittimiä aivan kuten alumiini- ja teräspulloihin.
Komposiittipullot ovat kevyitä ja ennenkaikkea huomattavasti halvempia. 24 litraa vetävän komposiittipullon hinta on hiukan toistasataa euroa. Tarvikkeineen loppuhinta jää 30-40% huokeammaksi kuin teräspullo.
Toistaiseksi näitä saa vain Hybridsupplyn jälleenmyyjien kautta.
https://shop.hybridsupply.de/Freizeit-Nutzgas-Shop/Behaelter-Ventile/Flaschen/Komposit:::731_733_756_876.html
Minulta voi kysyä tarkempia tietoja: captainkiddjukka@gmail.com p. 0400 617919
Onhan se kevyt, 5,5 kg kun alupullo on 6,5 kg. Edullisempi hinta taitaa tulla siitä ettei noissa ole mittaria, määrän tietty näkee jostain kuoren raosta silmäilemällä.
@timppa
Oliskohan niin, että isot kaasupullofirmat ovat hiljaa hyväksyneet kaasun itsetäytön - semminkin kun ovat turhaan keksineet erilaisia hankaloittavia sääntöjä ja kieltoja jo liki kymmenen vuotta ?
Siltä vaikuttaa, sillä Obelink ja Hybridsupply ovat senverran suuria toimittajia, etteivät ihan äkkiä voi alkaa hyppiä kaasufirmojen itselleen katetulla pöydällä.
Kun kaasukaapissa on kaksi pulloa oikein kiinnitettyinä, niin mistäpä näkee niissä olevan ylitäytön estomekanismi ...
Mistä sen tietää paljonko niissä on? Butaani kertyy helposti pullon pohjalle kylmillä ilmoilla, ei ihmiset sitä ymmärrä. Olen monasti sanonut että kaikki säännöt pitää tehdä kaikkein torveloimman ihmisen mukaan.
Mukavammat unet saa Stellplatzilla kun tietää ettei kellään naapurilla ole itse täytettyä tavallista pulloa. Tankkipullo maksaa 40€/ vuosi, miksei sitä voi hankkia ja toimia säädösten mukaan. Ja sen 40 säästää kun ei tarvitse ostaa sähköä kun on kaasua mielin määrin.
@timppa
Mistä sen tietää paljonko niissä on? Butaani kertyy helposti pullon pohjalle kylmillä ilmoilla, ei ihmiset sitä ymmärrä. Olen monasti sanonut että kaikki säännöt pitää tehdä kaikkein torveloimman ihmisen mukaan.
Mukavammat unet saa Stellplatzilla kun tietää ettei kellään naapurilla ole itse täytettyä tavallista pulloa. Tankkipullo maksaa 40€/ vuosi, miksei sitä voi hankkia ja toimia säädösten mukaan. Ja sen 40 säästää kun ei tarvitse ostaa sähköä kun on kaasua mielin määrin.
@timppa
Syksyn aikana sitten nähdään miten huomattavan edullinen komposiittipullo käy kaupaksi.
Hinta on valitettavasti se suurin este tankkipullojen menestymiselle. On ollut jo vuodesta 2007
kun roudasin ensimmäiset Stakon tankkipullot Rutusakin kevät- ja syksytapaamisiin. Niiden hinta oli parinsadan tienoilla. Pelkkä täyttöadapterisetti kaikkiin Euroopan maihin maksoi silloin n. 70 euroa.
Ja aivan kuten tänäkin vuonna (nyt Portugalissa) halusivat ihmiset ostaa mieluummin täyttöadapterisetin kuin tankkipullon. Parina vuotena meni 5 tankkipulloa ja parisataa adapterisettiä.
Samassa suhteessa käy kauppa edelleen.
Mistähän syystä ?
Myyjillä on molemmissa prosenttikate suunnilleen sama, joten täysin on ostajasta kiinni minkä valitsee.
Vaikka kuinka rummuttaisi ja esittelisi tankkipullon edut, niin karu totuus on kylmästi - hinta ratkaisee.
Turvallisuus on ihan toinen juttu. Kaikki eurooppalaisilla baanoilla ajaneet tietävät ja tuntevat turvallisuusriskit, mutta paahtavat silti nokka 10 metrin päässä edelläajavan persiestä, toistaasataa, kunnes ketjukolarin aiheuttama stau rauhoittaa menoa - tunnin verran, ehkä ..
https://www.lpg.auto.pl/en/index.php?s=info&id=2785
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.