- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Karavaanarin "valmispaketti"- matka
Karavaanarin "valmispaketti"- matka
Täällä on paljon kokeneita ulkomaan matkailijoita jotka on kyllä auliisti neuvojaan antaneet. Viestiketjuja kun lukee, tuntuu välillä että on vaan enemmän päästään pyörällä mitä reittiä menee ja missä yöpyy. Jospa joku/jotkut tekisi valmiin reitin oikein rautalangasta vääntäen.Tyyliin aja sitä ja sitä tietä ja yövy X-nimisessä kämppärissä. Esim. Suomi-Viro-Puola-Tanska-Ruotsi-Suomi. Ehdotelmassa suht lyhyet päivämatkat(yöpymispaikkojahan voi jättää väliin).Reitin varrella olevia ns. kuuluisia nähtävyyksiä jne. Sitten voisi olla Pohjois-Norjan kierros ja Norjan kierros vaikkapa suuntautuen vähän etelämmäksi.
Periaatteessa asia on kyllä ok. mutta käytännössä hieman mutkikkaampi juttu. Omassa mielessäni se sotii hieman tätä homman perusajatusta vastaan jossa kukin kulkee omia polkujaan ja kokee sen matkasuunnittelun ja kokemisen riemun mitä ikioman matkan toteuttamiseen liittyy. Epäonnistumisethan sitten kirjataan piikkiin kokemukset.
Itse noudatan kahta periaatetta: Oikea reitii on se jonka kukin valitsee ja ne saa ottaa osaa arvosteluun jotka otta asaa kustannuksiin.
Valmis ohjelma vähänkin pidemmälle vietynä johtaa jatkuvaan päivitystarpeen ja kuka sen sitten ottaa kontolleen. Mutta jottei jäsi väärää käsitystä niin ei minulla mitään ehdotusta vastaan ole..
Käyttäjän lisäys viestiin 20.2.2013 klo 11:02:02 po. jotka ottaa osaa....
Kyllä se Erkki toimii ,nim kokemusta on.Mutta jos on suurempi porukka niin täytyy jakaa pienempiin saman henkisiin jotka ajelee yhtä matkaa. Jokainen ajelee omaa tietään samaan yöpymispaikkaan jossa on sitten välipäivinä järkätty ohjelmaa esimerkiksi tutustumiset ympäristöön ja tapahtumiin. On toiminut hyvin mutta meillähän onkin hyvä järjestelijä,ammattilainen.
Ymmärsinkö väärin. Kysyjä kysyikö, että kertoisi joku kokenut hyvän reitin, ja yöpaikkoja neuvoisi. Mutta vain oppaaksi, jota voisi käyttää matkalla apuna. Semmoinen opas norjaan, ja ruotsiin kiinnostais. Toivopoika
Terve Aloittaja ajattelee 'valmista pakettia Eurooppaan'. Kyllä vaikeaa on alkaa ehdottelemaan, niinkuin tuossa aikaisemmin Matti kirjoittikin. Kyllä se itse suunniteltu juttu on se 'sokeri' siihen hommaan, viitteitä tietenkin toisten kertomuksista voi ottaa. Kun hankkii tarpeelliset välineet, joiden avulla laatii jonkinlaisen pohjan reittilöille, niin netistä löytyy materiaalia.
Hämäläisen Markulla on hyvät matkakertomukset joita hän on linkittänyt tännekkin sivuille useasti.
Re: Eniskertalaiselle vihjeitä asuntoautolla Keski-Eurooppaan 5.2.2013 klo 18:26:02 HÄMÄLÄINEN MARKKU Lähetä yksityisviesti Täytyy taas mainostaa tuota omaa listaa, siellä on vinkkejä matkalle.
http://www.saunalahti.fi/hamal0
Autoliiton Autoillen Euroopassa on ehdoton opus
Toivopojalle tuosta linkistä löytyy paljon tietoa Norja matkailusta. En ota vastuuta, jos osa tiedoista on vanhentunutta..:-)
http://www.kolumbus.fi/matti.gronroos/norjafaq.html#Lautat
Sellaisia lehtisiä missä olisi merkitty perusreitit Espanjaan ja Italiaan yms. oli olemassa muistaakseni 15v. sitten. Ne olivat hyvä apu aloittelevalle karavaanarille. Sellaisia tarvittaisiin vieläkin ja edelleen paperiversioina. Paperilehtiset kulkevat edelleen kätevästi mukana etupenkillä, joillain, niin kuin meilläkin, tulostus on hankalaa. Sellaisia perusreittejä Ruotsista, Baltiasta, Saksasta Espanjaan, Italiaan,Kroatiaan ja pohjoismaihin kaipaan, niistä sitten jokainen voisi poiketa miten haluaa. Ettei kaikkea tarttis oppia kantapään kautta, voisi välillä tukeutua oppaaseen. Minä olen kyllä ihmetellyt mitä ihmettä liitto puuhaa, ei edes tee minkäänlaisia karavaanarioppaita? Missään sen toiminta, jos sitä on, ei näy laadukasta lehteä lukuunottamatta. Kuulumme liittoon kun tykätään yöpyä SFC-alueilla muuten maksettaisiin turhaan jäsenmaksua.
http://www.dovesta.fi/butlerpalvelu.html
Tuossa voisi olla markkinarakoa karavaanareidenkin palvelijaksi, ajaisi auton ilman saattuetta minne vaan,veivaisi markiisit auki / kiinni, asettelisi pöydät ja tuolit somasti, grillaisi isäntäperheelle makkarat, keittäisi kahvit tarvittaessa, toimisi tulkkina ja matkaoppaana, pyyhkisi peput, ym.
Saattaa olla haasteellista, jos siellä kaukana jossain vaikka joku menee rikki kulkimesta, eikä rautalankaohje kerrokkaan että mitäs nyt tehdään. Butler pelastaa ;)
Saa tämä uusavuttomuus uusia piirteitä kaiken aikaa.
Smör smör
No löytyihän se ratkaisu. Ei muuta kuin Kai Ahonen kehiin, niin jo rupesi sujumaan
Matkat jaotellaan perinteisesti -seuramatkoihin -ryhmämatkoihin -yksintäismatkohin (liike/yksin/perhe/yksittäislipun tai pieni ryhmä
Tästä yksittäismatkatyypistä on aivan viime vuosina jalostunut suorastaan räjähdysmäisesti kasvanut uusi matkatyyppi omatoimimatkailu ja nimenomaan temaattinen omatoimimatkailu erilaisine sovelluksineen. Karavaanarit on harrastaneet omatoimimatkailua jo silloin kun koko sanaa omatoimimatkailu ei tunnettu. Karavaanarimatkalu täyttää hyvin omatoimimatkojen kriteerit jossa itse tehdään matkasuunnitelma, hankintaan siihen itse tarvittavat ulkopuoliset palvelut ja tutustutaan matkalla niihin kohteisiin tai harrastetaan kohteessa asioita jotka nimenomana itseä kiinnostaa.
Omatoimimatkailun kasvun on mahdollistanut moni asia, kuten matkustajien parantunut kielitaito. lisääntynyt kokemus ja ennen kaikkea internet, jossa voi tutustua kohteisiin ja ennenkaikkea varata ja ostaa omatoimimatkalla tarvittavia palveluja suoraan kotoa ilman matkatoimistoja.
Nämä matkailuajoneuvoilla tehtävät "ryhmämatkat" on sovellus ryhmämatkasta ja omatoimimatkasta. Kannattaa tiedostaa, että matkatyyppien yhdistäminen tuo ryhmän sisälle joskus niin paljon ristipaineineista, että ryhmä hajoaa. Ryhmä ei välttämättä hajoa rytisten vaan tyyliin "ei me nyt siihen aikaan oikein joudeta tai "meillä on muita suunnitelmia tälle kesälle" ja sitä rataa. Mitä enempi siinä matkan ajaksi muodostetussa "ryhmässä" on jäseniä sitä enemmän siinä on sisällä erilaisia näkemyksiä siitä missä kohteissa pitäisi käydä, millä aikataululla liikkua, missä syödä ja joskun myös juoda ja kuinka paljon juoda jne jne. Ryhmän jäsenten tarpeiden yhteensovittaminen on joskus vaikeaa. Ja jos yhteinen näkemys muodostetaan sosiaalisella "pakolla" ryhmä hajoaminen alkaa siinä paikassa.
"Karavaanarien "valmispakettimatkojen" onnistumiselle tuskin olisi haitaksi jos niissä toteutettaisiin matkan aikana Kunnon Sotamien Sveik:n tyyliä "Tavataan Prahassa kello neljä sodan jälkeen".
Täytyy kyllä olla tuon Janhosen kanssa samalla kannalla. Kyllähän noita valmismatkoja tehdään paljon, esim. Saksalaiset matkailuautoilijat ajelee porukalla esim. Venäjällä ja kauempana idässä ja kun ollaan oikein eksoottisissa paikoissa on varmaan hyvä että on oppaat mukana ja matka on valmiiksi suunniteltu yksityiskohtia myöten jonkun semmoisen toimesta joka on siellä ennenkin ollut.
Mutta kyllä tuo Keski-Eurooppa, Baltia ja Puola mukaanlukien, on kovin kesyä seutua. Siellä voi kulkea aivan omien mieltymysten perässä ja nähtävyyksistä ja yöpymispaikoista voi valita ihan parhaiten itseä miellyttävät.
Niinkuin Matti kirjoitti matkan suunnittelu on jo puoli hupia eikä sitä kannata jättää toisten tehtäväksi. Jonkun toisen nuottien perässä kulkeminen voisi kuitenkin olla koko ajan pettymyksiä täynnä. Harvoin kenenkään mielenkiinnon kohteet tai yöpymispaikkamieltymykset menevät aivan yksiin.
Netti on valtava tietolähde erilaisten turistipyydysten osalta ja jos se ei riitä voi kääntyä Suomessa olevien eri maiden matkailutoimistojen puoleen ja pyytää niiltä materiaalia turismikohteista. Lähettävä ilolla ja ilmaiseksi.
Ensimmäiset matkat ovat aina suurin seikkailu ja iso osa hupia on todeta että kyllä itse pärjää reissussa, suunnitella mitä seuraavalla kerralla tekee erilailla ja minkälaiset paikat ehkä paremmin vastaa omia vaatimuksia.
Rohkeasti vaan matkaan itse suunnitellen ja ehkä vähän oppirahojakin maksellen. Sillä lailla matkoista saa eniten irti! mot
Ymmärtääkseni tämän viestiketjun aloittaja ei kaivannut mitään ryhmämatkoja vaan sitä, että olisi tarjolla erilaisia valmiita reittisuunnitelmia, joista voisi valita mieluisan ja toteuttaa sen sitten itsekseen - poiketen sitten matkan varrella reitiltä, jos lähellä on jokin itseä kiinnostava kohde, missä tekisi mieli käydä.
Kokematon ottaisi kiitollisena vastaan kokeneiden neuvoja sellaisista asioista kuin esim. "Mihin kannattaa ajaa ensimmäiseksi yöksi laivan saavuttua Travemünden satamaan?" Tällä foorumilla ja tänne linkatuilla sivustoilla on kyllä valtavasti tuontapaista hyödyllistä tietoa, mutta sen löytäminen on vaikeaa.
Ihanteellinen esitystapa olisi kartta, johon olisi piirretty eri reittejä eri värein, ja siinä olisi pisteitä, joita klikkaamalla avautuisi tarkempia tietoja kyseisestä paikasta. Ei sinne kannattaisi kopioida sellaista paikkakuntakohtaista infoa, minkä jokainen löytää itsekin helposti Googlella esim. Wikipediasta vaan nimenomaan karavaanareita koskevia erityistietoja.
Löytyihän se yksi sisälukutaitoinenkin porukasta.Juuri toi edellinen oli mielessäni.Ajattelin, että kun täällä näyttäisi olevan tyyppejä, joilla ei ole muuta tekemistä kun istua tietokoneen äärellä, niin olisi voinut siinä ajankulukseen vaikka jeesannut muita. Mutta kun tyyli on, että kun minä olen ne oppirahat maksanut, niin et kyllä sinäkään saa helpommalla päästä.Antaa olla. Varmasti itse en maailmasta huku,menen sitten minne tahansa. Kertoilkaa vaan kuinka erinomaisia olette.Onhan se ihan hyvää viihdettä.
Siihen nähden,miten paljon täällä autetaan kysyjiä, on tuo Purojärven asenne varsin kohtuuton. Erilaisia mielipiteitä on tapana sallia. Pientä rönsyilyäkin joskus tapahtuu, mutta varsin ilkeä tapa arvostella tuo "kun täällä näkyy olevan ihmisiä, joilla ei ole muuta tekemistä kuin istua tietokoneen äärellä". Ja sitten eivät viitsi rakentaa minulle valmista ulkomaanmatkaluun sopivia reittejä.
En tahdo sanoa, että on mulkku mies, mutta voisin sanoa, että onpa mulkkua käytöstä.
Näin sitä pitää tietoa hankkia!
"Löytyihän se yksi sisälukutaitoinenkin porukasta.Juuri toi edellinen oli mielessäni.Ajattelin, että kun täällä näyttäisi olevan tyyppejä, joilla ei ole muuta tekemistä kun istua tietokoneen äärellä, niin olisi voinut siinä ajankulukseen vaikka jeesannut muita. Mutta kun tyyli on, että kun minä olen ne oppirahat maksanut, niin et kyllä sinäkään saa helpommalla päästä.Antaa olla. Varmasti itse en maailmasta huku,menen sitten minne tahansa. Kertoilkaa vaan kuinka erinomaisia olette.Onhan se ihan hyvää viihdettä. "
Kirjoitus kannustaa niin auttamaan, että.
Timon näkemys vastaa omaani.
Ymmärrän hyvin aloittajan toiveen. Euroopassa on paljon mielenkiintoisia reittejä ja nähtävyyksiä niiden varrella, jotka saattavat jäädä kokematta ihan vaan väärällä reitinvalinnalla vaikka suunta olisi sama.
Timon ehdotus karttaan piirretyistä erivärisistä reiteistä on tosi hyvä, taitavat vaan olla kiven alla saatavissa.
Itse en ole karttapohjiin piirrellyt ajettuja reittejä, mutta tallennettujen kuvien aikajanoista ne löytyisivät, työ olisi melkoinen.
Suositan kirjaa nimeltä Matkan varrella euroopassa. Siinä on kuvattuna 26 kauneinta automatkailureittiä nähtävyyksillä, kartoilla ja kuvilla.
Kuinkahan monta "runkoreittiä" minäkin olen tänne tuottanut välillä Balkan-Portugali. Ja viduilun saa palkakseen. Huono vaihtosuhde!
Eikö kuitenkin ole parempi opettaa nämä vähemmän kokeneet kalastamaan kun kantaa heidän eteensä jatkuvasti - joidenkin pyynnöstä jopa siivottuna - kaloja.
Mun mielestä on hyvä antaa ohjeeksi kuinka ja mistä saada kuhakalaa, särkikalan sijaan. Kaikki järvet osaa löytää kartasta kattomalla.
Saisihan noita reittiviivoja itse kukin piirreltyä Autorouteen kun tietää mistä lähtee ja minne menee. Pariin minuuttiin piirtää itämeren kierroksen, toinen menee pohjois-norjan piirrokseen, niiden säätämiseen viisi minuuttia lisää, jos tupakoi.
Tuskin kaikki haluavat ajaa AlgarvenKajtsun piirtämää sinistä viivaa, jossa on seikkaperäinen selvitys matkan vaiheista, sellainenko pitäisi nyt jokaiselle erikseen rakentaa?, eri väreillä vielä, Erkille punainen ;)
Täälläkin on monien matkalaisten hyviä kirjoituksia omista reiteistään ja paikoista joissa käynyt, mutta sekään ei riitä kun kaikki pitäisi olla valmiiksi kannetuna omaan pöytään, ei viitsitä itse tehdä asian eteen yhtään mitään, kun täällä on joutilasta väkeä tekemään reittisuunnitelmia uusavuttomille.
Minullekin joku voisi piirtää vaikkapa Fugesta Turkuun reitin, jossa kirkot ja museot katsotaan kaukaa ulkoa ja pubit sisältä, jos joku vielä suunnittelisi matkan kestoksi 4 päivää olisi hyvä, viiva mielellään valkoisena.
;))
Näinä ankeina aikoina piristää ehkä pieni runo. Jos et halua että kaverit alkaa asioitas sorkkia. Käytä apunas Karavaani orkkia.
t Jelmi
Niinno jos palsta menee tukkoon reittiehdotuksista ja eriväriset 'hukkaviivat' on esteenä muulle järkilätinälle, niin sitte tietty paheksuttavaa. Hakekoon sitte sitte kukin tunkkinsa.
Käyttäjän lisäys viestiin 21.2.2013 klo 14:22:01 Sitte sitte. Tosta toisen vaihda sanaan itte.
Tuota tarkoitusta varten minä oman sivuni tein, siitä voi valita kohteita matkalle
http://www.saunalahti.fi/hamal0
Ei noita paikkoja ehdi kuukaudessa kiertääkään.
Kaimalla hyvejä vinkkejä.
Oliko se joku "matkaoppaat" kun tuli televisiosta viime tai edellisvuonna, mukana Kai Hyttinen ja pari muuta, jotka tekivät joillekin valituille ihmisille erilaisia lomaehdotuksia aktiviteetteineen.
Voisitte itämeren kiertäjät pitää leikkimielisen kilpailun aiheesta "valmispaketti itämeren ympäri" aikaa muutama päivä ja ehdotusten julkaisu määrättynä päivänä samaan kellon aikaan +- puoli tuntia.
Matkan kestoksi 3 viikkoa kesäkuukausina, 4henkinen perhe, matkabudjetiksi alle 10000€?
Voittaja on se ketä saa eniten pisteitä, 1 per jäsen.
Siinä saattaisi olla tietopakettia kerrakseen, kun toisistaan tietämättä tekisi oman näköisensä reissun.
Mulla on tehtynä pari karttaa (joihin vakilukijat ovat jo kyllästyneet) alkupään matkoista Tallinnasta Puolan rajalle kämppäreitä, ja toinen Ruotsin läpi Stellplatzeja käyttäen.
Baltica: http://goo.gl/maps/gpfDm
Ruotsi: http://goo.gl/maps/8Aece
Näiden karttojen päätepisteiden jälkeen reittejä ja mielenkiintoisia paikkoja on miljoonia. Vaikea on sieltä mitään eritellä.
@timppa
Väännetääs taas rautalangasta: tälläkin sivustolla olevat tiedot eri reiteistä ja muista matkailuun liityvistä asioista ovat tosi hyviä, kiitos niistä. Ongelmana on miten ne saisi tulostettua ja jos sekin onnistuisi niin paksu irtopaperikasa tahtoo hajota, tippua auton lattialle yms.Auton etuistiumella on hankala pitää läppäriä, tarvitaan siis edelleen painettu kirja. Olisi tosi hyvä olla olemassa opas jossa olisi kerrottuna Euroopan perusreitit, millä ratzplatseilla, aireilla kannattaa pysähtyä, yöpyä (paikkojen turvallisuus), monessako päivässä Euroopan halki voi ajaa (vaikuttaa laivalippujen hankintaan), vaihtoehtoiset reitit maksullisille moottoriteille, reittien varrella/lähellä olevat nähtävyydet jne. Ensimmäistä kertaa Eurooppaan lähtijälle kaikki on uutta ja outoa vaikka se kokeneelle matkailijalle on tuttua. Hän kykenee jo etsimään reittejä omien mieltymysten mukaan. Vanhemmalle karavaanarille tietojen etsiminen voi olla vaikeata, eivät he osaa englantia joka on melkein vaatimuksena kun tilaa esitteitä ulkomailta. Nuoremmilla taas ei ole aikaa etsiä tietoja netistä. Lisäksi tärkeimmät kirjat Euroopan leirintäalueista ovat joko saksaksi tai englanniksi, taas tarvittaisiin suomenkielistä tietoa ja ajo-ohjeita reitin varrella olevista turvallisista leirintäalueista ja muista yöpymispaikoista. Me ainakin tarvitsisimme tietoa via Baltikan varrella olevista olevista leirintäalueista, Autoliiton opus ei kerro leirintäalueista mitään. Samoin tarvitsisimme tietoa Balkanin leirintäalueista. Ja tämä kaikki selvällä suomenkielellä. Kirja Euroopan suosituimmista matkailureiteistä on tosi hyvä mutta jo jokusen vuoden vanha kirja, onkohan sitä enää edes saatavissa. Minä ostin sen aikanaan Akateemisesta. Onko tämä nyt tarpeeksi selvästi kirjoitettu miksi tarvitaan reittioppaita. Muutkin karavaanarioppaat olisivat varmaan tervetulleita. Liitto voisi oppailla kerätä varoja ja palvella jäseniään jos siellä ymmärrettäisiin asian tärkeys. Kaikki eivät käytä tietokoneita tai eivät osaa, voi suunnitella itse matkkaansa. Meille kaikille reittiopaasta olisi hyötyä, siihen sitten voisi lisätä omia reittejään.
"Ongelmana on miten ne saisi tulostettua"
No jos tulostimella yrittäisi
"ja jos sekin onnistuisi niin paksu irtopaperikasa tahtoo hajota"
Nitojalla, tai reijittäjällä, ja nippu muutaman euron mappiin, saa paperikaupoista.
"Auton etuistiumella on hankala pitää läppäriä"
Useat tehneet sille telineen
"Olisi tosi hyvä olla olemassa opas jossa olisi kerrottuna Euroopan perusreitit"
Mistä ne perusreitit menee, ja minne
"millä ratzplatseilla, aireilla kannattaa pysähtyä, yöpyä (paikkojen turvallisuus)"
Kaikki ne lienee tehty matkailijoiden käyttöön, tuntemattomat ovat rosvon tiet.
"monessako päivässä Euroopan halki voi ajaa (vaikuttaa laivalippujen hankintaan)"
Riippuu minne on menossa, yhdestä päivästä kuukauteen, miten se laivalippuun vaikuttaisi, kaasuako pitää himmata tai lisätä kun on soittanut pilettikonttoriin?
"vaihtoehtoiset reitit maksullisille moottoriteille, reittien varrella/lähellä olevat nähtävyydet jne."
Kaikkihan on kaikille vaihtoehtoisia reittejä, ja niillä vaihtoehtoisia nähtävyyksiä.
"Ensimmäistä kertaa Eurooppaan lähtijälle kaikki on uutta ja outoa"
Me lähdettiin ensimmäistä kertaa 5 kuukautta kulkupelin oston jälkeen portugaliin ja espanjaan, tietämättä muuta kuin etelässä ovat, selvittiin takaisinkin ilman perseestä kantamista.
"Vanhemmalle karavaanarille tietojen etsiminen voi olla vaikeata, eivät he osaa englantia joka on melkein vaatimuksena kun tilaa esitteitä ulkomailta."
Tuohan on ikärasismia ;)) miksi vanhempi ihminen ei osaisi englantia?
"Nuoremmilla taas ei ole aikaa etsiä tietoja netistä"
Minne niiden nuorempien aika sitten tärvääntyy? fasepuukkiin tietenkin ;)
"tarvittaisiin suomenkielistä tietoa ja ajo-ohjeita reitin varrella olevista turvallisista leirintäalueista ja muista yöpymispaikoista"
Kuka sen voi päättää mikä on turvallinen ja mikä ei, jos turvalliseksi ilmoitetulla paikalla tulee mörkö ja vie, pistetäänkö Piilonen linnaan?
"Me ainakin tarvitsisimme tietoa via Baltikan varrella olevista olevista leirintäalueista, Autoliiton opus ei kerro leirintäalueista mitään. Samoin tarvitsisimme tietoa Balkanin leirintäalueista. Ja tämä kaikki selvällä suomenkielellä."
Täällä on esimerkiksi Rouva Silmunen ja Herrat Haapanen, Hämäläinen ja Janhonen kirjoittaneet loistavia vinkkejä reiteistä kämppäreistä, nähtävyyksistä selkosuomeksi, miksi ne ei kelpaa? siksikö ettei ole printteriä, nitojaa, reijittäjää tai mappia? Itsellä on vieläkin jossain olemassa paksu mappi, johon karavaanilehden ulkomaan kirjoitusten sivut mapittelin, printtailin täältä mitä tarvitsin, eksynyt olen usein ajanut harhaan vielä useammin, mutta aina olen perille löytänyt, välillä jonnekin minne en ollut menossakaan, mutta perille kuitenkin.
"Onko tämä nyt tarpeeksi selvästi kirjoitettu miksi tarvitaan reittioppaita"
Omana mielipiteenäni tämän ketjun ihmisiä jotka rautalankamalleja haluavat vaivaa laiskuus ja uusavuttomuus
"Meille kaikille reittiopaasta olisi hyötyä, siihen sitten voisi lisätä omia reittejään."
Joka toinen sivuko blankko, johon Butler kävisi kirjoittamassa että tuolla oli kiva puiston penkki.
Smör smör
Käyttäjän lisäys viestiin 22.2.2013 klo 04:01:02 Tuota Reserva-laatuista tinttoa tuossa vielä, ja kynttiläkin palaa, tuli mieleen juhannus Kihnun saarella, se vietettiin ja ajateltiin lähteä Tarton suuntaan ajelemaan kun lautalta poistutaan, katselin lauttamatkalla näitä sivuja ja Laineen Raimon juttu Treblinkan keskitysleirin rauhallisesta stellplatsista sai muuttamaan reitin sinne.
Paikkaan tutustuttua katseltiin paperikarttaa minne seuraavaksi, no Hungaroringin rata piti lähteä bongaamaan, sieltä päätettiin kokeilla millaista on todella olla pulassa, joten sitten Pulaan, sieltä rannikkoa ylös ja jossain Porecin ja Umagin välillä pariksi päiväksi nakukämppärille.
Sieltä kotiinpäin Italian, Slovenian, Tsekin, Saksan, Puolan kautta Via Baltikaa Narvan, Pietarin ja Viipurin kautta Vaalimaalle.
Tarkoitus oli viettää kuukausi Virossa, mutta käytiinkin pulikoimassa Adrian meressä.
Reittiä muutettaessa ei ollut hajuakaan mitä eteen tulee, ei ollut rautalankoja, navigaattoreita, Autoroute piirsi viivaa läppärin näytön harmaaseen taustaan, Garminin gps näytti ilmansuuntia, paperikartasta arvottiin missä mennään.
Ne pari vuorokautta vietettiin kämppärillä, muuten vapaana vetelehtijänä milloin missäkin hyväksi havaitulla paikalla, ravintolasta on hyvä tulla kotiin jos koti on ovella.
Viipurissa luotettavimpia tyyppejä Drushba-hotellin "vartioidulla" parkkipaikalla olivat katulapset ja huorat, niille maksettava suojeluraha oli kolikoita, miliisi tahtoi paperirahaa, ja vartija nukkui.
Kyseisellä parkkipaikalla oli rekkakuskin tarinan mukaan joku toinen rekkakuski sättinyt näitä katulapsia, potkaissutkin erästä ja jättänyt kolikot antamatta, seuraavana aamuna oli takavalot saaneet huomattavasti enemmän kipeää kuin mitä olisi muutamalla ruplalla tienannut suojelua, ne oli hakattu tuusan paskaksi.
Eräs Ilja-niminen 10v poika osasi hyvää suomea, ja kertoili miten oli jo pari vuotta siinä parkkipaikalla majaillut, isä tapettu, äiti narkkari ja huora. Yöksi hän ottaa roskikseen mukaansa kulkukoiran, lämmittävät toinen toisiaan. Näin hänet läheisessä yötäpäivää kaupassa ja hän tuli pyytämään että ostaisin hänelle litran kokista, annoin jonkun setelin, Ilja osti juomansa ja toi vaihtorahat takaisin, no enpä niitä ottanut.
Avoin utelias seikkailumieli järkeä käyttäen on ihan hyvä ollut ainakin meille, se että kotona pistetään sekunttari käymään ja ajetaan jonkun karttaohjelman aikaa vasten minuutti- tai edes päiväaikataululla on vähän sieltä.
Itse ajelen välillä 1300-400 kilsaa vuorokaudessa kun olen menossa jonnekin, muulloin vähemmän. Tuollaista kaikenkattavaa matkaopasta jokaisen tapoihin ja tottumuksiin on mahdotonta tehdä.
Printterit laulamaan ja jäsenistön omien yllämainittujen matkaoppaiden kokemukset omaan ihan itse kerättyyn matkaoppaaseen visusti talteen.
Aikanaan kun itse väkersin jonkinnäköisen vapaaparkkilistan Andalucian ja Algarven parkeista, moni siellä kulkeva kertoi sen itselleen kopioineen, ja hyväkin oli kuulemma, tietysti jonkun mielestä myöskin perceestä, tottakai, enää en ole sitä päivittänyt koska suurin osa paikoista on muuttunut tai poistunut käytöstä.
Buenas noches, +19,9°C Playa del Ingles
No niin, vastataas taas.... Meillä on hankalakäyttöinen printteri jota en osaa käyttää, että sen takia en mielelläni printtaa. Monella ihmisellä voi olla sama tilanne, tekninen taito ei riitä printterin käyttöön tai kotona on vain läppäri, ei printteriä. Lisäksi meidän printteri menee jumiin jos joutuu printtaamaan paljon. Nitojaa osaan käyttää ja äly riittää mapittamiseen mutta mappi on silti hankala etuistuimella. Kätevän kokoisessa oppaasssa tiedot olisivat helposti saatavissa, sanoohan sen jo järkikin. Läppäri sylissä en tahdo pitkiä matkoja matkustaa, en edes telineen kanssa, emmekä edes osaa tehdä telinettä. Olen jo kertaalleen kertonut perusreitit: Ruotsin, Saksan ja Baltian kautta Portugaliin, Espanjaan, Italiaan, Kroatiaan ja reitit pohjoismaihin, nämä nyt ainakin. Niiden varrelta tarvittavat tiedot, kts. edellinen juttuni. Kohtaa kuinka kauan vie ajaa läpi euroopan tarkoitan aikaa ajettaessa suunnilleen pysähtymättä muuten kuin nukkumaan. Me ainakin noviisina olisimme tarvinneet perustietoja reittien varrella olevista turvallisista yöpymispaikoista ja niistä vaihoehtoisista teistä ettei olisi tarttenut maksaa tietulleja. Etukäteistietojen avulla olisimme säästäneet rahaa eikä kaikkea olisi kantapään kautta opetella. Siksihän niitä matkaoppaita yleensäkin kirjoitetaan, että ihmiset saavat etukäteistietoa ja on joku pohja matkan suunnitteluun. Ikärasismia tai ei niin tosiasia on että mitä vanhempi ihminen on, sitä vähemmän hänellä on oluut mahdollisuutta kielten opiskeluun. Vaikeata silloin on tiedon etsiminen netistä, vieraskielisten leirintäoppaiden luku jne. Myös tietokoneen käyttö voi olla vierasta vanhemmalla ihmisellä. Nimeltä mainitut karavaanarit ovat tosiaan antaneet ansiokasta tietoa, ne voisi julkaista kirjana. Edellämainittujen printterin käyttörajoitteiden vuoksi heidän tietojensa etsiminen ja käyttäminen matkalla on hankalaa.Unohtu vielä ne möröt: oletan että kokeneilla matkailijoilla on tietoa mitkä pysähdys/yöpymispaikat olisivat niin turvallisia kuin voi olla. Tietysti rosmo voi iskeä missä vain mutta etukäteistieto auttaisi eikä taas tarttis oppia sen kuuluisan kantapään kautta. KIRJOITETAANHAN MATKAOPPAITA JATKUVASTI. MIKSI ON NIIN TURKASEN VAIKEATA YMMÄRTÄÄ ETTÄ KARAVAANARIT TARTTIS OMAT OPPAAT!!
"oletan että kokeneilla matkailijoilla on tietoa mitkä pysähdys/yöpymispaikat olisivat niin turvallisia kuin voi olla."
Hautausmaan parkkipaikka lampun alla.
KIRJOITETAANHAN MATKAOPPAITA JATKUVASTI. MIKSI ON NIIN TURKASEN VAIKEATA YMMÄRTÄÄ ETTÄ KARAVAANARIT TARTTIS OMAT OPPAAT!!
Kirjoita sellainen, turha siitä on huutaa.
Minä en osaa oppaita tehdä se on ammattilaisen puuhaa. Minua vain ketuttaa että oletetaan että kaikki ihmiset käyttäytyisivät, tekisivät ja omaksuisivat taitoja ja tietoja kuin henkilö itse. No näin ei ole, meitä on moneksi. Jos itse pärjää maailman turuilla ilman oppaita hyvä niin mutta kaikilla ei ole näitä taitoja. Näyttää olevan joku pyhä lehmä tämä liikkumisen vapaus johon ei sitten oppaita kaivata. No, matkaoppaita on kirjoitettu maailman sivu, miksiköhän? Kävisikö niin että jos haluat käydä mielipiteiden taistoa niin siirryttäisiin jäsenkeskustelusivustoon. Tämä osio on kai tarkoitettu asialliseen keskusteluun ja mielipiteen vaihtoon.
"Kävisikö niin että jos haluat käydä mielipiteiden taistoa niin siirryttäisiin jäsenkeskustelusivustoon"
Itsellä ei vähäistäkään kiinnostusta tai tarvetta kanssasi minkäänlaiseen taistoon, kerroin oman mielipiteeni, vähän jo ylimääräistäkin,ja se oli siinä, jos itse haluat jauhaa fuulaa, tuossa tunnin parin päästä päivystyksen aamuvuorolaiset jo ovat vastaanottavaisia.
Tuosta kielitaidon puutteesta senverran että jos tilaat esitteitä vaikka epsanjasta et paljon kieltä tarvitse: Espanjan Matkailutoimisto Pohjoinen Makasiinikatu 6 A, 00130 Helsinki puh. (09) 441 992 fax (09) 442 687 Sähköposti: helsinki@tourspain.es Internet: www.spain.info
Sama jutt monien muiden maiden kanssa. Ne ottavat vastaan esitepyyntöjä suomeksi ja lähettelevät suomenkielistä materiaalia joten kielitaito ei ole mikään syy olla itse hankkimatta infoa.
Toinen juttu on Googlen kääntäjä. Olen ollut havaitsevinani että täällä hyvinkin aktiivisesti kirjoittavista jotkut käyttää täysin sujuvasti vieraskielisiä weppisivuja ilman ko. kielen taitoa. Googlen suomennokset on koomisia mutta kyllä niiden avulla asioista selvää saa ja onpahan ainakin hupia kun lueskelee ja yrittää ymmärtää.
Eli ei vaadita suurenmoisia taitoja vaan aktiivisuutta, sitä mitä muutenkin reissussa tarvitaan. mot
Ei taida siellä etelässä olla mukavaa ,kun tulee noin kiukkuiseksi, vai onko tullut ostettua liian halpaa punkkua ?
Ostin hiljattain Kiinteistöalan Kustannus Oy:n julkaiseman kirjan "Hallituksen lakipokkari 2012". Siihen on koottu kaikki sellaiset lait ja asetukset, joita taloyhtiön hallitus työssään tarvitsee. Kirja on pienikokoinen (125x176x13 mm) ja painaa vain 266 grammaa. Siinä on kuitenkin 336 sivua, joista jokaisella on tekstiä saman verran kuin mahtuisi A4-kokoiselle sivulle. Vaihtoehtoisesti kaikki tekstit voisi tulostaa maksutta Finlexistä, mutta kyllä tuollaista painettua kirjaa on paljon mukavampi pitää kokouksissa mukana kuin painavaa mappia. Mapin sivuja olisi tietysti helpompi päivittää, mutta kirjastakin ilmestynee uusi painos sisällön vanhetessa.
Kun meidän liittomme pystyy julkaisemaan kuukausittain mahtavan Caravan-lehden, voisi hyvin uskoa, että heillä olisi kyky julkaista myös sellainen eiryisesti karavaanarien tarpeita palveleva matkaopaskirja. Relevanttia sisältöä on jo julkaistu vaikka kuinka paljon mm. tällä foorumilla, Caravan-lehdessä, VOP-kerhon lehdessä sekä eri ihmisten blogeissa ja verkkoalbumeissa. Ongelmana on vain se, kuka kokoaisi aineiston sillä tavalla, että lukijan olisi helppo löytää se tieto, mitä kulloinkin kaipaa. Luulen kyllä, että toimivin ratkaisu ei kuitenkaan olisi painettu kirja vaan sellainen Web-sivusto, jonka koko tietosisällön voisi helposti imuroida omalle koneelle tai muistitikulle ja sieltä lukea matkallakin ilman jatkuvaa internet-yhteyttä.
Hyvä ajatus , mutta kuka sen toteuttaa ?
Moi, tuolla Via Baltikalla on ainakin yksi pieni hyvin vaatimaton kämppäri jota voi suositella yöpymispaikkana, sijainti taitaa olla 57.136775,24.33501, Gauja, Carnikavas novads, LV-2163, Latvia.
Ollaan oltu tuolla varmaan pari kertaa kun se osuu sopivasti jos on aamusella lähtenyt Tallinnasta. Noista ei tietenkään tiedä vieläkö ne on toiminnassa mutta ainakin näkyy olleen olemassa elokuussa 2011.
Joku varmaan ohimennessä voi tarkistaa tilanteen, itselle ei taida lähiaikoina tulla asiaa tuohon suuntaan. mot
Käyttäjän lisäys viestiin 22.2.2013 klo 10:51:02 Ja ennenkuin joku toteaa että kovin on lyhyitä päivämatkoja niin tuo Pärnu pakkaa viemään suuren osan eka päivästä via balticalla, siellä tulee käytyä ostoksilla ja lonsiskeltua muutenkin kauan.
Matkailuun liityvällä tiedolla on yksi pirullinen ominaisuus. Tiedon puoliintumisaika - jopa nollaantumisaika - on huomattavan lyhyt. Karavaanarien tarvitsemissa matkalutiedoissa on elementtejä jotka edustaa pysyvyyttä, kuten tiestö, camping-alueet, kaupungit ja vaikkapa historialliset kohteet. Ja silti naveja päivitetään kiintyvällä vauhdilla? Mutta hyvin suuri osa käyttötiedosta on sellaista joka nollautuu tiedon käytettävyyden kannalta vähintään kerran vuodessa. Näitä ovat mm. hinnat, aikataulut, aukioloajat, laivareitit, tietyöt, tiemaksut liikennesäännöt/erityimääärykset jne.
Tästä syytä täällä kaivatun tiedoton tekeminen on mennyttä aikaa ¨ Työn laajuus jo tuottaisi sen ongelman, että tiedosto olisi vanha jo syntyessään.
Koko asian voisi vastata kysymyksellä; Miksi kukaan ei enää kaupittele teille tietosanakirjoja? Tai ennakoiden kehitystä; Miksi lähitulevaisuudessa ei ole enää suuria caravan-oppaita myynnissä? No siksi. että tiedot on digimuodossa netissä. Tai miksi masiivisten neliväriesitteiden massajakelua ei enää tehdä. Nettisivujen päivittäminen on nopeaa, helppoa ja halpaa ja netin käytön maksaa asiakas.
Tästä seuraa se, että me olemme matkatietoja hakiessamme "tuomittuja" nettiin aivan kuten pankkipalveluissa. Tällä hetkellä elämme tämän kehityksen muutosvaihetta jossa osa non vielä paperilla mutta jo muutaman vuoden päästä tilanne on toinen. "Paperinrapistelukulttuuri" on iltaruskon ala.
Tästä syystä kannattaa opetella tiedon haklu netistä aiemmin kun myöhemmin.
Viittaan tuohon viimeisimpään Timon kommenttiin joka sisälsi hyvän huomion.
Liitto nyt ei ihan joka kuukausi sitä lehteä julkaise, mutta minusta siinä lehdessä mukavinta luettavaa ovat juuri ne matkakertomukset. Niistä olen itsekim saanut monta mukavaa matkavinkkiä.
Miksi liitto tosiaankaan ei ole saanut aikaiseksi näppärää opasta karavaanareille vähän tuohon tyyliin kun tuo Autoliiton eurooppakirja? Eihän yksi kirja voi kaikkea kattaa mutta kyllä semmoseen aikapaljon keskeistä tietoa saisi sovitettua. Mekin kierreltiin viime kesänä reissussa mukana läjä kirjoja. Oli em. Autoliiton opas, stellplatz fyhrer ja monen maan matkaoppaat joita oli kiva ehtosella selailla. Kyllä painettu sana reissussa on mukavampi kuin digitaalinen.
Ihan hyvä idea auttaa reittisuunnittelussa aloittelijoita. Sehän on selvä etteivät hinnat eikä muutkaan sellaiset pitäisi paikkaansa ja niitähän ei aloittajakaan luullakseni tarkoittanut sinne laitettavaksi. Ainoastaan reittejä ja nähtävyyksiä. MUTTA. jos tällainen luodaan niin siinäkin tulisi olemaan luultavasti 30% asiaa ja tarpeellista 10% liiton haukkumista 30% muiden osallistujien mollaamista ja 30% ihan muuta siihen kuulumatonta asiaa. Niin ihmeelliseksi on tämäkin saitti mennyt. Liekkö joidenkin kova kotikuri vai mikä ihme on asiat tähän jamaan johdattanut. Kiitos kuitenkin niille jotka vielä jaksavat asiallisesti tänne kirjoittaa. ITE
Terve Voisihan 'ekakertalaisia' auttaa siten, että kukin kokeneempi matkailija kertoilee sen oman 'ensimmäsen' eurooppamatkansa valmistelut ja kokemukset. Itse kun ensimmäsen ulkomaan matkan teimme, en edes tiennyt Karavaanareiden etuteltan palstoista mitään. Jälkeenpäin on oikeastaan hauskakin muistella niitä monia 'tuskan' paikkoja joita erillaiset kommellukset tuottivat! Ne kokemukset ne parhaiten opettaa, toinen kerta jo sitten sujuukin paljon paremmin.
Niinpä. Kuka olettaa, että aikataulut ovat kaikkialla kiveen veistetyt, aukioloajoista ja laivareiteistä puhumattakaan. Tottakai nuo nollautuvat tiedon käytettävyyden kannalta. Että noilla perusteilla mitään tietoa ei kannata jakaa.
Eikö kukaan muista liiton reittioppaita? Sellaisia A-4 kokoisia kierreselkäkansioita joihin oli koottu kuhunkin joku reitti. Aikana ennen naveja oppaissa oli kilometreittäin pätkät kiinnostavien paikkojen ja kämppäreiden välillä. Hirveä työ, joka tosiaan vanheni aika nopeasti.
Kyllä niiden avulla tuli monet reissut tehtyä -80 luvulla. Auttamatta vanhanaikaista ja epäkäytännöllistä mun mielestäni. Moselin mutkista tms. kun sellaisen opaan kirjoitit sai tehdä päivän töitä, ja pilata oman reissunsa jatkuvalla kirjanpidolla, nyt sama selviää netissä hetkessä.
@timppa
Tosiaan osa asioista vanhenee mutta perusasiat eivät eli eri ajoreitit ja vaihtoehtoiset reitit moottoriteille. Samoin yöpymis/levähdyspaikat matkan varrella ja ajo-ohjeet ovat suhteellisen pysyvää tietoa. Muistan hyvin ne paperi-ohjeet 80-luvulla, ne olivat käteviä. Voisiko saada edes niistä uusintapainoksia. Uskon että karavaanarien piirissa on ammattitaitoisia ihmisiä jotka osaisivat tehdä oppaan näistä "hitaasti muuttuvista" asioista. Edelleenkin olen sitä mieltä että on olemassa paljon seniori-ikäisiä joilla ei edes ole tietokonetta. Meille muillekin reittikirjanen olisi kätevä.
Uuden tulostimen saa n.+ - 40€, itse asiassa monitoimilaitteen missä on skanneri ja tulostin samassa. Ja helppoja ovat käyttää.Ainakin Canon. Euroopan tiekartastoissa on erityyppiset tiet eri väreillä ja alku- tai loppusivulla on selitys mitä mikäkin väri tarkoittaa.Näitä saa myös ihan suomeksi. Navigaattori, ainakin tom tom , laskee reitit matka-aikoineen maksuteitä tai valinnan mukaan maksuttomia teitä pitkin. Toimii ihan suomeksi. Hyvä apu reittien suunnitteluun on Via Michelin, sinne voi määritellä omat suunnitteluasetukset minkä mukaan sivusto laskee matkan, kustannukset, matka-ajan jne. Sitä en tiedä onko suomenkielistä versiota, luultavasti. Itse käytän tätä välillä englanniksi, välillä espanjaksi. Eihän näissä tosiaan ole muuta puutetta kuin se , että ihan itse näitä pitää vaivautua käyttämään.
"Edelleenkin olen sitä mieltä että on olemassa paljon seniori-ikäisiä joilla ei edes ole tietokonetta."
Edelleen olen mieltä ikärasismistasi, ja matkailevien ihmisten tietokoneettomuudesta, joka ei ainakaan etelän mailla pidä alkuunkaan paikkaansa, käytössä ongelmatilanteissa saattaa mennä sormi suuhun, mutta yleensä alle päivässä ne korjaantuvat lajitovereiden toimesta.
Nih, ja itse siitä kotipihalta pitäis yrittää liikkeelle lähteä.
Mielenkiinoista havaita kuinka otetaan vastakkaisiin näkökantoihin vauhtia sieltä toiselta äärilaidalta. Sieltäkäsin kun on sitten ikäänkuin enemmän pelivaraa omille ......
Yksi parhaita reittisuunnittelun apukaluista on edelleen AutoRoute. Ohjelma on englanninkileinen mutta niin helppo käyttää vaikkei kieltä hallitsisikaan. Pyörii jopa vanhoissakin XP järjestelmän kannettavissa. AutoRouten hinta 41 euroa ja postimaksu 8 euroa. www.verkkokauppa.com Menee koneelle ilman mitään kommenvenkkejä.
Juuh, erilaisia reittien laskimia on olemassa samoin kun karttoja, gepsuja sun muita härveleitä mutta ne eivät kerro hyviä yöpymis- ruokapaikkoja tai rinnakkaisia reittejä mooottoriteille ja mitä muuta erityistietoa karavaanarit tarvitsevat (kts, edelliset kirjoitukseni). Kätevä opas jossa on koottuna perustiedot olisi mukava lukea ennen matkaa ja matkan aikana. Sovitaanko nyt niin että minä voin olla tätä mieltä, muut saavat olla mitä mieltä tahansa. En pidä ollenkaan tavasta että saisi olla vain yhtä mieltä ja muut hyökkäävät kimppuun jos esittää eriävän mielipiteensä. Jokainen voipi nostaa heiveröistä itsetuntoansa hyökkäämällä, mitätöimällä, korostamalla paremmuuttaan jne. miten haluaa, mutta viisas ihminen on se joka kertoo mielipiteensä käyttämättä defenssejä.
"Jokainen voipi nostaa heiveröistä itsetuntoansa hyökkäämällä, mitätöimällä, korostamalla paremmuuttaan jne. miten haluaa, mutta viisas ihminen on se joka kertoo mielipiteensä käyttämättä defenssejä"
http://www.paihdelinkki.fi/keskustelu/viewtopic.php?p=605914
Siinä sitten pulinat pois ja kirjaa väsäämään, ettei neidot eksy ;)
Jaanan kanssa samaa mieltä. Teen matkoistamme Norjaan pohjan tällaiselle ja laitan tänne. Toivon siis TOIVON että tuota joku täydentää jos siitä jää jotain puuttumaan. Tehköön joku muu muilta reissuiltansa. Ilmestynee kun saan sen tekoon aikaa. ITE
Jaana meillä on Reittiohje 1 keskieurooppa, 2Espanja Portugali ja 4 Hollant belgia Ranska Tuottaja SF-C ulkomaanmatkailutoimikunta Kustantaja: SF-c Markkinointi Kirjaset on 90 luvun alussa julkaistuja.
Jos et niitä mistään saa niin voimme lainata, asumme Havukoskella.
t Jelmi
Terve Tuo Matti Grönroosin laatima 'Norja paketti' ei juurikaan taida parempaansa kaivata. (Linkki tuolla alkupäässa ketjua) Mutta mielenkiinnolla jäämme odottamaan Pekalta uutta.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.