- Etusivu »
- Etuteltan puheet »
- Matkailu ulkomailla »
- Lauttahinnat netissä
Lauttahinnat netissä
Tähystelen tuossa Helsinki - Tallinna ja Turku tai Naantali - Kapellskär hintoja.
Että osaa ollan hankalasti laadittuja hiinastoja. Eckeröstä ja Finnlinkistä selviydyin jotenkin. Viking on aivan minulle aivan mahdoton. Asia törmää jo siihen, että kaikki ajoneuvot yli 2,40 korkeus menee johonkin hemmetin rahtihinnastoon, jota en löydä sitten niin mistään.
Olenkos minä ainoa tyhmä jos muut mokomasta selviytyvät?
Kävin katsomassa niitä Vikingin sivuja, kun kahden viikon päästä pitäis itsekin lähteä, ja nehän ovat muuttuneet ihan dilleiksi! Niissä oli ennen taulokot, missä kaikki hinnat eriteltyinä, siis vielä joulun alla oli näin! Nyt on vain alk. hintoja!
Asuntoaut löytyvät siten, että menet osioon mistä varaat matkan, sitten sieltä tarkista ko päivän kapasiteetti ja sieltä kohta ajoneuvot, mistä valikosta kohta "Paketti/ asuntoautot pituus max 7m ja/tai kork yli 2,4 m"...se on se mitä kai etsit...mutta kun olin halunnut 2h ja hytin ja tämän auton, se antoi vain kokonaishinnan eikä minkäänlaista erittelyä siitä, mikä mitäkin maksaa...! Tosi outoa, soitan sinne huomenna!
t.Kaarina
110€ maksaa tuon kulkimen kuljetus,eihän tämä nyt ylivoimaista ole..
"Turku ti 22.3. klo 08.45 - Tukholma ti 22.3. klo 18.55 Amorella
Matkustajat: 2 Aikuista
Hytti: 1 Koko hytti B2P sisähytti
Ajoneuvot: 1 Paketti/as.auto pit. max 7 m ja/tai kork. yli 2,4 m
HUOM! Internetistä varatut, viimeistään lähtöselvityksessä maksetut ateriat ovat edullisemmat kuin laivalla ostettaessa.
Yhteensä: 145,00 EUR " @rami
No eikö se kokonaishinta ole se millä mennään. Mutta mikä hauskuus Viikkarilla auton hinnottelussa, ainakin Tallinnan välillä, kun auto on 7.40 pitkä menee 12m katekoriaan eikä ole mahdollista saada lisämetrin hintaa seitsämään metriin niin kuin Tallinkin Rostockin linjalla, vaikka heilläkin on hinnastossa 7-12m niin saa myös 8m hinnan.
Silloin joskus kun kävin koulua niin 7 m tarkoitti 650 cm - 749 cm. 7,0 m tarkoitti 695 cm - 704 cm 7,00 m tarkoitti 700 cm Tätä ainakin minä olen soveltanut. @seppo
Kiitos, Kaarina!
Pienestä se on oivallus kiinni. Löysin kyllä useammasta sarakkeesta niitä ajoneuvohintoja mutta kaikista puuttui se yli 2,4 korkeus.
En ymmärtänyt, että olisi sinne varausasteelle edetä. Minä kun en ollut mitään varaamassa vaan ainoastaan vertailin ja halusin tietää niitä hintoja. Soittaminen olisi varmaan paras konsti mulle osaamattomalle.
No kyllä hyvä tavaton ostajalla on oikeus tietää mistä hänen maksamansa hinta muodostuu!
Kyllä minä haluan nähdä jokaisen tuotteen yksikköhinnan, enkä pelkkää kokonaiskönttää. Eihän siellä Vikingillä ole enää eriteltynä edes hyttien hintoja eikä niitä ajoneuvoja, vain alk. hinnat.
Niistä erillishinnoista riippuu ainakin meidän perheessämme se, mitä ostamme. Nytkin Vikingillä on reittimatkatarjous mikä tarkoittaa 1-4 henk valitussa hyttiluokassa maksaa x-meuroa. Monesti on kannattavampaa ottaa yksi tämmöinen reittimatkatarjous, ja sitten erikseen yksi henkilö ja asuntoauto, kuin kaikki ihmiset ja hytti ja auto erikseen. Tällaista vaihtoehtoa (reittimatkatarjous + kuski ja asuntoauto) ne eivät tietenkään soitettaessa kerro olevan vaikka halvinta mahdollisuutta kysyy, mutta myyvät kun sen tiettää olevan olemassa.
Nyt en voi tehdä vertailua, mikä kokonaisuus tulee halvimmaksi, kun mitään ei kerrota, en voi miettiä edes hyttivaihtoehtoja kuin vain tekemällä alustavia varauksia ja katsomalla mikä mitäkin maksaa.
Todella ala-arvoisata ja matkustajaa halveksuvaa käytöstä Vikingillä! Silja onneksi toimii kuten ennenkin.
t.Kaarina
Kannattaa listata paperille mitä on varaamassa ja soittaa varaamoon, vallankin jos on liikkeellä matkailuautolla. Ja etenkin jos matkustaa laivalla Ruotsista edellen Tanskaan ja sieltä Saksaan. Liityntälipuista kun saa tietyn edun mitä ei caravan-kortilla saa. Varaamo laskee ja takaisinsoittaa tai lähettää hintatiedot s-postilla. Myös Viking-Club etua kannatta kysyä. Olen joskus liittynyt Clubiin kun matkasin Baltiassa. Siinä saa 10 minuutin hommalle sai ihan hyvän palkan. Clubi-edut tule voimaan heti kun liittyin netin kautta vaikka kortti tulikin joskus kuukauden päästä.
Mutta kun ne ei kerro soitettaessa kaikkea mitä netistä on tähän saakka pystynyt löytämään...Edullisimman on saanut vasta, kun on suorittanut netissä mestarinuuskija-diplomin..:) Ja rohkenee käyttää sitä!
t.Kaarina
Hki - Tallinna - Hki Online-varausta tein kesälle - kyllä minusta ilmoittivat hyvin omassa infoboxissaan kaiken hinoista - tokihan pitää päivät, jne. valita, jotta saatavuus selviää..
M-auto (7m<, >2.4m), 2 aik., 2 lasta;
VikinLine (VikingClub-hinta) 226 € EckeröLine (SFCRV) 244 € (+ koir... canceled)Ketsuppilinjalle varaus meni, koska Eckerö rokottaa koirista ja pakottaa ottamaan hytin..Ylihintaista Tallinkkia en enää viitsi katsoa ;)
Olishan tuo jo käsittämätöntä, jos ei hintoja kerrottaisi siinäkään vaiheessa, kun on maksun aika!
Vaan moniko teistä suostuisi asioimaan kaupassa, missä tuotteissa ei ole hintoja, eikä kassakuitissakaan olisi hintojen erittelyä, ainoastaan könttäsumma!??
t.Kaarina
Matkaa varatessa ei ole pahitteeksi jos on kykyä asettua sen virkailijan asemaan.
Hyvin usein paikkavaraamo on sullottu "luutakoppiin" jossa virkailijat luurit korvilla, mikki suun edessä putkea tuijottaen koettaa kiireessä vastata asiakkaiden kysymyksiin. Jos siinä sitten joku alkaa "taivastella" ja kysellä itse asiaan liittymättömiä asioita niin aivan varmasti palvelun laatu alkaa heiketä. Voi jäädä alennukset esittelemättä. '
Varaamovirkalija ja informaatikko on kaksi eri asiaa.
Ennen virkailijoilla oli jopa yleisinfon antamiseen paremmin aikaa, tai paikalle saapuneena sitä otettiin puolipakolla virkailijalta - vaikka takana oli pitkä jono odottamassa vuoroaan - mutta se aika on mennyttä kalua.
Nyt ei Matti aukene viestisi sisältö. Jos myyntipalvelu ei ole oikea osoite keskustella kiinnostuksen kohteena olevasta matkasta, niin mikä se lie! Jos myyntipalvelu ei osaa kertoa minulle halvinta mahdollisuutta matkustaa vaikka sellaista kysyn, ja pystyn sen itse netistä löytämään, on minusta ko firmalla väärät ihmiset töissä. Niitä tuotteita ja niiden variaatioita ei ole niin järin suurta määrää ruotsinlaivoilla myynnissä, etteikö työhönperehdyttämiseen voisi edellyttää sen valikoiman tuntemista.
t.Kaarina
Hyvä Kaarina. Kivasti viet pässejä.
Kyllä laivayhtiöiden myyntipalvelu osaa kertoa tuotteet niiden ominaisuudet ja hinnat ja myös ne halvimmat niille jotka niitä haluaa. Ehkä joku harjoittelija tai uusi tekee poikkeuksen. Yritin vain sanoa, että niin metsä vastaa kun sinne huudetaan - varaamossakin.
Me eletään monissa palveluissa siirtymävaihetta jossa henkilökohtaisesta palvelusta ollaan siirtymässä itsepalveluun. Pankit, matkatoimistot ja erilaiset paikkavaraamot on tämän asian eturintamassa. Puhelimella henkilökohtaista palvelua haluavat alkavat olla monille palvelufirmoille liian "kalliita" asiakkaista, jotka kannattaa hätistellä pois nurkistaan. Vallankin ne jotka kyselevät aina halvinta vaihtoehtoa. Äläkä sitten Kaarina luule. että olen tämän linjan kannattaja. Se vaan menee niin, että meiltä ei tässä kehityksessä kysytä mitään. Eikä auta vaikka kuinka uhoaa, että minä vaihdan firmaa. Jos firman vaihtaminen auttaisi niin pankit, Elisa, Sonera, DNA, Viking, Tallink tai vaikkapa halpalentoyhtiöt olisi jo aikoja päiviä menneet konkurssiin.
Aikoinaan (viime vuosituhannella) kun liikun 7,4 m pitkällä Nalle Sisulla kysyin Viikingiltä kuinka he suhtautuvat jos on ilmoittanut auton liian lyhyeksi. Vastaus oli, mikäli laivaan on yli buukkausta, katsoo perämies (joka valvoo lastausta) onko jonossa silmämääräisesti ylikokoista ajoneuvoa ja tarkistusmittaa ajoneuvon, jos se on liian iso jää se rannalle.
Näin siis silloin kun meikäläinen kävi rekkakuskien kanssa saunassa, heille kun sauna ja ruoka kuului lipun hintaan. Se oli sitä aikaa kun Ruotsissa piti maksaa yli 3.5 t autosta tievero kilometrien mukaan.
Alkaahan Matti tuo puheesi mennä törkeäksi; yrität siis vääntää minulle rautalangasta, että minä tai mieheni puhuttelisimme myyntipalvelujen henkiläkuntaa töykeästi ja epäystävällisesti, ja siksi meille ei annettaisi oikeaa informaatioita asioista!!??
Kerrot myös yleisenä faktana, että myyntipalvelu jotain satunnaista harjoittelija-poikkeusta lukuunottamatta tietää asiansa. Valitetavasti meillä on kokemusta asiasta toisinpäin...
Kaiken lisäksi, siitä tässä asiassa keskustellaan, että kun netissä ei enää kerrota faktoja laivamatkojen hinnoista Vikingillä....muutakuin muutama alk.hinta ja sitten varuksessa edetessäsi siihen kohtaan, minkä jälkeen pitää maksaa...eikä silloinkaan erittelyä....
T.Kaarina
Anappa tulla Kaarina se kohta tekstistäni jossa syytän sinua tai miestäsi tai puhuisin törkeyksiä. Mieluusti yksilöidysti. Kiitos.
Jos hinnastossa oli esm. enintään 6m tai enintään 7m niin ilmoititko (tai ajattelit) sen että 6m. Kyllä hinnaston tekijän pitää tietää että 6m 6,0m tai 6,00m ei välttämättä ole saman pituisia. Jos ei tiedä niin virhe on siellä päässä. @seppo Siksihän metrin osat tai desimaalit ovat keksitty että niitä käytetään jos hienosäätöä kaivataan Koska 7,4m kuuluu 7m sarjaan 7,5m olisi ollut 8m.
"Yritin vain sanoa, että niin metsä vastaa kun sinne huudetaan - varaamossakin."
t.Kaarina
Hyvin selventävä vastaus sinulta. Jos nyt kuitenkin kikkailun sijasta kerrankin yksilöisit syytöksesi. Pyydän.
Viking-Linen nettisivuilta saa varsin kivuttomasti selville mitä mikin maksaa.En nyt Kaarina oikein ymmärrä että mitä ajat takaa?Haluatko kenties puhelimitse tiedustella jotain alennuksia esim.hyttiä potkuriakselin alapuolelta,vai mitä? Puhelinvaraukset: Myyntipalvelu 0600-41577 (1,64 €/vastattu puhelu + pvm) Kymmenen kertaa kun soitat,niin siinä meni jo B2P sisähytti joka 15€ kustantaa.Näin Maaliskuussa,kesällä hinnat vähän nousevat. @rami
Mun kärsivällisys alkaa käydä vähiin Matti sun kanssasi. Jos sinä sanot minulle, että niin metsä vastaa kun sinne huutaa, vastaukseksi siihen, kun minä kerron , että eivät siellä myntipalvelussa osaa kertoa asioita mitä pyydän, niin mitä muuta sinä mahdat vastauksellasi tarkoittaa kuin että minä (taikka mieheni) en osaa käyttäytyä puhelimessa fiksusti. Näin minä ainakin olen käsittänyt tuon niin metsä vastaa-vertauksen.
En myöskään arvosta tuota lausettasi "jos nyt kuitenkin kikkailun sijasta KERRANKIN yksilöisit.... Minulla ei ole tapana kikkailla, minulla on tapana puhua suoraan.
t.Kaarina
Eilen Kaarina kirjoitti. "mutta kun olin halunnut 2h ja hytin ja tämän auton, se antoi vain kokonaishinnan eikä minkäänlaista erittelyä siitä, mikä mitäkin maksaa...! Tosi outoa, soitan sinne huomenna!"
Mitä ne vastasi? @rami
Viking linjalla kun hinnat ovat eri päivinä ja eri vuoroilla erilaiset, se varmaan on syy heidän nettivaraus systeemiin. Jos hinnat olisi taulukoitu, ei niiden selvittäminen sen yksinkertaisempaa olisi. Suhteellisen helppoa se on nykyiselläkin systeemillä, sieltä saa yksikköhinnan yhdelle matkustajalle niin kuin useammallekin ja eri henkilöryhmille niin kuin autoillekin. Varaussivulla yksilöimällä voi valita mitä haluaa tilata, eikä tarvitse edetä maksusivulle asti kun hinta näkyy ja alareunassa olevalla napilla "Takaisin" pääsee vaihtamaan valintoja. Yksilöhintoja halutessaan pitää sitten hakea ne yksilöhinnat ja laskea yhteen, mutta myös se varaussivu laskee ne tietysti jolloin näkyy kokonaishinta. Ne auton pituudet on ko. sivulla valittavissa maks.7m ja pit.7-12m. Homma on helppoa kun heinänteko. Tosiaan Eckerö linjalla ei koirien kanssa kannata matkustaa, meilläkin kaksi karvaturria, sen sijaan Vikingillä Tallinnan linjalla koirat saavat olla autossa ja ei maksa mitään. Maksaa vain jos ottaa ylös mukaansa.
Kovin on meillä erilainen käsitys heinänteon helppoudesta!
Kyllä minä boikotoin firmaa, miköä ei voi kertoa hintojaan muutoin kuin menemällä varausosioon.. Ennen se on heiltäkin onnistunut ja Siljalla onnistuu edelleen.
Olivat äsken puhelimessa sitä mieltä, että kenties on jätetty hinnat pois ettei vertailu kilpailijan kanssa olisi niin helppoa. Kertoi myös sen, että asuntoauto maksaa nyt 110e ja kesäkuun puolestavälistä elokuun puoleenväliin 158e.
Kansipaikka nyt päivällä 10e, yöllä 30e. Kesällä vastaavat hinnat ovat 20e ja 50e.
Hytit siten ovat mitä ovat, soittakaa ja kysykää.
Hienoa tietenkin jos valtaosa kansalaisista arvostaa Vikingin törkeästi heikentynyttä nettisivustoa, minä kärsin sitä ja tulen valitsemaan toiset laivat.
t.Kaarina
Otan sanojani takaisin, ei todellakaan ole hienoa jos ihmiset tyytyvät noin selkeästi kuluttajaa aliarvioiviin nettisivuihin, sehän tarkoittaa sitä, että jatkossa monen muunkin vastaavan tiedonkulun ja markkinointiväylän alasajo on helppoa...jos kukaan ei protestoi, vaan päinvastoin...halutaan osoittaa että se jonka mielestä pitäis kertoa selekästi hinnat, on jotenkin hölmö...erikoista, hyvin erikoista....
t.Kaarina
Viking ja Silja ovat menettäneet ainakin meidät. Jos olisi selkeät sivut, joissa näkisi hinnat ennen varausta ei tämmöinen laiska surffailija väsyisi heti ensi metreillä. Ryanair ja Airbaltic saavat varmasti paljon "extempore-asiakkaita".
Kyllä minusta nuo Ketsupin nettisivut on vähän oudosti laadittu ja ohjeistus on täysin puutteellinen. Kun sivun sivupalstalla on otsikko: Ajoneuvohinnat, niin voisi tällainen yksinkertaisempi kuvitella, että sieltä joistain löytyisi ajoneuvohinnat.
Pitäisi olla varmaan sitten ohje, että jos haluat tietää hinnan, mene varaukseen ja syötä tiedot sinne. Minä en sitten tuota osannut kuvitella, kun minulla ei ole harmainta hajuakaan vielä esim matkustuspäivästä. Jos otsikossa lukee hinta, kuvittelin, että siellä lukisi hinnat. Siellähän oli tieto, että korkeammat kuin 2,40 menee rahtihinnaston mukaan. Mikä siis ei pidäkään paikkaansa.
Luulin löytäneeni tiedon: Auto alle 7m kork. yli 2,40 ja kaksi eläkeläista ja yksi koira Viking XPRS aamulähdöllä ilman hyttiä ja koira autossa maksaa yht. 95 euroa. Tämä maaliskuun puolella. Kesto 2,5 tuntia. XPRS:n sijasta ajaa Rosella mutta aiakataulut on samat. Toivottavasti hinnatkin.
Jos halvemmalla joku jonglööri löytää, saa kertoa minulle.
Toki jokainen tekee omat valintansa. Meillä matkataan Vikingillä Tallinnan kautta tai sitten Finnlines Naantali-Kappelskär, syynä koirien hinnoittelu. Jos teen Vikingiltä netissä varauksen runsaassa minuutissa en koe sitä todellakaan hankalaksi. Niin ja vielä alennukset klubi kortilla.Todellisuudessa se heinänteko saattaa olla hieman vaikeampaa kun tuon matkan tilaaminen.
Toisille se vaan on tämä elämä vaikeampaa, ja jos se ei sitä muuten olisi , omilla asenteilla ja pilkunvääntämisillä se viimeistään onnistuu.
Dosenttien kuuluu kikkailla, ei siinä mittään, se on dosenttien duuni.
Tarja, en puhu varauksen tekemisen vaikeudesta tai helppoudesta, vaan siitä, ettei VikingLine kerro tuotteidensa hintoja...Se on minusta törkeää mahdollisen asiakkaan kohtelua.
t.Kaarina
Oootteko muuten miettineet sitä onko laivayhtiön etujen mukaista antaa joka palvelusta sitova hinta vaikka puoleksi vuodeksi tai vuodeksi ja laittaa ne nettiin. Ei ole. Ja miksei ole. No siksi, että asiakkaan hintakuva halutaan tietoisesti rikkoa.
Kun marketit ja rautakaupat tekee hintakuvan rikkomista tarjoushintojen ja jopa ristikkäisten tarjoushintojen kautta niin joidenkin asiakkaiden mielestä se on etu, jopa niin suuri etu, että hommaavat oikein etukortin "alennusten" metsästykseen. Mutta kun laivayhtiöt tekee sitä samaa niin se onkin asiakkaan harhauttamista. Molemmat harhauttaa, kukin vain omalla tavallaan.
Minulle riittää Viking Linen osalta tämä hinnoittelu joka on heidän sivuillaan vapaasti jokaisen luettavissa. http://www.vikingline.fi/reitit/reittihinnat/hyttihinnat/tur_ahv_tuk.asp @rami
Tuo hinnoittelu riittää siis sinulle, jonka ei tarvitse/joka ei halua saada tietää mitä matka vikingillä maksaa.
Meille, ja uskoakseni monelle muullekaan ei riitä se, että ilmoitetaan alk. hinnat.
Siellä siis kerrotaan, että henkilölippu päivällä alk 10e , ajoneuvo päivällä alk.20e.
Vai niin. Mutta kun viiden hengen perhe ja matkailuauto pannaan kesäkuun 20 pvä laivaan, maksavat ihmiset 30e kappale ja matkailuauto 158e kappale, tekee yhteensä 308e.
Alk hinnoilla lasku olisi 70e.
Ihan pieni ero saattaa selittää sen, että maaailmassa, jopa laivaliikenteessä tarvitaan edelleen oikeita hintoja. Ainakin niille, joilla raha ei kasva puussa.
t.Kaarina
Matti J, taisit unohtaa vastata..
t.Kaarina
Alkaen mitä alkaen.Tuon hinnan sain sinun matkapäivänä.Tähän hintaan en vielä tutkinut mahdollisia alennuksia.
Turku ma 20.6. klo 08.45 - Tukholma ma 20.6. klo 18.55 Amorella
Matkustajat: 5 Aikuista
Hytti: 1 Koko hytti B4 sisähytti
Ajoneuvot: 1 Ajoneuvo/yhdistelmä pit. maks. 7m kork. maks. 4,2m
HUOM! Internetistä varatut, viimeistään lähtöselvityksessä maksetut ateriat ovat edullisemmat kuin laivalla ostettaessa.
Yhteensä: 194,00 EUR Jos olet Viking Clubin asiakas, syötä asiakasnumerosi ja salasanasi, niin järjestelmä täyttää automaattisesti asiakastietosi. Jos et ole Viking Clubin asiakas, jätä kohta tyhjäksi.
@rami
Minusta tässä on jotain niin käsittämätöntä, että täällä on joukko karavaanareita jotka henkeen ja vereen puolustaa sitä, että on ehdottoman hyvä kun Vikingillä ei ole hinnastoa netissä, että hinnat saa selville vasta kun rupeaa varaamaan matkaa, ja silloinkin saa vain kokonaiskönttäsumman eikä hintaerittelyä... ....ja että halutaan saada näyttämään hölmöltä se, joka haluaa reilusti hinnat esille, että jatkakaa vain keskenänne...
t.Kaarina
Eipä tässä hätää mitään, Kaarina. Mulle tämä oli ihan hyvä sessio. Mutkia oli matkassa ja aiheesta vähän taas rönsyiltiin, mutta päätavoite saavutettiin. Jo osaan minäkin hidas hakea hintoja Vikingiltä ja vähän muiltakin.
Ei anna sitten ilmeisesti Viking mitään halvennuksia meitille karavaanareille?
Totesin, että Ruotsin kautta minun lähtökohdillani matka on kombilippuineen Öresundin yli lautalla ja Rödby - Puttgarden lautalla yhteensä 150 euroa kalliimpi kuin XPRS:n hinta Helsinki - Tallinna. Sillä rahalla saan pitkälti toistasataa litraa dieseliä ja ajelen lähes Krakowaan saakka.
Ps.Minun hintani perustui siihen, mitä Vikingin myyntipalvelu eilen puhelimessa kertoi.
t.Kaarina
Mitä tästä opimme! Oletan että Kaarina perheineen tekee matkan päivälaivalla 20.6.2011.Nyt kun menit soittamaan sinne Viking Linelle niin sait hinnan 308€.Ihan vertailun vuoksi hain nämä hinnat netistä Sisähytissä 194€ Sitten kun vähän herkutellaan otetaan teidän ryhmälle kaksi LXA ulkohyttiä.LXA. Kansi 9.
Ulkohytti. Parivuode ja vuodesohva (1 aik./2 lasta). TV, radio, puhelin, hiustenkuivaaja ja jääkaappi.
Pinta-ala: 16 m². Sviittien jälkeen laivan hienoimmat hytit,jääkaapissa on tavannut olla pari pulloa samppakaljaa,tervetuloa laivalle.
Hinta on tässä.
Turku ma 20.6. klo 08.45 - Tukholma ma 20.6. klo 18.55 Amorella
Matkustajat: 5 Aikuista
Hytti: 2 Koko hytti LXA ulkohytti
Ajoneuvot: 1 Ajoneuvo/yhdistelmä pit. maks. 7m kork. maks. 4,2m
Yhteensä: 300,00 EUR Kun sinne soitit niin tuskin he sviittiä tarjosivat.Kerro nyt kuitenkin mitä tämä 308€ pitää sisällään. Hyvää matkaa teille. @rami
Minä olen niin vähävarainen, että ei minun kannata Saksaan Ruotsin kautta kulkea. Helsinki - Trave m/p yhteensä 866 e sis. 2 aikuista, hytti, m-auto ja ruokapaketit.
Kun matkustuspäivällä ei ole merkitystä niin on hiukan hankalaa tuolla Vikingin sivulla valita edullinen päivä ja aika. Sillä joutuu valitsemaan aina päivän uudelleen ja uudelleen.
Kaiken lisäksi he ilmoittavat: "Pidätämme oikeuden aikataulujen ja hintojen muutoksiin millä tahansa perusteella, ilman ennakkoilmoitusta."
Että mitä oikeastaan on väliä mitä hintoja netistä tai puhelimitse saa, kun ne kerran voi muuttua mitan vaan.
Minäkin olen Matin tapaan vähävarainen, eikä minulla ole varaa mennä laivalla Helsingistä Traveen. Matka 2.9 Finnlinesillä maksaa meille kahdelle halvimmassa hytissä ateriapaketein ja 6 m pitkällä ja yli 2,1 m korkealla m-autolla 738 EUR. Mikäli ottaisimme samaan pakettiin paluumatkan 28.9 saisi siitä 20 % alennuksen aterioita lukuunottamatta. laskelmassani on huomioitu mennen tullen 50% alennus autosta. Sitä en tiedä, antavatko jo puolella alennetusta autohinnasta vielä tuon paluumatkan 20% alennuksen. Olen tehnyt laskelmani optimistisesti sen mukaan. Edestakainen matka tuolla aikavälillä maksaisi minulle siis äkkiä laskien 1196,40 EUR. Menomatka menee kalleimman kesäsesongin mukaan ja paluumatka keskisesongin mukaan. Riippuu siis suuresti, mihin aikaan vuotta matkustaa. Mikäli meno-paluu osuu kokonaan kesäsesongin piiriin, on matka huomattavasti kalliimpi, mitä "vähävaraisen" Matin esimerkistä voisi ymmärtää. Seuraavasta tulee pahasti turpiin, mutta kysyn kuitenkin jos vaikka siitä olisi itsellekin hyötyä. Oletko Matti vähentänyt summasta jo sossun maksaman osuuden pois? Ja perään kymmenen hymyilevää hymiötä.... Ja mieluummin hamarapuolella, eikä kauniisiin kasvoihin.
Martin kanssa samaa mieltä. Matkailuautolle ei oikein voi laskea kilometrikustannuksia samalla tavalla kuin henkilöautolle. On aivan sama onko siellä 15 000 km enemmän sitten kun on vaihdon aika. Naftat lasketaan ja sillä selvä. Eikä se laivalla vetelehtiminen mitään hauskaa ole.
Stenalla on jo vuosikaudet ollut samantapainen varaussydeemi, hinta muuttuu jatkuvasti.
@timppa
Ainoa, mitä Janhosen Matti nyt odottaa saavansa, on tulinen tiedustelu siitä, että miten helvetissä tuon hinnan edullisuus on perusteltavissa.
Niinpä teen nyt sen kysymyksen.
Janhonen on myös minulle velkaa selityksen siitä, miksi hän kertoo minulle "että niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan"...kun minä kerron etteivät tiedä siellä myynnissä osaa kertoa asioita mitä kysyn....
t.Kaarina
Täytyy vastata Martille kun hän kysyikin ensin. Tottakai olen vähentänyt laivalippujen hinnasta sossun osuuden. Ihan vaan Martti tiedoksi, että toimentulotuki on harkinnavarainen ja kun on tuttuja luukulla niin täytyyhän sitäkin etua hyödyntää. Siitä on olen ollut vähän katkera kun Kela nipistää kuukauden asumistuen pois, kun olen heidän mielestään liian pitkään reissussa. Mutta minkäs teet, säännöt on säännöt.
Juhalle Tuon hinnan sain laskusta jonka torstai iltana Finnlinesille maksoin. Sovitan Euroopan reissuni aina kevääseen ja syksyyn, jolloin voin hyödyntää laivalipuissa ainakin toisella sivulla myös rutu-alennuksia = erikoisedulliset rutulähdöt + SFC+rutu -alennukset siitä se hinta 866 euroa /m/p tällä kertaa muodostuu. Seuraavat erikoishintaiset paluut välillä Trave-Helsinki on 2. ja 9.5.2011. Sain käytännössä saman alennuksen myös menomatkaan joka tapahtuu huhtikuun puolessa välissä.
Kevät- ja syysmatkoissa on vielä se etu, että camping-alueiden hinnat voi olla jopa puolta pienemmät kun sesonkiaikana heinä-elokuussa, eikä tarvitse pyöriä ruuhkissa sen enempää liikenteessä kun matkakohteissakaan. Samalla Suomen kesän voi "pyhittää" kotimaan reissuille. Ja sää Välimeren aluella on kuitenkin samanlainen kun meillä kesä-heinäkuun vaihteessa. Ns. rutu-lähdöt näkyy tuolla Karavaanarin matkapaikassa. Alennushinnat saa kertomalla virkalijalle jäsennumeronsa ja mainitsemalla, että on myös rutujen jäsen.
Mitä sitten tuohon Kaarinan pyyntöön tulee niin totean sen aiheettomaksi, koska käytin sanontaa niin kun yleistä sanontaa käytetään, tarkoittamalla sillä ketään erityisesti. Hyvin osuva sanonta muuten, joka kannatta kyllä noteerata asiakaspalvelutilanteessa puolin ja toisin. Vähään samaa sarjaa kun "sitä saa mitä tilaa" sanonta.
Minäkin panen lusikkani tähän soppaan kun on tullut puolivuosisataa kuljettua tätä Ruotsi-Suomi-Ruotsi väliä ja keskimäärin kerran vuodessa. 70-80 luvulla tuli myytyäkkin noita laivalippuja ja oltua aika intimissä yhteydessä yhtiöihin jotka liikennöivät Suomi-Ruotsi väliä Pidän kuitenkin vieläkin itseäni ajan tasalla matkalippu hinnoista koska jossain määrin vieläkin välitän lippuja.
Niin kauan kuin muistan on ollut 2 sesonkia eli keskikesä ja muu vuodenaika ,hinnat näillä vaihtelevat .Kesäsesonki aina kalliinpi kysynnän ja tarjonnan laista johtuen.Tämä koskee myös lento ja junamatkoja.
En myöskään ole huomannut että Viikinki olisi muuttanut varaussysteemiään ainakaan 5-6 vuoteen, eikä Siljakaan.Olen myös kokenut sen että Silja on AINA ollut kalliimpi kuin Viikinki Tallinkiä en käytä koska en pelaa pydamiidi peliäkään.. FinnLines NAA-KAP oli monta vuotta ,.alussa aloittaessaan matkustaja liikenteen ( 8 v ?)edullisin ,kun pakettiin kuului kaikki ja saipa jopa pari juomapurkkiakin per nenä matkalipun hintaan. Nyt en enää menisi vannomaan että ovat edullisimmat,lieneekö johtuvan Napolilais omistuksesa?Hytti ja juoma edut ovat poissa ja auton hinta on noussut 100% ainakin.
Viimeiset 3-4 vuotta olen kulkenut Viikinkillä ja Vikingclub hinnoilla.Koska minä en osaa matkustaa ilman että on romaaneit laivalla (parhaat kaverit) matkaseuraksi,sekä olen todennut Viikinkin halvimaksi juuri tällä hetkellä.Sijalla en ole matkustanut sen jälkeen kun sain verenmyrkytyksen jalkaan Festivaalin hytin suihkusta,tosin se taitaa täkä nykyään liikkua läntisellä Itämerellä.
Olen myöskin matkustanut jonkin verran saaristo-lautoilla Korpoo-Långnäs tai Osnäs-Brändö-Hummelvik ja eikä nekään hullumpia ole ,voi esim majailla matkailuvälineessä matkan aikana.Halvempia ainakin kuin NAA-KAP FinnLines nykyään.
Viikinkin on-line tilaus systeemillä on se etu että sieltä voi ainakin Clubi-kortilla varata ja muutella varauksiaan aika rajattomasti ,eikä tarvitse välttämättä maksaa lippua ennenkuin satamassa viimeistään,tosin pientä lisämaksua vastaan mutta jos et ole ajoissa satamassa niin et ole maksanut muuta kun netin mahdollisen liikenne maksun,riipuuen vähän siitä mitä yhteyksiä käyttää.
Minä varaan paljon lippuja netistä ja käytän vain e-tickettiä sekä on-line in-chekkausta siellä missä sellainen on.
Minusta myös kaikki nämä eri yhytöiden on-line varaus systeemit ovat aika lailla saman laisia mutta käytön paljoudestahan se kiinni ja tuurista ettei takkuile tai mene 2 hintakautta päällekäin,sen voi toisin aina taklalata sillä että tilaa meno ja paluu liput erikseen silloinhan sen pitäisi toimia..
Mikään ja kukaan ei ole täydellinen ja parantamisen tarvetta varmasti löytyy ,minä en vain osaa ajatella sitä puhelinvaraus menetelmää.
Joten älkää memettäkö malttia,se valttia ja takaa aina tuloksen,vaan näppäilkää sinikkäästi läppäriä. :-)))
Hahahaa Matti, vastaat minulle mutta et tarkoita vastaustasi kuitenkaan minulle vaan "yleiseti niin kuin sanontaa käytetään"!!!
Kuinka sokeina sä ihmisiä oikein pidät!
t.Kaarina
Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.