- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Nestekaasun hankinta kevät reissulla
Nestekaasun hankinta kevät reissulla
Kyllä nuo pitää kiinnittää pulloon, vaihtoehtoja ei ole. Kuvista on vaikea arvioida mutta voi olla ettei muu suodatin mahdu kuin tuo Jukan pitkä malli. Kannattaa kysyä Voskenilta mahtuuko heidän myymä harmaa siihen kompopulloon vai ottaako reunaan kiinni alapuolelta.
Se on pullo asetettava niin että paineensäädin mahtuu suodattimen päähän. Mulla on tuo Jukan Certools ja sekin ottaa pulloon kiinni niin ettei mahdu aivan suorassa olemaan.
Mun autossa on vielä lisäksi nämä Truman sydemit ominen suodattimineen.
http://www.caravantimes.co.uk/video/parts/truma/video-how-to-fix-your-new-filter-cup-on-your-truma-gas-filter-$21385988.htm
Entäpä jos laittaisi täyttöpistokkeen jälkeen, sisäpuolelle?
Yläkulmassa olisi tilaa, mut toisaalla uudessakin pullossa lie tehtaan jäljitä epäpuhtauksia.
Tuossa olisi tietysti toinen vaihtoehto hintoineen:
https://www.ebay.de/itm/LPG-Filter-Certools-Hochdruck-Entnahmefilter-fur-Tankflasche/113883381065?hash=item1a83fa7d49:g:RQcAAOSwowxdd20x
Mulla oli bugi riesana eilen, ja tänään käytin terveyttäjällä.
Otin vielä aamulla uudet kuvat omasta kaasukotelostani.
Kyllä ne hyvin ovat mahtuneet kaikkiin kaasukaappeihin, Letkut ovat aika joustavat.
Mitä maksanee sitten Petterille tarjottu filtteri, ainakin sen saa samaan rahtiin.
Pyydä Petteri vielä vaan pari varapatruunaa kaupan päälle ...
Liitetiedostot
dscf6822.jpgx
Liitetiedostot
dscf6822.jpgEntäpä jos laittaisi täyttöpistokkeen jälkeen, sisäpuolelle?
Yläkulmassa olisi tilaa, mut toisaalla uudessakin pullossa lie tehtaan jäljitä epäpuhtauksia.
Suodattimiin ei voi vaihtaa liittimiä. Siitä on lähdettävä että suodatin on pullossa kiinni. Letkun voi pidentää jos se auttaa.
@timppa
Kestääkö tuo pullon liitin lisääntyneen kuorman?
Truman suodatinkotelon takaisinvetokuvissa suodatin oli kiinni paineensäätimessä.
Niin on mutta sitten Petterin pitäisi uusia koko asennus. Maksaisi arvaan n. 300 töineen. Tukevasti se siinä pullossakin pysyy jos saa mahtumaan.
@timppa
Niin on mutta sitten Petterin pitäisi uusia koko asennus. Maksaisi arvaan n. 300 töineen. Tukevasti se siinä pullossakin pysyy jos saa mahtumaan.
@timppa
Kestääkö tuo pullon liitin lisääntyneen kuorman?
Truman suodatinkotelon takaisinvetokuvissa suodatin oli kiinni paineensäätimessä.
Kestää hyvin, nuo Certoolsin molemmat filtterit painavat siinä 200 gr ja kiinnityksen kierre on pitkä.
Mulla kun on nähtävillä molemmat Certools-suotimet, niin useimmat valitsevat paikanpäällä sinterbronze filtterin, koska se on helppo pestä itse tavallisella multispray-puhdistusaineella (hellan ja lieden puhistus- Ajax, esim) ja hyvä huuhtelu lämpimällä vedellä.
Certools sinterfiltterin hinta pesee Truman, jonka vaihtopatruunatkin näyttävät edelleen olevan arvokkaita. Moneskohan tuo uusin on Truman valikoimassa ?
Tuskin tulee ongelmaa tilan suhteen ainakaan Certoolsi filsuilla. Ja ainahan voi vaihtaa ja / tai palauttaa jos ei mahu, kunhan toimittajalle kirjattuna palauttaa, niin rahat tulevat takaisin, Mullekin voi maksaa Paypalin kautta, mutta ei ole tarpeen, sillä maksun veloitan vasta kun asiakas on saanut ja tsekannut tavaran. Tosin vain sfc-jäseniltä.
Ei minulla tarvetta uusia asennusta, sillä komposiitti täyttöpullo tarvikkeineen on vielä matkalla Suomeen.
Täytyy mittailla tuota suodatinkuviota, kun lähetys saapuu. Asennukseen pääsen varmaankin viikon päästä.
Laitan kuvan tähän, kunhan saa asennuksen tehtyä. Onko sinulla Jukka tarkoituksessa kaksi erilaista suodatintakäytössä? (Näin lähettämässäsi kuvassa) Hienoa, että olet saanut hinnat esille, sillä ainakin minulla jää ostaminen siihen, jos hintaa tuotteelle/palvelulle ei ole näkyvillä...
Mulla meni edellisen pullon kanssa 6 vuotta ilman suodatinta. Ei minkäänlaisia ongelmia ollut. Tilanne voi olla muuttunut, suodatin kyllä kannattaa asentaa.
@timppa
Minköhän takia nuo kaasu asiat ovat noin moninaisia. Euroopassa ei pärjää kaasupullolla, kun on niin moneen lähtöön.
Myöskään tankkipullolla ei pärjää esimerkisi Suomessa jos oikeen ymmärrän. Eikö siinä kaasuhomat ammu jalkaan, kun diesel systeemit, ja jopa sähkötoimiset kohta ovat arkipäivää näissä höpökopeissa.
Jääkaapit sähköllä, lämmitys dieselillä, ja kun jo ratio kerto, että tulossa on helnkilöautoissa systeemi, josa sähkömoottori on perissä/ perässä, / pyörisä suoraan, ja akku pyöritää niitä, ja autossa pieni kone lataa akkuja.
Kun dieselit tunutvat hiipuvan, ollaan siinä että se tulee näihin, ja sillon on sähkö jokahommassa
Tp
Minköhän takia nuo kaasu asiat ovat noin moninaisia. Euroopassa ei pärjää kaasupullolla, kun on niin moneen lähtöön.
Myöskään tankkipullolla ei pärjää esimerkisi Suomessa jos oikeen ymmärrän. Eikö siinä kaasuhomat ammu jalkaan, kun diesel systeemit, ja jopa sähkötoimiset kohta ovat arkipäivää näissä höpökopeissa.
Jääkaapit sähköllä, lämmitys dieselillä, ja kun jo ratio kerto, että tulossa on helnkilöautoissa systeemi, josa sähkömoottori on perissä/ perässä, / pyörisä suoraan, ja akku pyöritää niitä, ja autossa pieni kone lataa akkuja.
Kun dieselit tunutvat hiipuvan, ollaan siinä että se tulee näihin, ja sillon on sähkö jokahommassa
Tp
Minulla on juuri siksi tähän ratkaisu työnalla, että voin keskittyä rauhassa reissaamiseen Euroopassa ilman, että tarvitsee miettiä kaasun riittävyyttä sekä onko mahdollisesti jossain sähkötarjolla. Eli toinen kaasupullo on ns suomipullo ja toinen tankkipullo. Lähinnä siksi kaksi pulloa, että voin ottaa toisen hieman kauemmas autosta ja grillailla rauhassa.
Suomessa reissatessa pitempään, otan tankkipullon pois ja laitan tilalle toisen teräksisen suomi-pullon.
Olen ihan samaa mieltä, että miksi on näin vaikea systeemi Euroopassa,
mut on asian filosofisesti ; Mihin asiaan et pysty vaikuttamaan , niin sopeudu asiaan ... :)
Juuri niin, eli minäkin pohdiskelen asioita vain aivon herällä pidoksi. Yhdessä työpaikassa jossa olin nuorna, oli johtajan seinällä taulu
Yritä parantaa asioita kykysi mukaan, mutta hyväksy ne asiat mille et mitään voi.
Tp
Laitappa Toivo luettelo autoista joissa ei kaasua tarvita. Saattaa olla lyhyt lista eikä lähitulevaisuudessa muutosta näy. Kaasuhan on niin helkkarin kätevä ja vähähuoltoinen, halpakin vielä. Eikä saastuta.
Hiljaa hymyillen kuuntelen espanjapullo, saksanpullo, saako siellä sähköä juttuja. Kaasut kannetaan pullojen pohjilla takaisin kauppaan ja selkä vääränä vaihdellaan pulloja eikä reissulla voida pysähtyä mihinkään kun kaasu ei riitä. Ajellaan palttoot päällä kun ei ole lämmitystä, pesulle ei pääse kun vesi on kylmänä.
@timppa
En väitä kaasua huonoksi, se on vanha, ja tosiaan puhdas, ja hyvä käytetty malli, mutta kun kuulostelee noita maailman pullosulkeisia...
Onko mistä pullon vaihto, minkä,maan, mistä tankiasema, minkä ikäinen tankipullo
Mutta muutosta, jos alakaa olemaan jääkaapit kaasutomia, ja lämmitys dieselilä, etteikö ala joku jo pistämään liedenkin induktiolle.
Kun aurikopanelit, ja akkuhomma kehittyy, nin alakaa pärjäileen varsin hyvin.
Mitätaas lämpöön, nin niinkauan kun löpö riitttää tarkenee, ja vaika hellan lämmittää kaasupullola pärjää aikaseen, ja jos kaasupullo millä hellan lämität tyhjenee aamukaffin keitossa, pärjäilee seuraavaan pullovaihtoon, vaikka ajelet kaffilaan aamuskaffille
Itsellä jääkaappi vaihtuu sähköön kunhan se ikääntyy, koska en pidä kun se yöt tohisee tuolla kaapin takana, mitä keksii.
Diesel lämitys on pelannu, eikä näy hajukaan paljoa haittaavan, sen ole kokeillu kahella vebastola umpinaisessa ladossa tuossa kukausi sitten, kun lämmitin ne, ja käyttelin konetta, ja mitä leireillä olen kulostellu muiden kanssamatkailijoiden sanomisia, ja päällikön nokan kertomaa, jota ei taatusti lahjota
Tämä kehitys on jo arkipäivää peltikuorissa vaihtoehtona, tai oikeastaan alakaa olemaan niissä sääntö kaasuton jääkaappi.
Sanoisin, etä jos näin kaasuton on, ei tarvi miettiä, kun missä autosi tankkaat, ja se on siinä. Mutta kaikella on paikkansa, ja hyväniin.
Tp
Ei tehdä autosta kaasutonta vaan tehdään sellainen ettei tarvitse sähköä niin sitten alkoi vapaus. Itse olen siinä tilanteessa kevät ja syysmatkoilla mitä nyt harrastelen.
@timppa
Ei tehdä autosta kaasutonta vaan tehdään sellainen ettei tarvitse sähköä niin sitten alkoi vapaus. Itse olen siinä tilanteessa kevät ja syysmatkoilla mitä nyt harrastelen.
@timppa
Tähän tilaan on tarkoitus mennä. Yllättäen seuraava hankinta on aurinkopaneeli katolle...
Tuo on totta. Siinä on kaksi tietä, ja paljon riippuu missä matkailee, ja millon.
Sähkötön aurinkopanelila tietysti vaatii kaasun toiminalleen sähköä, ja tullaan kaasun hankintaan omine kiemuroineen, joka siis onnistuu euroopasa tankkipullola, jos oikeen ymärrän, ja sen panelin tuoto käsittäkseni riittää etelän kesäajeluihin, ja aika pitkälti talveenkin, koska etelässä paitaa aurinko keskitalvellakin enemmän.
Mutta sillon jos talvisin ajelee pohjosen sen saanti ei auringolla onnistu, eikä tankkiopulolla, mutta kaasupulloilla, jotka tyhjenee aina yöllä kello 02,37.
Tosin agregaatti taas tuottaa sähköä aina, vaikka kaikki toimisi sähköllä, ja missä tahansa, milloin tahansa.
Vetypoltokenno sähkön tuottoon on hajuton mauton, ja hiljanen
Valinnan varaa on siis, ja se on hyvä. Myös on jos hyvä systeemi, niin sitä kannattaa päivittää paremmaksi, se on halvinta luulakseni
Tp
Ei minulla tarvetta uusia asennusta, sillä komposiitti täyttöpullo tarvikkeineen on vielä matkalla Suomeen.
Täytyy mittailla tuota suodatinkuviota, kun lähetys saapuu. Asennukseen pääsen varmaankin viikon päästä.
Laitan kuvan tähän, kunhan saa asennuksen tehtyä. Onko sinulla Jukka tarkoituksessa kaksi erilaista suodatintakäytössä? (Näin lähettämässäsi kuvassa) Hienoa, että olet saanut hinnat esille, sillä ainakin minulla jää ostaminen siihen, jos hintaa tuotteelle/palvelulle ei ole näkyvillä...
Tämä juttu jäi hiiren muistiin kun se nakersi läppäriäni sotkien kaikkia toimintoja, sain aen kuitenkin talteen toisaalle:
"Petteri, mulla tosiaan on kaksi Certoolsin filtteriä käytössä, osin
sen takia, että voin näyttää molempien mahtumisen helposti yhtäaikaa
pullokaappiin (Hymer B578). On autoja, joiden kaasupullokaapissa
näyttäisi olevan ahdasta, ja Trumakin on kokeillut erikokoisia
filttereitä aika nolosti; ensin valmistamalla ja sitten vasta
mittailemalla, Isolla putiikilla on varaa, mutta moinen vain sekoittaa
ostajaa ja näkyy kalliiksi hinnoitetulta. Certools kun osti minulta
mallisuojaamani kaikkiin täyttöadaptereihin kiinnitettävän pienen
sintteripronssi-filtterin myyntioikeudet millä sitten mellastaa
tankkipulloadapteri- ja myös filtteriensä markkinoilla, Mutta kun eri syistä monet käyttävät yhtä
tankkipulloa ja toista tavallista vaihtopulloa rinnakkain, niin on myös
mielekästä käyttää yhtä/kahta suoraan pulloon kiinnitettävä filtteriä.
Olen jo 2006 lähtien painottanut kaasuasioissa informaatiota, sillä
aniharva 'ei myyjä' sitä vaanareille tarjoaa. Mainostaa ei kannata ja pienen suomikysynnän takia on neuvoessa pidettävä kieli poskella ettei katsottaisi pahalla vain mainonnaksi.
Timppa Haapanen on liki
ainoa harvoista aktiivisista hyvää oikeaa tietoa tiivisti antavista jäsenistä. Vielä kun
oppisi olemaan heti suoraapäätä suosittelematta ulkomaisia kalliimpia ratkaisuja.
Meikäläinen joutuu tasapainoilemaa juuri hintojeni edullisuutta
korostamatta.
Tulisi pitkä vastaus Toivon ja muidenkin ihmettelyihin miksi kaasun
saanti omaan pulloon on niin vaikeata EU-Euroopassa. Kilpailustahan se pitkälti on kiinni,
Webastokin vie pitkässä käytössä helposti akun tyhjäksi ja silloin
on hyvä olla kunnon aurinkopaneelit katolla. Viisas mutta kallis on paneeli, joka kääntyy auringon mukana oikeassa kulmassa.
Nyt posti toi kaksi pakettia samalla ja hieman suunnittelua ennen lauantaina tapahtuvaa asennusta.
Kiitos Jukka suodatin vihjeestä.
Timo: tarvitaanko tuohon täyttöpään ympärille vielä enemmän tilaa?
Mulla on edelleen ajatuksena laittaa täyttöpistoke kaasupulloluukun yläreunaan sisäpuolelle, niin että saa tarvittaessa myös pullot pois kaasupulloluukusta.
Tankkipullo mahtuu juuri korkeuden puolesta luukkuun ja tuo pidempi suodatin toimii myös, toinenkin malli sopisi.
Kiinteän pannan tankkipulloon laitan paikoilleen.
Kuva suunnittelu tilanteesta.
Liitetiedostot
dfe4f3ae-be63-4095-94a7-c4394dcd5395.jpeg bad3f763-ad1c-4e54-bd2a-43df6e39092d.jpeg a1224200-1192-447d-a875-8ee73936b498.jpegSentti on minimi kuvassa olevan ACME-adapterin ympärille jotta tankkauspistooli mahtuisi paikoilleen.
Mutta eihän pullokotelon katto ole aivan luukun reunan tasolla, siihen jää reunaa. Paljonko jää sitä en kuvista näe, itsellä 4-5 senttiä.
Pitääkö tehdä vesivanerista tarpeeksi paksu pala sinne kotelon kattoon. Jos selaisen teet kannattaa tehdä aika iso ettei tankkauspää heilu. Pistoolit ovat aika painavia.
@timppa
Kuten Lapatossu sanoi, asiahan ei minulle kuulu, mutta eikös paineensäädin kuulu nykyään olla seinään kiinnitetty?
Ei ennen 2007 rekisteröidyissä.
@timppa
Kuten Lapatossu sanoi, asiahan ei minulle kuulu, mutta eikös paineensäädin kuulu nykyään olla seinään kiinnitetty?
Autoni on rekisteröity 2013 ja viimeisin kaasutarkastus on tehty 8/2019 Saksan maalla ja ihan tuolla varustuksella on kyllä hyväksytty... Onko meillä omat kansalliset säännöt?
No sitten siinä pitäisi olla säädin/kolarikytkin yhdistelmä pullokotelon seinässä tai katossa ja korkeapaineletku suoraa pullosta säätimelle sekä letkurikkoventtiili korkeapaineletkun pullon puoleisessa päässä.
Eli tämä sydeemi
https://shop.jyvascaravan.fi/fi/75336D1L-truma_monocontrol_cs__30mbar__gastank__10mm/
Pakollinen vuodesta -07 alkaen kaikkialla euroopassa.
@timppa
No sitten siinä pitäisi olla säädin/kolarikytkin yhdistelmä pullokotelon seinässä tai katossa ja korkeapaineletku suoraa pullosta säätimelle sekä letkurikkoventtiili korkeapaineletkun pullon puoleisessa päässä.
Eli tämä sydeemi
https://shop.jyvascaravan.fi/fi/75336D1L-truma_monocontrol_cs__30mbar__gastank__10mm/
Pakollinen vuodesta -07 alkaen kaikkialla euroopassa.
@timppa
Tuleeko tuo kaasupullokotelon kattoon? Mulla tulee kaasupullo kotelon takaseinän yläosaan 8mm kiinteä asunto-osaan sisälle menevä putki. Mulle mielestäni riittää sellaisen, jossa on vain yhden kaasupullon liitäntä.
Katselin hieman tarkemmin kaasupullo koteloa ja näyttää olleem kotelon sisäkatossa paineenalennin systeemi kiinni, mutta olisiko myyjä ottanut sen uuteen autoonsa. Täytyypä käydä kesällä, kun sielläpäin liikun muutenkin, hieman myyjä puhuttamassa asiasta :)
Kyllä näin on käynyt, siellä on varmaan ollut tämä, sopiiko ruuvinjäljet tästä mallista.
https://shop.jyvascaravan.fi/en/75335-truma_monocontrol_cs_30mbar_horizontal_10_8mm/
Tekstissä on maininta päivämäärästä 01/2007.
Ei tämä ole eka kerta, kaverille oli aivan uuteen autoon vaihdettu yksityisen myyjän toimesta vanha säädin.
@timppa
Todennäköisesti. Mitä eroa tuolla vanhalla mallilla on tuohon uudempaan?
https://www.vapaa-aika.com/WebRoot/vilkasfi02/Shops/2015091804/5CA5/F37E/4561/B75E/66F6/0A28/1011/466D/2280220_ml.jpg
Onhan tuo uusi hieno ja pienikokoinen. Juuri tuo malli on yhden pullon käyttöä varten. Yhdistetty kolarikytkin ja paineensäädin.
https://www.truma.com/int/en/products/truma-caravan-rv-gas-fittings/truma-monocontrol-cs.html
@timppa
Truman tuotekehittely on vihdoin onnistunut, monta kertaa on huonoa ollut tarjolla. Truman monet versiot kaasufiltteistä kertovat kuitenkin selvää kieltä nykykaasun/kehittyneiden kaasulaitteistojen vikaherkkyydestä.
Vanhemmissa vehkeissä ei ollut juurikaan näitä lian aiheuttamia ja kalliita korjauksia. Esim nykyjääkaapin tukkeumista olen nähnyt useampia korjauslaskuja 3-400 eurolla. Paineensäätimetkin tukkeutuvat.
En alkanut syynäillä hintoja, mutta Petteri näkyy kiitoksin ottaneen vinkkini Certools-sinterpronssi filtterin.
Se on se paras ja puhdistettavuutensa kautta pidemmän päälle edullisin.
Truman filtterin hintaa en edes viittinyt katsoa, mun edustamani Certools-filtterit on vaan parhaat hinta-laatusuhteessa, Uusin musta lienee paras, ja parhaiten saatavilla oleva. Liekö vielä vaihtofilsuissa se iso kate ?
Ainoa puhdistettava, Petterinkin vihjeenä hankkima, maksaa (minulta) vain € 60,00 + pk.
Olisit tuonkin saanut minulta, mutta toki samalla rahdilla säästää. Kiitos kuitenkin noteerauksestasi, Petteri.
Komposiittipulloon päätymisesi oli sekin hyvä ratkaisu, ja koko paketti myös.
Yhden satkun verran maksoit liikaa, mutta kerralla kaikki ja ebay:n kautta on toki takuuvarma ja ennenkaikkea nopea ja helppo tapa suosia ulkomaista toimittajaa.. Minä laskutan vasta kun tavara on perillä, jo hyväksi havaittu, tosin vain sfc-jäseniltä.
Vaikka olen noiden kompopullojen suomalainen valtuuttama jälleenmyyjä, niin toimitusaikani on päivän pari pidempi, kun Suomessa kun ei kannata vähäisen kysynnän vuoksi ajatellakaan varastointia. Varsinkin kun palveluni (maksuton puhelinneuvonta) toimii Portugalista käsin ..
Mutta kuten aiemmin sanoin, niin tulevaisuus on edullisissa komposittipulloissa. Alle puolet alumiinipullon hinnasta, ja teräspulloakin huomattavasti huokeampi. Tankkipullo on kuitenkin sitä oleellista mukavuutta, ilman teutarointia klo 02,45 ja täyttöpaikkojen etsimistä, puhumattakaan ulkomaalaisen pullon ,hankintaa.
Nuo läpiviennitkin ovat tarpeettomia, eivätkä onnistu keltätahansa noinvaan, mutta kieltämättä tyylikkäämpiä, kuin pullokotelon aukaisu. Suoraan tankkipulloon kiinitettävä adapteri riittää ja säästyypä euroja. - Vajaan satasen verran. Täyttöadaptereitakin saa tarpeen mukaaan puolella hinnalla. Asennustodistuksia ei kysellä, paitsi ehkä Saksan katsastuksissa, mutta ne TÜV ja ECE paperit on hyvä pitää muovisuojattuina pullokaapissa, kaasunmyyjä ei nikottele vaikka Kreikassa savonkielellä näyttää. Muutenkin itsetäyttö on ylinopeutta ajaville vähän sama kuin tutkassa narahtaminen...
Itsetäyttöadapterit voivat ilman takaiskuventtiiliä olla tumpelon käytössä jopa teoriassa vaarallisiakin, niitäkin saa ebay.sta parilla kympillä, ja niitä myyvät monet isotkin kaasutarvikemyyjät. Takaiskuventtiililläni eliminoituu mahdollinen huolimattomuus täytössä
Älkää hyvät ihmiset ostako jälleenmyyjiltä EU-Set 4-5 adapterin settiä, niillä ei suomipullon tankkuu onnistu !
Vaikka jopa Wilhtom, Best-Caravan, Tarviketalo ym ja monet muut tarvikemyyjät niitä hyllytavarana myyvät tankkausadaptereina.
Ne ovat välikiinnikeadaptereita ulkomaisten pullojen ja suom/saks/ransk ym kaasuletkujen väliin tarkoitettuja ulkomaisten sivuventtiilikaasupullojen välikappaleita, joita saa joka maassa yksittäisinä 5-6 eurolla !
Jos setti on myyty tankkausadaptereina, niin iso haloo myyjäliikkeelle asiantuntemattomuudesta ! Niitä settejä olis mullakin edelleen tarpeettomina lahjoitettaviksi, kun niillä ei ole käyttöä. Silkaa huijausta.
Todennäköisesti. Mitä eroa tuolla vanhalla mallilla on tuohon uudempaan?
https://www.vapaa-aika.com/WebRoot/vilkasfi02/Shops/2015091804/5CA5/F37E/4561/B75E/66F6/0A28/1011/466D/2280220_ml.jpg
Mitäs vikaa tässä Certoolissa, baut samankokoinen ja 40 eurolla saat kuoret ja 3 suodinta. ?
kuva unehtui, mutta tuolla ylempänähän se on.
kuva unehtui, mutta tuolla ylempänähän se on.
kuva unehtui, mutta tuolla ylempänähän se on.
Liitetiedostot
dscf6822.jpgEn tiedä Jukka missä seun bugi on mutta, minusta tuo sinun kuvassasi oleva näyttää kyllä ihan Truman paineensäätimeltä tuossa pullokotelon katossa?
En usko maksaneeni juurikaan liikaa noista tavaroista ja toivon mukaan en myöskään ostanut mitään tarpeetonta. Asennuksesta ei kyllä jäänyt mitään :)
Itse sain tankkipullon täyttöpaikan paikoilleen (Kuva). Minulla oli reunaehtoja, että voin käyttää kahta teräspulloa tai yhtä teräspulloa ja tankkipulloa tai sitten mukana vain yksi tankkipullo. Lisäksi halusin tuon tankkipullon täyttöpistokkeen sään suojaan, sillä liikun autolla ympärivuoden.
Lisäksi tuohon väliin kattoon tulee vielä sen Truman monocontrol (muut ei taida tätä valmistaa?) , senkin jälkeen täyttyy nuo yllä olevat vaatimukset. Tankkipullon ympärille tulee vielä "kiinteä metallinen pullonpidin.
Liitetiedostot
sunny_kaasukuva.jpgEn tiedä Jukka missä seun bugi on mutta, minusta tuo sinun kuvassasi oleva näyttää kyllä ihan Truman paineensäätimeltä tuossa pullokotelon katossa?
En usko maksaneeni juurikaan liikaa noista tavaroista ja toivon mukaan en myöskään ostanut mitään tarpeetonta. Asennuksesta ei kyllä jäänyt mitään :)
Itse sain tankkipullon täyttöpaikan paikoilleen (Kuva). Minulla oli reunaehtoja, että voin käyttää kahta teräspulloa tai yhtä teräspulloa ja tankkipulloa tai sitten mukana vain yksi tankkipullo. Lisäksi halusin tuon tankkipullon täyttöpistokkeen sään suojaan, sillä liikun autolla ympärivuoden.
Lisäksi tuohon väliin kattoon tulee vielä sen Truman monocontrol (muut ei taida tätä valmistaa?) , senkin jälkeen täyttyy nuo yllä olevat vaatimukset. Tankkipullon ympärille tulee vielä "kiinteä metallinen pullonpidin.
Hyvä homma Petteri, kun sait kaiken tarvitsemasi. Iso huolenaihe siinä katosi ja sehän tärkeintä.
Kuten myös sekin, että vaivautuu kertomaan muillekin miten homma etenee ja laittaa myös kuvia liitteiksi.
Murusia joskus tipahtelee pienyrittäjänkin karvasiin kouriin.
Kyllä se pirun bugi mun koneella vielä luurailee. Tänään jo kaksi jossain piileskellyttä filtteritilausta yllättäen pöllähti framille. Toisesta puutui aihe, toinen muuten vaan ei ollut vielä mulle ainakaan näkyville vielä tullut.
Käden ulettuvilla on kyllä kärpäslätkä ja Raidia litra, mutta bugit on taitavia väistelemään ..
Laitan yleensä heti jonkinlaiset kiitokset ja lupaan ilmoitella koska tavara lähtee. Jos ken muukin kuin Kalle ja Tapani ovat jääneet odottelulle, niin yst laittakaa vaan kyselyä.
Mun passikin kesti kuukauden tulla Suomesta kirjattuna, ja lojui Jossain Portugalin ulkovarastossa. Saapui sitten muoviin käärittynä ja litimärän Caravan-lehden sisällä suht kuivana. Fiksusti teki lähettäjä ja passikin käyttökelpoinen.
Kannattaa olla hereillä jos tuntuu jossain takkuavalta ja kysäistä !
captainkiddjukka@gmail.com
p. 0400 617 919
040 417 3511
Hyvästä on kuitenkin kertoa tankkipullon ostoa harkitseville, että suomalaisen edustajan kautta on aina turvallisempaa ja helpompaa hankkia tankkipullo. Hintahan on aivan sama kuin esim ebay:n kautta tahikka joltain van Meeneniltä.
Edustajahan toki saa pikkuprovikan siitä, että on aina soiton päässä ja suomenkielellä ostajaa avittelemassa ja osaa neuvoa sellaisiakin asioita, joita milloin mitäkin suosittelevat eivät osaa.
Ihmettelen suoraan sanoen sitä, ettei Timppa Haapanen koskaan suosittele Rutukaveriaan ja ystävää yli 10v takaa, jolloin Timppa pääsi itsetäyttöadapterieni kautta tutustumaan myös Stakon tankkipulloihin.
Silloin, v 2007 ne olivat päältä täytettäviä, mutta tankkaus LPG-asemilla onnistui aina, vaikka pullon nosti
asfaltille täytettäväksi. Itsetankkausta kun ei kielletty vielä silloin.
Raimo Laine oli niitä ensimmäisiä, jotka todella ymmärsi itsekin omaa 'viritettyä' adapteria käyttää. Antoipa minullekin pari omatekoista ja hyvin toimivaa omatekoista kokoelmaani, ja oli aktiivi neuvojen jakaja kaikille.
Minä kehittelin toimivan ja edullisen kaasuadapterin, jolla voi tankata oman pullonsa W21.8LH (suom, ransk, saks, holl sivuventtiili) , kaikissa LPG-myyntipisteessä. Lisäsin takaiskuventtiilin adaptereihin, mikä minimoi riskit täytössä olemattomiin. Wilhtom Ky ja omistaja Suomen ainoa todella kaasuguru, Vilho Tuominen avasi mulle ovia eurooppalaisiin kontakteihinsa.
Ja niitähän meni kaupaksi tuhansia ebayssa, ja menee edelleenkin, vaikka kapuloita on rattaisiin tökitty.
Täysin ymmärrettävää oli, että isot kaasupullofirmat huolestuivat, sillä Euroopassa pyörivä satojen miljoonien l
kaasupullojen vaihtobisnes oli vaarassa, joten piti keksiä kaikenlaista kieltoa ja määräystä.
Todellisuudessa ei itsetäyttö omalla adapterillakaan ole enempää riskaabelia kuin vuoteesta nousu. Suomessa kuolee tai loukkaantuu edelleen vuosittain yli 1000 ihmistä aamukuselle tai -palalle mennessä.
Yhtään varmaksi itsetäytöstä johtuvasta kuolemantapauksesta ei ole koko Euroopassa raportoitu.
Timppa se jatkaa ei-kotimaisen suosimista edelleen, ja suosittelee milloin mitäkin ulkomaista vaihtelevin perustein. Pääsyy lienee aitosuomalainen kateus vaikka itsekin oli yrittäjä. Tosin senhän pitäisi vaikuttaa päinvastoin ...
Mulla kun on ainoana Suomessa HybridSupplyn komposiittipullojen valtuutettu jälleenmyynti (koko tukkuvalikoima) niin pitää sitten Timpan mollata vain kolmasosan vastaavan alumiinipullon hinnastakin maksavaa komposiittipulloa, kun siinä ei ole mittaria. No korjataan se nyt. 24L komposiittipullon ylitäytön estolla (tankkipullo) saa reilusti alle 200 euron.
Toisin kuin Timppa väittää, ei ole lainvastaista eikä edes harmaata aluetta kiinnittää adapteri suoraan komposiittipulloon, ja tankkuu onnistuu helposti, sillä täyttöpistoolin saa napinpainalluksella lukituksi ja voi sitten painaa mustaa täyttönappulaa mittaripömpeliin nojaillen.
Kun komposiittipullo on 80 % täynnä, voi pistoolin irroittaa ja maksaa 0,72 eur/litra propaani-butaani autokaasusta. (tämän päivän hinta Portugalissa-vaihtelee öljyn hintoja seuraillen).
Timppa puhuu paljon pullokaapin ulkopuolelle viritetyistä täyttöletkuista yms. jotka eivät muuta kuin maksavat jo osatkin kyllä uuden täyden normikaasupullon verran. Eikä onnistu läpiviennit ilman kunnon vehkeitä ja osaamista
Olennaisin edellytys 'lailliselle täytölle' on pullon kiinnitys niin, ettei sitä ilman työkaluja voi ottaa ulos autosta.
Sisällön määrän kyllä näkee ulkoapäin hyvin. Saksassa on nykyisin jo käytettävä kaasuasennusfirmaa tuon parin ruuvin vaativaa kiinnitystä (esim rei-itetty putkikiinnite) hyväksynnän saamiseksi katsastusta varten. Joku nipottaja LPG jakelupiste voi kieltäytyä täytöstä puutteellisen kiinnityksen takia. Lisäkustannus on asennusfirmalta taas liki satkun paikka. Hinta senkun nousee.
Timppahan ei tätä mainitse, muuten hyvin hurskas ja määräyksiä kehottamaan noudattava mies.
Paljon on myös täyttöasemia, joissa voi vapaasti tankata, kunhan vain ei nosta pulloa pois kotelosta. Itäeurooppa on helpoin, Italia vaikein. Itäeuroopassa myydään, Italiassa palvellaan, muualla yleensä onnistuu.
Kunhan sen verran varoo, ettei osta ebaysta 20 euron täyttöadapteria, missä ei ole takaiskuventtiiliä turvana. Joku Francois Leclerc Algarvessa oli semmosta käyttämällä päässyt otsikoihin, kun ei ollu käyttöohjetta lukenut.
Muistakaa ihmiset nykykaasussa olevat epäpuhtaudet ja kysykää 40 euron kaasufiltteriä kahdella varapatruunalla !
lisäinfoa: captainkiddjukka@gmail.com
ps. saas nähdä lähtikö tämä, kun kone alkoi just 22.00 päivityksen..
Jukka : Onko sinulla toimivaa s-postiosoitetta tuo antamasi ei toimi !
Jukka : Onko sinulla toimivaa s-postiosoitetta tuo antamasi ei toimi !
Mulla on yksi ylimääräinen Certoolin pitkänmallin suodatin, jos jollain tarvetta?
Moi.
Nyt kun paikalla on kaasulaitteiden asiantuntijoita, niin kuinka on: suodattaako sintrattu suodatin myös moottorikaasuihin lisättävän parafiinin?
Tapio
Veikkaan että ei suodata niin hyvin kuin paperisuodatin. Tosin sintraamalla voidaan tehdä hyvin erilaisia huokoisuuksia materiaaleihin.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Sintraus
@timppa
No, niin nyt taas yhtä kokemusta ”viisaampi”...
Kiitos!
Jukka : Onko sinulla toimivaa s-postiosoitetta tuo antamasi ei toimi !
Seppo,
captainkiddjukka@gmail.com
p. 0400 617 919
040 417 3511
pitäisi toimia, mutta laita kopio myös : eurocarimport.jukkahanninen@gmail.com
No, niin nyt taas yhtä kokemusta ”viisaampi”...
Kiitos!
Ilmeisesti tankkasit ”keittiökaasua” onko se sama tankkauspaikka myös auton polttoaineeksi, kun tekstissä mainitaan autokaasu?
Autokaasua tietty. Eiköhän Petteri ollut tuolla
https://goo.gl/maps/qJjnfXTbY7KKm9Yi7
@timppa
Minkälaiselta asemalta täytetään tankkipullo jos tuon on auton tankkausta varten?
No juuri näiltä autontankkausasemilta. Siksihän se on niin helppoa ja paikkoja on vaikka kuinka paljon ympäri eurooppaa.
Joskus olen ollut niin että toiselta puolelta autoa menee naftaa naftatankkiin ja samaan aikaan toiselta puolelta kaasua tankkipulloon.
@timppa
Kysyin: Markku Hämäläinen 21.02.2020 22:47
Voiko suomalaisella autokaasuasemalla täyttää tankkipullon?
Timppa vastaisit: Timo Haapanen 21.02.2020 23:05
Markku taisi tietää ja kysyy piruuttaan. Ei voi. Maakaasu tankataan kaasumaisena ja paine on n. 200 bar. Se survotaan helkkarin paksuun pulloon, vert. hitsauksessa käytettävä happipullo. Maakaasua siirretään Suomessa 54 bar:n paineella. Nord Streamissä aiotaan siirtää 200 bar:n paineella.
En todellakaan tiedä.
Poikkeaako suomalainen kaasutankkauspaikka siis jotenkin esim. virolaisesta?
Vai voiko sielläkin täyttää kaasutankkipullon?
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.