Moottori hyytyi
Sari Miettinen
11.01.2024 17:07
Polttoainesuodatin on vaihdettu vuosittain määräaikaishuollossa, tällä suodattimella ajettu noin 6000 km. Ollaan epäilty että viimeisessä tankkauksessa olisi ollut epäpuhdasta dieseliä ? Kysyttiin Suomesta Fordin huollosta ja sanoivat että voisi olla hyvinkin mahdollista..
Eero Bruun
11.01.2024 19:14
Taitaa olla jotain muuta, kuin tavallinen polttoainesuodin? Vietiin puhdistettavaksi.
Eero Bruun
11.01.2024 19:30
Sari MiettinenSaatiin korjaamolta diagnoosi, suuttimet tukossa ja ne on lähetetty puhdistettavaksi. Onko kenelläkään kokemusta tällaisesta ?
Siis suuttimet tukossa. Minulla ei kokemusta. Mutta hyvä jos vika löytyi näin helposti.
Ville Säynäjäkangas
12.01.2024 10:44
Siis mikä auto on kyseessä? Tarkasti? Vuosimalli? Kokonaiskilometrimäärä?
Dieselsuodattimesta ei mene läpi mitään roskia, mikä tukkisi suuttimet.
Sari Miettinen
12.01.2024 11:02
Ford Transit 2.2 TDCI,103 kw, 131.000 km, vm.2012
Petteri Haverinen
12.01.2024 11:52
Liekö tuo Boshin korjauspaja erikoistunut dieselin suuttimiin, niin aloittavat korjauksen tarkistamalla ne ensin? Toki varmaankin ne tarvitsivat kunnostuksen. Saas nähdä tuleeko tuolla korjauksella jo kuntoon? Hieman epäilen, mut toivotaan parasta. Ainahan ne voi kysyä apua tältä palstan tietäjältä…
Lauri Levola
12.01.2024 13:31
Olisko niin että siinä on korkeapaine pumppu ja siinä on nokat loppu ja metallilastut on tukkineet suuttimet. Jolloin pitää vaihtaa pumppu ja suuttimet?
Toivottavasti ei.
Eero Bruun
12.01.2024 20:20
Vuosi sitten menin dieselkorjaamoon täällä Kuopiossa. Piti vaihtaa henkilöautoon turbo ja hiukkassuodatin. Rakennus oli vaatimattoman näköinen, mutta sisällä hienot ja kalliin näköiset koneet. Tämä diesel-spesialisti ei varmaankaan tykännyt näistä rutiinitöistä, kun homma venyi ja kiireinen oli. Kollega lopulta vaihtoi turbon ja hiukkasloukun ihan kohtuuhintaan. Hienot koneet oli, joilla varmaankin teki mieluummin näitä vaativia dieselkorjauksia. Vaikka näitä suutinhommia. Kuopion Auto-Diesel oli firma. Vähän taitaa olla näitä erikoistuneita pajoja?
Heikki Ikonen
13.01.2024 11:10
Moottorin suuttimien rikkoutuminen voi tapahtua kahella tapaa.
Kallis tapa on että net alakaa "vuotamaan läpi" eli niistä tulee poltto aine suihku mäntään joka voi polttaa jopa reiän. Niin mulla kävi, kele että makso rahaa :(
Halvempi jos suuttimet tukkeutuu, diesel korjaamo purkaa suuttimet ja laittaa kuntoon kohtu hintaan, uusikaan suutin ei maksa ko satasia ja kasauksen jälkeen matka jatkuu. Laurin vinkkiä unohtamatta.
Mutta mikä vian aiheutti täytyy ehdottomasti selvittää ja korjata, että vika ei toistu. D-suodattimen läpi menee ilima, nesteet (diesel - jopa vesi?) mutta ei kiinteitä aineita (metalli hiukkaset tai mettän roskat). Jopa ilima kuplat kovassa paineessa polttoaineessa rikkoo suuttimia (paine iskut).
Tankin tyhjennys, huuhtelu ja uuvet puhtaat dieselit tankkiin ois vakavasti harkittava toimi.
Kysy vain tai vaikka et kysyiskään met met neuvomma, auttaaksemme, hyvän tahtoisesti tietennii. ;) H
Tapio Pankka
13.01.2024 11:25
Nooh, vielä ei kylläkään ole varmuutta viasta.
Yleisen mielenkiinnon vuoksi olisi toivottavaa että Mari julkaisisi vian syyn. (useimmiten sitä ei syystä tai toisesta julkaista).
Sari Miettinen
13.01.2024 12:31
Suuttimet lähetettiin Murciaan puhdistettavaksi. Luvattiin takaisin alkuviikosta. Suomen Fordilta saatiin ohjeita; tankki ehdottomasti tyhjennettävä ja puhdistettava ja uusi dieselsuodatin. Nämä on kerrottu korjaamolle. Tänään tuli 2 viikkoa täyteen tätä casea, vaihtaisimme tämän jo mielellään karavaanielämään. Kerrotaan kyllä lopputulos täällä jos tästä nyt joskus valmista tulee :)
Sari Miettinen
16.01.2024 15:57
No niin, suuttimet olivatkin kunnossa !! Nyt vika löytyi kuulemma rikkoutuneesta männästä kun olivat keksineet mitata paineita.. ja taas odotellaan ja hotellilasku senkuin kasvaa. Kolmas viikko menossa eikä tietoa mistään ..
Timo Haapanen
16.01.2024 16:28
Tämä on todella ikävä uutinen. Jos mäntä on rikki se tarkoittaa täydellistä moottoriremonttia tai vaihtokonetta.
Ei kyllä olisi eka 2,2 transit missä näin on tapahtunut. Valitettavasti.
Petteri Haverinen
16.01.2024 16:34
Niinnin kuin kirjoitn, et taisi olla suuttimiin erikoistunut paja. Luulisi kyllä, et puristukset mitataan heti suuttimien irroituksen jälkeen.
Noh, nyt tilanne on kuten Timo kirjoiiti, joko nykyisen moottorin kunnostus tai moottorin vaihto. Taitavat Suomessa tehdä moottorin vaihdon reilussa päivässä, siellä ehkä vähän vie vähän enemmän aikaa. Kunnostus vie varmaankin vähän enemmän, kun pitää koneistaa lohko ja kansi.
Nyt ehkä kannattaa selventää itselle, et kumpi vaihtoehto on teille sopiva?
Moottorin vaihto kalliimpaa ja nopeampaa, mut sit kaikki on uutta, paitsi apulaitteet. (Suomessa vaihtotyö n 1300€ ja tehdaskunnostettu moottori 6000€).
Käytettyä moottoria en laittaisi vanhan tilalle, jos teillä on tarkoitus pitää itsellä auto.
Nykyisen moottorin kunnostus vähän halvempaa, mut vie enemmän aikaa. Toisaalta täällä Suomessa on talvikelit…
https://www.transitcenter.fi/moottori-tdci-ford-transit-2011-custom-p-5120.html
muokattu: 16.1.2024 16:47
Heikki Ikonen
16.01.2024 19:02
Ko mulla tuli reikä mäntään, puristus paine pääsi/meni öljy tilaan. Moottori öljyt tuli öljy tikun reijästä kone huoneeseen.
Mäntä/venttiili sylinteri paine vian saa selville mittaamalla sylinterin puristus paineet. Jos paineet kunnossa sitten sähkö puolelta polttoaine järjestelmän vian hakuun, tai se Laurin eppäilemä korkea paine pumppu??.
Uudessa moottorissa vuojen tai kahen takuu, vanhan moottorin remontissa käytännössä takuu rajoittunee Espanjaan jos sitäkään. Lisäksi työtä monta päivää, liekö loppu lasku kuiten minkä verran halavempi ko uus moottori asennettuna??
Kaikkinensa kakka juttu..
tsemppiä ... H
Timo Haapanen
16.01.2024 19:21
Apulaitteiden siirto on melkoinen homma. Uudet tiivisteet, hihnat, vesipumppu yms. Ei nyt maalata piruja mutta kalliilta näyttää.
Moottorikoodeja on ainakin neljä 2.2 TDCI 103kW moottoriin: PGFA, PGFB, UHFA, UHFB, UHFC alkaen 10.07 eteenpäin. Voi olla enemmänkin, koodista ei voi poiketa.
Heikki Ikonen
16.01.2024 19:39
MB uuvessa tehas koneessa piti vanhasta ottaa ö-väli jäähytin ja kytkin (jotka uusittiin minun laskuun). Laturi, startti, tehostajan pumppu. Uuvessa paikallaan Imusarja, pakosarja, turbo, polttoaine järjestelmä täydellisenä suodattimen jäläkeen. Takuu 2v.
Miten lie Fordilla??. :( H
Tehas takuun varmistamiseksi asennus valtuutetussa merkki korjaamossa/liikkeessä.
muokattu: 16.1.2024 19:43
Sari Miettinen
16.01.2024 19:44
Korjaamolta sanottiin että moottori puretaan ja kestää kuukauden ? Pohjolasta ehdottivat että heidän laskuunsa auto hinataan korjaamolle suomeen ja me lennetään suomeen. Odotamme ensin tarjousta korjaamolta ja sitten päätämme miten jatketaan.
Petteri Haverinen
16.01.2024 19:54
Kuukauden??? Onpas touhua. Saattaa korjaus tarjouskin olla sen mukainen…jotenkin tuntuu vähän järjettömältä siirtää rikkinäisenä Suomeen, kalliimman hintason korjaamoon.
Eero Bruun
16.01.2024 19:54
Siis vakuutusyhtiö maksaa auton hinauksen Suomeen? Se on jo hyvä uutinen.
Kauko Keränen
16.01.2024 20:31
Harmittaa puolestanne!
Jos päätätte korjauttaa kone siellä, maksaako pohjola siltä ajalta hotellin? Vai lennättävätkö teidät välillä kotiin? Selvittäkää ja miettikää tarkkaan vaihtoehdot.
Tsemppiä!!!
Sari Miettinen
16.01.2024 20:39
Kiitos tsemppauksesta ! Pohjola ehdotti myös että jos päätämme korjauttaa täällä niin he maksavat meille lennot edestakaisin.
Eero Bruun
16.01.2024 21:10
Onpa reilua vakuutusyhtiöltä. Hmm... seuraako joku vakuutusyhtiön ihminen näitä sivuja? Nimimerkillä meitä tarkkaillaan. Laittaisin tähän hymiön jos osaisin. Minulle tuli ensin mieleen auton kuljetus Suomeen. Jos on jumissa Espanjassa niin ensimmäinen ajatus. Miten auto Suomeen? Vakuutusyhtiö hoitaa homman.
Heikki Ikonen
16.01.2024 21:39
Sielthän ei ole ko tunnin matka Murcian Ford huoltoon. Minä kysyisin sieltä korjaukselle aikataulua ja hinta arviota. Luulisin Pohjolan suostuvan hinaamaan auton merkki korjaamolle, sehän luvataan jo vakuutus ehdoissa, näin muistelen, lisäksi se on Suomen koti matkan varrella. Saatuanne tuomion remontista merkki korjaamolta Murciasta teette päätöksen.
Näin saisitte jatkaa lomaa espanjassa jossain vaiheessa.
Tsemppiä ;) H
Sari Miettinen
17.01.2024 19:07
Huomenna lennetään suomeen ja auto tulee perässä ja hinataan suomeen Fordille. Ei tätä enää jaksa täällä.
Eero Bruun
17.01.2024 20:14
Kohta on seikkailu ohi. Oli varmaan rasittavia päiviä. Auto tulee perässä sitten joskus. Minusta hyvä päätös.
Timo Haapanen
17.01.2024 20:41
Varmasti helpottava päätös. Hinaus tänne maksaa summittaisen arvion mukaan ehkä 5000-6000 euroa. Ei ole moittimista vakuutusyhtiössä.
Olisi todella kiva jos viitsisit kertoa kuinka tarina lopulta päättyy, auto taas alla jne.
muokattu: 17.1.2024 20:43
Sari Miettinen
17.01.2024 21:46
On kyllä helpotus kun saatiin päätös tehtyä. Vakuutusyhtiöön ollaan tosi tyytyväisiä, eipä harmita maksella jatkossa vakuutuslaskuja. Kiitos Teille kaikille mukana jaksaneille :) On ollut tosi mukavaa saada lukea teidän kokemuksianne ja vinkkejänne. Kerron sitten miten tämä päättyi kun saadaan joskus auto suomeen ja korjattua.
Kauko Keränen
18.01.2024 22:51
Aina ne asiat jotenkin järjestyy, vaikka tapahtuma-aikaan ja vielä sen jälkeenkin jonkin aikaa kaivelee. Onneksi tämän laatuisissa ei ole henki kysymyksessä.
Taidattekin olla jo suunnilleen kotona, kun tätä kirjoittelen. Nyt vaan auto kevääksi/kesäksi kuntoon ja uutta reissua kalenteriin!
Sari Miettinen
24.01.2024 12:41
Redgolta ilmoitettiin alustava arvio kuljetuksesta, auton lastaus on Espanjassa helmikuussa viikolla 6 ja olisi Suomessa viikolla 8. Kuljetus tapahtuu Viron Redgolla. Sitä odotellessa.
Petteri Haverinen
24.01.2024 13:00
Sari MiettinenRedgolta ilmoitettiin alustava arvio kuljetuksesta, auton lastaus on Espanjassa helmikuussa viikolla 6 ja olisi Suomessa viikolla 8. Kuljetus tapahtuu Viron Redgolla. Sitä odotellessa.
Eikö kannattaisi pyytää Tallinasta Fordilta tarjous auton korjauksesta?
Kauko Keränen
20.02.2024 15:07
Saitteko auton Suomeen ja onnistuuko korjaus?
Kauko Keränen
20.02.2024 15:11
Kauko KeränenSaitteko auton Suomeen ja onnistuuko korjaus?
Nyt vasta muistin että auto piti tullakin vasta tällä viikolla Suomeen... No toivottavasti saatte auton kuntoon ja pääsette reissuun.
Sari Miettinen
20.02.2024 19:34
Auto tuli Suomeen viime viikolla ja on nyt korjaamolla ja "uusi" tehdaskunnostettu moottori tilattu ja sitä odotellaan, tällä viikolla pitäisi tulla ja korjauksen alkaa.
Eero Bruun
20.02.2024 21:06
Uusi moottori. Tuntuu varmaan hyvältä? Ainakin minusta tuntuisi.
Kauko Keränen
20.02.2024 22:31
Harmittavaa, että sattui, mutta näitähän ikäviä juttuja elämäsä on. Hyvä kuitenkin että saatte auton kasaan ja pääsette harrastamaan.
Jukka Iiskola
21.02.2024 05:33
Rankka reissu.
Hyvä kun asiat selviämässä. Siinä kohtaa, ku reissut torppaa niin vakuutukset punnitaan.
@jugi.
Heikki Ikonen
21.02.2024 06:48
Minulla paljastui MB:n mäntä vaurion todelliseksi syyksi "teho lastutus". Suomeksi: moottorin sähköiseen ohjausyksiköön (boxiin) oli jäläki käteen kujilla asennettu suuttimien paineet hullun kovaksi joka rikkoi ensin suuttimet ja rikkoontunut suutin rikkoi männän. Uusi moottori ja uusi moottorin boxin ohjelma. Noin niikö lyhykäisyydessään mulle kävi ja tehtiin, nyt jo reilu 100tkm ilman huolia.
Uusi moottori, hyvä. Asennuta originellit Fordin parametrit moottorin ohjaus yksikköön - on neuvoni. (Kait siinä polttoaineen syöttöä ohjataan boxilla, en tieä Foordin tekniikkaa?)
Huolettomia kilometrejä Teille. ;) H
Noita "tuholastuja" kaupataan nettihelevetissä vielä tänäänkin, (kaikkiin merkkeihin) jotkut vielä kehuuvat kuinka pirtsakka vähä kulutuksinen moottori on lastutuksen jäläkiin. Ostin auton 3v vanhana siis käytettynä, olipa pirtsakka moottori (jonnii aikaa) ja moottorin tuhon sain kaupan tekijäisinä. :(
muokattu: 21.2.2024 09:29
Petteri Haverinen
21.02.2024 08:01
ei kai kukaan laita moottorin ns teholastua, jota kutsuttiin lempinimellä tuholastu...
Transitin moottoreissa on ollut ongelma suuttimienpaineissa ja niihin on tehtaan toimesta ollut tarjolla ohjelmanpäivitys, mut jos ei ole käynyt merkkihuollossa, niin onko sitten saanut päivityksen?
Sari Miettinen
21.02.2024 13:08
Auto on käytetty vuosittain merkkihuollossa ja öljyt vaihdettu samalla. Kilsoja tullut vuodessa noin 12.000 km. Espanjan korjaamolla sanottiin kaikkien tarkastuksien jälkeen että yhdessä männässä ollut hiushalkeama joka aiheuttanut sen hajoamisen "sylinterissä ei puristusta ja täynnä moottoriöljyä" ? kts. liitteet espanjasta
Heikki Ikonen
21.02.2024 16:12
Sari, miten lie Foordilla, mutta.
MB Etoile (paikallinen veho) Ranskassa hyvitti mulle mäntä vaurioisesta "romu" moottorista monta tonnia kun luovutin sen heille. ;H
Petteri Haverinen
21.02.2024 16:42
Sari MiettinenAuto on käytetty vuosittain merkkihuollossa ja öljyt vaihdettu samalla. Kilsoja tullut vuodessa noin 12.000 km. Espanjan korjaamolla sanottiin kaikkien tarkastuksien jälkeen että yhdessä männässä ollut hiushalkeama joka aiheuttanut sen hajoamisen "sylinterissä ei puristusta ja täynnä moottoriöljyä" ? kts. liitteet espanjasta
En Sari viitannut teihin tuossa moottoriohjauksen päivityksessä, vaan asia ilmeni, kun vähän googletin.
Hyvä, että autonne lie kohta jo ajokunnossa, harmi tietysti kustannukset, mut tälläistä tämä on…
Sari Miettinen
21.02.2024 18:37
Petteri HaverinenEn Sari viitannut teihin tuossa moottoriohjauksen päivityksessä, vaan asia ilmeni, kun vähän googletin.
Hyvä, että autonne lie kohta jo ajokunnossa, harmi tietysti kustannukset, mut tälläistä tämä on…
:)
Sari Miettinen
21.02.2024 18:44
Heikki IkonenSari, miten lie Foordilla, mutta.
MB Etoile (paikallinen veho) Ranskassa hyvitti mulle mäntä vaurioisesta "romu" moottorista monta tonnia kun luovutin sen heille. ;H
1/4 hinnasta hyvitetään kun korjaamo palauttaa vanhan moottorin uuden myyjälle.
Tapio Pankka
21.02.2024 20:27
Petteri Haverinenei kai kukaan laita moottorin ns teholastua, jota kutsuttiin lempinimellä tuholastu...
Transitin moottoreissa on ollut ongelma suuttimienpaineissa ja niihin on tehtaan toimesta ollut tarjolla ohjelmanpäivitys, mut jos ei ole käynyt merkkihuollossa, niin onko sitten saanut päivityksen?
Verraten vähäisillä kilometreillä on syntynyt vakava moottorivaurio.
Olet käyttänyt auton säännöllisesti ns "merkkihuollossa".
Joku aikaisemmin mainitsi, että Fordilta olisi tullut moottorin ohjausyksikön päivitys juuri tälläista vauriota ehkäistäkseen.
Tuollainen ohjausyksikön päivitys tehdään huollon yhteydessä tai kutsukampanjana.
Mikäli tällainen päivitys todella on ollut olemassa ja se on jäänyt jollain huolto käynnillä tekemättä löytyy kustannuksille maksaja siitä korjaamosta jossa se päivitys olisi pitänyt tehdä.
Kannattaa ainakin selvittää asia.
Markku Hämäläinen
21.02.2024 20:41
Nuo takaisinkutsut eivät yleensä tavoita matkailuautoilijoita joiden autot ovat tulleet muuta kuin alustan maahantuojan kautta.
Päivitys vaatii yleensä omistajan omaa aktiivisuutta.
Minä korjautin takuuseen matkamittarin virheellisen näytön.
Papereihin ei muutosta merkitty, joten kun takasinkutsu, jonka löysin Fiatin sivulta, tuli kävin kirjauttamassa muutoksen toisella korjaamolla.
Korjaamo ei ensin meinannut merkitä muutosta, kun eivät tehneet työtä.
Sanon, veloittakaa vaan Fiatilta muutos ja merkitkää se dokumentteihin, niin asia on kunnossa
Tekivät minun ohjeen mukaan, joten homma on nyt hoidossa.
Tapio Pankka
21.02.2024 20:59
Tällaista "merkkihuoltoa" ainakin ko. huollot mainostavat mm. sillä että noudattavat valmistajan huolto-ohjeita.
Mitäköhän tuollaisella "merkkihuollolla" muutoin olisi virkaa?
Vesa Hakala
21.02.2024 21:00
Jos on tietojen luovutus kielto jää kutsut helposti tulematta.
Traficomikin seuraa ainakin turvallisuuteen liittyviä kutsuja. Jos korjaamatta niin pitäisi leimalla tulla ilmi.
Petteri Haverinen
22.02.2024 10:16
Markku HämäläinenNuo takaisinkutsut eivät yleensä tavoita matkailuautoilijoita joiden autot ovat tulleet muuta kuin alustan maahantuojan kautta.
Päivitys vaatii yleensä omistajan omaa aktiivisuutta.
Minä korjautin takuuseen matkamittarin virheellisen näytön.
Papereihin ei muutosta merkitty, joten kun takasinkutsu, jonka löysin Fiatin sivulta, tuli kävin kirjauttamassa muutoksen toisella korjaamolla.
Korjaamo ei ensin meinannut merkitä muutosta, kun eivät tehneet työtä.
Sanon, veloittakaa vaan Fiatilta muutos ja merkitkää se dokumentteihin, niin asia on kunnossa
Tekivät minun ohjeen mukaan, joten homma on nyt hoidossa.
Jos käy ilmoittamassa Fiatin paikallisessa merkkihuollossa, niin kyllä tehtaan takaisinkutsut tulee hoidettua...
Tapio Pankka
22.02.2024 11:35
Kun/jos "merkkihuolto" toimii asian mukaisesti se tarkistaa aina että ajankohtaiset tehdaspäivitykset tulee tehdyksi. Naapurin Arska oli 30v merkkihuollon työnjohtajana. Häneltä asiaa kysyttäessä mainitsi, että aina pitää tarkastaa juurikin nämä tehdasohjeet/päivitykset. Ne jos korjaamo laiminlöi saattoi asiakas esittää korvausvaatimuksen laiminlyönnistä aiheutuneista vahingoista. (korjaamoillahan on vakuutuksetkin tätä varten).
Eli po. tapauksessa olisi selvitettävä onko tuollaista tehtaan päivitystä ohjausyksikölle ollut olemassa ja sen perusteella ryhtyä jatkotoimiin.