- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Lauttahinnat netissä
Lauttahinnat netissä
Jos lauttayhtiöiden nettisivut olisivat yhtä helppoja kuin halpalentoyhtöiden niin matkustajia olisi aivan varmasti paljon enemmän.
Lauttayhtiöiden ja lsntoyhtiöden ero on se että lentoyhtiöltä ostat vain tuolin, Economy luokassa.
Lauttayhtiöltä ostetaan,henkilölippu,hyttipaikka ( erilaisia hyttejä,hintoja koosta ja paikasta riippuen ),autopaikka joka voi olla henkilöauto ,määrätyn pituinen ja korkuinen,matkailuauto paikka joka on määrätyn pituinen ja korkuinen ( 2 eri korkeutta ja 2 eri pituutta yleisesti )matkailuvaunu yhdistelmät ( eri pituisia ) ,erilaisia ruokaluja,erlaisissa ravintoloissa.
Vertaillessa näitä tilauksia huomaa varsin pian miksi ne eivät voi olla yhtä helppoja.
Saaristolautoilta tilaat vain määrätynlaisen ajoneuvo paikan ja maksat siitä,tilauksen yhteydessä pitää vain ilmoittaa ajoneuvon tai ajoneuvoyhdistelmän pituus .Tämä ehkä muistuttaa halpalentoyhtiöden käytäntöä mutta saaristolatta paikkoja saa vain puhelimitse tilaamalla lippukonttorista tai laivalta suorraa.Tätä käytäntöä minä nouratan kun kuljen näillä..Tilaustapa johtuu siitä että laivojen pääliköt haluavat pittää täysin tiedossa tilaukset jotka kaikki vaikuttavat laivojen lastausjärjestykseen koska ne käyvät lastaamassa ja purkamassa monilla saarilla..
Lauttayhtiöidenkin palvelukonseptit vaihtelee reitistä ja laivoista riippuen hyvin paljon. On helppo tehdä jollekin Naantali-Kapellskär välillä liikennöivälle rahtilaivalle hinnasto siihen nähden kun Turku-Tukholma välillä liikennöivälle viihdekeskukselle. Näissä laivoiksi kutsutuissa viihdekeskuksissahan harjoitetaan matkustajaliikenteen ja rahdin kuljetuksen lisäksi, hotelli- ja ravintolatoiminta ja myyntiä. Firman tuloksen ratkaisee asiakaskohtainen kokonaistuotto, eikä kansimetrien myynti. Tästä taas seuraa, että paljon palveluja käyttävät asiakkaat on firman kannalta parempia kun toiset. Kuivin suin istujat ei oikein ole huudossa.
karavaanarit on Ruotsin ja Viron liikenteen osalta laivayhtiölle hyvin marginaalinen ryhmä. Tallinkin ja Vikingin kuljettama matkustajamäärä on vuositasolla n. 15 milj. matkustajaa. On syytä olettaa, että tässä laskelmassa karavaanarien markkinaosuus Viron ja Ruotsin liikenteen volyymista on kymmenyspilkun oikealla puolella toisessa desimaalissa. Ja se kyllä näkyy laivayhtiöiden alennuspolitiikassa.
Olettekohan te Vikingin hallituksessa tai jotain. Katsokaa Siljan sivuilta kuinka "vaikeaa" on tehdä hinnasto turku-tukholma reitille, semmoinen oli ennen vikingilläkin.
t.Kaarina
Minä en ainakaan ole, Pertistä en tiedä. Menisin kyllä jos pyydettäis. Hyvässä kunnossa oleva firma, ihan toista kun joku Tallink. Saattaisi olla hyvät kokouspalkkiot ja henkilöstöedut, suitet ja kaikki. Ei vaan Ahvenanmaan perunakeisarit pruukaa pyytää Itämaan asukkeja hallituksiinsa.
Nämä on taas niitä asioita joista ei kannata kinastella ja minä kirjoitin miksi matkustan Viikingillä. syyt ov at se on halvin ja helppo muutella lippuja, peruttaa ,maksaa viime tinkassa. Viikingin laivoilla on minulla aina kavereita.Viikingi on ainakin enemmän Suomalainen kuin Silja.Varustamon osakkeita voi ostaa kuka tahansa ja osinkot ovat aina ollet hyvät.Osake arvo vakaa ja varustamo velaton.
Sitten kirjoitin Miksi en matkusta Siljalla . Sain Siljan laivan suihkusta verenmyrkytyksen jalkaan a jokainen jolla on se ollut, tietää ettei sellaista kokemusta halua uusia. Talllink-Silja on pyramiidilainoilla rakennettu korttikasa joka voi romahtaa milloin tahansa, varsinkin nyt ,Libyan ja Japanin tilanteesta johtuen. Virolaisten tai joidekin pankien haltuun joutuneella Siljalla on palvelu mennyt ihan peeksi , hinnat kalliimmat kuin Viikingillä.
FinnLink oli ennen halvin ja mukavin tapa matkustaa mutta sitten tapahtui jotakin ja hinnasto meni ihan uusiksi.
Tänään on Viikingi ja saaristolautat halvin tapa leirintämatkailijalle matkustaa Suomen ja Ruotsin välillä..
Tässä samalla pieni väite että Tuknolmasta Hambugiin on Varbergin ja Grenån kautta lyhin matka eikä suinkaan E4 ja Tanskan saarien kautta, On vain yksi lauttamaksu Tanskaan Grenån sieltä Århusin jälkeen baanaa Hamburgin
Tuo Pertin pieni väite on muuten tosi. Nopein väli ei kuitenkaan ole ja jotkut kokee aikataulut hieman hankaksi Suomen lauttoja ajatellen. Reitillä on myös Flexi-hinnoittelu joka saattaa sotkea joidenkin ajatuksia.
Saksaan voi mennä Pirkka-matkalla myös siten, että yksi "uhrautuu" laivaan ja vie auton ja muut porukka lentää pari päivää myöhemmin Ryanairilla Tampereelta Bremeniin. Toinen vaihtoehto on lentää Air Berlinillä Helsingistä Berliiniin. Finnlinesillä m-auto 6-8 m ja lepotuolipaikka yhteenä 204 e/suunta ja lentoliput 20 e/pax total/suunta. Siitä ei matka enää paljon halpene.
Finlink on kuitenkin nopein koska se on niin aikaisin Kappelskärissä. Neljältä iltapäivällä on jo Saksan puolella. Meikäläisen on kotoa Hampuriin 22 tuntia sitä kautta jos haluaa niin mennä.
Viime kesänä menin sellaisella ajatuksella että lähtöpäivän aamuna on kuitenkin jo kaikki täysin valmista, ja koko päivä olisi kotona odottelua. Menimmekin aamulaivalla Naantalista ja ajoimme Norrköpingiin yöksi. Siitä sitten aamusella Saksaan.
@timppa
Matkustettiin 2005-2007 muutaman kerran Englantiin DFDS-varustamon laivoilla vielä kun ne kulkivat Ruotsista ja Norjasta Newcastleen. Nettisivut www.dfds.se olivat ja ovat edelleen ihan ymmärrettävät. Näkee hinnan haluamalleen yhdistelmälle ja hytille ennen varausta vaikkapa reitille Esbjerg-Harwich.
Olen tämän luultavasti joskus kertonutkin ja se oli ennen ehkä vieläkin tärkeämpää kuin tänään.Minulla on aina alkanut loma kun kotiovi oli suljettu.Tämä merkitsi sitä että se oli aina lomasuunnitelmissa mukana lähdettiinpä sitten itään tai länteen .Tämä on aina ollut ohjenuorana ja edesauttanut lotunnelman tulemista heti eikä esim Italiassa. Lisäksi se ottanut kiireet pois ,kun ei tarvitse ehtiä mihinkään erikoisesti vaan, kun alkoi tuntua siltä että nyt riittää., niin nukkumaan levähdysalueelle jos sattui liki lemaan,tai vastaavasti leirintäalueelle.Joka kolmas ilta kuitenkin suunistettiin leirintäalueille ,suihkujen ja sosiaalisen kanssakäymisen takia.
Hyvin harvoin olen edes tilannut laivalippuja ennen lähtöä ja nykyäänhän on tilausväline aina mukana.Nyt kun on vapaata jatkuvasti niin lähdetään useasti sellaisille spontaani matkoille, eli vähä minne nenä vie. Oli sitä tosin olemassa jonkinlainrn pääsuunnitelma jota talvenaikana hiottiin ja otettiin kaikki mahdollinen tieto selville.Siitä tuli aika mukavaa ajankulua aina talvellla.Kesällä sitten ajeltiin ihan rauhassa niitä etukäteen valittuja reittejä ja jos matkalta löytyi jotakin mukaavaa niinjäättiin vaikka päiväksi pariksi extraa.
Tilausmatkoja olen tehnyt kerran elämässäni ja se riitti ainakin minulle. Porukoissa olen liikkunut parikertaa ja sekin oli riittävää ,koska ne rajoittivat omaa vapautta ja kompromissejä piti tehdä tavantakaa.Silti ei kavereista ole ollut puutetta vaan niitä on löytynyt joka paikasta jossa olren käynyt.
Mottona on nykyään,älä pidä huolta huomisesta kyllä kaikki silti järjestyy.!
Miten tulkitsette Eckerö line:n lauttahinnan välille Helsinki- Tallinna, kun huomioidaan karavaanarialennus ja matkustetaan 12m:n asuntovaunuyhdistelmällä ? Itse en löydä aivan yksiselitteistä euromäärää netistä.
Karavaanrialennuksella kait 95€ kok yhdistelmä HKI - TALL (1.6 aamu lähtö); hlöauto (max 1.9m / kork. 6m pitkä) ja vaunu yli 2.4m kork./ maks. 7m pitkä) - lisämetri 20€.
Ajankohdasta riippuu..
Karavaanareitten jäsenetuna Eckerö-line lupaa " yhdistelmäajoneuvo- 80e/suunta" Onko nyt sitten ymmärrettävä, "yhdistelmäajoneuvo" tarkoittaakin tässä tapauksessa " perävaunu"
Pitänee muuten paikkansa, että jäseneduissa ilmoitetaan hinnat; https://karavaanarit-fi.directo.fi/jasenyys/jasenedut/autolautat/ "Autopaikat
Tila 1: Henkilöauto 15 €/suunta Tila 2: Pakettiauto 40 € /suunta Tila 3: yhdistelmäajoneuvo 80€/suunta " Eckerö linen sivuilla taas AUTO TILA 3; Ajoneuvon enimmäispituus 7 m ja enimmäisleveys 2,5 m. Korkeus yli 2,4 m. Jäsenetukoodilla tuo on 80€ - esim. matkailuauto.
Yhdistelmien hinnat Online-varauksesta löytyy aiemman viestini kuvasta (jäsenetukoodi annettu).. MiIten sitten reaalielämässä?
Knaapin Juhalle,
kyllähän nuo lauttayhtiöiden nettisivut ovat yleensä ottaen aika sekavia. Monen yhtiön sivut edellyttävät matkan varaamista (josta voi palata vielä takaisin ilman ostamista) ennen kuin kokonaishinta selviää. Päivittyvät lisäksi tuskastuttavan hitaasti, sillä joillakin yhtiöillä on tarjolla vielä viimevuotisia hinnastoja.
Näin etenkin Viking-Linen osalta, jonka sivut muutenkin aika sekavat. Varsinainen sekamelska ovat Alandstrfikenin sivut, joissa ajanmukaiset hinnat ja aikataulut löytyvät vain ruotsinkielisiltä sivuilta. En selannut kaikkien lauttayhtiöiden sivuja, mutta pikaotannan perusteella pidin parhaina Finnlinesin sivuja.
Nopein (ja halvin) on Finnlinesin Turku - Kapellskär reitti, jonka kokonaishinta ilman alennuksia on kahdelta hengeltä ja pieneltä matkailuautolta 105 euroa suuntaansa ilman aterioita.
Toiseksi edullisin on Viking-Line, jonka Turku - Tukholma reitti kustantaa samoin edellytyksin 130 euroa/suunta.
Kallein on Alandstrafikenin saaristolautta, joka kustantaa samoin ehdoin enemmän jo Ahvenanmaalle pääsemiseen, minkä lisäksi on ostettava vielä erillinen matka Tukholmaan tai Grislehamiin (Eckeröstä). Tosin hinnastossa mainitaan vain meno/paluu hinnat, jonka voisi ymmärtää myös niin, että paluumatka sisältyy samaan hintaan??? Lisäksi tulevat mahdolliset kahvi- ja ruokailukustannukset, joihin voi vaikuttaa omilla valinnoillaan. Kysymyksessä ovat päivävuorohinnat ilman hyttipaikkoja.
"Nopein (ja halvin) on Finnlinesin Turku - Kapellskär reitti, jonka kokonaishinta ilman alennuksia on kahdelta hengeltä ja pieneltä matkailuautolta 105 euroa suuntaansa ilman aterioita"
Diipadaapa, tai sitten alkaneet tällaista vuoroa vetämään minulle kertomatta.
Raimo ! Olet lukenut hinnaston melkein oikein ja kyseessä on alle 6 m auto ,sitä vastoin sisältyy tähän hintaan 105 € myös ruokailut.Hinnat voimassa 18/6 saakka senjälkeen autosta 15 € koroitus.
Ahvenanbaan saaristolauttojen kohdalta on hinnat ennen 16/4 matkailuauto ei pituusrajoituksia sekä rajaton määrä matkustajia 100 € Ahvenanmaalle senjälkeen 125 € .Hinnat ovat samat molemmilla reiteillä.Saaristolautoilla ei ole yöliikennettä eikä hyttejä,sitävastoin voit levähtää ja syödä omassa autossa matkan aikana jotka tosin eivät ole erityisen pitkiä, 2-3 tuntia on kesäaikana pisin ajoaika.Viime syyskesästä maksoi savustettu kirjolohilautanen 7 € eteläsellä reitillä.
Ahvenanmaalta tuona 100 € kautena Grisslehamniin 2 h + auto 47 € kesällä hinta 56 €. Hintavertailut ovat aina vaikeita kun auton pituus ja henkilömäärät vaihtelevat.Kaikki hinnat tässä minun vertailussa ovat yhteensuuntaan ja edellyttävät yöpymistä välisatamissa.
Saaristolauttojen reitit ovat kauniita kesällä ja saarten sekä pienten luotojen välillä on kauniita pengerteitä..
Naantali-Kapellskär linjan hintaan sisältyy kaksi ateriaa.
Se on luettu ihan itse Finnlines hinnastosta. Sen verran annan periksi, että tuohon hintaan kuuluu myös ateriat.
Ja turhahan noista on väitellä, hinnathan voi jokainen itse käydä tarkastamassa netistä.
Niin, tuo 105e koskee päivävuoroja 17.6 asti alle 6m autolla.
Mutta voi typeryyttä, finnlines on myös kehnontanut hinnastoaan laittamalla ajoneuvojen ja matkustajien hinnat eri sivuille eli samalla avaamisella ei näe kokonaishintaa niin kuin ennen. Tätä matkustajien pilkkanapitämistä en voi tajuta...
t.Kaarina
Kaarina . :-)) Älä ota laivayhtiöiden hunnastoja pilkanteoksi. Kyllä se on samalaista kun kauppojen tahallillinen tavaroitten siirtäminen ympäri liikehuoneiston.Se aloitetaan juuri silloin kun lasketaan että asiakas on tullut tutuksi tavaroitten sijainti paikoista.
Nämä laivalippujutut ovat aivan sama asia, sen olen todennut aikojen saatossa n.4-5 vuoden väliajoin muutellaan näitä , kuten sivujen ulkonäköä määrääja tilausmenetelniä. Tietääkseni ei kellään varustamolla ole koskaan ollut asiakas kyselyä mitä pidät näistä hinnastoista .sama koskee "taxfree" hinnastoja joilla on vielä eri hinnat reitistä riippuen.
Varustamot haluavat vaikeuttaa hintavertailuja keskinäisistä kilpailusyistä ,niinkuin kauppojen tavaransiirtelytkin, sen lisäksi että lisätään asiakkaitten niin sanotut heräte ostoksia.
Minua ne eivät haittaa,se on tavallaan ajankulua kun niitä lukee ja katsellee. Ålandstrafiken on luultavasti se varustamo jolla on ylivoimaisesti vaikeimmin luettavat ja tulkittavat hinnastot,sekä aikataulut.Haitanneko tuo loppujenlopuksi mittään. ;-))
Niin on, ainoat hyvän arvosanan ansaitsevat infosivut löytyvät Eckerö Lineltä. Samalla sivulla kaikki.
Joskus voi tulla kalliiksi tähyillä noita netissä olevia lauttahintoja, niin kun meillä kävi. 5-6 vuotta sitten tuli tilattua Stenalta ruotsista edestakainen lauttalippu Belgiasta Englantiin, hiukan pävittelin kun olivat mielestäni hiukan tyyriin oloiset. Laivassa otin infotiskiltä esitteen jossa oli muummuassa hinnat ja kaskummaa esitteen hinnat olivat tasan puolet meidän maksamasta hinnasta. Ei kun uudelleen infotiskille asiaa kummastelemaan ja virkailijan mielestä oli tapahtunut virhe. No hän soitti maihin asian korjaamiseksi, hetki odotelttin soittoa takaisinpäin ja sieltähän se tulikin. Asiahan selvisi soiton myötä, vastaus oli " kun lippu on tilattu Ruotsista hinta on kaksinkertainen". Kaiken huippu oli että lipun sai maksaa satamassa. Tämän varauksen olisi voinut jättää käyttämättä. No kyyti oli hulppeaa 35kts/h ja Raumalla rakennetulla aluksella.
Kyllä olet Tarja aivan oikessa siinä että voi tulla kalliksi jos tilaa tai ostaa liput väärästä maasta .Stenan kohdalla se on helppoa jos hakee esille heidän com saittinsa .Sieltä voi katsella niitä kansallisia hintoja ensin ennenkuin tilaa. Useimmiten mutta ei aina ovat Stenan liput halvempia kun tilaa ne Ruotsista, varsinkin jos on menossa Tanskaan tai Saksaan.
Mielestäni se teidän kokemus ei ollut oiken puhdasta peliä, liput oli ostettu sieltä mistä ne oli ja siinä ei ollut paljoakaan tehtävissä mutta laivan pursserilla on aina mahdollisuus pieniin hinta korjauksiin esim. kirjoittamalla jonkun arvoisen voucherin jota voi sitten käyttää erilaisiin tarkoituksiin rahan korvikeena..
Kyllä ne yleensä myös satamissa jos menee terminaalille esim lippuja vaihtamaan, oikovat tällaisia tilanteita mutta itsellä on oltava pieni ennakkotieto asiasta ja juuri sitä löytää näistä kansallisista hinnastoista. Tietenkin matkustus aika kuten kesäsesonki ym muuta voi vaikuttaa.. Mielestäni varustamolla joka kuljettaa 15 milj matkustajaa vuoedessa Euroopassa on varaa pieniin hyvityksiin jos tällainen tapaus on kysymyksessä..
No joo, kyllä kävi mielessä että oisko pitänyt käydä hiukan sananvaihtoa Stenan kanssa. Hiukan hujaustahan se oli, sikäli että väittivät ruotsista silloin ettei lippuja voi netistä tilata, mutta Belgialaisessa prosyrissä oli nettiosoite josta sai lippuja tilata. Se siitä, tyhmyydestä sakotetaan. Nykyään ollaan tarkempia. Silloin tuntui luontevalta tilata liput suoraan laivayhtiöltä.
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.