Kaasua

VALTONEN MARTTI 09.12.2010 13:32

....niin ja sisältää vain 10kg

HAAPANEN TIMO 09.12.2010 16:57

Joo, Jukka! Minäkin ihmettelen sitä nuukailua tässä kohdassa. Pullo on sentään kymmenen vuotta käytössä ilman koeponnistuksia. Se olisi kolmekymppiä vuosi. @timppa

HAAPANEN TIMO 09.12.2010 17:31

Aika hyvin toimii rahansiirto IBAN-numerolla.

Maksoin Van Meeneniltä tilaamani osat 7.12 iltapäivällä tästä koneelta suoraa sinne firman tilille. Nyt 9.12 klo 16.12 tuli Ives Van Meeneniltä ilmoitus rahojen saapumisesta. Tavarat lähtevät huomenna tännepäin.

Edelleen kehuja putiikin toiminnalle, tuntuu mukavalta huolenpidolta nopeat vastaukset ja tälläinen ilmoitus. Eikä tarvitse touhuta jonkun tilausautomaatin kanssa. Oikea ihminen vastailee kuin olisin tärkeäkin asiakas. @timppa

HÄNNINEN JUKKA 09.12.2010 18:05

Olethan Sinä Timppa van Meenenille hyvinkin tärkeä asiakas. Joskas Mynheer Ives aavistaisi kuinka paljon hänen yrittäjän-asenteensa saa täällä tunnustusta, joka sitten muistetaan.

Tuonkaltainen asenne on muuten aika yleistä ebay-kaupoissakin. Viimeisen päälle infotaan kaupan edistymisestä, lähetetään monia sähköposteja, pakataan huolella , viikataan paperit siististi jne. Se on hyvin tarttuvaa, ja mielenkiintoista, mutta paljon antavaa, vaikka vaatiikin enemmän vaivannäköä.

AHJOS TIMO 09.12.2010 21:51

Martti Valtosen vastauksiin kommentteja:

Painoventtiilipullon päälle voi laittaa sovittimen, jonka Espanjassa ja Portugalissa kävijät muutenkin tarvitsevat, jos käyttävät sikäläisiä pulloja. Se päästää täyden paineen läpi molempiin suuntiin ja siihen sopii kiertää kiinni Jukka Hännisen täyttöadapterit. Komposiitin lämmöneristyskyky lienee ongelma vain kovilla pakkasilla, jos kaasu on pääosin propaania. Tietysti jos kaasu on pääosin butaania, ongelma voi olla todellinen jo täyttömaiden yölämpötiloissa. 10kg ei ole olennaisesti pienempi kuin 11kg, mutta 10 kilon komposiittipullo on olennaisesti kevyempi kantaa kuin 11 kilon teräspullo.

Ennen kaikkea komposiittipullo vapauttaisi huolesta, paljonko pullossa oli kaasua ennen täyttöä eli oliko se varmasti tyhjä tai jos pullo punnittiin, tuliko se varmasti oikein punnituksi. Näköhavainto pullon kuoren läpi on täyttöpullon mittariakin uskottavampi todiste nestepinnan tasosta. Vai kuinka?

VALTONEN MARTTI 09.12.2010 23:14

Oikeassahan Ahjos olet, olisi tosi hyvä nähdä kaasun määrä vain vilkaisulla. Netistä löysin muuten ristiriitaisia tietoja tuon pullon korkeudesta: AGAn sivut,587mm ja joku TBn mainos 640mm. Törmäsin myös "tietoon" jonka mukaan painosäädin on pakkasarempi kuin sivuventtiili. Tämä yhdessä komposiitin kanssa vaikuttaisi talvikäytössä ehkä suurempikin epävarmuustekijä, tiedä häntä kun ei ole kokemusta kuin teräs- ja alupulloista. Alu lienee talvikäyttöön paras hyvän johtavuutensa ansiosta. Mutta nythän oli kyse kai etelänmatkailusta joten nämä hiukan toisarvoisia näkemyksiä.

AHONEN KAI 10.12.2010 01:50

"Tietysti jos kaasu on pääosin butaania, ongelma voi olla todellinen jo täyttömaiden yölämpötiloissa."

Nyt jo itsekin joudun pyörtämään omia kokemuksiani ja sanomisiani kun normaalisti butanobotella on pelittänyt -5°C pakkasissa, mutta eipäs tuossa syksymmällä toiminutkaan kun oltiin 2km merenpinnan yläpuolella -5,2°C Andorrassa.

Mielestäni 300€ jostain nippelikaasupullosta on pirkkamatkaajalle ja monelle muullekin turhake, mutta hänelle jolla on jo kaikkea, tuollainen on eto peli.

Meille on siunaantunut noita saksan pulloja autokauppojen yhteydessä, joita ammatti-ihmiset täyttelee täällä portugalissa, ja vaihtavat täysiin saksassa. Cepsan alupullon ostimme aikoinaan kympillä kaasuauton kuskilta jota voimme vaihdella Cepsan, BP:n, ja Shellin asemilla ympäri espanjaa, ja kaiketi kanariallakin. Toisilla tietystikin toisenlaiset tarpeet ja alueet missä kuljeksivat.

Yhden saksan pullon voisin vaikka myydäkkin jotain tarjoavalle.

AHJOS TIMO 10.12.2010 11:07

Martti Valtonen kirjoitti: "Netistä löysin muuten ristiriitaisia tietoja tuon pullon korkeudesta: AGAn sivut,587mm ja joku TBn mainos 640mm. Törmäsin myös "tietoon" jonka mukaan painosäädin on pakkasarempi kuin sivuventtiili."

Ilmeisesti AGA:n sivulla on ilmoitettu pelkän pullon korkeus ja Teboilin sivulla ilmoitettu korkeus sisältää pullon päälle sijoitetun painoventtiilin vaatiman tilan.

Jos autossa on ennestään sivuventtiilisysteemi, siihen ei tarvita mitään painosäädintä vaan vain sellainen sovitin, joka avaa kaasupullon painoventtiillin ja johtaa kaasun kierreventtiilisäätimeen, esim: http://www.wilhtom.fi/?p=productsMore&iProduct=346

HÄNNINEN JUKKA 10.12.2010 12:36

Tässä vielä sama liitin takaiskuventtiilillä ja ilman. Poistaminen on helppoa ruuvimeisselin kärjellä. Liittimessä on 22mm vasen kierre (sopii suoraan auotn kaasuletkun mutteriin). Jos Wilhtomilta on loppu, niin mulla on jokunen varastossa.

HAAPANEN TIMO 10.12.2010 16:28

Kaitsulle. Mulle olisi Cepsan pullo turhake, kun en lyhyillä lomillani ehdi sitä sinne cepsamaahan täyttämään.

Odottakaapa vain kun tankkipullot yleistyvät, alkaa puhe muuttua.

Tankkipulloon laitettavan kaasun hinta vaihtelee ( EU:ssa) nettisivun mukaan tänään välillä 12,96/11 kg --- 17,82/11 kg. Tallinnassa oli pari viikkoa sitten 13,90/11 kg

Tankkipulloa ei tarvitse käyttää tyhjäksi asti, pullon mittarista on helppo katsoa koska on aika -vaikka auton tankkaamisen yhteydessä- töräyttää pullo täyteen.

Vain yksi pullo aina mukana.

Minkäänlaista hukkaa ei synny, kuten pullon vaihdossa helposti käy, kun varmuudeksi vaihtaa.

Siinä laittamattomia etuja laillisen ja turvallisen pullon puolesta.

@timppa

AHJOS TIMO 10.12.2010 21:37

"Odottakaapa vain kun tankkipullot yleistyvät, alkaa puhe muuttua. "

Kyllä sellaisen tankkipullon varmaankin moni mielellään ostaisi, jos sitä voisi käyttää myös kotimaassa eli sen saisi Suomessakin tankatuksi. Kerrostalossa asuvan on hankala säilyttää ylimääräistä kaasupulloa. Kun autoon ei mahdu, asunto ja parveke ovat ainoat lailliset säilytyspaikat. Kellarivarastossa ei saa säilyttää edes tyhjää pulloa. Minulla on vuokrattuna kaksi ulkopuolista pienvarastoa, mutta kummankin vuokrasopimuksessa on kaasupullojen säilytys kielletty.

LAINE RAIMO 10.12.2010 21:42

Kyllä tuolla Liettuassa saa 11 kg kaasua selvästi alle 12 €:n.

Eihän tavallistakaan kaasupulloa tarvitse käyttää tyhjäksi. Kalavaaalla voi punnita paljonko pullossa on ja täyttää vain puuttuvan osan. Helppoa kuin heinän teko.

Ne tavalliset pullot on muuten aivan laillisia!!

AHONEN KAI 11.12.2010 01:15

Timpalle; Joo, ihmisten tarpeet ja mielihalut on erilaisia.

Meillä kuluu talven aikana keskimäärin 8 pulloa kaasua.

Cepsan _teräs_pulloina niistä vaihdetaan normaalisti viitisen kpl, keskimäärin 13€ hintaan, saksan pullojen vaihtohinta on suunnilleen samoissa.

Jos viettäisimme talvet häkissä, vaihto- tai tankkaustarvetta ei olisi kun olisimme 6A.n sähköpiuhaan kytkettyinä, ja välit ajaisimme 2-3:ssa päivässä suuntaansa.

Kesäaikaan riittää euroopan lomillakin 2x11kg 6 viikkoa ainakin meidän kulutuksella, jolloin pärjää suomikaasuilla loistavasti, ja jos vielä ajastaan viettää osankin häkeissä, niin kaasut riittää viikkoja pidempään.

300€:n satsaus tankkipulloon olisi meidän tapauksessamme pelkkä kikkelin jatke ;) Mutta hyvä se on sitä tarvitsevalle.

Keskitymme seuraavaksi kanarialaisiin kaasun saamisiin, ja kun saamaan rupee, niin kaverille kans....kerrotaan.

JANHONEN MATTI 11.12.2010 10:27

Suurissa kaasunkäyttömaissa nestekaasun käyttö matkailuajoneuvoissa verrattuna kotitalouskäyttöön on marginaalista. Tästä syystä oletan, että kehitys pullorintamalla tulee kulkemaan/jatkumaan sen mukaan mikä on kotitalouksille ja kaasunjakeluyhtiölle edullista ja se on vaihdettava, halpa ja kestävä teräspullo. Monissa etelän maissahan talouskaasun jakelu on järjestetty "kotijäätelötyyliin" niin, että tuote tulee asiakkaan luokse eikä päinvastoin.

Ylipäätään siellä ei suhtautauduta nestekaasuun niin "ortodoksisesti" kun meillä. Senhän näkee jo siitä, että kaasupulloja vaihdetaan kaupungilla jalkakäytävillä, ostarien parkkipaikoilla ja tietenkin huoltoasemilla.

Hyvin usein karavaanareilla näyttää olevan mukana 2 x 11 kg + 5 kg pullo. Tuskimpa he yöuntaan siitä menettävät, että heillä jossain vaiheessa saattaa olla autossa pari kiloa enemmän kaasua mukana kun laki sallii.

HAAPANEN TIMO 11.12.2010 11:16

Enhän minä sitä tankkipulloa kaikille väkisin tyrkytä, mutta meille se on täydellinen ratkaisu. Mun ei tarvitse reissulla suuremmin miettiä koko kaasuasiaa.

Matin esimerkissä autossa on pullojen täynnä ollessa painoa n. 55kg. Mulla on 27 kg. Alupullomiehillä 17 kg.

Lisäksi mulla on pullokotelossa tilaa niin että siellä säilytetään grilliä, katoksen mattoa, ulkoharjaa ja lapiota, jotain vielä mahtuisikin. @timppa

AHJOS TIMO 11.12.2010 11:45

Haapaselle: Onkohan se laillista ja turvallista säilyttää kaasupullokotelossa muuta tavaraa kuin kaasupullot? Nehän voisi ajon aikana siirtyä peittämään tuuletusaukkoja. Esineiden kolahtaessa yhteen tai hangatessa toisiaan vasten voisi syttyä kipinä.

VALTONEN MARTTI 11.12.2010 12:38

On kiellettyä säilyttää kaasupullotilassa muuta tavaraa..

HÄNNINEN JUKKA 11.12.2010 12:48

Mä oon ottanu riskin ja pitäny pullokotelossa muovisia juomavesipullopattereita. Vaan aina kun astun ulos niin mulla on kypärä päässä, näetsen voi tippua meteori päähän !

VALTONEN MARTTI 11.12.2010 13:07

Enpä nyt Jukkaa täysin ymmärrä, syntyminen tänne jo on suuri riski. Silti kielletty on kielletty. On mullakin siellä loodassa vaikka mitä.

MURTO JUHA 11.12.2010 15:53

Olen Timon kanssa samaa mieltä. Eikä tartte raskasta pulloa enää nostella tai kanniskella kun minulla tuo selkä kipeytyy helposti. Tankattava LPG pullo vaikka maksoikin niin mukavuus ja täytön helppous ratkaisi asian. Pitkällä juoksulla pullo maksaa itsensä takaisin joka tapauksessa. Jokainen tekee ratkaisunsa omien tarpeidensa mukaan. Euroopassa jos paljon ajelee niin LPG pullo on kyllä huoleton ratkaisu reissaajille. Minullakin on pullokaapissa muutakin roinaa, kunhan katsoo ettei tuki ilmanvaihtoreikiä. Minulla grilli, sähköjohdot ja pieni campinggasin 3 kg pullo kaasugrilliin. Kun tämä kaasuasia on euroopassa vielä niin levällään niin minua kiinnostaa miten muut ovat asian ratkaisseet, kaikki vinkit ovat tervetulleita. Tähän asti olen selvinnyt ilman adaptereita mutta sekin vaihe varmaan tulee eteen. Euroopan kaasuasioista on Katajiston Vesa aiemmin kirjoittanut, mistä asia kiikastaa. Ennen kuin EU:n tasolla asiasta vastaavat ministerit saavat jotain yhteistä sopimusta aikaan niin reissumies on aika omillaan siihen asti. Saas nähdä kuinka monta vuotta menee että tulisi standardipullo käyttöön EU:n alueella.

HAAPANEN TIMO 11.12.2010 18:28

Sää oot Murtsi syyllinen mun pullon hankintaan, sulta sain ekan linkin pullokauppaan @timppa

AHONEN KAI 12.12.2010 05:05

Ei pitänyt enää tähän keskusteluun osallistua, mutta tähän jos vielä vähän;

"Eikä tartte raskasta pulloa enää nostella tai kanniskella kun minulla tuo selkä kipeytyy helposti."

Millainen hiiri olet, jollei tuollainen kaasupullo selän kipeytymättä liikahda? Ayamontessa oli edellispäivänä kaasupulloja roudaamassa ~155/45/AAA-kokoinen tyttönen, ja kepeästi ne liikkuivat tuonkin hentoisen käsissä. Toimittaisi varmaan pyydettäessä botellan ihan autoon astikin.

"Pitkällä juoksulla pullo maksaa itsensä takaisin joka tapauksessa."

Siihen ei edes riitä laukkamaukan loppuelämänsä pitkät juoksut kun täyttö ja vaihto ovat pitkin eurooppaa saman hintaisia.

"Euroopassa jos paljon ajelee niin LPG pullo on kyllä huoleton ratkaisu reissaajille."

Kyllä siinä täytyy jo asua keski-euroopassa, jos tuo on huolettomampaa kuin ne kaksi normaalia suomipulloa. Täytettävään pulloon jos normaalin muutaman viikon lomareissun aikana muutaman litran saat liruteltua niin ei se 300€ satsaus tule koskaan kotiin.

"kaikki vinkit ovat tervetulleita."

Palaa normaaliin kaasun käyttöön.

"Saas nähdä kuinka monta vuotta menee että tulisi standardipullo käyttöön EU:n alueella."

Tätä toivomme varmaan kaikki euroopan kulkijat, toivottavasti Piilonen piilosiltaan herää jotain oikeaakin palkkansa eteen tekemään, vaiko JamesJames vie tämänkin asian kunnian itselleen?

Viimeksi ja sitä ennen ja sitä ennen ja s.........Piilonen ei ole tehnyt mitään missään meille kuuluvassa asiassa, nyt oppinut luuppaan tätä palstaa ja poistelemaan näitä joissa kannustetaan tekemään välillä töitäkin.

MERIKALLIO VELI-PEKKA 12.12.2010 11:00

Hyvä Kaitsu, täst mie piän, ku raavas mies puhuu kokemuksen syvällä rintaäänellä ja latoo pöytään faktoja, jaarittelematta.

Ja onhan se hyvä, että joku patistelee meidän palkkarenkejä duuniin, kyllä toimitusjohtajan tulisi näperrellä näiden oikeiden asioiden kimpussa, toimiston tytöt voi siirrellä niitä lappusia mapista toiseen.

HAAPANEN TIMO 12.12.2010 11:51

Meni vaan väärään puuhun kun Murron Juha asuu Belgiassa keskellä kaasumittariviidakkoa. @timppa

MURTO JUHA 12.12.2010 12:11

Terve,

no se selkä, sitä on operoitu ja kesti 10 vuotta että pääsi kivuista eroon. Elopainoa on kyllä yli 80 kg, ennen sitä kanteli kaasu- ja asikkapulloja Kotkan satamassa laivoihin tosta vaan, niin kuin mies konsanaan eikä hiiri. Ne ajat on takana..valitettavasti. Ei taida tulla minusta ainakaan teräsvaaria sitten aikanaan.

Ja asun Belgiassa joten mulle tuo täytettävä puteli on just passeli. Parin kilsan päässä on huoltsikka jolta dieselin täytön yhteydessä suhautan myös pulloon täytettä.

Normaali kaasu on käytössä Cramerin grillissä. Kyllä LPG- pullo maksaa itsensä takaisin jo muutaman kymmenen täyttökerran jälkeen. Pullon täyttö (80 % asti) maksaa jotain 8 euroa Belgiassa nyt. Mutta turha tässä harrastuksessa on minusta euroja laskeja, ukot ostaa monien kymmenien tuhansien arvoisia autoja ja sitten itketään kaasun hintaa tai jotain euron pullaa. Maksaa sen minkä maksaa, käytä vähän tai paljon. Jos tässä rikastuisi niin ostaisin heti muitakin turhakkeita: aurinkopaneelin, aggrekaatin polttokennolla yms.

terkuin Murtsi Rysälästä

LUKKARINEN RAIMO 12.12.2010 13:13

Hännisen Jukalle, eli ohessa omistamani adapterisetti. Ostin sen romperäiviltä caravaanitoverilta. Mukana ei ollut ohjeita. Lähinnä pulloa tulevassa osassa on takaiskuventtiili ja valmistajan nimi, FEMA sekä E37...... leima. Jos ne ohjeet ei ole "salaisia" niin onko mahdollista saada ne näille sivuille.

AHONEN KAI 12.12.2010 13:20

Kirjoitin: "Kyllä siinä täytyy jo asua keski-euroopassa, jos tuo on huolettomampaa kuin ne kaksi normaalia suomipulloa."

Ja niinhän sinä sitten asutkin

"Ja asun Belgiassa joten mulle tuo täytettävä puteli on just passeli."

Mitäpä tuohon lisäämistä.

HÄNNINEN JUKKA 12.12.2010 14:20

Ok, printtaa tämä :

1, Kiinnitä ruuvaamalla oikea adapteri pulloon. Huomaa vasen kierre. (pistoolien ja adapterien maakartta on tuolla ylempänä) 1 b. Maksa luottokortilla automaattiin.

Ota täyttöpistooli pidikkeestä ja kiinnitä se adapteriin. Varmista että täyttöpistooli on tukevasti kiinni. Avaa pullon sulkuventtiili kokonaan auki. Täytä pulloon 22 litraa LPG (GPL) nestekaasua. Jollet ole varma pullon tyhjyydestä, niin täytä vaikkapa 15 litraa tai vähemmän. Sulje pullon venttiili. Irroita täyttöpistooli ja aseta se pumpun pidikkeeseen. Vaya con dios! (Hyvää matkanjatkoa) Pullossa saa nestekaasun lämpölaajenemisominaisuuden takia olla vain 80% tilavuudesta.! !

Katso youtubesta "autogas tanken" ja "filling LPG". Katso jollain tankkauspaikalla kuinka autoilijat tankkaavat. Täytä pullosi kylmäasemalla. Käytä hanskoja, sillä pistoolin irrotessa saattaa pössähtää vähän kylmää kaasua käsiin.

MURTO JUHA 12.12.2010 14:29

Terve,

Kai, no probs ! Itse olen aloittelija tässä harrastuksessa ja otan mielelläni vastaan vinkkejä kokeneemmilta "karvanaamareilta", niin hyvässä kuin pahassa :). Tähän mennessä olen muuten mokannut invertterin kanssa, yritin imeä siitä liikaa virtaa. Sehän syttyi palamaan ja ketselin vierestä kun se paloi sinisellä liekillä. Minulla oli silloin vain se pieni kilon (vai 2 kg) sammutuspullo ja olisin sitä käyttänyt jos palo olisi alkanut leviämään auton rakenteisiin. Nyt on isompi sammutin autossa jos joutuu vielä tositoimiin. LPG pullo tuli auton mukana, myyjä täällä suositteli sitä heti alkuun. Sitten ostin pienemmän pullon erikseen grillille, käyttömukavuuden nimissä. Kylläpä muuten Maurin aloittama keskustelu on poikinut paljon asiaa, osuvaa ja vähän vierestäkin. Ajatusten ja kokemusten vaihtoa vaan lissää, terkuin Murtsi.

LUKKARINEN RAIMO 12.12.2010 18:48

Kiitos Jukalle vastauksesta, mutta vielä epäselvää, mikä adapterin osuus käy Eesti, Liettua, Latvia, Puola linjalla. Yritin "tuskassa" miettiä oikeaa valintaa,mutta ei onnistunut

HAAPANEN TIMO 12.12.2010 19:10

Siitä tutkimaan. Noiden lisäksi Espanjassa joissain paikoissa valinnaisena Euronozzle.

http://www.autogas-boerse.de/info/adapter/ @timppa

HAAPANEN TIMO 12.12.2010 19:36

Tässä ohi aiheen, mutta Euronozzle pistoolista ja adapterista on tehty standardi, EN 13760. Meidän aikanamme ei varmaan nähdä sen yleistyvän, mutta hyvä se olisi. Yhdellä kädellä käytettävä, eikä päästä juuri lainkaan kaasua pistoolin irroitusvaiheessa. Videossa näkee eron nykyisen ja tulevan välillä: http://www.youtube.com/watch?v=EYvAD2naC_s&feature=player_embedded

Standardista: http://de.wikipedia.org/wiki/Euronozzle

@timppa

HÄNNINEN JUKKA 12.12.2010 20:34

Katso Raimo karttoja tässä ketjussa aika alussa 3.12 klo 19 aikoihin, se on suomenkielinen ja selkeä.

HAAPANEN TIMO 19.12.2010 14:22

No niin, viikko meni osien Belgiasta tänne saapumiseen. Nyt suunnitelen mihin liitin asennetaan.

Kuusi viimeistä kuvaa: http://picasaweb.google.com/timppahaapanen/TankattavaKaasupullo#

@timppa

Osallistuaksesi keskusteluun siirry jäsenkirjautumiseen tai vierailijoille tarkoitettuun Facebook-tunnistautumiseen.