- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Talveksi 2012-2013 Portugaliin
Talveksi 2012-2013 Portugaliin
Ei arvais, että nuan hemmetisti makso koko talvehtiminen ...
Luulis hätkähyttävän käärinliinantaskuihin säästäjiä, kaasunhinnan tarkkailijoita, kevään odottelijoita, lastenlapsien hoitajia, pituushyppääjiä ja moniaita muita työelämästä eläköityneitä karavaanareita.
Hö. Sait kuitenkin noin paljon fyffee menemään, tietty toi oli sun pointti elvistellä fyffen palamisella.
Tolla rahalla ja pikkusen ajatellen, voisi saada mielen viihdykkeitä aivan eri tasoilta ja riivanteilta .
Hännistäkin näköjään pituushyppy alkanut kiinnostamaan. Mä kattelen sun suhtautumista siihen.
Mitäs siinä enää kattelet mun juttuja. Lakkaa tölväämästä ja ponnahda tänne. Kevät on kauneimmillaan ! Vaikkas ajelisit Coimbran kautta, niin vielä vaan nätintyypi.
Sitäpaitti mun mielestä 44,50 per päivä on suht vähäse, puolet enempi menis niillä muilla riivanteilla. Silti paluureissulla käpästään Barcelonan ja Monacon F1-kisat.
Ei jokapäivä tarvi olla karkkipäivä.
"Silti paluureissulla käpästään Barcelonan ja Monacon F1-kisat."
Seuraatteko nuo kisatkin siellä jossain vessojen ja työmaaruokaloiden ovien takana, josko vaikka Bernien paskalta yllättäisi, tai Simo R Lampisen ;)) kun rallitkin on kivampi ollut katella bajamajan oveen nojaten?
No mitäs on arvon pituushyppääjä saanut aikaiseksi?
"Tolla rahalla ja pikkusen ajatellen, voisi saada mielen viihdykkeitä aivan eri tasoilta ja riivanteilta ."
Qujiksen viihdykkeet ja riivanteet ovat tähän mennessä olleet sade ja pituushyppy. Nyt hän jopa uskaltaa ajatella pikkaisen pikku pääkkösessään jos viihdykettä lisäisi pituushyppy sateessa ja riivanteen osaa repisi viidenkymmenen euron seteleitä. Varmaan vaatii että pääsee fiilikseen että lyyti pitkävartissa saappaissa heiluttaisi piiskaa.
Esittäisit nyt vähän jotain muutakin vaihtoehtoa talven viettoon.
Jos katsotaan mitä itse karavanmatka maksoi niin se on linjassa muiden vuosien matkojen hinnoissa. Nousijoita kustannuksissa on -laivaliput n. 200€ per vuosi kolme viimeistä vuotta -polttoaine samoin 200€ nousu per matka -muut kulut myös n. 200€ sen sijaan leirintä per vuorokausi on pysynyt hyvin vakaana ei lainkaan noisua 8,32€/vrk -syö juo tupakka on pysynyt 27,50 - 28,50€ välissä kolme viimeistä talvea vaikka nyt syömme autossa vain kerran viikossa, kustannuksien nousua on kompensoinut oluen ja tupakan kulutuksen vähentyminen.
Bali Kustannuksia nostaa kaukoidän yksilöllisesti toteutettu matka lentoineen hotelleineen. Tuolle matkalle lähdimme ilman kesävaatteita tarkoituksena hankkia ne paikanpäältä. Balille mennessä matkassa yksi puolityhjä matkalaukku, takaisin tullessa meillä oli kaksi täyttä kapsekkia. Balireissu 24 vrk kaikkineen Suomesta uutena kustannuksena 4100€ eli 170€/vrk nostaa tämän talven vuorokausihintaa huomattavasti
Suomi matka yht. 14 vrk tuli maksamaan 1500 josta lentolipun osuus on 950€ ja hinta per vrk 107€ kanssa nostaa tämän perusmatkan kustannuksia.
Eli noin karkeasti arvioiden jos olisimme olleet koko matkan portugalissa niin kustannukset olisivat nousseet noin 600€ edellisen vuoden matkaan verrattuna joka sekin sisältää Suomessa käynnin.
Kuva: aikaisempien matkojen kustannukset.
Kas kas, ikävä, kateellinen ja köyhämielinen alkkukin on toipunut viikon kännistään.
Tokihan taas jokavuotisesti poreillaan Portugalin rallin varikolla ensi viikolla. Eipä huolta millaista, kun Simo Lampinen, tai monikin muu hyvä tuttu järjestää liput ihan ilmatteeksi sinne Parc Ferme alueellekin, minne suht harva pääsee.
Onhan sitä kopterikyytiä tarjottu pikiksien varrellekin, vaan kun tuo kopterikyyti ei sovi selälleni.. Pari kertaa kokeiltu on silti. Ja nolla-autokin tuttu, Marko Märttinin kyydissä takavuosina, kun ei vielä ollut kuin EM-tason ralli. Tahokko alkku nähä kuvia siitä ?
Sama juttu Barcelonassa ja Monacossa. VIPpinä varikolla jokainen päivä, ja tietty varikkoVIPkatsomosta seuraillaan kisaa livenä pääsuoralla, pilttuiden yläpuolella. Sampikaviaaria sämmelipalan päälle ja ja kuplivaa (samaa mitä ne podiumilla roiskii) kulautellen. Helppoheikin liksoilla saa sentään tipit heitettyä.
Ei sinne reppanoita päästetä, ei rahallakaan. Mut eiks oo kivaa olla kateellinen ?
Käyttäjän lisäys viestiin 4.4.2013 klo 20:59:22 Korjaus; Markko Märtin
Lisäys; Tänä vuonna ollaan pidemmin sitikan varikkoteltassa, tai ravintolassa - jos sattuisi tulemaan sadekelejä. Viime vuonna kutsuvierailtiin enempi Fordilla.
Käyttäjän lisäys viestiin 4.4.2013 klo 22:12:07 Toteamus; vakiintuneen tavan mukaisesti alkun vastine kaikkine mahdollisine negaatioineen on luettavissa Suomen aikaa n. kl 01-02 välisenä aikana, jolloin illanmyötä kumottu litranen akunaalia tekee tehtävänsä, aivan kuten aina ennenkin. Vepee potenee vielä viikontoista putken jälkeisiä, joten ei vielä taida kyetä muodostamaan soolosta duettoa. Jos psykologin pääkky jatkaa harhailuaan, niin jatkoa loanheitolle on toki luvassa. Jääkäämme siis mielenkiinnolla odottelemaan vakaata ja tosiasioihin perustuvaa todistelua helppoheikki J Hännisen kurjasta ja surkeansäälittävästä smör smör elämästä Portugalin keväässä ..
Lagos
Tämä on vanha orjakaupan keskus jossa on hyvin säilynyt vanhakaupunki. 4.4.2013 matkalla silvesistä tänne poikkesimme pienelle viinitilalle ostamaan tilan viiniä maistiaisineen. Pihaan pääsy tuotti hankaluutta jyrkän korkeuseron takia jäimme nalkkiin niin että takapyörä pyöri iloiseti ilmassa ja pitkittäinen takapalkki oli kyntänyt 3 cm asvaltin sisään. seuraava kuva kertoo miten siitä selvittiin.
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/Portugal1213Kevat#5863364972128024162
"Vanha orjakaupan keskus jossa hyvin säilynyt vanhakaupunki."
Lagos, entinen Nigerian pääkaupunki, oli yksi niistä kuuluisista orjakaupan keskuksista. "Siis ei se Algarven Lagos, vaan Nigerian," sanoi puosu ystäväni.
Varmaan sielläkin on orjia ollut. Jos ei muuta niin ainakin työn......
Allu vaari
Niinpä Afrikan Lagos oli silloin Portugalin siirtomaa. Orjat laivattiin Afrikan Lagosista Portugalin Lagosiin. http://fi.wikipedia.org/wiki/Lagos_(Portugali)
Lagosiin tuotiin nimenomaan orjia ja siellä on Mercado Escravo eli orja kauppa. Orjat eriteltiin tällä torilla siten että miehet omaan ryhmään sitten naiset ja kolmanteen ryhmään lapset kaikki myytiin erkseen.
Olemme Santa Luziassa käyneet kuppiloissa ja syöneet hyvin. Otin myö kuvan kohteesta joihin olemme Suomessa talvisin tottuneet. Mutta että sellaiseen törmää täällä Algarvessa?
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/Portugal1213Kevat#5864105324322453730
Olekoskaj Suomessa tottunut tuollaiseen palmuun talvella?
Palmu Suomessa? Kyllä ennen vanhaa istuin usein Suomessa palmun alla nimittäin Malmin lentokentän aulassa olleen. Tosin se palmu elää enään muistoissa, taisi kuolla parikymmentä vuotta sitten.
Käyttäjän lisäys viestiin 9.4.2013 klo 15:41:38 Tarkennetaan palmu kuoli jo 60 luvulla
Monte Gordo on turisti paikka täynä hotelleja vaikka näin talvella melko tyhjillään. Kävimme aamulla Castro Marim markkinoilla luotaamassa ettäkö voisimme tyhjentää WC ja harmaavedet ei onnistu markkinoiden takia. No ne tyhjennetään Ranskassa. Eilen poliisi kävi huomauttamassa ettei parkkipaikalla saa leiriintyä, eli mitään ei saa nostaa auton ulkopuolelle, ei edes kiiloja pyörien alle. Meillä oli asiat kunnossa ainoastaan mönkijä parkissa meidän vieressä.
Ensi yö ollaan Espanjassa Sevillan pohjoispuolella.
Viimeinen raportti Algarvesta tällä matkallakaj
Olemme juuri saapuneet Ranskan puolelle. Espanjasta selvitty kahden yön taktiikalla. Ranskan puolella on pari valittua kohdetta joten aikaa voi palaa. Kuvia on juuri laitettu
16.4.2013 vietimme erittäin mukavassa ravintolassa N10 tien varressa lähellä Touverac:in kylää Tupun synttäreitä hyvän ruan ja viinin kera https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/Portugal1213Kevat#5867452251166924354
18.4.2013 Seuraava tutustumiskohde ja yöpyminen piti olla Sinappikaupunki Dijon mutta yhtään parkkipaikkaa mielekkäällä matkalla keskustasta ei löytynyt. Ihailu jäi auton ikkunan takaa suorittavalle tasolle , tämä oli jo toinen kerta kun näin tässä kaupungissa tapahtui. Päätimme jatkaa Nancyyn ja yöpyä hallintokeskustan vieressä. Teimme tällä kertaa kierroksen Nancyn Hallintoaukioon tiivisti liittyvällä ravintolakatujen ketjulla. Tunnelma oli mahtava ja väkeä paljon liikkeellä joimme ja söimme vähän mutta hyvin, paikat eivät ollet matkan halvimmasta päästä tällä kertaa. https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/Portugal1213Kevat#5870080088843879762
19.4.2013 Seuraamme Moseljokea välin Nancy – Metz joka eroaa huomattavasti maisemaltaan jos vertaamme väliä Luxenburg – Koblenz maisemaan joka on ehdottomasti näkemisen arvoinen. Matka jatkui kohti Veckring jota ennen lännestä lähestyessä tie kääntyi linnoituslaitteille. Matkan varrelle ei osunut yhtään ravintola-parkkipaikka yhdistelmää joten jäimme Maginot linnoitusketjun parkkipaikalle yöksi.
20.4.2013 Sisäänpääsy maksoi 9€ per nuppi ja osallistuimme englanninkieliselle opastetulle kierrokselle. Opastukset ovat ranskan-, saksan- ja englanninkielellä. Tämän kohteen erikoisuus on että museoidut esineet ovat toiminta kuntoisia tosin siten deaktivoidut, että jos joku työntää oikean ammuksen putkeen ei se lähde taivaalle vaikka tykin laukaisee. Juna jolla kuljimme oli vuodelta 1939 toisesta linnoituksesta. https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/Portugal1213Kevat#5870082816428174178 Matkamme jatkui heti tultuamme ulos linnoituksesta kohti Luxenburgia jossa tankattiin autoon 236 litraa halpaa dieseliä.
21.4.2013 Luxenburgista jatkoimme Obelink karavanliikkeelle mutta se olikin tänä vuonna kiinni sunnuntaina joten matkabudjettissa säästyi rahaa heräteostoksien verran. Yöksi ajoimme Osnabrückin Kock Autohofiin https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/Portugal1213Kevat#5870083833158831394
22.4.2013 Osnabrück meillä oli yllinkyllin aikaa laivan lähtöön joten selasin Saksan karttaa että minne mennä. Silmiin sattui kaupunki nimeltä Wolfsburg. Tiesimme että siellä on VW pysyvä näyttely mutta emme tienneet minkä niminen emmekä missä päin kaupunkia. Wolfsburgista lähdettiin paikallistietä kohti pohjoista. Jonkin matkaa kun olimme ajaneet päätin etsiä jonkin Autohofiin A7 tien varresta mutta sellainen löytyi vasta toisella yrittämällä Hampurista.
23.4.2013 ajomme Travemünden lauttaterminaalin kautta Travemunden kaupunkiin Hafen parkkipaikalle. Sieltä löytyi mitä sopivin parkkipaikka meille mutta ei toisille karavaanareille. Meillä oli kaksi päivää aikaa tutustua matkamme Saksan päätepisteeseen kunnolla kävellen ja pienellä laivaristeilyllä.
24.4.2013 ajomme lauttaterminaalin jo iltapäivällä jossa oli klo 18 jo 20 autokuntaa odottamassa pääsyä laivaan. Tällä kertaa olimme jättäneet suurimman osan juomaostoksista tehtäväksi Sari Bernerin kauppaan. Kolme kärryllistä ostin. Juttu luisti laiturilla laivaan pääsyä odotellessa.
25.4.2013 klo 01:00 ajomme laivaan.
26.4.2013 olimma klo 8 Vuosaaren satamassa. Tunti tästä laivasta ulkona ja siitä alle tunnissa Espoossa kotona. Matkamme on saatu päätökseen tämän talven osalta.
Espooniasta
Tupu & Kaj
Suomessa ja Portugalissa on tutkitusti euroopan huonoimmat hanaoluet. Onko teillä muuttolinnuilla jotain tekemistä asian kanssa.
t Jelmi
"Suomessa ja Portugalissa on tutkitusti euroopan huonoimmat hanaoluet. Onko teillä muuttolinnuilla jotain tekemistä asian kanssa."
Tuohon en osaa oiken vastata koska Suomalaiset syö Suomessa Suomalaista makkaraa jollaisen Saksalaiskauppias välittömästi poistaisi hyllystä ja sääntöjen mukaisesti hävittäisi EkoCem tyyppisessä laitoksessa.
Niin siittä oluesta. Useimiten siellä juodaan pullotettua olutta, Mutta kun maksat isosta 0,5 L tuopista 1€ se tulee hanasta, mutta on se hintansa väärtti.
Kuten tunnettua on ruskea vesi halvempaa kuin kirkas vesi. Kun ruskeassa vedessä on niin paljon alkohoolia että bakteerit kuolevat kutsutaan sitä maasta riippuen joko brandyksi, Cocnaciksi tai Wiskiksi
Muuttolinnut ovat syyttömiä molempien päätepysäkkien ruokahuollon ongelmiin. Kuten tunnettua elintarvikevirastoa ei voitu myöntää Suomelle samasta syystä ei vankilan vartiointia voitu ulkoistaa moottoripyörä jengeille.
Espooniassa paistaa Arska +4 huurretta muttei huurteista
Eilen radiosta tuli asiasta juttua. Heineken oli mittanut oluita eri ravintoloissa euroopassa. Hanaoluen huonon laadun syynä oli liian pieni kulutus ravintolassa.
t Jelmi
Hanaoluissa on eroa, mutta niin on brandyissäkin. Teimme asiasta pienen testin: https://picasaweb.google.com/laineet/KylpylomaUnkarissa2013#5873720474456881602
Aurinkoisia kevätpäiviä teille matkaajat, ja tervetuloa kotomaahan! Kiitos taas mukavista matkakuvauksista. On, kuin olisi itse ollut mukana. Mielenkiintoinen tieto myös tuo kulujen seuranta. Terveyttä ja turvallisia kilometrejä teille edelleen! Näkemisiin Hartolassa?:)
Helppo yhtyä Kaijun toivotuksiin, jokaisen tiedonmurusenkin olen talteen kerännyt ja kuvia on katseltu sitä mukaa kun Kaj niitä on jaksanut nähtäville laittaa. Hienoa!! Hartolaan on myös tarkoitus ilmestyä ja muistikirjassa on jo useita kysymyksiä.
- Brita -Tänä kesänä en pääse kuin kevätkokoukseen, siinä esittelen tämän matkan pohjalta hieman erilaisen Rutu-matkan kulun.
On se mukava saada palautetta, kiitos siitä
Espooniassakaj
Matkan viimeiset kuvat ovat nyt lisätty. Oikeastaan ovat video pätkiä pituudeltaan 1 - 5 minuttia ja löytyvät omasta kansiosta.
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/Portugal1213Video#
Jos videon kuva ei aukea niin kokele koko näytön kuvaa minulla yhdellä läppärillä ei video näy muuten mutta kuuluu kuitenkin.
Ensi launataina pidän tästä matkasta esityksen Rutu-sakin kokoontumisen yhteydessä Hartolan Koskenniemessä.
Hieno juttu, Hartolassa tavataan.....
Brita T.Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.