Matkailuautolla Eurooppaan 3 - määränpäänä ei mihinkään
Ari Kuusisto
10.12.2022 10:08
Hyvä video,kiitos siitä , huikeat maisemat.Kyllä Ducaton kone kiersi iloisesti alamäessä.
Eikös se Ducato ole 180 Hv kuitenkin, mutta lieneekö Heavy alusta siltikään.
Kiinnostais miten automaatti laatikolla tuo moottorijarru pitkässä laskussa ja laatikon öljyt,riittääkö jäähdytys.
Parempi,huonompi , =, kuin manuaali?
Ei taida löytyä kokemusasiantuntijoita kun tuossa yllä jo kyselin ja "Hiljaista on", lauloi Innanen.
Muut on puristanu niin rattia ettei ole saanut materiaalia kuten Vesa.
Vesa Kaartti
10.12.2022 10:30
Kiitos molemmille Areille kommenteista. Meillä on Fiudessa 2.3 l 150 heppainen. Mä luulen että teho vaikuta moottorijarrutukseen. Automaatin toimintaa mäkin olen tuuminut, mutta ei ole omakohtaista kokemusta fiuden automaatista. Ehkä jos laittais vakionopeudensäätimen vaikka 40 kmt, niin automaatti pyrkisi pitämään sen vauhdin pienempää vaihdetta väkisin pakottamalla (ihan pohdintaa vaan)
Markku Hämäläinen
10.12.2022 13:17
Kokemuksesta voin sanoa, ettei tosiaan teho vaikuta moottorijarrutukseen.
Kun aikoinaan (1990) kävimme porukalla Jugoslaviassa, poikkesimme samalla Grossglockner:illa.
Alas tullessa kaverit valittivat joutuvansa ajamaan hitaasti, ettei jarrut kuumene.
Totesin ettei minun tarvinnut koskea jarruun ollenkaan, Nallen vapaasti hengittävä 4 litran 80 heppainen kone piti 5 tonnisen Nallen vauhdin aisoissa, välillä piti painaa kaasuakin.
Kun myöhemmin kävin siellä Ducato 2.5 TD:llä, täytyikin pitää jarruista huolta, kun moottori ei kyennyt pitämään vauhtia kurissa.
Ari Kuusisto
10.12.2022 15:35
Juuri niin teho ei auta kun ylämäkeen , kirjoitin vähän huonosti , tarkoitin että jos on 180hv olisiko Heavy alusta ja onko jarrutkin sitten Heavyä vai Lighteilläkö mennään?
Vesa koetappa laittaa Bilteman varaosahakuun paljonko on Ducatossa on villihevosia.
Timo Haapanen
10.12.2022 16:34
Kyllä heavy-alusta olisi alamäessä kova sana. Olen jarruja jäähdytellyt monet kerrat täyden painon light-alustalla.
Etupalat meni vaihtoon 80 000 kohdalla ja taakse 104000.
@timppa
Antti Salmela
10.12.2022 17:40
Kertoisitteko mikä ero heavy/light alustoilla on??
Omani on 2.8 Hdi retku.
Ja Jaanalle/Vesalle.. tuo teidän matkailutapanne on juurikin sitä seikkailua.
muokattu: 10.12.2022 17:50
Ari Kuusisto
10.12.2022 17:56
Heavy rekisteröitävissä isommille kokonaispainoille ja Light pienemmille.
Toki Heavyjä on jätetty 3500 kokonaispainoonkin.
Alustan osissa sitten vahvuuseroja, jarrut , laakerit?, pyörännavat ,vanteet/pulttijako ,jousitus, näin lonkalta.
Antti Salmela
11.12.2022 06:09
Sorry JV, menee viestiaiheen ulkopuolelle. Täysin uutta tietoa, mutta mistä saa selville onko oma kottero heavy vai light ?
Timo Haapanen
11.12.2022 08:06
Heavyssä, sun vuosimallissa se oli vielä nimellä maxi, on pulttijako 5 X 130 kun kevyessä se on 5X 118.
Mitta on pultin keskeltä pyörän navan keskelle X 2
Myös tyyppikilvessä on alustan maximipaino mutta en tiedä missä kilpi on.
@timppa
Jos autossa on 15'' renkaat on se varmuudella kevyt.
muokattu: 11.12.2022 08:08
Antti Salmela
11.12.2022 09:17
Asia selvä, kiitos. Jälleen kerran hitusen viisaampi.
Mutta palatakseni aiheeseen..
Puolassa iltapimessä epätoivoisena leiripaikkaa etsiessä päädyin epämääräisen teollisuushallin takapihalle.
Yllätys kun kahteen merikonttiin oli rakennettu siistit saniteettititilat yms.
Paikalle tullut haalaripukuinen nuorimies tarjosi jatkoroikkaa sähkön saamiseksi ja kilautti kaverille miten ilmoittautumislomake täytetään. Verkkoaidattu hiljainen alue. Olimme ainoa asiakas. Hyvin nukuttiin.
muokattu: 11.12.2022 09:28
Timo Haapanen
11.12.2022 11:09
Missä ko. paikka oli. Itselle on Puolaan kertynyt aika mukavin välein yöpaikkoja meni sitten mitä suuntaa tahansa, aina tarvitaan lisää.
Tämä tuli tuli uutena viime kuun lopulla. Ostrolekasta pikkuisen Lomzan ( Lomzan häkki on talvella kiinni ) suuntaan, Mukava papparainen hoitaa hommat.
@timppa
Antti Salmela
11.12.2022 12:26
Tässä kohtaa on aukko reissukirjassa. Oli huhtikuun loppu kun päätin joutua Pulaan
(Kroatia). Monet mielenkiintoiset yöpymiset tuohon vuodenaikaan kun osa leirintäalueista vielä kiinni.
Eräskin kerta illalla leiri pystyyn ja aamulla markiisin päällä jäätä eli eihän sitä saanut kelattua sisään.
Eräällä alueella nurmikko oli ilmeisesti aika tuore kun etupyörät kaivautuivat vanteita myöten. Nolotti se jälki joka taaksemme jätimme.
Seppo Suomi
12.12.2022 08:07
Ari KuusistoHyvä video,kiitos siitä , huikeat maisemat.Kyllä Ducaton kone kiersi iloisesti alamäessä.
Eikös se Ducato ole 180 Hv kuitenkin, mutta lieneekö Heavy alusta siltikään.
Kiinnostais miten automaatti laatikolla tuo moottorijarru pitkässä laskussa ja laatikon öljyt,riittääkö jäähdytys.
Parempi,huonompi , =, kuin manuaali?
Ei taida löytyä kokemusasiantuntijoita kun tuossa yllä jo kyselin ja "Hiljaista on", lauloi Innanen.
Muut on puristanu niin rattia ettei ole saanut materiaalia kuten Vesa.
Oletettavasti sama teho moottorijarrutuksessa kun käyttää manuaaliasennossa vaihteita.
Ville Säynäjäkangas
13.12.2022 09:02
Robottilaatikosta en tiedä, mutta perinteisellä automaatilla moottorijarrutus toimii kyllä hyvin, kun pakottaa pienemmän pykälän pesään.
Alppien laskuissa olisi vanha keksintö -pakokaasujarru- kyllä hyvä. Se tehostaa moottorijarrutusta.
Vesa Kaartti
16.12.2022 06:06
osassa rentoudumme maisemiltaan upeassa Heiligenblutin kylässä Itävallassa, jota voimme vilpittömästi suositella yöpymispaikaksi, mikäli suuntaat joskus Grossglocknerille...kulkuneuvosta tai majoitustarpeesta riippumatta. https://youtu.be/CHt7EOXyeB0
Vesa Kaartti
16.12.2022 06:09
Toimisko tämä linkki.... https://youtu.be/CHt7EOXyeB0
Riitta Tiihonen
25.12.2022 12:51
Katsoin tänään jouluaamun rauhassa tuon viimeisimmän jakson ja piti ihan kaivaa vanha valokuva-albumi esille ja tarkistaa olimmeko aikoinaan samalla alueella. No, ei oltu, olimme Grossglocknerin tien pohjoispuolella jollain kämppärillä.
Albumin kuvat otettu kesäkuussa 1999.
Vesa Kaartti
30.12.2022 06:09
jaksossa näytämme miltä tuntuu kun auton navigaattori vie meidät vuoristossa tielle, mikä ei oikein sovellu matkailuautolle. Sisältää aika monta sensuroitua voimasanaa... https://youtu.be/xkorrUvqRYQ
Vesa Kaartti
30.12.2022 06:10
Toimisko tämä linkki
https://youtu.be/xkorrUvqRYQ
Timo Haapanen
30.12.2022 14:59
Naviko ajoi?? Ei aina viittis mutta olisi se tie ollut kuukkelin äijällä katsottavissa koko matkaltaan.
Kuukkelin ajama
https://goo.gl/maps/Fz74jgnKgkC6UpSr9
Ja kuvaa tiestä
https://goo.gl/maps/5zGNkPdNbqUB3hM59
Lyhyet navigoinnit ja reitin tarkastus taisi unohtua. Nimenomaan vuoristossa pitäisi tarkastaa.
@timppa
Vesa Kaartti
30.12.2022 15:28
Kolmas Euroopan reissu Zenecin kanssa. Ei ole ikinä aiemmin tehnyt moista källiä. Jatkossa en enää vuorilla siihen luota sokeasti. Oppia ikä kaikki.
Timo Haapanen
30.12.2022 16:40
Kyllä kaikki navit temppujaan yrittävät jatkuvasti:))
@timppa
Veli-Pekka Merikallio
30.12.2022 17:52
Olihan Vesku todella ahdistava pätkä, oikein kouraisi jouluruokaista vatsaa!!!
Eero Bruun
30.12.2022 19:40
Miten tuo Zenecin "uutistenlukija" voi tietääkään kaikki Euroopan tiet? 2017 ensimmäistä kertaa kun kokeiltiin, niin se opasti meidät kotiin Kuopiontielle Outokumpulaisesta 70- luvun lähiöstä samalla äänellä!
Petteri Haverinen
31.12.2022 12:20
Jos tarkoitus oli säästä tiemaksussa, niin sehän onnistui? Olisit laittanut Vesä lisää painetta rotkonpuolen ilmapussiin…:).
Vesa Kaartti
06.01.2023 06:04
osassa siirrymme Itävallasta Italian Garda -järvelle aika mukavien maisemien läpi. Lisäksi kuskin sydämen syke alkaa pikku hiljaa laskea lepotasolle. https://youtu.be/mRjhEjMKL1M
Vesa Kaartti
06.01.2023 06:05
Ja ehkä toimiva linkki? https://youtu.be/mRjhEjMKL1M
Petteri Haverinen
06.01.2023 11:31
Yllättäen Vesan linkki toimii...
Ehkä hyvä olisi kertoa, että tiepuomilla pitää painaa punaista nappia, että saa lipun. Varsin outoa painaa punaista nappia..
Oltiin muuten 15-18.9.2022 Gardalla Camping Lidolla, Lazisessa ( 5 tähden perhehelv...) ja onneksi lähdettiin Toscanan suuntaan etsimään ns oikeaa Italiaa ja se löytyikin....
Petteri Haverinen
06.01.2023 12:01
Vesa Kaartti
13.01.2023 07:21
osassa vierailemme Sirmionen kaupungissa Garda -järven eteläisessä päädyssä. Lisäksi esittelen vähän San Francesco camping villagea.
https://youtu.be/1_QolbDS_90
Jokos tämä toimisi
https://youtu.be/1_QolbDS_90
muokattu: 13.1.2023 07:24
Veli-Pekka Merikallio
13.01.2023 14:52
Ihailen Veskun rehellisyyttä, Garda ei ole todellakaan mikään rantalomakohde.
Itse olemme olleet pariin otteeseen Bardolinon puolella Serenellassa, sama meininki ja samanlainen ranta.
Pyörätiet ja markkinat muistuvat positiivisina mieleen ja hyvä seura, hyvä petankki-kenttä.
Matti Meikäläinen
14.01.2023 15:40
Hieno kuvaus reissusta ja kaikki löytyy yhden otsakkeen alta. Ei tarvitse selata kymmeniä otsikkoja läpi.
Toiset osaa näköjään.
T Masi
Vesa Kaartti
14.01.2023 15:43
Vesa Kaartti
20.01.2023 06:09
osassa siirrymme. Ranskaan. Matkaa ei ollut kuin reilu 350 km. Aikaa meni kuitenkin liki 12 tuntia. Välillä italialaiset saa ihan kuin itsestään liikennekaaoksen aikaiseksi. Ajamme ekan (ja ehkä vikan) kerran legendaarisen Mont Blancin tunnelin läpi ja päädymme lähelle Chamonix:n kaupunkia, koska haaveenamme on jo pitkään ollut huiputtaa eeppinen Aiguille du Midi -vuorenhuippu. Alpit ovat Mont Blancin massiivin kohdalla kaikkein korkeimmillaan. Pitkä ajopäivä saa retkikuntamme tunteetkin vähän lämpenemään. Aina ei mee niinku Strömsöössä. Ei edes joka kerta.
https://youtu.be/2t8lwgBlW60
Koitetaas saada linkki toimimaan...
https://youtu.be/2t8lwgBlW60
muokattu: 20.1.2023 06:11
Vesa Kaartti
27.01.2023 06:05
osassa kohoamme uljaasti kuin fasaanit 3842 metrin korkeuteen Aiguille du Midi -huipulle. Se sijaitsee alppien korkeimmalla kohdalla. Mont Blancin massiivissa. Näköalat on HUIKEAT!!. (joillekin ehkä liiankin huikeat...). Euroopasta ei toista tällaista paikkaa löydy - tuskin maailmastakaan. James Bondkin on pari kertaa tuolla kuvattu. Toiset rakastaa...toiset inhoaa. Päätä itse kumpaan porukkaan kuulut.
https://youtu.be/aCK37-G286o
Linkki uudestaan
https://youtu.be/aCK37-G286o
muokattu: 27.1.2023 06:06
Riitta Tiihonen
28.01.2023 18:47
Kiitos taas noista hienoista maisemista. Ehdottomasti kuulun niihin, jotka rakastavat tämmöisiä paikkoja.
Me kävimme tuolla kesäkuussa 2008 ja yövyimme hissiaseman parkkipaikalla. Silloin ei ollut kuin alle 10 matkailuautoa tuolla parkissa ja muutenkaan aamun ensimmäisellä hissivuorolla ei ollut montakaan matkustajaa, että vallan ruuhkattomasti saimme paikkaan tutustua. Mukavaa oli seurailla noita rohkeita kiipeilijöita.
Todellakin kannattaa käydä.
Timo Haapanen
29.01.2023 14:03
On ne jylhiä paikkoja. Rakentaminen ei ole kovin helppoa tuolla. Me olimme Chamonixissä -21 syksyllä, ei lähdetty Aiguille du Midille koska olimme viikkoa aiemmin Sveitsin kaakonkulmalla St.Moritzin lähellä Corvatschillä ja sekin on 3303 metrinen nyppylä.
Tulimme tuonne ylös Sveitsin puolelta Lausannesta. Chamonixista etelään on tuttuja nimiä, Albertville ja Grenoble. Mielenkiintoista katsella millaista talviurheilupaikoissa on.
@timppa
Vesa Kaartti
03.02.2023 07:24
osassa jätämme taaksemme Mont Blancin ja laskettelemme mäkeä alas Annecyyn. Et ole ikinä kuullu siitä? Ei oltu mekään, mutta nyt kuulet ja veikkaan että laitat omalle TODO -listallesi. On nimittäin HIENO!!!
https://youtu.be/_XDYK4smuhI
Mitens tänä linkki toimis... https://youtu.be/_XDYK4smuhI
muokattu: 3.2.2023 07:25
Vesa Kaartti
10.02.2023 06:06
osassa päädymme taas sinne mihin meidän ei yhtään pitänyt päätyä. ONNEKSI. Jeurre -niminen kylä keskellä ei mitään iski meihin kuin miljoona volttia. Mun mielestä tämä oli yksi koko reissun kohokohdista. Varmasti et ole käynyt, etkä matkailuesitteistä löydä.
https://youtu.be/CrIpmuj2ZqA
No on se kumma kun ei linkki ikinä ekalla toimi.... https://youtu.be/CrIpmuj2ZqA
muokattu: 10.2.2023 06:07
Eero Bruun
10.02.2023 19:21
Taas hyvä video, kiitos! Kiva pysähdyspaikka koirille ja kissoille tuo pieni kylä. Nämä ne ovat niitä parhaita hetkiä, mitä jää muistiin.
Ari Kuusisto
11.02.2023 09:20
Taas jäsennelty laadukas hyvähenkinen matkakertomus, tuliko nyt paljon ylisanoja ,mutta on se niin.
Vesa Kaartti
11.02.2023 09:26
Riitta Tiihonen
12.02.2023 19:14
Katsoin nuo kaksi viimeisintä putkeen ja pakko myöntää, kyllä alkoi kaasujalkaa vipattaa niin että poikkesin jo Finnlinesin sivuille. Mutta vielä jäi matka tilaamatta, täytyy ajankohtaa vähän vielä pohtia.
Annecy on kyllä tuttu, siellä vietimme yhden kauniin kesäpäivän vuonna 2001, mutta tosiaan Jeurresta en ole ikinä kuullutkaan. Hieno löytö tuo sammaleinen "peikkometsä".
Markku Kujanpää
13.02.2023 19:29
Kliffaa seurailla teitin 'toilauksia'
Mä oon kateellinen, koska parisuhde ei anna mulle mahdollisuutta katti karvisen hankintaan.
Vesa Kaartti
13.02.2023 20:06
Kiitos mukavista kommenteista. Ja Matti...lohdutukseksi voin sanoa että kyllä reissu saattaisi nippanappa onnistua ilman kissojakin ;-)
Vesa Kaartti
17.02.2023 05:53
osassa suuntimamme on muuttunut kohti Luxemburgia. Aikaa on vähän liikaa ennalta sovittuun tapaamiseen, joten päätämme tehdä kissoille pari rentouttavaa päivää. Tässä niistä ensimmäinen. Cromary on 200 asukkaan kylä keskellä ei mitään itäisessä Ranskassa lähellä Sveitsin rajaa. Sinne mennään haukkaamaan happea. Tylsää kuin peijooni, mutta tiikerit tykkäs...
https://youtu.be/bA3dG7sBf_Y
Linkki uudestaan
https://youtu.be/bA3dG7sBf_Y
muokattu: 17.2.2023 05:54
Vesa Kaartti
24.02.2023 06:05
osassa siirrymme matkaparkkiin Clermontiin. Matkaparkki sijaitsee Argonnen metsässä. Tuossa metsässä käytiin I -maailmansodan isoja taisteluita. Etenkin tositarina kadonneesta amerikkalaisesta pataljoonasta ja sankarillisesta Cher Ami -kirjekyyhkystä herätti tunteita.
https://youtu.be/mg2OTr8GlaE
Linkki uudestaan
https://youtu.be/mg2OTr8GlaE
muokattu: 24.2.2023 06:06
Vesa Kaartti
03.03.2023 06:11
jakossa tutustumme Verduniin, missä käytiin yksi ihmiskunnan historian suurimmista taisteluista. Taistelussa menehtyi 700 000 ihmistä ja liki 500 000 haavoittui. Oli taas niitä hiljaiseksi pistäviä paikkoja. Luxemburgia lähestyttäessä liikenneympyrät ja eksymiset pistää huumorintajunkin koetukselle. https://youtu.be/uvmq2JtryB8
...https://youtu.be/uvmq2JtryB8
muokattu: 3.3.2023 06:11
Veli-Pekka Merikallio
03.03.2023 15:32
Noista Veskun kiroilemista kiertoliittymistä sen verran, jotta itse olen kokenut turvallisimmaksi vaihtoehdoehdoksi ottaa aina uloin kaista ja siitä pujahtaa ulos, vaikkei se luultavasti ole aina liikennesääntöjen mukaista. Turvallisinta se kuitenkin on ollut, kun ei ole vielä kertaakaan kolissut, eipä ole tullut vielä sakkojakaan. Kliffaa katseltavaa!
Eero Kateisto
04.03.2023 12:46
Tuon uloimman kaistan käyttö liikennesääntöjen mukaan tarkoittaa sitä, että käyttäessäsi kaistaa sinun on poistuttava seuraavasta ulosmenosta. Ellei sisemmästä kaistasta ole ulosajoviitoitusta. Englannissa kun käytin tuota ulointa kaistaa lähes koko ympyrän meinasi rytistä useamman kerran ja käsimerkit päälle.