- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Talveksi 2012-2013 Portugaliin
Talveksi 2012-2013 Portugaliin
On kait aika suunnitella Portugalin matka. Viime talvena lensimme kotona käymään jouluna. Tälle matkalle olemme ajatelleet käydä Helsingissä tammikuussa ja helmikuussa.
Elikä Lähdemme perinteisesti laivalla hki --> Rostock suuntaamme kulkumme Algarven lääniin Portugalissa Keskitalvena vietämme kylmimmän ajan Indonesiassa Bali nimisellä saarella. Hinta on melkein sama jos lennämme suoraan Portugalista Balille tai teemme välilaskun Helsinkiin. Tammikuun alussa lähtisimme matkaan Poertugalista Helsinkiin pysähtyen 5-7 päivää siellä. Helsingistä lento Balille jossa viivymme 3-4 viikkoa Paluu Helsinkiin jossa vietämme 5 - 7 päivää Paluu Algarveen jossa kevät on jo tässä vaiheessa pitkällä. Algarvesta palataan Suomeen huhtikuun lopussa.
Lähtöpäivästä on ainoastaan tiedossa aikaisin mahdollinen 25. 10. 2012 myöhäisin voi venyä jopa marraskuun lopulle.
Muita valmisteluja on ollut laittaa matkailukuljin kuntoon. Laturissa ollut vika on löytynyt ja korjattu Jäähdyttäjä on uudelleen kennotettu, San Sebastinin mäessä pitää kokeilla paljonko uusi jäähdyttäjä vaikuttaa mäennousu´kykyyn. Uudet renkaat kulkurin alle ensi viikolla 4 kpl, kaksi on uusittu äskettäin. Rantakirppu jää kotiin todennäköisesti ja korvataan mönkijällä.
Algarveen kaj
Käyttäjän lisäys viestiin 19.10.2012 klo 18:06:39 Tänään 19.10.2012 ostettu mönkijä joka tulee kyytiin etelään. Tänään on Jäähdyttäjään laitettu pakkasnesteet, vanha vesi laskettiin ensin ulos. Lähtöä yritetää ensimmäisellä viikolla marraskuuta.
Käyttäjän lisäys viestiin 5.1.2013 klo 13:52:00 Kevään 2013 kuvat löytyvät seuraavasta kansiosta https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/Portugal1213BaliKevat?authkey=Gv1sRgCJSPgLzwi6yFqAE#
Käyttäjän lisäys viestiin 29.1.2013 klo 03:54:58 Olen saanut kuulla että olisin lopettanut kuvien laittamisen tännä. Mutta tosiasia on että tältä matkalta joka alkoi 12. lokakuuta 2012 on jo kolmas albummi menossa!
12.10.2012 - 31.12.2012 Helsingistä --> Olhaossa https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/Portugal1213JaMaailmalle#
1.1.2013 - 21.1.2013 Olhao --> Bali, Sanur https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/Portugal1213BaliKevat#
20.1.2013 - ............. Bali, Lovina --> ........... https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/BaliLovina1213PortugalKevat#
Katsotaan sitten helmikuussa että laitetaanko vielä yksi albumi alkamaan paluusta Olhäon
Käyttäjän lisäys viestiin 26.3.2013 klo 13:56:41 10.2.2013 Espoo ---> Portugal.....27.4.2013 Espoo
https://picasaweb.google.com/108494370080971186320/Portugal1213Kevat#
Paljonko tulee maksamaan, polttoaineissa noin yhteensuuntaan. Kysyy köyhä Karaavaanari.
Kaj ajelee vanhalla bussilla jonka kulutus kai lasketaan ämpäreissä /100 km. Jos ajaa Tukholmasta Portugaliin tulee matkaa kai runsaat 3500 km, tietty reitinvalinnoista riippuen. Dieselin hinta on keskieuroopassa ehkä vielä vähän korkeampi kuin suomessa, laske vaikka 1,70 €/litra niin on ehkä oikea taso. Sitten kulutus täysin autosta riippuva, mun Fiatti vie reippaasti ajaen 10-11 ltr/100 km.
Sitten vaan laskuri käymään: 35(111,70) ja tulos on jotain 655 €. Siis matka suuntaansa Tukholmasta lähtien. Rostockista tai Travemündestä on lyhyempi mutta matka sinne taas maksaa maltaita.
Mutta siis halvemmalla pääsee etelään lentämällä ja asuminen vuokralla on siellä halpaa.
Polttoaine 3000 km a'23 L/100km a' 1,50€/L = 1050€ tämä laskien Rostockista Laivalippu ilman ruokailua 690€ halvin hytti. Mutta menumatkalla otamme koko ruokapaketin oisko 120€ niin pääsee lomanalkufiilikseen.
Kuvassa rutu-matkojen kokonaiskustannukset eri vuosilta.
Miksi laskea Tukholmasta, ainakin meiltä Keski-Suomesta on sinnekin mentävä eikä sekään ole aivan ilmaista. Ei jää kovin paljon ajopalkkaa Ruotsin läpikulkemiseen verrattuna laivaan Helsinki - Travemunde.
Suomi on pitkä maa ja karavaanareita on joka puolella. Kilometrien laskeminen joka puolelta on kuitenkin vaikeaa joten joku kiintopiste piti ottaa. Moni kotimaan matkaaja pystyy oletettavasti arvioimaan omat kulunsa esim. Pihtiputaalta Turkuun josta laivalla Tukholmaan.
'Ei jää kovin paljon ajopalkkaa Ruotsin läpikulkemiseen verrattuna laivaan Helsinki - Travemunde.'
Ei jää (ja ajomatka Ruåtsin läpi on niin tylsä ja kruunujakin pitäis vaihtaa jne) ja tähän laivayhtiön hintalaskelmat varmaan perustuvat. Mekin tätä mietimme ja vaikka asumme Turussa ja täältä täytyy ensin ajaa Vuosaaren satamaan tilasimme laivaliput. Kyllä tuossa vielä silti jää ajamista.
Turusta Hampuriin itelle jäis 160€ ajopalkkaa Ruotsin kautta + rapiat 8 tuntia etumatkaa.
Niin asiassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Jos autossa vakionopeudensäädin ei itse ajaminen nykyään Ruotsin läpi hirvittävästi rasita. Rasituksen puolelle jää useammat jonottamiset lautoille ja poikkoilu lautoilla. Se 160 kiinnostaa ja tuo 8 tuntia jos jaksaa kerralla yöpymättä ajaa n 900 km. Itse ole kuitenkin valinnut toistaiseksi 30 km:n ajon ja sitten jo Travessa vaikka tylsempää vuorokauden matkaa ei taida olla kuin Finnlinesilla vaikka ottaisi hyvän hytin ja kävisi syömässä koko paketin kun ruoka ei yllä kovin korkealle eli on vain hyvää baariruokaa. Täytyy katsoa mihin suuntaan Finnlinesin hinnat menevät tehdä valinta myöhemmin kun ei tänä syksynä onnistu lähtö.
Mun mielestäni Saksan paatissa tallustelu on paljon tylsempää kuin se n. 660km. mikä Kappelskäristä on Helsinborgiin. Loppumatka Hampuriin menee mukavasti kahden lautan pätkiessä matkaa.
Tietty sillä on vaikutusta kuskin päänuppiin jos edessä on vielä monta siivua etelään.
@timppa
On vain tullut vietettyä niin paljon aikaa lentoasemilla jne että jonottamisen määräastia alkaa tulvia.
Eihän se kahdeksan tuntia ole paljon jos ajattelee pitkää matkaa esim. Travesta ei kahdeksassa tunnissa oikein uusille ennenkokemattomille maisemille vielä ehdi. Voisi tietenkin valita pikkuteitä, mutta niissä tahtoo olla ettei oikealla ja vasemmalla olevien pusikkojen läpi kauheesti pääse maisemista nauttimaan ja jos kuski koettaa tiirata liikaa - ei tiedä mistä itsensä löytää.
Komeita maisemia löytää esim. moottoriteiltä jotka menevät vuoristojen läpi ja yli vaikka useampi taitaa hakea muita teitä (ainakin kirjoitustensa mukaan).
Niitä pikkukyliä ja "aitoja" ihmisiä löytyy kun poikkeaa muutaman kilometrin bahnalta esim. Saksassa.
Tulisihan tuohon enemmän aikaeroa jos ajaisi yhtäjaksoisesti tuon matkan.
Viime syksynä lähdimme Naantalista aamu yhdeksältä, puoliltaöin Tanskaan sillan kautta, Tappernøjen rekkaparkissa yötä, aamulla Rødbyn satamasta Saksaan ja klo 13 maissa Fiskemarktin parkissa Hampurissa.
Samana päivänä lähtenyt Grimaldilines on illalla klo 20 Travessa ja siitä samaiseen parkkiin Sari Bernerin kautta kestää tunnin.
Näin se 8 tuntia meillä säästyi, ja ehdittiin sinne minne olimme menossa klo 19 ja matkaa kotoa Hampurin satamaparkkiin noin 1017,1 km.
Kyllä se vaan houkuttelee tuo Finnlines kun tuonne Kain mainitsemaan Fiskemarktin parkkiin on ajamista kotipihasta 118 km.
Itsellä on matkaa kotoa Vuosaareen 280 km ja Naantaliin 330 km. Tein syksyn matkaa ajatellen excelillä laskelman ei vaihtoehtojen kuluista seuraavilla arvoilla: -kaksi aikuista, -B3 sisähytti, -auto < 6 m, -auton kulutus 12 ltr/100 km -polttoaineen hinta 1,5 e/ltr -aika lokakuun alku Huom. ruokailuja Finnlinesillä ei ole laskelmassa vertailtavuuden vuoksi
Eri vaihtoehdoin välillä koti- Hki -Travemunde kustantaa seuraavasti. RUTU-special (5 lähtöä syys-lokakuu) 479 e/s RUTU-hinta 578 e "Normaali" SF-Caravan-hinta (-50%) autosta 643 e ja
Ruotsin kautta kulkien Koti-Naantali-Kapellskär-Travemunde 431 e. Laskettu kallimman yölaivan hinnan mukaan. Hinta sisältää tällä reitillä yhden ruokailun ja aamiaisen / pax. Scandlinesin nettilipun alennusta Tanskan salmissa ei ole huomioitu laskelmassa.
Rengas- ja muita auton kuluja en tähän laskelmaan ole sotkenut. Matkailuauton rengaskulut on muuten n.12-14 e/1000 km/).
Oletteko muuten koskaan ollut Fischmarktilla torin aikaan. Se on avoinna sunnuntaisin 05.00-10.00. Koko ranta on täysi ja Reberbahnilta tulee kuppiloista satamäärin porukkaa mukaan.
@timppa
Laskelmoida voipi myös reitin Hanko-Paldisk-Varsova- Berliini. Lauttamatka Hanko-Paldisk ei maksa pal mittää, ja via Baltica Varsovaan oli 2 vk sitten aikamoisen hyväkuntoinen ja sujuva ajella. Varsovasta Berliinin eteläpuolelle on sitten ihkauutta baanaa (maksullista) mutta leppoisaa. Matkaa kertyy sinne Berliinin eteläpuolelle Paldiskista öpauttia 1700 kilsaa. Jos kustannuksia laskeskelee, niin ehottomasti edullisin reitti vaikka millä kulutuksilla laskis. Eikä tarvi laivassa lihoa nykyhuonohkoa ja kallista safkaa aikansa kuluksi huuleen hulmautella. Menee se kahden päivän ajamisella viabalticaa Berliininalapuolelle helpostikin. Mulle todennäköisin vaihtoehto jonkun viikon päästä. Löytyis vielä jostain yks ihminen joka sais ilmasen etelänmenomatkan ajelemalla ton Martin sinne Algarveen. Mistähän sellaista kuljettajihmistä/pariskuntaa alkais jahtaamaan ? Eihän se matka tietty olis kyytijäle muuten kuin rahallisesti ilmainen, Smarttia 3500 km ajaminen kyllä duunista käy, jonsei satu tyyntä, vasta- tai myötätuulta pitelemään. Onkos kellään ideoita tyrkyllä, miten sen kotteron sais junailtua säällisin kustannuksin Hankosesta Algarveeseen ? Se ketterys on 2,7 m lyhyt ja kevytkin vielä. Siltikään en kehtaa sille omaa traileria hankkia, paitti jos hirmuhalvalla jostain järjestyis / sais. Vinkit olis kovasti tervetulleita. p. 040 4173511
Jukka kysele rahtausyrityksiltä ja laivayhtiöltä. Finlines lupasi kuljettaa Bussin rahtina Kotka - Lissabon hintaan 1600€. Rekan kyytiin Smart myös mahtuisi.
Onhan noita Espanjan väliä ajavia firmoja useita . Fuengirolan sanomista senkun mainoksia lueskelemaan . Menokuormistahan niillä enempi puute on ,kun rehuja tännepäin etupäässä kuskaavat.
Käyttäjän lisäys viestiin 18.9.2012 klo 09:36:50 Tarkoitin tietenkin rekkafirmoja .
Juu. Ne rekkafirmat vie konepyörän 500 eurolla Fuengirolaan. Smart ei taida 1000- kuutioista mopoa pitempi olla, leveämpi kyllä. Luulisin, että hinnoittelevat sen mukaan kuinka paljon neliömetrejä jää näin kevyen laitteen (Smart) alle. Paino ei taida suurempi olla kuin kahden ison mopon verran
pikkueero
Joo ja kiittosta vaan Juha ja pikkueero. Jos ny teillä jommallakummalla sattuis muistumaan mieleen joku hiukka konkreettisempi vinkki, niin välttyis aikas paljolta selaamiselta ja turhan perään kyselemisiltä. Joku teidän tuttu, jolla ehkä olis ihan täsmätietoakin ? Kajtsunkin vinkkikin täytyy tutkia. Kerran kyselin joltain jonkun suosittelemalta rekkafirmalta, josko ottaisivat yhden erikoiskaasupullon läheltä Rostockin satamaa kyytiin ja tois sen mulle satamaan, missä olisin vastassa. No yksi mukava rekkakuski kysyi osoitteen, mistä noutaa, lähetin sen ja kuski ilmoitti olevansa Pasilan Shellillä siihen ja siihen aikaan. Pienen suostuttelun jälkeen sain hänelle sitten viinerikahvit kelpaamaan korvaukseksi. Muuta ei suostunut veloittamaan. Olen mä aina noita rekkamiehiä muutenkin arvostanut, tilaa ja vilkkumerkkejä antanut ja saanut. Itekin ajanut rekkaa Salzburgin tullista 30 km Halleiniin, kun kuski oli sammahtanut. Oli sekin paikka 19-v kollille, AB-kortilla, vaan kun tullista apuva pyysivät ... Eikun rattiin ja ikimuistoinen matka saatanallisen isolla Vanajalla läpi pikkuteiden ja -kylien. Hyvin meni, eikä onneks tarvinnut pakitella.
"Jos ny teillä jommallakummalla sattuis muistumaan mieleen joku hiukka konkreettisempi vinkki, niin välttyis aikas paljolta selaamiselta ja turhan perään kyselemisiltä."
Itse kirjoitin asian harrastuksen vuoksi hakusanoina Googleen :"kuljetus espanja suomi", kesti 2 sekunttia tuon haun kirjoittaminen.
Ja löysin ihan itse nuo vaihtoehdot tähänkin, btw, kuka sun pepun pyyhkii ja syöttää? ;))
Käyttäjän lisäys viestiin 19.9.2012 klo 02:38:06 Kokeile itse "suomi-espanja kuljetus" ettei mene haku väärinpäin ;))) siinä taas saattaa mennä käsi peppuun ;))
Jukalle Minä en kyllä mitään kaasuputeleja alkaisi kuljettelemaan minkäänlaisesta korvauksesta pimeästi. En nyt ala esitelmöimään ADR pykälistä mutta täälläkin on monia jotka tietävät mitä tarkoitan. Mitättömältä tuntuva asia voi aiheuttaa yllättäviä hankaluuksia. Kerran erehdyin tuomaan yhden asiakkaani tyttären marsuperheen Ruotsista Suomeen. Helsingissä todettiin yhden otuksen puuttuvan.Aloin jo nähdä kauhukuvia mielessäni, joissa marsu pisteli Rellun sähköpiuhoja poskeensa hyvällä ruokahalulla. Ei ole tullut hyttiä niin hyvin koskaan siivottua, mutta marsua ei löytynyt . Viikon päästä tyttö soitti ja ilmoitti elukan löytyneen Tukholmasta,ei ollut kyyti kelvannut. Niin että onnellinen loppu tällä kertaa. Niin ja ne Fuengirolan sanomat voi lukea netistä mukavasti ,sieltä niitä osotteita löytyy.
Tämähähän saapi uusia ulottuvuuksia, alakun pepunpyyhinnät ovat omaa tasoaan, tölväsyt senkuin heinostuvat. Juha, en alkais minäkään, eikä semmoisesta ollut lainkaan kysymys.
Lukekaahan niitä sanomia ja ettikää kuukkelista ihan miten vaan lustaatte.
Kukahan vielä etevämmin mua onnistuis neuvomaan ...
Komppaan Juhaa. Googletapa, Jukka, seuraavasti: Uusi Fuengirola. Siellä on useita kuljetusfirmoja jotka haluavat rahtia Fugen suuntaan. Huolivat kyllä myös takaisinpäin Suomeen tulevaa lastitilan täytettä
pikkueero
P.S. Tärkeä ja huomioonotettavan arvoinen asia on myös Juhan mainitsema kaasupullojen ym ADR- tavaran lähettäminen rekan kyydissä. Mutta itsekin kaasuasioista perilläolevana tietänet, Jukka, kuinka silloin toimitaan.
Jukalle
Eihän sinulle tunnu neuvot kelpaavan , että se sitten siitä .
Mitäpäs pienistä, kyllä nuo Fuengirolan kuljetusfirmat tiedossa on, olleet jo hyvän aikaa. Ja löytyy kuljetusta, löytyy ihan Vantaalta Mijaksen terminaalin. Vaan kun en ole sitä Smarttia nyt Fugeen viemässä, vaan Algarveen (Saksaankin pitää tehdä se muuttoilmoitus), jossa taas tuo lehti ei ilmesty. Joten eipä auta soitellakaan noihin fugen ilmoituksiin. Ei vinkissä siis sinänsä mitään vikaa, ei vaan toimi Fugen tsydeemit Algarvessa. Eikä tommosta nyt viitti heti nurin töräyttää, sattuuhan näitä lukihäiriöitä ite kullekin. Että suokaapa Juha ja pikkueero anteeksi, jos näytti vähättelyltä, ei ollut sellainen tarkoitus.
Laitoin tuon kyselyn vähän toissijaiseksi, sillä en viitti kuitenkaan maksaa kahta tuhatta euroa siitä Smartin rahdista. Eihän tuo matka iisisti ajelemalla montaa päivää kestä, baanamaksut on kepeintä luokkaa ja kulutus siinä nelisen litraa satasella. Ajattelin, että jos vaikka kävis tuuri, ja joku palstaa lukevista sattuis sopivan kikka kolmosen keksaisemaan. Sehän vois olla joku joka halajaa ilmasta matkaa etelään, auton kuskaamisen vaivalla, ja kyllähän siitä jotain maksaakin passais, muttei ihan puolta auton hinnasta. Kerronpa nyt tiedoksi, että 6/2009 45kw /28tkm perus-smartista joutui maksamaan veroja n. 1400 euroa. Sen auton jos vielä junailis Portugalin kilpiin, niin saisi tuosta maksetusta verosta viel vähän toista tonnia takaisinkin. Jaa miksen sitte ostanu suoraan Portugalista ? - No siks, että siellä ne ovatten kalliimpia, huonommin pidettyjä ja sitten se tärkein, ei oo vakiresidenssiaa Portugalissa - vielä, eikä siksi saa autoon sikäläistä vakuutusta eikä kilpiäkään ihan helposti.
Raumalta menee joka viikko laivoja Santardeen . Kysyin asuntoauton kuljetuksesta,auto 6m hinta noin tuhat euroa pelkkä auto.Ei ota matkustajia.Smartti luultavasti huomattavasti edullisempi.Olisihan se jo huomattavasti lähenpänä.En osaa sanoa mihin muualle näitä paperia kuljettavia laivoja menee kysypäs Rauman steveltä.
Soita Ibertrans Oy, ne hoitaa sen perille. Joka viikko autoja menee Suomesta Portugaliin, ihan Algarveen astikin.
Käyttäjän lisäys viestiin 19.9.2012 klo 20:28:35 Niin, tarkoitin että ei sitä Smarttia sinne asti kyllä ajamalla kannata viedä, varmasti jää johonkin menokuormaan senverran tilaa että sopii tollanen kottero kyytiin ja sopuhinnalla saat sen perille.
Mikä Jukka olis ehdotuksesi jos lähtisin ajankulukseni martilla alkarveen pörräämään?
Veli Kujis, ajatuksesi on hyvä ja sopis mulle ja varmaan Sullekin jos sinne sitten talvenviettoon lähdet. Laitan tarkempaa tietoa yksityisviestinä.
En mä talvenviettoon. Pikku pyrähdystä aattelin, mutta ajankäyttö ei taida antaa siihen mahdollisuutta.
No yritä edes. 5-6 päivän pyrähdyksenä menis helposti. Ja jonsei onnaa, niin täytyy jatkaa pähkyämistä.
Jukka, osta Saksasta sellainen kolmiopuomi, jolla voi vetää Smarttia perässään omilla pyörillään. Se on Suomessa kielletty (niinkuin moni muukin asia), mutta sallittu ainakin Hollannissa ja Belgiassa sekä muutamassa muussakin maassa. Ehkä myös Saksassa. Jos laitat Smartin vasta Saksassa Hymerin perään, niin tuskin kukaan kyselee Algarveen ajellessa.
Ei se nyt niin yksinkertaista ole . Olet varmaan katsellut niitä virityksiä ,puomin kiinnikkeet ,valokytkennät ym. Maksavat varmaan moneen kertaan sen mitä rekkakyyti . Ei varmaan tule edes muutamalla kerralla kuoletettua.
On tuo yksi ihan varteenotettava vaihtoehto. Niitä viime talvenakin näkyi vaikkakuinka monta. Täytynee sekin vaihtoehto tutkia. Rekkakyyti on 1500-2000 euroa sivu. Siitä Martinvetimestä olis kyllä sitten iloa ja hyötyä muutenkin. Eikun netistä hakemaan, kun ei tahdo kyytimiestäkään löytyä.
Käyttäjän lisäys viestiin 23.9.2012 klo 11:59:55 Tämmstä kattelin jo Düsseldorfissa messuilla. Itse tuo yksiakselinen "kärry" maksaa kohtuulliset 1800 euroa. Lähetin valmistajalle tiedustelun virman nimissä. Jos joku sattuis olemaan kiinnostunut, niin ottanee minuun yhteyttä.
http://www.stauber-motorhomes.com/index.php?page=Mueller
Belgiassa kolmiopuomilla autoa hinattaessa nopeusrajoitus on 30 km / h
T : Masi
Tässä pari kuvaa, jotka otin Arto treffeillä Hollannissa vuonna 2009. Puomi on erittäin näppärä, eikä maksa paljoakaan. Valitettavasti en enää muista sen tarkkaa hintaa, mutta kohtuuhintainen kuitenkin.https://picasaweb.google.com/110055903594005000305/Tekniikka#5791293991807097122
Käyttäjän lisäys viestiin 23.9.2012 klo 12:14:35 Kolmiopuomia voit käyttää myös siellä Portugalissa jos haluat siirtyä toiseen paikkaan. Se on melkoinen etu rekkakyytiin verrattuna.
Täydellisen tietämättömänä siitä mitä laki asiasta sanoo selvittäisin vaihtoehdon jossa Saksasta ostetaan tarpeesen sopiva mini autotransporter joka "vuokrataan" ostajan käyttöön talveksi Saksan kilvissä.
Keväällä sitten kärry tuontikilvillä Suomen, rekisteriin ja lihoiksi jos ei itse tarvitse jatkoissa. Varmasti saa omansa pois, siitä pitää Suomen ja Saksan hintatasoero huolen.
Joskun hain m-auton Saksasta kaverin kanssa, joka osti samalla reisulla ison auto-trailerin. Ajettiin palatessa hakuautona ollut h-auto satamassa trailerille niin ei tarvinnut siitä enää laivamatkaa maksaa.
Käyttäjän lisäys viestiin 23.9.2012 klo 12:38:54 Tässä Smartille sopiva yksiakselinen. Keväällä naapurina Gardalla oli saksalainen pariskunta joilla oli juuri alla olevassa linkissä näkyvä kärry, jolla toivat m-auton perässä rättikatto-Smartin sinne kauppakassiksi. Vanha rouva kietaisi silkkihuivin kaulaan ja sitten mentiin huivinnurkka sojossa. En ole kade mutta kuitenkin.....
http://herrzyp.de/system/index.php?verz_2=pkw.anhaenger._1.achs.anhaenger_miniautotransporter&verz=&verz_3=&men=2&shop=1500-kg-miniautotransporter-innenmasse-297x159x10-cm
http://www.ebay.co.uk/sch/Recovery-Tools-/82529/i.html?_nkw=a+frame
Käyttäjän lisäys viestiin 23.9.2012 klo 12:27:46 Noi tossa linkissä on suurelta osin tarkoitettu auton hinaukseen sen hajottua eli tilapäiseen käyttöön mutta löytyy sieltä myös pysyvästi asennettavia. Hinnat ei päätä huimaa mutta asennus voi maksaa jonkin verran.
Mutta nykyään on paljon henkilöautoja joita ei saa hinata olleskaan vaan jotka täytyy kuljettaa lavetilla. Smarttia taitaa saada hinata?
Tuo vetolaite on kyllä aivan ehdoton.Siihen pitää vaan yhdistää vielä takavalot jonkinlaisessa paneelissa vedettävän laitteen perään.Toisaalta tulee mieleen että olisko vaunu ja vetoauto kuitenkin parempi vaihtoehto verrattuna tuollaiseen pelleilyyn?Onhan se titysti arvokkaampaa laivata vaunu ja veturi yli kuin pelkkä auto.Kun se vaunun ostaminen menomatkalla pelkästään jotta säästäisi laivamaksuissa ei tunnu oikein järkevältä.Melkein veikkaisin paremmaksi vaihtoehdoksi pelkkää henkilöautoa ja vuokraluukkua tukikohdaksi.
Käyttäjän lisäys viestiin 23.9.2012 klo 13:21:27 Karkasi mutta tämä vihje!
Mene normaalisti alas hymerillä ja sitten teette Leenun kanssa lentäen keskitalven pyrähdyksen Suomeen, samalla matka katkeaa ja matkavakuutus alkaa alusta.
Takaisin Algarveen: Elkää lentäkö sinne vaan hyppäät Smartin rattiin ja ajat itse sen Leenun kanssa alas.
Haittapuoli että alussa ei sinulla ole kauppakassia. Residensiaa pääsee näin talvenaikana toistamiseen hoitelemaan matkan varrella tarvittaessa Saksassa.
Kirkkonummella sataakaj
No nyt sain tuolta toiselta keskustelupalstalta apuja, niin että asia etenee hyvissä merkeissä nyt. Kiitos mielenkiinnosta ja ehdotuksista !
Tuohon Stauber Motorhomesin kuljetuskärryyn mieluusti sais lähetellä kannanottoja. Se on uusi tuote, suomalaista maahantuojaa sillä ei tiettävästi vielä ole, mutta sekin selviää ensi viikolla, kunhan nyt saan sieltä vastausta tiedusteluuni.
"alakun pepunpyyhinnät ovat omaa tasoaan, tölväsyt senkuin heinostuvat. Kukahan vielä etevämmin mua onnistuis neuvomaan "
Voishan sitä nyt itsekin jotain netistä yrittää hakea, tuo nykynuorison tännehetivitunnopeestimuakiinnostahakeevittu, sopii nuorisolle, mutta kyllähän vanhemmat ihmiset yleensä perusasiat viitsii hakea itsekin. Toinen asia on kumpi on parempi a vai b, jollain kokemuksia?
Nähdään tuossa talvella.varmaankin ;(
Kuules nyt Ahonen, Sulla on jostain ihmeen syystä ollut jo pitkään tarve nälviä ja tölviä lähes jokaikisessä kirjoituksessasi. Muutamalla ylimielisellä, vähättelevällä, piilofidyilyllä kommentoit milloin mitäkin. Asiasi ovat tosi vähissä. Neuvoit sentään minua ottamaan yhteyttä Fugeen vieviin kuljetusfirmoihin. Mitä tekemistä Fuengirolan kuljetusfirmoilla on Algarveen autonkuljetusta pohtiessa ? Siinä Sun antis tällekin asialle. Mikä ihme Sua Ahonen mättää kun olet aina niin negatiivinen ?
Mun kuvio on hiukka monimutkaisempi. Leenulla oli keväällä aivoinfarkti, kyllä sen täälläkin kerroin, ja empatiaa meille tuli runsaasti. Ei hän pysty ajelemaan kuin lyhyitä matkoja.
Kokemuksia ja näkemyksiä ja apuja tässä olen peräänkuulutellut. Netistä tonkinut sitä sun tätä ja tuossa ylempänäkin tulee hyviä vinkkejä ja kannanottoja. Miten se on ton kolmiopuominkin kanssa Euroopan läpiajo, jos Belgiassakin saa ajella 30kmh vauhdilla. Entäs rekisteröintikuviot, eri maiden lait ja määräykset, kuten Janhos-Matti vihjaisi. Kaitsullakin hyviä vinkkejä, vaan kun toinen meistä ei nyt ole ihan terve noihin ylimääräisiin rasituksiin.
On netistäkin tullut kolutuksi yhtä sun toista, kaikki ei vaan aina ole ihan niin simppeliä kun joltain kantilta äkkiä vois näyttää.
Ja tämä Ahonen vielä ivaa viskoo. On siinä ängyrä jäbä, suoraan sanon.
Jukka ihan kaikella ystävällisyydellä: Kun ehdottelin Smartin vientiä Fuengirolaan, oli ajatuksenani, että sieltä on lyhyempi matka Olhaoon kuin Travemündesta ja ehkä joku Fuengirolassa olisi saattanut innostua ajamaan Smartin Algarveen. Tämä minun ajatuksenjuoksustani. En tiedä Ahosen ym ehdottelijoiden ideoinneista. Tuulan kanssa toivottelemme aivan vilpittömin mielin kaikkea hyvää sinulle ja Leenulle. Ymmärrämme tilannettanne koska lähipiirissämme on sekä aivo, että sydäninfarktin kokeneita, ja niinkuin olen näille palstoille jo kirjoitellut, itsellänikin on parhaillaan sepelvatimotukos päällä ja jonottelen pääsyä varjoainekuvaukseen.
pikkueero
Tottahan se Smart olisi ihan mukava ja tarpeellinen Portugalissa. Mutta kahdella auton siirtohinnalla kyllä pitää käytettyä pikkuautoa Portugalissa vuokralla pitkään
Olen kolmena syksynä majaillut Olhaon campingillä ruotsalaisten ja norjalaisten naapurina siinä "Scandinaavi-alueella" radan varressa.
Joku systeemi niillä on kauppakassin hankinnassa tai vuokraamisessa.
Ei mene montaa päivää tulon jälkeen kun joillakin on Portugalin rekisterissä oleva pikkuauto kauppakassina.
Matti, tuota samaa olen ihan itekin jo monesti ehdotellut. Mikä sveduilta ja norskeilta onnistuu, ei mee läpi meidän suht pienessä Olhaon köörissä. Ratkaisin asian ostamalla ensiksi sen Smartin. Suomen kilpiin, johtuen sekä vakiresidenssin puutteesta että aika paljolti myös siitä, että mulla on vapaana 70% liikenne- ja 70% kaskovakuutukset. Nekin maksaa melkosen maltaita jos nollilta tai miinuspronteilla lähtee, kun kärrykin sentään on 6 / 2009 ja ajettu alle 30tkm, niin on se kasko hyvä olla. Veikkaanpa että Portugalilainen vakuutus jo maksaa ison osan koko jutussa. Tottahan se on että vuokraus ei olisi ollenkaan niin kallista kuin äkkiä luulis. Vaan kun /jos sen yksin (huom yksin !) vuokraisin, niin en kyllä lainailis toisille. Omaani voin lainatakin.
Toinen pointti on se, että arvelin jostain sen kuskin löytyvän, kun sentään korvaan kaikki hänen kulunsa ja kotimatkansa lentäen. Kolme ilmoittautui tuolla orgin puolella alta muutamassa tunnissa. Hyvä niin ja kyyti tiedossa. Ehkäpä sen yksiakselisen traiskun eteläsaksasta keväällä sitten hankin. Hankintahintahan on vain yhden sivun rekkarahdin verran.
Sitten mulla on vielä ihan oma kuvio siellä perillä, minkä jotkut varmaan arvaavatkin. Kas kun en ole ihan kokonaan eläköitynyt. Työhelen ilokseni ja monien erimaalaisten karavaanareiden iloksi ja hyödyksi myös, sillä Smartillakin. Ja Smartilla onnistuu käpsästi vaikka Madeiralla tai tiesmissäkäynti kylmimpään aikaan. Sitävartenhan sitä on yli 50 vuotta työtä tehty, että vanhemmilla päivillä vois vähän irrotella !
Oletkos Matti ite lähdössä ? Lähettele yksityisviestiä, olis mukava muutamasta asiasta jutella, sellaisista, joista muut ei ehkä niin välitä lukea.
Pikkueerolle kiitosta vaan ja lykkyä pyttyyn siinä jonotellessa. Ei tää elämöinti aina mene kommelluksitta, vaan hyvällä hengellä ja toista arvostaen se siinä lupsuu päivä kerrallaan, yli huonompienkin aikojen. Ja sinnitellähän sitä on koeteltava yritellä, aina mukavaa kun saapi tukea. Kaikki vaan ei näitä näy oikein hiffaavan ... Onneksemme vain kovin harva kääntää aina kaiken nurjaksi nälvinnäksi ja ylejään negatiiviseksi.
Jukalle Valitettavasti en tänä syksynä pääse lähtemään lähinnä paremmaan puoliskon kiireistä johtuen. Arvaa vipattaako kaasujalkaa kun on aina näin syys-lokakuun vaihteessa ajanut auton laivaan ja päässyt parin päivän ajon jälkeen kiinni takaisin kesään. Ajatukset on jo suunnattu ensi kevääseen ja keväiselle Balkanille jossa on monta sellaista maata jossa ei vielä ole tullut autoilla käytyä.
Noh, eiköhän met pärjätä, vaikka kovasti olisit tervetullut meidän kööriin Matti. Sais tuo Kajtsukin jotain jakajaa "teknis-saivarteluilleen" , met muutkun pitelevä jotakin jossain kunnes Kajtsu saa homman valmiiksi. Koetahan järjestellä niitä alaisiasi - kunnan virkamiehiä, oorningiin ja siihen hommaan toivotan menestystä. Itekin sen yhen kauden ihmetelleenä.
Matti Kyllä Jukka oikeassa on:
Ryhdyppä rationalisoimaan, tällä kertaa aloita omasta virastasi. Siinä kun onnistuu hyvin huomaa hyvin nopeasti että voipi vaihtaa alaa. Jos ikää on sopivasti niin työnantajaksi voipi vaihtaa KELAn ja talviasuinpaikakseen Algarven. Ensimmäisen kerran kun tämän itse tein 1980 vaihdoin työnantajaa ja toimialaa. Työnatajaksi tuli tällainen itsestään vaihtuva työnantaja, tämä johti jatkuviin käyntikorttien uusimiseen työnantajan nimi vaihtui jatkuvasti. Toisella kerralla tuo vaihto jo onnistui.
Toinen tapa on ulkoistaa viranhoito tuonne Algarveen kuten Trafikin on ulkoistamassa puhelinpalveluaan Fuengirolaan.
Algarveenkaj
Minähän olen jo ratinalisoinut, minulla ei ole virkaa mutta toimin silti virkavastulla. Tämä ei avaudu kaikille vaan väliäkö hällä.
Olen jo vuosia sitten vaihtanut "työntajaksi" Ilmarisen, joka maksaa kuukauden ensimmäinen arkipäivä "tilin" ilman, että minulla on länsnäolovelvoitetta tai työpaikalla oleiluun liittyvää työvelvoitetta. Tämän olotilan saavuttaminen kesti kohdaltani 49 työvuotta + rankat ylityöt päälle. (Tutkimusten mukaan julkisella sektorilla johtavassa asemassa oleva toimihenkilö voi pitää työpaikkansa nykyisin vielä 30 % työpanoksella) Työtä ajattelen enää vain harvoin ja silloinkin keveitä hommia.
Mitä Algarveen tulee niin siinä on se vaara, että jos ollaan Kaj:n kanssa Olahaossa samaan aikaa joudun valonnäyttäjäksi Caj:n sepittäessä päivät pitkät Volvoaan ja sitä kirppua, vai mikä se juomahuollon turvaajan nimi onkaan. Ja kuten tiedätte valonnäyttäjää ei koskaan kiitetä. Sen verta olen noita Caj:n juttuja lukenut, että jos ruoka- ja juomahuolto on sen kirpun varassa niin nälkään ja janoon siellä kuolee. No onneksi alueen omasta ravintolasta saa kohtuuhinnalla hyvää ruokaa. Tätä taustaa vasten Smartin viennin sinne kyllä hyvin ymmärtää.
Jos olisin tullut niin olisin ottanut 10 lirtan kanisterin pellavaöljyä ja ruiskun mukaan ja lopettanut sen Volvon ruostumisen. Kalevilla on Scaniassa kompressori mukana niin ei tarvitse pensselillä sivellä.
Non ni. Hjuumoriakin sopivasti löytyy.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.